PDA

View Full Version : Vi tester Emirates businessklasse, B777 og A380 (CPT-OSL) - del 2 (NB! mange bilder)


Discus
03-01-2010, 12:01
Del 1 finnes her: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=55749

Skal vi se...hvor var vi. Jo, OSL-LHR-DXB-CPT var unnagjort, det samme var CPT-UTN-CPT inkludert safari og litt fly-i-ørkenen-spotting. Da er vi med andre ord tilbake i Cape Town (http://en.wikipedia.org/wiki/Cape_town) og Orange Guesthouse (http://www.orangeguesthouse.com/) igjen.

Vi forlot Cape med brukbart sommervær, nå hadde været slått om og det var godt sommervær, dvs. 25 grader og strålende sol. Til tross for sol og sommer så er det ofte "duk" på "bordfjellet (http://en.wikipedia.org/wiki/Table_Mountain)".

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/IMG_3191.JPG

Siden været fort kan slå om, og det ofte blåser i CPT, så gjelder det å ikke vente med utflukter til siste dag. Robben Island ligger 12 km utenfor Cape Town og er et naturlig turistmål. Det kan være vanskelig å få billetter til båten over, og det hender ganske ofte at det blir kanselleringer pga. mye vind og bølger. Vi kastet oss inn i en drosje til Waterfront for å sjekke om det var ledige plasser, jo da det var det på avgangen om 10 minutter.

Turen består i båttur med fast avgang til og fra, busstur på øya med guide og omvisning i fengselet med guide. Guidene i fengselet er alle tidligere politiske fanger som har sittet der.

Båtturen over til øya gikk greit og ga også en fin utsikt over byen. Deilig med litt sjøluft etter alle den tørre ørkenluften også. Det ble gjennomført en sikkerhstedemonstrasjon på båten som gikk på hvor redningsvestene var og hvordan de brukes. Det var et show som gjorde at de fleste trakk på smilebåndet og noen brøt ut i solid latter.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/IMG_3159.JPG

Robben Island (http://en.wikipedia.org/wiki/Robben_Island) er mer enn bare fengsel for politiske fanger. Som mange andre øyer utenfor store byer har den oppgjennom tidene blitt brukt til forsvar, sykehus for spedalske m.m. Det er også et rikt dyreliv på øya. Omvisningen på bussen var grei nok, ikke alt for mye å se, men veldig artig å høre om alle de andre sidene ved øya man ikke kjente til.

Så over til fengselet, som jo er det Robben Island er mest kjent for. Her satt fangene i forskjellige avdelinger avhengig av rase og lovbrudd. Guidene var veldig oppttat av av man måtte ta så mange bilder man bare ønsket, og stille mange spørsmål. Dette var eneste måten man kunne huske og lære av hva som hadde skjedd der. Det var rundt 50 personer i vår gruppe, og guiden kjente ikke til nasjonaliteten til de som var der. Når han ble spurt om apharteid og hvordan det tok slutt så sa han at han ville rette en stor takk til de Skandinaviske landene, både for politisk støtte og boikott mot regimet, samt bistand og press fra skandinaviske hjelpeorganisasjoner. Uten dette ville det tatt enda flere år før det hadde tatt slutt.

En del fanger bodde på store sovesaler

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/DSC_8091.JPG

Noen hadde enmanns-celler, som denne til Nelson Mandela

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/IMG_3147.JPG

Tilbake i Cape Town ble det en lunsjpause (R1 = 0.77 kr)

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/IMG_2350.JPG

Og her ser man utsikten fra Waterfront mot Table Mountain

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/IMG_3173.JPG

Påfølgende dag ble det fottur opp på en fjelltopp som heter Lions Head (http://en.wikipedia.org/wiki/Lion%27s_Head_%28Cape_Town%29). En veldig fin tur i godt varmt sommervær. Husk å ta med godt med drikke, det er varmt og ganske mye stigning (669 moh), og man får en fantastisk utsikt fra toppen.

Enkelte steder var det satt opp stiger og festet kjetting for at man skulle komme opp (og det var det behov for!)

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/IMG_3241.JPG

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/DSC_8444.JPG

Ellers er Cape Town som en vanlig storby, en del skyskrapere i sentrum, restauranter og kafeer finnes her og der. Taxi får man enkelt tak i på taxiholdeplasser, alle har taksameter og prisene er lave - husk å tipse. Cape Town har også noen bydeler det er artig å gå rundt å kikke på.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/DSC_6110.JPG

I matveien får man tak i det meste, og vi fikk ikke et eneste måltid som var under "normalt godt". De aller fleste måltidene var fantastiske, billige og servicen var kjempebra. Når man får en flaske god SA rødvin til 50 kroner i tillegg så kan man ikke klage. Når det gjelder måltider så går Sør-Afrika inn på førsteplass på min mat-liste når man ser på parametre som kvalitet, service, pris og utvalg.

