PDA

View Full Version : Air Berlin langrute: MUC-CUN-MUC

FlyHi
17-12-2009, 07:50
Netop hjemvendt fra endnu en rejse til Mexico og mit første bekendskab med Air Berlin's langruter, så må det også være på sin plads at skive lidt om det her.

Air Berlin har altid været et selskab, som jeg på kortruter har sat stor pris på - de formår at levere at rigtig godt produkt til en rimelig pris og de har for mig altid stået for kvalitet og grundighed. Nu bliver det så denne gang meget spændende, at se hvordan deres langrute-produkt er.

Air Berlin's langruter er det tidligere LTU, som jeg ikke har hørt specielt meget godt om fra dengang de var selvstændige og jeg har selv flere tidligere erfaringer med Condor, som vel kan sammenlignes med det tidligere LTU. Begge dele (hvilket Air Berlin også er dag) en form for hybrid mellem charter og rute, hvor hovedparten af pladserne er solgt via charterseskaberne og så sælger flyselskaberne selv de resterende pladser. Efter mine tidligere oplevelser med Condor, så var forventningerne ikke høje til ex-LTU heller, men jeg havde dog en forventning om at Air Berlin kunne have forbedret produktet når de nu har et så ganske udemærket produkt på kortruter.

01.12.09
CPH-MUC med SAS MD80. Denne tur foregik helt planmæssigt. Afgang tidligt tirsdag morgen og til tid og med en belægning på vel kun 30-40 procent, så var der rigtig god plads ombord og vi blev seatet helt fremme på række 9. Med en placering så langt fremme, så er det jo altid en dejlig oplevelse at flyve MD80. Dejlig ro ombord, hvilket er præcist hvad man har brug for på en afgang 6:45. Ingen detaljeret tripreport her, da vi har set det masser af gange på denne type flyvning.

01.12.09
MUC-CUN - AB7414 - A332
Ankomst til MUC og terminalskifte. Heldigvis havde vi fået bagagen checket ind gennemgående selvom vi var på separate billetter. Det tog lidt tid at finde frem til Air Berlins skranker i Terminal 1, som jeg personligt synes er ret dårligt skiltet og mere minder om et shoppingcenter end en lufthavn, men vi havde god tid og der var ingen kø. 5 min efter check-in var vi igennem sikkerhedskontrollen. Plads på Række 23 - A+C+D. Udemærkede pladser når man rejse med et lille barn og holder af pladser ved midtergangen.

http://lundbergpoulsen.dk/scanairpix/D-ALPJ.jpg

Ved gaten ventede D-ALPJ på os. Det er Air Berlins nyeste A332, som blev leveret til d. 31.03.08. Fin maskine, som var udstyret med nye Recaro-sæder, som gav ganske god benplads når man tager i betragtning at der er presset 303 sæder ind. Config er 2-4-2. Efter min mening, så vil man i sådanne tilfælde skulle vælge mellem god siddekomfort eller benplads.

http://lundbergpoulsen.dk/scanairpix/legroomudrejse.jpg

Jeg er ikke særlig vild med at sidde i disse tyndt polstrede Recaro-sæder, men på en 12 timers flyvning, så er lidt ekstra benplads meget værd, så helt ok i dette tilfælde. Selv ville jeg foretrække lidt tykkere polstring på sæderne og lidt mere benplads, men desværre går udviklingen jo ikke den vej. Det er en af grundene til at jeg holder så meget af at flyve langt med f.eks. SAS, hvor jeg synes man sidder rigtig godt ombord.

http://lundbergpoulsen.dk/scanairpix/Gate_udrejse.jpg

Boarding var noget kaotisk. Selvom der på boardingtavlen stod at der skulle boardes i sektioner, så blev det ikke håndhævet af gate-personalet, hvilket resulterede i at boarding blev meget langsom. Vi blev da også et kvarters tid forsinket pga. dette. Desuden tilbyder Air Berlin åbenbart heller ikke preboarding til hverken familier med børn eller til deres "business-class" kunder. Måske vi bare var uheldige, men personalet ved dagens gate tilbød det i hverfald ikke.

