PDA

View Full Version : Oppdatering vedrørende besøket til Obama og Air Force One DEL 2

Airbus 330
07-12-2009, 18:04
Etter dagens lille hendelse ved OSL, der spottere er blitt tilsnakket og bortvist fra spottersteder har vi i NSFF en liten bønn til våre medlemmer og andre som skal spotte denne uka ved OSL.

Vi i NSFF anbefaler ALLE om å følge de ordre og beskjeder som blir gitt fra Politiet og andre ordensmakter ved OSL.
Det blir meget vanskelig å få spotte og se fly denne uken, noe vi bare må akseptere pga sikkerheten under President besøket.
Slik det ser ut nå, er det INGEN vits i å oppsøke eller forsøke å komme seg til vestre bane for å få sett Air Force one.

Vær så snill og respekter dette slik at vi ikke får problemer med Politiet og andre myndigheter ved en senere anledning både ved OSL og i resten av landet.

Og til de som kommer med noen stikkere til Politiet og andre etater, husk at de faktisk leser her inne de også.....

STYRET NSFF

LN-MOW
07-12-2009, 18:19
Moderatorene stiller seg fulltallige bak dette. :old

VC-10
07-12-2009, 18:41
Godt den gamle tråden ble stengt, for makan til tull er det lenge siden jeg har hørt!
Henger meg med på moderatorene - det hadde vært veldig synd om noen få skulle klare å ødelegge det gode forholdet NSFF har bygget opp til diverse etater for en slik filleting. Følg instrukser, vær høflig og slutt med å syte. Dette er bare å akseptere og slik er det! :old

ENGM 911
07-12-2009, 18:53
Det er faktisk en fredsprisvinner som kommer. Vi får glede oss over det og oppføre oss som ambassadører for Alfred Nobel. Ha en fortreffelig uke.

Aleksander Maaland
07-12-2009, 21:40
Jeg sier med hånden på hjertet at jeg skal ikke gjøre noe dumt slik at det går over noen andre spottere. Planen min er å stå et stykke bort fra flyplassen.

Jeg og Mats vurderer "tilstanden" når vi kommer bort.

Noen som har planer om å dra opp selv om situasjonen er som den er?

Ta kontak hvis du er villig til og gi transport til meg og Mats.

Lennart
07-12-2009, 21:56
Eg stiller også, hvilken dag holder eg for meg sjøl :)

Mats Danielsen
07-12-2009, 22:22
Jeg har allerede avtalt og bestilt flybillett for far som skal hente meg på glattcelle på fredag.

Hva sier dem, ja - alt er tima og tilrettelagt!

Flopp
07-12-2009, 23:05
Nå prøvde ikke jeg å lage noe problemer, det var vel en slags advarsel til folk som har tenkt seg opp i løpet av uken, uansett dag, om hvordan de oppfører seg der allerede nå.

Vi gjorde ikke noe ulovlig, og vi fjernet oss når vi fikk beskjed om det.

Til Polaris: Det var ganske så ordrett. Det var desverre ingen grunn til å overdrive.

Det var det, så nå er jeg ferdig med den saken :)

Lennart
08-12-2009, 09:36
Når er det mulig å komme på plattformen da på fredag ?
Buss rute nr som går der bort ?

Aleksander Maaland
08-12-2009, 10:47

Vollen blir iallefall stengt, så håper plattformen er åpen på Torsdag på dagen.

Noe jeg tviler på etter rykter og beskjeder.

SK917
08-12-2009, 14:30

Hei

Plattformen vil være stengt av torsdag fra 06.00 til ca. 12.00 på fredag, det samme vil trolig vollen bli slik det ser ut for nå og med den info vi sitter på nå.

Buss 854 - jeg mistenker at bussen muligens kjører forbi GA-Området i tiden det stenges av.....

NSFF

Lennart
08-12-2009, 14:37
Noen som vil ha selskap der borte ifra kl12 og utover ?

hurvert
08-12-2009, 15:05
OBS: I dag klokka 15:30 på TV2 Nyhetskanalen

Jo Kobro fra Oslo Lufthavn om Obama-besøket... kommer kanskje mer nyttig info der.

AirbusTrond
08-12-2009, 15:40
Han sa at spottere ikke får stå der de vanligvis står, at de ikke kommer så nært. Men han la til at han håper at de får tatt bilder.

PerFugl
08-12-2009, 15:44
Han sa at spottere ikke får stå der de vanligvis står, at de ikke kommer så nært. Men han la til at han håper at de får tatt bilder.

