Chriscross
01-01-2010, 07:07
SK OSL-CPH-BKK i Y+ og C
Julefeiring i Norge er oppskrytt, og det klarte jeg å overbevise kone og svigerfamilie om også i sommer. Det ble derfor bestilt tur til Bangkok i eco extra på utreise og business hjem for den nette sum av 10700 kroner pr pers.
Avreise fra Skøyen mandag før jul. Alle tog var 10 min forsinket, men vi var fremme på OSL 17.10 og flyet ned til CPH gikk ikke før 19.15. Hadde sjekket inn på nett, og vi hadde fått tildelt seter sammen automatisk selv om hele kabinene hadde stått merket som full uten mulighet til å velge seter siden sommeren. Bagasje ble levert i business skranke før vi spaserte gjennom fasttrack.
Hadde henvendt meg til CR i SAS og de hadde gitt beskjed i loungen om at vi burde få komme inn selv om vi tøyde ”nærmeste familie” regelen. (Hos SK er dette partner og egne barn.) Lite mennesker og standard utvalg. Syntes i det hele tatt at det var lite mennesker generelt både på OSL og CPH denne mandagen før jul. 40 min før rutetid takket vi for oss og gikk til gaten. Rimelig fullt fly med en god del rader eco extra. MD-8ett-eller-annet som tok oss nedover. Champis ble fortært og svoger fikk streng beskjed om at jeg ikke ville se at det ble bestilt Cola fremfor Champis igjen.
For å komme inn i SK-loungen i CPH hadde vi fått tre ekstra vouchers til C-loungen. Vi ville jo gjerne opp i andre etasje, så jeg lot være å vise vouchers i første omgang og dro heller opp tre *G kort. Dette funket bra og damen viste vei opp i herligheten. Dette var forøvrig samme person som oppgraderte hele reisefølget julen året før til C-klasse (fire personer med to gul og en sølv). Ikke alle Dragons som er noen hespetrær.
Det er alltid gøy å se folk få wow-opplevelsen uten riktig å tørre å si det første gang de er med på lounge, og svigers koste seg. Standard matutvalg med andebryst, riskrem i anledning jul etc.
Etter to timer var det på tide å dra seg mot gaten. Jeg hadde for moro skyld lagt inn oppgraderingsforespørsel uten særlig tro på at fem personer skulle bli oppgradert på denne ruten rett før jul. Damen i skranken på OSL hadde ikke klart å gjøre dette riktig sa damen i CPH-loungen, men det ble gjort på nytt der. Ved gaten fikk vi beskjed om at det kanskje ville være to ledige plasser i C, men jeg fikk ikke lov til oppgradere bare meg og kona, sa kona:headbang. Eco extra funker jo helt greit også.
Flyet var helt fullt i alle klasser . Det er slutt på pre-departure drink i eco extra, i stedet har de lagt ut vannflasken med en gang. I C-klasse serverte de faktisk Henriot til pre-departure drink. Vi satt på 16g og 16h (om disse er midtgang og vindu), helt greit.
Vi kunne velge mellom kylling og pasta mener jeg det var. Kyllingen var god. Dessverre får en ikke lenger varme brød, men plastpakket polarbrød. Nico-champis som vanlig gikk ned i tillegg til rødvin som jeg ikke husker hva var. De ba oss bestille all drikke samtidig. Så litt film før jeg sovnet og våknet 40 min før frokost. Dette var omelett. I vanlig eco ser det ut som om en nå får samme posen som de deler ut på BGO-SVG om morgenen, ikke mye å rope hurra for.
Vi landet på tid og begav oss mot en køfri immigration. Da vi kom opp fra gaten stod det Thai-damer med skilt for transfer etc. Det var tydeligvis også en EBP ombord. Tok ut penger i bagasjehallen, et tips er å vente til en har gått gjennom tollen for der tror jeg ikke minibankene tar 150 bath i gebyr. Hadde avtale med en sjåfør booket via huahintaxi dot com som var ti minutter for sen. Irriterende da det er vanskelig nok å finne folk i kaoset. Fikk uansett en meget fin Toyota som tidligere het Hiace i Norge. Meget gode seter. Denne kostet 1000 bath inn til Le Meridien Plaza Athene i sentrum. Brukte 25 min inn til sentrum og 25 min de siste 500 meterne til hotellet og det med meget grov køsniking.
