PDA

View Full Version : Monolitten og Sinnataggen

EB
07-05-2005, 17:46
Noen som har testet de nye serveringstedene på OSL? Monolitten rett innenfor sikkerhetskontrollen og Sinnataggen som ligger i den gamle Braathens loungen?

Thomas
07-05-2005, 17:53
Dyrt.

KLMfan
07-05-2005, 18:58
Veldig dyrt....Sinnataggen er en ganske ukoselig bar med litt tapasretter....ingenting under 60 kr tror jeg...jo kanskje peanøtter...tror de kostet 35.....hehe...
men fin fin utsikt derfra....

LCH
07-05-2005, 19:42
Etter navnene på servieringsstedene å dømme, høres det ut som om de er opprettet for å loppe turister for siste rest av norsk kronasje før de forlater landet!:D :cheers:

EB
08-05-2005, 08:12
Er det forskjell på prisene på serveringstedene på OSL? Om de ligger innenfor transitområdet eller ikke?

jb1
08-05-2005, 11:29
Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så sinnsykt dyrt på Gardermoen, kanskje folk ikke bryr seg så mye, siden alternativene ikke er der, men endel priser der er helt rå.

DY
08-05-2005, 11:35
Dette gjelder selvsagt ikke bare på Gardermoen. Alle flyplasser har sinnsyke priser...ikke bare i Norge, men i det meste av verden.

Herlov
08-05-2005, 11:38
Det skal visstnok være ekstremt høye priser for å leie lokaler der, sikkert de høyeste i Norge, ergo blir matprisene deretter. Men de har nok "litt" igjen etter at leien er betalt også ..

EB
08-05-2005, 13:49
Men kan det ikke serveres vin/brennevin innenfor transitområdet til skattefrie priser?

DY
08-05-2005, 14:53
Originally posted by EB
Men kan det ikke serveres vin/brennevin innenfor transitområdet til skattefrie priser?

I så tilfelle skulle jo all drikke på OSL etter utenlandsboardingkontrollen være langt lavere.....
...KRF har sikkert kommet opp med en regel her også.....det er vel derfor en ikke kan åpne flasker kjøpt på tax free før man har landet i utlandet, så jeg tviler meget sterkt på at en kan servere brennevin i transittområdet til skattefrie priser.

EB
08-05-2005, 15:06
...men det kan man når båtene (DFDS; Color Line og Stena Line) har forlatt kai i Oslo. Som vel blir på lik linje som at vi får billig alkohol ombord i flyene!

DY
08-05-2005, 15:13
Originally posted by EB
...men det kan man når båtene (DFDS; Color Line og Stena Line) har forlatt kai i Oslo. Som vel blir på lik linje som at vi får billig alkohol ombord i flyene!

Ja nettopp...og derfor passer svaret mitt som jeg ga tidligere også.
En kan IKKE servere skattefritt i transitt på en flyplass.

Jack
08-05-2005, 15:18
Da burde ikke den altforstrenge røykeloven være gjeldende på utlandssiden! Hvis de selger drinker/øl/vin for reduserte priser på en cafe der så ville det vært lov å røyke der!
Prisene på båtene til Danmark, England og Tyskland har ikke så billig drikke i barene sine! Det er mange utesteder i Oslo som har halvlitere til omkring 30 kroner i Oslo! Men da må man nok bevege seg fra den trygge vestkant og besøke oss arbeidere på østkanten! :cheers: :up: :smokin

EB
08-05-2005, 15:19
Ikke alkholfritt - men skattefritt er kanskje ordet du leter etter? For alkohol serveres det både i transit og utenfor...:spin:

Jack
08-05-2005, 15:21
Alle serveringssteder på OSL er dyre! Jeg tror ikke prisene varierer noe særlig fra sted til sted!
Og ja.... det skal vist være veldig dyrt å leie lokaliteter der, samtidig er det vel krav om når stedene skal være åpne... dermed koster det sikkert mye å drive der... og da blir vel prisene deretter!
For meg personlig så bryr det meg ikke.... blir ute i friluft så lenge som mulig!
:smokin :smokin :up:

DY
08-05-2005, 15:23
Originally posted by EB

Ja nettopp...og derfor passer svaret mitt som jeg ga tidligere også.
En kan IKKE servere skattefritt i transitt på en flyplass.

