View Full Version : Norwegian og utfasingen av 737-300
Ser i en annen tråd at -KKF er førstemann ut av DY sine B733. Etter hvert som nye 738 kommer inn, så skal det vel ut en del eldre 733, litt avhengig av leasingkontrakter. Er det noen som vet mer (og som har lov til å si noe) om planene for dette fremover? Hvilke er de neste ut?
FlightDeck
03-01-2010, 10:49
Planen er at seks Boeing 737-300-maskiner skal ut av flåten i løpet av 2010 og ytterligere åtte i løpet av 2011. I 2012 vil Norwegian da sitte igjen med 13 737-300, inkludert fem maskiner som selskapet eier selv.
svgspotter
03-01-2010, 11:20
Dette gjør meg bare lei! :( DY sine 733 er langt penere en 738 til DY! :cry: Hvorfor skal -KKF først ut? -KKR er jo gammlere og mer slitt!
Viktige stikkord er leasingavtaler som går ut og tyngre vedlikehold som må gjøres.
FlightDeck
03-01-2010, 11:33
Hvorfor skal -KKF først ut? -KKR er jo gammlere og mer slitt!
Leiekontrakten for LN-KKF gikk sikkert ut først. Norwegian prøver nok å få ut de eldste flyene først, altså de som ble bygget i 1988-1991, men det er leiekontrakten som avgjør hvilke fly som går ut når. Dette var for øvrig Norwegians første 737-300, som også fløy den første ruten (Oslo-Bergen, 1. september 2002). KKF må være et av de flyene jeg har fløyet mest med, med 12 turer totalt.
svgspotter
03-01-2010, 11:39
Gode gammle KKF! :( Har hatt 0 turer med den! :cry:
Gode gammle KKF! :( Har hatt 0 turer med den! :cry:
God og gammal kan vel diskuteres... tror gammal og slitt ville vært mere passende. Godt å få de eldre ut å få inn noe som er mer behagelig å fly med.
KKF fikk jeg prøvd Oslo-Bergen, 1. september 2002.
-KKF er förstemann av en kvartett som gar i 2010. Mulig at det blir mindre. Behov regler mye...
KKR ma vaere gammelt, men KKW er ingne sjönnhet heller og vil forblir lengre enn noen av de nyere -300er som finnes i DY flaten. Leiekontrakter reforhandles og man velger etter kostnader, hvilke selvsagt innebaerer MRO...
svgspotter
03-01-2010, 15:18
-KKF er förstemann av en kvartett som gar i 2010. Mulig at det blir mindre. Behov regler mye...
KKR ma vaere gammelt, men KKW er ingne sjönnhet heller og vil forblir lengre enn noen av de nyere -300er som finnes i DY flaten. Leiekontrakter reforhandles og man velger etter kostnader, hvilke selvsagt innebaerer MRO...
Kan ikke si meg enig i deg! KKW er en skjønnhet samt KKR! ;)
Må si meg enig med BU662, å male innrammingen rundt vinduene i cockpit gjør KKW til den styggeste av DYs 300er i tillegg til at den er 10 år eldre enn KKX
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/Thumbs/Norway/LN-KKW.jpg
RampSnake
03-01-2010, 15:37
Hvis jeg har forstått rett, så er allerede KKF på vei ut av flåten, og skippes til UK snarest?
KKW blir nok en stund til, i og med at den eies av Norwegian selv. Men er helt enig i at den er den styggeste 733'en til DY med den rødmalte innrammingen rundt vinduene.
KKR begynner å bli temmelig sliten den også, men går denne ut i 2010? Noen som har info om hvilket individ som blir nestemann ut av flåten?
FlightDeck
03-01-2010, 16:25
Nå har KKW fått Unicef-farger, så den ser litt bedre ut utvendig enn på bildet til Kurt. KKS er også en maskin som med fordel kan erstattes.
Noen som har sett LN-KKG og LN-KKW i den senere tiden? Kan jo være vedlikehold..
LN-KKG is at Lasham for Maintenance since 27.December
LN-KKW har vel vært til litt fiksing etter trykkfallet?
