PDA

View Full Version : Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?


Pages : [1] 2

JoeW
04-01-2010, 12:57
Dette har jeg hørt i det siste på OSL og her på BGO. Ved boarding annonseres det alltids at EBG/*G kan boarde akkurat når de ønsker, selv om man roper opp at man vil ha det etter rader.

...kansje man kunne lansert fungerende pri-tagger for et nytt nivå over EBG?

-A

SAS skal ha priority boarding i form av "Eurobonus Gold/Star Gold may board at their own convenience" når det er boarding på seterader - men det er jo ingen dedikert inngang/kø ved gaten slik en del andre operer med - men ingen priority boarding i ordet rette forstand eller preboarding av Gold.

Utflyttet
04-01-2010, 13:01
SAS skal ha priority boarding i form av "Eurobonus Gold/Star Gold may board at their own convenience" når det er boarding på seterader - men det er jo ingen dedikert inngang/kø ved gaten slik en del andre operer med - men ingen priority boarding i ordet rette forstand eller preboarding av Gold.

Sant nok, men for OSL sitt tilfelle er det vel relativt umulig med seperat kø, da de har normalt manuell boarding på ene siden og kortleser på andre siden, og det funker bra nok, man bare sniker seg til kortinngangen når noe begynner å skje før boarding (men dette hjelper jo ikke med innsjekket baggasje).

-A

JoeW
04-01-2010, 13:14
Sant nok, men for OSL sitt tilfelle er det vel relativt umulig med seperat kø, da de har normalt manuell boarding på ene siden og kortleser på andre siden, og det funker bra nok, man bare sniker seg til kortinngangen når noe begynner å skje før boarding (men dette hjelper jo ikke med innsjekket baggasje).

-A
Sant nok, men for utenlandsflighter er det jo to innganger - og så lenge det også er to stykker på gaten - mulig å ihvertfall starte boarding med en egen "priority"-inngang. Om det egentlig har noen hensikt, og om Ola Nordmann forstår det, er jo noe annet - men det er jo det vi forsøker på hos AF og KL.

Utflyttet
04-01-2010, 13:17
Sant nok, men for utenlandsflighter er det jo to innganger - og så lenge det også er to stykker på gaten - mulig å ihvertfall starte boarding med en egen "priority"-inngang. Om det egentlig har noen hensikt, og om Ola Nordmann forstår det, er jo noe annet - men det er jo det vi forsøker på hos AF og KL.

Ola og Kari skjønner ikke bæret av det. Det samme skjer hver gang jeg opplever at de roper opp boarding etter rad. Det er ingen som hører, alle former en stor kynge (ingen kø), og en av de 10 første ombord skal garantert ordne masse håndbaggasje oppi hyllen over 2D.

Jeg har heller aldri hørt noen bli fortalt ved gaten at de ikke får boarde fordi de bare skal ha folk bak rad 13 (eller hva nå enn de velger).

-A

Hickok
04-01-2010, 14:50
Min favoritt er når alle som skal sist på står i en vifteform 2 meter fra gaten, slik at ingen bak kommer forbi, og nekter å flytte seg når de som faktisk skal innpå først prøver å komme til. Da sparer man utrolig mye tid på seteradboarding.

JoeW
04-01-2010, 14:56
Jeg har heller aldri hørt noen bli fortalt ved gaten at de ikke får boarde fordi de bare skal ha folk bak rad 13 (eller hva nå enn de velger).


Du får kjøre en audit på meg en gang - men jeg tror du har helt rett i at man ikke stopper "nok" av paxen foran "skillet" samt lar andre enn kortholdere og business benytte priority-lane ved boarding. Men jeg kan fortelle deg at så snart køen oppfatter at noen blir bedt om å vente, så går også mange ut av køen. I så måte er det snakk om å statutere et eksempel(det hørtes jo i grunnen ikke særlig kundevennlig ut).

Tror også mye av seteradsboardingen går litt til fuglene ettersom mange ofte "glemmer"/ikke tar opprop nummer to(og eventuelt tre) med "fortsetter boarding med seteradene XX og bakover"/"continue boarding all remaining passengers".

EDIT: Muligens styre back on topic...
Men det er mye som er fint i teorien!

The Ticketor
05-01-2010, 00:30
Status står på boarding pass, og har du ikke status eller sitter på feil rad når vi boarder per seatrow, så blunker jeg ikke en halv gang før jeg ber paxen vente til vi roper opp. Men da får man ikke glemme å ta et opprop når man tar resten heller (som JoeW sier)!

Tommy777
05-01-2010, 19:02
1. Send SGS på studietur i 24 timer til USA.
2. Kopier hva man gjør her

Discus
05-01-2010, 19:37
1. Send SGS på studietur i 24 timer til USA.
2. Kopier hva man gjør her

Evt gå ut til non-schengen og sjekk hva Menzies får til med BA-avgangene på OSL, et par av de som jobber i gaten der gjennomfører med stil nor det er by row number :up:

Martin
05-01-2010, 19:39
Evt gå ut til non-schengen og sjekk hva Menzies får til med BA-avgangene på OSL, et par av de som jobber i gaten der gjennomfører med stil nor det er by row number :up:

Det er tydeligvis ikke alle, i hvertfall ikke etter min erfaring. CO, derimot, har jeg sett vært ganske nøye på det (og det er jo også Menzies).

Tommy777
05-01-2010, 19:46
Det er tydeligvis ikke alle, i hvertfall ikke etter min erfaring. CO, derimot, har jeg sett vært ganske nøye på det (og det er jo også Menzies).

Og da blir det helt amatørmessig håpløst når man får forskjellig produkt til forskjellig tid.

Suksess er enkelt og gjennomprøvd for enklere og bedre boarding for alle. Man bruker jo mye lengre tid på å boarde ett fly i skandinavia enn i USA.

1. Et STORT tall på BP som selv bestemor kan se
2. Gate agentene følger reglene 100%
3. Først Business, EBG og Star Gold. En stor C på boardingkortet funker bra, EBG og Star Gold vet hvem de er
4. Seating Area 1 for EBS og Star Silver
5. Så seating 2, 3 og 4 og voila, du sparer masse tid.

Transition fra non seating på norsk domestic til seating gikk kjempebra. Ingen grunn overhodet å tro at nordmenn er dummere enn amerikanere :rolleyes:

FlightDeck
05-01-2010, 23:18
Personlig bryr jeg meg ikke om priority-boarding, jeg går om bord sist uansett. Jeg orker ikke å sitte i flyet gjennom hele ombordstigningen.

Problemet er uansett at man har "privatisert" hvordan ombordstigning skal gjennomføres til den enkelte ansatte. Det er ikke etablert rutiner som alle, både ansatte og reisende, kan forholde seg til og dermed blir alt veldig personavhengig og uforutsigbart.

Utflyttet
05-01-2010, 23:20
Personlig bryr jeg meg ikke om priority-boarding, jeg går om bord sist uansett. Jeg orker ikke å sitte i flyet gjennom hele ombordstigningen.


Porblemet er som oftest plass i hyllen til carryon. Er man ikke tidlig ute så er det ikke mye plass igjen.

-A

Taurus Volans
24-05-2014, 14:01
Som jeg ser det så har prioritert boarding ingen verdi.

Når skranken annonserer boarding fra 13 og bakover samt Gold, Diamond og Plus sier det seg selv at det blir bare kaos.

Skal prioritert boarding ha noen verdi må man rope opp kun Gold og Diamond først.

Hva mener dere?

mvh
Taurus

chrisljo
24-05-2014, 14:10
Det er tydeligvis ikke alle, i hvertfall ikke etter min erfaring. CO, derimot, har jeg sett vært ganske nøye på det (og det er jo også Menzies).

Enig, BA har ikke helt order på prio boarding selv de i hvert fall prøver. Dog har nesten alltid halve flyet pri boarding føles det som (bronze også).

Dag Viking
24-05-2014, 14:30
De må i alle fall kutte ut "bak rad x", kun EBG, EBD, *Gold og Plus. I BCN funket det faktisk veldig bra, man kunne bare gå bort til siden av køen når man fant det for godt, og så ble man sluppet forbi. På en del ruter vil det aldri fungere, når nesten hele flyet kvalifiserer til prioritert boarding. Selv går jeg som regel ombord blandt de siste, ser lite poeng i å sitte ombord lengst mulig på flighter der det ikke er pre-departure drinks.

Superhai
24-05-2014, 14:52
SAS har endret rutiner og det blir satt opp skilter som viser at de med prioritering kan gå forbi køen. Problemet er at ofte på f.eks OSL så er det svært mange som har prioritering. Stendere med grupper er ikke aktuelt siden vi ikke får areal av OSL til å lagre slikt selskapspesifikt utstyr, vi har slitt nok med å få beholde de som vi bruker til SK907. Det som hadde hjulpet var om flyplassen og SAS innførte krav om BP på alle før sikkerhetskontrollen, slik at man enkelt kan se status og hvor man sitter.

kimpe
24-05-2014, 15:34
Heisann!

Har sålangt i år rundt 75 flights med SAS, og har enda tilgode å oppleve noe man kan kalle "Prioritert Boarding".. Med en gang noen stiller seg i desken klar til å boarde flyet stormer nordmenn konsekvent mot gaten, uavhengig av hva som sies, hvor de sitter og hvilken status de har (eller mangler..)..

Skal man lykkes her MÅ man gjøre som hos UA eller andre i USA sette opp sperrer og "båser" der de forskjellige gruppene boardes.

Så lenge man ikke er konsekvent kan man likså godt bare droppe hele greia og la det være fritt vilt som i dag.

Sorry SAS, men akkurat der feiler dere hele tiden!

Kim

3cseat
24-05-2014, 16:01
Heisann!

Har sålangt i år rundt 75 flights med SAS, og har enda tilgode å oppleve noe man kan kalle "Prioritert Boarding".. Med en gang noen stiller seg i desken klar til å boarde flyet stormer nordmenn konsekvent mot gaten, uavhengig av hva som sies, hvor de sitter og hvilken status de har (eller mangler..)..

Skal man lykkes her MÅ man gjøre som hos UA eller andre i USA sette opp sperrer og "båser" der de forskjellige gruppene boardes.

Så lenge man ikke er konsekvent kan man likså godt bare droppe hele greia og la det være fritt vilt som i dag.

Sorry SAS, men akkurat der feiler dere hele tiden!

Kim

Dette er også min erfaring. Har ca 50 flighter mer SAS pr år, og det er nesten allltid fullt med folg som boarder foran meg som ikke har status, eller reiser biz. Har de først stillt seg i køen, flytter de seg ikke, og slipper heller ikke alltid folk frem.

Må nok mer disiplin fra SAS sin side for å få dette til å virke. Men må også si til SAS sitt forsvar, så er det ikke lett å få til noe som dette i Norge, da mange nordmenn har sin egen oppfatning om hvorvidt der er OK å slippe none som helst foran i køen uansett grunn

Are G
24-05-2014, 17:01
Har sett en gang på OSL i gate 19 at de slapp noen inn i "bingen" og at disse ble boarded først, storparten av disse var stereotypiske gullkunder, voksne menn i dress..
Personlig kunne jeg tenke meg å komme tidlig inn på flyet bare for å slippe å stå å vente en evighet på å komme til mitt sete, da jeg normalt har vindusplass midt i flyet. Kjekt også å finne plass til kofferten i hylla ved egen plass..

veos
24-05-2014, 17:58
To gode opplevelser i Trondheim denne uken hvor Diamant, Gull og Plus-kunder ble boardet før resten. Jeg var blant de siste som gikk om bord via Prioritert Boarding og det tok kanskje 3-4 minutter før neste mann kom ombord.

Det sto forresten skilt om Prioritert Boarding ved gaten også

VirreVapp
24-05-2014, 18:07
Alltid godt med et unntak som bekrefter regelen. Samme regla ble lest opp av SAS i dag på trd på Alicante flight'n. Umiddelbart etterpå slapp helvete løs og alle gikk i vifteform mot gate. Og uansett plass/status ble de boardet..

roger
25-05-2014, 11:15
Har nesten inntrykk av at det var ryddigare køer før, då stod folk "fint" i kø, slapp fram folk med ungar og elles gjekk alle etter tur. No er det meir kaos. I går frå TRD til CPH var det det værste eg har sett. Ein klump med folk, folk som kuttar inn rett framfor ungane der foreldra har gått eit steg fram og ungane står igjen. Ein kar prøvde først å stikke handa framfor meg idet ho i gaten tok BPet mitt, for å så prøve igjen når eg fekk BP tilbake slik at han effektivt sperra vegen for meg. Takk skal du ha. ;) Trur at enten må SAS fram med to merka køer (og handheve dette), eller så får ein droppe heile greia. Slik det er no er det ikkje triveleg for nokon.

Star Flyer
28-05-2014, 10:53
Har nesten inntrykk av at det var ryddigare køer før, då stod folk "fint" i kø, slapp fram folk med ungar og elles gjekk alle etter tur. No er det meir kaos. I går frå TRD til CPH var det det værste eg har sett. Ein klump med folk, folk som kuttar inn rett framfor ungane der foreldra har gått eit steg fram og ungane står igjen. Ein kar prøvde først å stikke handa framfor meg idet ho i gaten tok BPet mitt, for å så prøve igjen når eg fekk BP tilbake slik at han effektivt sperra vegen for meg. Takk skal du ha. ;) Trur at enten må SAS fram med to merka køer (og handheve dette), eller så får ein droppe heile greia. Slik det er no er det ikkje triveleg for nokon.

BGO - OSL avg. 07:00:
Det blir opplyst at Plus + EBG/EBD skal bruke en side av skranken. Hjalp lite da 70% av passasjerene var EBG eller Plus-passasjerer. Plutselig var det den vanlige køen som var kjappest.

OSL - CPH avg. 18:05:
De startet med å ønske EBG/Plus ombord. 100% full A321 hvor 19 rader var Plus. Ja, dere kan tenke dere hvordan det gikk. Nesten alle med gullkort brukte Smart Pass/EB-kortet som billett, og ingen av delene fungerte i gaten.
Opplevde at 3-4 med diamantkort presset seg gjennom køen med gullmedlemmer/Plus med følgende argument: "Unnskyld, jeg er diamant".

