View Full Version : Norwegian straffes for dårlig passkontroll
Norwegian mener politi har skylden og aksepterer ikke at selskapet skal belastes for dette.
Flyselskapet Norwegian får 2000 britiske pund i bot, ca. 18.000 kroner, for hver passasjer de sender til Storbritannia uten gyldig pass. Selskapet mener politiet på Gardermoen ikke gjør jobben sin godt nok.
- Grensekontroll er en myndighetsoppgave, og det vi opplever, er at passene blir kontrollert for dårlig i passkontrollen på Gardermoen. Når passasjerer med for dårlig dokumentasjon kommer inn i England, er det vi som får boten, og det synes vi er helt urimelig, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til TV 2.
For hver passasjerer som ankommer britisk passkontroll uten gyldige dokumenter, får det norske flyselskapet 2.000 pund i bot.
http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3423843.ece
Dette er en regel som gjelder alle flyselskap, ikke bare Norwegian.
Det finnes dog en sertifisering fra britiske myndigheter som gjør at man blir fritatt fra bøter. Denne sertifiseringen er ikke enkel å få, men det går ann.
IMM
Husker jeg ikke feil så er transportørens ansvar rundt dette nedfelt i internasjonalt regelverk som alle flyselskaper forholder seg til. Altså ikke noe som er spesielt for DY eller andre selskaper. Men hvor stort er egentlig problemet? Og får DY oftere bøter for dette enn andre selskaper?
Så da skal flyselskapene straffes for at passkontrollen ikke fungerer ???
Ja, det hørtes jo flott ut. :up:
FlightDeck
15-12-2009, 11:56
Denne regelen har vært der i årevis, og de som jobber på innsjekk bør kunne sjekke om passet er gyldig eller ikke. Husker at Norwegian på Flesland har fått denne boten flere ganger.
Som det står i artikkelen: "Selv om Norwegian og de andre selskapene som frakter norske reisende utenlands kontrollerer passene, synes likevel Skånvik at politiet bør ta ansvar. - De som burde være flinkere enn oss, blir også lurt. Og det er utfordringen når vi får boten, sier Skånvik."
Flyselskapene har altså selv et ansvar for å sjekke at dokumenter og pass er gyldige. Så her kan nok både DY selv og politiet gjøre en bedre jobb. Derfor blir det litt lett å legge skylden på politiet. Har flere ganger lurt på hvor godt de egentlig sjekker pass ved gate, for det virker til å gå veldig fort.
Hvordan klarer disse folkene å komme seg forbi passkontrollen inn i non-Schengen delen på en gitt flyplass?
Man vil presumptivt tro at politiet er bedre skikket til å kontrollere pass, mens flyselskapene bør sikre at navn i pass og på billett stemmer overens.
Sist jeg reiste til London fra TOS (1. desember) scannet jeg passet mitt i innsjekkautomaten. Det er vel en relativt sikker måte for å sikre at pass er gyldig.
Hvordan klarer disse folkene å komme seg forbi passkontrollen inn i non-Schengen delen på en gitt flyplass?
Man vil presumptivt tro at politiet er bedre skikket til å kontrollere pass, mens flyselskapene bør sikre at navn i pass og på billett stemmer overens.
Sist jeg reiste til London fra TOS (1. desember) scannet jeg passet mitt i innsjekkautomaten. Det er vel en relativt sikker måte for å sikre at pass er gyldig.
At passet er gyldig er en ting, men det er er veldig mange som også må ha visum for å reise inn i enkelte land. Det er her det gjøres feil, og bøter blir gitt.
Politiet sjekker at passet er gyldig, og at det er rett person som har passet med seg. De sjekker ikke om passasjeren trenger visum til UK. Ihvertfall gjør de ikke det på Torp. Den jobben må vi i flyselskapet ta.
IMM
FlightDeck
15-12-2009, 12:22
Innsjekkingsagenten skal sjekke navn og utløpsdato på passene og har dessuten en liste over hvilke land som krever visum. Man må dermed også sjekke om vedkommende har visum og om det er gyldig. Det er synd om verken innsjekking, passkontrollen eller kontrollen ved gaten ikke klarer å fange opp folk som ikke har anledning til å reise inn i Storbritannia.
Et godt laget falsk pass kan og være maskinlesbart uten noe problem. Du scannet det i automaten, da UK krever APIS, dvs at passinformasjonen din sendes elektronisk før du lander.