En liten salat til lunsj:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/19102009591.jpg

Det gikk mye i vilt, og mye forskjellige antilope-saker. Her representert ved filet av Springbok (http://en.wikipedia.org/wiki/Springbok_%28antelope%29). Ellers var det ofte også Gemsbok (http://en.wikipedia.org/wiki/Gemsbok), Struts og villsvin på menyen.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/18102009586.jpg

En liten dessert til slutt - espresso og mini Crème brûlée (kr. 15 til sammen)

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/18102009587.jpg

Middagene i Cape Town ble inntatt på/i nærheten av Kloof Street - der er det relativt mange restaurenter og barer og man sitter ikke mellom skyskrapere. Et eksempel er Rick's Café (http://www.rickscafe.co.za/)

Sør-Afrika imponerte stort når det gjelder service, mat og gjestfrihet. Deler av landet er kjent for å være mindre trygt enn andre, men der vi var følte vi oss aldri utrygge. I Cape Town følte jeg det som i de fleste andre store byer, man må bare passe på seg selv og hva man roter seg borti. Taxi etter mørkets frembrudd er en grei regel.

Skal jeg tilbake til Cape Town og Sør-Afrika - ja definitivt!

Discus
03-01-2010, 12:19
CPT-DXP EK771 B777-300ER A6-EBU (est 8:40t)

Ble hentet av en Mercedes denne gangen også. Bilen ankom gjestehuset 10 min før avtalt avreise. Innsjekk og security helt uten kø og med et smil. Etter å ha lagt fra meg alt på x-ray-båndet fikk jeg et smil og "Enjoy" mens damen pekte meg gjennom sikkerhetsportalen.

Utenriksterminalen i CPT (http://en.wikipedia.org/wiki/Cape_Town_International) er ganske ny, og er veldig fin. Den er åpen og lys, har god utsikt, en del kafeer, butikker og få avganger så det var stille og rolig der. Det var bare fem internasjonale avganger resten av kvelden når vi kom kl. 16.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/DSC_8548.JPG

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/DSC_8551.JPG

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/IMG_3299.JPG

Det har også vært flytrafikk i Cape Town-området en god stund

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/DSC_8674.JPG

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/DSC_8677.JPG

Fikk invitasjonskort til SAA-loungen i CPT, som var en blandet fornøyelse. På positiv side så hadde de litt mat, drikke. Man kunne se fly på finale, men ikke rullebanen da loungen ligger på den ene kortveggen av terminalen.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/IMG_3307.JPG

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/19102009592.jpg

Egen barnelounge (inkl. eget toalett) var plassert i en egen krok av loungen så man ble ikke forstyrret av den.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/IMG_3306.JPG

Loungen hadde også meget rene og pene toaletter og dusjer. Minus for at dusjene ikke er betjent så de ble ikke rengjort og etterfylt med håndklær med en gang.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/19102009597.jpg

Midt på treet kan man nevne at maten i loungen var små trekantsmørbrød eller potetgull, drikke var det meste, men alt måtte bestilles av et par damer bak disken. Eneste unntak var vin - der var det selvbetjening. (Sier litt om hvor sterkt vinkulturen står i SA)

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/19102009593.jpg

Negativt kan man bemerke at etter over en uke i Sør-Afrika så var SAA-loungen det første stedet der jeg fikk glass med fingermerker og skjolder, og det gjaldt de fleste glassene. WLAN var tilgjengelig mot betaling, gratis PCene var så trege at de var ubrukelige. BA har egen Terrace-lounge i CPT, men siden vi var flere i følge testet jeg ikke den. Var dog på utsiden for å sjekke for WLAN, men fikk ikke napp så de har vel en eller annen monopol-bestemmelse om slike ting.

Benyttet også noe tid ute i terminalen for litt fotografering og planespotting av MD80-er og 737-200er med skikkelig lyd. Se: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=53864

En time etter at flyet fra Dubai hadde lander startet boarding, så EK med hjelpere snur en 777-300 kjapt.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/IMG_3308.JPG

Motorene slutter aldri å imponere meg...

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/DSC_8647.JPG

Så ut som hele fremre cargo-rom ble benyttet til, ja, cargo, så det er ikke bare pax som gir inntekter på denne daglige 777-300-ruta.

Boarding ble annonsert og de hadde to køer, en for de som sitter 10 i bredden, og en annen for oss andre. Var tydelig at de hadde fått noen nye skilt og anvisninger på skjermene for vi ble spurt av stasjonssjefen om det var godt nok merket og "have a very nice flight Mr Discus". Vi kom oss ombord gjennom dør 2L. Ble mottatt av hyggelige smil, forsøk på uttale av etternavn og så ble vi fulgt til venstre og til plassene 7AB som var reservert for denne nattflygingen nordover. Rad syv (http://www.seatguru.com/airlines/Emirates_Airlines/Emirates_Airlines_Boeing_777-300ER_3class.php) er den bakerste av to rader i fremre c-klasse-kabin. Selv om det mangler et vindu ved denne raden, er det grei utsikt gjennom de to andre vinduene man har tilgang til. I tillegg gir den litt mer privat følelse å sitte bak i kroken.

