PDA

View Full Version : Skandinaviske flyplasser trafikktall for desember og 2009


MartinL
02-01-2010, 17:42
Legoland er som alltid tidlig ute med en desember oppgang på 6,3%.
For året totalt ble det en nedgang på 9,7%.

Tilsammen 137.601 passasjerer reiste over Billund lufthavn i desember 2009 - mot 129.455 samme måned året før. Det gir en økning på 6,3 prosent eller 8.146 passasjerer i forhold til desember 2008.

Tilsammen 2.299.835 passasjerer reiste over Billund Lufthavn i 2009. Det gir en nedgang på 9.7 prosent eller 247.021 passasjerer i forhold til 2008.

http://boarding.no/art.asp?id=39806

MartinL
04-01-2010, 15:33
Rekordår i Ålborg Lufthavn
Et rekordhøjt antal passagerer gør 2009 til det bedste år i lufthavnens historie. Helt nøjagtigt var der 1.124.028 afrejsende og ankomne passagerer i 2009. Dette er en fremgang på 7.51 procent i forhold til 2008.

http://boarding.no/art.asp?id=39823

Gsus
04-01-2010, 17:22
http://boarding.no/art.asp?id=39823[/url]


Litt OT, men utrolig at det er over 40 daglige flygninger mellom København og Aalborg for drøyt 900 000 årlige passasjerer!.. Regner nesten med at SAS og Cimber bruker mindre flytyper enn Norwegian på denne ruten da?

Arlanda
05-01-2010, 04:33
NYO Stockholm-Skavsta +8.4% i december! http://www.skavsta.se/se/news.asp?id=288

Kenneth
06-01-2010, 07:51
Aftenbladet skriver at passasjertallet på Sola for 2009 var noe over 3,6 millioner, ned 4,65% (ca. 175.000) fra toppåret 2008. Lufthavnsjefen sier at ingen selskap har meldt om endringer i rutetilbudet, og han håper på en liten økning i 2010.

Gsus
07-01-2010, 19:08
18,1 millioner på Gardermoen i følge VG

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=586281

LN-KGL
07-01-2010, 20:58
Det kom ikke frem i artikkelen til OSL er at passasjertallet for desember i år er 26 895 lavere enn det OSL hadde i desember 2007. Dermed var 2009 OSLs tredje beste år noen sinne, 2007 var 0,96 mill. passasjerer bedre og 2008 var 1,26 mill. bedre.

OSLs artikkel finner dere her: http://www.osl.no/osl/omoss/_presse/_nyhetsarkiv?18,1%20MILLIONER%20PASSASJERER%20REIS TE%20OVER%20OSLO%20LUFTHAVN%20I%202009&id=181-105686

apron
08-01-2010, 00:29
..én % forskjell mellom SK og DY i markedsandel for pax.. Vil tro at SAS fortsatt tilbyr vesentlig flere seter.

"- I 2009 har vi sett at markedet er på vei opp igjen. Norwegian er blitt tilnærmet like store som SAS på Oslo Lufthavn. I desember hadde SAS 39 % av antall passasjerer og Norwegian 38 %, sier markedssjef for trafikkutvikling Knut Stabæk."

http://boarding.no/art.asp?id=39877

MartinL
08-01-2010, 12:48
Osl 1.263.829 reisende som er opp 4,1%

MartinL
08-01-2010, 12:50
Stockholm Arlanda er fortsatt på fallet og ender på 1.180.474 som er en nedgang på -2%.

Utrikes 876 638 -2%
Europatrafik 737 117 -2 %
Övriga världen 139 521 -4%
Inrikes 303 836 -1%

Arlanda endte på 16.064.071 reisende for 2009, noe som er en nedgang på 11%.

ENGM RAMP
08-01-2010, 13:03
Det med antall flere seter hos SAS er jeg ikke så sikker på Apron. Husk DY har 18 737-800, og nei ikke alle ut fra OSL, men ofte er mange av dem der, mens SK har jo en salig blanding av alt fra -400 til -800'er

Men noen kan sikkert gi et bedre svar på dette :)

ENGM RAMP
08-01-2010, 13:08
Og OSL sine tall for 2009:

Totalt 18.087.722 passagerer brugte Gardermoen i 2009. Det er 1.256.737 færre end i 2008. Nedgangen er størst på udlandet med 892.949 eller 8,6%. Indenrigs er nedgangen 363.797 eller 4%. Antallet af operationer blev reduceret med 19.408 eller 8,4%.