SQ 777
28-05-2014, 12:42
Tre skilt med boarding group 1-2-3 og det nummeret på BP.. Ville dette funke I Norge ?:drunk:

KLM 1200
28-05-2014, 14:10
Her er hvertfall skiltet fra BGO, så ikke ett på SVG enda. Men det kommer nok.. ;) Skiltet ble heller ikke brukt under boarding! Så det ble masse kø.

darkcho
28-05-2014, 14:44
Dette skiltet slengte de på disken på OSL I går også. Har hatt det på de 4-6 siste flightene derfra, samt info på høytaler. Syns det har fungert fint jeg :)

sail4fun
28-05-2014, 17:03
Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til
Noen ganger føler jeg at man kunne ha undertittel i Norge

Er vi normenn så "likestilte" , eller uoppdragene at vi dr.. .i hva som sies, eller det som eventuelt står på skjermer ?

Flight Cancelled
28-05-2014, 17:21
Er vi normenn så "likestilte" , eller uoppdragene at vi dr.. .i hva som sies, eller det som eventuelt står på skjermer ?
I mange tilfeller, tror jeg nok det er tilfellet at vi er uoppdragene. :spin

Noen av de gangene jeg har blitt med familien på Charterferie, har jeg skjemtes over nordmenn. F.eks. ved bagasjebåndene, hvor alle står å presser på hverandre og driter i den linja alle skal bak. Samtidig står enkelte å snakker høylytt (med vilje) om hvor dumme alle de rundt er fordi at de presser. Eller de lange køene som dannes forran boardingskranken lenge før boarding faktisk skal starte, og knuffingen som starter i den ringen som ofte danner seg når boarding starter.

Men for all del, det er ikke bare enkelte (mange) charterreisende som er uoppdragene:
Opplevde at 3-4 med diamantkort presset seg gjennom køen med gullmedlemmer/Plus med følgende argument: "Unnskyld, jeg er diamant".

Someone
28-05-2014, 17:33
I mange tilfeller, tror jeg nok det er tilfellet at vi er uoppdragene. :spin

Noen av de gangene jeg har blitt med familien på Charterferie, har jeg skjemtes over nordmenn. F.eks. ved bagasjebåndene, hvor alle står å presser på hverandre og driter i den linja alle skal bak.

Det er ikke bare nordmenn. Selv disiplinerte tyskere gjør det samme. Og prøv en ankomsthall i India....

Superhai
28-05-2014, 18:08
Er vi normenn så "likestilte" , eller uoppdragene at vi dr.. .i hva som sies, eller det som eventuelt står på skjermer ?

Det varierer nok noe, men når vi har avganger med f.eks. Lufthansa så er det lettere å få til prioritert ombordstigning. Men også når vi har sequenceboarding på charterselskapene så går det stort sett problemfritt. Men innenlands, og skandinavia så er det håpløst og det er nok slik at de fleste har resignert. De gangene jeg har fløyet med UA38 fra EWR så er det større rot med boardinggruppene enn på andre avganger i USA. Men det er variasjon, og jeg tror det er mer komplisert enn at vi er eller ikke er. Det er mulig det er mer psykologisk. Jeg har følelsen at hvis noen begynner å ta seg til rette, så følger resten. Men om det er noen av passasjerne som tydelig ser "business-aktig" som følger "regimet" så gjør de andre det og.

kimpe
28-05-2014, 18:32
Heisann!

Skal følge spent med i et hektisk reiseprogram med SAS de neste ukene hvordan de løser boardingen på forskjellige måter fra land til land, og by til by.

Kanskje noen finner "nøkkelen"? :) Følg med..

Kim

Dag Viking
28-05-2014, 20:09
Det varierer nok noe, men når vi har avganger med f.eks. Lufthansa så er det lettere å få til prioritert ombordstigning. Men også når vi har sequenceboarding på charterselskapene så går det stort sett problemfritt. Men innenlands, og skandinavia så er det håpløst og det er nok slik at de fleste har resignert. De gangene jeg har fløyet med UA38 fra EWR så er det større rot med boardinggruppene enn på andre avganger i USA. Men det er variasjon, og jeg tror det er mer komplisert enn at vi er eller ikke er. Det er mulig det er mer psykologisk. Jeg har følelsen at hvis noen begynner å ta seg til rette, så følger resten. Men om det er noen av passasjerne som tydelig ser "business-aktig" som følger "regimet" så gjør de andre det og.

Det er alltid mange som tar seg til rette. Overhørte "det var ikke vår tur, men vi måtte jo bare gå nå, ellers hadde vi aldri kommet ombord" av familien som gikk bak meg ned jetbridgen til SK907. Tror det er en typisk tanke.
Og det er ikke bare et SAS-problem, kaoset er like stort når Swiss flyr til Oslo eller UA flyr fra EWR til Oslo. Nordmenn har panikk for at andre kommer ombord først, eller at man selv blir satt til side og må ombord "etter alle andre".
Jeg har gitt opp å bruke priority boarding i, til og fra Norge, det er mye mindre stress å bare vente til slutt.

Løsningen er å være knallhard, og nekte de som ikke har rett på priority boarding å gå ombord før det er deres tur. Opplever man å bli vist ut av køen så vil man gjerne tenke seg om en gang eller to neste gang.

LN-MOW
28-05-2014, 20:56
Kanskje noen finner "nøkkelen"? :) Følg med..






Løsningen er å være knallhard, og nekte de som ikke har rett på priority boarding å gå ombord før det er deres tur. Opplever man å bli vist ut av køen så vil man gjerne tenke seg om en gang eller to neste gang.


Sonesyetemene som praktiseres her borte fungerer utmerket, og håndheves nådeløst. Snikere møter også liten sympati blant medpassasjerene. Gjengslagsmål i de mørkere gateområder er dagligdags.

Superhai
28-05-2014, 21:00
Overhørte "det var ikke vår tur, men vi måtte jo bare gå nå, ellers hadde vi aldri kommet ombord" av familien som gikk bak meg ned jetbridgen til SK907. Tror det er en typisk tanke.

Jeg vet en del tenker slik, og det virker som noen tror at man fyller flyet til det er fullt og etter det så kommer man ikke med.

Løsningen er å være knallhard, og nekte de som ikke har rett på priority boarding å gå ombord før det er deres tur.

I en ideel verden kanskje, men hver gang vi kjører en "drive" på slike ting som f.eks. håndbagasje og andre ting, så går kundetilfredsheten merkbart ned og bookingtallene følger etter. Men det er også forskjell fra skandinavia og f.eks. tyskere. Det gjør også en utrolig dårlig stemning under ombordstigning, og man må regne med et par minutters krangling med passasjerer som føler de har en eller annen gudegitt rett til å gå først.Det skyldes nok også at på de typiske avgangene til SAS hvor man har glede av prioritert boarding, så har 50-75% EBG eller høyere, eller reiser i Plus (noen ganger er det opp til nesten hele flyet og dermed helt meningsløst) - og dermed er det en del som føler seg bokstavelig talt forbigått.

Et annet problem er som jeg har nevnt mange ganger før, det at SAS ikke har noe system som gjør det enkelt for oss i utgangen til å se status eller klasse på de som reiser. Folk som pendler reiser med kort som ofte er TP eller Eurocard med TP, eller annet betalingskort. Hadde det blitt krav for et papirboardingkort el. så hadde det gjort det mer realistisk å håndheve prioritert boarding, da ville også passasjerne visst når deres tur var - du vil bli overrasket hvor mange som ikke vet om de er Plus eller Go (det skyldes mest at pendlere har veldig varierte bookinger), de fleste vet stort sett at de er Gull (og noen (ganske mange) vet at de har vært Gull - men de vifter med utgått Gull-kort). I dag så må vi bare anta, for det å sjekke passasjerene om de har rett til prioritering tar lengre tid enn å boarde passasjeren.

SAS kunne nok innført prioritert boarding kun for EBG++ og ikke Plus-passasjerer, men der er vi ikke i dag - og det spørs om det er noe SAS kommer til å ønske. Det ville gjort det lettere, alternativet kunne vært tredelt boarding hvor kun EBP/EBD fikk gå først eller ha en prioritering og deretter Plus/EBG - men fortsatt så gjelder de andre problemene over.

En positiv endring som jeg har merket likevel, er at bevisstheten rundt konseptet prioritert ombordstigning har økt, og at det kan hjelpe på gjennomføringen. Kollegaer snakker sammen og forteller om dette og da skjønner kanskje andre også tegninga. Så fortell gjerne om dette til andre nordmenn. Holdningsskapende arbeid, som det så fint heter - selv om det ofte er en klisje, så er faktisk det som fungerer. ;)

Fordelen med det automatiske oppropssystemet er også at gatepersonellet ikke trenger å bruke halve tiden som er allokert til ombordsstigning til å gjennomføre oppropene, men kan faktisk bruke tiden til å holde "orden i rekkene" innenfor tidspersepektivet før det blir forsinkelse. Det hjelper siden f.eks. SAS ikke ønsker flere enn en person i utgangen på Europa-flyene, og da blir det veldig mye på den ene personen.

Dash
28-05-2014, 21:16
Kan en ikke innrette boardingsystemet slik at det lyser rødt på folk som ikke har rett på prioritert boarding? (fortsatt optimist med tanke på SAS-IT ;))

Superhai
28-05-2014, 21:32
(fortsatt optimist med tanke på SAS-IT ;))

"SAS-IT" fikk det til med PACS, men i franskemennene i Nice med Altea - nope, ikke for øyeblikket (og dermed blir dette ikke innført de første to årene i beste fall). Det ble derimot lite brukt, siden det i praksis stoppet bruk av "turnstilene" - siden den ene passasjeren stod i fem minutter og prøvde å trekke kortet om igjen eller sperret køen til han fikk hjelp til å komme gjennom. Og siden man forbereder systemene til å kunne bruke turnstile igjen, så vet jeg ikke hvordan det skal gjenninnføres. Det løser heller ikke problemet med passasjerene som ikke vet bedre, og det er et vesentlig del av bildet.

Discus
28-05-2014, 21:45
Og siden man forbereder systemene til å kunne bruke turnstile igjen, så vet jeg ikke hvordan det skal gjenninnføres. Det løser heller ikke problemet med passasjerene som ikke vet bedre, og det er et vesentlig del av bildet.

Noen er allerede i bruk (selvbetjeningsdingser), jeg sjekket meg selv gjennom automaten på gate OSL-35A i går.

Someone
28-05-2014, 21:47
Kan en ikke innrette boardingsystemet slik at det lyser rødt på folk som ikke har rett på prioritert boarding? (fortsatt optimist med tanke på SAS-IT ;))

Dette vil jo også trolig forsinke boardingprosessen, sammen med mange andre velmente forslag, som igjen bidrar til økte kostnader

Superhai
28-05-2014, 22:04
Noen er allerede i bruk (selvbetjeningsdingser), jeg sjekket meg selv gjennom automaten på gate OSL-35A i går.


Ja, på OSL finner du de på 45, 35-37 og 19 om jeg husker riktig. De fungerer stort sett bra nå, men vi skal offisielt ikke bruke de før de støtter hele "SAS-produktet" og er stabilt.

ILS2
28-05-2014, 22:09
Uniteds boardingsystem (gruppe 1, 2, 3 osv.) eller Southwest sitt A, B og C hadde funket som en kule i Norge. Nordmenn er generelt enkle å håndtere så lenge gjeteren er streng nok.

Tjab
12-07-2014, 22:45
Noen som vet om SAS noen sinne vil håndheve priority boarding?

Lagt merke til noen ganger på de flightene med lite pluss rader. Kanskje 9/12 seter totalt. Og så kommer de sist inn i flyet å finner at feks bagasje hyllene er overfylte. Det harmonerer jo bare ikke med produktet man forventer.

Kan umulig være så vanskelig vel?

Og så har man denne toalett køa ombord. Hvorfor er det slik at de som betaler mest må finne seg i denne køen med klamme bakender i hodehøyde under bespisningen feks?

Kommer det noen sinne til å skje? Eller er vi skandinaver litt for ømfintlige for denslags?
Vært morsomt å sett et svar fra SAS på dette en gang. (vurderer å sende de en mail faktisk :p )

Are G
12-07-2014, 23:34
Har reist en runde i Europa nå med Star og sett at priority boarding fungerer strålende andre steder.
Kan ikke forstå at det skal være vanskelig å få til for sas..
Det står bl.a. et skilt i KRS med priority boarding på ene siden av gaten men ingen som ser ut til å håndheve dette..

sail4fun
12-07-2014, 23:49
Må vi fortelles at det er prio boarding, kan vi ikke leses, driter vi i det, er vi redde for ikke å komme med , har vi ikke folkeskikk, eller hvor er problemet.
Ser ikke helt samme problem ved reise fra f.eks ARN ut i Europa ?

robertaas
13-07-2014, 00:02
Personlig bryr jeg meg ikke om priority-boarding, jeg går om bord sist uansett. Jeg orker ikke å sitte i flyet gjennom hele ombordstigningen.
Jeg har 5 grunner til at jeg ønsker gå ombord tidlig:
-Jeg får plassert handbagasjen nært der hvor jeg sitter
-Jeg booker vindussete og det går mye raskere om jeg kommer først.
-Ved dobbel setebooking lar SAS som oftest den som kommer først beholde setet.
-Jeg har flere ganger opplevd at noen har tatt setet mitt og nekter å flytte seg.
-Det er fortsatt aviser igjen.

Norfindir
13-07-2014, 11:43
-Jeg har flere ganger opplevd at noen har tatt setet mitt og nekter å flytte seg.


Her må det jo gå an å få hjelp fra FA?

robertaas
13-07-2014, 13:37
Her må det jo gå an å få hjelp fra FA?
De er langt unna, midtgangen er full av folk og plutselig er det jeg som er den vanskelige personen som lager problemer. Kan jeg ikke bare ta et annet sete liksom.

Flight Cancelled
13-07-2014, 14:23
De er langt unna, midtgangen er full av folk og plutselig er det jeg som er den vanskelige personen som lager problemer. Kan jeg ikke bare ta et annet sete liksom.
Det bruker nesten alltid å stå en FA midt i flyet hos SK? Alternativt kan du bare si "enten flytter du deg til ditt sete, eller så går jeg bak å henter FA", og gjøre nettopp det om personen fortsatt er en kranglefant.

sail4fun
13-07-2014, 14:26
Det bruker nesten alltid å stå en FA midt i flyet hos SK? Alternativt kan du bare si "enten flytter du deg til ditt sete, eller så går jeg bak å henter FA", og gjøre nettopp det om personen fortsatt er en kranglefant.

FA følger også med, så bare bli stående ved seteraden så dukker de nok opp

orhel
19-07-2014, 16:18
Var prioritert boarding på OSL-BOO på mandag. Det ble gitt klar beskjed om at Diamant, Gull og Plus kunne boarde. Og det fungerte utmerket!