Dette var den tredje varianten av 777-seter vi testet, og den var veldig nærme den første i layout og stil. Litt mindre gull og glitter, men noen enorme skjermer.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/IMG_3311.JPG

Det ble utdeling av pre-departure drinks, varme kluter, toalettmappe og menyer før avgang. Pushback 10 min før avgangstid så effektiviteten hos handling og crew når det gjelder å få snudd flyet kan man ikke klage på.

Sikkerhetsdemo ble som vanlig kjørt på skjermene

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/IMG_3321.JPG

Vi taxet helt opp i enden på bane 19...

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/DSC_8708.JPG

...og klatret ut sydover med utsikt til en del av Cape Towns skyggeside

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/DSC_8715.JPG

Discus
03-01-2010, 12:25
Etter avgang kom crewet rundt med snacks før middagen. Det ble GT og kanapeer, og de tok som vanlig opp bestilling på hva man ønsket til hovedrett.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/19102009601.jpg

Mens vi venter på maten så kan vi jo se på komforten ombord.

Seating er 2+3+2 og stolene blir helt horisontale når man slår dem ned. Som man kan se her så sitter man ikke akkurat kinn-mot-kinn med sidemann/-kvinne. Skilleveggen er er i nedre posisjon. Selvfølgelig en liten ulempe å få midt-sete, men reiser man to i følge er det nok overhodet ikke noe problem.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/IMG_3325.JPG

Ellers hadde også dette flyet stjernehimmel og veldig lik "topp-modellen" av 777ene. Største forskjell i kabinen er nok i first, der det ikke var suiter på dette flyet, i motsetningen til LHR-DXB.

Størrelsen på skjermene er det heller ingen ting å si noe på, ikke wide-screen, men det overlever man.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/IMG_3366.JPG

Alt styres selvfølgelig av en trådløs fjernkontroll, både underholdning, stol og lys. Også på denne flighten fungerte ICE-systemet helt knirkefritt, stort pluss i boka for det.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/IMG_3333.JPG

Og til slutt knyttneve...nei glem det. Rakk akkurat frem hvis jeg strakk meg godt.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/19102009602.jpg

Tilbake til middagen. Det ble Seafood Selection til forrett i det vi passerte Johannesburg i FL330

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/IMG_3358.JPG

Med BBQ Steak til hovedrett, sammen med et par skiver hvitløksbrød

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/19102009604.jpg

Reisefølget valgte Stuffed Pesto Chicken (bildet gir et litt dårlig inntrykk)

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/IMG_3363.JPG

I det det var 5791 km igjen av turen kom dessertvogna

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/IMG_3369.JPG

Det ble portvin og Lemon Cheesecake

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/IMG_3370.JPG

Etter dessert ble det en nytraktet espresso med belgisk sjokolade. Når vi spurte sjokolade kom flyvertinnen med hele konfektesken og sa "bare forsyn dere, jeg snur meg". Så blunket hun og snudde ryggen til mens vi stupte opp i sjokoladeesken.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/IMG_3373.JPG

EK har kaffemaskin ombord så man kan bestille espresso (long, short, single, double), cappucino, latte osv. etter middag eller mellom måltidene. De har ikke selvbetjeningsbuffet, slik BA, SK m.fl. har, men det er alltid en fra crewet som passer på og følger opp hvis man vil ha noe.

Det ble en ny omgang med varme kluter etter middag. Stjernene over Afrika og inne i kabinen strålte om kapp og man fant byssan lull.

Discus
03-01-2010, 12:29
Våknet ved Afrikas horn og der det ble varme kluter og en solid frokost ble inntatt over "Pirate Bay".

Først litt frukt...

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/20102009606.jpg

...så Spanish Omelette

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/20102009607.jpg

Her er vi på den obligatoriske(?) svingen rundt Saudi-Arabia. Noen som vet hvorfor?

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/IMG_3378.JPG

Ankomst midt på svarteste morgenen i DXB, her på downwind for landing på 12L

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/IMG_3381.JPG

Landet kl. 5, dvs. 40 min før rutetid. Rett gjennom fasttrack-immigrasjon med null kø, og siden vi hadde fått tildelt bagasjebånd lengst fra passkontrollen...

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/IMG_3384.JPG

...kom koffertene samtidig med oss.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/DSC_8731.JPG

Mens de mest uheldige måtte vente en halv time (est.)