Norwegian brokker seg her over at grensekontrollen er for dårlig - men grensekontrollen på OSL eller andre steder i Norge er en utreise av Schengen-kontroll. Det er DY, transportørens ansvar, å sikre at pax har riktig og gyldig innreisedokumenter. Når det er sagt tror jeg på at fokuset må opp på dokumentkontroll hos Norwegian/deres handlingagenter - og jeg har også hørt rykter om at de faktisk jobber med nettopp dette.
Hvordan står det til med SAS og BA fra OSL? Får de også like mange bøter eller er de flinkere til å unngå dette?
Hva hvis paxen ødelegger reisedokumentene underveis? Hvem er ansvarlig da ?
Hvordan står det til med SAS og BA fra OSL? Får de også like mange bøter eller er de flinkere til å unngå dette? Bøter får de nok, men dokumentkontroll og kjennskap til innreisekrav er noe som kommer med erfaring, noe av problemet tror jeg ligger i høy gjennomtrekk av folk i ckin-posisjoner - noe man naturlig får ved bruk av vikarbyråer. Jeg vet til og med Ryanair har betalt for kursing av handlingagenter i dokumentsjekk - og hvis tom FR synes det er en god investering er det nok litt å hente. Hittil tror jeg Norwegian har hatt litt lite fokus på det, velsignet med hovedsaklig Schengen-flighter, men hørte rykter om at DY nå også kjører kurs for sine handlingagents.
Det med pass/visum er mer komplisert enn hva folk flest tror. Jeg har holdt på med dette i åresvis, og synes fortsatt det er vanskelig.
Det kan jeg skrive under paa. Jeg har vaert involvert i dette selv i mange aar, paa flere omraader, og det er svaert komplekst. Man kan diskutere riktigheten av at dette er transportoerens ansvar (merk; det er ikke bare flyselskapene som sliter med dette), men saa lenge det er det, maa man soerge for skikkelig opplaering og at kontrollen er effektiv.
Passkontrollen UT av Norge er jo egentlig som i Braathens reklamen hvor det er nok å si "Norsk" mens man holder opp passet ... ;-)
Passkontrollen UT av Norge er jo egentlig som i Braathens reklamen hvor det er nok å si "Norsk" mens man holder opp passet ... ;-)
Ikke hvis du skal til non-Schengen....;) Da spør de alltid hvor man skal og sjekker passet. Om de sjekker passet like nøye som jeg sjekker melkeprisene i butikken kan så være, men det ser ut til at de ser nøye på det....:)
ENGM 911
15-12-2009, 15:40
På OSL er det IKKE politi som sjekker passene men Grensekontrollen, selv om noen av dem er "flinke" til å presentere seg som politi. Ellers er det ikke nytt at selskaper får bøter for slike glipp. Et eksempel på hvor klønete det kan være:
Fruen min er indonesisk statsborger med fast bo og arbeidstillatelse i EU/EØS. Reiser hun alene til UK må hun ha visum, blir jeg med som er EØS-borger slipper hun unna.
At passet er feil skal jo kunne oppdages 3 steder på veien. Check-in, passkontroll og gate. Min erfaring er at passkontrollen ikke er så flinke til og oppdage feil (og de vet jo ikke hva som kreves av visum).
Pass og visumregler er jo ganske avansert. Og ikke alltid så lett og forstå hva som er lov og ikke lov med unntak. Ett kurs bør jo alle være på for og faktisk forstå litt av hva som gjelder og hvordan tolke Timatic. Ett kjent eksempel er russere som skal spare penger. De kan ha transfer innen 24 timer i England uten visum, men må ha visum for å komme inn i landet. Så kommer de med separate billetter Oslo-England og England-Russland, og får da problemer med bagasjen som må ut i England.
På OSL er det IKKE politi som sjekker passene men Grensekontrollen, selv om noen av dem er "flinke" til å presentere seg som politi. Ellers er det ikke nytt at selskaper får bøter for slike glipp.
Det er selskapenes ansvar å sjekke dokumentene før passasjerene går ombord i maskinen og feil som gjøres av myndighetene kan paradoksalt nok bruker av operatøren for å prøve å slippe unna bøter. Men det er i prinsippet saken uvedkommende. Operatøren er ansvarlig selv om passasjeren skyller passet ned i toalettet ombord.
