PDA

View Full Version : DY 1816/1817 i dag til/fra LPA


litt-amatør
27-12-2009, 00:05
Noen som vet hva som har skjedd med DYs flight til LPA i dag? Flyet kom seg av gårde fra Oslo først 13.30 (skulle gått 11.00), to og en halv time forsinket. Men returen er nå helt borte...? På tekst-TV side 323 står det innstilt, mens på OSL.no er rett og slett ankomsten tatt bort, så vidt jeg kan se.

Er (tror jeg da) noen om bord som jeg skulle kontakte i morgen, og som jeg akkurat nå er glad for at jeg ikke tilbød meg å hente på OSL...:cry:;)

ENGM RAMP
27-12-2009, 00:07
Dette er vel svar nok vel?

http://www.osl.no/osl/omoss/_statistikk/_dagenspunktlighet

DY_ENZV
27-12-2009, 01:33
Kan det være at besetningen så etter landing at de vil overstige antall timer som de har lov å fly før de tok at mot OSL igjen? Slik at de må ha nattstopp/crew rest?

LN-KRF
27-12-2009, 01:42
Den fløy OSL-LPA som DY1816, så fløy den som DY1817 LPA-LGW, så flyr den som DY8917 LGW-OSL i natt, med ankomst OSL 0200z i natt...

Er LN-NOL

Merkelig rute spør du meg.
Ser ut som LN-DYB er på tur til LGW nå i skrivende stund, som DY8904, så flyr den videre til LPA som DY8905 med landing der klokken 0430 i natt lokal tid, men ser ikke at den kommer i retur hverken i natt eller i morgen tidlig...:S

Merkelig...

DyRayBan
27-12-2009, 01:45
Pga slot-tider går de til london på vei hjem, for så å bytte besetning fra london til oslo.

Spanair
27-12-2009, 01:46
00:15 Las Palmas DY1771 Norwegian - Ny tid 11:15

Her er Trheimsmaskina... DY virker å slite litt fra holmen ikveld.. :D

litt-amatør
27-12-2009, 01:56
Takk for info, så de kjørte et nytt fly ned til LGW med nytt mannskap? Ble nok litt vanskelig for DY til LPA i dag, ja. Stygg forsinkelse til TRD, de trengte kanskje også nytt mannskap?

DyRayBan
27-12-2009, 02:01
Ryktene sier det var tre fly som måtte ha nytt crew i london fra canari holmene. Sendte kanskje ned et eget fly med disse besetningene iom flightnr 89xx ble brukt.....

litt-amatør
27-12-2009, 02:03
Ryktene sier det var tre fly som måtte ha nytt crew i london fra canari holmene. Sendte kanskje ned et eget fly med disse besetningene iom flightnr 89xx ble brukt.....

Sannsynligvis. Hørtes ut som en logisk forklaring.;)

litt-amatør
27-12-2009, 02:11
Ser ut til å ha vært masse kaos fra Kanariøyene i dag. Er det slot-tider som også er problemet? Ser f eks at Air Europa kom inn fra LPA over en halvtime tidlig til både BGO og SVG men dro over halvannen time forsinket.

Og ser ut som at SK har en ekstremt stygg forsinkelse til SVG på godt over et halvt døgn på SK 7372. Og DY til TRD var jo heller ikke pen.

Jens W
27-12-2009, 10:39
00:15 Las Palmas DY1771 Norwegian - Ny tid 11:15

Her er Trheimsmaskina... DY virker å slite litt fra holmen ikveld.. :D

Denne er nå kanselert.
Ser det derimot kommer en DY4772 fra Gatwick 1320.

Tally-Ho
27-12-2009, 11:00
Nå vet jeg intet om denne DY-delay'en.
Men nå er det sånn at dersom man ikke har standbycrew liggende på Kanariøyene, så ryker dette opplegget ganske elegant ved større forsinkelser.

Jeg VET at noen selskaper ikke har back-up crew liggende på LPA / TFS, av kostnadsmessig hensyn. Vet ikke om dette gjelder DY. Noen som vet?

Har selv operert Kanariøyene i 13 år, og man vet av erfaring at slike snøperioder som vi nå er inne i GARANTERT gir delay's, og dermed har selskapet vårt crewchange der nede + back up i form av standbycrew (crewstop med hotell). På den måten tåler man mange timers delay uten at det ytterligere skaper forsinkelser hjemover.

