PDA

View Full Version : SAS legger ned Molde-Trondheim


rjsol
22-12-2009, 10:20
SAS legger fra 1. februar ned flyruta mellom Molde og Trondheim.

Det opplyser nettverksansvarlig i SAS i Norge, Snorre Andresen, til Romsdals Budstikke. SAS flyr nå to daglige rundturer mellom Molde og Trondheim, med en Fokker 50-maskin, som tar 50 passasjerer.

Fra 1. februar må de som vil reise med fly til Trondheim, dra via Gardermoen.


http://www.rbnett.no/article/20091222/NYHET/712229989

Vestlandsruta må jo passe for Widerøe ?

JetBlue
22-12-2009, 10:23
Vil anta at dette er en tilpasning for Widerøe ja..

MartinL
22-12-2009, 10:28
Eller for å få kabalen med slow fucker operasjonen til å gå opp.
Ting som tyder på at de ikke skal ut så fort som tidligere antatt.

Det er jo galskap å benytte 737 maskiner på fokker 50 rutene!

rampen
22-12-2009, 10:57
Blir vel litt for dumt å si at de som skal til Trondheim må fly via Oslo egentlig, tar vel faktisk kortere tid å reise med offentlig kommunikasjon til Ålesund og fly til Trondheim derfra enn å fly via Oslo. Men det overrasker meg at SAS legger ned denne ruten, det samme gjorde de i Kristiansund for noen år siden. Det blir vel ett nytt tilbud vil jeg tro med andre aktører, slik som det har blitt i Kristiansund. Og tviler på at Widerøe starter opp denne strekningen, de er jo SAS eiet, og regner med denne løsningen har vært diskutert før bestemmelsen om å legge ned ble tatt.

ENKB
22-12-2009, 11:58
Det blir vel ett nytt tilbud vil jeg tro med andre aktører, slik som det har blitt i Kristiansund.

Flyruten Kristiansund- Trondheim er i dag en ren chaterrute for Statoil, og dermed stengt for vanlige passasjerer. Ruten har i dag opp til 3 daglige rundturer så et visst marked/behov er det.

FlightDeck
22-12-2009, 12:04
Når SAS ikke får opp kabinfaktoren til over 50 prosent - i en Fokker 50 - med to daglige avganger, er det ikke så rart at ruten legges ned. SAS driver ikke med veldedighet, og hvis de har tapt penger på denne ruten i flere år, er det rart de ikke har gjort noe tidligere. Jeg tviler også på at noen andre går inn på denne ruten.

Presset på Fokker 50-maskinene vil med dette bli mindre, slik at regulariteten kan gå opp på de øvrige rutene.

Nedleggelsen er også omtalt tidligere i denne tråden: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=55501

Wiggo Hovde
22-12-2009, 12:48
Blir vel litt for dumt å si at de som skal til Trondheim må fly via Oslo egentlig, tar vel faktisk kortere tid å reise med offentlig kommunikasjon til Ålesund og fly til Trondheim derfra enn å fly via Oslo.

Viser at lokalkunnskapen ikke er sterk. Kjappeste reisetid mellom Molde sentrum og Vigra med offenlig transport er 2 timer og 45 minutter (0740 fra Molde bussterminal, 1025 på Vigra) med bytte av buss på Moa trafikkterminal.

Dog, til første avgang fra AES til TRD går det ingen offentlig transport. Avgang nr 2 er på ettermiddag og denne avgang er også dagens siste på strekningen.

Årsaken til at ruta MOL-TRD sliter er ene og alene et elendig rutetilbud. Med første avgang fra MOL kl 0920 er man ikke i Trondheim sentrum før kl er tett på 1100. Da har man for lengst kommet frem med privatbil om man kjører fra Molde sentrum kl 0700. På retur må man vente til 1840 før det går fly. Da er man med andre ord nesten ved middagsbordet hjemme i Molde etter feks et dagsmøte i Trondheim om man kjører bil.

SAS har de siste årene gradvis forverret tilbudet på strekningen. For ikke mange årene siden var det om jeg ikke husker helt feil 4 daglige rundturer med en tidlig morgenavgang i begge retninger. Nå er man nede i 2 og første avgang fra TRD til MOL er kl 1025. Den avgangen er ikke brukendes til noe som helst.

