Log in

View Full Version : Statoil Fornebu er snart historie

Concorde
10-12-2009, 18:52
Lille julaften stenger Statoil-stasjonen på Fornebu for godt - for å gi plass til Statoils nye hovedkontor.

http://www.budstikka.no/sec_nyheter/article276286.ece

Nå er det snart ikke mye igjen..

LN-MOW
10-12-2009, 19:01
Parkeringshuset neste ... :(

LarspetterENFB
10-12-2009, 21:22
og så pir C =/

Falcon
11-12-2009, 10:03
Men kommer vi til å savne den taxi-befengte bensinstasjonen med den mest crappy servicen i landet? Vel, de har vært nødt til å skjerpe seg etter nedleggelsen.

Twin Otter
11-12-2009, 11:25
Lille julaften stenger Statoil-stasjonen på Fornebu for godt - for å gi plass til Statoils nye hovedkontor.

http://www.budstikka.no/sec_nyheter/article276286.ece

Nå er det snart ikke mye igjen..

Ikke for å gå OT men:

Statoil bygger ikke nytt hovedkontor. Det ligger i Stavanger og der vil det alltid ligge. Det de derimot bygger er et nytt Oslo-kontor med plass til alle ansatte fra Vækerø og Majorstua på en plass.

Someone
11-12-2009, 11:27
Men kommer vi til å savne den taxi-befengte bensinstasjonen med den mest crappy servicen i landet? Vel, de har vært nødt til å skjerpe seg etter nedleggelsen.

Godt poeng. Det er mye som bør bevares på Fornebu, men Statoilstasjonen er neppe blant de tingene. Det samme kan sies om parkeringshuset som det refereres til lenger opp i tråden her. Et 20 gammelt halvslitent parkeringshus går ikke under kategorien verneverdig

Falcon
11-12-2009, 13:16
(...)
Et 20 gammelt halvslitent parkeringshus går ikke under kategorien verneverdig

Broren står på Værnes, så P-hus-nostalgikere kan evt. reise dit. :)

LN-MOW
11-12-2009, 13:28
Parkeringshuset er ogsaa kilde for gode minner. Slik fom Fellowship's antagelig stoerste oyeblikk. Dette var jo foer radarer og flighttrackere.

http://www.airliners.net/photo/Cargolux/Boeing-747-271C-SCD/0733391/L/

FBU 4EVER
13-12-2009, 13:54
Gode, gamle Statoilstasjonen! Hadde åpent 24/7 en lang periode, og det ble fortært mang en pølse på vei hjem fra byen og siste bussen hadde gått. Redningsplanke på søndagsmorgen når man kom hjem fra jobb sent lørdag kveld og ingen frokost i leiligheten. Sic transit gloria mundi!

ENGM 911
13-12-2009, 15:47
Snart bare rota igjen der ute.

Concorde
13-12-2009, 17:02
Definitivt reddet mange på natten etter noen fuktige runder på Sjøflyhavna.

LarspetterENFB
11-01-2010, 19:11
Var ute en tur på søndag. Mye har allerede skjedd siden lille julaften da statoilen stengte. De fleste skilter er revet av stasjonen og den er snart klar til riving. det samme gjelder parkeringshuset, der all asfalt snart er borte. Litt rart å se så store forandringer kun på noen få uker. Er ikke lenge siden jeg var å trasket en tur inne i "spøkelsesetasjene" i P-huset (romjula). Det jeg ble meget overrasket over, var fraflyttingen fra pir C. På noen uker er alt fraflyttet. Så inn i den tomme utenlandsterminalen da ideen slo meg; Dette hadde vært det perfekte stedet for et MUSEUM!! Men det er nok for sent nå, dessverre. Har noen bilder jeg skal få lagt ved, med en gang jeg får lastet over bildene.

ENGM RAMP
13-01-2010, 05:18
Hva skal komme der PIR C står da?

LarspetterENFB
13-01-2010, 12:17
Det nye Statoilbygget. Skjønner ikke helt hvorfor de river pir C, siden det ser ut som at bygget går klart av piren. legger ved et bilde

Concorde
13-01-2010, 13:19
Dette hadde vært det perfekte stedet for et MUSEUM!! Men det er nok for sent nå, dessverre.

