View Full Version : Boeing 787' first flight
...I'll be there.....reporting semi-live ;)
Da er det vel Crille og jeg som ligger best an foreløpig .... men etter 10:30 ligger de tett ..
Vil dette streames noe sted?
Hørt om forsinkelser? Nei, stemmer, dette er jo et nytt fly....
Vil dette streames noe sted?
Jeg ville bli veldig forbauset hvis det ikke blir streamet på boeing.com.
Boeing beskriver det som 'første mulighet' - vi får håpe de mener været. ;)
http://blog.seattlepi.com/aerospace/archives/187926.asp
The window for the first flight of the 787 Dreamliner will open at 10 a.m. Dec. 15, Boeing announced Thursday evening.
"This date is dependent on final internal reviews, taxi tests and receiving the final experimental ticket from the U.S. Federal Aviation Administration," the company said in a media notice.
Og vaeret ligger ikke an til aa bli bra...akkurat naa er det spaadd regn......
Skjut på det lite till, ungefär två dygn ;)
Søren og, der røk den modellen... :(
Søren og, der røk den modellen... :(
...ikke ennaa - vaermeldingen er ikke fordelaktig for tirsdag akkurat naa....;)
...ikke ennaa - vaermeldingen er ikke fordelaktig for tirsdag akkurat naa....;)
Säg inte så nu :)
Dag Johnsen
12-12-2009, 14:48
Heisann!
Ingen maa gi opp enda, men her er 10 day forecast for SEA; http://weather.msn.com/tenday.aspx?wealocations=wc:USWA0395&q=Seattle%2c+WA+forecast:tenday
Dag
Vaeret forandrer seg fort der borte, saa dette er hoeyst veiledende ...
Kommer en skikkelig snebyge på formiddagen.. Så måking, en liten delay til kl. 14.11:colgate:
Dag Johnsen
12-12-2009, 16:50
Heisann MOW!
Vaeret forandrer seg fort der borte, saa dette er hoeyst veiledende ...
Veiledene eller villedene... :D
http://2.bp.blogspot.com/_wbzhR-kHY_g/SyMblKdI6YI/AAAAAAAADak/wZ4BJxmttr4/s1600/787ff.jpg
Dag Johnsen
12-12-2009, 18:32
Heisann!
Er det en grei maate aa samle alle first flight veddemaalene paa eller maa man ta dette manuelt, i.e. klippe aa lime hvert innlegg?
Dag
Tja, den letteste er vel å spørre her! :)
14.des 10:00 Marius_S
14.des 10:55 BSSW
14.des 11:15 LN-AFG
14.des 11:33 Twin Otter
14.des 12:00 LN-KGL
14.des 13:37 Enhanced
15.des 09:35 SNSK
15.des 10:00 Crille
15.des 10:30 LN-MOW
15.des 10:37 Molinari
15.des 10:37.07 AirbusTero
15.des 10:40 brendas
15.des 11:00 Discus
15.des 11:20 Someone
15.des 11:20 LN-TKP Someone var først
15.des 12:15 Hickok
15.des 12:45 Glenn
15.des 13:50 posthuman
15.des 14:11 SQ 777
16.des 10:00 matsbg
16.des 10:03 LTH
16.des 10:15 C172
16.des 11:00 Marcus W
16.des 11:36 CV440
16.des 12:00 VoiceCom
16.des 12:00 hmm273 VoiceCom var først
16.des 12:00 Paaljt VoiceCom var først
16.des 13:00 grindstein
16.des 13:28 gustavf
16.des 14:10 Flopp
17.des 12:05 TCAS
17.des 09:30 ENGM RAMP
17.des 10:50 VC-10
17.des 11:02 Savipix
17.des 12:00 jefi99
17.des 13:30 Scandinavian
17.des 14:00 LCH78
18.des 08:07 iceman
18.des 10:50 LN-FHU
18.des 11:25 seatsniffer
18.des 12:00 LN-MEH
18.des 12:00 rjsol
18.des 12:35 LCH
18.des 13:00 laurenz
18.des 13:10 PC
18.des 14:00 pgaa
18.des 15:00 Martin
19.des 11:30 view
19.des 12:00 Jeremiassen
19.des 13:15 sindreh
20.des 10:09 Redcap
21.des 10:00 GFL
21.des 14:00 LN-SEK
22.des 10:00 Jack
22.des 10:00 P.A. VIKING
22.des 11:00 Tommy777
22.des 12:00 Robin882
22.des 12:15 LN-KRF
22.des 14:16 eggs
24.des 08:00 Jumper G5
27.des 07:08 B777ER
05.jan 10:00 Desk pilot
05.jan 12:00 RampRat
18.feb 11:30 Trety
Dag Johnsen
12-12-2009, 20:22
Supert Hickok!