At DY - maskinen flyr OSL - LPA - LONDON kan tyde på crewchange først på sistnevnte sted (JAR Subpart Q tjenestetidsbestemmelser muliggjør denne strekningen - uten forsinkelser!), noe som følgelig er besparende for selskapet.

I det hele tatt - Kanariøyene ligger i grensesonen for å utnytte JAR fullt ut, og tåler ikke delays, hvis man ikke har back-up crew / crewchange der nede!
Dette er noe alle selskaper må forholde seg til.

Tally-Ho

Jarlabanke Vking
27-12-2009, 11:08
jeg mener da at DY har night stops på LPA, eller de pleide å ha iallefall.

laurenz
27-12-2009, 13:30
Jeg VET at noen selskaper ikke har back-up crew liggende på LPA / TFS, av kostnadsmessig hensyn. Vet ikke om dette gjelder DY. Noen som vet?


Åi, for en avsløring :p

Men uh, for å være litt seriøs så har Norwegian så vidt meg bekjent ikke noe stand-by crew der nede. Men det gjelder vel mange selskaper det.

Tally-Ho
27-12-2009, 13:43
Åi, for en avsløring :p

Men uh, for å være litt seriøs så har Norwegian så vidt meg bekjent ikke noe stand-by crew der nede. Men det gjelder vel mange selskaper det.
----
Oppfattet du spørsmålet som "useriøst"?

Jeg tror alle charterselskaper (i alle fall Thomas Cook) har standbydekning og/eller crewchange der nede. De har lært dette "the hard way" - det nytter ikke å improvisere når man sitter der med problemene i fanget. SK og DY kjenner jeg ikke noe til, men ville tro at de har crewchange der nå, selv om de har forsøkt div. varianter.,

Tally-Ho

gustavf
27-12-2009, 14:15
-
Jeg tror alle charterselskaper (i alle fall Thomas Cook) har standbydekning og/eller crewchange der nede. De har lært dette "the hard way" - det nytter ikke å improvisere når man sitter der med problemene i fanget. SK og DY kjenner jeg ikke noe til, men ville tro at de har crewchange der nå, selv om de har forsøkt div. varianter.

Det kan se ut som Norwegian her hatt et tilfelle av "learning by not doing". Ofte en ganske effektiv, men litt dyr kursform. Med det volumet de etterhvert har til Kanariøyene, så bør de vel vurdere å lære litt fra charterselskapene her, som neppe har crew der kun for morroskyld.

HMWK
27-12-2009, 14:22
Etter det jeg har hørt har de crewchange der nå. Mulig de har gjort forandringer nå i julen?

Discus
27-12-2009, 14:23
Med alt det kaoset man hadde i Europa rundt juletider i år så skal man vel heller ikke se bort fra at de ble kluss selv om de hadde crew der nede. Eller at de minimerte klusset totalt sett ved å ta et "London-tricks".

laurenz
27-12-2009, 15:18
----
Oppfattet du spørsmålet som "useriøst"?

Tally-Ho

Overhodet ikke, det var din utheving "jeg VET ..." som jeg syns var litt komisk, akkurat som du avslørte en stor hemlighet. ;)

Jeg vet at også Novair har crew der nede. SK er jeg veldig usikker på men de sender med teknikere i tilfelle noe skulle skje.

tiemand
27-12-2009, 15:49
Noen fligter er satt opp med crewchange.

DyRayBan
27-12-2009, 16:57
Jeg VET jeg hadde stopp på LPA i november og jeg VET jeg skal ha stopp på TFS nå i januar..... :cool:

Tally-Ho
27-12-2009, 17:44
Noen fligter er satt opp med crewchange, men fortsatt går altfor mange med T/R crew. T/R crew er ødeleggende på mange måter. Det tåler som dere har påpekt ikke delays, videre er man praktisk talt ubrukelig dagen etter en T/R LPA pga. Subpart-Q minimum nedhviling. Dette medfører at hver gang man sender et crew T/R kanari øker man crewbehovet med et crew dagen derpå.

----
Helt enig i dette.

Tally-Ho
27-12-2009, 17:48
Jeg VET jeg hadde stopp på LPA i november og jeg VET jeg skal ha stopp på TFS nå i januar..... :cool:

---
... og med dette mente du...hva...?
(ja, jeg vet jeg stilte spørsmål ved DY's crewplanlegging på Canaries...;-)

Tally-Ho

FlyHi
27-12-2009, 20:01
DY virker å slite litt fra holmen ikveld.. :D

Slider DY ikke altid med at holde rutetiderne....