Jo Kobro er en bra mann.. :)

Tom McNikon
08-12-2009, 15:58
Hei

Plattformen vil være stengt av torsdag fra 06.00 til ca. 12.00 på fredag, det samme vil trolig vollen bli slik det ser ut for nå og med den info vi sitter på nå.

Buss 854 - jeg mistenker at bussen muligens kjører forbi GA-Området i tiden det stenges av.....

NSFF

Buss 854 og 855

Mange holdeplasser i boligomerådene før GA'en også og der må de stoppe,
så blitr ikke lange stykkene å gå ;)

Gandalf
08-12-2009, 16:27
Restriksjoner i luften også:

031946 ENGMYNYV
(WN0358/09 NOTAMN
Q) ENOR/QRRCA/IV/BO/W/000/999/5955N01044E040
A) ENOR
B) 0912091100 C) 0912121300
E) REF AIC I 9/09. RESTRICTED AREA EN R180 ESTABLISHED AROUND OSLO
MUNICIPAL HALL, RADIUS 40NM, EXCLUDING SWEDISH TERRITORY. VFR TFC NOT
PERMITTED. ONLY SKED TFC PERMITTED BLW FL300. OVERFLYING TFC WITH DEP
AND DEST OUTSIDE NORWEGIAN AIRSPACE IS NOT PERMITTED BLW FL300.
AMBULANCE, SAR, POLICE AND MIL RESCUE MISSIONS EXCEMPTED.
F) GND
G) FL660)

Mvh,

ENGM 911
08-12-2009, 17:17
Jeg får dessverre ikke sett landing eller take-off på OSL pga kurs i Oslo. (Fikk med Clinton forrige gang) Men, kursstedet er 1 kvartal fra Nobelinstituttet så jeg skal prøve å få til noen bilder av The Beast and himself. Lykke til med lovlig fotografering på OSL.

Novair
08-12-2009, 17:28
Når er det lyst i Oslo? Hvor samler folk seg for å knipse landingen (På lovlig vis)?

BSSW
08-12-2009, 17:31
Terminalen kanskje. Det vil jeg tro at er det beste alternativet.

Så er det å håpe at det ikke blir noe tåke da... Det er vel ikke akkurat ukjent for OSL ^_^

Spørsmål til NSFF: Er det lov å stå på utsiden av terminalen (rett ved gate 23) og ta bilde derifra? Da slipper man glassproblemer ihvertfall...

MountainDew
08-12-2009, 17:37
Restriksjoner i luften også:

031946 ENGMYNYV
(WN0358/09 NOTAMN
Q) ENOR/QRRCA/IV/BO/W/000/999/5955N01044E040
A) ENOR
B) 0912091100 C) 0912121300
E) REF AIC I 9/09. RESTRICTED AREA EN R180 ESTABLISHED AROUND OSLO
MUNICIPAL HALL, RADIUS 40NM, EXCLUDING SWEDISH TERRITORY. VFR TFC NOT
PERMITTED. ONLY SKED TFC PERMITTED BLW FL300. OVERFLYING TFC WITH DEP
AND DEST OUTSIDE NORWEGIAN AIRSPACE IS NOT PERMITTED BLW FL300.
AMBULANCE, SAR, POLICE AND MIL RESCUE MISSIONS EXCEMPTED.
F) GND
G) FL660)

Mvh,

Fra NLF
Luftrommet over store deler av det sentrale Østlandsområdet stenges i tre døgn i forbindelse med at president Obama skal besøke Oslo for å motta Nobels fredspris, opplyser Luftfartstilsynet. Det opprettes to restriksjonsområder som er aktive fra onsdag 9. desember kl 12.00 (lokal tid) til lørdag 12. desember kl 14.00 (lokal tid).

Restriksjonsområdet EN R 180 har en radius på 40 nautiske mil fra Oslo Rådhus, hvor all flyging i luftromklasse G, samt all VFR flyging er forbudt. Området omfatter bl.a følgende flyplasser; Kjeller, Mårud, Ski, Rakkestad, Rygge, Torsnes, Jarlsberg, Hokksund og Eggemoen foruten Gardermoen. Sjekk om ditt flysted er innenfor restriksjonsområdet!

Restriksjonsområde EN R 181 dekker et enda større område av det sentrale Østlandsområdet, hvor det blir krav om ATC reiseplan for all flyging. Innenfor dette området kommer bl.a disse flyplassene med; Hamar, Starmoen, Fagernes, Notodden, Geiteryggen og Torp. Sjekk nøye om ditt flysted ligger innenfor området!