Plaza Ahtene er et fint hotell, og for 700 kr/natt rom rommet inkludert en imponerende frokost var dette en kjempedeal. Hadde bodd der året før også. Kan anbefale Club rom da disse har en bedre sittegruppe. Ble tilbudt oppgradering for 75 kr, men kona hadde nedlagt veto mot sånt noe på denne turen. Hotellet ligger 250 m fra Skytrain stasjonen, noe som er meget viktig i Bangkok.
Etter to netter satte vi nesen mot Sheraton Hua Hin. Dette ligger ca 15 min før selve Hua Hin by. Hadde forhåndsbooket bil her også. Samme type Toyota som kostet 3000 Bath for denne to timers bilturen. Hotellet er to år gammelt, har imponerende basseng og alle rom er 49 kvadrat bortsett fra 12 suiter som er det doble. Som spg Gold fikk vi gratis internett på rommet og om det ikke hadde vært fullt ville vi fått rom med direkte tilgang til bassenget fra terrassen. Jeg vil anbefale å bestille enten biligste rom eller rom med pool access. Vi endte opp med å nedgradere oss selv til ”Garden view” rom som er det billigste. Flott, men ikke imponerende hotell. Betalte vel ca 950 kr/natt. Prisene på mat og drikke var heller ikke horrible (190 bath for singa, 160 bath før god thai lunsj.) Det var også en mini super på hotellet der de bla solgte øl for 40 bath og 1,5 liter cola for 38 bath.
Hjem igjen hadde vi bestilt bil fra samme leverandør. Det var ikke helt samme opplevelsen. Sjåføren kom 25 minutter for sent og Toytaen var noe eldre og hadde ikke sikkerhetsseler. Prisen var fortsatt 3000 bath. Turen til flyplassen tok 2,5 timer.
På flyplassen to og en halv time før avgang. Fikk sjekket inn bagasje og fikk utdelt fast track lapper for security og emmigration. Fra check-in til vi var innefor tok vel 12 minutter totalt. SK hadde for øvrig gjort om på setereservajonene våre, så jeg hadde mistet 1a/b. Mulig dette er for å sette personer i samme bestilling sammen, men jeg likte dette dårlig. Kom oss til Thai sin lounge i E-concourse og ventet på at boarding skulle komme i gang.
Vel ombord i flyet fikk vi servert Pommery champis, ikke min favoritt men vanlig hos mange flyselskaper. Vi lettet 30 min sent pga trafikken over Bengalbukta. Vel oppe i luften var det utdeling av (heldigvis) den gamle typen amenitykits og headset Helt fullt fly her også, men mistenker mange up-grades. De tilbød iallfall dette ved in-check så jeg. Var tre retter å velge mellom, og drinkserveringen kom sammen med maten. Standard på så sene flighter. Middag ble nytt til Public Enemies på skjermen før det var tid for å sove i 7 timer. Samme store gode frokost som SAS pleier å ha.
Var kjapt igjennom sikkerhetskontrollen på CPH, men onkel politi hadde ikke giddi og sette seg på plassen sin i passkontorllen. Kom en fyr dassende etter fem minutter med avis og kaffe i handa. Gadd ikke se på bildet i passet engang.
Vi kom oss i loungen. Bare C-lounge som er åpen i romjulen, men de hadde satt frem mat og noe drikke som vanligvis bare er i Scandinavian lounge. Hadde 7 timer å slå i hjel før det ble ny champis med 737-800 og Euroconfig til OSL. Priority tag virket til en hvis grad. De fleste bagene våre kom først, men måtte vente på to kofferter, tror dette hadde med hvordan bagasje var lastet å gjøre. Så også en fyr med flyertalk tag, lurer på om han kanskje var samme fyr som siv-ingen som satt ved siden av oss fra BKK. Noen her som vet hvem det var?
Oppsummert: Fin tur der SAS leverte. Ser jeg må øve på å skrive kortere. Bilder fra iphone kommer kanskje etter hvert.
