PDA

View Full Version : SAS tilbake til Bardufoss


Redcap
21-12-2009, 11:36
SAS bryter Norwegian-monopol

Med dette vil Bardufoss igjen få konkurranse på strekningen, og samtidig kunne nyte godt av en tilslutning til SAS store nettverk via Oslo, heter det i en melding fra SAS.

SAS vil starte med seks flygninger i uken fra 31. mai 2010, med foreløpig varighet til og med 29. august. En mulig forlengelse beror på responsen i markedet.

Kilde : http://www.hegnar.no/reise_livsstil/article404399.ece

posthuman
21-12-2009, 11:39
Dette er jo bra for konkurransen. Må personell fra Forsvaret fly Norwegian eller har de mulighet til å velge SAS hvis prisen er lavere?

sail4fun
21-12-2009, 11:46
Og Malaga !, Jippi !

Desk pilot
21-12-2009, 11:47
Nå synes jeg det er på tide at Aftenposten lager en sak med overskriften "SAS i strupen på Norwegian." :cool2

FlightDeck
21-12-2009, 11:58
SAS øker også til Bodø og Alta:

SAS tilbake på Bardufoss og forsterker Nord-Norge

SAS vender tilbake med daglig rute mellom Bardufoss og Oslo, og bryter dermed opp Norwegians monopolsituasjon. Med dette vil Bardufoss igjen få konkurranse på strekningen, og samtidig kunne nyte godt av en tilslutning til SAS store nettverk via Oslo.

SAS vil starte med seks flygninger i uken fra 31. mai 2010, med foreløpig varighet til og med 29. august. En mulig forlengelse beror på responsen i markedet.

- Etter at SAS la ned flygningene på Bardufoss har selskapet mottatt mange henvendelser med sterkt ønske om oppstart igjen, sier salgs- og markedsdirektør for SAS i Norge, Stein Bemer. I likhet med hva tilbakemeldingene forteller, så har vi også observert at Norwegian på enkelte dager har opptil 3-4 ganger så dyre billetter fra Bardufoss hvor de er alene, i forhold til Evenes hvor SAS også opererer, sier han.

I tillegg til denne reetableringen på Bardufoss vil også SAS forsterke rutetilbudet på Bodø og Alta, gjennom en ekstra frekvens til/fra Oslo mandag, tirsdag og onsdag for Bodøs del, og torsdag og fredag til/fra Alta. Dette er gjeldende fra sommerprogrammets oppstart 28. mars.

- Konkurransen på norsk innenriks er spennende, og SAS gleder seg over at egne passasjerer uttrykker stadig økende tilfredshet med selskapets høye kvalitet på punktlighet og service, både på bakken og i luften, sier Stein Bemer, som er spesielt fornøyd med at mange har blitt bevisstgjort at konkurrentens gebyrjungel gjør SAS' billettpriser meget konkurransedyktige.

Rutetidene fra Bardufoss til Oslo:
SK1306 BDU 13:20 OSL 15:05 (daglig unntatt lørdag og søndag)
SK1306 BDU 19:20 OSL 21:05 (søndag)

Rutetidene fra Oslo til Bardufoss:
SK1305 OSL 11:10 BDU 12:55 (daglig unntatt lørdag og søndag)
SK1305 OSL 17:10 BDU 18:55 (søndag)

Rutetidene fra Oslo til Bodø v.v. som kommer i tillegg til eksisterende program:
SK4112 OSL 13:00 BOO 14:30 (mandag, tirsdag, onsdag)
SK4113 BOO 14:55 OSL 16:25 (mandag, tirsdag, onsdag)

Rutetidene fra Oslo til Alta v.v. som kommer i tillegg til eksisterende program:
SK4544 OSL 10:45 ALF 12:40 (torsdag, fredag)
SK4543 ALF 13:05 OSL 15:00 (torsdag,fredag) For mer informasjon:
Salgs- og markedsdirektør Stein Bemer, tlf 95714030
e-mail: stein.bemer@sas.no

Informasjonssjef Knut Morten Johansen, tlf 95719211
e-mail: knut-morten.johansen@sas.no

MartinL
21-12-2009, 12:00
Flott at SAS endelig er på hugget. Det er penger å tjene på Norsk innenriks!

