PDA

View Full Version : Utlandspiren OSL, slutt på dokumentkontroll


ENGM 911
23-12-2009, 12:23
Nå er vekterne som kontrollerte boardingdokumenter til utlandspiren fjernet, istedet er det satt opp sluser inn til piren. Det er pax eget ansvar at de går riktig vei. Forviller man seg inn der istedet for innland må man gå til gate 42, trappen opp til messanin, deretter ned til bagasjehall utland, passere Toll, ta rulletrappen opp til avgangshallen,ny sikkerhetskontroll for å starte på nytt. Så, pass på hvor du går!

Discus
23-12-2009, 12:25
Flott - kanskje det blir litt bedre flow der i rushtrafikken. Har opplevd betydelig lenger ventetid der enn i sikkerhetskontrollen enkelte ganger i morgenrushet.

ENGM 911
23-12-2009, 12:30
Det er såpass godt skiltet så jeg tror dette bør gå greit.

LN-Q
23-12-2009, 12:46
Når de ikke klarer å kjøre til venstre med bilen sin ute har jeg ingen tro på at de klarer å gå til venstre inne i terminalen... Husk at 98% av de reisende pakker ned hjernen sin i kofferten...

LN-SEK
23-12-2009, 12:52
Det vil altså si at man nå kan følge folk til gate på utland ? Og kanskje ogå spotte på utlandspiren ?:up:

Tertit54
23-12-2009, 17:32
Når de ikke klarer å kjøre til venstre med bilen sin ute har jeg ingen tro på at de klarer å gå til venstre inne i terminalen... Husk at 98% av de reisende pakker ned hjernen sin i kofferten...

:colgate::colgate:

JoeW
23-12-2009, 17:33
Det vil altså si at man nå kan følge folk til gate på utland ? Og kanskje ogå spotte på utlandspiren ?:up:

Såfremt man etterpå går gjennom tollen skal det vel ikke være noe problem nei...

Discus
23-12-2009, 19:33
Når det gjelder tilgang til kafeer og butikker så tar vi ikke den diskusjonen her ;)

learjet
23-12-2009, 23:00
Vel, helt ute ved passkontrollen til non Schengen møtte jeg i dag en dame som hadde forvirret seg inn. Hun skulle med DY til SVG. Noe sier meg at det ikke blir den siste....

S

Wishmaster
25-12-2009, 22:55
Og det er ikke helt uvanlig at innlandspax kommer seg helt ut på non-schengen...

Gulboble
26-12-2009, 18:43
Når de ikke klarer å kjøre til venstre med bilen sin ute har jeg ingen tro på at de klarer å gå til venstre inne i terminalen... Husk at 98% av de reisende pakker ned hjernen sin i kofferten...

Sikkert litt utenom, men dette har jeg skrevet om før. Begrepet "reisende".
Vi som reiser er kunder.
Jeg starter en egen tråd om dette senere i kveld.

JoeW
26-12-2009, 19:05
Jeg som trodde det var passasjerer (til nød gjester).

Discus
26-12-2009, 20:15
...handlende?

Farmer
26-12-2009, 20:35
Glimrende tiltak! Da får vi håpe at de 8-9 årsverkene som før gikk med til dette er fjernet fra lønningslistene på OSL og at kostnadsreduksjonen kommer flyselskapene og de reisende til gode ;-)

Bizflyer
26-12-2009, 22:30
Glimrende tiltak! Da får vi håpe at de 8-9 årsverkene som før gikk med til dette er fjernet fra lønningslistene på OSL og at kostnadsreduksjonen kommer flyselskapene og de reisende til gode ;-)

You wish!:rolleyes:

Det går vel med til å redusere ett eller annet underskudd, tenker jeg!

BF:cool2

laurenz
27-12-2009, 14:22
La merke til at det har kommet noen nye sluser der ja. Syns det ser litt snodig ut men OK. Jeg regner med at det blir noen flere innlandsreisende som havner på feil side nå.

laurenz
27-12-2009, 14:26
Sikkert litt utenom, men dette har jeg skrevet om før. Begrepet "reisende".
Vi som reiser er kunder.
Jeg starter en egen tråd om dette senere i kveld.

Jeg vet ikke om jeg oppfatter deg riktig og finner ikke noe ny tråd om det. Men føler du deg støtt av begrepet reisende altså???

ENGM 911
27-12-2009, 14:26
De er til for å hindre at pax returnerer. Har du først gått inn er det ingen vei utenom Toll i ankomsthall utland.

laurenz
27-12-2009, 14:30
De er til for å hindre at pax returnerer. Har du først gått inn er det ingen vei utenom Toll i ankomsthall utland.

Nja.... til det er slussene ingen nytte. Gjennomgangen for ansatte er der enda og den fungerer jo lik det gamle opplegget. Men OSL sparer de 2-3 som har stått der og passet på og kan bruke de andre steder.
Går portene automatisk opp ved brannalarm og sånt?