Med APIS vil ankomststasjonen ihvertfall ha passinformasjon, så det blir vanskeligere for passasjeren å finne på slike stunts ..
ENGM 911
15-12-2009, 16:01
Det finnes vel en database hvor handler eller flyselskap kan gå inn å sjekke slikt på en enkel måte?
Men hvor stort er egentlig problemet? Og får DY oftere bøter for dette enn andre selskaper?
For Norwegian ser det ut til å være et veldig stort problem. Ifølge denne artiklen fra TV2, har de fått 20 bøter fra England i høst. 20x18.000 kroner....
Det blir penger av slikt.
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/norwegian-faar-svi-for-falske-pass-3062672.html
Jeg vet ikke hva andre får av bøter, men på Torp har vi ikke fått en eneste bot fra Storbritannia i høst. Status for siste år er to bøter. Og det var dagen etter det ble visumplikt for folk fra Veneuala som skulle til UK. Så den var litt spesiell. Sett i sammenheng med hvor mange reisende vi har til UK fra Torp, så er resultatene formidabelt gode i forhold til Norwegian . Men så er det også IMM som er in charge på det området på Torp. ;)
IMM
Det finnes vel en database hvor handler eller flyselskap kan gå inn å sjekke slikt på en enkel måte?
Jo det finnes. Men den informasjon er ofte fremstilt veldig tungvint. Også må de på check-in forstå det som står der og faktisk vite hvordan det brukes... Opplæring rundt dette tror jeg det slurves mye på
På OSL er det IKKE politi som sjekker passene men Grensekontrollen, selv om noen av dem er "flinke" til å presentere seg som politi.
Tja... Det er grensekontrollører som er ansatt i Politiet og har begrenset politimyndighet. Jeg vil si det er Politiet som utfører passkontrollen.
Utfordringene på dette området blir ikke bedre av at stadig flere kommer rett på gate uten å ha vært innom innsjekk først. Folk bruker automater, internett osv. Ofte er det når passasjeren går ombord som er eneste kontrollpost fra flyselskapets side. Og med det tidspresset man har der, kan det fort oppstå feil.
Her må det være nøyaktighet fra A til Å for å unngå feil - og bøter.
25 minutters turnaround på 189 seter har sine utfordringer, også på pass-siden.
Jeg er spent på hvordan Ryanair vil klare seg på Rygge når de starter for fullt der. Er det mye nye folk uten erfaring på dette, er jeg redd bøtene kan komme på løpende bånd.
ENGM 911
15-12-2009, 16:21
Jo det finnes. Men den informasjon er ofte fremstilt veldig tungvint. Også må de på check-in forstå det som står der og faktisk vite hvordan det brukes... Opplæring rundt dette tror jeg det slurves mye på
Da jeg jobbet i The Norwegian Flagcarrier, var slurv noe som IKKE var forenelig med flydrift i noen sammenheng, det skjedde til tider men da ble det tatt tak i asap. Er det "nye tider nye skikker" nå?
Originally Posted by ENGM 911 View Post
Det finnes vel en database hvor handler eller flyselskap kan gå inn å sjekke slikt på en enkel måte?
Jada. Denne utstedes av IATA og er tilgjengelig enten som web-basert tjeneste (betaling), gjennom sjekkin-systemet eller i trykt form.
Enkelte selskaper legger også ut denne informasjonen så passasjeren selv kan sjekke hva som trengs av dokumentasjon. F.eks. Delta gjør dette.
http://www.delta.com/planning_reservations/plan_flight/international_travel_information/visa_passport_information/index.jsp
Samme regelen burde Norge praktisere på innreise til Norge.
Britene har hatt denne regelen i mange år og det virker.
På utreise idag tidlig til ABZ ble mitt pass grundig studert selv om politibetjenten kjenner meg godt gjennom mange år.
Alle land i EU/Schengen vil etterhvert innføre APIS. Jeg jobbet med dette da jeg var i SITA og britene var blant de ivrigste. Andre er ikke like interesserte og det er derfor dette drar ut i tid ..
The Ticketor
15-12-2009, 17:44
Det slurves nok på ckin, og dette skyldes i min mening aller mest dårlig og manglende opplæring. Men grensekontrollørerne som sitter på non-Schengen for avreisende pax er ikke til å stole på heller. Her slipper man igjenom både pax med utgåtte pass, pax som har gått feil og skal reise intra-Schengen, og litt annet.