Da er det bare aa foelge med... :cool:
Dag
Vaeret forandrer seg fort der borte, saa dette er hoeyst veiledende ...
vel det kommer an paa....med Lav trykk saa forandrer ting seg svaert fort...men naar det bygger seg opp gigantiske Hoeytrykk i Stillhavet syd for Alaska....er vaeret utrolig stabilt og svaert forutsigbart...vi er naa inne i dag nummer 15 med klart kaldt straalende vintervaer.....Men naa er det ogsaa slutt et stort lavttrykk er paa vei inn i Orgeon...Portland melder om freezing rain med flere highways stengt pga is....og det kryper oppover hit og vi ligger an til sne i kveld.....
Dette lavtrykket vil ogsaa bringe med seg vaermere vaer....antydet sent mandag kveld....og det betyr som regel regn med regn.....
Hyggelig å komme på førsteplass i gjetteleken - ingen skal si at jeg er en pessimist på Boeings vegne ;)
Dag Johnsen
13-12-2009, 03:28
Heisann KGL!
Det eneste problemet, som kan bli et stoooort problem, er at om du vinner saa vil du ha en 1:1 B787-8 som kan by paa noen smaa problemer... :D
Det skal bli spennende aa se hvem som kommer naermest... :)
Dag
Ikke noe stort problem herr Johnsen, jeg nøyer meg med at dere sender deres første på første regulære tur til OSL. Jeg nøyer meg med å få den på en billedbrikke. ;)
Dag Johnsen
13-12-2009, 17:14
Heisann KGL!
Ja vi faar jobbe med dette... ;)
BTW: Ser ikke helt bra ut for tirsag, men vi kan jo haape... :)
http://adds.aviationweather.noaa.gov/data/progs/hpc_48_fcst.gif
Dag
VoiceCom
13-12-2009, 19:21
Heisann KGL!
BTW: Ser ikke helt bra ut for tirsag, men vi kan jo haape... :)
Dag
Helt greit om det blir utsatt en dag :colgate:
Dag Johnsen
13-12-2009, 20:06
Helt greit om det blir utsatt en dag :colgate:
Ja, til onsdag saann rundt 12:00... bare for aa vaere paa den sikre siden... ^_^
...saalangt har ikke Lavtrukket slaatt til...vi har ennaa klare kalde dager....blaa himmel og kaldt i dag ogsaa....ikke sne som spaadd.....ser et stort hoeytrykk utenfor Los Angeles ....jokeren er Lavtrykket nordvest av Vancouver Island....men det kan vaere Sarah Palin i et daarlig oeyeblikk.....
Hang in there, Mr. Høytrykk ....!!! CO'en hadde tatt seg SÅ bra ut mellom de to andre 787'ene jeg har! :colgate:
VoiceCom
14-12-2009, 09:33
Ja, til onsdag saann rundt 12:00... bare for aa vaere paa den sikre siden... ^_^
Ja, nettopp! Onsdag kl 12 høres ut som et godt tidspunkt.
Og jeg har ingen B787 i samlingen. Byttet bort den jeg fikk på MegaDO'et med en A380.... :rolleyes:
VoiceCom
14-12-2009, 13:13
Good choice VoiceCom :p
Lurer på om han da har flere fly på lager, eller om vi må 'ta en tur utafor' og avgjøre saken? :71:;)
Jeg håper på at de finner ut at det er meldt så stygt vær fremover at de velger å ta første flight idag :cool: ;) Helst ca kl 10:55 ;)
Og da er First Flight siden aktiv;
http://787firstflight.newairplane.com/ffindex.html
Og live webcast starter 15. desember kl 09:40 lokal tid (18:40 norsk tid).
Og live webcast starter 15. desember kl 09:40 lokal tid (18:40 norsk tid).
Da haster det å få den i lufta...:p
15.des 09:35 SNSK
15.des 10:00 Crille
SNSK
Litt, ihvertfall .... ;)
15.des 09:35 SNSK
15.des 10:00 Crille
15.des 10:30 LN-MOW
15.des 10:37 Molinari
15.des 10:37.07 AirbusTrond
15.des 10:40 brendas
15.des 11:00 Discus
Skikkelig artige ekstratjenester på siten også - bl.a. et kart over besøkende. Vi er akkurat nå tre i område Mosjøen som er innpå, og siden jeg har VPN er jeg nok den ene .. )
Det er også en flighttracker.
Naa regner det mye...men legger troestverdig avgaarde 06:20 i morgen tidlig...skal oppdatere LN-MOW og Tommy777 live fra Everett....
Skikkelig artige ekstratjenester på siten også - bl.a. et kart over besøkende.
Hvor finner du det kartet?
S. Holberg
15-12-2009, 09:21
http://www.newairplane.com/dreamlinerfirstflight/widgets/visitors/visitormap.asp ;)
Naa regner det mye...men legger troestverdig avgaarde 06:20 i morgen tidlig...skal oppdatere LN-MOW og Tommy777 live fra Everett....
Lykke til - skulle vært utrolig artig å vært der!
Så får vi bare håpe at vær- og alle andre guder er med oss slik at denne flotte fuglen endelig får luft under vingene!!!
