FlyHi
17-12-2009, 07:50
Netop hjemvendt fra endnu en rejse til Mexico og mit første bekendskab med Air Berlin's langruter, så må det også være på sin plads at skive lidt om det her.
Air Berlin har altid været et selskab, som jeg på kortruter har sat stor pris på - de formår at levere at rigtig godt produkt til en rimelig pris og de har for mig altid stået for kvalitet og grundighed. Nu bliver det så denne gang meget spændende, at se hvordan deres langrute-produkt er.
Air Berlin's langruter er det tidligere LTU, som jeg ikke har hørt specielt meget godt om fra dengang de var selvstændige og jeg har selv flere tidligere erfaringer med Condor, som vel kan sammenlignes med det tidligere LTU. Begge dele (hvilket Air Berlin også er dag) en form for hybrid mellem charter og rute, hvor hovedparten af pladserne er solgt via charterseskaberne og så sælger flyselskaberne selv de resterende pladser. Efter mine tidligere oplevelser med Condor, så var forventningerne ikke høje til ex-LTU heller, men jeg havde dog en forventning om at Air Berlin kunne have forbedret produktet når de nu har et så ganske udemærket produkt på kortruter.
01.12.09
CPH-MUC med SAS MD80. Denne tur foregik helt planmæssigt. Afgang tidligt tirsdag morgen og til tid og med en belægning på vel kun 30-40 procent, så var der rigtig god plads ombord og vi blev seatet helt fremme på række 9. Med en placering så langt fremme, så er det jo altid en dejlig oplevelse at flyve MD80. Dejlig ro ombord, hvilket er præcist hvad man har brug for på en afgang 6:45. Ingen detaljeret tripreport her, da vi har set det masser af gange på denne type flyvning.
01.12.09
MUC-CUN - AB7414 - A332
Ankomst til MUC og terminalskifte. Heldigvis havde vi fået bagagen checket ind gennemgående selvom vi var på separate billetter. Det tog lidt tid at finde frem til Air Berlins skranker i Terminal 1, som jeg personligt synes er ret dårligt skiltet og mere minder om et shoppingcenter end en lufthavn, men vi havde god tid og der var ingen kø. 5 min efter check-in var vi igennem sikkerhedskontrollen. Plads på Række 23 - A+C+D. Udemærkede pladser når man rejse med et lille barn og holder af pladser ved midtergangen.
http://lundbergpoulsen.dk/scanairpix/D-ALPJ.jpg
Ved gaten ventede D-ALPJ på os. Det er Air Berlins nyeste A332, som blev leveret til d. 31.03.08. Fin maskine, som var udstyret med nye Recaro-sæder, som gav ganske god benplads når man tager i betragtning at der er presset 303 sæder ind. Config er 2-4-2. Efter min mening, så vil man i sådanne tilfælde skulle vælge mellem god siddekomfort eller benplads.
http://lundbergpoulsen.dk/scanairpix/legroomudrejse.jpg
Jeg er ikke særlig vild med at sidde i disse tyndt polstrede Recaro-sæder, men på en 12 timers flyvning, så er lidt ekstra benplads meget værd, så helt ok i dette tilfælde. Selv ville jeg foretrække lidt tykkere polstring på sæderne og lidt mere benplads, men desværre går udviklingen jo ikke den vej. Det er en af grundene til at jeg holder så meget af at flyve langt med f.eks. SAS, hvor jeg synes man sidder rigtig godt ombord.
http://lundbergpoulsen.dk/scanairpix/Gate_udrejse.jpg
Boarding var noget kaotisk. Selvom der på boardingtavlen stod at der skulle boardes i sektioner, så blev det ikke håndhævet af gate-personalet, hvilket resulterede i at boarding blev meget langsom. Vi blev da også et kvarters tid forsinket pga. dette. Desuden tilbyder Air Berlin åbenbart heller ikke preboarding til hverken familier med børn eller til deres "business-class" kunder. Måske vi bare var uheldige, men personalet ved dagens gate tilbød det i hverfald ikke.
Kabinen virkede velholdt, ren og indbydende og personalet virkede også umiddelbart til at være oplagte. Allerede ved boarding blev der uddelt mintpastiller til alle samt legetøjsposer til børnene. Puder og tæpper var placeret på sæderne. Både puder og tæpper var af den tyndeste og dårligste kvalitet man kan forestille sig. Tag din egen pude med, hvis du har brug for andet en papir-puder. Tæppet var dog overraskende varmt når man tager i betragtning, hvor tyndt det var. Dog skal du ikke tage pænt tøj på, hvis du vil bruge det, da samtlige pax på denne flyvning var fyldt med små blå "nullermænd" på tøjet, da det smittede rigtig meget af. Jeg mistænker, at der har været tale om en ny sending tæpper som endnu ikke har været vasket før brug, men det burde de nu have gjort - eller udleveret renserikuponer sammen med dem - for de ødelægger folks tøj.
Take-Off tæt på scheduleret tid og en routing, som gik over FRA, SNN og så ellers over Atlanten et godt stykke fra den amerikanske Østkyst - nedover Bermuda og så ellers Cuba og til CUN. Vi var næsten ikke over land fra SNN indtil vi landede i CUN. Denne routing havde jeg ikke prøvet før. Alle tidligere gange er turen mod CUN gået ind over fastlandet i USA (enten over NYC eller CHI) - og/eller op over Grønland. men denne gang skulle vi altså kun flyve over vand, så der var ikke meget at se på undervejs.
http://lundbergpoulsen.dk/scanairpix/ruteudrejse.jpg
Kort tid efter take-off var det tid til lidt drikkevarer. Softdrinks er gratis ombord, mens man betaler for alkohol. Dog serveres der gratis vin til maden samt en gratis avec efter maden. Selv drikker jeg meget lidt alkohol når jeg flyver, så det er ikke noget problem for mig, men konceptet synes jeg er en god balance mellem at byde sin pax på lidt godt - uden at der behøver at være fri bar.
Kort tid efter drinkservice var det tid til første madservering. To retter at vælge imellem: Pasta eller Kylling. Selv valgte jeg Kylling, som blev serveret med lidt bådkartofler og grøntsager. Dertil var der en lille coleslaw salat samt ost og kiks. Faktisk et ganske udemærket måltid selvom portionerne er alt for små, men er det ikke noget alle flyselskaber efterhånden praktiserer? Kyllingen var mør, kartoftler var der stadig bid i og grøntsagerne var ikke udkogte. Helt ok. Coleslaw var ikke noget særligt - ligesom osten også var kedelig, men kunne gå an. Til dessert var der....... Ingenting - ikke engang et stykke chokolade på bakken.
http://lundbergpoulsen.dk/scanairpix/meal1udrejse.jpg
Drinkvognen kom igen rundt sammen med maden og her blev der som nævnt budt på hvid- og rødvin, samt softdrinks uden beregning.
Min rejsepartner valgte pastaen, som var noget udkogt, men smagte forbavsende godt. Dog var det en vegetarpasta, hvilket der ikke blev gjort opmærksom på. Fin service at tilbyde vegetarretter, men det ville have været fint at annoncere det.
Nu var det jo et tysk selskab vi fløj med, så kaffe og the blev serveret sammen med maden - og fair nok at mange tyskere gerne vil have det sammen med hovedretten, men selv vil jeg nu foretrække at få kaffen sammen med avec'en efter maden eller sammen med desserten (som der godt nok ikke var noget af i dette tilfælde). Da maden var overstået kom avec-vognen så rundt. Efter min mening en fin og flot ting at byde alle på. Jeg husker ikke præcist udvalget, men mener der var 3-4 forskellige at vælge imellem. Men af uransagelige årsager, så kom personalet ikke rundt med kaffe og the i samme omgang. Heller ikke bagefter. Nej kaffen skulle man altså drikke til maden - ikke til cognacen. En ekstra runde med kaffe/the ville have været på sin plads her.. På opfordring fik jeg dog en kop the - eller skal vi kalde det isthe - for den var iskold... Generelt virkede personalet ellers oplagt og imødekommende, men jeg tror vi var uheldige at få den uoplagte stewardesse i vores sektion - for hun virkede faktisk allermest som en der hellere ville have været et andet sted. Ikke så meget som et enkelt lille smil så vi fra hende på den 12 timer lange tur.
Madserveringen var overstået og det var nu tid til lidt ro.... Eller dvs. at vi skulle jo først have salgsritualet overstået, hvor der skulle sælges teddybjørne, flymodeller og "andet godt". Skuffende nok, så solgte Air Berlin ikke deres A330-model ombord. I brochuren havde de kun 737 og 320 - dvs. dem havde de kun i brochuren - altså ikke ombord. Så det blev ikke til nogen model denne gang.
Så blev det tid til ro i nogle timer, men inden da blev der dog uddelt en flaske vand til alle noget jeg personligt altid har sat stor pris på.
Desværre er der ikke PTV ombord på Air Berlins A330. Specielt på dette fly, som kun er lidt over halvandet år gammelt, så synes jeg faktisk godt man kunne forvente det. Selv charterselskaber har dette efterhånden. Række 23 viste sig at være en rigtig dårlig række til at se film fra. Enten fik du hold i nakken af at skulle kigge på skærmen lige over dig - ellers også fik du hovedpine af at knibe øjnene sammen for at se på den skærm der var placeret langt væk fra dig. Godt jeg selv havde min iPhone med. Der blev vist 3 film per vej - 2 nyere og en gammel. Fint nok udvalg - dog uden at imponere.
Air Berlin tilbyder at man udover den inkluderede mad kan købe en curry-würst - og efter det noget begrænsede måltid vi fik tidligere, så måtte jeg overgive mig til sulten og bestille sådan en nogle timer senere. Efter 30 min. havde jeg stadig ikke fået den serveret og da jeg spurgte efter den igen, så viste det sig at vores ikke så oplagte stewardesse havde glemt den. Efter yderligere 30 min fik jeg den så serveret - mere eller mindre iskold!!! Det var vist ikke hendes dag idag, så tilbage med den. Da det langt om længe lykkedes at få den serveret varm(efter ca 1 timer og 15 min sammenligt) så smagte den ganske udemærket og blev serveret med to stykker brød til. Fint mellemmåltid, som kan anbefales - og når turen tager 12 timer, så er der jo tid til at vente på den - selvom man havner i sektionen med en uoplagte kabinepersonale.
http://lundbergpoulsen.dk/scanairpix/curry_ud.jpg
Fortsættes....
Air Berlin har altid været et selskab, som jeg på kortruter har sat stor pris på - de formår at levere at rigtig godt produkt til en rimelig pris og de har for mig altid stået for kvalitet og grundighed. Nu bliver det så denne gang meget spændende, at se hvordan deres langrute-produkt er.
Air Berlin's langruter er det tidligere LTU, som jeg ikke har hørt specielt meget godt om fra dengang de var selvstændige og jeg har selv flere tidligere erfaringer med Condor, som vel kan sammenlignes med det tidligere LTU. Begge dele (hvilket Air Berlin også er dag) en form for hybrid mellem charter og rute, hvor hovedparten af pladserne er solgt via charterseskaberne og så sælger flyselskaberne selv de resterende pladser. Efter mine tidligere oplevelser med Condor, så var forventningerne ikke høje til ex-LTU heller, men jeg havde dog en forventning om at Air Berlin kunne have forbedret produktet når de nu har et så ganske udemærket produkt på kortruter.
01.12.09
CPH-MUC med SAS MD80. Denne tur foregik helt planmæssigt. Afgang tidligt tirsdag morgen og til tid og med en belægning på vel kun 30-40 procent, så var der rigtig god plads ombord og vi blev seatet helt fremme på række 9. Med en placering så langt fremme, så er det jo altid en dejlig oplevelse at flyve MD80. Dejlig ro ombord, hvilket er præcist hvad man har brug for på en afgang 6:45. Ingen detaljeret tripreport her, da vi har set det masser af gange på denne type flyvning.
01.12.09
MUC-CUN - AB7414 - A332
Ankomst til MUC og terminalskifte. Heldigvis havde vi fået bagagen checket ind gennemgående selvom vi var på separate billetter. Det tog lidt tid at finde frem til Air Berlins skranker i Terminal 1, som jeg personligt synes er ret dårligt skiltet og mere minder om et shoppingcenter end en lufthavn, men vi havde god tid og der var ingen kø. 5 min efter check-in var vi igennem sikkerhedskontrollen. Plads på Række 23 - A+C+D. Udemærkede pladser når man rejse med et lille barn og holder af pladser ved midtergangen.
http://lundbergpoulsen.dk/scanairpix/D-ALPJ.jpg
Ved gaten ventede D-ALPJ på os. Det er Air Berlins nyeste A332, som blev leveret til d. 31.03.08. Fin maskine, som var udstyret med nye Recaro-sæder, som gav ganske god benplads når man tager i betragtning at der er presset 303 sæder ind. Config er 2-4-2. Efter min mening, så vil man i sådanne tilfælde skulle vælge mellem god siddekomfort eller benplads.
http://lundbergpoulsen.dk/scanairpix/legroomudrejse.jpg
Jeg er ikke særlig vild med at sidde i disse tyndt polstrede Recaro-sæder, men på en 12 timers flyvning, så er lidt ekstra benplads meget værd, så helt ok i dette tilfælde. Selv ville jeg foretrække lidt tykkere polstring på sæderne og lidt mere benplads, men desværre går udviklingen jo ikke den vej. Det er en af grundene til at jeg holder så meget af at flyve langt med f.eks. SAS, hvor jeg synes man sidder rigtig godt ombord.
http://lundbergpoulsen.dk/scanairpix/Gate_udrejse.jpg
Boarding var noget kaotisk. Selvom der på boardingtavlen stod at der skulle boardes i sektioner, så blev det ikke håndhævet af gate-personalet, hvilket resulterede i at boarding blev meget langsom. Vi blev da også et kvarters tid forsinket pga. dette. Desuden tilbyder Air Berlin åbenbart heller ikke preboarding til hverken familier med børn eller til deres "business-class" kunder. Måske vi bare var uheldige, men personalet ved dagens gate tilbød det i hverfald ikke.
Kabinen virkede velholdt, ren og indbydende og personalet virkede også umiddelbart til at være oplagte. Allerede ved boarding blev der uddelt mintpastiller til alle samt legetøjsposer til børnene. Puder og tæpper var placeret på sæderne. Både puder og tæpper var af den tyndeste og dårligste kvalitet man kan forestille sig. Tag din egen pude med, hvis du har brug for andet en papir-puder. Tæppet var dog overraskende varmt når man tager i betragtning, hvor tyndt det var. Dog skal du ikke tage pænt tøj på, hvis du vil bruge det, da samtlige pax på denne flyvning var fyldt med små blå "nullermænd" på tøjet, da det smittede rigtig meget af. Jeg mistænker, at der har været tale om en ny sending tæpper som endnu ikke har været vasket før brug, men det burde de nu have gjort - eller udleveret renserikuponer sammen med dem - for de ødelægger folks tøj.
Take-Off tæt på scheduleret tid og en routing, som gik over FRA, SNN og så ellers over Atlanten et godt stykke fra den amerikanske Østkyst - nedover Bermuda og så ellers Cuba og til CUN. Vi var næsten ikke over land fra SNN indtil vi landede i CUN. Denne routing havde jeg ikke prøvet før. Alle tidligere gange er turen mod CUN gået ind over fastlandet i USA (enten over NYC eller CHI) - og/eller op over Grønland. men denne gang skulle vi altså kun flyve over vand, så der var ikke meget at se på undervejs.
http://lundbergpoulsen.dk/scanairpix/ruteudrejse.jpg
Kort tid efter take-off var det tid til lidt drikkevarer. Softdrinks er gratis ombord, mens man betaler for alkohol. Dog serveres der gratis vin til maden samt en gratis avec efter maden. Selv drikker jeg meget lidt alkohol når jeg flyver, så det er ikke noget problem for mig, men konceptet synes jeg er en god balance mellem at byde sin pax på lidt godt - uden at der behøver at være fri bar.
Kort tid efter drinkservice var det tid til første madservering. To retter at vælge imellem: Pasta eller Kylling. Selv valgte jeg Kylling, som blev serveret med lidt bådkartofler og grøntsager. Dertil var der en lille coleslaw salat samt ost og kiks. Faktisk et ganske udemærket måltid selvom portionerne er alt for små, men er det ikke noget alle flyselskaber efterhånden praktiserer? Kyllingen var mør, kartoftler var der stadig bid i og grøntsagerne var ikke udkogte. Helt ok. Coleslaw var ikke noget særligt - ligesom osten også var kedelig, men kunne gå an. Til dessert var der....... Ingenting - ikke engang et stykke chokolade på bakken.
http://lundbergpoulsen.dk/scanairpix/meal1udrejse.jpg
Drinkvognen kom igen rundt sammen med maden og her blev der som nævnt budt på hvid- og rødvin, samt softdrinks uden beregning.
Min rejsepartner valgte pastaen, som var noget udkogt, men smagte forbavsende godt. Dog var det en vegetarpasta, hvilket der ikke blev gjort opmærksom på. Fin service at tilbyde vegetarretter, men det ville have været fint at annoncere det.
Nu var det jo et tysk selskab vi fløj med, så kaffe og the blev serveret sammen med maden - og fair nok at mange tyskere gerne vil have det sammen med hovedretten, men selv vil jeg nu foretrække at få kaffen sammen med avec'en efter maden eller sammen med desserten (som der godt nok ikke var noget af i dette tilfælde). Da maden var overstået kom avec-vognen så rundt. Efter min mening en fin og flot ting at byde alle på. Jeg husker ikke præcist udvalget, men mener der var 3-4 forskellige at vælge imellem. Men af uransagelige årsager, så kom personalet ikke rundt med kaffe og the i samme omgang. Heller ikke bagefter. Nej kaffen skulle man altså drikke til maden - ikke til cognacen. En ekstra runde med kaffe/the ville have været på sin plads her.. På opfordring fik jeg dog en kop the - eller skal vi kalde det isthe - for den var iskold... Generelt virkede personalet ellers oplagt og imødekommende, men jeg tror vi var uheldige at få den uoplagte stewardesse i vores sektion - for hun virkede faktisk allermest som en der hellere ville have været et andet sted. Ikke så meget som et enkelt lille smil så vi fra hende på den 12 timer lange tur.
Madserveringen var overstået og det var nu tid til lidt ro.... Eller dvs. at vi skulle jo først have salgsritualet overstået, hvor der skulle sælges teddybjørne, flymodeller og "andet godt". Skuffende nok, så solgte Air Berlin ikke deres A330-model ombord. I brochuren havde de kun 737 og 320 - dvs. dem havde de kun i brochuren - altså ikke ombord. Så det blev ikke til nogen model denne gang.
Så blev det tid til ro i nogle timer, men inden da blev der dog uddelt en flaske vand til alle noget jeg personligt altid har sat stor pris på.
Desværre er der ikke PTV ombord på Air Berlins A330. Specielt på dette fly, som kun er lidt over halvandet år gammelt, så synes jeg faktisk godt man kunne forvente det. Selv charterselskaber har dette efterhånden. Række 23 viste sig at være en rigtig dårlig række til at se film fra. Enten fik du hold i nakken af at skulle kigge på skærmen lige over dig - ellers også fik du hovedpine af at knibe øjnene sammen for at se på den skærm der var placeret langt væk fra dig. Godt jeg selv havde min iPhone med. Der blev vist 3 film per vej - 2 nyere og en gammel. Fint nok udvalg - dog uden at imponere.
Air Berlin tilbyder at man udover den inkluderede mad kan købe en curry-würst - og efter det noget begrænsede måltid vi fik tidligere, så måtte jeg overgive mig til sulten og bestille sådan en nogle timer senere. Efter 30 min. havde jeg stadig ikke fået den serveret og da jeg spurgte efter den igen, så viste det sig at vores ikke så oplagte stewardesse havde glemt den. Efter yderligere 30 min fik jeg den så serveret - mere eller mindre iskold!!! Det var vist ikke hendes dag idag, så tilbage med den. Da det langt om længe lykkedes at få den serveret varm(efter ca 1 timer og 15 min sammenligt) så smagte den ganske udemærket og blev serveret med to stykker brød til. Fint mellemmåltid, som kan anbefales - og når turen tager 12 timer, så er der jo tid til at vente på den - selvom man havner i sektionen med en uoplagte kabinepersonale.
http://lundbergpoulsen.dk/scanairpix/curry_ud.jpg
Fortsættes....