Harald Oanes
14-12-2009, 23:03
"Mine damer og herrer, kapteinen og hans besetning ønsker dem velkommen ombord til flight KK666 til København, og takker for at Dere valgte å reise med Terneveien Øl & Tivoli. Vår maskin Nor Caravelle PP40807 kommer til å ha en marsjhøyde av 2300 mm/o.h og en cruise-speed mellom 55 og 70 knop, beregnet ankomst om ca 24 timer. Vi takker igjen for at Dere valgte å reise med oss, og skulle vi komme trygt frem, ønsker vi dem tilbake til Terneveien Øl & Tivoli".
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/fly/DIV/forum/forum10/del5/HO9_7101-1.jpg
Dette blir en litt anderledes TR, da selve turen ikke foregår OMBORD i et fly, men på vet TIL et fly, ja faktisk flere fly... Noen vil kanskje si at derfor har den intet her å gjøre, og det vil jeg selvsagt rette meg etter og fjerne rapporten - uansett, når 2 streker settes under slutten, handler det om fly...
Det ble en merkelig siste dag før avreise, sent om kvelden ringte Fjord Line og fortalte at fergen fra Stavanger til Hirtshals var kansellert grunnet tek. problemer. Så da kl var 23.47 dagen før avreise, måtte resten av natten brukes til å booke om til Color Line og Kr.sand - Hrs.hals. Da ble det ganske travelt, da jeg ikke en gang hadde begynt å pakke, samt gjøre klar reportasjevognen (som forøvrig kan sees her: http://www.facebook.com/home.php?#/album.php?aid=16535&id=1644908547&op=6). Avgangen fra Stavanger ville vært om kvelden, hvorav jeg ville fått god tid om dagen til forberedelser, nå måtte plutselig alt være klart til tidlig morgen for ca 300 km kjedelig kjøring til Kr.sand. Det var mange som hadde blitt tildelt slots denne dagen, trafikklederen hadde gått hjem og alle kjøretøy sør for Bergen var på vei til samme mål som meg. Etter 4 timer i kø, så klarte jeg akkurat sjekke inn i tide. Jeg hadde bare håndbagasje, så jeg slapp å betale ekstra gebyr for annen bagasje. Color Line er også flinke m.h.t. rullestol og assistanse, de tar heller ikke gebyr for disse tjenester. Dette var første gang jeg reiste som HC alene, så jeg lurte på hvordan det ville gå uten kvinne & unger til å hjelpe, men jeg ble utrustet med "Jeg reiser alene" rundt halsen, så jeg ville nok få den hjelp jeg måtte trenge.
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/skip/Album%20S/Superspeed%201/DSC_8579.jpg
Med god assistanse kom både rullestol og jeg ut av reportasjevognen. Jeg hadde på forhånd reservert Buisines Class, og hadde allerede fått utlevert nøkkel. Konfigurasjonen på BC ombord i dette fartøy er 3 + 3, med selvforsynte forfriskninger ca halveis i lengderetning. Den obligatoriske knytteneve-testen ble raskt utført, men med min 2 hender nådde jeg ikke en gang halvveis bort til setet foran meg, ja med min 1900 mm/o.h. så kunne jeg t.o.m. sitte med benene i kors. AVOD besto av skjerm i hver setes rygg, og inneholdt både TV-signal, info-kanal, 2 stk. filmer, GPS-kart, trådløst nettverk og selvsagt masse reklame.
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/fly/DIV/forum/forum10/del5/DSC_1458.jpg
Som dere ser, finnes faktisk et godt tilbud med frukt & kjeks (i mange slags...), samt varm & kald drikk og dagens aviser.
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/fly/DIV/forum/forum10/del5/DSC_1438.jpg
Benplassen var meget god, sånn ca 5-6 knyttenever. Svært behagelige lær-seter, selvsagt justerbare. Men selve serveringen kunne vært bedre, det fantes nemlig ingen stewardess - man måtte hente forsyninger selv.