Jammen var ikke Billingstad representert også!
Dag Johnsen
15-12-2009, 11:56
Heisann dc-8-63!
Naa viser METAR KPAE 151000Z AUTO VRB05KT 4SM -RA BR BKN019 OVC027 02/02 A2976 RMK AO2 P0000...
og TAF TAF KPAE 150544Z 1506/1606
14012KT P6SM -RA OVC025
FM151100 16008KT P6SM SCT006 BKN012 OVC020
TEMPO 1512/1516 3SM BR BKN006 OVC012
FM152000 16008KT P6SM SCT015 OVC025
FM160100 14012KT 5SM -RA OVC015
Dette ser ikke saa bra ut, men lykke til... :cool:
Vi faar bruke deg som offisiell dommer i veddemaalet... :up:
Dag
Lykke til! Ja der skulle man ha vøri ja!
Heisann dc-8-63!
Naa viser METAR KPAE 151000Z AUTO VRB05KT 4SM -RA BR BKN019 OVC027 02/02 A2976 RMK AO2 P0000...
og TAF TAF KPAE 150544Z 1506/1606
14012KT P6SM -RA OVC025
FM151100 16008KT P6SM SCT006 BKN012 OVC020
TEMPO 1512/1516 3SM BR BKN006 OVC012
FM152000 16008KT P6SM SCT015 OVC025
FM160100 14012KT 5SM -RA OVC015
Dette ser ikke saa bra ut, men lykke til... :cool:
Vi faar bruke deg som offisiell dommer i veddemaalet... :up:
Dag
Dessverre er dommeren ute av dansen....her blir det sengen i dag...har vaert vaaken mesteparten av natten (og det har regnet i hele natt)...men det har akkurat stoppet (den siste halvtimen har vaert opphold - det er ennaa tidlig 05:00) saa banen kan toerke....for tidlig aa si noe om sikten...
seatsniffer
15-12-2009, 17:29
Blir det noe action i kveld? Er det noen som er oppdatert?
grindstein
15-12-2009, 17:34
Hmmm. Denne var ikke det beste for dagen, men det er et håp da det kun meldes 0,3mm nedbør i tidsperioden 10 til 13 lokal tid. http://www.yr.no/sted/USA/Washington/Seattle/time_for_time.html
Vel nå er klokka 18:45 GMT + 1 så 5 minutter på overtid og ingen ny info. Hvordan går det over dammen? Noe bedring i vær?
EDIT: Tolmodighet var visstnok tingen! :D
seatsniffer
15-12-2009, 18:49
Nå er video-feeden i gang!
BU9001/V2.0
15-12-2009, 18:51
Jepp,
Spennende:up:!
Aleksander Maaland
15-12-2009, 18:53
GO BOEING!!!:nor
Håper så inderlig at de får kjerra i lufta. Dette er da historisk i mine øyne:D
Kun stillbilde og tekst som ruller i nedre rute her - noen som skjønner hvorfor?
Da jeg gikk inn under webcastfanen, gikk det bra ;)
BU9001/V2.0
15-12-2009, 18:55
Har live her,
Rotating beacon og APU går, ser ut som oppstart.
Kun stillbilde og tekst som ruller i nedre rute her - noen som skjønner hvorfor?
Ikke stillbilde her :)
Da er motorene i gang.
Er også kjekt å følge med her:
http://www.kirotv.com/video/21972903/index.html
Jeg har Boeing sin side for å få ATC-lyd, og heller bilder (enn så lenge) fra Kiro TV :)
1854... Ingen feed ennå. Venter i spenning! :-)
ENGM 911
15-12-2009, 19:01
Slipp clutchen :colgate: go go go
Den som skal fly nå: Er det den samme som noen av oss har tatt på?
Den som skal fly nå: Er det den samme som noen av oss har tatt på?
That's the one! :)
BU9001/V2.0
15-12-2009, 19:04
2 mins to taxi.
ENGM 911
15-12-2009, 19:05
Kan noen forumister dra ut og kjøre tilbake trappen så vi får denne i lufta?
S. Holberg
15-12-2009, 19:05
Kommer ikke inn på feeden!
går det ann å få bildet litt større? type streame gjennom en mediaspiller eller lign..? spennende saker dette her!!
Concorde
15-12-2009, 19:06
Maken til pornofilm-lyd det var på videoen da!
S. Holberg
15-12-2009, 19:07
Noen som har directlink til feeden? ;)
Noen som har directlink til feeden? ;)
http://787firstflight.newairplane.com/ffindex.html
BU9001/V2.0
15-12-2009, 19:08
http://787firstflight.newairplane.com/ffindex.html
http://787firstflight.newairplane.com/ffindex.html Webcast oppe til høyre
fiiiiine fuglen! for de som skal på julebordet over dammen, får de se denne? :D
Concorde
15-12-2009, 19:10
Nå er det klart!
S. Holberg
15-12-2009, 19:10
Trappa borte!