Luftfartstilsynet har utgitt en AIC I med detaljert informasjon om restriksjonene. AIC I 09/09.

ATC-flyradar
08-12-2009, 17:56
Tror de gjør dette for å forvirre oss spottere med tidspunkter på ankomst og avgang av denne Jumbuen med Obama ombord og alle andre fly med utstyr som skal avgårde etter at han har reist. Men det finne mange andre steder å stå enn på vollen eller SAS museumet (plattformen) - så spottere det er bare å stille seg på inbound til 01L eller 19R fra morgen av. Håper skydekke er noe høyere i det rette tidspunkt så vi for knipset litt.

Noen som skal ta noen bilder og hvorfra ???

Wishmaster
08-12-2009, 19:57
Hei

NSFF

Evt kan dere jo ta bussen til en eller to holdeplasser bortenfor, det er jo ikke lange biten å gå :-) (godt med mosjon, vet dere)

baselutvann
08-12-2009, 19:59
Tror ikke noen vil si hvor de skal ta bilder, siden dette forumet ikke bare leses av fly("nærder") . Jeg regner med at det vil dukke opp bilder på dette forumet, som ikke er tatt av media likevel, det er jo tross alt en stor ting som er på gang!

Thomas
08-12-2009, 20:38
Torsdag 10. desember
0845: Air Force One lander på Gardermoen
Helikopteret Marine One flyr Obama inn til hovedstaden.

Vet ikke om dette er bekreftet, men da blir det ingen kortesje ser det ut som. Det store spm. er vel hvor Marine One lander..

ENGM 911
08-12-2009, 20:44
Da blir det noe å se opp til da eventuelt.

sail4fun
08-12-2009, 20:56
Hm, skulle jo kunne bli spottermuligheter fra et hoyt kontorbygg på Linderud rundt 09:00 da , kunne jo bli fint med Marine One på brikka.

Novair
08-12-2009, 20:58
Hei

NSFF

Så det er et lite håp om at vollen ikke blir avstengt?

Mats Danielsen
08-12-2009, 21:45
Yo,

la merke til en ting: http://data.flight24.com/airplanes/92-9000/

Den er registrert på United States Marines og ikke United States Air Force..?

LN-MOW
08-12-2009, 21:47
Det stemmer ikke. Det er nok noen som har lagt inn dette manuelt uten å ha korrekt informasjon eller i et øyebilkk med hjernetåke.

PerFugl
08-12-2009, 21:48
Torsdag 10. desember
0845: Air Force One lander på Gardermoen
Helikopteret Marine One flyr Obama inn til hovedstaden.

Vet ikke om dette er bekreftet, men da blir det ingen kortesje ser det ut som. Det store spm. er vel hvor Marine One lander..

Værmeldingen tilsier vel heller bilkortesje, kan det dessverre se ut som. Egentlig meldt samme type vær som i dag, hvor tåka har ligget tykt fra Gardermoen og sørover.
Fredag derimot ser det mye lysere ut. Kanskje helikopter opp igjen..?

Aleksander Maaland
08-12-2009, 22:03
Så det er et lite håp om at vollen ikke blir avstengt?

Henger meg på her. Tviler vollen åpner men Kansje plattformen?

NSFF: Kunne dere tatt en rask telefon til meg hvis dere får beskjed om at plattformen blir tilgjengelig på dagtid?

90724502

1 Dag igjen til Action:D

AM

Airbus 330
08-12-2009, 22:40
Det vet vi ikke selv før på torsdag morgen når han har forlatt OSL.
Jeg personlig er redd den også blir stengt, men vi kan håpe den blir åpen....

Hypern
09-12-2009, 09:43
Er det noen som vet om det blir mulig å se flyet parkert? Det er såvidt jeg vet fri sikt til MIL fra Vollen...

Lennart
09-12-2009, 10:09
Er det noen som vet om det blir mulig å se flyet parkert? Det er såvidt jeg vet fri sikt til MIL fra Vollen...

Satser på at Vollen er åpen torsdag for de som er der den dagen

SK917
09-12-2009, 10:57
VIKTIG: OPPDATERT INFORMASJON - 09/12/09

NSFF har i dag hatt kontakt med politiet på Gardermoen og kan komme med følgende informasjon:

Stenging av faste spottersteder/Vestsiden på Gardermoen:
Hele område vest på Gardermoen blir stengt fra ca. 06.00 på torsdag morgen og frem til flyet er landet og presidentene har forlatt flyplass-området.