Eirik
19-07-2014, 17:06
Var prioritert boarding på OSL-BOO på mandag. Det ble gitt klar beskjed om at Diamant, Gull og Plus kunne boarde. Og det fungerte utmerket!

Samme til Haugesund the other day, helt topp !

sail4fun
19-07-2014, 17:15
Var prioritert boarding på OSL-BOO på mandag. Det ble gitt klar beskjed om at Diamant, Gull og Plus kunne boarde. Og det fungerte utmerket!

Samme til Haugesund the other day, helt topp !

Så , noen RedCaps har viljen og får det til :)

Hickok
19-07-2014, 17:22
Det var det til BGO i dag også... rett inn i innhegningen.

Norfindir
19-07-2014, 19:44
Var free for all ved boarding trd til cph og det samme tilbake

TOS
19-07-2014, 21:58
Var free for all ved boarding trd til cph og det samme tilbake

Av mine 10 siste flighter med SAS så tror jeg at de har annonsert priority boarding på ca 4 av disse.

Dreamy
20-07-2014, 06:25
Jeg vet at SAS er på stasjonene som hauker på akkurat dette med annonsering av priority boarding. Bedre er det blitt, men tydligvis fortsatt rom for forbedring.. På OSL er det jo nå en innspilt annonsering(for alle selskap), så der er alt som det skal være,

robertaas
20-07-2014, 13:26
Fløy SAS innenriks fra OSL sist fredag, ikke prioritert boarding. Returen søndag var lik.

Kashgar
20-07-2014, 16:26
Prioritert boarding ble ikke håndhevet da jeg fløy OSL - FRA tidligere denne måneden, men det ble det på veien tilbake, og da var det komisk å få slengt "Hei, still deg i køen som oss andre" etter meg, da jeg og de fire andre som reiste i Plus gikk forbi alle som ventet. Jeg har i utgangspunktet ikke så veldig stort behov for å komme først inn i flyet, men som robertaas påpeker er det greit om man har vindusplass, noe jeg hadde på hjemturen.

Eriksan
30-07-2014, 10:26
Var priority boarding på OSL-DUB 21JUL, jeg satt i Plus, passerte køen (overhørte selvsagt en kommentar om at der kommer det en med gullkort) og kom meg tidlig ombord.

chrisljo
30-07-2014, 11:42
Prioritert boarding noenlunde greit gjennomført på OSL-FRA, FRA-CPH og CPH-FRA nylig.

Herlov
30-07-2014, 23:00
I Nice i går hadde Swiss og SAS nesten samtidige avganger med gater 2 meter fra hverandre. Swiss hadde en fin, sannsynligvis forhåndsinnspilt, annonsering med prioritert boarding av HON, Star Gold og business-passasjerer, mens SAS (Aviapartner) hadde manuell annonsering av prioritert boarding for "business". Småkaotisk, ettersom en av agentene kom drassende på noen småbarnsfamilier midt i hele opplegget og 200 mennesker i kø blokkerte inngangen. De med prioritet måtte nesten krangle seg gjennom køen av "go'ere". Dårlig håndtert.

Basse-HAU
30-07-2014, 23:51
I Nice i går hadde Swiss og SAS nesten samtidige avganger med gater 2 meter fra hverandre. Swiss hadde en fin, sannsynligvis forhåndsinnspilt, annonsering med prioritert boarding av HON, Star Gold og business-passasjerer, mens SAS (Aviapartner) hadde manuell annonsering av prioritert boarding for "business". Småkaotisk, ettersom en av agentene kom drassende på noen småbarnsfamilier midt i hele opplegget og 200 mennesker i kø blokkerte inngangen. De med prioritet måtte nesten krangle seg gjennom køen av "go'ere". Dårlig håndtert.
Har vel mer med holdninger til folkene (folkeslaget ) som skulle hjem, og ikke giddet å høre etter hva som ble annonsert. Tror nok de respekterer mer slik i andre land i Europa og USA, men klart, begynner massen å flytte på seg følger resten etter [emoji6]

peterfox
31-07-2014, 06:26
I Nice i går hadde Swiss og SAS nesten samtidige avganger med gater 2 meter fra hverandre. Swiss hadde en fin, sannsynligvis forhåndsinnspilt, annonsering med prioritert boarding av HON, Star Gold og business-passasjerer, mens SAS (Aviapartner) hadde manuell annonsering av prioritert boarding for "business". Småkaotisk, ettersom en av agentene kom drassende på noen småbarnsfamilier midt i hele opplegget og 200 mennesker i kø blokkerte inngangen. De med prioritet måtte nesten krangle seg gjennom køen av "go'ere". Dårlig håndtert.

Fløy AA- fra Cancun - DFW i ettermiddag. Boarding-grupper fungerer helt fint. Eneste svakheten med Gruppe II - på flyet og seter på rad 30 av 30 er at du er fullstendig sist ute av flyet.

chrisljo
31-07-2014, 06:37
Til syvende å sist er det bare to køer, gjerne med forhåndspatruljering som funker, så betjener man prioritert til den er tom og så la den stå åpen for de som kommer senere.

Air France får det til, også på Gardermoen.

Eventuelt også annonsert når man skipper det (ARN 0750), "nesten alle er gull så i dag dropper vi prio boarding".

chrisljo
03-08-2014, 14:14
Annonsert, men ikke i nærheten av å være praktisert på TRD i dag. 2 rader Plus.

Are G
03-08-2014, 17:51
I bunn og grunn er det vel alle er like holdningen som stopper dette i praksis.
Dette fungerer i utlandet og hos andre selskap akkurat av samme grunn, de har ikke den samme holdningen til hierarki i samfunnet.
Typisk holdning i Norge er jo "Du skal ikke komme her å tro du er noe selv om du har et gullkort i lomma, men får værsågod å vente som oss andre". De ser nok ikke helt forskjellen på å stå i kø på flyplassen en gang per halvår sammenlignet med å stå i den samme køen 2-4 ganger per uke og med det tenke på hvor mye tid som tilbringes på diverse flyplasser rundtomkring..

KristianSk
03-08-2014, 17:58
Boarding av business og Executive club fra en side av gaten og resten på andre siden som BA av og til praktiserer på OSL fungerer etter min mening ganske godt. De gangene jeg har flydd SK til London den siste tiden har det også fungert ganske greit. Synes ikke det er noe stort problem.

jufix
03-08-2014, 18:08
Boarding SK907 OSL-EWR forrige onsdag. Alle på en gang, ingen pri for business/plus.

OttoL
03-08-2014, 18:09
Jeg lurer på hvor vanskelig det er for SAS å sende en instruks til alle gate-agentene som jobber for/eller på vegne av sas hvor det er noen punkter med hva som skal sies. På LHR føler jeg at det har fungert bra de gangene jeg har brukt SK, men andre steder som AMS og spesielt ferieruter er det veldig hipp som happ.

Dette burde vel ikke være så vanskelig?

Star Flyer
03-08-2014, 18:11
Boarding SK907 OSL-EWR forrige onsdag. Alle på en gang, ingen pri for business/plus.

Stakkars de som har betalt over 10K for Business-billett, og det ikke er prioritert ombordstigning...

De burde hvertfall få det til på long haul.

Peppep
03-08-2014, 18:23
I bunn og grunn er det vel alle er like holdningen som stopper dette i praksis.
Dette fungerer i utlandet og hos andre selskap akkurat av samme grunn, de har ikke den samme holdningen til hierarki i samfunnet.
Nåja, jeg har opplevd mange maurtuer rundt gate andre steder i verden, så det er en sannhet med modifikasjoner (selv om det til stadighet påstås her inne). Det eneste som konsekvent fungerer er som de bl.a. gjør i USA, med nummererte boarding-grupper med egne køer, hvor man faktisk blir avvist om man går feil.

Are G
03-08-2014, 19:18
Nåja, jeg har opplevd mange maurtuer rundt gate andre steder i verden, så det er en sannhet med modifikasjoner (selv om det til stadighet påstås her inne). Det eneste som konsekvent fungerer er som de bl.a. gjør i USA, med nummererte boarding-grupper med egne køer, hvor man faktisk blir avvist om man går feil.
Det kan godt være. Men min opplevelse av å reise med Lufthansa og TAP i sommer viste meg at dette fungerer upåklagelig i flere land og at det ikke skulle fungere i Norge om SAS vil er merkelig..

KristianSk
03-08-2014, 19:25
Det kan godt være. Men min opplevelse av å reise med Lufthansa og TAP i sommer viste meg at dette fungerer upåklagelig i flere land og at det ikke skulle fungere i Norge om SAS vil er merkelig..

Jeg tror det kan gjøre mer skade for SAS en det gjør godt for gullkortholdere om man begynner å avvise folk i gaten. Så slik det gjøres nå med å "oppfordre" til boarding av plus og *G, som etter min erfaring fungerer relativt greit er veien å gå.

Are G
03-08-2014, 19:30
Det er godt mulig.
Observerte at i dag ble Plus og EBG ønsket velkommen til å gå først ombord i Kristiansand, det tror jeg er første gang jeg har hørt.
Dog mener jeg at man må ta et standpunkt og holde fast ved det.
Enten håndheve prioritert boarding ved ene siden av skranken, eller droppe hele konseptet.
Usikkerhet skaper mer irritasjon enn de andre alternativene..

TOS
03-08-2014, 19:49
Jeg lurer på hvor vanskelig det er for SAS å sende en instruks til alle gate-agentene som jobber for/eller på vegne av sas hvor det er noen punkter med hva som skal sies. På LHR føler jeg at det har fungert bra de gangene jeg har brukt SK, men andre steder som AMS og spesielt ferieruter er det veldig hipp som happ.

Dette burde vel ikke være så vanskelig?

Jeg har opplevd annonsering av priority boarding ca halvparten av mine flighter med SK de siste par månedene (noen ganger bare med et skilt uten muntlig annonsering). I går ble dette faktisk håndhevet nokså strengt ved boarding på OSL, hvor gate personalet ba de som hadde linet seg opp for boarding om å trekke tilbake for å la EBG/EBD og Pluss passasjerer boarde først. Det har jeg aldri sett gjennomført i praksis tidligere hos SK, men er flott at det gjøres.

Norfindir
03-08-2014, 20:28
Jeg lurer på hvor vanskelig det er for SAS å sende en instruks til alle gate-agentene som jobber for/eller på vegne av sas hvor det er noen punkter med hva som skal sies. På LHR føler jeg at det har fungert bra de gangene jeg har brukt SK, men andre steder som AMS og spesielt ferieruter er det veldig hipp som happ.

Dette burde vel ikke være så vanskelig?

Jeg tror det blir motarbeidet til en viss grad, iallefall på de regionale flyplassene. Har sett et halvhjertet forsøk på Værnes hvor det ble nevnt i en bisetning kun på Norsk og så fort at ingen egentlig fikk det med seg, og så var det fritt for alle.

ToreD
03-08-2014, 20:35
På SK 222 fra KRS til OSL i kveld annonserte de Plus og Gull først, men det hjelper lite når de slipper inn alle andre med en gang.....

Everest
03-08-2014, 23:56
Når folk har stilt seg i kø flere minutter det i det hele tatt står "Please wait...", så skal det vanskelig gjøres å presse seg foran.

Har sett ansatte som håndterer dette bra: roper nærmest etter plus/ebg/ebd/*a, og ber kveget vike til siden, evt. tar i bruk "sidegaten" hvor de som regel IKKE står (snakker da om OSL).

OttoL
04-08-2014, 11:19
Når folk har stilt seg i kø flere minutter det i det hele tatt står "Please wait...", så skal det vanskelig gjøres å presse seg foran.

Har sett ansatte som håndterer dette bra: roper nærmest etter plus/ebg/ebd/*a, og ber kveget vike til siden, evt. tar i bruk "sidegaten" hvor de som regel IKKE står (snakker da om OSL).

Jeg har aldri helt forstått hvorfor de setter opp "Please Wait", jeg sitter jo der og venter allerede :P Jeg mener fortsatt at det ikke burde være så vanskelig å sende en instruks hvor de går veldig klart frem hva som skal sies og hvem skal inn først. Dette burde vel SAS være tjent med? Er jo tross alt de beste kundene til sas som enten kjøper pluss eller har status.

Men hva vet jeg? Observerer slike ting kun fra utsiden, senest på fredag observerte jeg et fly til OSL fra BGO og et til TRD fra BGO hvor det ble sagt to forskjellige ting fra de som annonserte...

Superhai
04-08-2014, 15:59
Jeg har aldri helt forstått hvorfor de setter opp "Please Wait", jeg sitter jo der og venter allerede :P

De meldingene er ikke person-tilpasset til deg - men til alle på flyet og om du akkurat har kommet så er det en beskjed om at man skal vente. Det er Avinor sitt system, og er erstatning for at det stod "Go to gate". Det fungerer kort slikt:

1. "Go to gate" (Gate Open)
2. "Boarding"
3. "Gate closing"
4. "Gate closed"

Når det gjelder gjennomføring av priority-boarding så er erfaringen at gjennomføringen avhenger av hva slags passasjerer. Dessuten så begynner man boarding veldig ofte så seint hos bl. a. SAS, at passasjerene blir svært urolige om man får beskjed om å vente. Det blir fort en svært amper stemning, og går også ut over on-time-performance når man må krangle med passasjerer under ombordstigning. SAS ønsker ikke sperrebånd av en eller annen grunn. Fordelen med det automatiske oppropet er at man kan annonsere mens man tar ombord, det har gjort det mulig å gjennomføre pri-boarding uten at man brukte hele tiden for opprop.

Chriscross
04-08-2014, 17:21
Da lærte jeg noe nytt i dag. Please wait har altså erstattet go to gate. Hva er da forskjellen på go to gate og boarding? Brukes go to gate bare der det er en egen sone etter at billetter er kontrollert?

Star Flyer
04-08-2014, 17:34
Da lærte jeg noe nytt i dag. Please wait har altså erstattet go to gate. Hva er da forskjellen på go to gate og boarding? Brukes go to gate bare der det er en egen sone etter at billetter er kontrollert?

Når det står "Go to gate" på skjermene rundt om på flyplassen, står det "Please wait" på skjermen i gaten.

Boarding er fortsatt ombordstigning.

Superhai
04-08-2014, 19:40
Hva er da forskjellen på go to gate og boarding?