Julefeiring i Norge er oppskrytt, og det klarte jeg å overbevise kone og svigerfamilie om også i sommer. Det ble derfor bestilt tur til Bangkok i eco extra på utreise og business hjem for den nette sum av 10700 kroner pr pers.
Avreise fra Skøyen mandag før jul. Alle tog var 10 min forsinket, men vi var fremme på OSL 17.10 og flyet ned til CPH gikk ikke før 19.15. Hadde sjekket inn på nett, og vi hadde fått tildelt seter sammen automatisk selv om hele kabinene hadde stått merket som full uten mulighet til å velge seter siden sommeren. Bagasje ble levert i business skranke før vi spaserte gjennom fasttrack.
Hadde henvendt meg til CR i SAS og de hadde gitt beskjed i loungen om at vi burde få komme inn selv om vi tøyde ”nærmeste familie” regelen. (Hos SK er dette partner og egne barn.) Lite mennesker og standard utvalg. Syntes i det hele tatt at det var lite mennesker generelt både på OSL og CPH denne mandagen før jul. 40 min før rutetid takket vi for oss og gikk til gaten. Rimelig fullt fly med en god del rader eco extra. MD-8ett-eller-annet som tok oss nedover. Champis ble fortært og svoger fikk streng beskjed om at jeg ikke ville se at det ble bestilt Cola fremfor Champis igjen.
For å komme inn i SK-loungen i CPH hadde vi fått tre ekstra vouchers til C-loungen. Vi ville jo gjerne opp i andre etasje, så jeg lot være å vise vouchers i første omgang og dro heller opp tre *G kort. Dette funket bra og damen viste vei opp i herligheten. Dette var forøvrig samme person som oppgraderte hele reisefølget julen året før til C-klasse (fire personer med to gul og en sølv). Ikke alle Dragons som er noen hespetrær.
Det er alltid gøy å se folk få wow-opplevelsen uten riktig å tørre å si det første gang de er med på lounge, og svigers koste seg. Standard matutvalg med andebryst, riskrem i anledning jul etc.
Etter to timer var det på tide å dra seg mot gaten. Jeg hadde for moro skyld lagt inn oppgraderingsforespørsel uten særlig tro på at fem personer skulle bli oppgradert på denne ruten rett før jul. Damen i skranken på OSL hadde ikke klart å gjøre dette riktig sa damen i CPH-loungen, men det ble gjort på nytt der. Ved gaten fikk vi beskjed om at det kanskje ville være to ledige plasser i C, men jeg fikk ikke lov til oppgradere bare meg og kona, sa kona:headbang. Eco extra funker jo helt greit også.
Flyet var helt fullt i alle klasser . Det er slutt på pre-departure drink i eco extra, i stedet har de lagt ut vannflasken med en gang. I C-klasse serverte de faktisk Henriot til pre-departure drink. Vi satt på 16g og 16h (om disse er midtgang og vindu), helt greit.
Vi kunne velge mellom kylling og pasta mener jeg det var. Kyllingen var god. Dessverre får en ikke lenger varme brød, men plastpakket polarbrød. Nico-champis som vanlig gikk ned i tillegg til rødvin som jeg ikke husker hva var. De ba oss bestille all drikke samtidig. Så litt film før jeg sovnet og våknet 40 min før frokost. Dette var omelett. I vanlig eco ser det ut som om en nå får samme posen som de deler ut på BGO-SVG om morgenen, ikke mye å rope hurra for.
Vi landet på tid og begav oss mot en køfri immigration. Da vi kom opp fra gaten stod det Thai-damer med skilt for transfer etc. Det var tydeligvis også en EBP ombord. Tok ut penger i bagasjehallen, et tips er å vente til en har gått gjennom tollen for der tror jeg ikke minibankene tar 150 bath i gebyr. Hadde avtale med en sjåfør booket via huahintaxi dot com som var ti minutter for sen. Irriterende da det er vanskelig nok å finne folk i kaoset. Fikk uansett en meget fin Toyota som tidligere het Hiace i Norge. Meget gode seter. Denne kostet 1000 bath inn til Le Meridien Plaza Athene i sentrum. Brukte 25 min inn til sentrum og 25 min de siste 500 meterne til hotellet og det med meget grov køsniking.