ENGM 911
27-12-2009, 14:46
Nja.... til det er slussene ingen nytte. Gjennomgangen for ansatte er der enda og den fungerer jo lik det gamle opplegget. Men OSL sparer de 2-3 som har stått der og passet på og kan bruke de andre steder.
Går portene automatisk opp ved brannalarm og sånt?

Det kommer an på om det er rømningsvei. Hvis så er skal de åpnes ved brannevakuering.

Tertit54
27-12-2009, 20:28
De er til for å hindre at pax returnerer. Har du først gått inn er det ingen vei utenom Toll i ankomsthall utland.

Men hvorfor dette "styret" med å hindre fri ferdsel mellom inn og utland. Pax er sikkerhetsjekket for å kunne bevege seg hvor som helst, og det bør da ikke være noe skille mellom om u skal innerikes eller utenrikes :
Ved reiser fra f.eks CPH så blandes passasjerene uten at dette skaper de store problemene og slik er et vel i de de aller fleste lufthavner ??

ENGM 911
27-12-2009, 20:36
Men hvorfor dette "styret" med å hindre fri ferdsel mellom inn og utland. Pax er sikkerhetsjekket for å kunne bevege seg hvor som helst, og det bør da ikke være noe skille mellom om u skal innerikes eller utenrikes :
Ved reiser fra f.eks CPH så blandes passasjerene uten at dette skaper de store problemene og slik er et vel i de de aller fleste lufthavner ??

Denne spesifikke slusen har intet med sikkerhet å gjøre, men som beskrevet, Toll.

Discus
27-12-2009, 20:38
Men hvorfor dette "styret" med å hindre fri ferdsel mellom inn og utland. Pax er sikkerhetsjekket for å kunne bevege seg hvor som helst, og det bør da ikke være noe skille mellom om u skal innerikes eller utenrikes :
Ved reiser fra f.eks CPH så blandes passasjerene uten at dette skaper de store problemene og slik er et vel i de de aller fleste lufthavner ??

Har ingen ting med sikkerhetssjekk å gjøre, men med avgifter.

Dette er Norge - "utlandsdelen" er avgiftsfri og regler skal følges.

Enkelte land har vel blanding, andre har det ikke.

gustavf
27-12-2009, 20:43
Ved reiser fra f.eks CPH så blandes passasjerene uten at dette skaper de store problemene og slik er et vel i de de aller fleste lufthavner ??

En grunn: Tax Free.

gustavf
27-12-2009, 20:44
Enkelte land har vel blanding, andre har det ikke.

Og enkelte land som har blanding, og lite tax free-handel, leverer ut kjøpte tax free-varer etter boarding. Neppe en løsning som vil fungere i Norge.

Eriksan
27-12-2009, 21:20
Har ingen ting med sikkerhetssjekk å gjøre, men med avgifter.

Dette er Norge - "utlandsdelen" er avgiftsfri og regler skal følges.

Enkelte land har vel blanding, andre har det ikke.

At utlandsdelen er avgiftsfri er vel ikke korrekt er det? Mener at man blir belastet mva på alle butikker/spisestider foruten duty free butikken.

Discus
27-12-2009, 21:25
...foruten duty free butikken.

Ja, nettopp!

Martin
27-12-2009, 22:11
For å handle tax-free må man jo uansett vise boardingpass. Tax-free-butikker i områder hvor både internasjonale og innenriks-pax beveger seg funnker jo fint på f.eks. LHR. Hvorfor kan ikke det fungere på OSL?

Discus
27-12-2009, 22:17
Tax-free-butikker i områder hvor både internasjonale og innenriks-pax beveger seg funnker jo fint på f.eks. LHR. Hvorfor kan ikke det fungere på OSL?

Høyst sannsynlig fordi norske regler ikke tillater det. Jeg er sikker på at OSL hadde gjort det slik dersom det var tillatt.

(Og på LHR kommer man ikke ut fra avgangshallen uten mye dikkedarier, ei heller inn uten boardingpass)

Tertit54
28-12-2009, 00:01
Høyst sannsynlig fordi norske regler ikke tillater det. Jeg er sikker på at OSL hadde gjort det slik dersom det var tillatt.

(Og på LHR kommer man ikke ut fra avgangshallen uten mye dikkedarier, ei heller inn uten boardingpass)

Jeg har vel litt vondt for å tro at Norge har andre tollregler enn resten av EU(EØS) ??og at det er taxfree kvoten som bestemmer hvor man kan gå ?? Det funker greit på alle de flyplassene jeg har vært på ved at man blander utenlands og innelandpax med og uten taxfree pose. Og det uten at det skaper nevneverdige problemer. Skulle gjerne ha sett OSL sin begrunnelse for at det må være slik som det er nå ???