RampSnake
27-01-2010, 18:14
KKF er historie, men hvor har KKD og KKE tatt vegen? Ser på flight24 at det har vært lite eller ingen aktivitet med disse to individene i det siste. Er de e Lasham for maintenance kanskje?
Husk at en av kjerrene er i Polen også da. KKE vet jeg har vært i ARN en stund om han er der nå vet jeg ikke...
KKW er en historie for seg selv...
KKD er på heavy maintenance hos ATC Southend.
KKE er i Lasham i samme ærend. Det er også KKT for den saks skyld.
Så KK"FAIL" er ute for good? Herlig, ett mindre fly å være "redd for å få" :p
MountainDew
27-01-2010, 21:22
KKF er den maskinen jeg har jobbet mest på. Den var stasjonert på BGO i nesten hele sommer. Rart at den er borte men nye fly er selvfølgelig bedre :)
Her snakkes det mye mellom linjene synes jeg...er det noen som faktisk kan bekrefte at LN-KKF er tatt ut av ordinær drift?
LN-KKF ble ferget fra SVG til SEN 3 januar, så den er ute..:)
LN-KKE ble ferget fra OSL til QLA 21 Januar å har ingen planlagt retur derfra
LN-KKD ble ferget fra OSL til SEN 12 Januar å har ingen planlagt retur ennda
MountainDew
27-01-2010, 22:33
Jeg bare referer til det som står tidligere i tråden. Eneste jeg kan se er at den ikke flyr de neste 24t. Har hørt at det er Transavia maskinene med 149 seter som skal fases ut først og F er en av de.
Dette gjør meg bare lei! :( DY sine 733 er langt penere en 738 til DY! :cry: Hvorfor skal -KKF først ut? -KKR er jo gammlere og mer slitt!
Det finnes ingen pen 737.:colgate:
LN-KKP forsvinner svært snart.
Så KK"FAIL" er ute for good? Herlig, ett mindre fly å være "redd for å få" :p
Så da lurer jeg på hva du kaller f.eks KK"J" for? Juksemakerpipelort? Jensemann?;)
KKF er ikke ut.
Jeg tror ikke at KKP gar...
RampSnake
28-01-2010, 00:00
KKF er ikke ut.
Hvorfor sier du at KKF ikke er ute? Den ble jo tatt ut at produksjon for snart en måned siden, og skippa til SEN.
Er også litt usikker på KKP, kilde?
KKD, E og F er ute. Håper KKS og KKR skal ut snart. De begynner å dra på åra dem også.
KKF er ikke ut.
At KKP forsvinner er jeg ganske sikker på.
Så da lurer jeg på hva du kaller f.eks KK"J" for? Juksemakerpipelort? Jensemann?;)
KK Jævel-av-et-fly :colgate:
KKP skal ha sin siste tur på lørdag eller søndag denne uken.
LN-KKF ble ferget fra SVG til SEN 3 januar, så den er ute..:)
LN-KKE ble ferget fra OSL til QLA 21 Januar å har ingen planlagt retur derfra
LN-KKD ble ferget fra OSL til SEN 12 Januar å har ingen planlagt retur ennda
Her har noen gjørt seg en spøk og ikke lagt inn re-tour datoer.
Det er absolut utenkelig med dagens situasjon at man kvitter seg med 4 fly innen så kort tid uten å ha erstatter til disse.
Og jeg har en mistenkte hvem står bak spøken...:colgate:
svgspotter
29-01-2010, 20:27
Off her går det unna! :( Er virkelig KKD og KKE og ute? og nå snart KKP? Skal si at dy var raske med denne utfasingen. I forhold tils SAS sine B737-500 fks
ENGM RAMP
29-01-2010, 20:30
KKD og KKE er ikke ute enda...
Så det gikk noen rykter en plass her inne om at KKP skulle parkeres i helgen, men den gikk i hvert fall på OSL-BOO-OSL i dag. Er det noen nytt om hvilke maskiner som er på vei ut (om noen)?
Så det gikk noen rykter en plass her inne om at KKP skulle parkeres i helgen, men den gikk i hvert fall på OSL-BOO-OSL i dag. Er det noen nytt om hvilke maskiner som er på vei ut (om noen)?