Og har du gått inn på non-Schengen av en feiltagelse, så er det ikke bare å gå ut igjen. Ihvertfall ikke om du ikke har norsk pass.
Man får håpe på at dem er bedre på ankommende pax...
ENGM 911
15-12-2009, 17:59
Man får håpe på at dem er bedre på ankommende pax...
Grensekontrollen sjekker vel bare at du har gyldig pass og har vel strengt tatt ikke ansvar for at pax har gyldig visum ut til den store verden, eller tar jeg helt feil?
Grensekontrollen sjekker vel bare at du har gyldig pass og har vel strengt tatt ikke ansvar for at pax har gyldig visum ut til den store verden, eller tar jeg helt feil?
Du har ikke feil.
Politiet på Torp ihvertfall, sier at deres oppgave er å sjekke om passet tilhører personen som innehar det, at det er ekte, og at det er gyldig.
Deres oppgave er ikke å sjekke hvor passasjeren skal, eller om de har visum til dit de skal. Enkelt og greit.
Flyselskapet, eller handlingagenten, har som oppgave å sjekke allt. Det er de som får boten dersom jobben ikke er gjort.
La oss tenke oss en nigerianer som skal til London. Han går til passkontrollen, og politiet sjekker at passet er ekte, at det ikke er utgått på dato, og at det er denne nigerianeren sitt, og ikke en av hans venners pass. Da har de gjort jobben sin. Flyselskapet må vite at en nigerianer må ha visum til England, og må sjekke at han har gyldig visum. Har han ikke det når han kommer til London, får flyselskapet bot. Det er de som har gjort feilen. Ikke politiet.
Når det er sagt, så er det Norwegian som får boten, men jeg håper og tror at de videresender den til sin handlingagent. Det er jo faktisk de som ikke har gjort jobben sin godt nok.
På Torp hadde jeg besøk av Chief Immigration Officer i London. Hun og jeg brukte flere timer på å gå igjennom våre rutiner og prosedyrer. Vår historikk ble vurdert, og den ble satt opp mot antall reisende. Hvor mange feil blir gjort, i forhold til hvor mange folk vi sender. Hvor mange vi stopper som ikke får reise ble vurdert. Etter en grundig gjennomgang fikk vi noe som heter Approved Gate Status, og det betyr at rutinene våre og resultatene av jobben som gjøres er godkjent. Vi blir da fritatt for bøter dersom vi skulle gjøre en feil. Denne statusen blir gitt for et halvt år av gangen, og blir hele tiden vurdert. Kun halvparten av de i Europa som har søkt om AGS fikk søknaden innvilget, og mange mister den hurtig etter de får den, hvis ikke de leverer gode resultater.
På Torp har vi AGS, og det er vi stolte av. Det er et resultat av hard og god innsats, og at vi har orden i sysakene.
Her er mer om AGS:
http://www.ukba.homeoffice.gov.uk/aboutus/workingwithus/transportindustry/rlon/helptoreducecharges/applyforagc/
IMM
The Ticketor
15-12-2009, 18:14
Dere kanskje hoppet over den biten der jeg skrev at det har skjedd, og ikke bare én gang, at pax med UGYLDIGE pass har passert grensekontrollen ved inpassering på non-Schengen, og at dette har blitt oppdaget først av handlingagenten på gate?
ENGM 911
15-12-2009, 18:31
Dere kanskje hoppet over den biten der jeg skrev at det har skjedd, og ikke bare én gang, at pax med UGYLDIGE pass har passert grensekontrollen ved inpassering på non-Schengen, og at dette har blitt oppdaget først av handlingagenten på gate?
Beklager The Ticketor, men jeg mener dere gjør en utmerket jobb utfra situasjonen flyhandlere har kontra Grensekontrollens arbeidsoppgaver mtp falske pass.
Hvordan kan flyhandler sjekke om pass er falskt eller ikke når Grensekontrollen og politi også har problemer med det til tider?
tv2.no
http://74.125.77.132/search?q=cache:RE2A6GFrRloJ:www.tv2nyhetene.no/innenriks/krim/stor-oekning-av-falske-pass-2422276.html+falsk+pass+gardermoen&cd=5&hl=no&ct=clnk&gl=no
The Ticketor
15-12-2009, 18:34
Klart at det kan gjøres en bedre jobb enn det gjøres nå, men det sier litt når det sitter folk med, jeg antar, spesialkompetanse og et i forhold til handlingagenten veldig snevert ansvarsområde, og likevel feiler.
