Spantax
20-12-2009, 21:59
Her kommer siste del i min trip report-trilogi fra årets reise til Thailand og Vietnam.
De to foregående kan leses her:
Oslo-Bangkok-Oslo med TG 777-200ER: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=55008
Bangkok-Chiang Mai-Bangkok med TG 747-400 og A300-600: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=56131
Det klaffet så vel i år at tre av mine gode gamle kolleger jobber sammen i Ho Chi Minh (Saigon, SGN) denne vinteren. Dermed ble en liten snarvisitt lagt inn i ferieplanene. Flyturen mellom BKK og SGN er bare 1t 25 min, og ruten trafikkeres av både FD, TG, VN, LH og AF – de to sistnevnte som en forlengelse av henholdsvis FRA-BKK og CDG-BKK. Med andre ord er en tur til SGN en ukomplisert avstikker når man allikevel befinner seg i Thailand.
Valget falt på LH en vei og AF den andre. Delvis pga passende rutetider, men mest av alt fordi jeg aldri har fløyet deres 747’er. Jeg samler på fly jeg har fløyet med i skala 1:400, og ville dermed få to nye fly til samlingen.
Vi er på flyplassen 13.50, og avgangen med LHs flight 772 er i utgangspunktet planlagt til 16.10. Det viser seg raskt at jeg har blingset litt på Flightstats, og det er en skikkelig kalddusj at det blinker ”DELAY” på skjermene. Ikke hvilken som helst delay, heller. Ny tid 20.10!
Vi har avtalt å møte mine venner på Saigon Saigon bar klokka ni, så nå er rådyr gode. Mitt flyskrekkbefengte reisefølge slår som vanlig over på panikkmodus og mener det må være noe katastrofalt galt med flyet som kan forårsake en så kraftig forsinkelse.
Heldigvis har jeg en plan B. Den heter TG556, og skal gå klokka 18.25. Ved innsjekkingen møter vi en riktig hyggelig ung mann som bare er lutter smil og velvilje. Jeg forklarer vårt lille problem og håper LH ikke har bestemt seg for å sende altfor mange av sine pax over til TG. Etter litt tasting kommer han frem til at han kan gi oss seter med en gang – men ettersom vi allerede er listet på en LH-flight ber han meg om å oppsøke dem for å kansellere denne.
På veien til LH-innsjekk legger jeg merke til flere som går og holder seg for nesen. I all verden, tenker jeg – og går rett inn i en sky av gjennomtrengende svettestank. Kvalmende! Et lite blikk til venstre for å finne ut hvor lukten kommer fra avslører at Kingfisher Airlines er i full gang med innsjekking...
Ved LH-skranken er det bare å laine seg opp bak en gruppe på ca. tretti vietnamesere med tilhørende pappesker og oversize kofferter. Heldigvis forbarmer damen bak skranken seg over meg, og sender meg til First-skranken, med ordene: ”I am a little busy here”. Også her sitter en hyggelig ung thai-mann, og kansellering er selvsagt ikke noe problem.
http://i861.photobucket.com/albums/ab177/frnordei/ThailandogVietnam2009520.jpg Dagens middag inntas en etasje nedenfor innsjekk. Dette er reisefølgets japansk-inspirerte sak...
http://i861.photobucket.com/albums/ab177/frnordei/ThailandogVietnam2009521.jpg ...og her er nudelsuppa mi.
Passkontroll og sikkerhetssjekk er det sedvanlige kaoset. I tillegg er det VARMT i terminalen. Jeg tror de har problemer med rekkevidden på aircondition-enhetene. Det var snakk om dette allerede ved åpningen. Suvarnabhumi er ikke særlig spennende, om man ikke elsker shopping. Den er ekstremt lite spottervennlig, men i det minste ren og pen (med unntak av vinduene, da) og lukter godt av aromatiske oljer fra THANN og Panpuri (til salgs, naturligvis).
http://i861.photobucket.com/albums/ab177/frnordei/ThailandogVietnam2009538.jpg TG556 er code share med OS og NH.
http://i861.photobucket.com/albums/ab177/frnordei/ThailandogVietnam2009524.jpg Her er det ikke akkurat trengsel...