LN-KGL
08-01-2010, 15:38
Det med antall flere seter hos SAS er jeg ikke så sikker på Apron. Husk DY har 18 737-800, og nei ikke alle ut fra OSL, men ofte er mange av dem der, mens SK har jo en salig blandi til -800'er

Men noen kan sikkert gi et bedre svar på dette :)

Nå er du litt på videvanke igjen Morten. ;)
Det er her snakk om seter og siden SAS har lavere kabinfaktor og i tillegg flyr flere passasjerer enn DY, så må nødvendigvis selvsagt SAS ha flere ledige seter enn DY. Vil tro at aprons positive spinn på det med "Vil tro at SAS fortsatt tilbyr vesentlig flere seter" skapet mer forvirring enn oppklaring. Egentlig er jo dette negativt for SAS - de greier ikke å fylle setene på de flightene de har. Og alt dette er uavhengig av om det er 737-500 eller 737-800. :cool:

ENGM RAMP
08-01-2010, 15:47
Vidvanke? Igjen? Jeg? :D

Makan ;)

LN-KGL
08-01-2010, 16:09
Siden SAS var bragt på banen, så kan en ut tallene til OSL og DY finne indikasjoner på at SAS (DK/NO/SE/IC) fremdeles har negative tall - sannsynlig noe under -5% sammenlignet med desember 2008, mens tallene for SAS Group innenlands i Norge ligger an til et lite pluss-tall mellom 0% og 2%. Da var prognosen der - vite får vi først 12. januar.

imm
08-01-2010, 21:36
Torp endte rett over 1,8 millioner reisende. Det er opp 17% og ny rekord for flyplassen.

MartinL
08-01-2010, 21:53
Torp endte rett over 1,8 millioner reisende. Det er opp 17% og ny rekord for flyplassen.

Det er ikke annet enn noe å ta av seg hatten for. Her har bransjen gått inn i sin tungeste tid på lang tid. Torp utfordres i strupe angrep fra ny flyplass over fjorden samtidig som Osl har fått en rekke nye ruter.

Opp 17% for Torp et utroloig bra.

Spådommen om at Rygge ville ødelegge for Osl og Torp fra første stund, har ikke slått til enda. Samtidig har Osl blitt presset av en massiv økning fra Rygge, men svarer med den minste tilbakegangen av de store flyplassene i skandinavia.

Ikke annet enn et svært godt år for Østlandet i en tøff tid for bransjen!

MartinL
08-01-2010, 22:51
Siden SAS var bragt på banen, så kan en ut tallene til OSL og DY finne indikasjoner på at SAS (DK/NO/SE/IC) fremdeles har negative tall - sannsynlig noe under -5% sammenlignet med desember 2008, mens tallene for SAS Group innenlands i Norge ligger an til et lite pluss-tall mellom 0% og 2%. Da var prognosen der - vite får vi først 12. januar.

Som nevnt i en annen tråd, så representerer en eventuell oppgang på 2% for innland svært lite om man ser dette opp mot fallet det sammenlignes mot.
SAS har mistet 1.6 millioner reisende bare fra Osl (i følge standby.dk).

Det er 1.6 millioner reisende som blir svært kostbare å vinne tilbake!

jikswoboB
09-01-2010, 16:03
Det er 1.6 millioner reisende som blir svært kostbare å vinne tilbake!

Du får det att låta som om samtliga 1,6 miljoner passagerare övergivit SAS till fördel för andra flygbolag, men riktigt så illa är det ju inte. Att människor flyger mindre i en lågkonjunktur har inget med SAS affärsstrategi att göra.