Hvordan kan flyhandler sjekke om pass er falskt eller ikke når Grensekontrollen og politi også har problemer med det til tider?
Man får ikke bot fra UK hvis det er et falskt pass og det er en god forfalskning. Et pass hvor det er en så dårlig forfalskning at man burde oppdaget det, gis det bot på.
Når det er sagt, så tipper jeg at minst 18 av disse 20 bøtene var på grunn av manglende visum. Det er ene og alene flyselskapets oppgave å sjekke. Politiet/grensekontrollen sjekker ikke dette. De ser kun at passet er ekte, innenfor gyldighetsdatoen, og at det er samsvar mellom hvem som reiser og hvem som er i passet.
Passkontrollen UT av Norge er jo egentlig som i Braathens reklamen hvor det er nok å si "Norsk" mens man holder opp passet ... ;-)Ikke hvis du skal til non-Schengen....;) Da spør de alltid hvor man skal og sjekker passet.
Aldri har jeg blitt spurt om hvor jeg skulle når jeg har gått gjennom passkontrollen på OSL, og det begynner etterhvert å bli noen runder.
Utgående 'passkontroll' er som allerede nevnt ingen dokumentkontroll. Det er kun en ID-sjekk. Derfor blir det feil å blande denne inn i diskusjonen.
Utgående 'passkontroll' er som allerede nevnt ingen dokumentkontroll. Det er kun en ID-sjekk. Derfor blir det feil å blande denne inn i diskusjonen.
Da kan derimot hende de spør hvor du skal hen, slik at du ikke "går ut av Schengen" unødig... :)
Når jeg har reist med BA og har sjekket inn på automat, har jeg måttet registrere passet. Dette opplevde jeg ikke den ene gangen jeg reiste til London med DY.
Kanskje DY også burde innføre lesing av pass på innsjekkingsautomatene sine? Så unngikk de kanskje dette problemet..?
Når jeg har reist med BA og har sjekket inn på automat, har jeg måttet registrere passet. Dette opplevde jeg ikke den ene gangen jeg reiste til London med DY.
Kanskje DY også burde innføre lesing av pass på innsjekkingsautomatene sine? Så unngikk de kanskje dette problemet..?
Dette med passregistrering (APIS) til UK har blitt gradvis innført det siste året, og noen selskaper startet før andre. DY må også ha "swipet" passet, usikker på om deres maskiner er klare for dette, men da må i såfall passwipen gjøres på gate/bagdrop. Og i utgangspunktet hjelper ikke en passwipe på annet enn å event. påvise et utgått pass...
Utgående 'passkontroll' er som allerede nevnt ingen dokumentkontroll. Det er kun en ID-sjekk. Derfor blir det feil å blande denne inn i diskusjonen.
Enig i det, og i slike tilfeller er det greit å 2teste" ytterpunktene.
Pkt 1: Gjelder ikke OSL, men andre plasser. pax ankommer non-Schengen og skal videre til UK, da er det null passkontroll og helt klart selskapets ansvar.
Pkt 2: Reiser man fra UK til Norge (eller andre land) er det ikke passkontroll ved utreise, så her er det også klart hvem som må ha ansvaret.
Oppsummert - skal grensemyndigheter ha ansvaret så må de jo evt. få det delegert i hvert enkelt tilfelle.
Når jeg har reist med BA og har sjekket inn på automat, har jeg måttet registrere passet. Dette opplevde jeg ikke den ene gangen jeg reiste til London med DY.
Kanskje DY også burde innføre lesing av pass på innsjekkingsautomatene sine? Så unngikk de kanskje dette problemet..?
Har ikke dratt passet på BA-automatene, men har det registrert i BA-profilen. Dersom det ikke er gjort endringer siste måneden så er jo ikke dette løsningen. Uansett sjekker ikke automaten om du har gyldig visum.
Dersom APIS sendes over til britiske myndigheter (og andre som krever det), så bør man vel anta at de har et eller annet system som gjør at dette er nyttige for dem. Burde de ikke da kunne melde tilbake om en reisende ikke er godkjent for innreise?
Dersom APIS sendes over til britiske myndigheter (og andre som krever det), så bør man vel anta at de har et eller annet system som gjør at dette er nyttige for dem. Burde de ikke da kunne melde tilbake om en reisende ikke er godkjent for innreise?