Kabinen virkede velholdt, ren og indbydende og personalet virkede også umiddelbart til at være oplagte. Allerede ved boarding blev der uddelt mintpastiller til alle samt legetøjsposer til børnene. Puder og tæpper var placeret på sæderne. Både puder og tæpper var af den tyndeste og dårligste kvalitet man kan forestille sig. Tag din egen pude med, hvis du har brug for andet en papir-puder. Tæppet var dog overraskende varmt når man tager i betragtning, hvor tyndt det var. Dog skal du ikke tage pænt tøj på, hvis du vil bruge det, da samtlige pax på denne flyvning var fyldt med små blå "nullermænd" på tøjet, da det smittede rigtig meget af. Jeg mistænker, at der har været tale om en ny sending tæpper som endnu ikke har været vasket før brug, men det burde de nu have gjort - eller udleveret renserikuponer sammen med dem - for de ødelægger folks tøj.

Take-Off tæt på scheduleret tid og en routing, som gik over FRA, SNN og så ellers over Atlanten et godt stykke fra den amerikanske Østkyst - nedover Bermuda og så ellers Cuba og til CUN. Vi var næsten ikke over land fra SNN indtil vi landede i CUN. Denne routing havde jeg ikke prøvet før. Alle tidligere gange er turen mod CUN gået ind over fastlandet i USA (enten over NYC eller CHI) - og/eller op over Grønland. men denne gang skulle vi altså kun flyve over vand, så der var ikke meget at se på undervejs.

http://lundbergpoulsen.dk/scanairpix/ruteudrejse.jpg

Kort tid efter take-off var det tid til lidt drikkevarer. Softdrinks er gratis ombord, mens man betaler for alkohol. Dog serveres der gratis vin til maden samt en gratis avec efter maden. Selv drikker jeg meget lidt alkohol når jeg flyver, så det er ikke noget problem for mig, men konceptet synes jeg er en god balance mellem at byde sin pax på lidt godt - uden at der behøver at være fri bar.

Kort tid efter drinkservice var det tid til første madservering. To retter at vælge imellem: Pasta eller Kylling. Selv valgte jeg Kylling, som blev serveret med lidt bådkartofler og grøntsager. Dertil var der en lille coleslaw salat samt ost og kiks. Faktisk et ganske udemærket måltid selvom portionerne er alt for små, men er det ikke noget alle flyselskaber efterhånden praktiserer? Kyllingen var mør, kartoftler var der stadig bid i og grøntsagerne var ikke udkogte. Helt ok. Coleslaw var ikke noget særligt - ligesom osten også var kedelig, men kunne gå an. Til dessert var der....... Ingenting - ikke engang et stykke chokolade på bakken.

http://lundbergpoulsen.dk/scanairpix/meal1udrejse.jpg

Drinkvognen kom igen rundt sammen med maden og her blev der som nævnt budt på hvid- og rødvin, samt softdrinks uden beregning.

Min rejsepartner valgte pastaen, som var noget udkogt, men smagte forbavsende godt. Dog var det en vegetarpasta, hvilket der ikke blev gjort opmærksom på. Fin service at tilbyde vegetarretter, men det ville have været fint at annoncere det.

