View Full Version : SK sælger 18 fly
Den skandinaviske flykoncern SAS har solgt 18 af sine MD-80 fly til det amerikanske selskab Allegiant Travel Company.
http://epn.dk/brancher/transport/luft/article1936110.ece
jikswoboB
04-01-2010, 15:28
Affären ger SAS ca 200 MSEK enligt DI.se.
Pressemelding fra SAS
http://epn.dk/brancher/transport/luft/article1936110.ece
SAS sells18 MD-80 surplus aircraft to Allegiant Travel Company
The SAS Group will in relation to the Core SAS program reduce its capacity by a total of 21 aircraft. By end of December 2009, 18 aircraft has already been taken out of production. As a result of this and earlier capacity reductions SAS holds MD-80 series surplus aircraft.
SAS has entered into a contract to divest 18 MD-80 Aircraft to Allegiant Travel Company, parent company of Allegiant Air, a US based airline. The aircraft are from 1985 to 1991 and will be delivered during the first half of 2010.
Allegiant has previously bought 13 SAS MD80´s and claim that these are some of the best MD-80´s available. This shows that SAS aircraft and maintenance program has a strong quality reputation in the market.
After the transaction the SAS Group will have 24 MD-80´s in operation out of a total of 191 Aircraft. The remaining MD-80 Aircraft are intended to be kept in SAS operation as inexpensive reliable Aircraft, as well as Aircraft to manage the seasonality effect in the Nordic region.
The transaction will reduce the SAS Groups financial net debt by approximately 200 MSEK. There is no capital gain since sales value equals book value.
200 MSEK for 18 fly tilsvarer 11.1 MSEK per fly, og etter salget vil SAS sitte igjen med 24 MD-80 maskiner
Pressemelding fra SAS
http://epn.dk/brancher/transport/luft/article1936110.ece
200 MSEK for 18 fly tilsvarer 11.1 MSEK per fly, og etter salget vil SAS sitte igjen med 24 MD-80 maskiner
Det lyder billigt, næsten metalprisen :)
Mener DAT betalte DKK 20 mill for deres MD87
Nei, les hva som står:
"The transaction will reduce the SAS Groups financial net debt by approximately 200 MSEK. There is no capital gain since sales value equals book value."
Salgsprisen opplyses det ikke noe om
FlightDeck
04-01-2010, 15:54
Når SAS kan tjene penger på 20-25 år gamle MD-80-maskiner, er det et tegn på godt vedlikehold. Med ca. 20 gjenværende MD-80-maskiner kan selskapet drifte disse relativt rimelig - de er tilbakebetalt, rimelige å ha på bakken og det er samtidig god tilgang til reservedeler.
2010-01-04
SAS säljer MD-80 flygplan till det amerikanska flygbolaget Allegiant
SAS koncernen reducerar i enlighet med Core SAS strategin, sin flygplansflotta med 21 flygplan. Vid slutet av december 2009 har redan 18 MD-80 flygplan tagits ur trafik. Resultatet av reduceringarna har medfört att SAS har haft ett överskott av äldre flygplan av modellen MD-80.
SAS har signerat ett avtal där det nordamerikanska flygbolaget Allegiant övertar 18 stycken MD-80. Flygplanen levererades till SAS mellan åren 1985 till 1991. SAS kommer att leverera flygplanen till Allegiant under första halvåret 2010.
Allegiant har tidigare köpt 13 MD-80 av SAS och anser att SAS MD-80 är de bästa som kan erbjudas på marknaden.
Efter försäljningen har SAS koncernen totalt 191 flygplan i operativ drift där kvarvarande
MD-80 utgör 24 stycken. De MD-80 som finns kvar i SAS flygplansflotta är kostnadseffektiva flygplan och kommer även att användas för att hantera säsongsmässiga variationer i SAS koncernens flygplansbehov.
Försäljningen kommer att reducera SAS koncernens finansiella netto skuld med cirka 200 MSEK. Ingen reavinst uppstår då försäljningssumman är lika med det bokförda värdet. SAS Group Corporate Communications
För ytterligare information, vänligen kontakta
SAS pressjour, +46 8 797 29 44
Blir disse tatt i hovedsak fra Sverige? Det er vel lettest å føre over noen 737NG fra Norge ettersom begge bruker disse. Det er vel strengt tatt overtall på OSL for tiden (ref andre tråder).
Fra Allegiant
13 MD-82/3 aircraft which the Company's airline subsidiary
Allegiant Air expects to place into service by the end of 2011.
5 MD-87 aircraft which Allegiant will not operate but instead
plans to use as a source of spare engines and other spare parts.
http://ir.allegiantair.com/releasedetail.cfm?ReleaseID=433834
Når SAS kan tjene penger på 20-25 år gamle MD-80-maskiner, er det et tegn på godt vedlikehold.
Det er vel en kjent sak at ex-SAS og ex-Braathens maskiner er/var ettertraktede på bruktmarkedet på grunn av den høye standarden på vedlikeholdet. :)
En æra i skandinavisk luftfart er ved at være afsluttet
Hilsen
Ole
ENGM 911
04-01-2010, 21:31
Nå er det bare å ta bilder av de som er igjen før alle forsvinner.
