Savipix
28-12-2009, 21:21
En dag i början på oktober bestämde fyra studenter att färden skulle gå till Moksva ett par månader senare. Detta för att tre av dessa skulle få chansen att prova sina färdigheter i det lokala språket. Sagt och gjort biljetter beställdes med SAS till 1707SEK per person och boende på Godzillas Hostel (http://www.godzillashostel.com)till 220SEK/natt.
För visumet fanns det två alternativ, antingen att gå via en agent och betala ca 1500SEK eller göra det själv för 680. Gissa vilket alternativ som valdes (2 av oss är ekonomer.).
ARN-SVO
03DEC09
LN-RRX
STD: 1315
ATD: 1317
STA: 1720
ATA: 1720
Eftersom en del av resesällskapet skulle hämtas på Arlanda dagen före turen passade jag på att hämta upp boardingkort och bagagetaggar ur automaten. Valde 11ABCD och maskinen spottade ut 4 kort och lika många taggar. Därefter hämtades kusinen upp och turen gick till mormor för god mat och lite samvaro med familjen.
På avresedagen bestämde vi oss för att vara tidigt på Arlanda och var därför på plats redan klockan 1030. Det blev fika med gamla kollegor och lite småprat innan resans två andra medverkande kom på plats. Därefter begav vi oss till till terminal 5 för att checka in och fick även våra väskor försedda med “prio-taggar” av en av SGS Arlandas bästa check-in agenter (inte många kommer i närheten av hennes sätt att behandla passagerare på). Samtidigt tickar det in ett SMS från SAS som meddelar att gaten blir F58 och beräknad avgång på tid. Via Märsta mall (Arlandas shopping område) och passkontrollen till gaten dit vi anlände ca 40 minuter innan avgång. 29 minuter innan annonserades boarding enligt konstens alla regler med priority för Business/EcoExtra/StarGold/EBP. Därefter släpptes de otvättade massorna, dvs större delen av dagens 73 passagerare ombord och vi intog våra platser. Snart blev det klart att ingen satt på 11EF och därmed hade vi ett mittsäte på bägge sträckorna lediga. Efter lite kaos med alla carry-ons som skulle placeras och passagerare som försökte uppgradera sig själva genom att byta plats kunde vi äntligen ta ombord VIP passagerarna som var Rysslands inrikesminister med följe. Pushback skedde två minuter efter tidtabellen och snart taxade vi ut den korta vägen till bana 08 och satte direkt kursen mot kusten. Ca 15 minuter efter avång började serveringen och för undertecknad blev det en Caesarsallad, Cola och kaffe från “Molnbutiken”.
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/DSC_0012.jpg
Sällskapet klagade på lite tråkigt vegetariskt utbud med följdkommentaren “jag är van”. Salladen smakade riktigt gott och det verkade generellt vara god butik på den här flighten. I likhet med många andra väntade med kaffet till efter maten och besättningen var snabba med att dyka upp med kannan både en och två gånger!
Resten av flighten gick utan några större händelser och fördrevs med att fylla i våra landingcards.
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/DSC_0015.jpg
Knytnävstesten klarade SK av även denna gång
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/DSC_0010.jpg
Landning i Moskva före tid men tyvärr åts detta upp av väntan på en ledig gate och vi parkerade tidtabellsenligt. Immigration gick fortare än vi räknade med och våra väskor som var ensamma om att ha prio-taggar kom SIST!! 17 minuter efter landning var vi ombord på bussen mot metron och ett tre dagars äventyr med bland annat en tur till ett flygmuséum i Monino. Men det kommer en egen tråd om den platsen.
