PDA

View Full Version : Finnair business til Helsinki

Someone
14-12-2009, 22:09
Så var det klart for en liten forjulshelgetur til Helsinki. En by jeg aldri hadde besøkt før. Årsaken til at valget fallt på Helsinki var at jeg og en kamerat snakket om å reise bort for en helg og siden han hadde endel Eurobonuspoeng som var i ferd med å gå ut, og modern hadde endel Finnair poeng hun ikke ville få tid til å bruke før de led samme skjebne, så falt da valget på Finland og Helsinki :FIN

Møtte kameraten min på Oslo S etter jobb på fredagen før Flytoget tok oss oppover. Ved ankomst OSL tok jeg så turen til Finnair sine innsjekkingsskranker på H for å få boarding card til sete 3A på AY658 til HEL. Hadde sjekket in på internet tidligere, men siden jeg manglet printer måtte jeg uansett skaffe et boarding card fra et annet sted.
Security ble unnagjort på 5 minutter før det ble en pitstop på Con Tiki for en pregløs Tikka, men ikke minst en kald:drink Ble så en tur opp til OSLounge, hvor jeg prøvde å få inn kameraten min som skulle fly med Blue1 med avgang 15 minutter før Finnairflighten min, men det gikk ikke å ta med seg gjest der. Men siden det uansett var i ferd med å bli go to gate for flyet til kameraten min så gikk jeg inn alene. Var mitt første besøk i OSLounge og selv om den er bra den, så foretrekker jeg SAS Business Loung fremfor denne, da jeg synes maten og interiøret er bedre, selv om man ikke serverer sprit der.

Øl, potetgull og Cognac....kan ha det verre ;)
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020091.jpg

http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020089.jpg

Ble så etterhvert boarding og det var på tide å komme seg ut til gate 43, hvor en av Finnair sine Embraer 170-maskiner, OH-LEG, skulle fly meg til Helsinki. Utsikt mot Blue1 som nærmest flyr vinge mot vinge med Finnair mellom OSL og HEL
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020093.jpg

Knyttnevetesten på sete 2A ble bestått, men ikke mer enn såvidt. Ellers var det en knapt halvfull flight ombord i 76-seteren. Vi var 5 stykker i biz, hvor 4 skulle videre til BKK, mens det bak kanskje satt noen og tretti stykker. Til gjenngjeld kunne kameraten min melde om bra belegg ombord hos Blue1
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020092.jpg

Push back på tid og til forandring så var det avgang fra 01R og tok av et par minutter etter Blue1, men landet allikevel 10 minutter før, da Avroen ikke er kjent som den raskeste kjerra.

Tid for servering som bestod av salat, en lammesak i rødvinssaus og en sitronkake. Smakte helt greit, men det finnes ikke et måltid som ikke blir bedre med Champis:up:
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020094.jpg

Landet på tid og siden jeg skjønte jeg lå først i løype gikk jeg over til T1 som alle ikke One World selskaper bruker for å møte kameraten min, før det ble en taxi inn til byen. Siden klokken var 10 innen vi kom til hotellet, ble det å skifte og dusje raskt, raide minibaren, før det gjaldt å komme seg ut. Bodde på Radisson Blu Plaza som hadde en veldig godt tilbud for 620kr natta for to, inkludert frokost. Traff noen finner på gate og spurte litt etter bra steder så de inviterte oss med til en klubb jeg ikke husker navnet på, men syntes ikke det var nok liv så dro snart videre. Ble en tur innom klubben/baren på Svenska Teateren hvor vi snek oss inn på en firmafest eller noe slikt før vi dro på et sted som heter Tiger.

Neste dag så ble det det å utforske byen. Noe kjølig, selv om det bare var et par minus. Hyggelig by, og tror at spesielt om sommeren så kan det være veldig fint der. Ble en sen lunsj som ble inntatt på restauranten på Svenske Teateren og vi var dessuten tørste....
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020097.jpg

Etter litt vors på rommet ble det så middag på Kempii hvor vi traff på noen finner som vi avtalte å møte etterpå, siden de skulle få oss inn gratis på et sted som het Apollo, som visstnok skulle være bra. Tok nok en tur innom baren på Svenska Teateren, før vi etterhvert kom oss til Apollo, hvor vi snek oss forbi hele køen og slapp gratis inn. Ellers var det en kanon kveld og Helsinki er en skikkelig bra party by, spesielt når man er ung og singel, for de finske damene var det ingenting i veien med:colgate:

..........