Etter dette vil områdene igjen være åpne for fri ferdsel som normalt.

Fredag samme tid vil det igjen bli iverksatt stengning av områdene til presidenten har forlatt flyplassen.

Etter dette vil områdene igjen være åpne for fri ferdsel.

Så for å sette alle spørsmål til siden om dette, områdene er stengt før og under landing, deretter åpent for alle, så stengt før og etter avgang, deretter åpent for alle.

Politiet oppfordrer igjen på det sterkeste om ikke å bevege seg inn på vest/øst siden av flyplassen i de to periodene da det er stengt.

Til slutt en oppfordring igjen: Følg alle pålegg gitt av politiet og forhold deg til denne informasjonen. Tenk på dine egne handlinger og konsekvenser det kan få om du trosser sikkerheten og de pålegg som blir gitt.

Takker

NSFF

Lennart
09-12-2009, 11:00
Tragisk men sant. Vi spottere blir betegnet som potenseille terrorister der vi
står med våre kamera og tar bilder av ett stakkars fly.
Tragisk tragisk og tragisk for de som vil se Air Force på nært hold

Ståle
09-12-2009, 11:05
Om jeg tar turen oppom OSL tenker jeg å stille meg rett utenfor jernbanestasjonen og knipse AF1 idet den bremser ned.

Har fotografert Korean Air fra den plassen der før, funker greit det. :)

Mats Danielsen
09-12-2009, 11:56
Et lite tips: ikke si her hvor du har planer om å stå - er flere enn oss som følger med her.

Kontakt meg gjerne pr. tlf om du vil følge med oss som er en liten gjeng fra Stavanger.

959 15 298

Falcon
09-12-2009, 12:08
Tror de gjør dette for å forvirre oss spottere med tidspunkter på ankomst og avgang av denne Jumbuen med Obama ombord og alle andre fly med utstyr som skal avgårde etter at han har reist. (...)

Tragisk men sant. Vi spottere blir betegnet som potenseille terrorister der vi
står med våre kamera og tar bilder av ett stakkars fly.

Dere overdriver ikke spotternes betydning en smule nå?

Det er selvfølgelig ikke plane-spotters spesifikt man skal styre, men alle uten akkreditering innenfor et kontrollerbart område. Er dette så vanskelig å forstå? Det får være måte på paranoia.

Mvh Kristian

Lennart
09-12-2009, 12:16
For min egen del så er dette høydepunktet av alle fly jeg har sett, og kommer til å se

GG
09-12-2009, 12:22
Det ER politiets oppgave å behandle alle som potensielle terrorister. Det er jo ingenting som tilsier at en terrorist må ha svart skjegg og turban.

Men det er tragisk ja. Dette er et fly som har stor betydning for mange. Ikke ofte man får så eksotisk besøk i Norge. Når vi ser at det brukes så mange millioner på dett besøket, burde det være en fjert i havet om man hadde ett åpent spotterområde som ble bevoktet.. Men som mange ganger før så velger staten og politiet den "enkleste" løsningen, som betyr full skjerming av folket.

Vi leser jo allerede at flere planlegger turen opp hvor fotostedet skal holdes hemmelig. Lager politiet mer arbeid for seg selv?

Dette bekrefter bare at fredsprisen er blitt en begivenhet for topper i samfunnet. Veier inn til Oslo må stenges midt i torsdagsrushen. Kvartaler i Oslo sentrum stenges.

Tror vi hadde spart ganske mange penger om Lundestad, Jagland og Stoltenberg reiste til Washington DC og leverte prisen der. Da får de møte sitt idol og befolkningen slipper masse restriksjoner de ikke får noe glede tilbake for likevel.

Dette ble kanskje litt off topic, men det måtte ut.

Lennart
09-12-2009, 12:24
Det hadde vert mye mye enklere om alle kunne fått stått ved plattformen med en politimann der, og kanskje en hund.
Nå er eg sikker på at folk vil krype rundt i skogene der borte.
Eg er nå ferdig med denne saken. Min posisjon når den tar av forblir min sak, og mine tipsere sin sak . Eg gleder meg :)

Thomas
09-12-2009, 14:37
Da er det kommet frem idag at det blir totalt fotoforbud på Oslo Lufthavn Gardermoen så lenge Air Force One står parkert her. Overtredelse av dette vil i værste fall medføre anmeldelse.