LCH
08-05-2005, 17:37
Originally posted by Jack
Da burde ikke den altforstrenge røykeloven være gjeldende på utlandssiden!

Tobakkskadeloven ("Røykeloven" ) gjelder vel på alle norske transportmidler også, enten de befinner seg i norsk eller utenlandsk farvann? Har ikke reist med båt siden den gledens dag i Juli 2004, så jeg vet ikke, men mener å huske at det var slik.

EB
08-05-2005, 17:49
Røykeloven er vel den beste loven vi har her i landet og flere andre land...(...selv om mannen som innførte den kunne få meg til å røyke på trass!)

DY
08-05-2005, 17:56
Originally posted by EB
Røykeloven er vel den beste loven vi har her i landet og flere andre land...(...selv om mannen som innførte den kunne få meg til å røyke på trass!)

Helt enig...og heldigvis har både Irland og Italia innført det samme.....

Savipix
08-05-2005, 17:59
...och den 1:a juni kan man njuta av att gå ut i Sverige också.

DY
08-05-2005, 18:02
Ja skal bli deilig....noe sier meg at Danmark vil vente noen år til me då innføre dette...:D

jikswoboB
08-05-2005, 18:42
Wohoo, snart rökfritt på krogen! In your face alla rökare. Hehehe... :D

Falcon
08-05-2005, 19:50
Originally posted by jikswoboB
Wohoo, snart rökfritt på krogen! In your face alla rökare. Hehehe... :D

Gled deg! :up:

Jack
08-05-2005, 20:43
Det er vel bare Norge og Irland som har fullt røykeforbud? De andre landene har tenkt litt gjennom saken og gjort det mulig for den delen av befolkningen som nyter en røyk å røyke innendørs? Lukkede røykerom finner man både i Italia og det kommer i Sverige! Man kunne ha gjennomført en lov som hadde vært levelig for alle, men hvorfor ikke se bort i fra over 30 prosent av befolkningen? Utover det så er det greit med loven… svette, dårlig parfyme og promt er jo tross alt naturlige lukter som ikke plager noen…… ?
Jeg har ikke store problemer med røykeloven i Norge… og bruker ikke tid på å diskutere den eller irritere meg på den! Den er nok helsefanatikere og røykefanatikere som maser om dette! Det er ikke lov… dermed retter man seg etter det…. Uansett hva man måtte mene om det!
Båtene som går fra Norge har ikke fått pålegg om å nekte røyking på båtene… og med de reguleringene dem har gjort på båtene så unngår de med litt flaks røykeloven (Mange røykfrie soner)!
Alle land i Europa vil nok innføre denne typen lover… forskjellen kommer til å være hvilke løsninger de kommer med for røykerne… tror og håper at den italienske løsningen blir den som følges…..
Men siden man har begynt å detaljstyre folks liv så kan man kanskje forby sterk parfyme på byen…. Få folk til å dusje før dem går ut…. Eller nekte folk å spise mat som gir dårlig ånde før de går ut på byen… det er jo ting som kunne gjort en bytur enda mer behagelig! For en deilig verden vi hadde hatt da…. Skjenkekontrollen og helsemyndigheter får litt mer å gjøre en å sjekke om det er en kreftpinne løs i lokalet… herved kan dem lukte på folk mens de er på gang……
:cheers: :lol :up:

LCH
08-05-2005, 20:46
Sist jeg sjekket var ikke parfymelukt eller hvitløk sterkt kreftfremkallende...:sarc

Savipix
08-05-2005, 20:49
Anledningen att jag är glad är först och främst p.g.a vad LCH säger. Sedan har jag problem med ögonen som gör att jag i princip inte kan vistas i rökiga miljöer allt för länge utan få problem med synen eftersom dom torkar ut.

Nu är det även på förslag att Monaco skall bli försökszon för rökfrihet på Côte d'Azur. ME like...Me like A LOT

EB
08-05-2005, 21:03
Danmark følger etter - kanskje allerede i løpet av neste år!!!:up:

EB
08-05-2005, 21:04
I Italia er det nesten alltid ulovlig med røyk på restauranter... Det samme gjelder vel i New York og California?