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/DSC_8727.JPG

Hadde booket Emirates-limo til hotellet, og vi fulgte bare "sjåfør-service"-skiltingen til innsjekkskranken for transporten. Det var fire åpne skranker der man viste boardingkortet, bekreftet adressen man skulle til og fikk utdelt et "boardingkort" til bilen. På utsiden stod det sorte Volvo V70 på rekke og rad (minnet om størrelsen på Taxi-oppstillingen på FBU), en uniformert person viste oss til en bil, scannet boardingkortet og en strekkode på bilen. I det vi satt oss inn kom adresse og kjørebeskrivelse opp på displayet til sjåføren.

Belegget på C-klasse på denne flighten var rundt 60-70% og Emirates leverte igjen et meget godt produkt.

Les menyen her (PDF) (http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/CPT-DXB.pdf)

Discus
03-01-2010, 12:31
Det ble to netter i Dubai - mange har skrevet mye om Dubai her inne, og jeg tror ikke jeg har mye å tilføre der. Tar med noen bilder. Fikk kikket på all galskapen i sandkassen, samt litt i gamlebyen som er mer interessant. Dette stedet er ikke min greie. Bodde på Jumeira Rotana, som lå i et strøk der det var mulig å finne restauranter i gangavstand til hotellet. Passer meg bedre enn de nyere resortene som ligger lenger sydover langs kysten.

Morgenstemning på hotell-taket

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/IMG_3387.JPG

Litt båttrafikk ved gamlebyen, og en restaurant med utsikt der vi spiste middag

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/DSC_8951.JPG

Og mens vi spiste kunne vi se på alle de snodige farkostene som passerte

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/DSC_8983.JPG

Ble også en tur i Wild-Wadi hvor man ikke kan klage på kvaliteten på badevaktene :D

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/IMG_3427.JPG

Discus
03-01-2010, 12:37
DXB-LHR - EK001 - A380-800 A6-EDC (est 6:50t)


Ferdig med sandkassen for denne gang - tidlig avreise fra DXB så det ble opp omtrent før man hadde fått lagt seg nedpå (føltes hvertfall slik). Emirates-sjåføren dukket opp på hotellet før morgenbønnen var startet i nabolaget, hotellbetjeningen tok koffertene og lempet ut i den sorte ventende Volvo V70en med EK-logo. Turen til flyplassen gikk på 20 minutter og vi ble sluppet av på business-dropoff-terminalen, der det dukket opp en annen kar som tok koffertene med til innsjekkskranken og lempet dem opp på båndet.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/22102009609.jpg

Hadde booking LHR-OSL separat, og regnet med å måtte ta ut bagasje på LHR. Men reiser man i C-klasse med EK så er ikke det nødvendig. Det hadde vært fullt mulig å få sendt bagasjen hele veien iflg. den søte damen på innsjekk. Hadde pakket med tanke på å få tilgang til kofferten i London, og siden vi hadde god tid og ikke vill starte med ompakking så droppet vi tilbudet om det. En annen liten detalj som EK har er en egen papplapp der de klistrer bagasjelappene, så man slipper å få dem klistret på passet.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/22102009618.jpg

Passkontroll og security var unnagjort på to minutter og så ble det en kjapp titt i et par butikker.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/22102009612.jpg

Deretter ble det ble en tur i loungen for litt frokost og WLAN. WLANet var ikke helt topp, vel, det var nesten ubrukelig tregt. Fant sitteplasser denne gangen, og litt varm frokost. I tillegg oppdaget jeg noe jeg ikke så sist gang - en fryser. Det er aldri feil tidspunkt for en god is.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/22102009613.jpg

Den ser liten ut når man står utenfor loungen:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/22102009614.jpg

Men litt mer imponerende herfra. Boarding gjennom tre gangbroer

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/IMG_3502.JPG

Boarding rett inn i andre etasje 45 min før rutetid. Fant plassene 9EF klargjort med pute, pledd, høretelefoner

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/IMG_3503.JPG

... og minibar med Vittel, Perrier, 7UP og Pepsi.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/DSC_8991.JPG

EK har IFE-systemet gående hele tiden, så man kan med en gang benytte underholdningstilbudet eller kikke på et av de tre kameraene (tail, front, down). Predeparture drinks ble delt ut mens vi ventet på avgang.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/DSC_8989.JPG

Når vi kom til rutetiden så vi på tailcam at den ene av de to gangbruene ikke var kjørt tilbake og Captain Speaking beklaget forsinkelsen pga. "minor technical problem". Han fortalte også at de var to i styrehuset og 25 i kabinen. Rundt 30 min forsinket pushet vi fra gate og motorene ble startet uten at vi i loftetasjen hørte noe. Sikkerhetsdemo ble kjørt på videoskjermer, selvfølgelig

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/IMG_3512.JPG

Før vi sakte kreket oss opp fra bakken på bane 12. Synes ikke dette var så veldig sprekt. Var vel kommet opp i rundt 30 grader ute, men det minnet mye om en tung 340-avgang.