Dette gjelder uansett om du ligger i buskene 500m fra flyet eller om du står i terminalen (hvor man forøvrig ikke ser så mye som en vinge..)

Hpkris
09-12-2009, 14:38
Da er det kommet frem idag at det blir totalt fotoforbud på Oslo Lufthavn Gardermoen så lenge Air Force One står parkert her. Overtredelse av dette vil i værste fall medføre anmeldelse.

Dette gjelder uansett om du ligger i buskene 500m fra flyet eller om du står i terminalen (hvor man forøvrig ikke ser så mye som en vinge..)

Seriøst????
Eller er dette årets ALLER største fleip???

Hypern
09-12-2009, 14:44

Århundrets største spøk eller har du en kilde som er tilgjengelig for alle hvor det er offisiell policy?
Hva med de som bor i husene i feks Kneppefeltet, kan ikke de ta bilder av sitt eget boligfelt engang?

Flopp
09-12-2009, 14:44

Har du røyka noe rart eller? Hvor kommer dette fra?

SK917
09-12-2009, 14:45

Thomas, jeg retter denne meldingen , har nettopp snakket med både OSL, Politiet og forsvaret på nytt, følgende er gjeldene her:

Fotoforbudet Thomas sikter til er gjeldene for ansatte på OSL, det ligger på OSL intranett og er ikke noe politiet har gått offentlig ut med, dette er ikke gjeldene for dem som står på utsiden av gjerdet på lovlige tidspunkter etter at politiet har gitt anledning til dette igje, gjf. post jeg la ut lengre opp. Jeg tar det igjen: DET er IKKE fotoforbud i de tidsrommene presidenten befinner seg i Oslo.

slik at ikke forvirringen blir totalt her nå...;)

NSFF

Hypern
09-12-2009, 15:10
Så det er mulig å se flyet parkert på MIL fra Vollen om de ikke setter et annet fly i veien? :)
Det er nok den beste beten for folk flest...
Et parkert fly er bedre enn intet fly mener nå jeg da.

Novair
09-12-2009, 15:41
VIKTIG: OPPDATERT INFORMASJON - 09/12/09

NSFF har i dag hatt kontakt med politiet på Gardermoen og kan komme med følgende informasjon:

Stenging av faste spottersteder/Vestsiden på Gardermoen:
Hele område vest på Gardermoen blir stengt fra ca. 06.00 på torsdag morgen og frem til flyet er landet og presidentene har forlatt flyplass-området.

Etter dette vil områdene igjen være åpne for fri ferdsel som normalt.

Fredag samme tid vil det igjen bli iverksatt stengning av områdene til presidenten har forlatt flyplassen.

Etter dette vil områdene igjen være åpne for fri ferdsel.

Så for å sette alle spørsmål til siden om dette, områdene er stengt før og under landing, deretter åpent for alle, så stengt før og etter avgang, deretter åpent for alle.

Politiet oppfordrer igjen på det sterkeste om ikke å bevege seg inn på vest/øst siden av flyplassen i de to periodene da det er stengt.

Til slutt en oppfordring igjen: Følg alle pålegg gitt av politiet og forhold deg til denne informasjonen. Tenk på dine egne handlinger og konsekvenser det kan få om du trosser sikkerheten og de pålegg som blir gitt.

Takker

NSFF

Tusen takk for info!

Godt jobbet! Sas.no blir neste stopp for meg :)

petru26
09-12-2009, 15:45
fotoforbud på flyplassen ja, daglig leder på jobben kom til meg på jobben i dag og håpte jeg ikke hadde tenkt meg opp med ei diger linse :-) vi får se, er jo mørkt enda på den tida han lander men.

Tom McNikon
09-12-2009, 16:09
Om jeg tar turen oppom OSL tenker jeg å stille meg rett utenfor jernbanestasjonen og knipse AF1 idet den bremser ned.

Har fotografert Korean Air fra den plassen der før, funker greit det. :)

Har du funnet veien inn hit og nå!
Nå er snart alle "samlet" i Scanair og da :p

Aleksander Maaland
09-12-2009, 16:36

LOL.

Takk for rettelsen SK917.

Gleder meg som en unge. (Eller jeg er jo det?)

Mindre enn en dag til!

Bra at det har kommet noen positive meldinger til oss i det siste døynet. Hva skulle vi gjort uten NSFF. :nor

Thomas
09-12-2009, 16:48
United kommer sent i kveld, med en 767-300 og muligens en 772 også.