PSC TOS
21-12-2009, 12:01
Vil vi se at Røros Flyservice blir å handle SAS på BDU?

Redcap
21-12-2009, 12:05
Vil vi se at Røros Flyservice blir å handle SAS på BDU?

Ser ikke for meg at noen (SGS/ISS/ellerhvadetnåbliråhete) starter handling for en rute som i første omgang skal gå ut august.

Savipix
21-12-2009, 12:21
Tror nog det blir Rfly precis som SGS har DY i KRN.

737-405
21-12-2009, 12:51
Noen som vet når billettene legges ut ?

FlyHi
21-12-2009, 13:19
Dejligt at se SAS være lidt agressiv igen... Håber der kommer endnu flere nye SAS-ruter i den kommende tid :-)

..og specielt godt at se SAS er blevet lidt mere klar i kommunikationen og sætter fokus på konkurrenternes gebyrjungle..

Glenn
21-12-2009, 13:41
NÅ mista jeg pusten!!

SAS tilbake på BDU!! JAA!! For en julegave, SAS! :D

Jeg skal iallefall bruke dere på reisene mine til/fra BDU. Og det vet jeg at de fleste jeg kjenner vil også. Vi har savnet dere!

Wingman
21-12-2009, 13:50
Dette er jo bra for konkurransen. Må personell fra Forsvaret fly Norwegian eller har de mulighet til å velge SAS hvis prisen er lavere?

I følge avtalen, skal Norwegian velges selv om de er dyrere på enkelte avganger.

amatør
21-12-2009, 14:17
Kult å se at SAS faktisk satser litt i Norge igjen!:up:

Flopp
21-12-2009, 14:28
I følge avtalen, skal Norwegian velges selv om de er dyrere på enkelte avganger.

Men nå er det vel lite sannsynlig at SAS blir billigere uansett.

Glenn
21-12-2009, 14:35
Men nå er det vel lite sannsynlig at SAS blir billigere uansett.

Vel.. Tror ikke SAS kommer tilbake til BDU for å være dyrest. De skal selvfølgelig konkurrere med DY på pris, og service.

EB
21-12-2009, 15:26
hvis det er sant at Norwegian er 3-4 ganger dyrere til BDU enn EVE så vil jo eventuelt SAS få Norwegian til å sette ned prisene - slik at passasjernee alltid vinner - enten med billigere DY billetter eller med billigere SAS billetter.

Bra at konkurransen går begge veier...

Concorde
21-12-2009, 15:50
Nå synes jeg det er på tide at Aftenposten lager en sak med overskriften "SAS i strupen på Norwegian." :cool2

Den kom den: http://www.aftenposten.no/reise/article3434149.ece

Glenn
21-12-2009, 17:08
Da er billettene lagt ut.

MartinL
21-12-2009, 17:41
Hvor tar SAS kapasiteten fra? Har de tilgjengelig luke i dagens operasjoner, blir det plassert nytt fly ved Osl, eller blir det reduksjoner på andre destinasjoner?

Flopp
21-12-2009, 18:26
667 kr mot Norwegian sine 501 kr.

De kunne da i det minste ha prøvd å matche Norwegian, slått av en hundrelapp til.

EB
21-12-2009, 18:28
...eller har Norwegian satt ned prisen etter at SAS kom på banen?

cjobakk
21-12-2009, 18:38
I følge avtalen, skal Norwegian velges selv om de er dyrere på enkelte avganger.

Men hvordan stiller det seg hvis reisen fortseter videre fra OSL med connections til en annen destinasjon i Norge eller utlandet?
Sier avtalen fortsatt at man skal fly med Norwegian til Oslo, for så å bytte selskap der?

Hvis det er mye trafikk videre fra OSL som SAS kan få tak i på denne måten må det jo være verdt ett forsøk?

Glenn
21-12-2009, 18:52
667 kr mot Norwegian sine 501 kr.