BU9001/V2.0
15-12-2009, 19:10
Mowing nå.
That's the one! :)
Nå tar de vel ikke inn hjulene på første turen, så evt. defekter på høyre nesehjulsdør skal vel ikke ha noen konsekvenser?
ENGM 911
15-12-2009, 19:10
Tøffingmaskin, nå gjenstår det bare å få bort den ##"¤%// trappen.
AirbusTrond
15-12-2009, 19:11
Alt gikk i svart hos meg. Ok, tilbake igjen..
ENGM 911
15-12-2009, 19:11
Bort med choksen
S. Holberg
15-12-2009, 19:11
Her også....
Aleksander Maaland
15-12-2009, 19:12
Nå skjer det!
Lykke til:)
http://www.kirotv.com/video/21972903/index.html
En stream til.
ENGM 911
15-12-2009, 19:12
Å fy f... nå er vi i gang
S. Holberg
15-12-2009, 19:14
Ser ut som MOW vinner :p
:D sinnsykt, jeg sitter med sommerfugler i magen og jeg sitter i bodø!! er det normalt :-P
ENGM 911
15-12-2009, 19:14
Passert stopbarene
Knut Jørgen Røed Larsen blir sedat og laid-back i forhold til Richard Quest i CNN-studioet nå
SudCaravelle
15-12-2009, 19:18
Heldigvis har nedslitte Caledonien CNN :D
ENGM 911
15-12-2009, 19:19
Hva er det som henger bak haleroret?
S. Holberg
15-12-2009, 19:20
En masse målere ENGM911 ;)
Aleksander Maaland
15-12-2009, 19:20
Sekunder til nå.
Hva er det som henger bak haleroret?
I fallskjermen som henger bak haleroret er det noen sensorer som brukes for å fin-kalibrere instrumentene ombord i flyet. Når flyet er i lufta fires noen titalls meter med kabel ut, slik at instrumentene er i nærmest urørt luft mange titalls meter bak flyet.
BBC News sender også live
"Cleared for take-off" :D
S. Holberg
15-12-2009, 19:24
Clrd for TO!
ENGM 911
15-12-2009, 19:25
Lykke til Boeing
Dette var jo faktisk spennende - tenk at det snart er et år siden vi besøkte den i fabrikken!!!
Lykke til :)
Da var den airborne!!
Vente tiden var lang men det var verdt det! :D
BU9001/V2.0
15-12-2009, 19:27
Airborn!!
Congratulations to Boeing!!
S. Holberg
15-12-2009, 19:27
Etter mange forsinkelser og trøbbel er endelig 787en:
AIRBORNE! :) :D
Der var den oppe:)
Så ut som om vingene skulle brekke!
grindstein
15-12-2009, 19:29
For et vakert syn..
S. Holberg
15-12-2009, 19:29
What a beauty!
Se på vingene folks!
Er den airborne? Er on the road
Vakkert, utrolig vakkert..
Slo på BBC world og fikk akkurat med meg take-off'en. Markant wingflex da de var airborne. Utrolig tøft!!!
S. Holberg
15-12-2009, 19:31
Hjulene tas aldri inn under FF, ohegge ;)
Da var det gjort :) Ser ut til at Dag slipper unna International Shipping. Gratulerer til Boeing, og LN-MOW :USA
Aleksander Maaland
15-12-2009, 19:31
SICK:D
Satt her å knipsa med kameraet av pc skjermen:D
Så har jeg 787 på brikka(A)
Gratulerer Boeing!
Bra tips MOW. Bomme med 1 minutt er ikke ille!
ENGM 911
15-12-2009, 19:32
Fantastisk, dette er en ny æra i flybransjen.
picture perfect! gleder meg til å sitte i denne fuglen!
Hvor lenge skal den være ute og lufte seg? når er den tilbake?
seatsniffer
15-12-2009, 19:33
Heftig fleks på kjerra!
S. Holberg
15-12-2009, 19:33
Etter plana ca 5.5 timer, men det kan forandre seg Paaljt ;)
Dette var stort! Nå får vi håpe at DY kjøper noen 787 slik at vi får se den i Norge... :D
Twin Otter
15-12-2009, 19:35
Freakin... Akkurat når jeg skrudde på CNN var sendinga over. Webcast'en kom jeg meg ikke inn på. Jaja. Det går flere fly...
Men uansett gratulerer til Boeing! Håper 787 blir en suksess.
Dag Johnsen
15-12-2009, 19:35
Heisann!
And the winner is;
15.des 10:00 Crille
15.des 10:30 LN-MOW
15.des 10:37 Molinari
MOW... :musikk
OK. Var ikke klar over det... ;-)
Sendingene stoppet. Skal ikke landingen sendes også?
Hvor er KiroTVs bilder fra?
And the winner is;
15.des 10:30 LN-MOW
Gratulerer MOW!
OK. Var ikke klar over det... ;-)
Sendingene stoppet. Skal ikke landingen sendes også?
Hvor er KiroTVs bilder fra?