Klokken 17.10 kommer vi til gate D3, og da er preboarding allerede igang. Dørene åpnes klokka 18.00 sharp, og frem kommer mannen med det lille skiltet som ingen kan lese. Det er boarding by numbers, og etter at de fine er sluppet ombord, kan de uvaskete på rad 56 til 66 få stige på. Det er oss det, for vi har fått 56J og K av den hyggelige unge mannen i innsjekken.
http://i861.photobucket.com/albums/ab177/frnordei/ThailandogVietnam2009529.jpg HS-TEP "Sri Anocha" - en splitter ny A330-300 - er dagens buss.
http://i861.photobucket.com/albums/ab177/frnordei/ThailandogVietnam2009546.jpg Og her har noen fettere fra Europa kommet på besøk. De hviler seg litt etter den lange reisen.
Ved døren blir vi møtt av to c/a, og får et varmt velkomstsmil fra begge to. På vår vei gjennom kabinen står flere kolleger linet opp i sine smarte rosa/lilla uniformer (de bruker ikke bunaden på korte distanser). Vi får en wai og et ”welcome onboard” fra samtlige. Med andre ord et skikkelig velopplagt kabinpersonale – like friskt som luften ombord i denne velstriglede Airbus 330-300 maskinen. Virkelig en imponerende velkomst!
(Det er først i det jeg skriver denne rapporten at jeg blir oppmerksom på hvor nytt dette flyet er: "Sri Anocha" ble levert 31. juli i år, og er det 1000. eksemplaret av Airbus 330/340-familien.)
http://i861.photobucket.com/albums/ab177/frnordei/ThailandogVietnam2009555.jpg Velstriglet og folketom kabin i dette splitternye flyet.
http://i861.photobucket.com/albums/ab177/frnordei/ThailandogVietnam2009558.jpg Vakker kunst på bakveggen. Dette symboliserer "A touch of Thai", som i "Welcome to Royal Orchid service. With a touch of THAI it is our pleasure to ensure your comfort during your flight with us."
Det blir snart klart at vi ikke får mye selskap på denne flyturen. Jeg vil anslå at ca. 20% av setene på economy er opptatt. Faktisk har vi hele rad 56 for oss selv - åtte seter – men vi klarer oss fint med med vår komfortable toseter. Knyttnevetesten blir bestått med glans, og vi har samme AVOD som på utreisens 772ER.
http://i861.photobucket.com/albums/ab177/frnordei/ThailandogVietnam2009565.jpg Vi har hele rad 56 for oss selv - og vel så det.
Når alle har satt seg blir avisene, som har stått ved døren under boarding, trillet gjennom kabinen. Et hyggelig touch for en som alltid er for opptatt med å suge inn inntrykk og sjekke reg’er til å huske å raske med seg gratis lesestoff.
Klokka 18.20 lyder ”Cabin crew arm doors”, og fire minutter etter starter endelig reisen mot Vietnam. Vi takser forbi en ATR72 fra Lao Airlines, parkert ved siden av en noe større, men ikke fullt så eksotisk kollega fra SAS.
Jeg tror pilotene har bestemt seg for å passe ekstra godt på flyet sitt i kveld, for maken til forsiktig taksing har jeg sjelden opplevd. Ti minutter etter start lirkes vi mykt og vart ut på senterlinjen. Foran oss drønner en 777-200 nedover bane 19L. Bak oss lurer en av Air Asias gamle 737-300. Det blir vår tur, og med minimal load settes også lav power setting. Det blir en silkemyk avgang, vi ruller leeenge, og vi må virkelig kjenne etter for å føle at vi har forlatt jorden. Ikke et vindpust forstyrrer den perfekte rotasjonen, og vi bæres på silkemyke vinger opp mot kveldshimmelen. Jeg tørker diskret litt fuktighet fra øyekroken. Jeg har opplevd piloten kjæle med sin vakre fugl og slippe henne mykt fri i sitt rette element. Det er i slike stunder man er glad for at man har denne lidenskapen.
Reisefølget sørger naturligvis for å knuse det vakre øyeblikkets skjøre poesi. I hans øyne er det helt unormalt at alt er så stille og vibrasjonsfritt. Og at det kan ta så lang tid å komme seg opp fra bakken! Nå skal vi nok straks brase gjennom en mur og bli kvernet til benmel. Jeg prøver å berolige ham og sier ”se, vi er jo høyt oppe allerede – se så mange lys og den flotte stjerneklare kvelden uten et vindpust”. Fullstendig bortkastet.