Jack
08-05-2005, 21:08
Originally posted by LCH
Sist jeg sjekket var ikke parfymelukt eller hvitløk sterkt kreftfremkallende...:sarc

Det har du rett i! Men parfymelukt kan få en allergiker veldig syk! Tro meg! Det er like mange om ikke flere som plages av dette skulle jeg tro..... :smokin

Og man bør ikke glemme at det er en frivillig sak det å være i et usunt miljø! Poenget er at man kunne ha funnet en mellomløsning som hadde fungert!

Det er mye her i verden som er farlig... så sjekk hva du puster inn når du går omkring i verden... tror ikke tobaksrøyk er det eneste skumle som svirrer i luften! Men jeg tviler på at du vil forby alt som er farlig? :smokin

Men vi er jo enig... røykeloven er her og den skal overholdes... er da ikke noe å diskutere? Jeg går på byen... drikker.... går ut for en røyk... så drikker jeg mer.... fordelen er at jeg får trimmet litt mellom halvliterne..... :smokin Klager ikke... Er ikke helt fornøyd at jeg ikke kan ta meg en røyk før jeg skal på en lang flytur.... det burde vært et glassbur på innlanfd og på utland hvor man kunne tyatt seg en blås før turen..... da dør ikke de sarte medpassasjerene og vi røykerne hadde vært mindre vrang..... :cheers: :smokin

Hvis båtene forbyr røyking så vil nok noen av fergene måtte finne seg andre marked... 24 timer uten røyk vil nok ikke være særlig levelig for de danseglade som er på tur.... :smokin

EB
08-05-2005, 21:10
Det er faktisk utrolig godt å komme hjem fra byen, sovne og våkne opp uten at det lukter røyk av sengetøyet!!!

Jack
08-05-2005, 21:17
Originally posted by EB
I Italia er det nesten alltid ulovlig med røyk på restauranter... Det samme gjelder vel i New York og California?

I Italia har dem vel endret loven nå.... Italienere var ikke så enkel som oss nordmenn, de klagde til de fikk endret loven... Tror de har satset på røykerom der.. I California er det vel ikke så ille å sitte ute når man spiser, drikker og røyker... Og er det ikke åpning for å ha private klubber hvor man kan røyke både der og i New York? :smokin Men kjenner ikke til lovene der, så det blir bare spekulering fra min side...
Det er ingen tvil om at en regulering av røyking er en bra ting… noen gleder seg over at de ikke lukter røyk når dem kommer hjem, vi røykere får oss mange nye venner når vi er ute å røyker…. Veldig sosialt å stå utenfor et utested… billigere er det også… noen ganger er det så hyggelig at man blir stående utenfor…. Noe som gjør kvelden enda mer hyggelig…
:smokin :smokin :smokin

OMW
08-05-2005, 22:41
I California er det vel ikke så ille å sitte ute når man spiser, drikker og røyker...
Neida, men det er faktisk ikke så veeldig mange steder som har uteservering i det hele tatt. Annerledes enn Italia sånn sett. Bortsett fra Little Italy da naturligvis :spin:

Edit: det er dyrt på de fleste flyplasser, men når man på OSL ikke får kjøpt en plate Freia Melkesjokolade til under 40 kr......

DY
08-05-2005, 23:04
Et lite stykke Norge koster flesk to the bitter end...;)

Superhai
09-05-2005, 00:15
Nå er det vel bare Select Service Partner som driver innenfor sikkerhetskontrollen...

EB
09-05-2005, 06:07
Er det ingen røykere som har sett på loven som en hjelp til å kutte ut røyken?

FBU 4EVER
09-05-2005, 10:40
Det kostet ca. 1 million kroner pr. kvadratmeter pr. år i leie på FBU.Dette førte til at Narvesen så seg lei på at flypassasjerer forsynte seg med mer enn én avis ved ombordstigning:flyselskapene skulle være transportører,ikke nyhetsformidlere.Trusler om å ikke betale full leie hvis ikke ledelsen ved lufthavna gjorde noe med flyselskapene.Enden på visa ble at flyselskapene måtte betale nesten fullpris for avisene.Avistilbudet ble også redusert.Dagbladet blir vel ikke delt ut før sånn ved 15-tiden.

