PDA

View Full Version : TK OSL-IST-OSL


Chriscross
01-01-2010, 07:09
November er en drittmåned i Norge, så det er påkrevd med en tur til solen:cool:. Det er imildertid få steder en er garantert sol i november for helgeturer. Trikset var å vente lengst mulig med å bestille tur for å se på værmeldingen. Vi endte opp med Istanbul selv om kona var veldig skeptisk til reisemålet. 2250 kr i v-klasse (25%) med TK tre dager før avreise må sies å være bra.

Oppmøte på OSL denne fredagen. Turkish har innsjekk i feil ende av avgangshallen, ved siden av BA. Vi hadde sjekket inn på nett 24 t før avreise, men ville ha boardingskort. Fikk dette, og travet så gjennom sikkerhetskontroll og opp i lounge. Dessverre ingen pølsefest☹. Begav oss ut til non-schengen og kom oss ombord i flyet. Dette var rimelig fullt i eco. Det som var rart var at de fylte opp alle treseterne forfra og lot det være flere tresetere ledige lenger bak. De første radene i eco hadde foot-rest. Det er for øvrig meget god benplass på første rad av eco. Det er en fast c-klasse med 2-2 konfig og bredere seter på 737-800 maskinene som flyr til OSL. Vi var 30 min sene ut fra OSL, men oppe luften var det samme service som SAS hadde før P-klasse ble innført. Do & Co mat og full drikkeservering. Fikk det beste måltidet jeg noen sinne har fått i eco på fly. Det ble vist en amerikansk film på overhead screens, og headsett ble delt ut gratis. Eneste som ødela opplevelsen var en drittunge på fire-fem på raden foran.

Flyturen tok ca fire timer og vel fremme kjøpte vi visum og gikk så over i passkøen. Gikk veldig greit. På flyet hadde vi mødt en dame som snakket tyrkisk som hjalp oss med drosje. Vet ikke om vi ville fått taksameterpris om hun ikke hadde vært med til drosjekøen. 35 min inn til byen og opp til Radisson Blu hvor jeg hadde booket med Goldpointplus poeng (frokost inkludert). Dette er litt utenfor der turistene vanligvis er, men det ligge helt nede ved sjøen, ikke så langt fra Kempinski hotellet. Dette ble kåret til ett avhotellene i verden med best beliggenhet av Conde Nast Traveller, så RadissonBlu gir god valuta for pengene. Området ble også kåret til et av stedene må besøke i 2010. Fantastisk frokost kunen nytes ute helt nede ved Bosporousstredet. Eneste problem med hotellet er at trikken ikke går helt frem , så en er avhengig av drosje, og trafikken kan være slitsom.

Mandag morgen var det tid for retur. Tok drosje til flyplassen. Innsjekk gikk greit, og fikk tilgang til Fast track pga *G. Loungen er stor og luftig, men jeg følte det manglet litt på atmosfæren. Hadde nødutgang på flyturen hjem. Matservering starter både foran og bak. Dette resulterte i at det bare var pasta igjen til oss som satt på midten. Var forøvrig ingen oppmerksomhet for *G. Dessverre samme film som ble vist på både tur og retur.

Oppsummert: Turkish leverer meget god kvalitet billigere enn det Norwegian tar for samme turen. Radisson Blu er et godt alternativ i byen.

litt-amatør
03-01-2010, 23:13
Takk for interessant rapport fra et spennende selskap jeg har hørt en del bra om i det siste. Hyggelig at belegget var bra i eco nedover, var det noen i biz og hvordan var belegget hjemover?

jb1
04-01-2010, 00:01
Takk for rapport, ble din kone mindre skeptisk til Istanbul? Det er en by som absolutt er verdt et besøk.

matsbg
04-01-2010, 01:37
Det som var rart var at de fylte opp alle treseterne forfra og lot det være flere tresetere ledige lenger bak.

Dette er fordi de som desginet check-in programmet syns det var veldig lurt at det automatisk skal fylles opp fra fremst i flyet og bakover.. Så folk får midtseter automatisk, selvom det er hele ledige rader lenger bak

V-jet
05-01-2010, 02:12
Dette er fordi de som desginet check-in programmet syns det var veldig lurt at det automatisk skal fylles opp fra fremst i flyet og bakover.. Så folk får midtseter automatisk, selvom det er hele ledige rader lenger bak
ikke helt riktig.
For at vekt og balanse utregningen på flyet skal bli så god som mulig blir ofte de bakerste radene blokkert. 737-800 er i utgangspunktet baktung fra før og med en fast 2+2 config foran i biz blir ikke dette bedre.

Hypern
05-01-2010, 07:54
Det burde være automatinsjekk på SAS sine automater for Turkish Airlines slik det er for SAS, Lufthansa og Austrian Airlines (tror jeg?), hvis det er nå slik at SGS har Turkish Airlines på Gardermoen.
Det er jo tross alt Stjernealliansen. :)

JoeW
05-01-2010, 08:01
Det burde være automatinsjekk på SAS sine automater for Turkish Airlines slik det er for SAS, Lufthansa og Austrian Airlines (tror jeg?), hvis det er nå slik at SGS har Turkish Airlines på Gardermoen.
Det er jo tross alt Stjernealliansen. :)

Selvom det er Star er hverken TP, LX eller TK (som jeg kommer på) hos SGS, men hos Menzies.

Hypern
05-01-2010, 08:20
Selvom det er Star er hverken TP, LX eller TK (som jeg kommer på) hos SGS, men hos Menzies.

Hehe da så. Fløy Czech Airlines her i fjor. De var hos SGS, da jeg fikk et boardingkort med SAS logo på. :) Det morsomme var at det var bare et boardingkort som gjaldt hele reisen til TLV.

Hickok
05-01-2010, 08:28
Hehe da så. Fløy Czech Airlines her i fjor. De var hos SGS, da jeg fikk et boardingkort med SAS logo på. :) Det morsomme var at det var bare et boardingkort som gjaldt hele reisen til TLV.
Akkurat som hvis du flyr DY fra ALF til f.eks. SVG. Da får du også et boardingkort med SAS logo på som gjelder hele veien.

learjet
05-01-2010, 08:57
ikke helt riktig.
For at vekt og balanse utregningen på flyet skal bli så god som mulig blir ofte de bakerste radene blokkert. 737-800 er i utgangspunktet baktung fra før og med en fast 2+2 config foran i biz blir ikke dette bedre.

Her får Turkish Loadcontrolleren komme inn og si at dere begge har rett.

Systemet plasserer automatisk og jeg mener at det er forfra i TROYA (TK sitt DCS) Men ofte må vi blokkere seter bak for å sikre balansen.

Som mange vet så er 738 er maskin som lett blir baktung. Og TK sine med 155 seter (20 fast c-class og 135 y-class) er ekstreme. OSL er nok ikke den destinasjonen med best c-class salg og dermed ender man fort opp med 135 i bakre halvdel av maskinen. Så skal man dytte inn et par tonn cargo og tilsvarende med bagasje. Da kan det bli en ørliten utfordring å holde den i vater.

S

Chriscross
05-01-2010, 16:34
Belegget var bra på hjemturen også, bortsett fra i C-klasse. Tror det var 3-4 der både på tur og retur. Det burde vært enklere å få tak i bonusbilletter i C på denne ruten enn det er når det er så tynt der foran synes jeg.

Kona syntes byen var fantastisk og mener vi bør ta en tur hvert år.