Här följer lite bilder från själva Moskva:
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/DSC_0102.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/DSC_0111.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/DSC_0117.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/DSC_0124.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/DSC_0098.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/DSC_0092.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/DSC_0090.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/DSC_0048.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/DSC_0042.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/DSC_0041.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/DSC_0033.jpg
SVO-ARN
06DEC09
LN-RPW
STD: 1820
ATD: 1816
STA: 1840
ATA: 1828
Eftersom vi var trötta och hade gjort av med mindre pengar än beräknat på resan bestämde vi oss för att ta “SVO express” till flygplatsen. Självklart lyckades jag glömma min kamera och fick springa till hostellet där den låg i tryggt förvar hos receptionisten. Turen ut gick utan problem. Dock visade sig att man släpps till check-in 120 minuter innan avgång och därför passade vi på att skriva kort till vänner och familj för att fördriva tiden. Check-in på SVO sköts av Aeroflot och servicen var helt OK, däremot hade hon svårt att förstå att en väska skulle gå till GOT. Nåväl, passkontrollen och security tog låååååång tid tack vare att vi hade ett par Georgier före oss. Blev en flaska av livets vatten (Vodka) innan boarding. Tror annonseringen här är den “bästa” jag har hört då den kort och gott var “SK731 Stockholm gate 9 boarding now.”
Intog våra platser på rad 20 och hade som enda pax lediga mittsäten även här. Pushback fyra minuter före tid och en riktigt lång taxning innan start. Crew på gott humör och maten blev den samma som på utresan, därav avsaknaden av bilder. Landning nästan 25 minuter före tid. Tyvärr var vi tvungna att vänta på att någon från STOKE/KR skulle möta maskinen och därmed försvann nästan 7 minuter försprånget som ändå blev ganska stort. Väskorna behövde vi inte vänta länge på utan 1845 var vi ute genom tullen och på väg mot tåget.
Summan av det hela är att SK produkten är solid. Saknar dock att man kunde bli bjuden på någonting att äta/dricka. Cloudshop har dock förbättrats. Personalen verkar också gladare än på länge, kanske som ett resultat att motvinden inte blåser LIKA hårt längre. SVO är helt klart värt ett besök och det är helt klart inte mitt sista besök i Ryssland. Till ett totalpris 3500SEK måste även den mest ekonomiske studenten vara glad då Moskva inte är känt för att vara billigt. 2600EBpts till det priset var också en bra utdelning :)
Blev en kort och koncis rapport detta men det finns inte för mycket detaljer att skriva hem om . Hoppas dock att den föll i smaken.
För visumet fanns det två alternativ, antingen att gå via en agent och betala ca 1500SEK eller göra det själv för 680. Gissa vilket alternativ som valdes (2 av oss är ekonomer.).
ARN-SVO
03DEC09
LN-RRX
STD: 1315
ATD: 1317
STA: 1720
ATA: 1720
Eftersom en del av resesällskapet skulle hämtas på Arlanda dagen före turen passade jag på att hämta upp boardingkort och bagagetaggar ur automaten. Valde 11ABCD och maskinen spottade ut 4 kort och lika många taggar. Därefter hämtades kusinen upp och turen gick till mormor för god mat och lite samvaro med familjen.
På avresedagen bestämde vi oss för att vara tidigt på Arlanda och var därför på plats redan klockan 1030. Det blev fika med gamla kollegor och lite småprat innan resans två andra medverkande kom på plats. Därefter begav vi oss till till terminal 5 för att checka in och fick även våra väskor försedda med “prio-taggar” av en av SGS Arlandas bästa check-in agenter (inte många kommer i närheten av hennes sätt att behandla passagerare på). Samtidigt tickar det in ett SMS från SAS som meddelar att gaten blir F58 och beräknad avgång på tid. Via Märsta mall (Arlandas shopping område) och passkontrollen till gaten dit vi anlände ca 40 minuter innan avgång. 29 minuter innan annonserades boarding enligt konstens alla regler med priority för Business/EcoExtra/StarGold/EBP. Därefter släpptes de otvättade massorna, dvs större delen av dagens 73 passagerare ombord och vi intog våra platser. Snart blev det klart att ingen satt på 11EF och därmed hade vi ett mittsäte på bägge sträckorna lediga. Efter lite kaos med alla carry-ons som skulle placeras och passagerare som försökte uppgradera sig själva genom att byta plats kunde vi äntligen ta ombord VIP passagerarna som var Rysslands inrikesminister med följe. Pushback skedde två minuter efter tidtabellen och snart taxade vi ut den korta vägen till bana 08 och satte direkt kursen mot kusten. Ca 15 minuter efter avång började serveringen och för undertecknad blev det en Caesarsallad, Cola och kaffe från “Molnbutiken”.