Hypern
09-12-2009, 16:48
Ok så dette betyr fotoforbud under ankomst og avgang, men lov ellers?
Så om noen kloke hoder kan svare meg på om det da er mulig å se flyet parkert, eller parkerer de et fly foran?

Aleksander Maaland
09-12-2009, 17:00
Ok så dette betyr fotoforbud under ankomst og avgang, men lov ellers?
Så om noen kloke hoder kan svare meg på om det da er mulig å se flyet parkert, eller parkerer de et fly foran?

Vollen og plattformen ved sas museet åpner kl 11.

Tror ikke NOEN har kildret info om de kommer fly forann VC 25 eller ikke.

Martin
09-12-2009, 17:02
United kommer sent i kveld, med en 767-300 og muligens en 772 også.

Ankomst klokken 21 i følge osl.no.

Aleksander Maaland
09-12-2009, 17:07

Og de har hvilket formål? Frakte Obama-folk?

Martin
09-12-2009, 17:16
Og de har hvilket formål? Frakte Obama-folk?

Jeg vet ikke, annet enn at det står oppføret en UA-flight inn til OSL i dag, og at den kommer fra Camp Springs/Andrews. Så jeg antar at den er her ifm. Obama-besøket, ja.

Thomas
09-12-2009, 17:21
Journalister og presse.

Aleksander Maaland
09-12-2009, 17:27
Journalister og presse.

Sku ikke de komme i en hvit 747? eller er det enda mere presse å de der.

Novair
09-12-2009, 17:33

Drar den videre etter ankomst?

Martin
09-12-2009, 17:46
I følge www.osl.no (http://www.osl.no), har den avgang igjen klokken 15:30 på fredag.

LN-MOW
09-12-2009, 18:10
Ikke usannsynlig at den ferges ut. Dette vil ikke vises på OSL.no.

LN-KRF
09-12-2009, 18:55
Ser ikke ut som denne går tom ut.

på Prositos kan du se selv, den skal nok ikke avgårde før fredag..

Er forsåvidt N655UA som kommer.

Falcon
09-12-2009, 18:56
(...)

Tror ikke NOEN har kildret info om de kommer fly forann VC 25 eller ikke.

Parkeringen er selvsagt planlagt for lenge siden. Og de på dette forumet som vet noe om dette er så profesjonelle at de ikke kommer til å skrive om det her.

Twin Otter
09-12-2009, 19:02
I følge NRK Dagsrevyen tar AF1 av fra Washington kl 0135 i natt.

LN-MOW
09-12-2009, 19:04
på Prositos kan du se selv, den skal nok ikke avgårde før fredag..

Takk foir tipset - den siden kjente jeg ikke.

Motard
09-12-2009, 19:48
De parkerer sikkert slik de gjorde i 99 for det er den værste måten de kan parkere på for oss som liker fly.... Med Ræva til vollen. :-)

Aleksander Maaland
09-12-2009, 19:56
De parkerer sikkert slik de gjorde i 99 for det er den værste måten de kan parkere på for oss som liker fly.... Med Ræva til vollen. :-)

Håper aldeles for alt i værden at de ikke gjør det:D!

Men tar er det ikke mange timene før jeg skal stå opp:D 0400 er planen altså før fuglene promper:D

Hypern
09-12-2009, 20:01

Såvidt jeg kan se er ikke det en logisk parkeringsmåte på MIL, men nå ser jo jeg bare på Google Earth da... :)
Håper ikke det er slik de parkerer...

ATC-flyradar
09-12-2009, 20:30
Alle offentlige meldinger sier at Jumboen AF1 lander 08:45 og på TV2 nyhetene så sa de at Jumboen forlater Washington kl 2:00 i natt og plussr man på 6,5 timer så kommer vel dette flyet direkte til OSL og ikke via CPH - som er nevnt tidligere ! Noen som vet noe mere. Etter det TV2 viste på morgennytt - så er ruten hjemover - fra OSL -rett ut Stavanger mot Washington og skal bruk ca 6,5 timer.

Jan

Motard
09-12-2009, 20:33
De stod med ræva til vollen og bak hverandre i 99...

Martin
09-12-2009, 20:35
Alle offentlige meldinger sier at Jumboen AF1 lander 08:45 og på TV2 nyhetene så sa de at Jumboen forlater Washington kl 2:00 i natt og plussr man på 6,5 timer så kommer vel dette flyet direkte til OSL og ikke via CPH - som er nevnt tidligere ! Noen som vet noe mere.