Dette sendes først i det flyet går. USA utnytter vel mulighetene for "å melde tilbake" noe bedre vhja AQQ(Quick Query) for vetting av pax, slik at man får "melding tilbake" med en gang(dvs at APIS-informasjon utveksles før flyet tar av) - men den klarer vel ikke luke ut noe særlig mer enn No-fly list og eventuelle navn/passnr på watchliste. Det er vel kun USA som krever denne vettingen av pax?
Problemene det dreier seg om her, er policier som vanskelig kan tolkes automatisk, da det er snakk om visum/ikke-visum, lengen på opphold(returbillett) etc etc. Men APIS-systemet blir vel videreutviklet det også - men mye av dette er og blir manuelt arbeid...
Aldri har jeg blitt spurt om hvor jeg skulle når jeg har gått gjennom passkontrollen på OSL, og det begynner etterhvert å bli noen runder.
Jeg kan bare rapportere om hva jeg opplever....;) Det spørres ikke hver gang, men jeg vil anslå at 2 av 3 ganger kommer spørsmålet opp.
Problemene det dreier seg om her, er policier som vanskelig kan tolkes automatisk, da det er snakk om visum/ikke-visum, lengen på opphold(returbillett) etc etc. Men APIS-systemet blir vel videreutviklet det også - men mye av dette er og blir manuelt arbeid...
Visum registreres, formodentlig, i en database, slik at det kan sjekkes automatisk. Returbillett ligger (ofte) på samme booking.
Det er neppe alt som kan gjøres automatisk, men mye av kontrollen burde kunne løses av gode systemer. Det er jo noe helt annet enn at slike systemer er enkle å utvikle eller passe inn i dagens infrastruktur.
Det er neppe alt som kan gjøres automatisk, men mye av kontrollen burde kunne løses av gode systemer. Det er jo noe helt annet enn at slike systemer er enkle å utvikle eller passe inn i dagens infrastruktur.
La oss ikke håpe at UK begynner som US, for denne sjekken er vel en av grunnene til at innsjekk til US må stenge lenge før det er nødvendig. Når jeg fløy fra Toronto City (med Q400) var siste innsjekk 60 min før avgang (tror jeg) pga. US kravene. Uten dette ville de greid det som på kortbanene her hjemme.
Selv om visum registreres manuelt så har du, som nevnt tidligere i tråden, regler som er mer problematiske der du får reise uten visum hvis du reiser i følge med en EØS-borger. Er det ikke krav til felles billett booking så blir det vanskelig med automatikk.
Visum registreres, formodentlig, i en database, slik at det kan sjekkes automatisk. Returbillett ligger (ofte) på samme booking.
Det er neppe alt som kan gjøres automatisk, men mye av kontrollen burde kunne løses av gode systemer. Det er jo noe helt annet enn at slike systemer er enkle å utvikle eller passe inn i dagens infrastruktur.Klart, men særlig dette med visumdatabaser og vetting mot disse innebærer jo også at de ulike lands myndigheter ser en fordel i å utvikle systemene - og la andre ha tilgang til disse databasene. Og visumregler er jo også interessante nok mange steder - som nevnt over - hvor du slipper visum om du reiser med konen din, om foreldrene dine er født i destinasjonens land, hvor fødselssted uavhengig av nasjonalitet spiller en rolle etc. Det er fryktelig mange unntak og variable - og verst av alt er jo at det stadig endres. Men klart, en database/applikasjon for vetting kan sikkert ordnes, men det blir mange variable og mange input som må gjøres - neppe noe som lar seg gjøre 100 % av en maskin.
La oss ikke håpe at UK begynner som US, for denne sjekken er vel en av grunnene til at innsjekk til US må stenge lenge før det er nødvendig. Når jeg fløy fra Toronto City (med Q400) var siste innsjekk 60 min før avgang (tror jeg) pga. US kravene. Uten dette ville de greid det som på kortbanene her hjemme.Det stemmer nok ja...
Var det US immigration i Toronto City ? Jeg vet at i f.eks. Vancouver stenger de innsjekk tidlig pga Immigration og Toll Controll...noe de har gjort saa lenge jeg har bodd her borte - i 1998 stengte de checkin 90 minutter foer avgang (jeg rakk min eneste tur med DO-328 med 3 minutter).