For å gjøre det helt klart. "Go to gate" betyr "gå til utgangen", og når du kommer dit så står det "Please wait" som betyr "vennligst vent". I gamle dager så stod det "Go to gate" også ved gaten, og mange synes det var litt rart, så noen smarte herrer i Avinor synes at det passet bedre med "Please wait" på gate-skjermene. "Boarding" betyr for øvrig "ombordstigning".

Norfindir
04-08-2014, 22:23
BCN i dag: dama som leste opp en tekst på engelsk uten å kunne et ord engelsk prøvde å få frem at pluss pg ebd ebg kunne boarde når de ville. Resultat ble alle på en gang.

Star Flyer
04-08-2014, 23:04
BCN i dag: dama som leste opp en tekst på engelsk uten å kunne et ord engelsk prøvde å få frem at pluss pg ebd ebg kunne boarde når de ville. Resultat ble alle på en gang.

Samme skjedde i LIS. Alle på en gang.

sirpjalle
05-08-2014, 08:41
Prøv alle på en gang du, når vi snakker om å boarde en A380! :drunk:

Norfindir
14-08-2014, 22:20
Greit på LHR i dag. Det ble klart og tydelig annonsert at passasjere i plus, eller med gullkort kunne få gå ombord først. Det funket bra siden go-passasjerene ikke reiste seg. Men det var ingen sjekk ved ombordstigning (vi var pre-boardet)

OSL i går: Spinkel jente i gaten prøvde tappert å vifte med et priority boarding skilt, men etter å ha sluppet et par plus/gold ombord ga hun opp og slapp inn mobben som stod i veien ombord.

Snodig at Nordmenn klarer å høre etter i utlandet, mens i Norge er vi bastarder som skal ombord først, løser setebeltet omtrent før flyet er på bakken og står innafor linja ved bagasjebåndet.. [/rant]

Gunnar
15-08-2014, 09:46
Det er også periodevis at de har en plakat for prioritert boarding men det håndheves ikke..
I så fall måtte vi hatt en 3dje person tilstede for å passe på nettopp dette. I grunnen burde det ikke være for mye forlangt at folk faktisk klarte å lese og forstå "priority bording"-skiltet, men realiteten viser seg stadig å være en annen...:headbang

... forøvrig er vel ikke nordmenn vant med noen form for "klassedeling" på innenriks, så vi kan muligens håpe at ting gradvis går seg til etterhvert?

Are G
15-08-2014, 09:55
Det er ikke mulig å se dette om man står nr 5 i køen.. Om det står 4 EBG i kø vil andre kun stille seg rett bak uten å vite at de om pri boarding.
Om man vil at det skal respekteres må man kjøre en kampanje og ta "kampen" med de som går feil.
Det verste man kan gjøre er å lage regler og henge opp skilt uten å håndheve dette.
Da ender man opp med en allmenn oppfattelse av at det er show og ikke noe å bry seg om.
Skal ikke se bort i fra at flere vil betale for Plus om dette faktisk ville fungert.

Flight Cancelled
15-08-2014, 10:57
Skal ikke se bort i fra at flere vil betale for Plus om dette faktisk ville fungert.
Og at flere ville gått til den mer jantelov-vennlige konkurrenten de har i Norwegian. Men det burde vært enten eller, halvveis er mer til irritasjon enn det er til nytte.

Are G
15-08-2014, 11:00
Ikke så sikker på det.. Køene er ikke mindre hos DY... Like store fly og like mange folk som skal inn.

sk931
15-08-2014, 11:48
Så er det lige at jeg vil spørge jer, der går meget op i prioritetsbording, hvad er er bedst..
1. at opholde sig så kort tid som muligt i gate område, altså sidst ombord og og meget ofte først ude ved ankomst.
2. sidde ombord i ca. 25 minutter og vente på at boarding afsluttes...

De EBG og EBP vi har som pendlere foretrækker helt klart option 1, hvilket de også har givet meget klart udtryk for.
Hilsen Ole

Are G
15-08-2014, 12:02
Åpenbart foretrekker de fleste kort tid ved gate.
Her er det heller spørsmål om et "halvveis" prosjekt.
Mitt poeng er enten eller, og hvordan det fungerer med andre selskap jeg har opplevd prioritert boarding er at ene siden av gaten går man med vanlig billett, andre siden prioritet.
Jeg tror ikke at dette ville økt boarding tiden, ettersom man nå blir stående i lang kø bak gaten og ned/inn på flyet.

Flight Cancelled
15-08-2014, 12:24
Ikke så sikker på det.. Køene er ikke mindre hos DY... Like store fly og like mange folk som skal inn.
Det vet jeg, men der ville de da ikke fått beskjed om at "du er ikke like viktig som de som får gå ombord nå, så du må vente".

Staroe
15-08-2014, 12:32
Jeg reiser mye innenlands, og har alltid med trillebagen (maks lovlig størrelse). Jeg vil tidlig inn fordi hattehyllene fylles raskt. Hvis jeg er blant de siste ombord, risikerer jeg å måtte gå helt bak for å finne plass til bagen. Når det hardner til, hiver de rutinerte go-passasjerene bagene sine i første ledige, og plukker den ved på vei ut. Andre selskaper har merket hyllene i Plus/business med "only for business class". Da kan man ta det med ro. Men ikke med SAS, altså.

Are G
15-08-2014, 12:57
Spørs jo hvordan man legger det opp.
Man kan boarde i rekkefølge av status, eller dele gaten i to med en side til status og en side til ECO.
Sistnevnte løsning har jeg opplevd på TAP og LH og det virker godt slik jeg ser det.

Dreamy
15-08-2014, 13:12
Jeg reiser mye innenlands, og har alltid med trillebagen (maks lovlig størrelse). Jeg vil tidlig inn fordi hattehyllene fylles raskt. Hvis jeg er blant de siste ombord, risikerer jeg å måtte gå helt bak for å finne plass til bagen. Når det hardner til, hiver de rutinerte go-passasjerene bagene sine i første ledige, og plukker den ved på vei ut. Andre selskaper har merket hyllene i Plus/business med "only for business class". Da kan man ta det med ro. Men ikke med SAS, altså.

Som om folk bryr seg. Folk legger handbagasje inn i nødutstyrhyllene også... Just saying.

krage
15-08-2014, 13:31
Når jeg ønsker å gå ombord, kommer hovedsaklig an på hvor mye håndbagasje jeg har med meg. Siste fire flyvningene mine hadde jeg lite håndbagasje, og da kunne jeg like gjerne gå på "nesten sist".

Men har jeg med en trillekoffert, som er "akkurat innafor" målene for håndbagasje og kanskje en tax-free pose i tillegg... så foretrekker jeg absolutt å gå på fyet tidlig så jeg slipper å ha dette "under stolen foran".

Superhai
15-08-2014, 16:24
Sistnevnte løsning har jeg opplevd på TAP og LH og det virker godt slik jeg ser det.

Det kommer ikke til å skje med SAS, siden de ønsker primært kun en person i gaten. I framtiden når man får automatiserte løsninger, så kan det hende det kan deles slik.

Henrik C
15-08-2014, 17:48
Så er det lige at jeg vil spørge jer, der går meget op i prioritetsbording, hvad er er bedst..
1. at opholde sig så kort tid som muligt i gate område, altså sidst ombord og og meget ofte først ude ved ankomst.
2. sidde ombord i ca. 25 minutter og vente på at boarding afsluttes...

De EBG og EBP vi har som pendlere foretrækker helt klart option 1, hvilket de også har givet meget klart udtryk for.
Hilsen Ole
Hvorfor må det ene utelukke det andre? De som driver med dagpendling og ikke drasser med seg bagasje har jeg god forståelse for at gjerne vil boarde sent, men som nevnt over det det ikke slik at den hatten passer alle.

Fly med oss
15-08-2014, 18:30
Noe av problemet med priority boarding ved skandinaviske flyplasser er at gateområdene er underdimensjonerte, og med få sitteplasser. Det er derfor ikke plass til å ha en (evt. to) kø(er) for de som er velkommen til å gå om bord, og samtidig ha plass til at ventende passasjerer faktisk skal vente. Blir du f.eks. stoppet og bedt om å snu/vente så er det ikke alltid noe sted å gjøre nettopp det, fordi de andre passasjerene oppholder seg på den lille plassen som er tilgjengelig. Det blir som å svømme mot strømmen

Skjermene ved hver gate burde kunne brukes mer aktivt til informasjon om hvem som kan boarde, hvem som skal vente etc. Ved OSL brukes de til å vise værmeldingen ved destinasjonen, noe samtlige passasjerer allerede har sjekket fordi de lever i år 2014 og har sett det på sin egen mobil. Men jeg har ikke noe tro på at det kommer til å forbedre seg.

Etter min mening kan SAS bare kutte ut hele skuespillet med priority boarding, siden de ikke makter å håndheve det. Det blir litt som å si til Plus-reisende at "Ååååånei, akkurat i dag får du bare 100% poengopptjening fordi, du skjønner, vi gidder ikke å overføre 200%".

Are G
15-08-2014, 19:09
Et alternativ kunne vært å ha en automatisk gate som kun støtter smart pass. Dette får kun EBG+ og da ville det løst problemet med bemanning.
Så lenge det ikke tettes igjen med folk som ikke forstår hvorfor de ikke finner kortleseren vel og merke..

Norfindir
15-08-2014, 19:15
Ryanair klarer å håndtere to køer så hvorfor ikke sas?

Flight Cancelled
15-08-2014, 21:04
Et alternativ kunne vært å ha en automatisk gate som kun støtter smart pass. Dette får kun EBG+ og da ville det løst problemet med bemanning.
Så lenge det ikke tettes igjen med folk som ikke forstår hvorfor de ikke finner kortleseren vel og merke..
Egen priority boarding for EBG som ekskluderer Plus, og som i tillegg kun er for de som gidder å bruke smartpass? Nja. Går da vel an å bare bruker vanlig scanner? Både bonuskort og klasse kommer opp når man scanner billetten.

Ryanair klarer å håndtere to køer så hvorfor ikke sas?
Fordi Ryanair ikke opererer på de samme underdimensjonerte flyplassene som SAS, og fordi det er en del av imaget til Ryaniar - SAS derimot prøver å være mer folkelig.

Men for all del, vil man finnes det en vei. Jeg oppfatter det som at SAS ikke har nok lyst.

Norfindir
15-08-2014, 21:22
De kan jo bare bruke samme ja/nei system som de bruker i fasttrack slusa. Har du fasttrack har du som regel prio boarding også

Are G
15-08-2014, 23:28
Egen priority boarding for EBG som ekskluderer Plus, og som i tillegg kun er for de som gidder å bruke smartpass? Nja. Går da vel an å bare bruker vanlig scanner? Både bonuskort og klasse kommer opp når man scanner billetten.


Poenget med smart pass er at det gir liten åpning for misforståelser.
Kortleser og scanner kunne selvfølgelig også vært, men da ville det bli flere "feilscanninger".
Lufthansa har vel forøvrig ikke pri booking for business class. Kun 1. og senator/hon..

econ
16-08-2014, 01:24
Det er ikke lett dette med priority boarding når man bare har en gate agent.

Problemet er vel også spesielt ved innenlandsreiser på feks trd-osl osl-svg osl-bgo bgo-svg at her er over halve flyet pluss og en god del med ebg/ebd som reiser.

Hva er vitsen med pri boarding der flesteparten har krav på pri boarding, blir bare en lang kø uansett.

Men skal man ha pri boarding og kun en agent så må det opplyses om at vi boarder kun plus og ebg/ebd først, og hvis du ikke er noe av dette så blir du avvist.

Ingenting som er så flaut som å bli avvist for å snike.

Superhai
16-08-2014, 20:04
De kan jo bare bruke samme ja/nei system som de bruker i fasttrack slusa. Har du fasttrack har du som regel prio boarding også

Det er greit nok, men det er ikke det som er problemet. I gamle dager hvor vi prøvde å få til sekvensboarding på turnstilen på innenlands, så stoppet det fullstendig opp - de som ble avvist ble bare stående og trekke kortet, på nytt, og på nytt, og på nytt, til de a) skjønte at de måtte gi plass til neste, eller b) det vanligste, de begynte å vifte og t.o.m skrike om at det ikke fungerte. Det var få som brukte tiden på å lese det som stod på skjermen...

Jeg vet at mange mener at flyselskapene bør være mer aktive med voksenopplæring enn å drive flyselskap.

Dessuten, på de fleste flyplassene hvor SAS har stor virksomhet, så er gatene s.k. common-use dvs. at de blir benyttet av alle selskapene som opererer, og at at endringer og funksjonalitet må godkjennes og aksepteres av alle brukerne. Det betyr bl.a. at logoer, selskapsspesifikke materiale ikke kan stå fast oppsatt og synlig. Det er greit for selskaper som har en-to avganger om dagen, men for SAS som har avganger hele tiden, så er det et problem - bare det å få lov til å ha avisstativene har vært kontroversielt og ble godkjent så lenge logoen ikke var synlig.

Det samme gjelder også for hvorfor det tar lang tid før vi får selvbetjent boarding, utstyr må godkjennes og bestilles av OSL (SAS kan betale for det, slik de gjorde med de gamle turnstilene) og være funksjonable i SITA sitt CUTE-system. I tillegg må de fungere med Altéa, som ligger så langt i etterskudd at ny funksjonalitet tar et par år for å få implementert.

Når det gjelder skjermene over gatene, så er innholdet bestemt og implementert av Avinor. Det var et par år siden som vi ble forespeilet større mulighet til å bruke disse, men det virker som Avinor er mer interessert i at informasjonen skal være uniform og som forsåvidt er greit nok - men det er et arkaisk system som gir lite nytte, utover den elementære informasjonen. Det er ikke mulig å sette opp egne "info-skjermer" siden - igjen, gatene er common-use. Derfor er det nærmeste de små skiltene som er lett og skjule og ta fram.

Som nevnt over så er det også trangt, spesielt på de norske flyplassene - og det er ikke aktuelt å benytte sperrebånd for å lage sluser slik som bl.a. UA benytter.

Det er ikke direkte feil å påstå at SAS har vært halvhjertet i å lage prosedyrer for "Priority-boarding", men det er også mye motstand fra andre aktører og fasiliteter for å gjennomføre dette effektivt. Det kommer i tillegg til demografiene til passasjerene har liten forståelse for slikt.

Og med summen av alt er lagt til, så er det for mange ansatte til å gjennomføre dette, siden det stort sett fører til ubehag, og forsinkelser (som er hva performance hovedsaklig måles på)...

