PDA

View Full Version : Ryanair vs. Boeing


sk931
10-12-2009, 10:48
Ifgl nedenstående tråd fra A.net er BOE og MOL ikke heeeeelt enig om betingelserne om nye fly leverancer..Som jeg læser det, får MOL ikke sin
vilje...og det kunne måske se ud til at Boeing ikke vil levere B737ère på
de vilkår som MOL vil det...dvs gratis..

http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/4633274/

og Airbus vil nok heller ikke deltage i form for fly levering....Måske er dette første gang at MOL ikke får sin vilje, som han vant til...
Hilsen
Ole

PS: dette er vist et emne vi har haft oppe før, ,men denne udvikling er ny

seatsniffer
10-12-2009, 10:52
Det er bra både Airbus og Boeing setter hardt mot hardt! Boeing har vel ikke den store fortjenesten av flyene de leverer til Ryanair og vil nok ikke gå med på en så dårlig avtale igjen.
Begge firma har store ordrebøker og er ikke desperate etter ordrer. Der får MOL føle på kroppen nå.

MartinL
10-12-2009, 10:55
Ja, jeg er virkelig spendt på hvordan leppa fra Irland skal dra i land dette.

sk931
10-12-2009, 11:16
Her kan MOL jo ikke bare stoppe sine leveringer af fly på samme måde som han vil stoppe flyvninger til visse steder, som ikke danser efter hans pibe....
--
Men det kan jo være at han kan få Tupolev til at levere TU204 helt gratis !!

Hilsen
Ole

Desk pilot
10-12-2009, 13:19
Flyene er billige og koster kun 1 krone per stykk. MOL mener det er alle gebyrene til Boeing som suger! :p

MartinL
10-12-2009, 13:28
Flyene er billige og koster kun 1 krone per stykk. MOL mener det er alle gebyrene til Boeing som suger! :p

hehe, dagens:p

O_K_
10-12-2009, 13:51
Desto mer desperate flyfabrikkene er, desto lengere ned går de i pris for å kunne holde produksjonskapasiteten i livet. Nå om dagen er det som påpekt ikke noen stor krise, selv om luftfart generellt sliter litt, og kanskje særlig ikke i markedet for 737-størrelse.

Tror vel også at enhestflåten til Ryanair straffer seg litt nå, Boeing vet at det skal en del til at Ryanair ikke kjøper derfra neste gang også.

BSSW
10-12-2009, 16:19
Flyene er billige og koster kun 1 krone per stykk. MOL mener det er alle gebyrene til Boeing som suger! :p
Enig med MartinL... Dagens, hvis ikke Ukens...:lol:

sirpjalle
10-12-2009, 18:28
Count me in....

Men det er godt at noen har gutt's til å si at nok er nok til leppa fra Irland :)

Discus
10-12-2009, 18:38
Flyene er billige og koster kun 1 krone per stykk. MOL mener det er alle gebyrene til Boeing som suger! :p

Det har vi sagt for lenge siden her inne ;)

http://forum.scanair.no/showpost.php?p=387826&postcount=28

Robin882
10-12-2009, 19:18
Haha, eid! :p Han kan ikke altid få det slik han vil...

imm
10-12-2009, 19:35
Dette er vel ikke annet enn en helt vanlig prosess. En kjøper vil ha en lavest mulig pris, og selgeren vil ha en høyest mulig pris. Det finnes bare to reelle tilbydere, og det er i dette tilfellet har Boeing en stor fordel at Ryanair har en enhetsflåte fra Boeing allerede, og at det vil være en fordel for de å fortsette med det. Ingen av partene, verken Boeing, Airbus eller Ryanair vil være villige til å inngå en avtale dersom de mener avtalen ikke er god nok for de.

Så kan de komme med alle mulige innspill direkte og inndirekte, mens prosessen pågår. Det er taktikk fra alle parter. Og det skulle vel bare mangle om ikke det var en del av det.

MOL sa jo engang at flykjøp foregikk slik at produsenten kom med et hinsides tilbud, så kom Ryanair med et like hinsides tilbud, og så kranglet man og diskuterte litt, så kommer man til en avtale ett eller annet sted mellom disse.

IMM

LN-MOW
19-12-2009, 00:40
Da har Boeing og Ryanair offisielt kommet til uenighet, og det er ting som tyder på at aksjonærene i selskapet har noe å glede seg til.

http://blog.seattlepi.com/aerospace/archives/188662.asp

Men MoL stenger ikke døra helt .....

In the meantime we will continue to work with our partners in Boeing on the 48 deliveries which Ryanair is scheduled to take in 2010 and perhaps in future there may be other opportunities for Ryanair and Boeing to work together to our mutual benefit during the period from 2013 onwards.

SpottAir
19-12-2009, 14:03
Så nå kommer kanskje MOL til å skaffe seg noen busser?

Doll
19-12-2009, 14:09
Jeg bare lurer på hvor stor er risikoen for at Ryanair bygger opp en Airbus flåte, da sitter de jo trossalt i en mye bedre forhandlingsposisjon en hva de gjør nå når de kun har Boeing maskiner.

SpottAir
19-12-2009, 14:27
Ryanair kan jo satse på å utdanne piloter til å både kunne fly busser og boeinger...

cjobakk
19-12-2009, 15:58
Jeg bare lurer på hvor stor er risikoen for at Ryanair bygger opp en Airbus flåte, da sitter de jo trossalt i en mye bedre forhandlingsposisjon en hva de gjør nå når de kun har Boeing maskiner.

Den er vel rimelig liten, da jeg tviler på om Airbus er villige til å gå med på de vilkår som Ryanair ønsker. Airbus hadde vel fått regningen for både typerating av piloter og diverse andre kostnader ved å bytte flytype. Dessuten er vel
A320 kun sertifisert for 180pax. Noe som betyr bortfall av 9pax plasser per sektor. Og Airbus sin salgssjef har vel også gått ut å sagt de ikke ønsker å selge fly til Ryanair på de vilkår de ønsker.

LN-MOW
19-12-2009, 16:00
Så nå kommer kanskje MOL til å skaffe seg noen busser?

Les artikkelen. Det er uaktuelt.