Var det US immigration i Toronto City ? Jeg vet at i f.eks. Vancouver stenger de innsjekk tidlig pga Immigration og Toll Controll...noe de har gjort saa lenge jeg har bodd her borte - i 1998 stengte de checkin 90 minutter foer avgang (jeg rakk min eneste tur med DO-328 med 3 minutter).
Nei, det var immigration på EWR, men cut-off var 60 min
For Norwegian ser det ut til å være et veldig stort problem. Ifølge denne artiklen fra TV2, har de fått 20 bøter fra England i høst. 20x18.000 kroner...Det blir penger av slikt.
Og jeg vil anta at DY ikke er snauere enn andre enn at de velter disse over på handlingagenten, er tross alt deres ansvar det ligger under å foreta dokumentsjekk ikke DY's.
Grensekontrollen sjekker vel bare at du har gyldig pass og har vel strengt tatt ikke ansvar for at pax har gyldig visum ut til den store verden, eller tar jeg helt feil?
Som nevnt i flere tråder, grensekontrollen sjekker ikke hva folk trenger for å
kunne reise til andre land, de er kun opptatt av at det som forlater landet er rette person, kan være alt fra personer med 3 måneders visum til "etterlyste".
Men om pax så og så skal ha visum/transitvisum o.l det sjekker de ikke, har spurt kontrollørene når jeg selv har vært i tvil, men de har ikke vært til meget hjelp.
Edricson
16-12-2009, 00:32
Som russisk borger i Norge erfarer jeg dette ofte, og jeg må si at handling slurver ganske ofte. Da jeg reiste f eks TOS-OSL-MAN med SK var de tilfredse med bankkort i TOS og ved gaten i OSL sjekket de bare passet.
Andre flyselskap er etter min erfaring mye flinkere. Da jeg reiste AMS-LPL med U2 ble visumet sjekker både på ckin og ved gaten, pluss at de skrev "Visa page XX" på boardingkortet med store bokstaver. Og da det var AMS-YYZ gikk KLM-folk hele tida langs køen for å sjekke visum til folk. (Jeg sier ingen ting om SU som sjekker alt og alltid, inklusive gamle visumer, de er jo russiske.)
Reiste selv LPA-TFS i helgen med Binter og skal si at passet ble grundig sjekket, både ved innsjekk og i gaten.
Reiste selv LPA-TFS i helgen med Binter og skal si at passet ble grundig sjekket, både ved innsjekk og i gaten.
Men det hadde vel fint lite å gjøre med immigrasjonsregler?
Nå handler vel dette om flysekskapenes ansvar for håndhevelse og er i den forbindelse relevant. Jeg pleier forøvrig å vise mitt førerkort fra Georgia når jeg reiser innenlands, og det er aldri noen som reagerer .. ;)
Nå handler vel dette om flysekskapenes ansvar for håndhevelse og er i den forbindelse relevant.
Tviler på at flyselskapene har noen plikt til å sjekke visum ved innenlands reiser i Spania ;)
The Ticketor
17-12-2009, 16:00
Dette med passregistrering (APIS) til UK har blitt gradvis innført det siste året, og noen selskaper startet før andre. DY må også ha "swipet" passet, usikker på om deres maskiner er klare for dette, men da må i såfall passwipen gjøres på gate/bagdrop. Og i utgangspunktet hjelper ikke en passwipe på annet enn å event. påvise et utgått pass...
Skal du reise til UK med DY, og ønsker å sjekke inn på automat, så må du ha et maskinlesbart pass og dette må scannes av passleseren i automaten. Om dette ikke gjøres utsteder automaten ikke boarding pass.
Det er samme som med alle destinasjoner som krever API - ligger det ikke inne kan ikke boarding pass utstedes, ikke heller på manuell innsjekk.
Husker ikke datoen når automatene kuttet over, men på OSL var det omtrent samme dag som UK innførte API-krav.
Regnet med det ja, men er vel noen gamle SAS-automater som har måtte få ettermontert passleser, og ville derfor ikke si for sikkert at DYs automater hadde passleser:) I tillegg siktet jeg til at APIS til UK startet gradvis med enkelte flyselskaper; KLM og BA var vel blandt de første, mens det først på sensommeren/høsten ble et krav for samtlige flyselskap - dermed også SK og DY. Men APIS har i grunnen ikke alt for mye med dårlig passkontroll å gjøre...