Den vanlige runden med varme kluter ble gjennomført og en nydelig vertinne kom rundt og lurte på om det var noen som ville sove, i så fall kunne man få utdelt madrass. Droppet madrassen da den bare er i veien hvis man ønsker å sitte oppreist. Deretter ble det pre-frokost-drinks med valg mellom juice (appelsin, mango, gulrot) eller banansmouthie. Menyen på flighten bestod av en enkel kald "kontinental" frokost. Helt greit med tanke på at det stod en litt tyngre lunsj på menyen nærmere London. Toalettmappe ble ikke delt ut (følte meg snytt), kun sokker og øyebind.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/IMG_3532.JPG

Frokostbrettet ble samlet inn, Eagles med Hotel California etterfulgt av U2 surret på IFE-systemet mens vi passerer Bagdad og deler av tripreporten ble knastet inn på PCen.

Discus
03-01-2010, 12:42
Eller tja, U2 surret ikke så lenge, den trådløse fjernkontrollen restartet seg selv tre ganger og plutselig kæsjet hele IFE-systemet mitt. Reisefølget slet også med systemet, der klaget fjernkontrollen stadig på manglende batteristrøm og døde til den ble satt tilbake i holderen.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/22102009620.jpg

På de tre andre B777-legene ikke var noe som helst problem med IFE). A380 har widescreen og 1000-kanaler med underholdning, samme som vi hadde på første leg (LHR-DXB med B777). Forskjellen på dette systemet og det som "bare" har 600 kanaler er at det største systemet har mulighet for å lage egne spillelister, fjernkontrollen er trådløs og man kan koble inn egen USB med musikk, bilder eller pdf. USBen ble testet med feriebilder på en USB-pen og det ble slideshow i stort format.

Her er den trådløse fjernkontrollen, som også kunne vise live kamerabilde samtidig med at man eks. så på en film på storskjermen. Et imponerende system.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/22102009627.jpg

Mens vi venter på lunsjen så kan vi jo ta litt mer om flyet (http://www.seatguru.com/airlines/Emirates_Airlines/Emirates_Airlines_Airbus_A380.php) - på loftet er det førsteklasse og business - suiter i F og "semi-suiter" i C. Totalt sitteplass til 489 pax ombord (14+76+399)

Fremre business-kabin med litt stemningslys

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/22102009626.jpg

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/IMG_3522.JPG

Beveger vi oss nesten helt bakers kommer vi til toalettene, med vindu

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/22102009625.jpg

Og vasken har bevegelsessensor for å skru på vannet - meget smart, og det var på høy tid at man begynner med det

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/22102009619.jpg

Mellom toalettene og trappen lå galley, og der var det så høyt tempo at vi ikke våget oss på en passasje. Mellom toalettene og passasjerene ligger rosinen i pølsa, baren:

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/IMG_3544.JPG

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/IMG_3528.JPG

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/IMG_3531.JPG

Skjermen må være 42" eller noe i den størrelsen

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/IMG_3527.JPG

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/IMG_3526.JPG

Så tilbake til setet, og knyttnevetesten som bestås. Et lite drawback jeg fant, hvis man skal pirke, er at man ikke kan strekke beina helt ut "på gulvet" siden nederste del av senga var permanent montert i stolen foran (bildet viser det sikkert bedre)

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/22102009628.jpg

IFE-systemet har vært omtalt en del tidligere, informasjon om flygingen er ganske detaljert og til og med reg-nummer er inkludert. Her representert ved data på bakken før kontorpersonalet har fått justert dagens QNH.

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/22102009616.jpg

Og for de som er avhengige av retningen til Mekka så kom den periodevis opp på skjermen, både på A380 og 777

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/IMG_3533.JPG

Discus
03-01-2010, 12:45
Så var det tid for en bedre lunsj, og crewet satt i gang med prosedyrene, for her var det forskjell fra B777-operasjonen. Først kom de rundt med hvit duk samt bestikk, salt/pepper, smør m.m. og dekket på bordet (dvs. ikke noe brett).

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/22102009629.jpg

Så tok de opp bestilling på hva man ønsket av forrett og hovedrett, og begynte å dele ut dette.

Til forrett ble det Arabic Mezze på undertegnede

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/22102009630.jpg

og grilled prawns på resiefølget etter hvert

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/IMG_3541.JPG

Etter hvert ble det også hovedrett. Jeg sier etterhvert bevisst, for den måten å servere på som de drev med her tok mye lenger tid enn med tralleservice. De løp frem og tilbake med mat til to eller tre personer, og med 72 pax som skal ha mat så blir det mye tråkking frem og tilbake og mye støy for passasjerene. Siden vi hadde midtseter ble vi også betjent av to forskjellige "lag" med løpere så fra hovedretten og utover var vi overhodet ikke synkronisert på spising, noe som trekker inntrykket litt ned. Husker at Gard også påpekte dette i en tidligere TR.

