PDA

View Full Version : 'Slik flyr barna best alene'

LN-MOW
18-12-2009, 13:30
Ingen tvil om hvem som kommer ut best naar det gjelder barn som reiser alene. Baade paa pris og produkt. Verdt aa merke er at DY heller ikke tillater transfer for UM'er, noe som gjoer dem ubrukelige paa mange innenlandsstrekninger.

Skal du sende dine håpefulle med fly alene, bør du sjekke hvilken praksis flyselskapene opererer med. SAS har både lavere gebyrer og et bedre tilbud enn Norwegian.

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=580909

RIBRO
18-12-2009, 15:33
Vi har dessverre ikke mulighet til å ta oss av barn som reiser alene dersom reisen består av flere strekninger, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til Dine Penger.

Det høres ut som om de ikke ØNSKER barn ombord i Norge.

Someone
18-12-2009, 15:34
Dette viser jo tydelig hvorfor man også har behov for nettverksselskapene og ikke bare low-cost punkt til punkt

view
18-12-2009, 15:35
Enig, dette er noe lavpris selskaper ikke ønsker seg i det hele tatt, og DY gjør vel sitt for å gjøre det klart her.

Service = kostnader. Jeg reiste mye alene som liten og synes det var veldig stas, ble alltid tatt godt hånd om at SAS og Widerøe. Ingen tvil om jeg vil benytte til å sende egne barn.

JoeW
18-12-2009, 17:32
Med litt erfaring fra UM-handling er jeg heller ikke direkte overrasket over konklusjonen.

Dere som mener DY ikke ønsker seg UMs - kunne ikke DY hatt en generell aldersgrense på 12 år for å reise alene - og droppet all UM-service, slik det i dag er en aldersgrense på 5 for å i det hele tatt være UM?

EDIT: Mener dog å ha hørt at SGS skulle outsource UM-handlingen/assistansen ihvertfall ved OSL - og i sommer ble jo den gamle "barneloungen"/assistansesenteret lagt ned - eller "flyttet" til en av broene på messaninnivå langt ute på innland...

ENGM 911
18-12-2009, 18:40
Behandling av minipax (UM) krever sitt ansvar. Her ser det ut som DY ikke vil ta på seg "bryet" med UM i transitt. Dette blir for "spett" DY, full skjerpings.

Wig-wag
18-12-2009, 18:45
Eh? Hvorfor skulle jeg like at prisene på mine flybilletter skal bli dyre for at flyselskapet skal "pålegges" å frakte andres unger? (Sette på spissen)

Someone
18-12-2009, 18:46
Eh? Hvorfor skulle jeg like at prisene på mine flybilletter skal bli dyre for at flyselskapet skal "pålegges" å frakte andres unger? (Sette på spissen)

Nå betaler faktisk UMer et gebyr

BSSW
18-12-2009, 18:52
Men det gebyret dekker vel ikke alle utgiftene som selskapet har for jobben, etter hva jeg har lest.

Wig-wag
18-12-2009, 18:54
Ja, men sa ikke Norwegian noe om at dette langt fra dekker de faktiske utgiftene, sist denne problematikken var oppe i media. Dengang var det en mor som mente at UM-gebyret hos Norwegian var alt for høyt for at hun kunne sende sin sønn fra Bardufoss til Stavanger hver helg, eller noe sånt.

Norwegian sa også dengang at de ikke ville drive med dette, men mediapresset ble så stort at de måtte krype til korset.

JoeW
18-12-2009, 19:21
Innenriks-UM på flyplasser der foreldre også kan møte ved gaten er ikke noe å snakke om - men med kjennskap til OSL kan jeg si at DY ikke tjener penger på UM-fee'en - den dekker ikke alle kostnadene forbundet med dette.

Wishmaster
18-12-2009, 21:21
EDIT: Mener dog å ha hørt at SGS skulle outsource UM-handlingen/assistansen ihvertfall ved OSL - og i sommer ble jo den gamle "barneloungen"/assistansesenteret lagt ned - eller "flyttet" til en av broene på messaninnivå langt ute på innland...

- OSL skulle ha butikk ?

flyplass ansatte -> :headbang:headbang:headbang:headbang :stir :old <- "jeg vil ha 2 pølser" sa en kunde

GO OSL!

JoeW
18-12-2009, 21:24
Er det kommet en butikk i andre etasje over Monolitten?!

Farmer
18-12-2009, 22:41
Ja, men sa ikke Norwegian noe om at dette langt fra dekker de faktiske utgiftene, sist denne problematikken var oppe i media. Dengang var det en mor som mente at UM-gebyret hos Norwegian var alt for høyt for at hun kunne sende sin sønn fra Bardufoss til Stavanger hver helg, eller noe sånt.

Norwegian sa også dengang at de ikke ville drive med dette, men mediapresset ble så stort at de måtte krype til korset.

BDU-SVG som UM er vel en umulighet ved at det betinger flybytte med DY ..
Vi ser også dessverre mange som tror at det går å kombinere UM-bookinger med DY og WF/SK . Ikke alltid like lett å få forklart for foreldre at da må de engasjere noen selv som kan ta vare på barna under flybytte med ny innsjekk og det hele.

OJB
19-12-2009, 15:15
Dette viser jo tydelig hvorfor man også har behov for nettverksselskapene og ikke bare low-cost punkt til punkt

Nemmelig , nå må jo folk snart begripe dette etter min oppfatning.

laurenz
19-12-2009, 15:31
Nemmelig , nå må jo folk snart begripe dette etter min oppfatning.

Det er vel behov for begge deller uten at det betyr at det ene er "bedre" en det andre? Forskjellige løsninger for forskjellige behov.

JoeW
19-12-2009, 15:35
Det er vel behov for begge deller uten at det betyr at det ene er "bedre" en det andre? Forskjellige løsninger for forskjellige behov.

De mer avanserte reiseruter fungerer jo uansett ikke med Norwegian - skal en UM Bergen-Oslo er det jo hipp som happ hvem man flyr med. Prismessig er UM-service faktisk billig - sammenlignet med amerikanske selskaper er det jo halv pris!