Plaza Ahtene er et fint hotell, og for 700 kr/natt rom rommet inkludert en imponerende frokost var dette en kjempedeal. Hadde bodd der året før også. Kan anbefale Club rom da disse har en bedre sittegruppe. Ble tilbudt oppgradering for 75 kr, men kona hadde nedlagt veto mot sånt noe på denne turen. Hotellet ligger 250 m fra Skytrain stasjonen, noe som er meget viktig i Bangkok.
Etter to netter satte vi nesen mot Sheraton Hua Hin. Dette ligger ca 15 min før selve Hua Hin by. Hadde forhåndsbooket bil her også. Samme type Toyota som kostet 3000 Bath for denne to timers bilturen. Hotellet er to år gammelt, har imponerende basseng og alle rom er 49 kvadrat bortsett fra 12 suiter som er det doble. Som spg Gold fikk vi gratis internett på rommet og om det ikke hadde vært fullt ville vi fått rom med direkte tilgang til bassenget fra terrassen. Jeg vil anbefale å bestille enten biligste rom eller rom med pool access. Vi endte opp med å nedgradere oss selv til ”Garden view” rom som er det billigste. Flott, men ikke imponerende hotell. Betalte vel ca 950 kr/natt. Prisene på mat og drikke var heller ikke horrible (190 bath for singa, 160 bath før god thai lunsj.) Det var også en mini super på hotellet der de bla solgte øl for 40 bath og 1,5 liter cola for 38 bath.
Hjem igjen hadde vi bestilt bil fra samme leverandør. Det var ikke helt samme opplevelsen. Sjåføren kom 25 minutter for sent og Toytaen var noe eldre og hadde ikke sikkerhetsseler. Prisen var fortsatt 3000 bath. Turen til flyplassen tok 2,5 timer.
På flyplassen to og en halv time før avgang. Fikk sjekket inn bagasje og fikk utdelt fast track lapper for security og emmigration. Fra check-in til vi var innefor tok vel 12 minutter totalt. SK hadde for øvrig gjort om på setereservajonene våre, så jeg hadde mistet 1a/b. Mulig dette er for å sette personer i samme bestilling sammen, men jeg likte dette dårlig. Kom oss til Thai sin lounge i E-concourse og ventet på at boarding skulle komme i gang.
Vel ombord i flyet fikk vi servert Pommery champis, ikke min favoritt men vanlig hos mange flyselskaper. Vi lettet 30 min sent pga trafikken over Bengalbukta. Vel oppe i luften var det utdeling av (heldigvis) den gamle typen amenitykits og headset Helt fullt fly her også, men mistenker mange up-grades. De tilbød iallfall dette ved in-check så jeg. Var tre retter å velge mellom, og drinkserveringen kom sammen med maten. Standard på så sene flighter. Middag ble nytt til Public Enemies på skjermen før det var tid for å sove i 7 timer. Samme store gode frokost som SAS pleier å ha.
Var kjapt igjennom sikkerhetskontrollen på CPH, men onkel politi hadde ikke giddi og sette seg på plassen sin i passkontorllen. Kom en fyr dassende etter fem minutter med avis og kaffe i handa. Gadd ikke se på bildet i passet engang.
Vi kom oss i loungen. Bare C-lounge som er åpen i romjulen, men de hadde satt frem mat og noe drikke som vanligvis bare er i Scandinavian lounge. Hadde 7 timer å slå i hjel før det ble ny champis med 737-800 og Euroconfig til OSL. Priority tag virket til en hvis grad. De fleste bagene våre kom først, men måtte vente på to kofferter, tror dette hadde med hvordan bagasje var lastet å gjøre. Så også en fyr med flyertalk tag, lurer på om han kanskje var samme fyr som siv-ingen som satt ved siden av oss fra BKK. Noen her som vet hvem det var?
Oppsummert: Fin tur der SAS leverte. Ser jeg må øve på å skrive kortere. Bilder fra iphone kommer kanskje etter hvert.