Men maten var god når den kom, grillet laks

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/IMG_3542.JPG

Til dessert ble det ostekake

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/22102009633.jpg

og Apple and Peach Charlotte

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/IMG_3543.JPG

Men serveringen var ellers veldig gjennomført, legg for eksempel merke til EK-logoen på tallerkenene som alltid ble plassert riktig.

Meny i pdf-format (http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/DXB-LHR.pdf)

Vi ble nå ferdige med maten også, det ble en normal innflyging til LHR og landing på 09R. Taxing til gate var litt mer sikk-sakk en vanlig, noe jeg så en forklaring på fra LN-KGL senere - kun enkelte taxe-veier som kan brukes av A380. Det var 100% belegg i C-klasse. Hvordan det var nede fikk jeg ikke sett, fordi galley var bakerst i flyet så man måtte gjennom det for å komme til trappa. Og i galley var det fullt trøkk hele tiden. Det var også merkbart en annen type pax her enn på de andre flightene. Helt klart mer "turist-typer", mye fotografering m.v.

Vi kom oss av flyet på T3. Passkontrollen gikk omtrent like fort med EØS-pass som IRIS-automaten. Måtte vente opptil flere minutter på bagasjen, men man kan jo ikke klage på 7 minutters venting totalt på fire legs.

Kom oss over på T5, tok ut BP på BA-automaten og droppet bagasjen der. Kjapt gjennom fast-track south og en dusj i loungen.

LHR-OSL BA768, G-EUPH (A319)


En helt normal tur som det ikke er mye å skrive om

http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT3/DSC_8996.JPG

Discus
03-01-2010, 12:50
EK oppsummert:
Fikk testet alle de tre forskjellige konfigurasjonene EK har på B777 i c-klasse, og både interiør og service stod med glans. Maten var helt topp, og meget godt tilpasset tiden på døgnet og flytidens lengde. Så ut fra den lille skriften på menyene at de var tilpasset et flightnummer. Gjennomført service hele veien, passe formelt uten at det ble stivt, alltid et smil på lur. Helt klart at EK prioriterer de prioriterte passasjerene både ved boarding og debaording. Etter landing trekker de for gardinene som skiller kabinene og holder folk tilbake slik at kabin for kabin blir tømt uten stress. I forbindelse med innsjekk og boarding er de også meget oppmerksomme og vennlige.

Alle B777-flyene har kamera forover og ned, stjernehimmel i taket og "simulert sol ned-/oppgang". A380 har i tillegg tailcam. IFE-systemet med kamera er operasjonelt også på bakken på alle typene.

Gamle seter B777:
Krøkkete ifht å komme ut og inn. 600 kanalers IFE med "alt". Skjermene finner man i armlenet op alle seter. 1 USD pr. mail/SMS ut, og man kan også motta svar! På dagflyginger og hvis man reiser flere sammen er setene de mest sosiale ifht. de nye som har skillevegg.

Nye seter B777 (to typer):
Fantastisk god kvalitet på skjermene. Stor LCD fjernkontroll, som styrer IFE, stol og lys. På nyeste config er fjernkontrollen trådløs og det er 1000 IFE-kanaler, mot 600 på de eldre. På bulkhead-seter er skjermene i et "forlenget armlene" mens de andre har de i stolen foran. Skjermene i stolryggen var av bedre kvalitet. Ellers ikke veldig stor forskjell på de to nyeste variantene annet enn litt ifbm. pynt/interiør. Mest forskjell på First der nyeste config har suiter i first.

A380-konseptet:
Et veldig fint fly, og EK har laget flotte seter for C-klasse-pax med god mulighet for å kose seg. Siden sete er ganske skjermet og de også har madrass er nok A380en godt egnet for lange turer der man vil ha litt søvn. Men det med søvn bør nok være på en anttflyging for serveringskonseptet de hadde her ifht B777 med traller var veldig forstyrrende. Det er veldig flott med oppdekking på bordet, men når det hele tiden småløper crew frem og tilbake med mat og drikke blir det rett og slett slitsomt. Hvis man ikke skal ha mat og heller vil sove tror jeg det blir problematisk med mindre man har veldig godt sovehjerte.

Lounge DXB:
Loungen i Dubai er stor og flott, men sammenlignet med alle de andre positive inntrykkene av EK trekker den helheten ned. Den er åpen så man hører alle boardingcalls i terminalen, den blir fort overfyllt på morgenkvisten (og sikkert til andre rush-tider også) og da er det både dårlig kapasitet på sitteplasser og toalletter. De er flinke til å rydde, men lite flinke til å fylle på med rene glass og kopper i baren. WLANet får strykkarakter, det eneste jeg greide ila. 45 minutter var å legge inn en god-morgen-melding på forumet og få opp halve forsiden på Aftenposten.