Sendingen starter igjen noen minutter før landing. KiroTV har sine bilder fra sitt eget helikopter.
Noen andre som la merke til at modellen bak ANAs CEO ikke var en B787-8, men en B787-3? Winglets iso raked-wingtips.
Dette gjelder på Boeing sin feed.
EDIT: Gratulerer med CO B787 modell Andreas :)
Aleksander Maaland
15-12-2009, 19:43
Gratulerer MOW!
Sendingen starter igjen noen minutter før landing. KiroTV har sine bilder fra sitt eget helikopter.
og KiroTV var vell rundt et halvt minutt forsinkelse på streamen. Bra jeg har to skjermer å kunne fulle med på begge streamene:D
Gratulerer med seieren MOW - godt tippa!
Kjempeartig å se denne staselige flymaskonen ta av. Så får vi håpe at dere som skal på julebordet får se den i lufta denne gangen!
Da var den på YouTube også:
http://www.youtube.com/watch?v=rlmkAdimq4c
Concorde
15-12-2009, 19:47
Her kan man følge den: http://www.newairplane.com/dreamlinerfirstflight/widgets/flightmap.asp
ENGM 911
15-12-2009, 19:51
Jeg skammer meg for at jeg mente at den ikke kom i lufta før neste år.
Wingflexen så voldsom ut må jeg si.
Her er bilde fra The Seattle Times:
http://seattletimes.nwsource.com/ABPub/2009/12/15/2010513211.jpg
:drink
hva er maks antall pax denne maskinen kan ha ombord egentlig?
kommer veil litt an på modellen, men mener jeg har hørt at det skal være på rundt 220-250 som er planlagt
Heisann!
And the winner is;
MOW... :musikk
HERLIG!!!! :colgate::nor:USA
Satt i bilen med iPhonen på kneet oppover GA-400 og fulgte live-overføringen! Flyklapping virker! :colgate:
Twin Otter
15-12-2009, 20:13
Her er bilde fra The Seattle Times:
http://seattletimes.nwsource.com/ABPub/2009/12/15/2010513211.jpg
:drink
Tøft følgefly også. T-33 Shooting Star...
Endelig! Gleder meg til å se den i lufta uten hjul, også den wingflexen da :wow:
Pervers flex på vingene. Ser jo snålt ut. Lurer på hvordan det vil se ut med litt heftig turbulens.
STARSHIP 2
15-12-2009, 20:19
Jeg syntes det er litt rart at første flight varer i 4 timer.. ville det ikke vært lurt med en kortere flight for så å inspisere flyet på bakken etterpå?? det ville jeg gjort om jeg bygde fly selv :p
Edit, følge flyet:
http://flightaware.com/live/flight/BOE1
Jumper G5
15-12-2009, 20:24
I motsetning til oss har Boeing bygget noen fly før (-:
Gratla med Dagen, Boeing
Dette var stort, gikk kaldt nedover ryggen min i det den løfta seg :)
Nei, jeg har bestemt meg; 787 er ikke fin verken på bakken eller i luften!
Men first flight var spennende å se på! Liker flexen i det minste:)
Royal King var først på a.net - akkurat da hjulene slapp.
http://www.airliners.net/photo/Boeing/Boeing-787-8-Dreamliner/1626145/L/
Royal King var først på a.net - akkurat da hjulene slapp.
http://www.airliners.net/photo/Boeing/Boeing-787-8-Dreamliner/1626145/L/
Å dæven flynerder er ... nerdete :lol:
Her satt jeg og så på tv2nyhetene (med lyden av), plutselig kommer det et klipp av 787 som takser nedover rullebanen. "Åja" tenker jeg, "de viser klippet av taksingen og nesen som var en tur oppe i lufta". Nesen løfter seg - og plutselig var ræva med også! Hehehe, skal tro jeg så litt stor ut i øynene da :colgate:
hadde glemt hele greia - var opptatt med å lage ny look på m.sas.no (gjelder først for iPhone og andre smart-phones, for andre kommer det i morgen), men dette gikk da strålende. FOR en vingeflex! Ser jo helt sykt ut! Grattis Boeing! Nå er det bare å få de andre i lufta og levert!
Gratulerer Boeing! Her er en til fra YouTube, også med litt kommentarer.
http://www.youtube.com/watch?v=5idKdPRaTc0
ClassOne
15-12-2009, 21:44
Hvordan er vekta på slike flyginger? Er flyet så lett som mulig på en first flight, eller har man stuet inn vanndunker for å simulere passasjerer osv..
La merke til at maskinen løftet med forholdsvis lav pitch, ikke helt ulikt hva man kan se på A380. Hva er det som regulerer/avgjør dette? Vekt? Vingen? Avstanden mellom nose gear og main gear? Eller noe annet?
Hvordan er vekta på slike flyginger? Er flyet så lett som mulig på en first flight, eller har man stuet inn vanndunker for å simulere passasjerer osv..
Mange testrigger som veier en del vil jeg tro.