Nu var det jo et tysk selskab vi fløj med, så kaffe og the blev serveret sammen med maden - og fair nok at mange tyskere gerne vil have det sammen med hovedretten, men selv vil jeg nu foretrække at få kaffen sammen med avec'en efter maden eller sammen med desserten (som der godt nok ikke var noget af i dette tilfælde). Da maden var overstået kom avec-vognen så rundt. Efter min mening en fin og flot ting at byde alle på. Jeg husker ikke præcist udvalget, men mener der var 3-4 forskellige at vælge imellem. Men af uransagelige årsager, så kom personalet ikke rundt med kaffe og the i samme omgang. Heller ikke bagefter. Nej kaffen skulle man altså drikke til maden - ikke til cognacen. En ekstra runde med kaffe/the ville have været på sin plads her.. På opfordring fik jeg dog en kop the - eller skal vi kalde det isthe - for den var iskold... Generelt virkede personalet ellers oplagt og imødekommende, men jeg tror vi var uheldige at få den uoplagte stewardesse i vores sektion - for hun virkede faktisk allermest som en der hellere ville have været et andet sted. Ikke så meget som et enkelt lille smil så vi fra hende på den 12 timer lange tur.

Madserveringen var overstået og det var nu tid til lidt ro.... Eller dvs. at vi skulle jo først have salgsritualet overstået, hvor der skulle sælges teddybjørne, flymodeller og "andet godt". Skuffende nok, så solgte Air Berlin ikke deres A330-model ombord. I brochuren havde de kun 737 og 320 - dvs. dem havde de kun i brochuren - altså ikke ombord. Så det blev ikke til nogen model denne gang.

Så blev det tid til ro i nogle timer, men inden da blev der dog uddelt en flaske vand til alle noget jeg personligt altid har sat stor pris på.

Desværre er der ikke PTV ombord på Air Berlins A330. Specielt på dette fly, som kun er lidt over halvandet år gammelt, så synes jeg faktisk godt man kunne forvente det. Selv charterselskaber har dette efterhånden. Række 23 viste sig at være en rigtig dårlig række til at se film fra. Enten fik du hold i nakken af at skulle kigge på skærmen lige over dig - ellers også fik du hovedpine af at knibe øjnene sammen for at se på den skærm der var placeret langt væk fra dig. Godt jeg selv havde min iPhone med. Der blev vist 3 film per vej - 2 nyere og en gammel. Fint nok udvalg - dog uden at imponere.

Air Berlin tilbyder at man udover den inkluderede mad kan købe en curry-würst - og efter det noget begrænsede måltid vi fik tidligere, så måtte jeg overgive mig til sulten og bestille sådan en nogle timer senere. Efter 30 min. havde jeg stadig ikke fået den serveret og da jeg spurgte efter den igen, så viste det sig at vores ikke så oplagte stewardesse havde glemt den. Efter yderligere 30 min fik jeg den så serveret - mere eller mindre iskold!!! Det var vist ikke hendes dag idag, så tilbage med den. Da det langt om længe lykkedes at få den serveret varm(efter ca 1 timer og 15 min sammenligt) så smagte den ganske udemærket og blev serveret med to stykker brød til. Fint mellemmåltid, som kan anbefales - og når turen tager 12 timer, så er der jo tid til at vente på den - selvom man havner i sektionen med en uoplagte kabinepersonale.

http://lundbergpoulsen.dk/scanairpix/curry_ud.jpg

Fortsættes....

FlyHi
17-12-2009, 07:50
Lidt mere end 3 timer før landing .- jeg gentager - TRE timer før landing. Startede de anden servering. Så det var ikke meget tid man fik lov at sove uden der var larm og uro i kabinen. Faktisk var dette ret så belastende når man nu rejser med en lille fyr på under 3 år. Jeg tror de fleste småbørns-forældre er klar over hvor meget mere afslappende rejsen bliver - både for dem selv - men også for omkringsiddende pax, når ens barn kan sove mest muligt på lange flyvningerne - og ikke bliver vækket når det først sover. Det lod Air Berlins personale sig dog ikke mærke af - eller tog hensyn til for den sags skyld. Ej heller blev der taget nogen som helst hensyn til støjniveau mv. når de kom forbi med trolleys. Lidt mere omtanke kunne være på sin plads - og faktisk synes jeg nu altid jeg har oplevet dette hos de fleste andre selskaber, men igen - vi har nok bare været uheldige og få den ikke så oplagte og hensynsfulde stewardesse.