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/DSC_0012.jpg
Sällskapet klagade på lite tråkigt vegetariskt utbud med följdkommentaren “jag är van”. Salladen smakade riktigt gott och det verkade generellt vara god butik på den här flighten. I likhet med många andra väntade med kaffet till efter maten och besättningen var snabba med att dyka upp med kannan både en och två gånger!
Resten av flighten gick utan några större händelser och fördrevs med att fylla i våra landingcards.
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/DSC_0015.jpg
Knytnävstesten klarade SK av även denna gång
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/DSC_0010.jpg
Landning i Moskva före tid men tyvärr åts detta upp av väntan på en ledig gate och vi parkerade tidtabellsenligt. Immigration gick fortare än vi räknade med och våra väskor som var ensamma om att ha prio-taggar kom SIST!! 17 minuter efter landning var vi ombord på bussen mot metron och ett tre dagars äventyr med bland annat en tur till ett flygmuséum i Monino. Men det kommer en egen tråd om den platsen.
Här följer lite bilder från själva Moskva:
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/DSC_0102.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/DSC_0111.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/DSC_0117.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/DSC_0124.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/DSC_0098.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/DSC_0092.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/DSC_0090.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/DSC_0048.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/DSC_0042.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/DSC_0041.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b165/pcreithe/DSC_0033.jpg
SVO-ARN
06DEC09
LN-RPW
STD: 1820
ATD: 1816
STA: 1840
ATA: 1828
Eftersom vi var trötta och hade gjort av med mindre pengar än beräknat på resan bestämde vi oss för att ta “SVO express” till flygplatsen. Självklart lyckades jag glömma min kamera och fick springa till hostellet där den låg i tryggt förvar hos receptionisten. Turen ut gick utan problem. Dock visade sig att man släpps till check-in 120 minuter innan avgång och därför passade vi på att skriva kort till vänner och familj för att fördriva tiden. Check-in på SVO sköts av Aeroflot och servicen var helt OK, däremot hade hon svårt att förstå att en väska skulle gå till GOT. Nåväl, passkontrollen och security tog låååååång tid tack vare att vi hade ett par Georgier före oss. Blev en flaska av livets vatten (Vodka) innan boarding. Tror annonseringen här är den “bästa” jag har hört då den kort och gott var “SK731 Stockholm gate 9 boarding now.”
Intog våra platser på rad 20 och hade som enda pax lediga mittsäten även här. Pushback fyra minuter före tid och en riktigt lång taxning innan start. Crew på gott humör och maten blev den samma som på utresan, därav avsaknaden av bilder. Landning nästan 25 minuter före tid. Tyvärr var vi tvungna att vänta på att någon från STOKE/KR skulle möta maskinen och därmed försvann nästan 7 minuter försprånget som ändå blev ganska stort. Väskorna behövde vi inte vänta länge på utan 1845 var vi ute genom tullen och på väg mot tåget.
Summan av det hela är att SK produkten är solid. Saknar dock att man kunde bli bjuden på någonting att äta/dricka. Cloudshop har dock förbättrats. Personalen verkar också gladare än på länge, kanske som ett resultat att motvinden inte blåser LIKA hårt längre. SVO är helt klart värt ett besök och det är helt klart inte mitt sista besök i Ryssland. Till ett totalpris 3500SEK måste även den mest ekonomiske studenten vara glad då Moskva inte är känt för att vara billigt. 2600EBpts till det priset var också en bra utdelning :)
Blev en kort och koncis rapport detta men det finns inte för mycket detaljer att skriva hem om . Hoppas dock att den föll i smaken.