Sykkelthor
21-08-2014, 19:58
Det er for så vidt logiske og gyldige argumenter Superhai kommer med ovenfor, men på OSL i dag begynte damen i skranken å rope folk bort til boarding før høytaleren i det hele tatt hadde begynt å messe om hvem som skal først ombord. Når man har ansatte i gaten som driver på slik kan man trolig glemme alle planer om å noen sinne kunne forvente at passasjerer skal lytte til høytaleren, og man kan i hvert fall gi opp å tro at passasjerer skal bry seg om hva som blir sagt av høytalerstemmen.

Dag Viking
21-08-2014, 20:11
Hva med å gå over til samme system som Singapore? Gullkortinnehavere får ikke prioritert boarding (PPS kan vel gå ombord med biz)

Star Flyer
21-08-2014, 20:17
Jeg henger meg på: SAS bør enten satse for fullt på Priority Boarding eller kutte det helt ut.

Her om dagen ønsket de velkommen ombord gjennom anlegget, med EBG/Plus først og de andre må vente. Damen i skranken ropte til og med ekstra: "Kun EBG og SAS Plus først".
Han som boardet som nr.1 (foran meg), hadde sete 29E og en EBB SK*B på boarding passet sitt. De sjekker tydeligvis ikke boarding pass heller. Fritt fram!

3tflyer
21-08-2014, 22:09
Jeg henger meg på: SAS bør enten satse for fullt på Priority Boarding eller kutte det helt ut.

Her om dagen ønsket de velkommen ombord gjennom anlegget, med EBG/Plus først og de andre må vente. Damen i skranken ropte til og med ekstra: "Kun EBG og SAS Plus først".
Han som boardet som nr.1 (foran meg), hadde sete 29E og en EBB SK*B på boarding passet sitt. De sjekker tydeligvis ikke boarding pass heller. Fritt fram!

Enig, som det nå er blir det for tilfeldig, og bare irritasjon. TRD - OSL i dag, ingen annonsering om Priority Boardding. Retur OSL-TRD, skilt ble satt opp i skranken, men ikke noe ble sagt over høyttaler, eller noen sjekk av status; alle stormet frem.

PettR
21-08-2014, 23:31
Ble positivt overrasket forrige gang jeg fløy OSL-ATH-OSL, egen "boardingskranke" for gold/plus både i Oslo, OG i Athen!

Norfindir
22-08-2014, 08:07
Ble positivt overrasket forrige gang jeg fløy OSL-ATH-OSL, egen "boardingskranke" for gold/plus både i Oslo, OG i Athen!

Det er jo fint så lenge den andre skranken ikke åpner samtidig, noe de ofte gjør i Oslo.

VC-10
22-08-2014, 10:21
Det er jo fint så lenge den andre skranken ikke åpner samtidig, noe de ofte gjør i Oslo.
Ordningen med to skranker der den ene kun slipper gjennom priority passasjer synes jeg høres flott ut. Da slipper de med status å stå i lang kø og boarding blir mer effektiv.
At det skal være et problem at begge åpner samtidig fatter jeg ikke. Uansett hvor importent man føler seg med en status må det da være bedre for alle parter å få alle ombord så raskt som mulig i stedet for at alle andre må vente lenger dersom det for øvrig er klart for full boarding.
Jeg regner med at de fleste synes det er bedre med en rask og effektiv boarding av alle med avgang på rute enn at prosessen skal ta lenger tid på grunn av at noen få absolutt skal slippe å gå ombord sammen med andre!

Vegasbaby
22-08-2014, 15:30
Verken på eller av fikk noen prioritet OSL-EWR på lørdag. Fullt kaos for å komme inn og ut først...

E-UT
22-08-2014, 20:39
Prioritert på SVG i kveld, med nekting av GO pasasjerer som prøvde seg...

KLM 1200
22-08-2014, 20:45
Prioritert på SVG i kveld, med nekting av GO pasasjerer som prøvde seg...

Har blitt nektet i SAS Plus og med EBG kort og gå ombord som første pax. Kun på sola...

KristianSk
22-08-2014, 20:50
Har blitt nektet i SAS Plus og med EBG kort og gå ombord som første pax. Kun på sola...

Med hvilken begrunnelse?

KLM 1200
22-08-2014, 20:54
Med hvilken begrunnelse?

Rad 16-23 først.... Jeg hadde 1D :)

Norfindir
23-08-2014, 08:05
Verken på eller av fikk noen prioritet OSL-EWR på lørdag. Fullt kaos for å komme inn og ut først...

Samme da jeg dro til ewr. Det stod 3 stk i skranken så de kunne lett ha gjennomført prio boarding.
De ombord lot imidlertid business ppassasjerene komme ut av flyet først.

PettR
23-08-2014, 08:50
Som først ombord på OSL-BCN i dag, tør jeg påstå at priority boardingen funket fint :)

Ph34r
25-08-2014, 07:31
Brussels fikk det fint til med kun 1 person i skranken på flyet til OSL..

Som vanlig kom hele saueflokken stormende, til tross for høytalerannonsering om Business pax og Star Gold.

Dama i skranken gjentok budskapet klart og tydelig og pri-boarding funka som bare det.

Som det nevnes her også: Pri deboarding på long-haul burde også gjennomføres. Også her er Brussels flinke!

ErlA
25-08-2014, 12:14
Kollega av meg opplevde akkuratt (igår på OSL) at folk med for lav status, eller feil seterad ble bedt om å sette seg når man skulle boarde! Det ble også gitt tydelig beskjed over speaker at det var Status og pluss som skulle boarde først.

Kan dette bety at sas har fått klare og tydelige retningslinjer, eller var det bare en flink ansatt på jobb?

Star Flyer
25-08-2014, 13:14
Kollega av meg opplevde akkuratt (igår på OSL) at folk med for lav status, eller feil seterad ble bedt om å sette seg når man skulle boarde! Det ble også gitt tydelig beskjed over speaker at det var Status og pluss som skulle boarde først.

Kan dette bety at sas har fått klare og tydelige retningslinjer, eller var det bare en flink ansatt på jobb?

Det er den automatiske stemmen som sier dette. Har skjedd på mine siste flyvninger med SAS.
Det lyder noe sånt:
"Velkommen til SAS rute 123 til London. På dette tidspunkt kan du bare bli sittende. Vi vil nå ønske passasjerer som har et gull/diamantkort eller reiser i SAS Plus velkommen om bord."

PettR
25-08-2014, 16:46
Sånn skulle det alltid vært :(

KristianSk
12-09-2014, 21:35
Var prioritert boarding, med avvisninger i gaten på OSL igår. Morsomt nok ble jeg også avvist og måtte vente helt til sist ettersom jeg hadde glemt å sjekke inn... :)
Til informasjon så ikke de som ble avvist fryktelig fornøyde ut, og de kommer sikkert til å fly Norwegian neste gang de skal til London.

Norfindir
12-09-2014, 22:05
Var standard annonsering med priority på osl i dag men det var så dårlig lyd at man hørte det bare om man forsøkte å høre etter. Det eneste de fleste hørte var velkommen til sk 354 til Trondheim ((løpe til gate)). Hadde gull i hånda men ble ikke sluppet frem av bakkepersonalet som heller slapp inn programløse som stod å trykka fremst.

Superhai
12-09-2014, 22:22
Var standard annonsering med priority på osl i dag men det var så dårlig lyd at man hørte det bare om man forsøkte å høre etter.

De som jobber på noen av butikker og serveringsstedene har klaget på for høy lyd på annonseringer, så på gatene nær noen av disse så er det mye lavere lyd...

jcnorway
12-09-2014, 22:54
De som jobber på noen av butikker og serveringsstedene har klaget på for høy lyd på annonseringer, så på gatene nær noen av disse så er det mye lavere lyd...


Synes det er merkelig at man har skrudd ned på volumet fordi de ansatte som jobber i butikkene/serveringsstedene PÅ FLYPLASSEN synes det er for mye flyplasslyd... Herlig eksempel på "kjøpesenter med flyparkering"-mentalitet/policy/styring :p

ILS2
13-09-2014, 00:38
I det jeg gikk av en forsinket SK-maskin i går, overhørte jeg GA-en ved ankomstgaten (som forberedte utgående maskin) annonsere at "hvis vi skal ha noen som helst mulighet til å ta inn noe av forsinkelsen, må jeg be de som sitter fra rad 12 og bakover gå først ombord."

Ærlighet varer lengst noen ganger. Hvis noen da klager til CR for mangel på priority... :rolleyes:

robertaas
13-09-2014, 07:35
Det var prioritert boarding fra Oslo til Zürich igår, men de var ikke klare nok på at noen måtte vente og de som ble avvist stilte seg demonstrativt opp bare en meter fra "slusen" slik at det var vanskelig å komme seg forbi.

Dreamy
13-09-2014, 09:28
Det var prioritert boarding fra Oslo til Zürich igår, men de var ikke klare nok på at noen måtte vente og de som ble avvist stilte seg demonstrativt opp bare en meter fra "slusen" slik at det var vanskelig å komme seg forbi.

Gjør så innmari vondt i stoltheten vettu;)

seilfly
13-09-2014, 11:34
Den samme stoltheten som gjør at de stakkarene som reiser med barn må brøyte seg igjennom et hav av "folk" som slett ikke skal slippe noen frem uten at de ber om det først? Det er jo aldri snakk om å slippe noen frem med spedbarn på armen. En gang i blant er det kanskje én mann i dressjakke og med koffert i hånda som viker til siden (bestefedre når de ikke er på jobb/jobbreise?), men det er sjeldent.

Cecilie
15-09-2014, 13:34
SGH-representanten ved gate 22 på OSL i går virket som en bestemt dame. Da boarding ble annonsert til Bodø over høytalerne, så skrek hun ut: "KUN PLUS-, GULL- OG DIAMANTPASSASJERER"

Dette er veldig avhengig av front line personell.

PettR
15-09-2014, 16:36
Dårlig pri på FRA i går, først åpnet de boarding for alle, og en liten stund etterpå åpnet de for business. :rolleyes:

Norfindir
15-09-2014, 16:39
Elendig på trd i dag. Hverken høytalerutrop ellet noen form for prioritering ved utgangen.

Dag Viking
15-09-2014, 19:45
OSL-TOS i kveld. Ikke et pip om noe. Blandt de siste ombord som vanlig, helt greit som vanlig, setet mitt var ledig og jeg fikk plass til veska under setet foran.

Ph34r
15-09-2014, 22:50
Satte opp et sånt fint skilt med pri boarding på EVE i går. La oss si at alt som minnet om pri boarding stanset der.

arneb
07-11-2014, 20:30
Fungerte utmerket SK 455 idag. Ble annonsert klart og tydelig hvilke som hadde prioritert ombordstigning og at de andreskulle vente på nærmere beskjed. Ingen kaos eller noen som prøvde uten rettighet. Flyet komplett fullt.

Norfindir
07-11-2014, 22:59
Fungerte fint på osl-cph i dag. En som jeg så ble stoppet i gate.
på cph-trd var det free for all som vanlig.

Hypern
08-11-2014, 08:46
Fungerte bra på SVG på onsdag. Var ei kø for gull, diamant og Plus kunder. Folk som ikke var det ble avvist og ble henvist til den andre køen.

Norfindir
12-11-2014, 07:54
Trd-osl på søndag. Priority boarding ble forsøkt gjennomført. Hun i skranken klarte ikke å se på amexkortet mitt at jeg er ebg så hun sa at egentlig burde jeg ha ventet til det var min tur å gå ombord. .. jeg gadd ikke lage noe styr men siden jeg fikk boarding lappen fra henne gikk jeg ombord.

Sundet81
12-11-2014, 16:13
Jeg har i prinsippet ikke noe imot priority boarding, men har blandede erfaringer selv når det praktiseres og kommer meg til gode. Mange er erfarne reisende og klarer nokså raskt å få bagasjen på plass og seg selv ned i setene, men i SAS Plus er det også ofte en nokså kraftig (i dobbel forstand) representasjon av middelaldrende og aldrende menn (og kvinner, for den saks skyld), som ikke alltid kommer like raskt på plass og dermed blokkerer både for andre priority boarders og etterhvert også øvrige passasjerer. Slik sett kan det faktisk være en fordel å få gjetet de som skal bakerst i flyet inn først, slik at man har et minimum av mulighet til å nå oppsatt avgangstid. Med det sagt, så er naturligvis SAS' priority boarding - de gangene det praktiseres - langt mer fornuftig enn amerikanske selskapers 7-8 forskjellige prioritetskøer, som gjør boardingprosessen til et sant helvete og som oftest skaper betydelige forsinkelser i seg selv.

Are G
12-11-2014, 18:31
Det er vel samme problem med alle boardinger? Hvor mange ganger har man ikke hørt vi boarder rad 16 og bakover først, så er det en eller annen på rad tre som kommet først og bruker kvarter på å komme seg på plass, eller når bakerste dem skal boarde bak, og en eller annen gjøk går inn foran du skal til rad 30...

hanswest
20-11-2014, 19:49
Fløy nettopp fra BRU til CPH i en smekkfull A320. Dama ved utgangen var helt tydelig da hun annonserte ombordstigning, SAS Plus!, Diamant og Gull. Flere dresskledde herremenn gikk frem først, de hadde Go!-billett, og da måtte de opp med gullkortet for å få gå ombord. Tøft syns jeg... Hadde de bare blitt fraplukket alle koffertene også, så hadde vi nok kommet avgårde på rutetid.

Norfindir
20-11-2014, 20:02
Rart at det ikke stod EB*G på selve billetten da.

LN-FHU
20-11-2014, 20:06
Fløy nettopp fra BRU til CPH i en smekkfull A320. Dama ved utgangen var helt tydelig da hun annonserte ombordstigning, SAS Plus!, Diamant og Gull. Flere dresskledde herremenn gikk frem først, de hadde Go!-billett, og da måtte de opp med gullkortet for å få gå ombord. Tøft syns jeg... Hadde de bare blitt fraplukket alle koffertene også, så hadde vi nok kommet avgårde på rutetid.

Står det ikke på boardingkortet at de er EBG....? Hvorfor skulle de behøve å vise kort da?
Om det ikke gjør det er ikke det litt......lameo..... Jeg mener er du EBG/EBD/EBP burde jo status framkomme slik at det blir mere sømløst, uavhengig av hvor du sitter.....

Edit ; aaaaltfor sein der gitt :)

hanswest
20-11-2014, 20:22
Står det også når man har mobilbilder? Burde sikkert visst det da men...