Nå skal den være på vei tilbake til BFI. Været gjør at man velger å kutte flighten litt før tiden. Ser KIRO har rigget seg til over BFI allerede:
http://www.kirotv.com/video/21972903/index.html
Flightblogger har litt om saken:
http://www.ustream.tv/recorded/3135882
Flott syn og endelig har den komt i luften. :USA Grei wingflex på den ja.
Flott at de endelig fikk den i lufta! Ser jo egentlig ikke så dum ut den der nei. Må vel gratulere Boeing med dette!:up:
Concorde
15-12-2009, 22:21
Ca 10 minutter til den lander-
Concorde
15-12-2009, 22:30
Der kommer den!
Liker virkelig designet på den, selv om den kanskje er litt stutt, hvilket jeg tror vil bedre seg når -9 kommer. De svært dihedrale vingene tar seg svært godt ut
"Where is that sucker?!"
"oh oh wait there it is, right over the smoke :lol: "
Fantastisk oppsett boeing har gjort. Blir visstnok en sein kveld her :-D
sinnsyk flex på de vingene :-D
Concorde
15-12-2009, 22:34
Touch down
Hvorfor landet de på Boeing field og ikke på Renton ?
Gratulerer Boeing! :D
perfekt landing!
....Mike Carriker - Pilot in Command i dag - har hatt en annen slikemyk landing i naerheten av BFI....meningen var at de skulle lande paa BFI, men i 2002 endte Stratolineren opp i Elliot Bay - Mike Carriker var 2nd Pilot den gangen....
...absolutt ikke dagen aa ligge hjemme i senga.....
Hvorfor landet de på Boeing field og ikke på Renton ?
Testsenteret er på BFI. Renton har heller ikke mulighet til å ta ned fly av denne størrelsen.
Hvorfor landet de på Boeing field og ikke på Renton ?
Gratulerer Boeing! :D
Renton er en enveis flyplass...flyene flyr fra Renton....sjelden til :p Fra spoek til alvor....BFI er "test flyplassen" til Boeing....og naar det gjelder 787 er Renton ikke involvert overhodet....787 testingen vil foregaa fra BFI og Everett...
Når dere snakker om silkemykt, er det dermed meningen at vingene skal "flapse" opp og ned når de lander? Eller var det bare øynene mine som trodde de flapset litt opp og ned? Er det bare en effekt av "wing-flexen" - som naturlig gir en (større eller mindre) "recoil"?
("heavy" bruk av "gåsetegn" og engelske ord her... ;) )
Er det bare en effekt av "wing-flexen" - som naturlig gir en (større eller mindre) "recoil"?
Men har 787 så mye mer wingflex enn andre fly? Hvordan er en karbonvinge iforhold til en av aluminum? Om mye av den "opplevde" wing flex'en her skyldes vel at vingene er langt mer dihedrale enn andre vinger?
800+ fly som er bestillt, det kommer til å ta tid før alle de er "servert", når tenker de at den første til ANA er i drift? Hørte at det var en 9 måneders test tid først?!
Den opprinnelige planen var aa bygge maskiner pararellt med testingen....og ha 40 maskiner klare naar sertifiseringen var over....naa er det nok endret og mye gaar vel pa aa klargjoere produksjons linjen(e)....offesilet snakkes det ennaa om foerste leveranse i slutten av 2010.....
ja norwegian nå er det bare å løpe å kjøpe ;-P
Renton er en enveis flyplass...flyene flyr fra Renton....sjelden til :p Fra spoek til alvor....BFI er "test flyplassen" til Boeing....og naar det gjelder 787 er Renton ikke involvert overhodet....787 testingen vil foregaa fra BFI og Everett...
Ok. Takk for svar.:) Jeg klarte på gå i fellen igjen med å blande de tre flyplassene... Boeing Field, Everett og Renton. Må bare huske at Renton bare er fødestedet til 737.
...kanskje de har loept allt....og bare venter paa resultat tavla skal lyse opp ;-)
post-flight pressekonferanse nå, samme link som i stad.
Høres ut som gutta som fløy er meget fornøyde med flyet. Godt de endelig har fått den i lufta. :USA
tror pilotene har kost seg tross det dårlige været!
hva er maks antall pax denne maskinen kan ha ombord egentlig?
Med de dørene som maskinen har kan en ha 440 pax.
Hvordan er vekta på slike flyginger? Er flyet så lett som mulig på en first flight, eller har man stuet inn vanndunker for å simulere passasjerer osv..
Flyet er ikke nødvendigvis så lett som mulig, de hadde fuel til ca 6 timer, og i tillegg er det adskillige tonn med testutstyr ombord. For å gi en pekepinn på vekt så mener jeg at A380 hadde en TOW på 440 tonn på første flyvning.
La merke til at maskinen løftet med forholdsvis lav pitch, ikke helt ulikt hva man kan se på A380. Hva er det som regulerer/avgjør dette? Vekt? Vingen? Avstanden mellom nose gear og main gear? Eller noe annet?