Fortsettes...
De to foregående kan leses her:
Oslo-Bangkok-Oslo med TG 777-200ER: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=55008
Bangkok-Chiang Mai-Bangkok med TG 747-400 og A300-600: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=56131
Det klaffet så vel i år at tre av mine gode gamle kolleger jobber sammen i Ho Chi Minh (Saigon, SGN) denne vinteren. Dermed ble en liten snarvisitt lagt inn i ferieplanene. Flyturen mellom BKK og SGN er bare 1t 25 min, og ruten trafikkeres av både FD, TG, VN, LH og AF – de to sistnevnte som en forlengelse av henholdsvis FRA-BKK og CDG-BKK. Med andre ord er en tur til SGN en ukomplisert avstikker når man allikevel befinner seg i Thailand.
Valget falt på LH en vei og AF den andre. Delvis pga passende rutetider, men mest av alt fordi jeg aldri har fløyet deres 747’er. Jeg samler på fly jeg har fløyet med i skala 1:400, og ville dermed få to nye fly til samlingen.
Vi er på flyplassen 13.50, og avgangen med LHs flight 772 er i utgangspunktet planlagt til 16.10. Det viser seg raskt at jeg har blingset litt på Flightstats, og det er en skikkelig kalddusj at det blinker ”DELAY” på skjermene. Ikke hvilken som helst delay, heller. Ny tid 20.10!
Vi har avtalt å møte mine venner på Saigon Saigon bar klokka ni, så nå er rådyr gode. Mitt flyskrekkbefengte reisefølge slår som vanlig over på panikkmodus og mener det må være noe katastrofalt galt med flyet som kan forårsake en så kraftig forsinkelse.
Heldigvis har jeg en plan B. Den heter TG556, og skal gå klokka 18.25. Ved innsjekkingen møter vi en riktig hyggelig ung mann som bare er lutter smil og velvilje. Jeg forklarer vårt lille problem og håper LH ikke har bestemt seg for å sende altfor mange av sine pax over til TG. Etter litt tasting kommer han frem til at han kan gi oss seter med en gang – men ettersom vi allerede er listet på en LH-flight ber han meg om å oppsøke dem for å kansellere denne.
På veien til LH-innsjekk legger jeg merke til flere som går og holder seg for nesen. I all verden, tenker jeg – og går rett inn i en sky av gjennomtrengende svettestank. Kvalmende! Et lite blikk til venstre for å finne ut hvor lukten kommer fra avslører at Kingfisher Airlines er i full gang med innsjekking...
Ved LH-skranken er det bare å laine seg opp bak en gruppe på ca. tretti vietnamesere med tilhørende pappesker og oversize kofferter. Heldigvis forbarmer damen bak skranken seg over meg, og sender meg til First-skranken, med ordene: ”I am a little busy here”. Også her sitter en hyggelig ung thai-mann, og kansellering er selvsagt ikke noe problem.
http://i861.photobucket.com/albums/ab177/frnordei/ThailandogVietnam2009520.jpg Dagens middag inntas en etasje nedenfor innsjekk. Dette er reisefølgets japansk-inspirerte sak...
http://i861.photobucket.com/albums/ab177/frnordei/ThailandogVietnam2009521.jpg ...og her er nudelsuppa mi.
Passkontroll og sikkerhetssjekk er det sedvanlige kaoset. I tillegg er det VARMT i terminalen. Jeg tror de har problemer med rekkevidden på aircondition-enhetene. Det var snakk om dette allerede ved åpningen. Suvarnabhumi er ikke særlig spennende, om man ikke elsker shopping. Den er ekstremt lite spottervennlig, men i det minste ren og pen (med unntak av vinduene, da) og lukter godt av aromatiske oljer fra THANN og Panpuri (til salgs, naturligvis).
http://i861.photobucket.com/albums/ab177/frnordei/ThailandogVietnam2009538.jpg TG556 er code share med OS og NH.
http://i861.photobucket.com/albums/ab177/frnordei/ThailandogVietnam2009524.jpg Her er det ikke akkurat trengsel...