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/fly/DIV/forum/forum10/del5/DSC_1433.jpg
Man anløp det andre kontinentet, det over Skagerrak, ca kl 20, og ferden videre mot København var i gang. Det medbrakte hotellrommet skulle ikke lengre enn til Fr.havn på den første etappe, hvor Caravelle`en skulle stå i ro for natten utenfor gode venner. Etter en god, men kald, natts søvn i reportasjevognen ble det gjort klart til siste halvdel av reisen, men i første omgang ble kursten staket ut til Ålborg, hvor de også har en lufthavn - dog i nabobyen Nørresundby. Sist gang jeg var i lufthavnen i Ålborg, uten å kjøre forbi, var da jeg fløy hjem til Stavanger via Kr.sand (var faktisk rute til Kr.sand den gang) i 1980, etter å ha kranglet med han som eide vogntoget jeg kjørte (som han selv måtte reise ned å hente etter at jeg ikke ville kjøre en bil som havarerte hver annen time, og da blir det mange havari når en skal til Italia...). Da syntes jeg å huske at lufthavnen var relativt stor, men det var nok sikkert heller jeg som var liten og redd, i det store utland... For stor kan man neppe kalle lufthavnen i Ålborg, unnskyld Nørresundby, og stor kan man neppe kalle trafikken heller - i alle fall i forhold til hva vi er vant med grunnet vårt langstrakte land med tilhørende mengde innenlands-ruter. Selvsagt blåste det fra feil hold i forhold til landing & fotografering, og regn & tåke skulle være et selvsagt vær hele denne turen. Men reportasjevognen ble parkert, rullestol og fotobag ble med innenfor for en titt, og gjerne litt foto gjennom vinduer. Om ikke lufthavnen i Ålborg, unnskyld Nørresundby, er stor - er den veldig lys, åpen, oversiktelig og flott, med en svært flott utkikk-salong i toppetasjen, dvs 1. sal som det sies i Danmark. Jeg var der i 1,5 time, og da fikk jeg med meg 2 flighter.
Reportasjevognen parkert like utenfor lufthavnen i Ålborg, unnskyld Nørresundby
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/fly/DIV/forum/forum10/del5/aalborg1.jpg
Denne piloten hadde det så alldeles travelt at jeg ikke var sikker på om han taxet, eller var i ferd med take-off igjen - eller om han var alldeles trengt til et toalettbesøk
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/fly/DIV/forum/forum10/del5/aalborg2.jpg
Dette var den andre flighten jeg fikk med meg på 1,5 time. Begge bildene er tatt gjennom et skittent vindu, av et skittent fly, med et skittent fotografiapparat.
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/fly/DIV/forum/forum10/del5/aalborg3.jpg
Etter refuelling i Ålborg sammen med min gode venn Peter, forlot jeg Ålborg med kurs København hvor en forsåvidt kan velge mellom 3 slots, Storebælt / Århus-Kalundborg / Ebeltoft - Sjællands Odde. Jeg ble tildelt Ebeltoft, og hadde forsåvid godt tid til fergen gikk. Caravelle`ens FMC ble plottet inn, og min slot forbød meg motorvei og det er jeg glad for, det er jo bare SÅ kjedelig. Et par timer senere, med danske småbyer, dansk landsbygd og dansk regn - var jeg i mørkets frembrudd kommet til mitt kjære Ebeltoft, hvor Mie Mols skulle ta meg over til Odden i stiv kuling. Dette monster av et fartøy, med verdens største overbitt - er det raskeste flytende fartøy i Norden som kan befordre både bil & pax, men grunnet kraftig vind inn fra Kattegat så ble farten kun hold på rund de 30 knop. Konfigurasjonen ombord i denne maskin er kun økonomi-klasse, med en konfigurasjon på 2 + 4 + 4 + 4 + 4 +2. Den obligatoriske knytteneve-testen ble atter utført, men de reserverte setene for HC var fremst mot cockpit, så man nådde ikke frem til veggen samme hvor langt man strakk seg... Turen over til Odden gikk greit, tross vinden - og etter en behagelig hvil/overfart var det klart for turens siste etappe, og tankene om hva 2 hele dager ved CPH skulle bringe med seg begynte å svirre
Mie Mols, med verdens største overbitt
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/fly/DIV/forum/forum10/del5/DSC_3435.jpg
Vel i land på Sjælland var det nok en lang kø, i øs pøs regn - og knallmørke veier uten belysning, dvs. at det var nok av belysning, men av den kategorien en helst ikke vil ha en regnvåt, mørk vinterskveld - tusenvis av lys midt inn i cockpit-vinduet, og tusenvis av lys i speilene bakfra.
