View Full Version : A400M flyr
Grizzly tok endelig av
Airbus kan puste lettet ut: A400M gjennomførte en vellykket jomfrutur i formiddag.
http://www.tu.no/motor/article231268.ece
Kremt, det gjorde da vitterlig flyet på fredag alt.
BU9001/V2.0
14-12-2009, 15:45
http://www.youtube.com/watch?v=9MT2HjJcdYY&NR=1
ENGM 911
14-12-2009, 16:04
Herlig maskin, og når får Norge slike?
Joda, first flight var på fredag. Jeg trodde det hadde gått forumet hus forbi, men jaggu er det ikke oppdateringer i motortest-tråden:
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=11072 :)
ENGM 911: Når helvete fryser over.
Desk pilot
14-12-2009, 16:15
Flott videoreportasje! Med henvisning til 787-tråden: Er ikke den neseseksjonen litt vel flat og butt og u-Caravelsk til å komme fra Frankrike? ;):love
Twin Otter
14-12-2009, 16:16
Hm. Halen minner mye om Globemaster...
Hvorfor har de ikke tatt inn hjulene mon tro?
Gratulerer til Airbus og Europa,
Et vanskelig prosjekt har omsider kommer inn i en ny positiv fase.
For Europa og europeisk teknologi er dette en milepæl som det er grunn til å feire.
Verden er tjent med at det er konkuranse også på transportfly sektoren.
Flott reportasje de har lagt ut på tub'en.
Gleder meg til å se den nye kjerra på et flystevne i Europa til neste år.
Det er helt vanlig og av risiko hensyn og ikke felle inn hjulene på første prototype flyging.
Det er jo helt tydelig at flydesignere sliter for tiden, det er ikke mye nytt. Har vi kommet så langt at vi ikke kommer lenger?
A400M er jo en kopi av C130 med en touch av C17.
Det er da vesentlige forskjeller mellom de forskjellige militære transportflyene Flopp, se f.eks. på payload
C-27J: 11 500 kg
C-130J: 19 900 kg
A400M: 37 000 kg
Il-76D: 50 000 kg
C-17: 77 500 kg
An-22: 80 000 kg
C-5: 122 470 kg
An-124: 150 000 kg
Har du en oversikt over cargohold-volum på disse maskinene -KGL?
Nå skal det sies at dette er et transportfly, og er ikke ment for å være et designikon. Er ikke så stor forskjell på varebiler heller om du er med på sammenlikninga.
Hvorfor ser det ut som om propellene på motor 1 og 2, samt 3 og 4 går motsatt vei? Er det tilfellet, eller er det forskjellig fart på propellene som gjør at det ser slik ut - på film?
Det er jo helt tydelig at flydesignere sliter for tiden, det er ikke mye nytt. Har vi kommet så langt at vi ikke kommer lenger?
A400M er jo en kopi av C130 med en touch av C17.
Eksteriøret på flymaskiner designes ikke for at de skal se bra ut, de designes slik at de blir så aerodynamiske som mulig, at en oppfyller behovet en har til internt volum, samtidig som flyet strukturelt blir så lett som mulig.
Hvorfor ser det ut som om propellene på motor 1 og 2, samt 3 og 4 går motsatt vei? Er det tilfellet, eller er det forskjellig fart på propellene som gjør at det ser slik ut - på film?
De går motsatt vei, helt riktig. En ser det lett når motorene ikke er igang, propell-bladene er dreid hver sin vei på de to vingene.
Hvorfor ser det ut som om propellene på motor 1 og 2, samt 3 og 4 går motsatt vei? Er det tilfellet, eller er det forskjellig fart på propellene som gjør at det ser slik ut - på film?
Så akkurat det samme, men slo meg til ro med at det var synsbedrag. Snurrer motorene motsatt vei eller snues dreieretningen med gear ?
Har du en oversikt over cargohold-volum på disse maskinene -KGL?
Her er noen BSSW:
C-130J: 127 m³
C-130J-30: 171 m³
Il-76D: 321 m³
A400M: 356 m³
C-17: 592 m³
An-22: 639 m³
C-5: 880 m³
An-124: 1014 m³
Jumper G5
15-12-2009, 00:37
Hvorfor har de ikke tatt inn hjulene mon tro?
Det er fordi dette er den første av veldig mange testflighter som hver har en lang, lang liste av testpunkter. Understell-systemet henger sammen med mange andre systemer som alle skal testes på forskjellig vis, og når alt som skal testes "først" er godkjent, blir det understellets tur.
Stod og så på A380 i Paris, sin (ca 25 tur), og hjulene fikk henge ut hele displayet. På det stadiet i testprogrammet ble ikke understellet tatt opp med mindre flyet hadde fløyet lenge (tror det ble sagt 40 minutter, men det hørtes unektelig vel lenge ut) straight and level og en rekke sjekker var gjort på relevante deler av hydraulikksystemet før hjulhåndtaket ble tatt opp.
Det blir fort dyrt om hjulene ikke går opp eller ned som de skal, derfor et vel gjennomtenkt testprogram over lang til, også på dette systemet.