Andet måltid var langt fra så indbydende som det første. Kolde Chicken Nuggets???? med karfoffelsalat. Hvis jeg skal være helt ærlig, så var konsistensen af disse fedtsugende tingester direkte ulækker. Chicken Nugget er normalt sprøde og varme, men nej - ikke i dette tilfælde - her var de bløde og kolde - hvilket resulterede i at paneringen virkede som en fedtsugende svamp. Kartoffelsalaten var som en fabrikslavet kartoffelsalat nu en gang er. Altså ikke specielt indbydende. Jeg sprang denne ret over og holdt mig til kiks, ost og chokoladekage. Osten var fuldstændig identisk med den ost, som blev serveret sammen med første måltid. Ganske udemærket, men lidt variation ville da ikke skade. Kiksene var okay og chokoladekagen var også helt ok. Dertil valgte jeg lidt (igen kold) the... Denne ret er nok noget af det mest utiltalende jeg har set på et fly og stod i stor kontrast til det første måltid vi fik, som faktisk var ganske godt.

http://lundbergpoulsen.dk/scanairpix/meal2udrejse.jpg

Nu var der så 2 timer til landing og alle er blevet vækket, servering overstået og nu var der så ikke andet tilbage end at vente på landing.... Personligt havde jeg dog foretrukket at sidste servering skete så sent som muligt, så vi kunne få en længere sammenhængende periode med ro og hvile som muligt. En times tid før landing blev der dog pludseligt budt på kaffe og småkager???? Fint nok, men havde det ikke været bedre at tilbyde folk dette som en lille snack midtvejs til filmen og så vente med sidste måltid til kort før landing????

Alt i alt er mit indtryk fra denne første flyvning med Air Berlin ganske godt. Der er plads til forbedringer, men det er primært i serveringen og den måde crew (eller selskabet) planlægger og håndterer severing, catering m.v. på - og så ikke mindst når det gælder udstråling og attitude hos noget af personalet. Det er i virkeligheden blot lidt mere omtanke der skal til for at få løst disse ting. Grundproduktet er faktisk ganske udemærket og efter 12 timers flyvning, så må jeg indrømme at siddekomforten faktisk var ganske udemærket i disse tynde Recaro-sæder. Alt i alt var det en udemærket oplevelse, som ihvertfald er klasser bedre end Condor...

Produktet er godkendt og vi kunne nu se frem til 2 ugers ferie i Playa del Carmen (for forørvrigt varmt kan anbefales) - uden at skulle frygte hjemrejsen...

Tripreport fra hjemrejse følger snarest....

Eirik
17-12-2009, 10:56
Veldig bra, gøy å høre om langtur med AB, har kommet over særdeles bra priser med dem på Osl-Bkk.

FlyHi
21-12-2009, 17:21
Så fik jeg langt om længe tid til at komme med del. 2 af denne tripreport med Air Berlin....

Ankomst til CUN ca. 2 timer og 40 minutter for afgang - og her er allerede kæmpe kø ved check-in og den bevæger sig laaaangsomt. Troede faktisk at vi var i rigtig god til til check-in, men havde lige overset at her jo er tale om en charter/rute hybrid og at de fleste er charterturister, hvor busserne ankommer til lufthavne lang tid før afgang, så det var bare bagerst i køen og vente.