Kan vel innrømme at formen muligens hadde vært bedre enn det den var søndag, men fikk oss en liten tur ut for det. Hadde god til siden flyene våre skulle gå henholdsvis 17:50 ig 17:55 så tok flybussen utover ved 4 tiden. Kameraten min dro til T1 for å sjekke inn, mens jeg tok turen til T2 for å sjekke in på AY657. Null kø gjennom Fast Track og fikk en liten tur gjennom tax free'n for å handle litt. Tok så en liten tur innom Finnairs Business Lounge på Schengendelen. Dette er en kontrakts lounge og skuffet stort. Bra utsikt, men trang og kjipt, men elendig utvalg av mat å drikke.

Snødde i HEL denne dagen så det var stadig brøytetog og deicing biler ute. Men i motsetning til på OSL så kjører de de-ice ved gaten her. Boarding begynte på tid, men vi ble belønnet med buss til en OH-LKO, en Embraer 190, som skulle ta meg tilbake til OSL. Hadde sete 2A. Trodde vi skulle komme avgårde på tiden, men pga stuerenes gå-sakte aksjon og de-ice (aner ikke om de også aksjonerer) så ble vi 40 minutter sene ut. I forhold til turen over, så var det merkbart bedre benplass her. 3 rader biz, med totalt 10 stykker ombord, og jeg var en av to som hadde en toseter for meg selv. Bak i kabinen var det mer eller mindre fullt etter hva jeg kunne si.

På marsjhøyde var det tid for servering. Veldig hyggelig crew og de kom stadig med tilbud om man ønsket noe bedre å drikke. Laks, kalkun og lingonbærkake stod på menyen og syntes dette var langt bedre enn ddet man ble servert på turen over
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1020100.jpg

Landet drøye halvtime etter rutetid og etter en liten tur innom tax free for å fylle om kvoten og kjøpe noen julegaver, gikk det ikke lange tiden før jeg satt på Flytoget på vei hjem.

Ellers var det en veldig bra, men slitsom helg. Helsinki var også en bra by, men vil vurdere en litt varmere tid av året en neste gang.....vel, kippis:drink Finnair var godkjent i biz, men synes både SAS og Swiss av det jeg har prøvde på intra-euro biz er bedre

Discus
15-12-2009, 00:07
Interessant lesing. Maten så hvertfall bra ut hos Finnene :drink

Bizflyer
15-12-2009, 00:28
Dette var en bra rapport!
Fine bilder og god beskrivelse!
Ikke værst at Oslo loungen har brennetrevin. Det har de ikke i SAS biz lounge. Da må man inn i gullstuen i såfall.
Liker godt glassene de bruker på AY! Så ut til at det var plass til godt med champers i det glasset! Må være ideelt for pre-departure drinks på langrutene deres! hehe!

BF:cool2

JoeW
15-12-2009, 00:50
Fin rapport - synes serveringen ombord så bra ut!

OSL-loungen er faktisk veldig bra, spesielt til å være kontraktslounge - men de vet å ta seg betalt, og det er vel derfor vi ikke har sett noe til Diners/PriorityPass eller lignende...

Savipix
15-12-2009, 07:11
Fin rapport!

Apollo har jag minnen från eller snarare brist på minnen ;)

Someone
15-12-2009, 09:45
Liker godt glassene de bruker på AY!

Jepp, Finnair bruker en av de klassiske modellene til Iittala i business class, og har vel "alltid" gjort det slik jeg skjønner og er visstnok endel av varemerket deres. Personlig synes jeg glasset er litt for tjukt og designet litt for "snirklete" selv om jeg også ser elegansen i det.

Kjøpte meg et par Iittala whiskyglass i Helsinki, men av en annen modell enn denne

Blubird
15-12-2009, 09:47
Fin lesning på formiddagen, spenstig kombo med øl, pottis og cognac. ;)

litt-amatør
15-12-2009, 09:53
Takk for meget bra og interessant rapport!!