Uvanlig nok så tok de faktisk opp hjulene på first flight. De har det kanskje travelt :) Det hadde maks hastighet 555 km/h, og var lastet med 15 tonn testutstyr og 2 tonn vannballast. Ser ut som pilotene har godt utsyn.
Masse bilder og videoer på hjemmesiden.
http://www.airbusmilitary.com/Multimedia.aspx
http://www.airbusmilitary.com/Portals/1/Gallery/InFlight_11.jpg
http://www.airbusmilitary.com/Portals/1/Gallery/Briefing2_03.jpg
http://www.airbusmilitary.com/Portals/1/Gallery/Briefing1_06.jpg
Aleksander Maaland
16-12-2009, 20:50
Fint fly.
Men hvorfor propeller?
Propell framdrift er mindre sårbart ved landing og avgang på feks korte grusbaner, hvor man må bruke full throttle. Det egner seg vel også bedre til å fly taktisk, lavt og sakte, og i dårlig vær.
Nå tror jeg det ikke er så uvanlig å trekke opp understellet på jomfruturen lenger. Det gjorde de på B787, og jeg mener også de gjorde det på A380.
Nå tror jeg det ikke er så uvanlig å trekke opp understellet på jomfruturen lenger. Det gjorde de på B787, og jeg mener også de gjorde det på A380.
De gjorde det også på A400M, men det er ikke blant de første tingene de gjør, det er langt viktigere ting de ønsker å teste ut først.
SudCaravelle
16-12-2009, 22:39
Nå tror jeg det ikke er så uvanlig å trekke opp understellet på jomfruturen lenger. Det gjorde de på B787, og jeg mener også de gjorde det på A380.
Trakk 787 til seg labbene i går??
Trakk 787 til seg labbene i går??
Kort og enkelt: jepp. Flaps ble også extended fra 25 til 30.
Etter noen solide forsinkelser nærmer det seg nå første levering til kunde. Dette er første maskin til Frankrike som etter planen skal leveres senere i år
http://airbus.hosting.augure.com/Augure_Airbus/r/ContenuEnLigne/Download/319F4818-07E0-443E-AD87-71A8DF1B8D0C/_BUS8712_high.jpg
jameson82
27-07-2015, 13:04
ser ut som flytypen har en rolle i den nye mission impossible filmen
fra ca 2.10min
https://www.youtube.com/watch?v=EIsauUFIguE
Det som skulle bli EADS Hercules-killer, viser tydeligvis seg fra en dårlig side..
Det er på papiret et høyst kapabelt transportfly med imponerende flygeegenskaper, men i realiteten har Airbus A400M skapt enorme problemer for produsenten og brukerlandene helt siden designfasen, og fortsetter å gjøre det i dag.
Denne uka rapporterte britiske The Telegraph at det er store problemer med innfasingen av A400M i Royal Air Force (RAF).
https://www.tu.no/artikler/krise-for-britenes-militaere-airbus-fly-tidvis-star-18-av-20-transportfly-pa-bakken/469671
Sent from my HTC U12+ using Tapatalk
Da har den Luxemburgske flyvåpenet fått sine ene A400M Atles, som de hadde i bestilling. Med den kan de vel omtrent ta med seg hele forsvaret sitt på tur?
https://www.flightglobal.com/defence/luxembourg-welcomes-lone-a400m-atlas-airlifter/140517.article
Luxembourg welcomes lone A400M Atlas airlifter
Fortsatt et tapsprosjekt i Airbus sine regnskaper, men nå er uansett den 100. A400M levert
https://www.aviation24.be/manufacturers/airbus/airbus-a400m/airbus-delivers-the-100th-a400m/
Airbus has reached 100 A400M deliveries with MSN111, the tenth A400M for the Spanish Air Force.
Liten ordre, men med 2 maskiner i bestilling fra luftforsvaret i Kazakhstan, er det vel deres første salg av maskinen til noen av de tidligere Sovjetrepublikkene?
https://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2021/09/the-republic-of-kazakhstan-orders-two-airbus-a400ms.html
The Republic of Kazakhstan orders two Airbus A400Ms
Indonesia har også signert for 2 maskiner, + en LoI for ytterligere 4
https://www.aviation24.be/manufacturers/airbus/defence-and-space-airbus/indonesia-ministry-of-defence-orders-two-airbus-a400ms/
Indonesia Ministry of Defence orders two Airbus A400Ms
Airbus har nå testet A400M som vannbomber
https://www.aviation24.be/manufacturers/airbus/airbus-a400m/airbus-successfully-tests-firefighting-kit-on-a400m/
Airbus has successfully tested a removable firefighting demonstrator kit on the A400M new generation airlifter during a flight test campaign in Spain.
Airbus har nå testet A400M som vannbomber
https://www.aviation24.be/manufacturers/airbus/airbus-a400m/airbus-successfully-tests-firefighting-kit-on-a400m/
Ser ut som det også funker med pulver
https://www.flightglobal.com/defence/a400m-shows-off-enhanced-firefighting-credentials-during-test-campaign/156117.article
Airbus Defence & Space has demonstrated the operational utility of a firefighting kit adaptation to its A400M, recently completing a flight-test activity in Spain.
https://d3lcr32v2pp4l1.cloudfront.net/Pictures/380x253/7/2/3/98723_a400mred_41493_crop.jpg