KristianSk
20-11-2014, 20:29
Står det også når man har mobilbilder? Burde sikkert visst det da men...

Tror det dukker opp på skjermen til gate-agenten, men tydeligvis ikke i dette tilfellet (?)
Eller kanskje hun bare skulle vise handlekraft ;)

hanswest
20-11-2014, 20:30
Jeg bestemmer meg for å like å tro det siste!!

Cecilie
20-11-2014, 20:31
Noen krediterer jo reisen til ett bonusprogram, og så har de gullstatus i et annet program. Kanskje dette var tilfellet her?

Superhai
20-11-2014, 21:06
Tror det dukker opp på skjermen til gate-agenten, men tydeligvis ikke i dette tilfellet (?)


Det kommer ikke fram status når du boarder, dessuten så er deboarding en unødvendig komplisert ting i Altéa. Mobil BP har heller ikke status, og på papir-boardingpass så står det i svært liten skrift.

Norfindir
20-11-2014, 21:28
Det samme skjedde egentlig med meg i TRD for et par uker siden. Jeg brukte mitt Amex som billett og det er litt vanskelig å se at det er et EBG-kort også. Fikk derfor en sur beskjed om at jeg egentlig skulle ha ventet. Ble dytta av gårde før jeg fikk retta på henne.

Sundet81
21-11-2014, 07:09
Noen krediterer jo reisen til ett bonusprogram, og så har de gullstatus i et annet program. Kanskje dette var tilfellet her?

Eller noen reiser på statens regning og, hmm, ser ingen grunn til å ha status i bestilling eller på boardingkort (men etterregistrerer straks de kommer hjem).

Chriscross
21-11-2014, 07:55
Eller noen reiser på statens regning og, hmm, ser ingen grunn til å ha status i bestilling eller på boardingkort (men etterregistrerer straks de kommer hjem).

Ah, er det sånn man gjør det

TOS
21-11-2014, 09:34
Eller noen reiser på statens regning og, hmm, ser ingen grunn til å ha status i bestilling eller på boardingkort (men etterregistrerer straks de kommer hjem).

Hva skulle poenget med dette være?

Sundet81
21-11-2014, 11:23
Hva skulle poenget med dette være?

Fordi bonuspoeng er skattepliktige. Egentlig skal man vel ikke ta personlig bonus på tjenestereiser overhodet.

Dreamy
21-11-2014, 11:36
Jeg har i prinsippet ikke noe imot priority boarding, men har blandede erfaringer selv når det praktiseres og kommer meg til gode. Mange er erfarne reisende og klarer nokså raskt å få bagasjen på plass og seg selv ned i setene, men i SAS Plus er det også ofte en nokså kraftig (i dobbel forstand) representasjon av middelaldrende og aldrende menn (og kvinner, for den saks skyld), som ikke alltid kommer like raskt på plass og dermed blokkerer både for andre priority boarders og etterhvert også øvrige passasjerer. Slik sett kan det faktisk være en fordel å få gjetet de som skal bakerst i flyet inn først, slik at man har et minimum av mulighet til å nå oppsatt avgangstid.

Det samme ser vi som jobber ombord også. Det blir en propp foran og det tar til tider svæææært laaang tiiiid....

ErlA
21-11-2014, 11:53
Hva skulle poenget med dette være?

Sammle bonuspoeng på tjenestereiser, som garantert er fy fy i staten.

Chriscross
21-11-2014, 12:50
Sammle bonuspoeng på tjenestereiser, som garantert er fy fy i staten.

Det er vel lov å samle, men ikke å ta ut til privatreiser.

TOS
21-11-2014, 13:03
Fordi bonuspoeng er skattepliktige. Egentlig skal man vel ikke ta personlig bonus på tjenestereiser overhodet.

Sammle bonuspoeng på tjenestereiser, som garantert er fy fy i staten.

Her må det være en misforståelse. Det er ikke ulovlig å opptjene bonuspoeng som statsansatt, men dette skal ikke tas ut i private reiser. Selv tar jeg jevnlig jobbturer med bruk av bonuspoeng, og bl.a. den jobbturen jeg er på nå er finansiert av bonuspoeng opptjent på jobbreiser.

Opptjening av bonuspoeng er per se heller ikke skattepliktig, men å benytte bonuspoeng opptjent på jobbreiser utløser en skatteplikt.

3cseat
21-11-2014, 13:06
Eller noen reiser på statens regning og, hmm, ser ingen grunn til å ha status i bestilling eller på boardingkort (men etterregistrerer straks de kommer hjem).

Skjønner ikke helt forskjellen her? En registering er vel en registering uavhengig av hvordan det gjøres, eller har jeg ikke skjønt greia her ?

Star Flyer
21-11-2014, 13:08
Ser de har bygget om gate 29 på BGO nå. Til automatiske turn-stiles.
Spent på hvordan Prio-boarding fungerer da.. Noen som har erfaring?

hlorange
21-11-2014, 13:16
Ser de har bygget om gate 29 på BGO nå. Til automatiske turn-stiles.
Spent på hvordan Prio-boarding fungerer da.. Noen som har erfaring?

Skulle testet den med SAS forleden, men vi fikk ny gate da WF var forsinket... bummer. Har et lite indre håp om at en av turnstiles´ene blir fast pri-boarding, skikkelig skiltet, der hvor SAS har "sine" gater. Det ville hjulpet på pri-boarding floken og dette er kanskje en av tankene bak den ombyggingen av gatene som SAS har mumlet om skal skje?

Star Flyer
21-11-2014, 13:42
Ser de har bygget om gate 29 på BGO nå. Til automatiske turn-stiles.
Spent på hvordan Prio-boarding fungerer da.. Noen som har erfaring?

Oooooookei. Det fungerte over hodet ikke.
Verste boardingen jeg har vært med på.

Skjerp dere (nok en gang) SGH!

Dreamy
21-11-2014, 23:38
Oooooookei. Det fungerte over hodet ikke.
Verste boardingen jeg har vært med på.

Skjerp dere (nok en gang) SGH!

Få høre, hva skjedde?

robertaas
22-11-2014, 08:43
Slik er eneste måten å få det til å fungere, adskilte køer.

http://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=37875&stc=1&d=1416642101

Cecilie
22-11-2014, 09:30
Bruker SAS to broer på EWR? Eller leder de to dørene inn til samme bro?

robertaas
22-11-2014, 09:58
En bro, som kommer inn mellom Pluss og biz.

Are G
23-11-2014, 00:37
Det finnes også steder i Norge hvor det er slik..

http://i61.tinypic.com/15n8y2x.jpg

Dog har jeg ikke forsøkt så vet ikke hvordan det fungerer i praksis men ser ganske håndterbart ut.
Dette er på Kjevik, så ikke akkurat verdens største flyplass..

Superhai
23-11-2014, 05:54
Det finnes også steder i Norge hvor det er slik..


Vi har slik for boarding av SK907.

Someone
23-11-2014, 08:51
Bruker SAS to broer på EWR? Eller leder de to dørene inn til samme bro?


Nå er det vel ingen gater på EWR terminal B som faktisk har to broer?

Ph34r
24-11-2014, 06:33
Man trenger sterke og klare ansatte i gaten.. Det er Pri 1. Skikkelig (!!!) merking vil hjelpe dem i jobben sin!

Sist sett i München i går. Vennligst vent, nå er det kun Pri boarding var beskjeden til de som var på autopilot med ørene lukket.

PettR
24-11-2014, 07:22
Kan melde om helt sykt kaos på de siste 4 flightene mine. Kombiner at folk går helt av skaftet når flyet er 5 min forsinket, og at "we are now boarding passengers seated in rows 15 to 29" ble annonsert 3(!) ganger før det i det hele tatt var noen i gaten... Det var rett og slett komisk. Når det i tillegg ble sagt at det var fullt fly og om noen kunne sjekke inn håndbagasjen sin, ble køen plutselig så trang at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg.

ErlA
24-11-2014, 09:13
I Norge skal jo alle være like, så med mindre man har fysiske hindringer eller VELDIG tydelige ansatte så vil aldri pri boarding funke ;(

Fly med oss
04-09-2016, 20:57
Jeg la merke til noe nytt på boardingkortet til SAS i dag. Det er angitt sone mellom boardingtidspunkt og gate. Foreløpig står det ikke noe annet enn en strek der. Noen som vil gjette på hva det betyr? Det hadde jo vært en drøm om de innfører boardingsoner slik som for eksempel EVA Air har :fly For de som ikke kjenner det så deler de inn passasjerene etter klasse og status, og begynner med å boarde sone 1 som typisk er businessklasse og gullkortholdere. Den som ikke har tallet 1 på sitt boardingkort blir bedt om å forholde seg i ro. Med andre ord en tydeliggjøring av hvem som kan boarde. Men om SAS klarer å håndheve det er jo et annet spørsmål. Hva tenker folket?

LN-MOW
04-09-2016, 21:10
Mye enklere å håndheve. Delta og andre her borte har jo brukt dette systemet i årevis og det fungerer fint. Som alltid vil det sikkert bli litt forvirring i begynnelsen, men det går fort over.

sabergum
04-09-2016, 21:13
Et lite tips bare: Ikke så mye poeng i å sladde informasjon når alt (inkludert fullt navn, eurobonusnummer, setenummer og billettnummer) ligger i QR-koden...

Fly med oss
04-09-2016, 21:21
Et lite tips bare: Ikke så mye poeng i å sladde informasjon når alt (inkludert fullt navn, eurobonusnummer, setenummer og billettnummer) ligger i QR-koden...

Åja, stemmer det. Takk for tips, fikser det nå :p

MCO-WDW
05-09-2016, 03:53
Alle som har flydd innennriks United...med standard indeling i 6 "soner" :headbang
er vel klar over at en vanlig 10 min boarding tar minst 45 min med dette systemet. :8:

Fnate
05-09-2016, 09:28
Synes boarding zones er helt tipp topp jeg. I USA der de har kjørt det inn noen år virker det jo helt klokkereint, og du har heller ikke kaos ved gatene. Raskt går det også.

Southwest har jo en ekstra bonusstil med nummerering av plass i boarding-kø. Toppers for en kontroll freak som meg.

Så jeg får håpe det er noe sånt det betyr

mcduck
05-09-2016, 10:02
Personlig syntes jeg ikke boarding byr på den helt store utfordringen i Norge. Er redd det bare blir mer kluss med sonesystem.

RescueMe
05-09-2016, 11:25
Så lenge det ikke finnes noen tydelig skilting og fysisk skille mellom køer så vil dette ikke fungere her i landet... Men fikser man det kan det være håp, og da vil jo soneinndeling være finfint!

BårdK
06-09-2016, 08:45
Alle som har flydd innennriks United...med standard indeling i 6 "soner" :headbang
er vel klar over at en vanlig 10 min boarding tar minst 45 min med dette systemet. :8:

Det er vel i hovedsak fordi United har økt størrelsen på bagasjehyllene og veldig få sjekker inn bagasjen fordi det er dyrt? I alle fall det jeg leste når jeg bodde i USA i 2011-2012.

Tornerose
06-09-2016, 09:03
Hørte ved boarding i sommer " vi skal jo alle på samme fly..."... Så lenge SAS ikke stopper de som ikke har prioritert boarding blir det bare å stå i tett kø... Har jeg ikke stor håndbagasje så venter jeg heller til slutt...

Someone
06-09-2016, 09:14
Det er vel i hovedsak fordi United har økt størrelsen på bagasjehyllene og veldig få sjekker inn bagasjen fordi det er dyrt? I alle fall det jeg leste når jeg bodde i USA i 2011-2012.

Både og, og er neppe bare en forklaring.

Man kan godt si det er tilsynelatende kaos når det boardes fly her i landet, men når både SAS og Norwegian klarer snu en 737-800 på 25 minutter på innenriks, så er det ingen god ide innføre soneboarding her, da det bare vil øke turnaround tiden. Så man skal være forsiktig med hva man velger og implementere, selv om det sikkert vil blidgjøre noen få mennesker på ymse forum.

eql1zr
06-09-2016, 13:35
Både og, og er neppe bare en forklaring.

Man kan godt si det er tilsynelatende kaos når det boardes fly her i landet, men når både SAS og Norwegian klarer snu en 737-800 på 25 minutter på innenriks, så er det ingen god ide innføre soneboarding her, da det bare vil øke turnaround tiden. Så man skal være forsiktig med hva man velger og implementere, selv om det sikkert vil blidgjøre noen få mennesker på ymse forum.
Utenom sone 1 og sone 2, så er i alle fall Uniteds system bygget opp sånn at sone 3 er for passasjerer med vindusseter og/eller som sitter bakerst i flyet. Den siste sonen som boarder er passasjerer med midtgangsete som sitter lengst fremme (utenom C/F). En boarding i den rekkefølgen skal i teorien være raskere enn om alle får boarde samtidig.

Jeg har imidlertid lagt merke til at sone 1/2 ofte får boarde oppmot 20-25 minutter før resten, her kunne man man ha startet resten av sonene med en gang man er ferdig med 1-2.

Cecilie
06-09-2016, 13:47
http://theconversation.com/passengers-boarding-airplanes-were-doing-it-wrong-33615

Steffen-metoden

TOS
06-09-2016, 16:26
Så man skal være forsiktig med hva man velger og implementere, selv om det sikkert vil blidgjøre noen få mennesker på ymse forum.

Ja, det skal man, men SAS har jo "markedsført" sin Priority Boarding for de med status + Plus. Da må de enten velge å faktisk gjennomføre Priority Boarding og dersom dette ikke fungerer så bør de fjerne skiltene og de spede forsøkene på pri boarding. Det har egentlig lite å gjøre med å blidgjøre folk her på forumet, men hva SAS sier på den ene siden og hva de gjør på den andre siden. Jeg synes jevnt over at dette ikke fungerer spesielt bra, men det finnes selvsagt unntak.

Sundet81
07-09-2016, 08:06
Ja, det skal man, men SAS har jo "markedsført" sin Priority Boarding for de med status + Plus. Da må de enten velge å faktisk gjennomføre Priority Boarding og dersom dette ikke fungerer så bør de fjerne skiltene og de spede forsøkene på pri boarding. Det har egentlig lite å gjøre med å blidgjøre folk her på forumet, men hva SAS sier på den ene siden og hva de gjør på den andre siden. Jeg synes jevnt over at dette ikke fungerer spesielt bra, men det finnes selvsagt unntak.