Pensjonistgruppen i tidligere Luftfartsverket har hatt noen hemmelige planer om museum i FOF-hangaren :spin:spin:spin

LarspetterENFB
13-01-2010, 21:42
Ja, mener å ha lest det et sted her inne :) Men jeg får det fortsatt ikke helt til å stemme at de river pir c. Den er jo bare litt over 20 år gammel, og fullt funksjonell. direkte stygt er den jo heller ikke.. Er det noen som vet forresten når de startet å rive den andre delen av pir c, og satelitt A og B? har sett noen bilder fra -99 der så og si ingenting var revet.

gate 25 og de andre er forresten "reddet" for en liten stund til, de har tatt over parkeringshuset sin jobb.

LarspetterENFB
14-01-2010, 22:57
Legger ved noen bilder fra søndagsturen.
De siste menneskene har definitivt forlatt gate 37 for godt. og terminalbygget får seg en real oppusning på utsiden med glass fasade og greier! blir ordentlig fint!

Concorde
14-01-2010, 23:19
Spøkelsesby....................

LN-MOW
15-01-2010, 04:33
Kan noen få skrudd ned gateskiltene i nattens mulm og mørke i en faderlig fart ..? Jeg tar gjerne det ene ... ;)

Concorde
15-01-2010, 10:45
Mulig jeg tar er røver-runde snart.

LarspetterENFB
15-01-2010, 10:46
vinkelsliper og stige det ;) platene står ved siden av vindeltrappene der de gamle gatene gikk ut. vi burde samle flest mulig effekter til evt senere bruk til et museum :)

LarspetterENFB
14-02-2010, 23:44
Jeg slenger med en liten kopi ang. update på fornebu søndag 14. februar.

Update ute på flyplassen søndag 14.2.10:
Parkeringshuset har skrumpet inn veldig de siste ukene, og er snart helt borte. Området rundt bensinstasjonen, halve pir c og parkeringshuset, samt inngangen til IT-fornebu er gjerdet inn. Pir C er allerede under riving og er snart ribbet for den hvite metallfasaden. Skiltene på gate 37 og 38 er der fortsatt (!). Man kan faktisk gå inn i pir c da en dør står åpen foran sperringene, men er vel ikke til å anbefale, selv om jeg gjerne skulle vært innom en tur og egentlig sett hvordan det så ut der, før det blir revet.. :(. VIP-huset er også ganske ribbet (men her innvendig), det er også klart for riving, synd, hadde vært et ypperlig "klubbhus"/bolig, med messingheis og allting :)

Jeg legger også ved et litt morsomt bilde fra byggingen av Pir C (tror det er fra 87).

mvh

Lars-Petter

ohegge
28-02-2010, 02:27
Litt digresjon men...
Hvor skal statoil ha bensinstasjon nå da? Statoil Fornebu har jo en god del kjøpesterke kunder. Og selv om den lå litt kronglete til, så var den jo ganske godt besøkt!

Får vi kanskje ny og moderne stasjon litt mer sentralt på Fornebu? :-)

LarspetterENFB
28-02-2010, 07:39
Ja tror det har vært snakk om det. vet ikke om det blir mer mot koksa og den veien, men det kommer nok en ny en der ute.

LarspetterENFB
04-03-2010, 23:46
Hei igjen folkens!
vet ikke om noen har sett at pir c snart er borte? parkeringshuset er jevnet med jorden, og jeg var en halv meter fra å få tak i gate skiltene 37 og 38 idag. men de var dessverre holdt av til bygglederen, der de lå i metallhaugen :( Så da ble det ingen skilt til en evt samling på et museum..

Trent600
14-03-2010, 10:17
Noen bilder fra Fornebu

Norges største p-hus er revet

http://www.budstikka.no/nyheter/norges-storste-p-hus-er-revet-1.4939161

Concorde
14-03-2010, 11:24
Noen bilder fra Fornebu

http://www.budstikka.no/nyheter/norges-storste-p-hus-er-revet-1.4939161

Pir C er borte også:cry:

LN-BLO
22-08-2010, 16:19
Tror det er snakk om en ny statoilstasjon lenger ut på snarøyveien (Området rundt hangaran som nå rommer golffasiliteter)... Har også hørt snakk om at det skulle bygges ny vis a vis Telenorbygget på snarøyveien men lurer på om det ble skrinlagt...