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/fly/DIV/forum/forum10/del5/HO9_7845.jpg
Ved ilandkjøring på Odden, fikk vi tildelt bane 22 på CPH, nærmere bestemt Kystvejen og AirLand. Det var selvsagt alt for mørkt for fotografering, men det var jo litt greit å ta stedet i øyesyn før fredagens foto-marathon skulle begynne. Regnet hadde heldigvis parkert i Roskilde, så man fikk oppholdsvær under sonderings-rundene. Alle stedene ble lagret i reportasjevognens FMC/navigasjonsanlegg for bruk de neste 2 dager. Klokken var så vidt passert barne-TV, så det var for tidlig å re opp soverommet enda, men tankene om fredags-trafikk inn mot et klimamøte-okkupert København fristet meg lite etter å ha vært på reisefot i 36 timer, så det ble å parkere helt ytterst ved lystbådhavnen i Dragør - rigge seg til med mat av både fast og flytende føde, og å sitte i stummende mørke og se lysene av flyene som snart kunne sette beina på bakken de også.
To kolleger hilser på hverandre
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/fly/DIV/forum/forum10/del5/HO9_7362.jpg
"Gått att lemmnna Coppenhaggen, ock settta kursset mott den Bottnisska viken ock Hellssinnki..."
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/fly/DIV/forum/forum10/del5/HO9_8023.jpg
forsettes...
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/fly/DIV/forum/forum10/del5/HO9_7101-1.jpg
Dette blir en litt anderledes TR, da selve turen ikke foregår OMBORD i et fly, men på vet TIL et fly, ja faktisk flere fly... Noen vil kanskje si at derfor har den intet her å gjøre, og det vil jeg selvsagt rette meg etter og fjerne rapporten - uansett, når 2 streker settes under slutten, handler det om fly...
Det ble en merkelig siste dag før avreise, sent om kvelden ringte Fjord Line og fortalte at fergen fra Stavanger til Hirtshals var kansellert grunnet tek. problemer. Så da kl var 23.47 dagen før avreise, måtte resten av natten brukes til å booke om til Color Line og Kr.sand - Hrs.hals. Da ble det ganske travelt, da jeg ikke en gang hadde begynt å pakke, samt gjøre klar reportasjevognen (som forøvrig kan sees her: http://www.facebook.com/home.php?#/album.php?aid=16535&id=1644908547&op=6). Avgangen fra Stavanger ville vært om kvelden, hvorav jeg ville fått god tid om dagen til forberedelser, nå måtte plutselig alt være klart til tidlig morgen for ca 300 km kjedelig kjøring til Kr.sand. Det var mange som hadde blitt tildelt slots denne dagen, trafikklederen hadde gått hjem og alle kjøretøy sør for Bergen var på vei til samme mål som meg. Etter 4 timer i kø, så klarte jeg akkurat sjekke inn i tide. Jeg hadde bare håndbagasje, så jeg slapp å betale ekstra gebyr for annen bagasje. Color Line er også flinke m.h.t. rullestol og assistanse, de tar heller ikke gebyr for disse tjenester. Dette var første gang jeg reiste som HC alene, så jeg lurte på hvordan det ville gå uten kvinne & unger til å hjelpe, men jeg ble utrustet med "Jeg reiser alene" rundt halsen, så jeg ville nok få den hjelp jeg måtte trenge.