De kunne da i det minste ha prøvd å matche Norwegian, slått av en hundrelapp til.

Ja, bittelitt dyrere.

Regnestykket mitt hos Norwegian er slik:

Billett 501 kr + Baggasje (1 stk) 40 kr + Sete 40 kr + Kredittkort 40 kr = 621 kr.

Hos SAS er prisen 667 uansett. Jeg betaler gledelig de ekstra kronene det koster med SAS.

MD11
21-12-2009, 19:14
Ja, bittelitt dyrere.

Regnestykket mitt hos Norwegian er slik:

Billett 501 kr + Baggasje (1 stk) 40 kr + Sete 40 kr + Kredittkort 40 kr = 621 kr.

Hos SAS er prisen 667 uansett. Jeg betaler gledelig de ekstra kronene det koster med SAS.

Både sete og kredittkort er selvfølgelig valgfritt hos Norwegian:D Så kaffekoppen hos SAS er da utslagsgsgivende vil jeg tro;) Blir da en dyr kaffe.

Glenn
21-12-2009, 19:15
Jeg vet da det, MD11. Men det var "mitt" regnestykke. Hva ditt er, er jo en annen sak.. ;)

Jeg liker personlig å reservere sete og betale med kredittkort.

LN-MOW
21-12-2009, 19:16
... kredittkort er selvfølgelig valgfritt hos Norwegian...

Det er en sannhet med modifikasjoner. For mange (som f.eks meg) er det ingen alternativer.

gustavf
21-12-2009, 19:36
Jeg liker personlig å reservere sete og betale med kredittkort.

Men skal du kunne reservere sete ved billettbestilling må du ha flex hos SAS, og da endrer regnestykket seg.

Jeg er spent på hvordan denne ruta går, for mitt inntrykk er at markedet utenom Forsvaret er såpass lite at Norwegian har hatt veldig mye ledig når det ikke er perm.

FlightDeck
21-12-2009, 19:59
667 kr mot Norwegian sine 501 kr.

De kunne da i det minste ha prøvd å matche Norwegian, slått av en hundrelapp til.

Startprisen til Nord-Norge er 695 kr. hos SAS, derav også til Bardufoss. Vi må nok vente frem til SAS er i gang på Bardufoss før vi kan se eventuelle utslag på prisene hos Norwegian. Norwegian har ofte veldig gode priser om man bestiller lenge i forveien, også til Bardufoss.

Da SAS mistet kontrakten med Forsvaret vurderte de å opprettholde ruten, men tok ikke sjansen. Det bør imidlertid være marked for en sommerrute, og jeg tror også SAS kommer til å gjøre det de kan for å vinne kontrakten tilbake fra Norwegian. SAS rappet nettopp kontrakten med departementene fra Norwegian.

Gunnar
21-12-2009, 20:04
Er det bare meg, eller er det flere som savner alternativer utenom OSL fra Bardufoss? BOO?

Jeg håper det SAS gjør nå kan være en begynnelse...

FlightDeck
21-12-2009, 20:07
Hvor tar SAS kapasiteten fra? Har de tilgjengelig luke i dagens operasjoner, blir det plassert nytt fly ved Osl, eller blir det reduksjoner på andre destinasjoner?

Det er ingen reduksjoner på andre destinasjoner for tiden - tvert i mot. Det har også kommet nye avganger på Bergen, Stavanger og Trondheim nylig. SAS har en stor flyflåte og har ikke kvittet seg med så altfor mange norske fly det siste året, dessuten har jo potensialet for bedre flyutnyttelse definitivt vært til stede hos SAS. Tre Boeing 737-500, en Boeing 737-400 og en Fokker 50 er borte, men ike så veldig mange flere?

Jarlabanke Vking
21-12-2009, 20:08
667 kr mot Norwegian sine 501 kr.

De kunne da i det minste ha prøvd å matche Norwegian, slått av en hundrelapp til.

jamen da er det jo bare å kjøpe en grandiosa, så har du jo det. :lol:

LTH
21-12-2009, 20:36
Tre Boeing 737-500, en Boeing 737-400 og en Fokker 50 er borte, men ike så veldig mange flere?