Konklusjon: :up:
EK er en klar favoritt på long-haul i C-klasse, og jeg vil nok kanskje foretrekke B777 fremfor A380 hos EK senere dersom B777 har nye stoler og pris/tid ikke er relevant. Valget er hovedsaklig på grunn av serveringskonseptet som etter min smak ble alt for ukoordinert og forstyrrende på A380. Men for all del, det var ikke en dårlig opplevelse, bare hakket under det vi opplevde på B777. Byr anledningen seg så tar jeg gjerne en tur med den senere. Loungen i DXB behøver man ikke legge inn ekstra tid til å nyte.

--- the end --

Andre tråder i Afrika-serien er:

Del 1 OSL-CPT (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=55749)
Dyrene i Afrika inkl. CPT-UTN t/r (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=54990)
Bilder fra CPT (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=53864)
Bilder fra UTN (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=53689)





Sikkert noe som er uteglemt eller uklart, kom gjerne med spørsmål eller kommentarer.

LN-MOW
03-01-2010, 13:24
Særdeles bra rapport, men jeg tror det mangler et bilde ... ;)



Ble også en tur i Wild-Wadi hvor man ikke kan klage på kvaliteten på badevaktene :D
[/IMG]

Discus
03-01-2010, 13:29
Særdeles bra rapport, men jeg tror det mangler et bilde ... ;)
Nei, man får nok bare innbille seg hvordan de er, evt. ta turen for å sjekke :D Tok ikke sjansen på å fly rundt med kamera innimellom alle folka og knipse badevakter i våte t-skjorter i et land der det var strenge(?) regler på hvordan badetøy man kunne bruke.

pgaa
03-01-2010, 14:12
Fantastisk del 2 av rapporten! Maten til Emirates syns jeg så meget god ut :)

Airbus 330
03-01-2010, 14:28
Glimmrende rapport med Emirates som de fleste av oss kan bare drømme om.
Ser jo helt fantastisk ut og en flott tur du har hatt. :spin

Henshaw
03-01-2010, 17:23
Glimrende rapport fra EK C-Klasse! Takk for at du tok deg tid til det!

Hvordan var Wild Wadi i forhold til attraksjoner og sånt? Valgte Atlantis da jeg var i Dubai.

Hypern
03-01-2010, 18:15
Kan jeg få lov til å spørre om hvor mye herligheten kostet i kroner og øre? :)
Uansett takk for en god trip rapport, hyggelig med folk som tar seg tid (og råd til) å fly noe annet enn apekattklasse. :)

737-405
03-01-2010, 19:02
En fantastisk rapport fra C - klasse hos EK!
Ser ut til at både mat, seter og service holder høy kvalitet.
Det må være artig å kunne få gjøre flyreisen til en slik opplevelse :)
Takk for at du tok deg tid til å ta flotte bilder som gjør at vi fikk "være med" på turen ;)

Discus
03-01-2010, 19:18
Takk for positive tilbakemeldinger!


Hvordan var Wild Wadi i forhold til attraksjoner og sånt? Valgte Atlantis da jeg var i Dubai.

Det var et par "surfe-bølger" og litt forskjellig som jeg ikke testet. Men de hadde et kjempestort nettverk av vannsklier hvor man både kunne skli oppover og nedover. Oppover gikk det ved hjelp av "vannkanoner". http://www.jumeirah.com/en/Hotels-and-Resorts/Wild-Wadi/

Kan jeg få lov til å spørre om hvor mye herligheten kostet i kroner og øre? :)
Uansett takk for en god trip rapport, hyggelig med folk som tar seg tid (og råd til) å fly noe annet enn apekattklasse. :)

£ 1200 t/r pr. person (LHR-CPT t/r), som blir i underkant av 3000 kr/leg noe som jeg synes er en grei pris. C-klasse inkluderer gratis sjåfør-service ifbm. med alle legs både på ankomst og avgang. I tillegg ble det i overkant av 16000 miles på CO-kontoen, noen av dem status-miles da det er code-share mellom LHR og DXB.

FlightDeck
03-01-2010, 20:55
Takk for en fantastisk oppfølger til forrige rapport - som var like fantastisk! Emirates på langdistanse ser ut som en drøm i Business Class. På tide at de kommer seg inn i Star Alliance! Tusen takk for rapporten.

LN-BEF
03-01-2010, 22:57
Interessant lesing. Kjempegode bilder :)

VoiceCom
04-01-2010, 17:43
Takk for kjempefin rapport! Synes EK i C så veldig bra ut. Har aldri fått prøvd Emirates, men dette fristet til et forsøk. :up:

MD11
05-01-2010, 00:32
Helt utrolig, dette er nok de råeste jeg har sett. DEN baren på A380, 42" skjerm etc etc, tusen takk for en herlig reportasje!!