Tro meg, jeg jobber i en bransje hvor vi holder kurs i diverse kraner, trucker osv. Vi har mange deltakere nord fra og aalle som én klager over at SAS ikke har rutetider som det går an å benytte seg av. Derfor blir det til at de kjører bil eller flyr via OSL.

Forøvrig er det en stund siden denne saken ble en nyhet: http://www.molde-airport.com/forum/showthread.php?tid=301

CK
22-12-2009, 13:02
Flyruten Kristiansund- Trondheim er i dag en ren chaterrute for Statoil, og dermed stengt for vanlige passasjerer. Ruten har i dag opp til 3 daglige rundturer så et visst marked/behov er det.

tja, marked og marked - tre avganger om dagen med J32... Ikke akkuratt noe å bli feit av om du flyr DH3 eller F50.

rampen
22-12-2009, 13:06
Vel, lokalkunskapen er ikke så aller værst da..men da får man gjøre fornuft av det, og kjøre buss til Trondheim. Skal man via Oslo, så går det uansett lang tid, men tanke på transfertider osv. Det finnes mange alternativer å komme seg til trondheim: Buss, bil, hurtigrute, fly.. alternativt- buss Molde-kristiansund, og hurtigbåt videre. En reisetid på ca 5 timer. Selvfølgelig kan man fly via Oslo, men da koster det skjorta..

Trety
22-12-2009, 15:20
Kjøper ikke helt argumentasjonen din, Wiggo. Dersom det hadde vært liv laga for fire ganger om dagen, hvorfor ville SAS da bygd ned tilbudet på ruta? Det fremstår for en legmann som meg fullstendig ulogisk. Og i så fall, hvorfor har ikke Norwegian da for lengst startet opp med minst to daglige?

Så at dårlige tidspunkter ene og alene er årsaken har jeg litt vondt for å tro i grunn.

Wiggo Hovde
22-12-2009, 15:33
tja, marked og marked - tre avganger om dagen med J32... Ikke akkuratt noe å bli feit av om du flyr DH3 eller F50.

Nei, men om du flyr J32 så flyr du ikke DH3 eller F50.

Om du derimot velger å se potensialet i noe, istedet for begrensninger og setter opp avganger til tider da folk har boehov for de og ikke 2 - 3 timer senere, samtidig som du åpner for at gud og hvermansen kamn kjøpe billett så har man gjerne et marked. Men dette med potesiale for noe har vel kanskje ikke vært SAS sin store styrke..? Støtter ENKB her.

Wiggo Hovde
22-12-2009, 15:37
Kjøper ikke helt argumentasjonen din, Wiggo. Dersom det hadde vært liv laga for fire ganger om dagen, hvorfor ville SAS da bygd ned tilbudet på ruta? Det fremstår for en legmann som meg fullstendig ulogisk. Og i så fall, hvorfor har ikke Norwegian da for lengst startet opp med minst to daglige?

Så at dårlige tidspunkter ene og alene er årsaken har jeg litt vondt for å tro i grunn.

Må bare beklage Trety. Dårlige rutetider har tatt knekken på denne ruta. Spør deg selv da Trety. Hvis du bodde på destinasjon A. Så skulle du til destinasjon B der du har et møte/kurs som begynner kl 1000 (hvilket ikke er et uvanlig oppstartstidspunkt). Med bil tar det ca 3,5 timer å kjøre. Første fly går kl 0920. Ville du da ha nådd frem tidsnok om du tok flyet når det lander på flyplassen kl 1005 og så skal du ta buss i 30 minutter?

Wiggo Hovde
22-12-2009, 15:42
Og i så fall, hvorfor har ikke Norwegian da for lengst startet opp med minst to daglige?



Faller vel totalt på sin egen urimelighet det utsagnet der? Er vel ingen som har påstått at det er marked for konkurranse, er det det da Trety? Til opplysning kan det jo også nevnes at DY flyr enten Boeing 737-300 eller 800. Neppe passende materiell på den ruta.