Sen är jag nog inte riktigt överrens med dig om att det behöver vara så kostsamt att vinna tillbaka passagerare som försvunnit. Exempelvis privatresenärer får väl generellt betraktas som flyktiga kunder som inte är så svåra att återvinna.

imm
09-01-2010, 16:36
Sen är jag nog inte riktigt överrens med dig om att det behöver vara så kostsamt att vinna tillbaka passagerare som försvunnit. Exempelvis privatresenärer får väl generellt betraktas som flyktiga kunder som inte är så svåra att återvinna.


Ja vi får håpe du har rett i det. Men jeg er redd det ikke er fullt så enkelt. Og i et fallende marked, er det to aktører som har vokst formidabelt, og det er SAS sine to konkurrenter. I tillegg har Wizzair faktisk også vokst ganske bra i året/årene som har gått. De er riktig nok ikke SAS sin største trussel, men jeg skulle tro at de tar en og annen kunde fra SAS de også. I tillegg gjør de det vanskelig for SAS å starte opp disse rutene, som går med fulle fly hele veien.
Enkelt å ta tilbake det tapte? Javel, så sett i gang da.

MartinL
09-01-2010, 17:53
Du får det att låta som om samtliga 1,6 miljoner passagerare övergivit SAS till fördel för andra flygbolag, men riktigt så illa är det ju inte. Att människor flyger mindre i en lågkonjunktur har inget med SAS affärsstrategi att göra.

Utfordingen til SAS er at tilbakegangen fra Osl er større fra Osl enn den generelle tilbakegangen for flyplassen. SAS mistet altså ikke bare kunder fordi færre fløy, men forde kundene også valgte andre selskap fremfor SAS.

Så kan man spørre seg hvordan andre selskap har fått til en formidabel vekst i en tid da det er en nedgang. Norwegian er i samme tid nesten opp 800.000 reisende fra Osl. Mye av dette kan forklares med at andre selskap har lansert nye ruter, økt frekvens og kraftig markedsføring, men det er jo ikke en unskyldning for SAS sin kraftige tilbakegang. Derimot er det en forklaring på hvorfor de har falt såpass mye. De samme mulighetene til vekst har jo SAS hatt på lik linje med andre selskap.


Sen är jag nog inte riktigt överrens med dig om att det behöver vara så kostsamt att vinna tillbaka passagerare som försvunnit. Exempelvis privatresenärer får väl generellt betraktas som flyktiga kunder som inte är så svåra att återvinna.

Jeg kan forsåvidt forstå hvorfor du skriver dette, men jeg mener du peker på en feil tankegang som desverre har preget SAS i alt for mange år.
Etter min mening har selskapet undervurdere kundens lojalitet. Det er feil å tro at en kunde ikke er lojal bare fordi de reiser på billige billetter med andre selskap. Når KLM, Norwegian og andre har fosset inn gjennom åpne dører, har alltid SAS reagert når det er for sent og aktøren har skaffet seg et solid markedsgrunnlag. SAS sitt reaksjonsmønster ovenfor nye utfordringer i markedet mener jeg bærer preg av å til tider å ha undervurdert kundens lojalitet eller mangelen på sådan!

SAS later jo til å ha forstått at kundemassen ikke er så lojal som det de selv later til å tro (tilbakegangen viser jo dette). SAS kjører en glitrende kampanje med sin 0,- strategi der de reisende blir minnet om fordelene med å benytte selskapet. Crewet minner eksisterende kunder om at de har gjort et godt SAS ved å velge SAS. Men igjen kommer dette for sent slik som alle andre ganger.
Kampanjen er kommet frem som et resultat av at konkurrentene har blitt for betydlige. SAS lanserte ingen slike kampanjer for å unngå at konkurrenten skulle bli et problem. Når punktligheten til Norwegian lå på 57% for året som helhet i 2007, gjorde SAS ingen ting med å fortelle markedet at de er overlegene på punktlighet. Når Norwegian innførte ekstra tjenester ved kjøp av billetter, tok det SAS flere år på å fortelle de reisende at de hadde andre fordeler å tilby. Dette er bare noe av det jeg mener er signaler om at SAS i liten grad er i forkant av utfordringene de står ovenfor!