Er det faset ut en 737-400? Hvilken da?

ifølge

http://data.flight24.com/airplanes/ln-bri/
http://data.flight24.com/airplanes/ln-bre/
http://data.flight24.com/airplanes/ln-brq/
http://data.flight24.com/airplanes/ln-buf/

så har alle vært aktive de siste dagene...:8:

Hickok
21-12-2009, 21:17
I følge Scanorama og SAS Norge magasinet har de det, men det ville ikke være første gangen disse magasinene ikke har kontroll med flåtestatusen i bolaget.

FlightDeck
21-12-2009, 21:20
Da flyr nok SAS fortsatt med fire 737-400, men som Hickok nevner, sier Scanorama og SAS Norge-magasinet at selskapet har tre eksemplarer. Nå skal man ikke stole helt på disse magasinene, men de reduserer sjelden oppføringen av antall fly uten grunn.

Edricson
22-12-2009, 00:02
Men hvordan stiller det seg hvis reisen fortseter videre fra OSL med connections til en annen destinasjon i Norge eller utlandet?
Sier avtalen fortsatt at man skal fly med Norwegian til Oslo, for så å byte selskap der?


Jeg vet ikke hvordan akkurat denne avtalen fungerer. Men jeg jobber på UiT, og vi har også en avtale med DY. Der står det at man får lov til å bruke andre selskap hvis det er ventetid i OSL på mer enn 2 timer (gitt DY sin transferrutetabell er det stort sett alle transfers fra TOS via OSL...). I personalveiledningen står det også at reisen skal foregå "på den for Staten rimeligste måten", og da blir man kanskje ikke straffet hvis SK er faktisk billigere enn DY (dette hendte meg en gang da DY var utsolgt lavpris på den relevante avgangen).

gustavf
22-12-2009, 00:30
Men hvordan stiller det seg hvis reisen fortseter videre fra OSL med connections til en annen destinasjon i Norge eller utlandet?
Sier avtalen fortsatt at man skal fly med Norwegian til Oslo, for så å bytte selskap der?

Norwegian har helt grei forbindelse til Stavanger, Bergen og Trondheim/Værnes, så selv om avtalen skulle tillate å bruke SAS ved dårlig forbindelse, vil det neppe bli noe betydelig volum.

STUER75
22-12-2009, 03:29
Sende SAS ruta nedom TRD hadde vel kanskje vært en mulighet

Nick Figaretto
22-12-2009, 09:24
Sende SAS ruta nedom TRD hadde vel kanskje vært en mulighet

Om ruta skulle nedom et eller annet sted, ville det nok heller blitt BOO. Dette er i alle fall en rute som nordlendingene har etterlyst i mange år. Problemet med slike stopp underveis, er at passasjerene som faktisk skal til OSL da heller reiser med Norwegian direkte...

Jeg synes det er veldig stilig at SAS gjør dette. Jeg er også veldig spent på utviklingen her. For første gang kommer SAS inn som en etterlyst "underdog" i et allerede etablert marked. Litt omvendte roller, for å si det sånn...

Malaga er jeg ikke så spent på. Nedleggelsen av Malaga var jo bare et kukstykke av klassiske SAS-dimensjoner.

LN-AØR
22-12-2009, 09:53
Flott å se SAS satse. Glimrende at ruten til AGP blir gjenåpnet!

Glenn
22-12-2009, 21:43
DY er med hardt svar tilbake til SAS om prisene til Bardufoss:

Jeg så det de skrev om våre priser, og det synes jeg er useriøst. Man kan sikkert finne enkelttilfeller hvor så er tilfelle, men det finnes ingen dokumentasjon for at dette er vår prisstandard. Det er ikke slik det fungerer, og jeg kjenner meg ikke igjen i dette. Man kan jo heller se på de rutene der SAS har monopol. Jeg flyr selv en del med SAS, og jeg har nå bestilt en billett fra Oslo til Brønnøysund, der jeg kommer fra, og den koster meg 6400 kroner. Det vil jeg ikke akkurat betrakte billig, sier Skånevik.