Boeing
22-12-2009, 15:54
Kjøper ikke helt argumentasjonen din, Wiggo. Dersom det hadde vært liv laga for fire ganger om dagen, hvorfor ville SAS da bygd ned tilbudet på ruta? Det fremstår for en legmann som meg fullstendig ulogisk. Og i så fall, hvorfor har ikke Norwegian da for lengst startet opp med minst to daglige?

Så at dårlige tidspunkter ene og alene er årsaken har jeg litt vondt for å tro i grunn.

Dette tilbudet ble lagt om for en del år siden. Før startet det ei maskin i BGO som gikk BGO-MOL-KSU-TRD. Samtidig startet ei maskin i TRD og fløy TRD-KSU-MOL-BGO. Da var det 4 avganger hver vei for å si det slik.

Dagens rutetilbud er som Wiggo sier ikke tilpasset markedet og er således gått ut på dato. I tillegg kan nevnes at en annen årsak til at ruta kuttes (nei det har ikke stått i media) er at SAS mangler et titalls piloter til F-50. Omtrent alle styrmenn har mistet jobben og da sier det seg selv at hele F-50 produksjonen må legges om.

S. Holberg
22-12-2009, 23:17
Bare lurer jeg..Hvordan klarer du å bruke 3.5 timer fra MOL til TRD med bil?
Det tar jo nesten 3 timer bare fra KSU...

rampen
22-12-2009, 23:39
Ser at saken er behørelig diskutert i rbnett.no, og er flertallet blant moldenserne enig i at det er mer tidsbesparende å kjøre bil, enn å ta fly. Så da er det vel ikke store problemet blandt innbyggerne at ruten blir lagt ned.

http://www.rbnett.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20091222/NYHET/712229989/1085

flyKSU
23-12-2009, 00:18
Bare lurer jeg..Hvordan klarer du å bruke 3.5 timer fra MOL til TRD med bil?

Om Halsa så klarer du det greit på drøyt 3 og en halv time :)

Trety
23-12-2009, 01:59
Må bare beklage Trety. Dårlige rutetider har tatt knekken på denne ruta. Spør deg selv da Trety. Hvis du bodde på destinasjon A. Så skulle du til destinasjon B der du har et møte/kurs som begynner kl 1000 (hvilket ikke er et uvanlig oppstartstidspunkt). Med bil tar det ca 3,5 timer å kjøre. Første fly går kl 0920. Ville du da ha nådd frem tidsnok om du tok flyet når det lander på flyplassen kl 1005 og så skal du ta buss i 30 minutter?

Jeg hører argumentene dine, men du svarer ikke på hva jeg spør om. Rutetilbudet ble redusert, og hadde denne ruten vært så liv laga som du påstår så er de for meg fullstendig ulogisk at de attraktive avgangene stoppes.
SAS driver jo forretning, og jeg fatter ikke hva de har å vinne på å bygge ned lønnsomme ruter - derfor skjønner du også hvorfor jeg stiller spørsmålet
Jeg hadde ikke hatt noe problem med å se argumentasjonen om de kun hadde hatt disse avgangene fra starten, og at kundene av den grunn ikke hadde brukt den, men her har det faktisk blitt redusert på antall avganger.

STUER75
23-12-2009, 02:09
Var NAS som fløy ruta på oppdrag for Braathens frem til oppkjøpet?

MD11
23-12-2009, 02:20
Var NAS som fløy ruta på oppdrag for Braathens frem til oppkjøpet?

Stemmer. Kjøretid fra Molde til Trondheim er ca 4 timer via Sunndalsøra/Oppdal. Den ruten er fergefri. Man kan også kjøre Krifast og ferge over Halsa-Kanestraum men den ruten er dyrere med bompenger og ferge. Tidsmessig omtrent det samme hvis man er heldig med fergen...

ENKB
23-12-2009, 11:39
tja, marked og marked - tre avganger om dagen med J32... Ikke akkuratt noe å bli feit av om du flyr DH3 eller F50.

Kan jo bli noe dersom en i tillegg slipper vanlige passasjerer til. Men dette har vi jo diskutert før CK :rolleyes: