PDA

View Full Version : Ännu ett flygbolag som gått omkull


Goaround
16-12-2009, 21:52
Flyglobespan från Edinburgh har slutat flyga

Gått i konkurs.

Bruce Cartwright, Graham Frost and Ian Oakley-Smith at PricewaterhouseCoopers (PwC) have been appointed as joint administrators to Scottish travel firm, The Globespan Group plc and Alba Ground Handling Ltd (‘the Group’) on 16 December 2009. It is likely that other Group companies including the airline which operated as Flyglobespan will be placed into administration on 17 December 2009.

The companies entered into Administration having suffered liquidity issues.

Unfortunately, the Joint Administrators have been unable to continue trading the companies and therefore all flights operated by The Globespan Group plc or Globespan Airlines Ltd have been cancelled and the aircraft grounded.

Tråkigt för alla inblandade

LN-MOW
16-12-2009, 22:08
Se der, ja ... trist, men ikke uventet. De har slitt lenge.

http://www.flyglobespan.com/

LN-AFG
16-12-2009, 22:19
http://www.youtube.com/watch?v=rNQRfBAzSzo

LN-KGL
16-12-2009, 22:32
Det er nok ikke det siste selskapet som går belly up. På PPRUNE er det en tråd som med mange følelser og fortvilte ansatte som ikke vet hva de skal feire julen med nå (de har ikke fått utbetalt lønningene før jul). MOL har også blandet seg inn i dette med et £89 redningsprogram for strandede flyglobespan-passasjerer http://www.ryanair.com/en/news/gen-en-161209

MD11
17-12-2009, 01:26
Norwegians B738 LN-KHD kommer fra Flyglobespan for å spore litt av. Tragisk for de ansatte og spesielt nå like før jul etc.

Legg merke til denne i FR rescue package for Globespan passasjerer:

Ryanair also pledged to assist with the repatriation of passengers who may be caught up in any future airline collapse and advised passengers that the best way to ensure travel plans are protected is to travel only with financially secure airlines such as Ryanair.



http://www.ryanair.com/en/news/gen-en-161209

LN-MOW
17-12-2009, 03:04
Gatwick-gjengen har satt opp et sammendrag av flåten. Muligens ikke helt korrekt, vill korrigere etterhvert ..

G-CDEG B738 (33022) to Norwegian Air Shuttle as LN-KHD
G-CDKD B736 (28302 ex SE-DNT) to Eastar Jet as HL7781
G-CDKT B736 (28303 ex SE-DNU) to Midwest A/L as SU-MWC
G-CDPT B763 (29388 ex ZK-NCN) on lease to Nas Air
G-CDRA B736 (28304 ex SE-DNX) returned to SAS as SE-DNX
G-CDRB B736 (28305 ex SE-DOR) returned to SAS as SE-DOR
G-CEFG B763 (26264 ex ZK-NCH) thought to be at RAF Brize Norton
G-CEJM B752 (26276 ex TF-FIK) to Mint A/W as EC-LBC
G-CEJO B738 (29643) thought to be at Manchester
G-CEJP B738 (29646) to Ethiopian A/L as ET-AMZ
G-CEOD B763 (30586 ex ZK-NCO) on lease to Nas Air
G-DLCH B738 (30040) thought to be at Glasgow
G-GSPN B733 (29267 ex D-ADBW) to Air Baltic as YL-BBS
G-MSJF B737 (30710) thought to be en route Edinburgh
G-OTDA B733 (29266 ex D-ADBV) to Air Baltic as YL-BBR
G-SAAW B738 (32841) thought to be en route Glasgow
G-SEFC B737 (30687) thought to be at Southend
G-SPNA B763 (27957 ex PH-BZA, C-GZNA, G-CZNA, N221LF) thought to be at Shannon

Jens W
17-12-2009, 04:11
G-CDEG B738 (33022) to Norwegian Air Shuttle as LN-KHD


Nå er vel LN-KHD allerede i trafikk hos DY, så hvordan vil DY og andre lesses bli påvirket? Er det så enkelt at boet tar over administrering av leieforholdet? Og hva med når boet har gjort sitt?

Jeg klarer forøvrig ikke å finne ut helt 100% ene veien eller andre om Globespan eier kjerra eller ikke, men mye tyder på sublease til DY.

LN-MOW
17-12-2009, 04:23
Eieren er CIT Leasing Corp, så forholdet til Flyglobespan var nok avsluttet for denne maskinens del.

FlyHi
17-12-2009, 08:55
Er det ikke Flyglobespan, der skulle flyve BLL-Thailand for Tyrkiet Eksperten denne vinter? Nogen der ved hvad de gør nu?

LN-KGL
17-12-2009, 11:05
G-CEFG B763 (26264 ex ZK-NCH) thought to be at RAF Brize Norton

Denne skulle flydd RAF Brize Norton - Falklandsøyene i dag (MoD's Falklands Air Bridge), men nå ser det ut til at det blir Air Italy som flyr denne ene flighten. Hva som skjer videre vites ikke.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Oxfordshire/RAF_Brize_Norton.jpg

OJB
17-12-2009, 13:04
Globespan og BA preget nyhetene her over på øya i hele går kveld.
120000 har bestillt billetter med selskapet de ikke får honorert i første omgang.
Britiske ATOL , tilsvarer vårt reisegarantifondet, var på nyhetene i går kveld med råd og instruksjoner til strandete passasjerer.
Nå er ikke denne konkursen fullt så omfattende som XL , man regner ca 5000pax som strandete hvorav ca 3500 kommer inn under ATOL .
800 ansatte får en trasig periode fremover.
En del av maskinene flyes inn her til EDI ser jeg og parkeres på cargorampen.

Blubird
17-12-2009, 13:28
Hvem dekker regningen for flyttingen av disse maskinene? Leasingselskapene?

LN-MOW
17-12-2009, 13:37
I den grad eieren av flyet har faatt lov av bostyret til aa ta tilbake maskinen, ja. Hvis boet holder maskinene igjen, maa eventuell flytting i denne perioden dekkes av boet. Normalt vil flyeierene faa tilbake maskinene relativt umiddelbart, men lovgivingen varierer litt fra land til land.

Jens W
17-12-2009, 17:10
I den grad eieren av flyet har faatt lov av bostyret til aa ta tilbake maskinen, ja. Hvis boet holder maskinene igjen, maa eventuell flytting i denne perioden dekkes av boet. Normalt vil flyeierene faa tilbake maskinene relativt umiddelbart, men lovgivingen varierer litt fra land til land.

Jeg vil anta at det også er i boets intresse at maskinene blir returnert fortest mulig, da boet ofte er (så godt som) tomt, og videre lease kan bli vanskelig å betale.

Terminal3
17-12-2009, 20:43
Er det ikke Flyglobespan, der skulle flyve BLL-Thailand for Tyrkiet Eksperten denne vinter? Nogen der ved hvad de gør nu?

Jo - og også til Egypten og Indien: http://www.bt.dk/danmark/tyrkiet-ekspertens-flyselskab-konkurs

I morges havde Flyglobespan faktisk en afgang fra CPH (kl. 7.00) til Hurghada. Flyet kom dog aldrig til CPH og pax blev i stedet sendt med Transavia kl. 12.00. I artiklen udtaler Tyrkiet Eksperten at pax kom afsted "til tiden"... "Med 5 timers forsinkelse" havde nok været mere korrekt...

LN-MOW
18-12-2009, 01:37
Litt mer om den saken fra LGW Spotters:

Interestingly, B763 G-SPNA was rolled out at Shannon today with Scanway titles, & tail logo in basic Flyglobespan colours plus www.scanway.dk. This was planned before the demise of Flyglobespan & a Transavia B738 & Jet Time B733 will now undertake the contract, in the short-term, before it is then taken over completely by Aurela.

Blubird
18-12-2009, 14:52
Velkjent praksis det å sperre flyene ved å parkere/plassere diverse foran dem, men kunne man ikke spart seg for dette ved å rett og slett bare gi beskjed til ATC om å nekte clearance, dersom noen hadde prøvd å ferge ut flyene?

LN-MOW
18-12-2009, 18:49
Interestingly, B763 G-SPNA was rolled out at Shannon today with Scanway titles, & tail logo in basic Flyglobespan colours plus www.scanway.dk.

Og slik ble den seende ut - enn så lenge ....

http://www.skyliner-aviation.de/photos/GSPNA.jpg

OJB
19-12-2009, 16:20
Velkjent praksis det å sperre flyene ved å parkere/plassere diverse foran dem, men kunne man ikke spart seg for dette ved å rett og slett bare gi beskjed til ATC om å nekte clearance, dersom noen hadde prøvd å ferge ut flyene?

Fullt så enkelt er det ikke. ATC kan ikke følge med på hvem som har finansene iorden.
Det har hendt mange ganger at fly som er "impounded" har blitt fløyet ut i nattens mulm og mørke.

Jan
27-01-2010, 10:23
Er det ikke Flyglobespan, der skulle flyve BLL-Thailand for Tyrkiet Eksperten denne vinter? Nogen der ved hvad de gør nu?

Her kommer afløsningen for det og det bliver ikke mindre trængt !

Da det skotske flyselskab Globespan kort før jul gik konkurs, skabte det problemer for danske Scanway / Tyrkiet-Eksperten, der i al hast måtte skaffe erstatningsfly til gæsterne til Egypten, Goa/Indien og Thailand.
Nu har rejsearrangøren indgået en aftale med litauiske Aurela for resten af sæsonen. Aurela vil operere med en Boeing 757-200 med plads til 219 passagerer.

http://boarding.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=22620

HS-TGA
27-01-2010, 10:32
11 timer+ i en B757 til Thailand. Her må vel fuelstopp inn også vel?

Huff sier bare jeg....

MD11
27-01-2010, 17:32
Helt klart, 757'ern må refuelle underveis, blir vel i Emiratene et sted. B757 på lange charterruter er intet nytt.