View Full Version : Fornebu som STOLport
Jeg har en kollega som flyr til Brønnøysund i hytt og pine, fra våre kontorer på Lysaker... Det, og at jeg har hørt at det ikke er så lett å være GA-pilot i Oslo-området, gjorde at jeg begynte å tenke på at det hadde vært fint med en kortbaneflyplass på Fornebu... Det har ikke skjedd så mye der ute etter at flyplassen ble nedlagt. Det er vel kanskje politisk umulig, men jeg lurte på om tanken har vært tenkt?
Man kunne tenke litt LCY, og så kunne man bygge ut Jar-trikken til T-banestandard og ta den ned fra Lilleaker til Fornebu-landet, slik at mange ville få raskere tilgang til regionale flyruter. Så kunne GA-pilotene få en fin boltreplass og businessfolket kunne gå vekk fra OSL.
Hva tror dere?
ENGM 911
21-12-2009, 23:42
Tror nok det meste har blitt tenkt ut men myndighetene satt en effektiv stopper etter vedtaket om nedlegging av FBU. Tidene endrer seg men gjør politikerne det samme? Skulle det bli kortbane på FBU vil jeg være den første som søker jobb der, men desverre er det nok bare utopi.
Vil trå at det er mer sannsynlig at det bygges hovedflyplass på Hurum enn at det noen gang blir flyplass på FBU igjen. Det var vel ganske mye prestisje i å legge FBU ned på timen, enn å lage gode alternativer for passasjerer og GA-trafikken. Kollektivtrafikken til Snarøya er vel også et godt eksempel på at ting ikke er helt enkelt.
VoiceCom
22-12-2009, 11:27
Det var et ganske aktivt forum som het "Fornebuaksjonen" som jobbet med å beholde Fornebu som nærflyplass. Det førte ikke frem den gangen, og jeg tror det er fåfengt å tro på noe slikt i dag.
Se http://www.google.no/search?hl=no&source=hp&q=fornebuaksjonen&meta=&aq=f&oq=
Hmmmm, nei det er nok ikke enkelt. Dessuten er det sikkert best for alle parter om det offentlige konsentrerer seg om OSL og ikke sprer seg for mye. Men hvis det kunne være et 100% privat initiativ, så blir problemet investorer og tillatelse, snarere enn politikk og bevilgninger. Skjønt, politikk blir det vel uansett.
Det må da være noen som kunne være interessert i noe sånt, Sundt Air f.eks.?
Selv om man fjerner alle samferdselspolitiske utfordringer, så må man også huske på tomteprisene på Fornebu. Det ville bli ei særdeles dyr rullebane, om man først skal kjøpe tomt til rullebane, tarmac, sikkerhetssoner og terminal for deretter å betale erstatning til alle de som må endre sine byggeplaner på grunn av utbygging. Så kan man begynne å tenke på hva man må betale ut i erstatning for redusert eiendomsverdi som følge av støy.
Nei, en slik ide er nok ekstremt usannsynlig.
LarspetterENFB
03-04-2010, 20:13
Se her, plass for GA-airport! :)
Fokus: Store tiltak for støydemping langs RWY og Taxiway. Taxiway evt på påler (Madeiraløsning (LPMA)). RWY på litt over en km. Takeoff på RWY 24/25 og landing på RWY 05/06. apron og parking foran FOF-hangaren og gamle tårnet :)
Hehe det er lov å leke seg her :) bare det hadde vært en realitet... =/
God påske!
Concorde
03-04-2010, 20:46
Da hadde det vært en bedre løsning å legge en rullebane på fjorden mellom Sjøflyhavna retning Sollerud.
LarspetterENFB
03-04-2010, 20:57
tenker du N/S retning? hadde ikke det vært lite gunstig med tanke på støy over Lysaker/Rolfstangen/Halden Terrasse, og gatene i den retningen?
Concorde
03-04-2010, 21:33
Det blir mer Nordøstlig retning fra Rolfstangen. Bare en liten hyggelig tanke som har slått meg tidligere :)
Concorde
03-04-2010, 21:49
Forresten, da hadde det garantert ikke blitt noe problem med transport til hverken Lysaker eller Fornebu :) Noen Avroer i ett begrenset tidsrom på dagen, det hadde vært noe.
LarspetterENFB
03-04-2010, 22:29
Hehe, sant sant ;) :)