PDA

View Full Version : Dagstur til Køben, hvor sannsynlig å bli stoppet i tollen?

LN-AFG
07-12-2009, 20:50
Hei blir muligens en kjapp tur til Danmark på en messe, og om jeg kjøper kvoten, hvor sannsynlig er det at jeg blir tatt i tollen?

Fra toll.no:
Hvis du har vært ute av Norge mindre enn 24 timer, kan du, én gang i løpet av 24 timer, ta med varer til en samlet verdi på inntil NOK 3000 toll- og avgiftsfritt. Du kan ikke ta med deg alkohol eller tobakksvarer, med mindre du kan dokumentere at varene er kjøpt avgiftsbelagt (ikke tax-free) i et EØS-land.

LN-MOW
07-12-2009, 20:57
Svært svært liten, men det hørte du ikke fra meg. ;)

meliiis
07-12-2009, 21:01
Blitt stoppet i tollen mange ganger, og aldri opplevd og bli spurt hvor lenge jeg har vært i utlandet, så vil driste meg til og si lik null.

Og om de hadde spurt, så er jo svaret "reiste ned i går morges" :) hehe

TG923
07-12-2009, 21:04
Selvsagt liten sjanse, men jo mindre du har med deg jo større sjanse er det for at de spør om hvor lenge du har vært borte.

Savipix
07-12-2009, 21:09
Tips: Gå inte på toaletten vid ankomst! ;)

Discus
07-12-2009, 21:14
Bare ikke gjør som han som var på dagstur og som ble stoppet på FBU og ble spurt om hvor lenge han hadde vært borte. "Siden i går" var svaret. "Har du bil", sa tolleren. "Ja, i p-huset, sa mannen, her er P-billetten..." :rolleyes:

Tips: Gå inte på toaletten vid ankomst! ;)

Spiller ingen rolle, har aldri blitt stoppet på OSL, toalettbesøk eller ikke.

Blubird
07-12-2009, 23:29
Er vel ikke akkurat uvanlig at en del er mer enn glade for å komme seg innom toalettet etter de-boarding, så om dét skulle vært gyldig grunn for å bli stoppet i tollen burde tollerne ha nok å gjøre... :P

Tommy777
07-12-2009, 23:44
Sjansen = null

Bizflyer
08-12-2009, 00:15
Sjansen = null

Det tror jeg ikke du skal si! Tollerne i Krsand og Sandefjord har flere ganger stoppet folk og tatt fra dem kvoten da de ikke har vært ute i 24 timer. Men det er mange som slipper igjennom med det også. Så helt konsekvent er det ikke.

Det enkleste du gjør er å ta med litt baggasje. En ekstra t-skjorte, truse, sokker. Så blir det nok ikke noe problem, med mindre du skulle bli spurt om å vise frem billetten. Men da har du max uflaks og sannsynligvis møtt ei tollerdame med mensen!:D

BF:cool2

Doll
08-12-2009, 00:52
Har blitt stoppet av tollere på torp 5-6 ganger bare i år, og har aldri blitt spurt om hvor lenge jeg har vert utenfor landet.

BSSW
08-12-2009, 07:12
Den sikreste måten er vel å ikke handle inn alkohol eller tobakk...

Men oddsen for å bli stoppet er forholdsvis liten...

Bizflyer
08-12-2009, 09:45
Den sikreste måten er vel å ikke handle inn alkohol eller tobakk...

Men oddsen for å bli stoppet er forholdsvis liten...

Der kom avholdsmannen frem igjen ja!
Nå er det sandelig på tide du begynner å drikke, så du blir til å stole på!!:old

BF:drink

TriStar
08-12-2009, 10:35
Har landet på OSL minst 100 ganger, og har enda til gode å bli stoppet i tollen... Kjør på;)

Molinari
08-12-2009, 10:48
Om du er nervøs for å bli stoppet, så kjøp varene dine i en butikk i Køben. Ta med kvitteringen - og alt er lovlig da du har betalt avgifter i det landet du har vært i.

Jeg liker å leve farlig, så jeg kjøper alltid mitt på OSL :)
uuuuuhh - thrillseeker!

Wishmaster
08-12-2009, 10:51
Om du skulle være den ene 0.01% som stoppes;

(mange nordmenn stoppes, og det er gjerne ofte ekstrakontroller ved deboarding, enten ved dokument(pass/ID)- eller narko-kontroll. Ta gjerne med hundekjeks i tilfelle det blir sistnevnte, for bikkja er ganske god den :-)

Du bør ikke ha med alle gyldige reisedokumenter/bevis for turen ut..., om tollvesenet skulle hatt behov for å sjekke dèt, for da legge de sammen 1+1=3...
Men frykt ikke! De er ikke på jakt etter nordmenn generellt, de opptrer ofte på mistanke.

Vær deg selv og slapp av. Jeg har gjort det mange ganger. Koselige og trivelige turer.

Slapp av og nyt tilværelsen.

Noen som husker mastercard reklamen på TvN/Tv3 (tv2?) for endel år tilbake?
- bil stoppper midt i et kryss for å ta en kaffe på kaffebar, og han viser mastercardet sitt til alle, og alle aksepterer dèt, og venter i lykkerus til han er ferdig...

Bizflyer
08-12-2009, 12:28
Noen som husker mastercard reklamen på TvN/Tv3 (tv2?) for endel år tilbake?
- bil stoppper midt i et kryss for å ta en kaffe på kaffebar, og han viser mastercardet sitt til alle, og alle aksepterer dèt, og venter i lykkerus til han er ferdig...