Jan

Det var meningen at Obama skulle delta på klimaforandringene i København, og da hadde han i så fall kommet derfra nå i ettermidag/kveld. Så ombestemte han seg, droppet København, og kommer nå direkte fra Washington og hit.

Novair
09-12-2009, 20:37
Kommer det en eller to stk. 747?

Mats Danielsen
09-12-2009, 20:38
Kommer det en eller to stk. 747?
2 (VC25) og en 767-300ER fra United

ENGM 911
09-12-2009, 20:38
Nå kommer UAL9888 hvert øyeblikk til OSL http://www.flightradar24.com/

Martin
09-12-2009, 20:51
Den skal visst bare på sightseeing i Hurdal først :p

ENGM 911
09-12-2009, 20:52
Høydare det, Hurdal Nannestad Eidsvoll

hakon1gz
09-12-2009, 20:53
Haha, merkelig..

Skulle vært gøysomt å sett den siden i morgen tidlig rundt AF1's ankomst. Noen som får tatt screenshot av det eller?

ENGM 911
09-12-2009, 20:55
Nærmer seg finalen nå

BSSW
09-12-2009, 20:56
Hvilken maskin er det som skal lande rett før UA B763en?

Airbus 330
09-12-2009, 20:59
Den skal visst bare på sightseeing i Hurdal først :p

De hadde lyst til å se Mjøsa først sikkert:cool:

Airbus 330
09-12-2009, 21:00
2 (VC25) og en 767-300ER fra United

Ikke sikkert han kommer med 2 stk 747, husk at i CPH i oktober kom han med bare 1 747....

ATC-flyradar
09-12-2009, 21:01
Det skrives at AF1 ankommer OSL ca 08:45 og det ble opplyst at den skulle komme via CPH og klimamøte. I dag opplyser TV2 at den avreiser ca kl 2 i natt fra Washington og ved å legge på 6-7 timer så er dette rett til OSL og ikke via klimamøte i CPH. Etter mitt regnstykke så ville AF1 bruke olag 50 minutter fra CHP med avgang 07:45 mot OSL - jeg får dette ikke til å stemme !

Kommer den direkte fra USA og inn til OSL så vil det etter det jeg så på TV2 nyhetene på mroegnkvisten at den kommer inn over Stavanger ca 1 time før landing på OSL. Noen som vet noe mere ????

hakon1gz
09-12-2009, 21:01
For folk som ikke er på nå og ikke vil skjønne hva det snakkes om når de ser her senere:

Martin
09-12-2009, 21:06
Det skrives at AF1 ankommer OSL ca 08:45 og det ble opplyst at den skulle komme via CPH og klimamøte. I dag opplyser TV2 at den avreiser ca kl 2 i natt fra Washington og ved å legge på 6-7 timer så er dette rett til OSL og ikke via klimamøte i CPH. Etter mitt regnstykke så ville AF1 bruke olag 50 minutter fra CHP med avgang 07:45 mot OSL - jeg får dette ikke til å stemme !

Kommer den direkte fra USA og inn til OSL så vil det etter det jeg så på TV2 nyhetene på mroegnkvisten at den kommer inn over Stavanger ca 1 time før landing på OSL. Noen som vet noe mere ????

Som jeg sa tidligere: Obama har droppet klimamøtet. Hadde han deltatt der, hadde han landet på OSL nå i kveld. Istedenfor flyr han nå fra Washington onsdag kveld (lokal tid), og lander her torsdag morgen

ENGM 911
09-12-2009, 21:08
For folk som ikke er på nå og ikke vil skjønne hva det snakkes om når de ser her senere:

OT, men hvordan får jeg til screenshots? Send gjerne PM, så tilbake til tråden ------->

Hypern
09-12-2009, 21:45
Er sikkert noen der ute som overnatter på Vollen nå... :)
Jeg personlig tror jeg drar ut litt ut på dagen, men ræva mot Vollen er ikke noe særlig bra when it comes to spotting, men da kan man vel prøve østsida...

kyrre
09-12-2009, 22:09
Journalister og presse.

Hihi... det blir som å spøkfullt (eller seriøst) si at Bergensere ikke er fra Norge ;)

Thomas
09-12-2009, 22:38
Da er N655UA tauet til park 185 for de som måtte ønske stelle seg på avgangsnivå og skyte nattphotos!