Hun sier SAS ikke kan dokumentere sine påstander om at Norwegian kjører med dyrere billetter fra Bardufoss.

At våre priser går opp skyldes fulle fly og at billettene bestilles nær opp til avgang, sier Skånevik.


Dette er hentet fra Folkebladets papirutgave i dag.

Jeg mener garantert at DY har høyere snittpris til Bardufoss enn f.eks Tromsø eller Evenes. Så det hun sier der er litt jug.

Hun sier videre at hun ikke er skremt av at SAS etablerer seg på Bardufoss igjen.

Det er snakk om en daglig rute i sommermånedene, og det er jo ikke så mye. Men vi er for konkurranse, og hilser de velkommen.

Vel.. Nå er 6x uka ganske mye for Bardufoss.. ;)


Ellers, er både ordførereren i Målselv og stasjonssjefen for RFly på Bardufoss svært positiv til at SAS kommer tilbake. Nå gjelder det at folk benytter seg av tilbudet. DY blir der uansett så lenge de har kontrakt med Forsvaret, så jeg synes folk burde støtte SAS her.

Tidligere er det diskutert at Forsvaret må bruke DY i henhold til avtalen mellom Forsvaret og DY.

Om kapasiteten er sprengt på DY sine avganger på Bardufoss, kan de velge å busse folk til Evenes eller Tromsø. Dersom dette blir for dyrt eller tar for lang tid, kan SAS benyttes.

MartinL
22-12-2009, 21:52
Når de har SAS skriker de etter DY. Når de har DY, skriker de etter SAS.

Det finnes nok plass for begge:)

LN-MOW
22-12-2009, 21:53
Morsom sammenligning ... jaja - begge starter med B .. ;)

Glenn
22-12-2009, 21:54
Jeg håper det finnes plass til begge, for DY trenger konkurranse.

Og jeg tror at prisene til og fra Bardufoss går ned hos begge når konkurransen tilspisser seg.

Balle Chlorin
23-12-2009, 00:45
Jeg syns vel ikke akkurat dette kan kalles blodpriser, men hva vet vel jeg....

http://www.norwegian.no/fly/lavpris/?D_City=OSLALL&A_City=BDU&TripType=2&D_Day=1&D_Month=201001&R_Day=1&R_Month=201001&AdultCount=1&ChildCount=0&InfantCount=0

FlightDeck
23-12-2009, 01:03
Jeg syns vel ikke akkurat dette kan kalles blodpriser, men hva vet vel jeg....

http://www.norwegian.no/fly/lavpris/?D_City=OSLALL&A_City=BDU&TripType=2&D_Day=1&D_Month=201001&R_Day=1&R_Month=201001&AdultCount=1&ChildCount=0&InfantCount=0

Så har da også Norwegian redusert prisene til nettopp Bardufoss etter at SAS offentliggjorde sin nye ruter! Det er bra, da virker konkurransen! Og ellers synes jeg ikke det er noe galt at Norwegian, som eneste operatør, selger billetter til høyere priser til Bardufoss enn til andre destinasjoner der det er konkurranse. Det er bare en naturlig konsekvens av markedssituasjonen.

BU662
23-12-2009, 07:36
Naja, konkurransen varer bare höysesongen...

Deretter er det trolig bare en aktör.

Men jeg er personlig overrasked at man klarer a skape sa mye PR av sa lite...

sail4fun
23-12-2009, 10:07
Naja, konkurransen varer bare höysesongen...

Deretter er det trolig bare en aktör.

Men jeg er personlig overrasked at man klarer a skape sa mye PR av sa lite...

Man har jo en stor læremester i Norsk luftfart når det gjelder PR i stor og smått

seilfly
12-08-2010, 22:09
Om man må fly med WF fordi DY ikke flyr fra et sted, og så skal videre på en rute hvor DY flyr, så må man fly med DY på de rutene. Selv om de to ikke samarbeider.