Jøss! Virker det trikset i tollen også? Det var nytt for meg!:lol:

BF:cool2

Fnate
08-12-2009, 12:54
Tror det der er skikkelig individuelt. En kompis jeg har reist noen ganger med blir stoppet HVER ENESTE GANG. Selv har jeg knapt noen gang blitt stoppet. Jeg har begynt å lære meg til å gå en meter foran han igjennom tollen, og så tar jeg meg heller en kaffe på andre siden mens jeg venter.

De ser nok etter noe, og jeg tviler på at det ovenfor er 100 % tilfeldig.

Martin
08-12-2009, 13:39
Har blitt stoppet en eneste gang, og det var faktisk på veg hjem fra en dagstur.
Hadde vurdert å ta med en spritflaske fra Tax-free'n, men droppet det. Inne hos tollerne, ble jeg selvsagt spurt om hvor jeg hadde vært, og jeg la ut om Milage runs og bonuspoeng. Først da jeg kom hjem, sjekket jeg reglene, og fant ut at det var lurt av meg å ikke ta med den flaska.

SudCaravelle
08-12-2009, 14:56
En smule OT, men jeg ble faktisk stoppet i Sandefjord fra Strømstad fergen hvor de gikk igjennom alt vi hadde og fant en kvittering fra Oslo tidligere på dagen.
Vi ble fratatt alt (vi hadde med en vanlig kvote hver) og fikk bot..

Merkelig hele settingen. Det var en herr-toller og en dame-toller. Og det var damen som var virkelig en guffen skrue.

Molinari
08-12-2009, 14:58
En smule OT, men jeg ble faktisk stoppet i Sandefjord fra Strømstad fergen hvor de gikk igjennom alt vi hadde og fant en kvittering fra Oslo tidligere på dagen.

Merkelig hele settingen. Det var en herr-toller og en dame-toller. Og det var damen som var virkelig en guffen skrue.

Men denne kvoten var kjøpt i tax-free ombord?? Om den var kjøpt i Strømstad, så hadde dere vært "home free".

SudCaravelle
08-12-2009, 15:06
Men denne kvoten var kjøpt i tax-free ombord?? Om den var kjøpt i Strømstad, så hadde dere vært "home free".

Dette var kjøpt tax-free på båten, men tydeligvis så måtte man ha vært ute av landet i over 24t.

Molinari
08-12-2009, 15:19
Dette var kjøpt tax-free på båten, men tydeligvis så måtte man ha vært ute av landet i over 24t.

Regelverket er klart, man må ha vært ute av landet i 24t for å kjøpe tax-free. Men om du betaler avgifter på alkohol kjøpt i det landet du har vært i - så kan du ha med din kvote inn i Norge uten problemer.

Også greit å vite om man skal på fläsksafari til Strømstad - kvoten fra systemet er allright.

Wishmaster
08-12-2009, 15:36

LEser du over, så ser du at tollerne fant en kvittering tidligere samme dag fra Oslo et sted. Derfor bør man kaste alt som beviser at du reiste fra hjemlandet samme dag.:colgate:

Holmion
08-12-2009, 15:41

Hvor stor ble boten? Har selv blitt stoppet én gang i Sandefjord når jeg kom fra fergen uten bil. Hadde dog ikke kjøpt noe - var bare transport på vei hjem. Da var jeg førstemann ut og "hastet" vel inn mot terminalen - noe som sikkert så MEGET mistenkelig ut :rolleyes:. Passerer gjennom OSL 2-3 ganger i måneden og har siden åpningen av OSL aldri blitt stoppet der. En gang ble jeg stoppet på TRF, men hadde alt på det tørre, så no problem. Skjønner jo at tollerne må statuere ett og annet eksempel, men det er neppe taxfreevarene som er mest interessant...

AirbusTrond
08-12-2009, 15:54
Har bare blitt stoppet en gang på OSL, da jeg kom fra Thailand med ryggsekk. Ryggekken ble scannet og noen kapsler med krydder måtte sjekkers nærmere. Men jeg fikk uttrykkelig beskjed om å sette fra meg taxfree-posen - den var han overhodet ikke interessert i, sa han.

rampen
08-12-2009, 20:18
Hvis du IKKE har baggasje hvis du bare skal på dagstur, da er sjansen stor for å bli stoppet hvis du bare går igjennom med bare taxfree poser..så altså...ta med en liten koffert eller bag..

Tommy777
08-12-2009, 20:23
Oyy.. Har reist t/r Stockholm fra Oslo paa jobbdagstur en zillion ganger (dog ikke siden 2006) og har alltid hatt med brennevin og stresskoffert. Har blitt stoppet noen faa ganger. De kikker ned i posen og har aldri spurt etter boardingkort, billett eller hvor lenge jeg har vaert borte.

La meg si det saann: Vi var flere titalls konsulenter som reiste frem og tilbake, alltid dagstur og hadde med oss varer hver gang.

Ditt valg, men jeg hadde tatt sjansen

view
08-12-2009, 21:20
Har samme erfaring som Tommy, drar med tax-free på alle dagsturer og har aldri blitt spurt om noe som helst. Det er en risiko å ta, men jeg ser ikke på den som nevneverdig stor.

Hypern
09-12-2009, 09:58
Er lite å bekymre seg over, de har nok mer enn nok med å gå igjennom hva du har tatt med deg hvis du blir stoppet i stedet for å grave igjennom dine reiseplaner fra a til å. Hvis du er bekymret så er det bare å kaste boardingkortet ditt fra den første flighten, men det vil du nok sikkert ikke gjøre hvis du skal skrive reiseregning i etterkant...