I tillegg til arealleien,som iallefall ikke er mindre enn på FBU,så krever OSL prosenter av omsetningen.En av klesforretningene har en omsetning på ca 2 mill. i måneden.Når OSL og staten har tatt sitt sitter de igjen med et overskudd på ca. 20 000 kr.:wow:

DY
09-05-2005, 16:58
Originally posted by FBU 4EVER
Dagbladet blir vel ikke delt ut før sånn ved 15-tiden.

Tanken er vel at de reisende skal få en avis på veg til møte om morgene...og en annen på vegen hjem:)

Bizflyer
09-05-2005, 17:12
Heisann!
Håper å kunne hjelpe til med litt oppklaring:

Norske passasjerskip i utenriksfart er fritatt fra røykelovens bestemmelser. Dog ser man at flere av skipene lager større og større røykfrie soner ombord. F.eks. er Color Lines hurtigferge Silvia Ana helt røykfri innendørs. Vil man røyke må man gå ut på dekk helt akterut.

Når "danskefergene" selger alkoholholdig drikke før skipet legger fra kai, må rederiet betale moms og avgift av de varene som selges, og blir også belastet med moms på de varer som selges. Ser at flere rederier selger varene til samme pris, og det er vel for å være grei med passasjerene selv om rederiet får en ekstra kostnad.

Om jeg ikke tar feil, må flyselskaper som på businessclass serverer sine passasjer et glass champagne før avgang betale moms og avgifter av denne champagnen. Mens det er avgiftsfritt etter at flyet er kommet i luften. Kanskje det er derfor at Lufthansa serverer Sekt (eller slecht som noen av oss kaller det) før avgang istedet for den riktige vare. Dette kan de spare penger på!

Så med dette i minne, er det vel ikke så vanskelig å gjette seg til at serveringsstedene på utland også må svare moms og avgift av såvell innkjøp som salg av varene sine.

EB
09-05-2005, 17:14
Hvis man serverer alkohol på c-klasse etter at dørene er lukket så slipper man vel moms?

DY
09-05-2005, 17:47
Originally posted by EB
Hvis man serverer alkohol på c-klasse etter at dørene er lukket så slipper man vel moms?

Men det gjøres da....en får jo alkoholholdig drikke på C-klasse prior to take off hos mange selskaper.... Fikk det på Braathens tidligere...da det var Braathens vel og merke;)

EB
09-05-2005, 17:50
Spørsmålet mitt var om det er forskejll på om døren er lukket eller ikke - du kan være på bakken i begge tilfeller!

laurenz
09-05-2005, 18:53
Originally posted by LCH
Etter navnene på servieringsstedene å dømme, høres det ut som om de er opprettet for å loppe turister for siste rest av norsk kronasje før de forlater landet!:D :cheers:

Tvilsomt, det er vel heller nasjonalromantiske Nordmenn som loppes for penger. Jeg har vært turist i Norge i mange år og sett det meste, men hva disse to navn står for er for meg en gåte. Har etter hvert fattet mistanke om at sinnataggen er en statue av en sint gutt. Men denne mistanken har jeg først fått etter å ha vært bosatt her i snart 7 år.

99% av turistene skjønner nok overhodet ikke hva navnene betyr.

Hilsen,
Laurenz
ex-turist

OMW
09-05-2005, 19:21
Er det ett sted turister drar (iallefall utenlandske) når de er i Oslo så er det vel Vigelandsparken. Da har de fleste fått med seg både Monolitten og Sinnataggen.

:)

Monolitten er forøvrig den store skulpturen i midten av det hele skjært ut av én (mono) stein. (litt)

EB
09-05-2005, 21:24
Navnevalget var uansett tøfft!!!

LN-HAT
09-05-2005, 23:16
Originally posted by EB

KRF kan ikke bestemme over meg, skal jeg slutte, skal det ikke være pga av en lov...