Man kan jo håpe Forsvaret hopper bukk over Norwegian i neste omgang slik at det er mulig å reise til/fra steder hvor WF flyr uten å sjekke inn flere ganger på samme tur, og slik at det er mulig å være forsinket uten å måtte betale ny flybillett. WF og DY burde samarbeide og det burde være et MÅ-krav til en avtale med DY. Hvis ikke burde ikke DY få lov til å levere et eneste anbud. Jeg vet ikke om det er DY, WF(SK) eller begge som er siræva men avtalen med SK må ha vært meget bedre for de som skulle reise.

Det er på tide å takke Norwegian for "innsatsen", med et klapp på skulderen og et "godt forsøk" :headbang:headbang:headbang
Eller hva med et UNNTAK for reiser til steder hvor DY ikke flyr, at man kan reise med SK/WF som faktisk samarbeider? :old

Tertit54
12-08-2010, 22:14
Om man må fly med WF fordi DY ikke flyr fra et sted, og så skal videre på en rute hvor DY flyr, så må man fly med DY på de rutene. Selv om de to ikke samarbeider.

Man kan jo håpe Forsvaret hopper bukk over Norwegian i neste omgang slik at det er mulig å reise til/fra steder hvor WF flyr uten å sjekke inn flere ganger på samme tur, og slik at det er mulig å være forsinket uten å måtte betale ny flybillett. WF og DY burde samarbeide og det burde være et MÅ-krav til en avtale med DY. Hvis ikke burde ikke DY få lov til å levere et eneste anbud. Jeg vet ikke om det er DY, WF(SK) eller begge som er siræva men avtalen med SK må ha vært meget bedre for de som skulle reise.

Det er på tide å takke Norwegian for "innsatsen", med et klapp på skulderen og et "godt forsøk" :headbang:headbang:headbang
Eller hva med et UNNTAK for reiser til steder hvor DY ikke flyr, at man kan reise med SK/WF som faktisk samarbeider? :old


Jeg skjønner at du har havna på Andøya nå !:headbang :spin

CK
12-08-2010, 22:25
. WF og DY burde samarbeide og det burde være et MÅ-krav til en avtale med DY.


ain't gonna happen! Hvorfor skulle WF samarbeide med DY? WF er ei heleid datterselskap av SAS, og det vil jo være helt uaktuelt for WF å samarbeide med Norwegian. Men, det er jo ikke WF som er "bad guy" her, det er jo DY som har som sin forretningsmodell ikke å ha interlining med andre selskaper enn seg selv.

Forøvrig er det jo morsomt at Skånevik i DY har bestilt billetter til Brønnøysund med SAS....:google

gustavf
12-08-2010, 22:44
ain't gonna happen! Hvorfor skulle WF samarbeide med DY? WF er ei heleid datterselskap av SAS, og det vil jo være helt uaktuelt for WF å samarbeide med Norwegian.

Samtidig flyr WF en mengde FOT-ruter, der det ikke ville være urimelig å kreve at selskapet har en eller annen enkel avtalestruktur for interlining med alle aktører. Å tvinge DY til å inngå slike avtaler, er imidlertid hakket verre.

Discus
12-08-2010, 22:48
Samtidig flyr WF en mengde FOT-ruter, der det ikke ville være urimelig å kreve at selskapet har en eller annen enkel avtalestruktur for interlining med alle aktører.

Gjennomgående billetter ligger i avtalevilkårene til FOT-rutene mener jeg å huske.

LN-MOW
12-08-2010, 22:48
Samtidig flyr WF en mengde FOT-ruter, der det ikke ville være urimelig å kreve at selskapet har en eller annen enkel avtalestruktur for interlining med alle aktører. Å tvinge DY til å inngå slike avtaler, er imidlertid hakket verre.

Man kan ikke inngå enveis interlineavtale ... og DY har for lenge siden gjort det klart at interlining er uaktuelt, så dett er dett .... *poff*

gustavf
12-08-2010, 22:50
Gjennomgående billetter ligger i avtalevilkårene til FOT-rutene mener jeg å huske.