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/skip/Album%20S/Superspeed%201/DSC_8579.jpg
Med god assistanse kom både rullestol og jeg ut av reportasjevognen. Jeg hadde på forhånd reservert Buisines Class, og hadde allerede fått utlevert nøkkel. Konfigurasjonen på BC ombord i dette fartøy er 3 + 3, med selvforsynte forfriskninger ca halveis i lengderetning. Den obligatoriske knytteneve-testen ble raskt utført, men med min 2 hender nådde jeg ikke en gang halvveis bort til setet foran meg, ja med min 1900 mm/o.h. så kunne jeg t.o.m. sitte med benene i kors. AVOD besto av skjerm i hver setes rygg, og inneholdt både TV-signal, info-kanal, 2 stk. filmer, GPS-kart, trådløst nettverk og selvsagt masse reklame.
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/fly/DIV/forum/forum10/del5/DSC_1458.jpg
Som dere ser, finnes faktisk et godt tilbud med frukt & kjeks (i mange slags...), samt varm & kald drikk og dagens aviser.
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/fly/DIV/forum/forum10/del5/DSC_1438.jpg
Benplassen var meget god, sånn ca 5-6 knyttenever. Svært behagelige lær-seter, selvsagt justerbare. Men selve serveringen kunne vært bedre, det fantes nemlig ingen stewardess - man måtte hente forsyninger selv.
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/fly/DIV/forum/forum10/del5/DSC_1433.jpg
Man anløp det andre kontinentet, det over Skagerrak, ca kl 20, og ferden videre mot København var i gang. Det medbrakte hotellrommet skulle ikke lengre enn til Fr.havn på den første etappe, hvor Caravelle`en skulle stå i ro for natten utenfor gode venner. Etter en god, men kald, natts søvn i reportasjevognen ble det gjort klart til siste halvdel av reisen, men i første omgang ble kursten staket ut til Ålborg, hvor de også har en lufthavn - dog i nabobyen Nørresundby. Sist gang jeg var i lufthavnen i Ålborg, uten å kjøre forbi, var da jeg fløy hjem til Stavanger via Kr.sand (var faktisk rute til Kr.sand den gang) i 1980, etter å ha kranglet med han som eide vogntoget jeg kjørte (som han selv måtte reise ned å hente etter at jeg ikke ville kjøre en bil som havarerte hver annen time, og da blir det mange havari når en skal til Italia...). Da syntes jeg å huske at lufthavnen var relativt stor, men det var nok sikkert heller jeg som var liten og redd, i det store utland... For stor kan man neppe kalle lufthavnen i Ålborg, unnskyld Nørresundby, og stor kan man neppe kalle trafikken heller - i alle fall i forhold til hva vi er vant med grunnet vårt langstrakte land med tilhørende mengde innenlands-ruter. Selvsagt blåste det fra feil hold i forhold til landing & fotografering, og regn & tåke skulle være et selvsagt vær hele denne turen. Men reportasjevognen ble parkert, rullestol og fotobag ble med innenfor for en titt, og gjerne litt foto gjennom vinduer. Om ikke lufthavnen i Ålborg, unnskyld Nørresundby, er stor - er den veldig lys, åpen, oversiktelig og flott, med en svært flott utkikk-salong i toppetasjen, dvs 1. sal som det sies i Danmark. Jeg var der i 1,5 time, og da fikk jeg med meg 2 flighter.