Maltwhisky
28-12-2009, 00:29
Jeg har vel litt vondt for å tro at Norge har andre tollregler enn resten av EU(EØS) ??og at det er taxfree kvoten som bestemmer hvor man kan gå ?? Det funker greit på alle de flyplassene jeg har vært på ved at man blander utenlands og innelandpax med og uten taxfree pose. Og det uten at det skaper nevneverdige problemer. Skulle gjerne ha sett OSL sin begrunnelse for at det må være slik som det er nå ???

OSL kan ikke gjøre noe på egen hånd. Her i landet er tollreglene noe som tas seriøst. Og selvfølgelig har Norge andre regler enn andre land.

Men når alt kommer til alt skyldes det at norske myndigheter ikke stoler nok på sitt eget folk. De tror vel at fristelsen blir for stor og at Per som skal til Paris handler 70 liter sprit og overleverer flaskene til Bernt som skal til Bergen. En fristelse som er en smule større i Norge der man sparer 300-700 kroner per flaske enn f.eks. i Danmark og Storbritannia der spriten som oftest er dyrere på flyplassen enn på supermarkedet inne i sentrum.

JoeW
28-12-2009, 02:30
Jeg har vel litt vondt for å tro at Norge har andre tollregler enn resten av EU(EØS) ??og at det er taxfree kvoten som bestemmer hvor man kan gå ?? Det funker greit på alle de flyplassene jeg har vært på ved at man blander utenlands og innelandpax med og uten taxfree pose. Og det uten at det skaper nevneverdige problemer. Skulle gjerne ha sett OSL sin begrunnelse for at det må være slik som det er nå ???
EU har felles toll-sone, Norge står alene. Helt andre regler...

Hypern
28-12-2009, 10:27
Har også lagt merke til dette. Tipper hvis mange nok tar feil der så vil de sette opp svæære skilt hvor det står feks "Innenlandspassasjer? SNU!!!" :)

baselutvann
28-12-2009, 22:23
kan noen beskrive inn og utgang, er litt uklart for meg. Er det mulig å komme ut på spiren og spotte ?

gustavf
28-12-2009, 22:30
kan noen beskrive inn og utgang, er litt uklart for meg. Er det mulig å komme ut på spiren og spotte ?

I utgangspunktet har du vel like mye eller lite adgang som du hadde før. Nå går du forbi et skilt som sier at det kun er adgang for utenlandspassasjerer, før måtte du vise et kredittkort og si "billettløst til Stockholm".

ENGM 911
28-12-2009, 22:41
Det er skiltet:

"Kun for passasjerer med gyldig utenlandsbillett. Det er ikke anledning til å returnere etter at dette kontrollpunkt er passert".

ENGM 911
12-01-2010, 17:39
Aftenposten.no http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3460509.ece

Foxtrot
12-01-2010, 17:47
Kan da foreldre følge UM selv, dersom de går ut gjennom tollen?

ENGM 911
12-01-2010, 17:55
Kan da foreldre følge UM selv, dersom de går ut gjennom tollen?

Alle må passere tollkontrollen, resten får være usagt fra min side.

The Ticketor
12-01-2010, 18:52
SOP er at ansatte (Medema) følger alle UMer som skal til utland.

slankebrusmannen
12-01-2010, 21:21
Aftenposten.no http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3460509.ece

Med et fint bilde. Er ikke gatene 30, 32 og 34 kombinerte innlands- og utlandsgater? Og hvis de ikke er merket etter bruk, kan jeg fort tenke meg at den største kilden til at folk går feil er at flyet deres går nettopp fra disse. Her kunne man med letthet, og trolig fordel, tatt en Flesland og kalt de 30A, 32A og 34A når de brukes fra utland og 30, 32 og 34 fra innland.

Jens W
12-01-2010, 21:23
Det vil vel føre til minst like mye feil. Litt av problemet der er vel fort at folk ser 30,32,34-62 som 30 til 62, og dermed er det gjort om man har 31 eller 33.

JoeW
12-01-2010, 22:16
Med et fint bilde. Er ikke gatene 30, 32 og 34 kombinerte innlands- og utlandsgater? Og hvis de ikke er merket etter bruk, kan jeg fort tenke meg at den største kilden til at folk går feil er at flyet deres går nettopp fra disse. Her kunne man med letthet, og trolig fordel, tatt en Flesland og kalt de 30A, 32A og 34A når de brukes fra utland og 30, 32 og 34 fra innland.
30 heter 29 som innland, 32 heter 31 som innland, og 34 heter 33 som innland. :)

slankebrusmannen
13-01-2010, 00:34
30 heter 29 som innland, 32 heter 31 som innland, og 34 heter 33 som innland. :)

I stand corrected. Spørsmålet da er kanskje om man, som skriveren over antyder, heller eventuelt burde valgt å ha 29, 30 og 31 som innland og 32, 33 og 34 på utland.