Det lukter av mer info om kort tid;)
svgspotter
01-02-2010, 15:44
Hvorfor sier du at KKF ikke er ute? Den ble jo tatt ut at produksjon for snart en måned siden, og skippa til SEN.
Er også litt usikker på KKP, kilde?
KKD, E og F er ute. Håper KKS og KKR skal ut snart. De begynner å dra på åra dem også.
Hvis ikke KKE og KKD er ute. Så er det bare KKF som er ute? og snart KKP? : LN-KKS er jo ikke så gammel men den er vel en av problemaskinene eller hvilken er det?
Hvis ikke KKE og KKD er ute. Så er det bare KKF som er ute? og snart KKP? : LN-KKS er jo ikke så gammel men den er vel en av problemaskinene eller hvilken er det?
For et rot av en forumtråd...! Vær trygg på at Norwegian gjør et stort PR nummer ut av ting når de sender gamle skrothauger avgårde, og erstatter disse med nye miljøvennlige fly... So far nothing, så vi får se... de ekspanderer vel fortsatt, og da er det ikke sikkert de kan følge planen om utfasing i det tempoet de kunne gjort med stabil produksjon. At de flyene som har vist seg å være problemgjengangere byttes i mer stabile fly er vel ingen utenkelighet? Det er jo enkelte av de "ikke helt nye" -800 maskinene som også har vel mye ground-tid, så får vi se hva som skjer med dem....
svgspotter
02-02-2010, 21:17
Ja ikke vet jeg! :rolleyes: LN-KKG har kommet seg i lufthen igjen nå! ;) den flyr Osl-WAW
RampSnake
02-02-2010, 21:51
Ja ikke vet jeg! :rolleyes: LN-KKG har kommet seg i lufthen igjen nå! ;) den flyr Osl-WAW
Den har nå vært opprativ en god stund, med base i WAW.
LN-KKP skulle ut i helgen, men det skjedde ikke pga. de fant ut de trengte den.
LN-KKD flyr over Nordsjøen på vei tilbake til Oslo som NAX3F akkurat nå:D
Så er utfasing i gang. Første fly er alrede ute og der blir en travelt 2011 når det gjelder re-deliveries til eierne...
2010:
LN-KKP - ferry SVG-QLA 07/07/2010
+ 4 stykk 733
2011:
13 stykk 733
2012:
10 stykk 733 (iblant disse KKW, KKX, KHA, KHB, KHC)
Ja her går det jo virkelig unna. Med denne planen vil DY med andre ord ikke ha noen Classic's igjen ved inngangen til 2013?
FlightDeck
27-07-2010, 11:47
Så er utfasing i gang. Første fly er alrede ute og der blir en travelt 2011 når det gjelder re-deliveries til eierne...
2010:
LN-KKP - ferry SVG-QLA 07/07/2010
+ 4 stykk 733
2011:
13 stykk 733
2012:
10 stykk 733 (iblant disse KKW, KKX, KHA, KHB, KHC)
Ja her går det jo virkelig unna. Med denne planen vil DY med andre ord ikke ha noen Classic's igjen ved inngangen til 2013?
Ja, dette kom frem i rapporten for 2. kvartal. Ved årsslutt i 2010 skal Norwegian ha 30 Boeing 737-800 og 23 737-300. I løpet av 2011 er det planlagt å fase ut 13 737-300, samtidig som 17 737-800 kommer inn i flåten. De ti resterende 737-300 skal ut i 2012, samtidig som 16 737-800 skal inn i flåten.
Hvilken maskin er neste ut, og når?
Hvilken maskin er neste ut, og når?
Og når blir de faset ut? De skulle jo være ute i løpet av 2012, men jeg syns jeg bare flyr 737-300 hele tiden.
jameson82
17-07-2013, 12:42
Står endel info her http://forum.flyprat.no/showthread.php?p=859973&highlight=fl%E5te#post859973
OpelZafira
17-07-2013, 15:09
Står endel info her http://forum.flyprat.no/showthread.php?p=859973&highlight=fl%E5te#post859973
KKW,KKX,KHA,KHB & KHC äger ju DY själv.