Reportasjevognen parkert like utenfor lufthavnen i Ålborg, unnskyld Nørresundby
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/fly/DIV/forum/forum10/del5/aalborg1.jpg
Denne piloten hadde det så alldeles travelt at jeg ikke var sikker på om han taxet, eller var i ferd med take-off igjen - eller om han var alldeles trengt til et toalettbesøk
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/fly/DIV/forum/forum10/del5/aalborg2.jpg
Dette var den andre flighten jeg fikk med meg på 1,5 time. Begge bildene er tatt gjennom et skittent vindu, av et skittent fly, med et skittent fotografiapparat.
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/fly/DIV/forum/forum10/del5/aalborg3.jpg
Etter refuelling i Ålborg sammen med min gode venn Peter, forlot jeg Ålborg med kurs København hvor en forsåvidt kan velge mellom 3 slots, Storebælt / Århus-Kalundborg / Ebeltoft - Sjællands Odde. Jeg ble tildelt Ebeltoft, og hadde forsåvid godt tid til fergen gikk. Caravelle`ens FMC ble plottet inn, og min slot forbød meg motorvei og det er jeg glad for, det er jo bare SÅ kjedelig. Et par timer senere, med danske småbyer, dansk landsbygd og dansk regn - var jeg i mørkets frembrudd kommet til mitt kjære Ebeltoft, hvor Mie Mols skulle ta meg over til Odden i stiv kuling. Dette monster av et fartøy, med verdens største overbitt - er det raskeste flytende fartøy i Norden som kan befordre både bil & pax, men grunnet kraftig vind inn fra Kattegat så ble farten kun hold på rund de 30 knop. Konfigurasjonen ombord i denne maskin er kun økonomi-klasse, med en konfigurasjon på 2 + 4 + 4 + 4 + 4 +2. Den obligatoriske knytteneve-testen ble atter utført, men de reserverte setene for HC var fremst mot cockpit, så man nådde ikke frem til veggen samme hvor langt man strakk seg... Turen over til Odden gikk greit, tross vinden - og etter en behagelig hvil/overfart var det klart for turens siste etappe, og tankene om hva 2 hele dager ved CPH skulle bringe med seg begynte å svirre
Mie Mols, med verdens største overbitt
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/fly/DIV/forum/forum10/del5/DSC_3435.jpg
Vel i land på Sjælland var det nok en lang kø, i øs pøs regn - og knallmørke veier uten belysning, dvs. at det var nok av belysning, men av den kategorien en helst ikke vil ha en regnvåt, mørk vinterskveld - tusenvis av lys midt inn i cockpit-vinduet, og tusenvis av lys i speilene bakfra.
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/fly/DIV/forum/forum10/del5/HO9_7845.jpg
Ved ilandkjøring på Odden, fikk vi tildelt bane 22 på CPH, nærmere bestemt Kystvejen og AirLand. Det var selvsagt alt for mørkt for fotografering, men det var jo litt greit å ta stedet i øyesyn før fredagens foto-marathon skulle begynne. Regnet hadde heldigvis parkert i Roskilde, så man fikk oppholdsvær under sonderings-rundene. Alle stedene ble lagret i reportasjevognens FMC/navigasjonsanlegg for bruk de neste 2 dager. Klokken var så vidt passert barne-TV, så det var for tidlig å re opp soverommet enda, men tankene om fredags-trafikk inn mot et klimamøte-okkupert København fristet meg lite etter å ha vært på reisefot i 36 timer, så det ble å parkere helt ytterst ved lystbådhavnen i Dragør - rigge seg til med mat av både fast og flytende føde, og å sitte i stummende mørke og se lysene av flyene som snart kunne sette beina på bakken de også.
To kolleger hilser på hverandre
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/fly/DIV/forum/forum10/del5/HO9_7362.jpg
"Gått att lemmnna Coppenhaggen, ock settta kursset mott den Bottnisska viken ock Hellssinnki..."
http://i237.photobucket.com/albums/ff70/haraldoanes/fly/DIV/forum/forum10/del5/HO9_8023.jpg
forsettes...