DyRayBan
27-12-2009, 20:57
---
... og med dette mente du...hva...?
(ja, jeg vet jeg stilte spørsmål ved DY's crewplanlegging på Canaries...;-)

Tally-Ho

Jeg mente at jeg vet, som dy-crew, hadde stopp der i nov og skal ha stopp der nå i januar.

Det jeg ikke vet er om vi har back-up crew (aldri hørt om det i såfall). Jeg vet heller ikke hva det var som skjedde med nettopp denne turen. Eller har det noe med den høytiden vi akkurat har vært igjennom, og at alle har vært hjemme??

MD11
27-12-2009, 21:28
DY har crewovernatting på både LPA, TFS og ACE. Det er OSL og TRD basert crew som overnatter på Holmarna. Men i forbindelse med julehøytiden har man programmert noen flighter med tur/retur crew. I går var det flygelederstreik på LPA etter det jeg har hørt og slottider som hele tiden ble endret, med det til følge at crew gikk ut på arbeidstid. Situasjonen er nå løst og alle crew, pax og fly er hjemme igjen der de skal være:D

Tally-Ho
27-12-2009, 21:51
DY har crewovernatting på både LPA, TFS og ACE. Det er OSL og TRD basert crew som overnatter på Holmarna. Men i forbindelse med julehøytiden har man programmert noen flighter med tur/retur crew. I går var det flygelederstreik på LPA etter det jeg har hørt og slottider som hele tiden ble endret, med det til følge at crew gikk ut på arbeidstid. Situasjonen er nå løst og alle crew, pax og fly er hjemme igjen der de skal være:D

---
Takk for info MD, det gleder meg at også DY normalt har crewchange der nede. Sånn må det være! Så ser man utfordringene når firmaene forsøker å skjemalegge crew t/r nå på vinteren, med værutfordringer, og kanskje slot/ATC-konflikt i tillegg.

Tally-Ho

sk931
28-12-2009, 00:03
Mig bekendt har SAS ikke crewbytte på Canarieøerne.
I alle fald flyves frem og tilbage med samme crew til AAR/AAL/BLL og CPH
Hilsen
Ole

litt-amatør
28-12-2009, 01:05
Jeg vet heller ikke hva det var som skjedde med nettopp denne turen. Eller har det noe med den høytiden vi akkurat har vært igjennom, og at alle har vært hjemme??

Det er jo absolutt sannsynlig og forståelig.;) SEr jo at alle selskaper slet voldsomt i går, men at det var DYs flighter til OSL og TRD som ble kjempeforsinket, mens resten av DYs flighter og charter greidde seg brukbart. Mens SAS hadde en ekstrem forsinkelse på sitt SVG charterfly som først landet 1330 i dag og skulle ha vært i SVG før klokken 2000 i går kveld. Huff.:rolleyes:

MD11
28-12-2009, 01:52
SK flyr endel V slinger ned til Kanariøyene, bla ACE. På lørdager flyr de bla TRD-ACE-SVG og SVG-ACE-TRD, dette for og få slingene til å gå innenfor arbeidstidsreglementet SUBPART Q. Veldig lange arbeidsdager er resultatet og ikke minst sårbart for delays.

Blackhawk
06-01-2010, 15:16
Ja SK-crew tror jeg neppe har hatt stopp på Kanariøyene overhodet, når det
gjelder Novair - så hadde vi stopp når vi fløy til Gran Canaria (LPA) og
Tenerife (TFS); men ikke til Lanzarote og Fuerteventura. Om det har blitt
noen forandringer på dette etter at jeg sluttet vet jeg ikke, men tror det
er samme systemet enda. Primera Air tror jeg heller ikke har stopp, kun
stop and turn..

sail4fun
06-01-2010, 15:22
SK har tidligere hatt stop på LPA , men det har variert litt.

DyRayBan
06-01-2010, 22:38
Ja SK-crew tror jeg neppe har hatt stopp på Kanariøyene overhodet,

Tja, jeg var ute å spiste middag med et sascrew ifjor, så de hadde stopp da ivertfall... :drink

DY- og SK-crew ved samme bord. Det var koslig det...