Det tog over 1 time i køen og der var 4 skranker åbne, men kun 2 blev i praksis brugt til economyclass. 1 skranke var til Business og de var ikke særligt villige til at hive economy pax derover. I lange perioder blev denne skranke ikke benyttet og ventede blot på at en af de få Businesspax skulle dukke op. 1 af de 3 andre skranker var udelukkende en supervisor, som ikke foretog check-in. Da vi endeligt nåede frem til skranken, så viste det sig at ved den ene af economy skrankerne var det en helt ny medarbejder, der checkede ind og hun havde store problemer. Derudover måtte hun pænt vente på en supervisor, hver gang hun havde spørgsmål (som hun havde mange af). Naturligvis skal der være plads til at lære nye folk op, men jeg synes godt man kunne forlange, at der så stod en sammen med hende, som hjalp hende. Men nej - ikke i dette tilfælde - og derfor tog det altså meeeeeget lang tid at checke de ca. 300 pax ind.

Security gik let og smertefrit i CUN - ingen kø og direkte igennem. Første gang jeg prøvede Terminal 3 i denne lufthavn og den var absolut indbydende og fin. Alle gates var i umiddelbar nærhed af "shopping-torvet" og der var altså ikke langt at gå. Fin fin terminal og langt at foretrække fremfor terminal 1, som f.eks. Condor og Martinair benytter.

Boarding starter nogenlunde til tiden og heller ikke her boarder Air Berlin i sektioner og giver heller ikke børnefamilier eller andre pre-boarding. Det var altså bare at forsøge at forklare en træt 2-årig at han skulle vente i køen.

Ved gaten ventede D-ALPC på at flyve os hjem over Atlanten. Denne maskine er fra 2002 og er IKKE udstyret med de nye Recaro-sæder. Benpladsen er smertefuld og stålrammen fra stolelommen skærer mod benene selvom man sidder helt ret i sædet. Jeg havde godt nok hørt at der skulle være forskel på komforten på deres nye og gamle fly, men at der skulle være så lidt benplads overraskede mig faktisk. Jeg vil til enhver tid hellere sidde på bagerste række på en LH CRJ900 end jeg vil sidde på en af de gamle udgaver af AB's A332.

http://lundbergpoulsen.dk/scanairpix/D-ALPC_legroom.jpg

Afgang nogenlunde til tiden og en flyvetid på 10 timer og 10 minutter tilbage til MUC - lang tid med så lidt plads og så dårlig siddekomfort...

Kort efter afgang startede serveringen.

Igen valg mellem 2 retter varm mad: Kylling eller pasta - som på udrejsen.

Da vi netop havde indtaget en større Bruger-menu på Johnny Rocket i lufthavnen (som varmt kan anbefales - husk at prøve deres milkshake), så tænke jeg at pastaen ville være fin og let. På udrejsen smagte den jo faktisk ganske godt selvom den var noget udkogt. Big mistake!

http://lundbergpoulsen.dk/scanairpix/Hjem_meal1.jpg

Aldrig har jeg set noget lignende - og dette måltid må komme absolut i toppen på min liste over dårlige og utiltalende flymåltider (og jeg har fået mange). Igen var pastaen en vegetarret - og heller ikke denne gang blev der oplyst om det på forhånd. Fair nok - jeg spiser gerne pastaretter uden kød. Hovedretten skulle minde om Canneloni, men var bare meget udkogt pasta og bechamel sauce - altså mel, vand og mælk. Jeg tog en bid og mistede så ellers appetiten. Som tilbehør var der en meget mærkelig salat, som mest af alt minder om det vi i Danmark kender som italiensk salat. Altså nogle grøntsager i mayo. Denne gang var der dog dessert - en smagløs budding samt en creamcheese og rugbrød. Jeg spiste lidt af desserten og gemte rugbrødet til morgenmaden... Sådan et måltid burde Air Berlin være for gode til at servere ombord - uanset om de er lavprisselskab eller ej. Det var yderst utiltalende.

