View Full Version : Morsomt Scanair-minne
Ryddet i endel gamle esker hjemme, da kom jeg over denne gjenparten av et Scanair-boardingkort fra juli -89.
Turen gikk Miami-Gander-CPH-FBU med Scanair DC10!
Det var tider det.......
:up: Slike minner er herlige... Har selv noen boardingpass med dragehodet på...
Og her er et bilde som ble tatt hjemreisedagen i juli -89:
PanAm 747 på Miami International, og Scanair`s "SunJet" skimtes i bakgrunnen!
Ikke ennå, mener jeg hadde et bilde av SunJet`en i Miami også. Får se hva videre opprydding bringer!
Fellowship
08-05-2005, 19:18
Originally posted by LN-RKF
Ryddet i endel gamle esker hjemme, da kom jeg over denne gjenparten av et Scanair-boardingkort fra juli -89.
Turen gikk Miami-Gander-CPH-FBU med Scanair DC10!
Det var tider det.......
Og dette bildet er nettopp en av landingene på den ruta, riktignok en måned seinere, i august ´99.
http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=12962
:)
Ja, det var artig å lande på FBU med DC10. Mener å huske at FBU ble brukt til charter den sommeren p.g.a arbeider med rullebanen på Gardermoen.
Nå har jeg bilde av SunJet`en i Miami 21/7 -89 også:
Den sommeren jobbet jeg på SAS-Hotellet på Fornebu og vi hadde fulle hus vær bidige natt...:spin: :spin: :spin:
KaiGywer
10-05-2005, 02:26
Jeg floey fra Oslo til Lanzarote i 88 eller 89. Var det DC10 jeg floey med? Husker vi kjoerte buss rundt rullebanen paa FBU og boarda med airstairs gjennom bakdoera.
KLMNordic
10-05-2005, 12:11
Og jeg landet med TWA Tristar paa FBU juli 1989
Fløy du fra FBU med Scanair var det garantert sommeren 1989, og DC-10 du fløy. Da var GEN stengt, og all chareraktiviteten gikk fra FBU - det var en herlig sommer med SAS og Scanair. DC-10, Tower Air 747, Sterling 727 og Caravelle og masse annet snacks!
Selv fløy jeg også til Lanzarothe (ACE) med Scanair, men det var sommeren 1984 og da var det A300 (med mellomlanding i Sevilla for re-fueling siden vi ikke kom fulllastet over fjellene i enden av rullebanen på ACE)
Originally posted by KaiGywer
Jeg floey fra Oslo til Lanzarote i 88 eller 89. Var det DC10 jeg floey med? Husker vi kjoerte buss rundt rullebanen paa FBU og boarda med airstairs gjennom bakdoera.
Ja, det er ikke ofte man opplever å boarde så store fly på den måten.
Knipsa dette bildet på FBU da vi dro til Miami den gangen:
Har du noen bilder fra "avgangshallen" som vel var en tidligere bussgarasje????
Originally posted by EB
Ikke bussgarasje; gammel tysk hangar fra krigen som også er blitt brukt av bl.a. SAS.
Joda, brakka var garasje for SAS Transportservice baade foer og etter Charter '89.
Originally posted by LN-MOW
Joda, brakka var garasje for SAS Transportservice baade foer og etter Charter '89.
Åå, _den_ ja. Tenkte på innsjekk, etc...
Joda - insjekk, transitthall, dutyfree , ankomsthall ... the works ....
Puh! Fotsatt et stykke unna Alzheimer`n...;)
RKF - disse bildene boer opp paa Airpics. De er historiske. Iverksett snarest!!! :hi2
Originally posted by LN-MOW
RKF - disse bildene boer opp paa Airpics. De er historiske. Iverksett snarest!!! :hi2
Ja, har faktisk tenkt på det.
Bildene er scannet fra papirkopier som er laget fra originalslidene.
Har hørt at kvaliteten blir vesentlig bedre om jeg får scannet slidene direkte, noen som har erfaring med hvordan man gjør det det?
Originally posted by EB
Joda, det ble tatt fire bilder i den midlertidige "avgangshallen". Det er desverre bare på et av dem der du ser litt av hallen i bakgrunnen, de andre er nærbilder av personer som var med på turen.
På dette bildeutsnittet ser vi litt av hallen i bakgrunnen, det er eneste bilde der det synes noe av den. Vi ser bl.a en utgang med et 4-tall over:
Mulig dette er et dumt spørsmål, men jeg fyrer løs da jeg ikke ver moden nok for min flyinteresse på den tida.
Var ikke noe av problemet med FBU at rullebanen var for kort slik at store fly som landet greit kunne ha problemer med å lette?
Mener å ha hørt en historie gjennom fatter'n (om den er sann veit jeg ikke) at det en gang var en 747 som måtte dra med lite fuel og last for å i det hele tatt kunne lette.
Som sagt mulig jeg her tar helt feil.
Rullebanen paa FBU var 2200m - og det kunne foere til vektreduksjoner for alle typer fly hvis forholdene var daarlige ..
2200m er dog snaut for 747 uansett .. Tower gikk stort sett via Shannon hvis den ikke avgangen var delt med ARN. Da gikk den dit.
DC-10 til New York (SAS) gikk under optimale vaerforhold .. men uten frakt. SAS opererte aldri 747 paa FBU men hadde vel en touch-and-go da den ble levert.
Noen som har bilder av den 747`n fra SAS på FBU????
Utrolig kjekt å se bilder fra gamle FBU! Dette vil vi gjerne se mer av.
jy