FlightDeck
04-01-2010, 21:35
En æra i skandinavisk luftfart er ved at være afsluttet
Hilsen
Ole
Nå er det bare å ta bilder av de som er igjen før alle forsvinner.
Så preserende er det da vel ikke - planen er jo at SAS skal fly MD-80 i flere år fremover.
En æra i skandinavisk luftfart er ved at være afsluttet
Hilsen
Ole
Det er ihvertfald begyndelsen på slutningen af en stor æra i skandinavisk luftfart. Bliver trist at følge med i når de forsvinder og bliver skiftet ud med mere kedelige "standard"-maskiner.
MD'erne er et flot kryderi i lufthavnene og har altid været en fornøjelse af flyve med (hvis man da har plads i den forreste halvdel i af flyet ihvertfald).
Heldigvis går der da en del år inden de sidste er væk, men måske vi allerede nu skulle lægge hovedet i blød omkring en eller anden happening når den sidste bliver udfaset hos SAS...
Måske en idé til et Scanair/Flyertalk Mega DO at chartre sådan en til den sidste tur den skal flyve for SAS med pax....
Det er ihvertfald begyndelsen på slutningen af en stor æra i skandinavisk luftfart.
Nja, det är det väl ändå inte riktigt, det var väl ett antal är sedan SAS började med utfasningen av -80 maskinerna.
Swedeline F28
04-01-2010, 23:49
För att inte tala om MD-90 :P
Nja, det är det väl ändå inte riktigt, det var väl ett antal är sedan SAS började med utfasningen av -80 maskinerna.
Ja men vel første gang de skiller sig af med typen i så stort omfang - for good...
Ja men vel første gang de skiller sig af med typen i så stort omfang - for good...
Vet inte riktigt om jag kan hålla med dig, Allegiant har väl redan sedan tidigare 11 (vill jag minnas) ex SAS -82/83, dessutom försvann, för gott, de ex-Swissair -81 som SAS hade och ett par -87 är också borta för gott vilket gör i stort sett samma antal som den nya försäljningen. Det är väl också tveksamt om de -87 som nu är hos Spanair kommer tillbaka.
Sånn er det - fly skiftes ut med jevne mellomrom. En gang, da dinosaurene hersket på jorden (Led Zeppelin, Deep Purple, Queen), var DC-9 de kjedelige maskinene - i dag er de eksotiske.
En entusiasttur når MD'ene fases ut må det gå an å få til, men vi behøver vel ikke tenke på dette riktig ennå.
FBU 4EVER
05-01-2010, 11:05
Ja, nå er de gamle DC-9'ene ikke så kjedelige lenger. Godt SAS vedlikehold har ført til at de eldste SAS 9'erne (bl.a. ex LN-RLJ) fremdeles flyr pax for NW/DL!
Ja, nå er de gamle DC-9'ene ikke så kjedelige lenger. Godt SAS vedlikehold har ført til at de eldste SAS 9'erne (bl.a. ex LN-RLJ) fremdeles flyr pax for NW/DL!
Iflg. Airliners.net (http://www.airliners.net/photo/Northwest-Airlines/McDonnell-Douglas-DC-9-41/0667170/L/) så blev LN-RLJ pensioneret i september 2008 - men uanset, så er det flot klaret at være i trafik så længe. Blev leveret til SAS i 1968...
I følge www.planespotters.net (http://www.planespotters.net) er det fortsatt 9 gamle DC9'er fra SAS i drift hos NW/DL (bl.a. LN-RLJ). Hvem som er mest oppdatert skal ikke jeg legge meg ut på, men det er uansett imponerende at så pass gamle fly fortsatt kan være i produksjon på en skikkelig måte.
EDIT: Jeg setter pengene på planespotter. Her er et bilde på Airliners.net fra sept 09. http://www.airliners.net/photo/Northwest-Airlines/McDonnell-Douglas-DC-9-41/1617768/&sid=76759bbc4ef3277a3bff55ad112f5ae0
Iflg. Airliners.net (http://www.airliners.net/photo/Northwest-Airlines/McDonnell-Douglas-DC-9-41/0667170/L/) så blev LN-RLJ pensioneret i september 2008 - men uanset, så er det flot klaret at være i trafik så længe. Blev leveret til SAS i 1968...
Her (http://www.airliners.net/photo/Northwest-Airlines/McDonnell-Douglas-DC-9-41/1617768/&sid=e51914eb8929c9b1b9f98e0a33b1eab0) er den angivelig fotografert for bare et par måneder siden.
Edit: Og www.airframes.org sier også at den fortsatt er "active".
FBU 4EVER
05-01-2010, 11:51
Ja, se der! Gamle Stein Viking forgår ikke så lett!:thumbup
Hadde min første DC-9 tur med far som kaptein, CPH-MAD, i romjulen 1968.
Med nettopp LN-RLJ.