Efter måltiddet satte flightdeck seatbelt sign's på grundet lidt let turbulens og crew samlede waste og madbakker ind. Herefter skete der ikke mere i lang tid. Efter 45 minutters venten med et 2-årigt barn, der ikke kunne sove fordi lyset i kabinen stadig var skruet helt op ringede jeg efter crew for at høre om de ikke i det mindste ville dæmpe lyset lidt. Ingen reaktion. Jeg ringede ialt 4 gange på næsten 1 time - uden at crewet på noget tidspunkt reagerede - så det var da godt det ikke var en syg pax, der havde brug for hjælp af nogen art. Signs var stadig på og crew var ikke at se, men pax gik rundt i midtergangene, på toilettet og stod og strak benene i galleys - uden at noget af crewet bemærkede dette eller kommenterede dette. Desuden var der heller ikke nogen særlig turbulens, men har man signs på, så må man også sørge for at det bliver respekteret. 1 timer og 45 minutter efter maden går jeg så i galley, hvor crew sidder og hyggesnakker for at høre om de ikke vil dæmpe lyset. På det tidspunkt er der flere børnefamilier, der har problemer med at få deres børn til at falde til ro grundet belysningen. Det er trods alt en natflyvning vi er på. Her får jeg blot et surt svar om at de skal være færdige med deres "service", som så viser sig at være salgsvognen de vil rundt med.

Pga. salgsvognen holder de altså lyset tændt på fuld styrke i over 2 timer mere end nødvendigt på en natflyvning. Det synes jeg er meget dårlig stil. De kunne i det mindste dæmpe det lidt eller slukke det helt og så komme rundt med salgsvognen før landing istedet, men nej - ikke hos Air Berlin - ihvertfald ikke på economyclass, hvor passagererne åbenbart ikke skal have lov at sove. Både da de kommer forbi med salgsvogn og med vandflasker er der ingen der reagerer på at min kaldeknap stadig lyser - og først da jeg senere er på toilettet bliver den slået fra og jeg får aldrig en henvendelse fra personalet omkring mit kald efter dem.

3 timer og 30 minutter efter start slukker de endeligt lyset - efter at de har været rundt med salgsvognen og delt en vandflaske ud. Igen synes jeg det er dejligt at få en vandflaske - specielt på en natflyvning. Signs var forøvrigt stadig på da de gik med salgsvogn og vandflasker, så det kunne de vel lige så godt have gjort tidligere - idet det åbenbart ikke var det de ventede på.

Komforten i sæderne er noget af det mest skrækkelige jeg har oplevet - og kommer på top 2 over dårlige flyoplevelser jeg har haft. Nr. 1 er Condor på economy, men Air Berlin er mindst lige så dårligt på deres ældre udgaver af A332. Utroligt at der skal være så stor forskel på hvilken maskine man er heldig at komme med.

Film kunne vi ikke se her forrest i economykabinen - for de skærme vi kunne se på partitionwall flimrede begge så kraftigt, at det var umuligt at se hvad der foregik. Men hvad - nu havde de jo lang om længe slukket lyset, så det var tid til at sove. Selv med et frit sæde ved siden af var det helt umuligt at finde en siddeposition, som var bare tilnærmelsesvis behagelige og det blev ikke til meget sammenhængende søvn på vej over Atlanten.

Lidt mere end 3 timer før landing tændte de allerede lyset igen, så det var heller ikke mange timers søvn det var muligt at få ombord. Så var det tid til morgenmad.

Morgenmaden bestod af:

http://lundbergpoulsen.dk/scanairpix/hjem_meal2.jpg

En youghurt, som var varm - en bolle som skulle have været varm, men nu var kold og tør - en anden folieindpakket bolle, som var tør - lidt mortadella-agtig pølse, lidt spam samt 2 slags ost og marmelade.Air Berlin har helt klart et problem med at holde deres ting på køl (ihvertfald det måltid jeg fik - for både youghurt og pålæg var varmt. Godt jeg gemte rugbrød og creamcheese fra hovedretten. Hertil blev det så et glas juice og en kop .....tadaaa..... kold the. Ja igen var the'en kold. Allerede her glædede jeg mig til en halvtør sandwich på LH på sidste leg hjem til CPH.