Klokken 17.10 kommer vi til gate D3, og da er preboarding allerede igang. Dørene åpnes klokka 18.00 sharp, og frem kommer mannen med det lille skiltet som ingen kan lese. Det er boarding by numbers, og etter at de fine er sluppet ombord, kan de uvaskete på rad 56 til 66 få stige på. Det er oss det, for vi har fått 56J og K av den hyggelige unge mannen i innsjekken.
http://i861.photobucket.com/albums/ab177/frnordei/ThailandogVietnam2009529.jpg HS-TEP "Sri Anocha" - en splitter ny A330-300 - er dagens buss.
http://i861.photobucket.com/albums/ab177/frnordei/ThailandogVietnam2009546.jpg Og her har noen fettere fra Europa kommet på besøk. De hviler seg litt etter den lange reisen.
Ved døren blir vi møtt av to c/a, og får et varmt velkomstsmil fra begge to. På vår vei gjennom kabinen står flere kolleger linet opp i sine smarte rosa/lilla uniformer (de bruker ikke bunaden på korte distanser). Vi får en wai og et ”welcome onboard” fra samtlige. Med andre ord et skikkelig velopplagt kabinpersonale – like friskt som luften ombord i denne velstriglede Airbus 330-300 maskinen. Virkelig en imponerende velkomst!
(Det er først i det jeg skriver denne rapporten at jeg blir oppmerksom på hvor nytt dette flyet er: "Sri Anocha" ble levert 31. juli i år, og er det 1000. eksemplaret av Airbus 330/340-familien.)
http://i861.photobucket.com/albums/ab177/frnordei/ThailandogVietnam2009555.jpg Velstriglet og folketom kabin i dette splitternye flyet.
http://i861.photobucket.com/albums/ab177/frnordei/ThailandogVietnam2009558.jpg Vakker kunst på bakveggen. Dette symboliserer "A touch of Thai", som i "Welcome to Royal Orchid service. With a touch of THAI it is our pleasure to ensure your comfort during your flight with us."
Det blir snart klart at vi ikke får mye selskap på denne flyturen. Jeg vil anslå at ca. 20% av setene på economy er opptatt. Faktisk har vi hele rad 56 for oss selv - åtte seter – men vi klarer oss fint med med vår komfortable toseter. Knyttnevetesten blir bestått med glans, og vi har samme AVOD som på utreisens 772ER.
http://i861.photobucket.com/albums/ab177/frnordei/ThailandogVietnam2009565.jpg Vi har hele rad 56 for oss selv - og vel så det.
Når alle har satt seg blir avisene, som har stått ved døren under boarding, trillet gjennom kabinen. Et hyggelig touch for en som alltid er for opptatt med å suge inn inntrykk og sjekke reg’er til å huske å raske med seg gratis lesestoff.
Klokka 18.20 lyder ”Cabin crew arm doors”, og fire minutter etter starter endelig reisen mot Vietnam. Vi takser forbi en ATR72 fra Lao Airlines, parkert ved siden av en noe større, men ikke fullt så eksotisk kollega fra SAS.
Jeg tror pilotene har bestemt seg for å passe ekstra godt på flyet sitt i kveld, for maken til forsiktig taksing har jeg sjelden opplevd. Ti minutter etter start lirkes vi mykt og vart ut på senterlinjen. Foran oss drønner en 777-200 nedover bane 19L. Bak oss lurer en av Air Asias gamle 737-300. Det blir vår tur, og med minimal load settes også lav power setting. Det blir en silkemyk avgang, vi ruller leeenge, og vi må virkelig kjenne etter for å føle at vi har forlatt jorden. Ikke et vindpust forstyrrer den perfekte rotasjonen, og vi bæres på silkemyke vinger opp mot kveldshimmelen. Jeg tørker diskret litt fuktighet fra øyekroken. Jeg har opplevd piloten kjæle med sin vakre fugl og slippe henne mykt fri i sitt rette element. Det er i slike stunder man er glad for at man har denne lidenskapen.
Reisefølget sørger naturligvis for å knuse det vakre øyeblikkets skjøre poesi. I hans øyne er det helt unormalt at alt er så stille og vibrasjonsfritt. Og at det kan ta så lang tid å komme seg opp fra bakken! Nå skal vi nok straks brase gjennom en mur og bli kvernet til benmel. Jeg prøver å berolige ham og sier ”se, vi er jo høyt oppe allerede – se så mange lys og den flotte stjerneklare kvelden uten et vindpust”. Fullstendig bortkastet.
Fortsettes...