Discus
05-01-2010, 19:53
Helt utrolig, dette er nok de råeste jeg har sett. DEN baren på A380, 42" skjerm etc etc, tusen takk for en herlig reportasje!!

Og da kan man jo buke fantasien og tenke på hvordan det er foran gardinen (den mellom C og F) ;) Det lille jeg så av suitene på 777-en var rått.

SNSK
06-01-2010, 08:15
Suverent levert igjen Discus...:)


SNSK

Eirik
06-01-2010, 08:32
Strålende ! :)
Måltidene så veldig bra og tiltalende ut, var litt skuffet over middagservering hos Sas på Cph-Bkk i Biz nå, Emirates ser ut til å være i en annen klasse.

Bizflyer
08-01-2010, 00:38
Strålende ! :)
Måltidene så veldig bra og tiltalende ut, var litt skuffet over middagservering hos Sas på Cph-Bkk i Biz nå, Emirates ser ut til å være i en annen klasse.

Hvis man ser i forhold til EK forstår jeg nok hva du mener, men hvis du mener på generell basis, ville jeg vært interessert i å høre deg utdype det!

BF:cool2

Basse-HAU
10-01-2010, 13:22
£ 1200 t/r pr. person (LHR-CPT t/r), som blir i underkant av 3000 kr/leg noe som jeg synes er en grei pris. C-klasse inkluderer gratis sjåfør-service ifbm. med alle legs både på ankomst og avgang. I tillegg ble det i overkant av 16000 miles på CO-kontoen, noen av dem status-miles da det er code-share mellom LHR og DXB.

Hvor fikk du denne prisen? var ikke direkte vond den, direkte på Emirates hjemmesider, søkemotor eller reisebyrå?

Ser litt etter reiser til Mauritsus, Seychellene, Maldivene, og da er Emirates på de fleste plasser.... Så kunne godt tenkt å fåt prøvd ut C-klasse på Emirates ifra LHR. Er det forresten lett å sjekke om T7 er ny eller gammel når du booker? Vil få prøvd A380 ihvertfall en vei LHR-DBX, så ser jeg de flyr med T7 videre til f.eks Seycellene.

Takk for utrolig godt doukmentert reise-rapport :)

Henshaw
10-01-2010, 15:15
Og da kan man jo buke fantasien og tenke på hvordan det er foran gardinen (den mellom C og F) ;) Det lille jeg så av suitene på 777-en var rått.

Klarte å lure meg en tur inn på first en gang etter landing.:cool: Tror ikke de som satt der hadde det så veldig ille. Herlige seter var det også.

Discus
10-01-2010, 15:25
Hvor fikk du denne prisen? var ikke direkte vond den, direkte på Emirates hjemmesider, søkemotor eller reisebyrå?


Kjøpt og betalt på emirates.com

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=52131
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=40599

Og de har en sak gående i disse dager også tror jeg.


Er det forresten lett å sjekke om T7 er ny eller gammel når du booker? Vil få prøvd A380 ihvertfall en vei LHR-DBX, så ser jeg de flyr med T7 videre til f.eks Seycellene.


"Gammel type" blir kanskje litt feil, ingen av 777ene til EK er jo gamle ;) Jeg opplevde de setene som "minst moderne", men veldig behagelige. Setene var eks. mye mer avanserte enn de setene SAS kastet ut fra longhaul-flåten sin når de innførte "flate skrå seter". Og alt annet som IFE og service er helt likt og like bra uansett.

Nei, ikke enkelt å sjekke hvis det er veldig langt frem i tid. Gå på emirates.com og velg "Services by flight", da får du opp IFE-type og sete-config/type dersom det er tilgjengelig (ja, de kan jo bytte type senere også, så ingen garanti)

Og så kan man begynne å tråle gjennom denne: http://www.flyertalk.com/forum/emirates-airlines-skywards/471572-ek-routes-have-ice-new-f-j-seats.html

gardkarlsen
16-01-2010, 09:06
Hei

Bra rapport - jeg koste meg også med å fly Emirates business klasse ifjor og maten og service var upåklagelig. Cape Town er en nydelig by og jeg er helt enig i at mat/vin er bra der nede...og en får mye for pengene.

Jeg husker også badevaktene på Wild Wadi - da jeg var der virket det som det var en del russiske damer som jobbet der. Er det slik enda?

Bra rapport med masse bilder - godt jobba :-)

Hermann SF
17-01-2010, 10:24
Flott rapport med mange interessante bilder! Takk for at du tok deg tid til å dele opplevelsen din!

Frister og gå inn på diverse nettsider å booke en reise i Business Class med en gang etter å ha sett hvor godt man virkelig har det om man oppgraderer... =)

Discus
20-01-2010, 23:50
Fant en video som viser litt fra både business og turistklasse på EK 777-300
http://vimeo.com/8589216