Och dessa 5 st flygplan har dom nog ingen brådska att fasa ut, annat med dom leasade.
Har för mig att jag hört någonstans att KKJ och KKM är nästa att lämna men minns inte när.
Siden dette er et moving target så er det nok best å konfrontere kvartalsrapportene fra Norwegian. Siste av disse sier at det ved utgangen årene skal ha følgende antall B733er:
2013: 9 stk
2014: 5 stk
2015: 5 stk
Lenger går ikke planen.
Og når blir de faset ut? De skulle jo være ute i løpet av 2012, men jeg syns jeg bare flyr 737-300 hele tiden.
flyr med innlands du da.
NOU og NOV ryker kanskje før neste -300, ikke vet jeg.
Ser i en annen tråd at -KKF er førstemann ut av DY sine B733. Etter hvert som nye 738 kommer inn, så skal det vel ut en del eldre 733, litt avhengig av leasingkontrakter. Er det noen som vet mer (og som har lov til å si noe) om planene for dette fremover? Hvilke er de neste ut?
når skal de resterende 300-flyene ut?
når skal de resterende 300-flyene ut?
På siste kvartalspresentasjon fra Norwegian visste de flåteplanen ut 2015. Da var fortsatt fem -300 i flåten
I følge den siste flåteoversikten gitt i Q3-presentasjonen vil de fire innleide -300 være vekk i løpet av 2014, mens de fem eide -300 i hvert fall er med i planene ut 2015.
Glean EBG
29-10-2013, 16:10
Det er vel ikke så rart at de beholder noen 733 så lenge de ikke har andre maskiner som kan erstatte dem verken i flåten eller oå veg inn.
Tenker da på rutene til KkN og ALT
Keypoint
29-10-2013, 16:14
Kanskje de beholder et par for å fortsatt kunne sammenligne operating cost med nye -800 i kvartalsrapporter? De har jo blitt melket i hver anledning :)
Ellers har det vel også med performance i Nord-Norge om vinteren...
Boeing_fan
07-05-2014, 15:21
Norwegian har lagt ut rutene for neste vinter, og etter en kjapp titt så ser jeg ingen avganger satt opp med B733 fra november, til og med OSL-ALF er satt opp med B738. Ingen avganger til KKN er satt opp, mens OSL-TOS er kuttet fra 5x til 4x daglig, OSL-BOO fra 4x til 3x og OSL-EVE fra 4x til 3x daglig (sammenlignet med forrige vintersesong, enda større kutt i forhold til S14). Nå skal ikke dette legges så stor vekt på så tidlig, men med tanke på det dårlige resultatet i Q1, og den konstant fallende yielden, så vil det ikke overraske meg om DY dumper alle sine B733 i innen slutten av S14.
Tviler de dumper sine fire 'egne' på en stund ennå. DY har forøvrig en tendens til å legge ut sine ruter bolkevis, så de kan fortsatt dukke opp ...
Det eneste vi vel kan være sikkre på er at de siste 733 blir "dumpet" etter en eller annen sommersesong.
Det eneste vi vel kan være sikkre på er at de siste 733 blir "dumpet" etter en eller annen sommersesong.
Ja, men det vil nok bli en stund til enda.
Noen destinasjoner krever at 738 flyes med reduserte vekter/pax på vinteren.
Derfor bruk av 733 en stund til.
På side 18 i Q1 presentasjonen er flåteplanen. Der står det fortsatt at planen er å ha 5 -300 ved utgangen av 2014, men at disse forsvinner i løpet av 2015
Kan du legge ut en link til den siden Someone?
Det er vel på tide å få disse ut av flåten snart. Er vel ikke helt "vanlig" at nødutgang-skiltene detter ned i fanget ditt under landing....