Ellers så kan det sies at i en artikkel i bt(papirutgaven) hadde de fått ett "trivielt" problem med andre lukter.....Når alkoholen kommer inn er det ikke så lett å holde på alle kroppslukter, man slipper en smyger....:p Og den ble tidligere "beskyttet" av røykelukt

Ha det helt klart, røykeforbud på restuaranter og fly m.m er HELT OK FOR MEG !!
:smokin :smokin :smokin :smokin :smokin :smokin :smokin

EB
10-05-2005, 17:44
Mente ikke at KRF skulle bestemme - men om hindringenen lagt ut av KRF hjelper deg på veien til å slutte?

DY
10-05-2005, 18:36
Ring røykekuttelefonen om en trengre hjelp til røykekutt.

Selv synes jeg serveringsstedene på OSL er blitt enda bedre med den siste tilføyelsen av serveringssteder

EB
10-05-2005, 18:37
JA! Det ser i allefall veldig bra ut... Skal testes om 9 dager...:)

DY
10-05-2005, 18:37
testa allerede - utsikten fra gamle Braathens-loungen var bra

TUC
10-05-2005, 20:23
...oss arbeidere på østkanten!

Yeah, right!:biggrin

Jack
10-05-2005, 21:13
Originally posted by TUC

...oss arbeidere på østkanten!

Yeah, right!:biggrin

:cheers: :smokin :cheers: :thumbup

laurenz
11-05-2005, 10:36
Originally posted by OMW
Er det ett sted turister drar (iallefall utenlandske) når de er i Oslo så er det vel Vigelandsparken. Da har de fleste fått med seg både Monolitten og Sinnataggen.

:)

Monolitten er forøvrig den store skulpturen i midten av det hele skjært ut av én (mono) stein. (litt)

Nå har jeg ca. 15 år som turist bak meg men jeg aner ikke hvor denne parken er. Jeg har heller aldri hørt om folk som har hatt lyst å reise ditt. Japsene kanskje?

Så navnene er bortkastet på turistene, tro meg. Men jeg skal slute å krangle jeg :spin:

Laurenz

The Ticketor
11-05-2005, 14:09
Kødder du? De hordene av japaner, og massevis av amerikaner, som jeg traff på i AY, skulle nesten uten unntak til Vigelandsparken, eller så hadde de vært der. Tysker støtte jeg ikke på av naturlige årsaker, men de skal sikkert dit også.

Vigelandsparken er uten noen tvil en av Oslos største turistattrakasjoner.

EB
11-05-2005, 17:30
Parken har besøk av turister hele året. Utenlandske og nordmenn fra hele landet. Skikkelig lekepark har den også - som gir en pust i bakken til slitne onkler!!!

LN-HAT
11-05-2005, 17:36
Jeg synes nå ikke den er SÅ vakker den parken jeg !!

DY
11-05-2005, 17:39
Vigelandsparken er noe av det beste og mest besøkte attraksjonene i Oslo.

Fra www.visitoslo.com:
Norges mest besøkte attraksjon med over 1 million besøkende hvert år. Ca. 200 skulpturer av Gustav Vigeland (1869-1943), som også har tegnet parken. Et severdig skaperverk med menneskelig innhold. Sammen med Frognerparken et yndet utfluktsted for byens befolkning.

At laurenz ikke aner hvor denne parken er sier nok mer om laurenz enn Vigelandsparken. Forøvrig har parken et meget bra serveringssted med deilig kaffe og kaker til både onkler, tanter etc:)

LN-HAT
11-05-2005, 22:28
Originally posted by EB

Stor nedgang i salg på utesteder ........Mer om røyk ..........HER (http://www.bt.no/lokalt/bergen/article366765)

EB
12-05-2005, 05:41
Skal se at besøkene hos fastlegene også stuper...;)

Bizflyer
12-05-2005, 10:59
Originally posted by EB
Spørsmålet mitt var om det er forskejll på om døren er lukket eller ikke - du kan være på bakken i begge tilfeller!

Nei lukkede dörer har ingenting med saken å gjöre! Det essensielle er om flyet har hjula på bakken eller ikke!