Veldig godt poeng. Det er noe SAS har markedsført med en viss tyngde, men verken lykkes med eller tilsynelatende vært spesielt interessert i å gjennomføre i praksis. Én ting er at det rent faktisk er vanskelig å håndheve priority boarding, både av praktiske og kulturelle årsaker, men en annen ting er at SAS simpelthen mange ganger bare dropper det.

Det beste hadde rett og slett vært om SAS droppet hele greia, men for alt jeg vet kan det vel være noen *A-forpliktelser eller noe som tvinger selskapet til å holde på det, eller en av SAS' hundretalls administrative avdelinger i Sverige uten et snev av kontakt med virkeligheten.

Hickok
07-09-2016, 16:16
Når jeg fløy fra ORD i sommer, så droppet de det fullstendig. Det var ikke grunnet dårlig tid. Først småbarn, så resten.

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk

Someone
08-09-2016, 07:29
Når jeg fløy fra ORD i sommer, så droppet de det fullstendig. Det var ikke grunnet dårlig tid. Først småbarn, så resten.


Longhaul og endel andre flighter så har priority boarding noe for seg og de burde absolutt vært flinkere. Derimot en flight til Bergen i rushet er det bare tull, og det har visst seg at det tilsynelatende kaoset er veldig effektivt

Hickok
08-09-2016, 07:31
Longhaul og endel andre flighter så har priority boarding noe for seg og de burde absolutt vært flinkere. Derimot en flight til Bergen i rushet er det bare tull, og det har visst seg at det tilsynelatende kaoset er veldig effektivt
På en tur til Bergen i rushet, så har vel 80% pri boarding uansett, så det er jeg enig med.

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk

LN-KOG
08-09-2016, 07:32
Når de "uvaskede hordene" som flyr Ryanair og easyJet klarer det raskt og relativt effektivt, må vel de nydusjede dresskledde klare det også - eller?

Sundet81
08-09-2016, 09:16
Når de "uvaskede hordene" som flyr Ryanair og easyJet klarer det raskt og relativt effektivt, må vel de nydusjede dresskledde klare det også - eller?

Det er vel akkurat dét segmentet reisende som ikke klarer det... Jo mer middelaldrende og velkledd man er, jo færre manérer later det til. Ikke bare ved gate og boarding: Gullstua på OSL om morgenen er en sann oppvisning i elendig middelaldrende folkeskikk, med alt fra direktører som hyler ut sensitiv personalinformasjon i telefonen til de som sprenger seg frem for å komme til havregrøtgryta. Patetisk.

TOS
08-09-2016, 11:47
Det er vel akkurat dét segmentet reisende som ikke klarer det... Jo mer middelaldrende og velkledd man er, jo færre manérer later det til. Ikke bare ved gate og boarding: Gullstua på OSL om morgenen er en sann oppvisning i elendig middelaldrende folkeskikk, med alt fra direktører som hyler ut sensitiv personalinformasjon i telefonen til de som sprenger seg frem for å komme til havregrøtgryta. Patetisk.

Jeg synes Gullstua på OSL har en nokså rolig og behersket stemning, men jeg er kanskje ikke der tidlig nok. ;)

Jeg tror de fleste klarer å tilpasse seg et system hvis dette er forutsigbart og klart for alle parter.

Ved boarding med SAS skjer de fleste ganger følgende: Priority Boarding skiltet settes frem, det annonseres at man snart starter boarding og at man inviterer EBD/EBG og Plus til å komme frem først. Når skiltet settes frem og det står "Please wait" på skjermen så begynner folk imidlertid å samles foran boarding "maskinene" - uavhengig av om de er i kategorien priority boarding eller ikke (og, ja, det er mange som ikke egentlig skal boarde først som står langt fremme i køen der). Hvis man så er i kategorien priority boarding og mot formodning kommer litt sent, så må man faktisk brøyte seg litt frem om man skal kunne nyte godt av priority boarding (for de som foretrekker det). Hvorfor? Fordi ingen slipper folk frem og priority boarding kun håndheves veldig sporadisk (min erfaring i senere tid, betydelig under 50% av avgangene).

Noe av dette henger nok sammen med utforming av gate arealene (på LHR fungerer f.eks. priority boarding veldig bra på SAS), og noe med hvordan personalet håndhever dette (eller får beskjed om i hvor stor grad de skal prioritere dette eller ikke).

Hadde imidlertid dette systemet blitt praktisert slik det skal og håndhevet så hadde nok folk tilpasset seg dette. Det blir imidlertid alt for puslete slik det fungerer nå, så enten fiks eller fjern.

petter380
09-09-2016, 15:31
På en tur til Bergen i rushet, så har vel 80% pri boarding uansett, så det er jeg enig med.

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk



I dag var det 100%! En enkel løsning er å få disse boarding gatene til å kun akseptere enkelt, dvs. pri-folk, og ingen andre. Dermed tar maskin "støyten" istedenfor at en enslig person skal håndtere enda en ting ved gate.

eql1zr
09-09-2016, 15:50
I dag var det 100%! En enkel løsning er å få disse boarding gatene til å kun akseptere enkelt, dvs. pri-folk, og ingen andre. Dermed tar maskin "støyten" istedenfor at en enslig person skal håndtere enda en ting ved gate.
Så står folk og scanner BP ti ganger med feil uten å skjønne hva som er galt, før de brøyter seg frem til skranken for å få hjelp. Hadde kanskje hjulpet litt med en fornuftig feilmelding i displayet, men det er vel langt i fra alle som hadde fått det med seg.

Men, etter noen år med innkjøring så går det nok litt bedre

eql1zr
12-12-2016, 20:36
Jeg reiste PVG-CPH med SAS for et par uker siden, og la merke til et (for meg) nytt boardingsystem.

1: Business og Pandion
2: Plus, EBG og EBD.
3. Economy, gruppe 1.
4. Economy, gruppe 2.

Det var også noe tilsvarende da jeg reiste ARN-LAX, Business først deretter Plus og EBG/EBD.

Er det ny praksis at Business blir prioritert høyere enn EBG? Det er i så fall motsatt praksis av det som praktiseres f.eks. ved lounger.

Hickok
13-12-2016, 02:40
Sist jeg fløy SAS på langtur, fra ORD for en drøy måned siden, så var det først småbarn, så resten.

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk

Sundet81
13-12-2016, 16:10
Sist jeg fløy SAS på langtur, fra ORD for en drøy måned siden, så var det først småbarn, så resten.

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk

Har de ikke to køer på ORD, én for priority og én for resten? Eller var skillene fjernet denne gangen?

Hickok
13-12-2016, 16:20
Den gangen var det ingen skiller nei.

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk

eql1zr
13-12-2016, 18:38
I Shanghai var det fire separate køer med skiller:

https://lh3.googleusercontent.com/YlkvxfHoyrZ4xkjUgW3Y3XxoQNKTEgKKA_L9ce899ChnfKr8Tp IfckBaVB6HDeeur6zMqnLDJZv9OPegLlg21GwjfLxFBmLZZonH jOLmuoG4BNfSEPKMCKs2vyqM3oWakt45xXbYzucAwL05bCCP6_ sbFaBidjEC5R9I_aZvuDMj2UF17Ape0-u3qMeaJPFLzmQAittkrU_e93uZwSzD-gmWwmUXVVfvbZBPytGRgzqxwxZInt5dUcgHg1UOn-3AnY2J8Kmdwwh58Dv-B3mu7ZhOechEujiUo3CM0UyUAa89ShZ9Xr7ndxb7E5rhXNoQdZ 8t3Nfcp7Vd0D1CJ5BUIp01ySXCHXU-CGHs0O9yWJXet-lFGGcoStCyeUUNOtzEIFSbl7R4t4VarffgIosyZCOyakY7xDS5 HovgOECxX4M9g4dlkcznGEtCGO_JVR17p24C6Ffb9YVoXeIUaj sGh1ZuZnsls3e3wsKH1uoY97iAwbx7A3CB56xTmOKg4x1PqdUf pv7Xo9DNs-yLOAupZBh7BnUh0DDW5CJQZBTox4avM4xv9dNQM88pw5r3quJ4 XL_n3R5y2cpPHevuvCoPqUQPin7O0ZjWEpQqx6oE46MVX4b8t0 4ggw=w1712-h961-no

magnusant
13-12-2016, 23:28
Fløy også hjem fra ORD for et par uker siden.
Det ble satt opp skilter og annonsert at det var for Business, plus og EBfancystatus
Dog var det haugevis jeg vet skulle fly økonomi, og ikke har status som ruslet inn sammen meg (jeg var kanskje nummer 15 ombor) uten at noen sjekket noe som helst.
Tenker flyet var omkring 95% belagt. Helt fult i plus og C.

BårdK
16-12-2016, 20:16
Jeg reiste PVG-CPH med SAS for et par uker siden, og la merke til et (for meg) nytt boardingsystem.

1: Business og Pandion
2: Plus, EBG og EBD.
3. Economy, gruppe 1.
4. Economy, gruppe 2.

Det var også noe tilsvarende da jeg reiste ARN-LAX, Business først deretter Plus og EBG/EBD.

Er det ny praksis at Business blir prioritert høyere enn EBG? Det er i så fall motsatt praksis av det som praktiseres f.eks. ved lounger.

Reiser denne rute mellom to og tre ganger i året og status har pleid å telle. På den annen side er vel de fleste i C på SK EBG eller høyere.

mcduck
18-12-2016, 20:22
3/12 ARN-HKG: Business og Diamant bedt om å boarde først. Så gull og plus, så økonomi.
17/12 HKG-ARN: Business og Gull+ boardet i eget spor, samtidig med økonomi (rad 41-57, så 30-36) i spor 2. Jeg som da satt i Plus med gull ble i praksis ikke prioritert da jeg må bruke samme inngang som økonomi i tuba.

SAS_flyer
18-12-2016, 20:35
3/12 ARN-HKG: Business og Diamant bedt om å boarde først. Så gull og plus, så økonomi.
17/12 HKG-ARN: Business og Gull+ boardet i eget spor, samtidig med økonomi (rad 41-57, så 30-36) i spor 2. Jeg som da satt i Plus med gull ble i praksis ikke prioritert da jeg må bruke samme inngang som økonomi i tuba.
Kunne du ikke brukt pulje 1 som EBG?

mcduck
18-12-2016, 21:09
Kunne du ikke brukt pulje 1 som EBG?

Jeg var i pulje 1, men de boardet pulje 2 samtidig (På hver side av desken). Og da jeg må bruke økonomidøra (2) i flyet ble jeg stående bak en haug med folk fra pulje 2.

Millemor
15-01-2017, 19:20
SK 458 fra CPH til OSL i dag: Først reisende i Plus, samt de med gull- og diamantkort, deretter resten. Ble faktisk håndhevet av personalet og flere passasjerer ble bedt om å vente og det ble pekt på priority boarding skiltet de hadde på disken. Smekkfullt fly og de brukte dørene både foran og bak og det stod en person og passet på at vi som skulle gå inn bak gikk ned trappa og ut.

Sundet81
16-01-2017, 11:00
SK1475 OSL-CPH forrige uke, fra ny terminal (gaten lengst nede, husker ikke nummer).

Alle passasjerer sluppet inn i venteområdet, hvor de ble stående som sild i tønne 20 minutter mens man ventet på faktisk boarding. Ikke et spor av forsøk på priority boarding og, for å være ærlig, lurer jeg på om det overhodet lar seg gjøre i den nye terminalen på OSL.

OttoL
16-01-2017, 12:10
SK1475 OSL-CPH forrige uke, fra ny terminal (gaten lengst nede, husker ikke nummer).

Alle passasjerer sluppet inn i venteområdet, hvor de ble stående som sild i tønne 20 minutter mens man ventet på faktisk boarding. Ikke et spor av forsøk på priority boarding og, for å være ærlig, lurer jeg på om det overhodet lar seg gjøre i den nye terminalen på OSL.
Så lang ventetid bør vel være unødvendig, men at alle blir sluppet inn i et venteområde er vel den mest effektive måten å sjaue folk inn i et fly på?

Må innrømme at jeg har til gode å se poenget/verdien/meningen med pri-boarding på korte ruter. SK gjør seg selv en tjeneste med å ta det helt vekk.

storg
16-01-2017, 12:37
Jeg vil mye heller ha pre-boarding enn pri-boarding. Det øker sannsynligheten for at man går på rute.


Sent from my iPhone using Tapatalk

oy-viv
16-01-2017, 13:46
SK503 7. jan CPH -LHR: preboarding på gate D101 helt efter bogen!
Det samme på turen hjem fra LHR d. 9. jan.

Tjab
16-01-2017, 13:55
I Stavanger her om dagen.

Han duden i gate på PA:
"Vi åpner boarding for våre SAS Plus kunder, samt Eurobonus Gold og Diamond om få minutter"

Han duden på PA igjen: (etter 2 minutter)
"Da er vi klar for boarding."

Konklusjon, det er ikke mulig her i Norge.

PS: Han skal ha pluss i boka for at han stoppet ett par med vanvittige mengder håndbagasje å sa nei. "De må dere rett å slett sjekke inn."
De kom seg nå med alikavel men.

SAS_flyer
03-02-2017, 16:35
Til AMS i dag på morgen avgangen satt alle pent å ventet til det ble annonsert normal boarding. D5 og ikke trengsel i terminalen. Få passasjerer også.

fluxie
03-02-2017, 18:16
Fra TRD nå klokken 17. Alle gav totalt faen. Selv de i skranken. Alle ville vel hjem til helgefreden.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Someone
03-02-2017, 18:30
Fra TRD nå klokken 17. Alle gav totalt faen. Selv de i skranken. Alle ville vel hjem til helgefreden.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk



Egentlig fornuftig på innland. Priority boarding hadde bidratt til tregere boarding og lenger snutid.

RescueMe
03-02-2017, 19:08
Så reklame for SAS Plus på Oslo S i dag. Fokuset der var plass fremst i flyet, og først på og først av. Så kanskje greit at de får orden på dette da snart siden det nå er den viktigste fordelen i Plus :P

Sundet81
04-02-2017, 15:48
Så reklame for SAS Plus på Oslo S i dag. Fokuset der var plass fremst i flyet, og først på og først av. Så kanskje greit at de får orden på dette da snart siden det nå er den viktigste fordelen i Plus :P

De reklamerer også for lounge og fast track, selv om Plus-reisende nå har mistet det på et 40-talls flyplasser.

SAS_flyer
05-02-2017, 18:51
AMS har veldig organisert prioritet med egen sluse. Funket bra fra AMS i dag.