Kostnaden ved å vinne tilbake kunder vil være enorm og er ikke akkurat et ukjent fenomen innen markedsføring. Har SAS virkelig tid og penger til dette når vi igjen later til å stå fremfor en ny oppsving?

Hva om vi om fra sommeren har en ny aktør på norsk innenriks?
Neppe trolig, men de siste 5 årene har vist hvor utforutsigbar denne bransjen er og da hjelper det ikke å ha den responstiden SAS til nå har vist.
Det hjelper ikke å reise seg etter et fall når alle andre rekker å løpe i forvegen å spenne ben på deg underveis!

Someone
09-01-2010, 18:02
Mange av kundene har de selvsagt mistet til andre, men endel kunder har de også "gitt" bort gjennom nedleggelse av ruten. At de f.eks "mistet" de passasjerene de året før fløy til f.eks Bilbao (ikke at det var så mange) er jo ikke noe problem siden dette er en nedlagt rute. Disse passasjerene gjør de ikke noe at man mister. Derimot de man må jobbe for å gjennvinne er på ruter hvor de fortsatt flyr og har konkurenter. Ser man kuttene SAS gjorde i 2009 så vil jeg si at svært mange av passasjerer de mistet er det ikke noe poeng å vinne tilbake.

basejumper
09-01-2010, 18:29
SAS sitt største problem er at de har "statstøtte" spøkelse hengene over seg.
Dette er både de sin ulykke og skjebne.
Uten statstøtte er det konk, og med statstøtte er det kundeflukt.
Rett å slett en ond spiral.
Spendende å se hvor dette skal ende.
lurer på om man kan trekke noen paralleller fra lignende situasjoner tidligere i historien fra andre land.

imm
09-01-2010, 18:41
SAS har ikke statstøtte. Men de er delvis eid av staten(e). Det er stor forskjell. I praksis har de eiere med nærmest ubegrensede midler. Og da det var på tide med emisjon gikk dette enkelt. Ikke sikkert situasjonen ville vært den samme hvis eierne selv var i pengeknipe.

OsloAirports
10-01-2010, 10:46
619.000 over Rygge i 2009 iflg NRK

http://nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.6938837

SQ321
10-01-2010, 12:56
619.000 over Rygge i 2009 iflg NRK

http://nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.6938837

Og i artikkelen så mener Rygge at de er nesten like store som Torp om ett års tid. Spent på hvordan dette påvirker OSL.

Doleply
10-01-2010, 13:00
Er det noen som vet hvor mange passasjerer Flesland hadde i 2009?

jikswoboB
10-01-2010, 22:41
Utfordingen til SAS er at tilbakegangen fra Osl er større fra Osl enn den generelle tilbakegangen for flyplassen. SAS mistet altså ikke bare kunder fordi færre fløy, men forde kundene også valgte andre selskap fremfor SAS.

Min invändning var att du fick det att låta som om 1,6 miljoner passagerare lämnat SAS för andra konkurenter. Vissa har övergivit SAS för konkurenten, andra har helt enkelt stannat hemma.

Så kan man spørre seg hvordan andre selskap har fått til en formidabel vekst i en tid da det er en nedgang. Norwegian er i samme tid nesten opp 800.000 reisende fra Osl. Mye av dette kan forklares med at andre selskap har lansert nye ruter, økt frekvens og kraftig markedsføring, men det er jo ikke en unskyldning for SAS sin kraftige tilbakegang. Derimot er det en forklaring på hvorfor de har falt såpass mye. De samme mulighetene til vekst har jo SAS hatt på lik linje med andre selskap.

Ekonomi är lite av ett nullsummespel och jag tror att SAS gör klokt i att fokusera på att bli lönsamt istället för försvara marknadsandelar. Som påpekats redan gör man nog bättre utan vissa typer av kunder. Tjänar man inga pengar på att transportera passagerare till vissa destinationer är det kanske lika bra att överlåta jobbet till en konkurrent istället.

MartinL
10-01-2010, 23:18
Ekonomi är lite av ett nullsummespel och jag tror att SAS gör klokt i att fokusera på att bli lönsamt istället för försvara marknadsandelar. Som påpekats redan gör man nog bättre utan vissa typer av kunder. Tjänar man inga pengar på att transportera passagerare till vissa destinationer är det kanske lika bra att överlåta jobbet till en konkurrent istället.