Landing i MUC lidt efter rutetid...

Alt i alt var Air Berlin ikke nogen specielt god oplevelse på langrute. Jeg har altid været rigtig glad for deres kortrute produkt og havde faktisk forventet lidt mere af dem.

Hvis man er heldig at komme med et af deres nye fly, så er produktet OK - uden at være fantastisk - men det kan gå an, hvis prisen ellers er lav. Men jeg vil absolut ikke anbefale nogen at rejse med deres ældre A332 på langruter - for det er en smertefuld oplevelse - og når man samtidig ryger ind i noget nær det mest utiltalende personale jeg har oplevet så er det ikke nogen speciel god kombination.

Terminalskifte i MUC, som byder på en god lang gåtur samt en bustur og er lige så besværlig som FRA.

Videre mod CPH med LH CRJ900, som på boardingtid melder om teknisk fejl og derfor ny information om 15 minutter. Efter et kvarter blev ny info igen udsat 15 min. Herefter melder de om at de ikke kan fixe fejlen og de derfor laver flybytte - og afgangen bliver ialt forsinket med 1 time og 15 min, hvilket ikke er galt i sådan et tilfælde. Effektiv og god kommunikation fra Lufthansa hele vejen igennem - og da vi kommer ombord informerer og beklager kaptajnen igen forsinkelsen. Sådan skal det være... Altid en fornøjelse at flyve Lufthansa - også ved forsinkelser. Man kan komme langt med at være ærlig og kommunikere godt og effektivt.

Sæder på næstbagerste række på CRJ900 med rimelig god benplads. Full speed til CPH, hvor de henter lidt af forsinkelsen. Serveringen ombord var vanlig Lufthansa sandwich og drikke - og ikke mindst masser af smil fra et godt og imødekommende kabinepersonale - noget vi har savnet de sidste 10 timer hos AirBerlin. Igen efter landing beklagede de forsinkelsen og opfordrede folk til at henvende sig til kabinepersonalet, hvis de havde problemer med connections.

Troede aldrig jeg skulle føle næstbagerste række i en CRJ, som så stor en befrielse som denne dag...

737-405
21-12-2009, 17:26
Nok en flott rapport :) Takk for at du tok deg tid til å skrive dette ! Så forøvrig meget trangt ut på tilbaketuren der..:drunk:

FlyHi
21-12-2009, 17:37
Det var så lidt.

Er der forøvrigt nogen der ved hvordan jeg tilføjer lidt tekst til tråd-titlen.... - vil gerne tilføje "...nu også med DEL 2" - noget der kan hjælpe?

Someone
21-12-2009, 17:38
Flott rapport, men AB på IC virker veldig kjipt og relativt sett langt dårligere enn hva de tilbyr på kortdistanse

FlyHi
21-12-2009, 17:42
Flott rapport, men AB på IC virker veldig kjipt og relativt sett langt dårligere enn hva de tilbyr på kortdistanse

Absolut. Jeg vil varmt anbefale dem på kortrute, men efter den oplevelse her, så vil jeg nok hellere anbefale folk at vælge et andet flyselskab på langrute. Risikoen for at komme ombord på et af deres ældre fly er ganske enkelt for stor. Som nævnt, så er deres nye fly til at leve med - dog uden at det er fantastisk.

Det er og bliver en charter/rute-hybrid med fokus på charter - ikke et reelt alternativ til traditionelle ruteselskaber.

Fnate
21-12-2009, 18:20
Takk for kjempeflott rapport. Det er et selskap jeg lett kunne gått i fellen og booket med etter all skryten jeg har sett om Europarutene deres. Men nå har jeg ombestemt meg.

Det blir stadig færre flyselskap jeg faktisk har lyst til å fly med...

jb1
24-12-2009, 15:28
Fin rapport! Air Berlin er ikke saa bra paa langrute virker det som, men til aa leve med allikevel om prisen er riktig.