Concorde98
06-02-2017, 06:47
Ja AMS har fine sluser. Men jeg husker i fjor etter en segmentrun dit skulle vi boarde. Liten maskin til CPH. Boarding begynte, EBD/ EBG og Plus inn i egen sluse først. Folk så fornøyde ut. Men kanskje på grunn av litt liten tid bestemte de seg for å boarde bak først. Jeg sto godt plassert i Plus slusa, men allikevel litt artig å se noen litt misfornøyde folk da GO toget forbi først... ;) Men tiden var nok viktigst. :)

petter380
12-03-2017, 12:15
Hei igjen,

Da har jeg flydd tur-retur BGO-OSL-TOS ukentlig i snart 9 uker, og ikke én gang har priority onboarding fungert. Jeg har bevist sett hvordan gate personalet gjør det, og for all del de gjør alt rett - men de stopper ikke folk som "gjør feil". Forstår ikke hvorfor man ikke bare kunne "låst" onboardingen til å gjelde de det gjelder. Dvs. de som har krav på det får gå gjennom, mens andre får denied? Fra et operations standpunkt skjønner jeg det, men allikevel - slutt å prøv eller markedføre det siden det ikke fungerer! :P

Forøvrig er 0610-avgangen fra Bergen en drøm; kun folk som vet hva de gjør, boarding unnagjort på null-komma-niks på tross av 70-80% load.

Glean EBG
12-03-2017, 13:15
Hei igjen,

Da har jeg flydd tur-retur BGO-OSL-TOS ukentlig i snart 9 uker, og ikke én gang har priority onboarding fungert. Jeg har bevist sett hvordan gate personalet gjør det, og for all del de gjør alt rett - men de stopper ikke folk som "gjør feil". Forstår ikke hvorfor man ikke bare kunne "låst" onboardingen til å gjelde de det gjelder. Dvs. de som har krav på det får gå gjennom, mens andre får denied? Fra et operations standpunkt skjønner jeg det, men allikevel - slutt å prøv eller markedføre det siden det ikke fungerer! :P

Forøvrig er 0610-avgangen fra Bergen en drøm; kun folk som vet hva de gjør, boarding unnagjort på null-komma-niks på tross av 70-80% load.

På SVG har jeg oplevd et par ganger at de har stoppet de uten *G og pluss men dette tok tid da over halvparten ble avvist og mange startet og diskutere.

Sundet81
13-03-2017, 10:47
AMS har veldig organisert prioritet med egen sluse. Funket bra fra AMS i dag.

Samme i BRU. Forhåpentligvis noe SAS etterhvert kan vurdere å få til på OSL, i alle fall hvis Norwegian sluses over på egen terminal. Det er egentlig den eneste måten å få til pri boarding på; hjelper ikke med sperrer i BP-leserne, for da blir det kaos når statusløse må vende om og køen trykker på bakfra.

einars
13-03-2017, 13:03
(har ikke lest hele tråden) Men har pri. boarding noen gang fungert i Norge hos SAS? Har flydd med EBG/EBD i flere år men kan egentlig ikke huske at det har fungert på en eneste avgang med mange passasjerer. De fleste andre steder utenfor skandinavia funker det jo, men der har de store skilt.

FlyingDutchman
13-03-2017, 13:11
Opplevde i Frankfurt at de som ikke hadde krav på priority boarding ble avvist og sendt tilbake. Damen i skranken ropte ut "Business and gold Cards ONLY" et par ganger mens folk sto og så på at andre ble avvist. Da ble køen plutselig litt kortere.

Teknologisk sett burde det ha vært enkelt å lage noe slikt: scan selv, dersom man har lov til å gå om bord åpner porten seg og du kan gå til flyet. Dersom du har prøvd å lure køen åpner en annen port seg slik at du går tilbake til boardingområdet og ikke til flyet. Du rykker tilbake til start.... Eventuelt til en slags "hold area" der du ikke slipper ut av før alle andre har gått om bord.

roger
13-03-2017, 21:51
Har jo ikkje så sabla mange tura i året, men dei siste gangane mellom OSL og TRD så har i alle fall dei fleste hengt litt igjen til dei fremst i køa har gått. Ikkje alle (meg sjølv inkl) ventar til nytt opprop, men lenge nok til at det ikkje er trengsel, ser ryddig ut og dei i første pulje har fått gått gjennom. Så i mine auge er det ikkje så verst? Oppstilling i to køer Ryan-stil er det dog ikkje.

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk

FlyHi
14-03-2017, 07:28
Nu kommer der måske snart styr på prio-boarding:

https://finalcall.travel/no/sas-tester-zone-boarding-kobenhavn/

Automatisk system med zoner testes i CPh nu og skal komme til OSL og ARN snart.

Someone
14-03-2017, 07:46
Nu kommer der måske snart styr på prio-boarding:

https://finalcall.travel/no/sas-tester-zone-boarding-kobenhavn/

Automatisk system med zoner testes i CPh nu og skal komme til OSL og ARN snart.



Usikker hvor lurt det er, i hvertfall på norsk innenriks. Man kan sutre over manglende pri-boarding eller ikke og mulig man kan få til dette på utland, men på innenriks har det visst seg at "møljeboarding" er svært effektivt, noe man ser av korte snutider. Så får heller noen furte litt

FlyHi
14-03-2017, 07:52
Usikker hvor lurt det er, i hvertfall på norsk innenriks. Man kan sutre over manglende pri-boarding eller ikke og mulig man kan få til dette på utland, men på innenriks har det visst seg at "møljeboarding" er svært effektivt, noe man ser av korte snutider. Så får heller noen furte litt



Det har du muligvis ret i.

Det vil uanset tage noget tid inden alle har vænnet sig til zoneboarding, men med "machine says no" så går det måske lettere end hidtil.

Muligt det også er udlandsruter der har mest fokus. I første omgang var der primært planer og de tre hovedlufthavne der skulle have det.

robertaas
14-03-2017, 07:52
Det minst effektive er priority boarding uten skiller hvor køene skal stille seg opp. Det som skjer uten det er at en rekke passasjerer stiller seg opp og blokkerer for de som skal boarde og det er ikke lett for de bak dem å se om noen skal boarde nå eller om de venter på at dere gruppe blir bedt om å boarde.

FlyHi
14-03-2017, 07:59
Det kræver også effektiv skiltning af aktuel zone. Noget som kan være en udfordring i skandinaviske lufthavne. Ikke sikker på systemerne understøtter det i CPH, OSL og ARN.

Men positivt at SAS forsøger at indføre et system. Spændt på at de hvordan det går.

petter380
20-03-2017, 02:13
Beklager nesten å måtte si det, priority funket på LYR i natt/morges! De som ikke hadde ble pent spurt om å gå til siden. Herlig! [emoji851][emoji38]


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

mikro
30-03-2017, 10:15
Fikk oppleve boarding ved bruk av soner på CPH i går, siste flyet fra CPH til SVG, SK1876.

Gatepersonalet informerte i begynnelsen at ombordstigning ville starte om ca. fem minutter, da først for passasjerer med EBG/-D, *G og SAS Plus som var sone A og B.

Et par minutter senere informerte gatepersonalet igjen at boarding var åpen, og at reisende i sone A og B kunne komme fram for ombordstigning gjennom selvbetjeningsportene. Det virket som budskapet nådde ut til de fleste, men det var likevel noen som prøvde seg, blant annet vedkommende foran meg i køen. Da han scannet boardingkortet kom det et høyt pip fra maskinen, og en feilmelding i displayet at "Your zone is not open for boarding" eller noe i den retningen.

Fikk inntrykk av at ombordstigningen i går gikk forholdsvis effektivt og greit, men belegget var bare rundt 40-50 % på en A321, så ikke så veldig mange pax. Var også ganske tidlig om bord i flyet, så fikk heller ikke sett hvordan boardingen foregikk videre. Dette vil nok gå seg til etterhvert, men i starten tror jeg mange vil flokke seg rundt selvbetjeningsportene så fort de hører ordene "klar" og "ombordstigning" som i dag, og at mange følgelig blir avvist når de prøver å scanne boardingkortet.

For at dette skal bli vellykket tror jeg det må gis klare og tydelige beskjeder i forkant av boardingprosessen, samt tydelige meldinger i displayet på selvbetjeningsporten.

darkcho
30-03-2017, 11:03
Er det sånn å forstå at PLUS sidestilles med Gull og Diamant, altså at begge grupper boarder samtidig?

mikro
30-03-2017, 11:35
Er det sånn å forstå at PLUS sidestilles med Gull og Diamant, altså at begge grupper boarder samtidig?

I går var det i hvert fall slik, EBG/-D, *G og Plus boardet samtidig i sone A og B. Jeg var i sone A, har EBG, men reiste i Go. Mulig at de som bare har Plus, men ikke har kort er i sone B, og at de i går valgte å slå sammen A og B på grunn av effektivitetshensyn.

darkcho
30-03-2017, 12:18
Høres strålende ut.

robertaas
30-03-2017, 13:24
For at dette skal bli vellykket tror jeg det må gis klare og tydelige beskjeder i forkant av boardingprosessen, samt tydelige meldinger i displayet på selvbetjeningsporten.
Det enestes som fungerer er adskilte, inngjerdede og klart skiltede køer slik at folk kan stille seg opp på rett sted. Hvis ikke så stiller de seg bare opp i første og beste kø, prøver seg og blokkerer for andre som skal boarde før dem.

Tradisjonen tro klarer SAS rote til alle konsepter, hadde en boarding hvor de først tok Business, så Pluss og Diamant, så Go og til slutt fikk Gull beskjed om at de kunne boarde når de ønsket.

VirreVapp
30-03-2017, 16:44
Det enestes som fungerer er adskilte, inngjerdede og klart skiltede køer slik at folk kan stille seg opp på rett sted. Hvis ikke så stiller de seg bare opp i første og beste kø, prøver seg og blokkerer for andre som skal boarde før dem.

Tradisjonen tro klarer SAS rote til alle konsepter, hadde en boarding hvor de først tok Business, så Pluss og Diamant, så Go og til slutt fikk Gull beskjed om at de kunne boarde når de ønsket.

Enig!
Var i Stockholm der 3 damer i voksen alder, norske, kom med maaaange poser etc og stilte seg først i køen. Ved boarding ble de avvist, men de nekene stod jo allikevel først med all carry on og blokkerte for alle andre.. der burde gatepersonalet sendt de vekk

Hypern
31-03-2017, 13:06
På interkontinentalt burde ihvertfall flyplassene lage to bruer som kan kobles til. Irriterende at det ikke er sånn på verken CPH, ARN eller OSL.

Someone
31-03-2017, 13:23
På interkontinentalt burde ihvertfall flyplassene lage to bruer som kan kobles til. Irriterende at det ikke er sånn på verken CPH, ARN eller OSL.

OSL har en slik gate, men det viktigste: Hvem skal betale for dette?

Hypern
31-03-2017, 13:26
OSL har en slik gate, men det viktigste: Hvem skal betale for dette?

Avinor selvfølgelig. Dette er jo vanlig på mange flyplasser i verden. Sier ikke at OSL trenger det på alle gater, men når non Schengen nå blir større burde det jo være muligheter.

Someone
31-03-2017, 13:27
Avinor selvfølgelig. Dette er jo vanlig på mange flyplasser i verden. Sier ikke at OSL trenger det på alle gater, men når non Schengen nå blir større burde det jo være muligheter.



Så hva skal Avinor nedprioritere fremfor dette? Og hvor mye vil dette øke Avinor sin inntjening?

Hypern
31-03-2017, 14:22
Så hva skal Avinor nedprioritere fremfor dette? Og hvor mye vil dette øke Avinor sin inntjening?

Nå vet jeg jo ikke hva kostnaden er da med å gjøre sånn, men OSL trenger nok ikke mer enn 2-3 gater som er sånn. Men det vi være positivt for folk som flyr interkontinentalt.

FlyHi
31-03-2017, 17:41
I går var det i hvert fall slik, EBG/-D, *G og Plus boardet samtidig i sone A og B. Jeg var i sone A, har EBG, men reiste i Go. Mulig at de som bare har Plus, men ikke har kort er i sone B, og at de i går valgte å slå sammen A og B på grunn av effektivitetshensyn.



Såvidt jeg ved så boarder gruppe A, B og C samtidigt på kortruter.

A=EBG/EBD/EBP/*G
B=Business Class
C=Plus

I praksis er det altså én gruppe

Herefter følger lavere prioritet hvor man starter med dem som er seated bagerst i flyet.

Basse-HAU
31-03-2017, 19:47
Prioritert boarding har vel aldri fungert i Norge, ever!
Men skjønner ikke på død og liv hvorfor de foran i kabinen skal inn først, greit nok mange er reisevant, og gjør det fort. Men vil nå sagt at når de kun har en inngang, så skulle de som har sete bakerst inn først. De med Pluss/EGB/D til slutt, da kan de slappe av helt til køen er borte.
Ellers må man i Norge ha fysiske adskilte sperrer, her er alle VIP. Men skjermer over BP maskinene med blinkende skrift burde jo kunne fungert?


Sent from my iPhone using Tapatalk

TriStar
01-04-2017, 07:42
Prioritert boarding har vel aldri fungert i Norge, ever!
Men skjønner ikke på død og liv hvorfor de foran i kabinen skal inn først, greit nok mange er reisevant, og gjør det fort. Men vil nå sagt at når de kun har en inngang, så skulle de som har sete bakerst inn først. De med Pluss/EGB/D til slutt, da kan de slappe av helt til køen er borte.
Ellers må man i Norge ha fysiske adskilte sperrer, her er alle VIP. Men skjermer over BP maskinene med blinkende skrift burde jo kunne fungert?


Sent from my iPhone using Tapatalk



Ja, køen er borte. I likhet med mesteparten av plassen i bagasjehyllene...


Sent from my iPad using Tapatalk

Basse-HAU
01-04-2017, 19:38
Ja, køen er borte. I likhet med mesteparten av plassen i bagasjehyllene...


Sent from my iPad using Tapatalk



Har du en i crew som står ved Pluss skille og passer på, så ser jeg ikke problemet. Er vel som oftest Pluss klientellet som fyller opp uansett, utenom frøken Petra dom har vært på charter og raidet hele Tax-Free'n.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Mjolnir
20-08-2017, 19:27
Er ordninga med boardingsoner utvidet nylig? Ifølge SAS er dette foreløpig praksis i CPH og ARN, men ser det står sone G på boardingkortet i appen når jeg skal fly ut fra SVG.