AirbusTrond
15-12-2009, 13:08
Takker ! Synes vel ikke at kombinasjonen av de litt stygge setetrekkene og de gamle glassene representerer finsk design på en god måte. På den annen side var kombinasjonen av øl-konjakk og champagne-cola heller ikke spesielt elegant. :p Det var derimot glassene på restauranten. Og så hørtes jo det ut til at turen var bra, og det er jo det viktigste!

FlightDeck
19-12-2009, 11:21
Takk for fin rapport! Helsinki er grisekaldt i disse tider, var der selv i januar i år, men utelivet kompenserer for kulden og skaper mye varme ;) Det var i alle fall min erfaring. Ellers synes jeg nok ikke at de nevnte glassene er det vakreste våre finske venner har produsert ... Likte du Embraeren?

Someone
20-12-2009, 11:49
Ellers synes jeg nok ikke at de nevnte glassene er det vakreste våre finske venner har produsert ... Likte du Embraeren?

Som sagt, Iittala har definitivt andre glass som er finere. Embraeren var fin den, men syntes Embraerene til LOT var mer komfortable. Itillegg er jo fargen på setene til Finnair definitivt noe som kan diskuteres:lol:

FlightDeck
20-12-2009, 12:10
Embraeren var fin den, men syntes Embraerene til LOT var mer komfortable. Itillegg er jo fargen på setene til Finnair definitivt noe som kan diskuteres:lol:

Jeg kan ikke skjønne hvorfor de ellers så stilsikre finnene ikke har funnet noe mer minimalistisk og varmt. Setene er jo i tillegg veldig store og tunge, og med grå vegger fremstår kabinen som et gufs fra fortiden!

SAS-kabinen er tidløs og flott, synes jeg, med røde gardiner, sandfargede vegger og mørkeblå seter. Bare så synd de ikke prøvesatt de nye setene før de bestilte dem ...

123asd
21-12-2009, 20:28
hærlig rapport!

EB
26-12-2009, 08:58
Flott rapport...enig at glassene ombord ikke akkurat speiler dagens finske design - minner mest om noen blomstervaser vi hadde hjemme i barndaommen. Serveringen i loungen viser vel bare at Someone fortsatt ikke kan skjule oppveksten på østkanten...;-)

Someone
28-12-2009, 10:26
Serveringen i loungen viser vel bare at Someone fortsatt ikke kan skjule oppveksten på østkanten...;-)

Ser ikke problemet:p Cognac er godt, øl er godt og potetgull er godt, så hvorfor ikke kombinere:spin

EB
28-12-2009, 13:59
Mye bra på Østkanten også...så det er nødvendigvis ingen motsetning - bare en faktaopplysning.

dc-8-63
28-12-2009, 18:36
Ser ikke problemet:p Cognac er godt, øl er godt og potetgull er godt, så hvorfor ikke kombinere:spin

Rakfisk er godt, Multekrem er godt, men kombinert er det ikke godt...

Bizflyer
28-12-2009, 20:28
Serveringen i loungen viser vel bare at Someone fortsatt ikke kan skjule oppveksten på østkanten...;-)

Ja, fy skamme seg EB! Hvordan våger du? Finnes det ikke noen moderatorerer som kan slette slike innlegg som jo går rett i strupen på stakkarens oppvekst?:p

Du har helt rett, Someone! Cognac og øl går uuuutmeket sammen! Ikke bry deg om den slemme mannen!:old

Med medfølende hilsen

BF:drink

Tommy777
05-01-2010, 20:00
Rakfisk er godt, Multekrem er godt, men kombinert er det ikke godt...

He he.. Godt sagt.

Hyggelig rapport selv om valg av drikke var..... harry??

TOS
05-01-2010, 22:00
He he.. Godt sagt.

Espen er ung og kan nok enda utvikle mer sofistikerte drikkevaner....:D

Fnate
05-01-2010, 22:39

Ingen fare Someone. Harry er prins i England. Det er sofistikert det.

Jeg støtter deg helt. Mer av alt er best.