Forsiktighet, de klatrer ikke med 15 graders stigning på første flight :)
Men har 787 så mye mer wingflex enn andre fly? Hvordan er en karbonvinge iforhold til en av aluminum? Om mye av den "opplevde" wing flex'en her skyldes vel at vingene er langt mer dihedrale enn andre vinger?
I forhold til vingespennet, så ja, de flexer noe mer. Vingene er tynnere og noe mer fleksible.
800+ fly som er bestillt, det kommer til å ta tid før alle de er "servert", når tenker de at den første til ANA er i drift? Hørte at det var en 9 måneders test tid først?!
Ja, om ca. ni måneder skal første maskin være klar.
Den opprinnelige planen var aa bygge maskiner pararellt med testingen....og ha 40 maskiner klare naar sertifiseringen var over....naa er det nok endret og mye gaar vel pa aa klargjoere produksjons linjen(e)....offesilet snakkes det ennaa om foerste leveranse i slutten av 2010.....
Tre maskiner som ikke tar del i testprogrammet er allerede klare, den siste av de tre blir nå malt. I de neste månedene vil en halvannen maskin bli klar per måneder, før det øker til to i måneden litt utover i neste år. Jeg vil tro at litt i overkant av 20 maskiner er klare til levering rundt september-oktober neste år.
tusen takk til brendas for svarene :-D
EDIT: "First Flight Video will be available soon" vil det si at jeg kan legge meg uten å gå glipp av noe, eller kommer det nå straks?
Harald Oanes
16-12-2009, 00:02
Nei, jeg har bestemt meg; 787 er ikke fin verken på bakken eller i luften!
Men first flight var spennende å se på! Liker flexen i det minste:)
Så det er ikke bare meg som lurer litt på om jeg faller for designet (eh, sorry...), jeg vet ikke helt om jeg liker det noe særlig...
H.
Vent nå bare til den kommer i noe annet enn det ekle bølgemønsteret til Boeing! ;)
Vent nå bare til den kommer i noe annet enn det ekle bølgemønsteret til Boeing! ;)
hehe point taken! :-D
Vent nå bare til den kommer i noe annet enn det ekle bølgemønsteret til Boeing! ;)
Hvis jeg husker rett, er de to neste testmaskinene i fargene til ANA (selv om det ikke er en maskin som skal til ANA) og i det blåhvite hybridliveriet som ble presentert for noen måneder siden.
Hvis jeg husker rett, er de to neste testmaskinene i fargene til ANA (selv om det ikke er en maskin som skal til ANA) og i det blåhvite hybridliveriet som ble presentert for noen måneder siden.
LN3 er såvidt jeg vet ikke malt enda, men LN4-6 er det (i hybrid-liveriet).
Vent bare til den kommer med rød nese:)
Fantastisk maskin , godt å se at den omsider kom i luften.
Gratulerer til Boeing.
Her er mye luftfartshistorie på en uke.
A400M og 787 første flyging gjør at 2009 er en milepæl for flyindustrien.
Da venter vi bare på at 787 nr 2 tar i luften innen året er omme.
Deretter kommer 747-8i utpå nyåret.
Denne burde det jo være mulig å se på OSL om noen år siden Icelandair har bestilt 4 maskiner til nå
Denne burde det jo være mulig å se på OSL om noen år siden Icelandair har bestilt 4 maskiner til nå
..og Continental, som jeg mener og ha lest skal ha sagt at OSL-ruta vil få Dreamliner etterhvert. Og uten at jeg husker hvilket, så er det vel også et charterselskap som flyr her som har bestilt.
Så ja, det er absolutt mulig at den dukker opp her etterhvert.
Fantastisk maskin , godt å se at den omsider kom i luften.
Gratulerer til Boeing.
Her er mye luftfartshistorie på en uke.
A400M og 787 første flyging gjør at 2009 er en milepæl for flyindustrien.
Da venter vi bare på at 787 nr 2 tar i luften innen året er omme.
Deretter kommer 747-8i utpå nyåret.
Tenker vi sier circa 22.januar jeg for 747-8i......;)
Og uten at jeg husker hvilket, så er det vel også et charterselskap som flyr her som har bestilt.
Er vel TUI-gruppen og da TUIfly Nordic som det gjelder for OSL ..
Fantastisk flott fly, og enda bedre blir den i 787-9 :):)
Forsiktighet, de klatrer ikke med 15 graders stigning på første flight :)
Ser den, tenkte på selve rotasjonen - ikke utklatringen. Synes til sammenlikning at A380 også har ganske lav angrepsvinkel når den roterer. Men mulig det er en optisk illusjon ute og går for sistnevntes del, størrelsen tatt i betraktning. :)
sail4fun
16-12-2009, 16:01
Pen maskin, og gratulerer til Boeing . Håper testene går som smurt og at leveringene begynner som planlagt.