Det later til å hjelpe lite desverre, pengene renner fortsatt ut av selskapet!
Jeg er enig i at SAS burde rette sin innsats mot markedene med høyere betalingsvilje. Desverre vingler selskapet alt for mye med et svært redusert produkt for denne typen reisene og fremstår som lite annet enn Soft Core for denne typen reisende.

Samtidig ser vi at flere forretningsreisende velger økonomi billetter til fordel for de høyere prisklassene. På enkelte SAS avganger må du nå inn i terminalen for å finne gardinen, som tidligere var på rad 8.

Det gjelder å selge inn de virkelige fordelene ved SAS slik at også de som reiser billig, vurderer SAS selv om det er noe dyrere. Først da kan man begynne å snakke Core SAS.

FlightDeck
10-01-2010, 23:49
Mange av kundene har de selvsagt mistet til andre, men endel kunder har de også "gitt" bort gjennom nedleggelse av ruten. At de f.eks "mistet" de passasjerene de året før fløy til f.eks Bilbao (ikke at det var så mange) er jo ikke noe problem siden dette er en nedlagt rute. Disse passasjerene gjør de ikke noe at man mister. Derimot de man må jobbe for å gjennvinne er på ruter hvor de fortsatt flyr og har konkurenter. Ser man kuttene SAS gjorde i 2009 så vil jeg si at svært mange av passasjerer de mistet er det ikke noe poeng å vinne tilbake.

Dette er et svært viktig poeng. SAS lanserte i forkant av sommeren 2008 ca. 25 ruter til fritidsdestinasjoner, de fleste ut fra Oslo. Selskapet gikk dermed i direkte konkurranse med Norwegian på flere strekninger, men de satset ikke minst friskt og utradisjonelt på nye destinasjoner også.

80 prosent av rutene ble lagt ned som følge av dårlige resultater og finanskrise. Med Core SAS var det ikke snakk om å gjenåpne usikre fritidsruter sommeren 2009, og fritidsrutene ble i alle hovedsak konsentrert til sikre destinasjoner som Alicante, Malaga, Barcelona, Las Palmas og Nice, sammen med et knippe andre ruter med lav frekvens, til f.eks. Istanbul og Cagliari. Samtidig ble en god del av den ledige kapasitet flyttet over på chartersegmentet.

Mye av passasjernedgangen i 2009 er et direkte resultat av at SAS ikke valgte å videreføre fritidssatsningen fra 2008.

Nå ser vi igjen at ruter gjenåpnes, men i langt mer begrenset omfang, og i tråd med Core SAS.

C130
11-01-2010, 20:42
Er det noen som vet hvor mange passasjerer Flesland hadde i 2009?

Flesland totalt 2009: 4862869

MartinL
13-01-2010, 14:40
Vekst for kastrup i desember. Opp 3,9% til 1.380.524 reisende.
I følge flyplassen selv er det klimakonferansen som bidrar til at tallene havner på pluss siden.

For året totalt reiste 19.715.451 over flyplassen, noe som er en nedgang på - 8,4%.

Det er kun 370.992 reisende mer enn hva osl hadde i toppåret 2008.

MartinL
13-01-2010, 15:03
Stockholm Arlanda hadde en nedgang på -11% (2.072.105 reisende)
København Kastrup hadde en nedgang på -8,4% (1.814.565 reisende)
Oslo Gardermoen hadde en nedgang på -6,4% (1.256.737 reisende)

Avstanden mellom Osl og Kastrup har minsker med 1/4 i løpet av 2009 og har sunket med 557.828 reisende.
Avstanden mellom Arlanda og Osl er nesten doblet i løpet av 2009.

PP
13-01-2010, 15:21
Det er kun 370.992 reisende mer enn hva osl hadde i toppåret 2008.

Og hvad vil du sige med dette - det er jo en total uinteressant sammenligning som ikke kan bruges til noget som helst... Hvorfor sammenligne æbler med pærer?