Jeg mener å huske at Kato Air ikke hadde det, men jeg kan huske feil.

gustavf
12-08-2010, 22:57
Man kan ikke inngå enveis interlineavtale ... og DY har for lenge siden gjort det klart at interlining er uaktuelt, så dett er dett .... *poff*

Jepp. Det er imidlertid litt overraskende når CK antyder at SAS vil gjøre det umulig for Widerøe å inngå en interlineavtale med Norwegian.

LN-MOW
12-08-2010, 23:08
Business is business - hvis vi kan ha interlineavtaler med BA og KLM ser ihvertfall ikke jeg noen spesiell forskjell i å ha tilsvarende med DY .. vi hadde jo avtale med BU .. men hva betyr det hva jeg mener? Jeg er bare en liten bonde på sjakkbrettet likevel ...

wf145
12-08-2010, 23:22
Jeg mener å huske at Kato Air ikke hadde det, men jeg kan huske feil.

Du har heilt rett. alle passasjerar til Kato Air måtte sjekke inn på nytt i BOO, få merka bagasjen på nytt, og hadde separate bilettar.

Merrilfield
13-08-2010, 01:43
Jepp. Det er imidlertid litt overraskende når CK antyder at SAS vil gjøre det umulig for Widerøe å inngå en interlineavtale med Norwegian.

Overraskende???

CK
13-08-2010, 08:55
Nå er det heldigvis ikke jeg som bestemmer, men som det helt rett påpekes, så er interlining en del av FOT-kravene, så du kan i prinsippet fly Sogndal-Oslo-London med WF/BA, men nå er det jo DY som ikke vil interline, så problemstillingen er uaktuell. SAS ville nok ikke "gjøre det umulig" for WF å samarbeide med DY, men hele problemstillingen er uaktuell ettersom WF er en del av SAS-konsernet, styreformannen i WF er John Dueholm og hvorfor i all verden skulle WF ønske å samarbeide med DY når de er en del av SAS-konsernet? Det er som om AppleStore skulle begynne å selge Samsungs Android-telefoner.

Interlining er noe helt annet enn et "samarbeid", all den tid både SAS og Widerøe f.eks. interliner med KLM, BA, Finnair etc - og man kan neppe "beskylde" disse selskapene for å "samarbeide". Interlining er, slik jeg ser det, en del av den gamle intrastrukturen i nettverksselskapene.

seilfly
13-08-2010, 17:50
Klinkende godt eksempel på at det er selskapets og ikke kundens behov som er i fokus i norsk luftfart.

Discus
13-08-2010, 18:01
Klinkende godt eksempel på at det er selskapets og ikke kundens behov som er i fokus i norsk luftfart.

Norsk luftfart er en bransje med konkurranse - skjønner ikke at det skal være naturlig at man skal tvinges til samarbeid på det åpne markedet. Dersom DY (eller hvem det er) mener at det er til selskapets/eiernes beste at de ikke har interline-samarbeid så er jo det problemfritt.

LN-TIB
13-08-2010, 18:22
FOT reglene sier at de som tildeles kontrakter også skal tilby samme vilkår for interlining med alle aktører som ønsker dette. Tolker dette dit hen at DY i så fall ikke ønsker det. SAS kan ikke stoppe dette.

seilfly
13-08-2010, 18:25
Dersom DY (eller hvem det er) mener at det er til selskapets/eiernes beste at de ikke har interline-samarbeid så er jo det problemfritt.

Ja i Norwegians verden er nok det problemfritt...

Glenn
24-10-2010, 19:47
Neste år er de tilbake også, fra 30. juni med 4 ukentlige avganger. :)
Litt mer forsiktig neste år.

BU662
24-10-2010, 20:20
Klinkende godt eksempel på at det er selskapets og ikke kundens behov som er i fokus i norsk luftfart.

Dersom jeg tolker situasjonen rett, så står og faller BDU ruten egentlig med kontrakten fra forsvaret. Ergo er kontraktsbetingelser lagt til dette hva forsvaret krever. Dette må ikke nødvendigvis være den samme som du som privat-kunde vil ha. To helt forskjellige sko.

Jeg for min del tror at den som betaler "konserten" bestemmer hvilked musikk i hvilked omfang blir tilbyd...