Ser den, tenkte på selve rotasjonen - ikke utklatringen. Synes til sammenlikning at A380 også har ganske lav angrepsvinkel når den roterer. Men mulig det er en optisk illusjon ute og går for sistnevntes del, størrelsen tatt i betraktning. :)
Forøvrig, når det kommer til utklatringen er nok de to T-33ene en begrensning også, en 787 kan ganske enkelt klatre fra disse.
Og slik så det ut oppe i høyden. Foto: Boeing
http://blog.seattlepi.com/aerospace/library/787flight.jpg
S. Holberg
16-12-2009, 21:06
First flight movie er nå kommet ut på sidene ;)
En fin film :)
First flight movie er nå kommet ut på sidene ;)
En fin film :)
Finner den ikke jeg :8:
http://787firstflight.newairplane.com/ffindex.html
Gå til webcast - det ligger en film der istedet for livesendinng
Det tok meg litt tid også - han kunne godt linket .. :rolleyes:
_volcom_
16-12-2009, 23:57
http://787firstflight.newairplane.com/ffindex.html
Står i post 199.
Understellet var ikke ute hele tiden. Det ble heist opp og ned et par ganger for å teste det. (foto Boeing)
http://blog.seattlepi.com/aerospace/library/787-ff-gear-up_ip.jpg
Ha! Nesehjulsluken virket :YES!
Ha! Nesehjulsluken virket :YES!
Ja - det var vel mange som pustet lettet ut når de så dette ;)
Extra230
17-12-2009, 09:38
Den er vakker!
Denne burde det jo være mulig å se på OSL om noen år siden Icelandair har bestilt 4 maskiner til nå
Nå er det vel et stort spørsmåltegn om de maskinene kommer i trafikk for Icelandair. Mener at 2 av dem allerede er (planlagt?) leid ut
S. Holberg
17-12-2009, 12:25
Kommer 787 til Oslo for å testet i FRZFOG sånn som 380´n?
Det blir nok tvilsomt, slikt har de på den siden av dammen også ;)
Nå er det vel et stort spørsmåltegn om de maskinene kommer i trafikk for Icelandair. Mener at 2 av dem allerede er (planlagt?) leid ut
Icelandair har planer om aa bruke 787 til ekspanjon oestover, saa det kan du regne med.
S. Holberg
17-12-2009, 12:29
Sant nok :p
Men det er lov å håpe ;)
Apropos freezing fog, fikk noengang Airbus testet A380 for dette etter OSL-besøket? Minnes å huske at været var alldeles strålende alle dagene de var her. ^_^
Men selv om ikke 787 kommer hit for testing, så er sjansen ganske stor for at den dukker opp. CO, TUI og muligens DY skal jo alle stille opp med Dreamlineren på OSL.
TUI Nordic faar vel sin foerste i 2012, mener jeg aa ha lest et sted ...
Concorde
17-12-2009, 13:32
Ser ut som om det er håp for NAX i 2011: http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=599532
Apropos freezing fog, fikk noengang Airbus testet A380 for dette etter OSL-besøket? Minnes å huske at været var alldeles strålende alle dagene de var her.
Strålende vær er vel ikke dumt når man er på jakt etter freezing fog, da er det som regel kaldere. Det var problemet når den var her, det var ikke kaldt nok til at det ble noe freezing fog.
ENGM RAMP
17-12-2009, 13:57
Men Airbus var strååålende fornøyd med de forholdene de faktisk FIKK oppleve hos oss og jeg hadde ikke akkurat BANNA i kjerka på at de IKKE kommer forbi med 787 eller annet materiell på kalde vinterdagstester ;)
Selv om de ikke behøver å dra lenger enn opp bakken til Sea-Tac for å finne fin freezing fog, skal man ikke se bort fra at 787'en dukker opp andre steder. Man skal gjennomføre mange timer testflyvninger og de vil kombinere mye testflyvning med å 'vise frem' maskinen åde her og der. Så lenge DY står på listen over potensielle kunder, vil OSL ganske sikkert få besøk på ett eller annet tidspunkt under testfasen. SAS står også sikkert på listen over 'potensielle' og det er sikkert noen der også som har lyst på en liten testrunde . ;)
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=599532
...kabinhøyden justert ned fra 8000 til 600 fot...
Kanskje en liten trykkleif her ^_^
Og ifølge Boeing kan nå fly nr 2 muligens være i luften allerede neste uke
http://www.flightglobal.com/articles/2009/12/18/336396/boeings-2nd-flight-test-787-may-fly-as-early-as-21.html
ZA002, Boeing's second 787 flight test aircraft, may fly as early as "next week", according to Pat Shanahan, Boeing vice president of airplane programmes.
.. og det er den som er malt i ANA-farger.
http://www.flightglobal.com/airspace/media/dreamliner/images/30286/boeings-second-787-za002-in-all-nippon-airways.jpg
Hadde vært finer i DY farger da :D
Hadde vært finer i DY farger da :D
Nåja, en 787 blir neppe finere i tampong-liveryet.....
Finere enn A.N.A. mente jeg