Gå til side 18 i denne http://www.norwegian.no/Global/norway/omnorwegian/dokumenter/Financialreports/Interimreports/2014/Norwegian%20Q1%202014%20Presentation.pdf
Takk, dette dokumentet gikk bare til side 16. http://media.norwegian.com/#/documents/norwegian-q1-2014-report-35492
Rapporten er bare kjedelig, presentasjonen derimot er full av tegneserier ;)
CRJ1000ER
07-05-2014, 22:50
Det er vel på tide å få disse ut av flåten snart. Er vel ikke helt "vanlig" at nødutgang-skiltene detter ned i fanget ditt under landing....
Å, det skjer da på 800-maskinene også. LN-NON (800) er bare 7 måneder yngre enn LN-KKD (300). Begge har passert 14 år og er vel konfirmant i år :-)
Å, det skjer da på 800-maskinene også. LN-NON (800) er bare 7 måneder yngre enn LN-KKD (300). Begge har passert 14 år og er vel konfirmant i år :-)
Hmm, så det er ikke bare på 300-flyene sånt skjer... ;)
Mener på å ha hørt at DY har som mål å ha bare fly under 8 år i flåten sin om noen år :)
winrace12
03-06-2014, 11:45
Snakket akkurat med en Norwegian kaptein... Han forklarte at -300ene skulle settes på bakken nå til vinteren og at de mest sannsynlig skal settes i bruk igjen våren 2015, men vi får se.. Blir uansett trist å se disse maskinene dra, det er noe spesielt med de slitte traverne :)
Blir uansett trist å se disse maskinene dra, det er noe spesielt med de slitte traverne :)
Vi har nylig mistet KKN, det er trist nok spør du meg. Er bare å ta av seg hatten, Den har vel flydd for dy siden 2002?
Vi har nylig mistet KKN, det er trist nok spør du meg. Er bare å ta av seg hatten, Den har vel flydd for dy siden 2002?
Kom til Norwegian 28. mai 2003, for å være nøyaktig ;)
Det er fremdeles to travere igjen fra de første dagene i september 2002 - KKJ og KKL
Snakket akkurat med en Norwegian kaptein... Han forklarte at -300ene skulle settes på bakken nå til vinteren og at de mest sannsynlig skal settes i bruk igjen våren 2015, men vi får se.. Blir uansett trist å se disse maskinene dra, det er noe spesielt med de slitte traverne :)
Litt merkelig all den tid de gjør mest nytte for seg på korte baner vinterstid...
MountainDew
05-06-2014, 01:39
Blir 5 maskiner tilbake i flåten når sommerprogrammet er over. Regner med det er KHA, KHB, KHC, KKX og KKW. De skal ikke fly i vinter.
Blir 5 maskiner tilbake i flåten når sommerprogrammet er over. Regner med det er KHA, KHB, KHC, KKX og KKW. De skal ikke fly i vinter.
Ble litt forvirring her i det du sier at det blir 5 maskiner tilbake i flåten ETTER SOMMEREN, som om de 5 maskinene du nevner har vært borte (noe de ikke er)? Beklager at jeg ikke skjønte poenget ditt MountainDew.
Han mener nok at det kun blir de fem igjen i flåten, men at de går i dvale til sommeren 2015.
LNKKN skal ferges Lasham/EGHL til Woensdrecht/WOE i dag, 12JUN
Callsign NAX3EL
Det er vel siste gang vi ser denne på NAX callsign
Fløy KKJ i går til Arn. Overraskende pen i interiøret.
Det er visse kriterie man må møte før tilbakelevering til lessor, standard i kabinen er vel en av disse. =)
KHB var en tur i MOL i går, så han kapteinen har nok rett :fly
Gammel tråd - se heller denne.
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=77398
I denne billedserien fra Lourdes kan man blant annet se gamle LN-KKL parkert
http://fraaviation.forumsfree.de/t15135-lde-lourdes-tarbes-05-12-2015
I denne billedserien fra Lourdes kan man blant annet se gamle LN-KKL parkert
http://fraaviation.forumsfree.de/t15135-lde-lourdes-tarbes-05-12-2015
Interessant. Ser ut til at disse bildene er tatt 5/12, N871TM ble forøvrig fløyet til BOH 9/12:
Skyliner:
Boeing 737-36N 28671 2955 N871TM GECAS ferried 09dec15 LDE-BOH ex LN-KKL