Danny
10-12-2009, 00:49
Tar turen bort til 185 jeg da, får å ta et bilde... blir vel ikke arrestert =p. Jobber til 08 om morgenen.. Noen som har ETA på AF1 og hvilken rullebane?

mvh Daniel

Epsilon
10-12-2009, 01:08
Siste ETA er vel 0845, men flyet er ikke i lufta enda... STD fra Washington er rundt 01.30 norsk tid..

Epsilon
10-12-2009, 01:25
Gikk ombord kl 0117, taxet kl 0124, feed avsluttet.. i lufta 0126-ish tenker jeg..
Et vanvittig fly, helt vanvittig..

Aleksander Maaland
10-12-2009, 04:04
Da er man våken, klar til og gå ombord flyet om få timer.

NÅ skjer det:nor

EDIT: Da stikker jeg, snakkes på OSL de som skal da:)

Danny
10-12-2009, 04:38
ferdig på jobb klokken 8.... han bør komme rundt da =p. Ellers setter jeg meg på Air Force ExpressTrain til lillestrøm ;P

svetho
10-12-2009, 05:46
ETA OSl er 08:16 lokaltid..... Airborne KADW var 23:54.

Til info....

SVETHO

ohegge
10-12-2009, 07:05
Tv2 Nyhetskanalen melder nå at det trolig blir bilkortesje fra Gardermoen til Oslo. Det er ganske lavt skydekke på romerike, så det er kanskje like greit.

Lennart
10-12-2009, 07:20
Og akkurat nå (07:20) viser AF1 på min radar, 92-9000 idag

Hypern
10-12-2009, 07:25
Og akkurat nå (07:20) viser AF1 på min radar, 92-9000 idag

SAS har visst allerede vært ute med trappene, så et glimt av det på tv 2, men noen som vet om det er ræva mot vollen eller ikke?

Mats Danielsen
10-12-2009, 07:47
Yo, da er jeg og Aleksander Maaland, Oddi og en random på innlands-terminalen v gate 14. Meet us ;)

laurenz
10-12-2009, 08:20
Jaja...da slapp vi å få med oss landingen :-(

GG
10-12-2009, 09:59
Kan noen bekrefte at det blir lov å reise opp på dagen i dag for å kikke?

PerFugl
10-12-2009, 11:06
Kan noen bekrefte at det blir lov å reise opp på dagen i dag for å kikke?

Ja, det er åpent på vollen og alle andre steder. Men flyet står med halen mot vollen, og bak en 757. Men det er likevel greit å få ok bilder..:)

GG
10-12-2009, 11:08
OK, takk! Man får jo ta en tur opp og få med seg det en kan. :)

Rob Mulder
10-12-2009, 11:33
Vi gleder oss til å se noen bilder...

Hypern
10-12-2009, 13:36
Ja, det er åpent på vollen og alle andre steder. Men flyet står med halen mot vollen, og bak en 757. Men det er likevel greit å få ok bilder..:)

Var ute der i dag. Rampa ved SAS museet kan også brukes, men er ikke å anbefale hvis man ikke har et meget sterkt zoomobjektiv.

Fellowship
10-12-2009, 21:15
Ikke gelm N655UA hvis den står der i morgen også, dere som evt kan få tatt den

Airbus 330
10-12-2009, 21:41
Ikke gelm N655UA hvis den står der i morgen også, dere som evt kan få tatt den

Satser på å få den på avgang imorgen Ole Johan. :up:

Happyflyer
11-12-2009, 00:59
Hei.

Er det noen som vet hvor mange personer det er i staben til Obama? 747, 757 og 767 - da budre det være ett par stk..
Jeg så forøvrig den latterlige lange bilkortesjen, nesten en paraodi på seg selv det. :d

LN-MOW
11-12-2009, 01:34
Stab, pressefolk ... det blir en del, ja. Men pressen betaler for seg, så reisene blir delfinansiert av dette. Og det er ikke noen Ryanair-priser.

PerFugl
11-12-2009, 07:40
Takeoff på 19R?

Jeg har en magefølelse om at AF1 helst vil takse så kort som mulig, og derfor velge raskeste vei til airborne... Det betyr i så fall avgang på 19R i dag, selv om øvrig trafikk hittil i dag har gått på 01.
Akkurat som i går så er det jo nærmest ubetydelig vind, så jeg antar at kapteinen får velge...?
Noen som vet/tror noe?

ENGM 911
11-12-2009, 10:18
Da er han straks på ENGM

laurenz
11-12-2009, 11:18
He's gone. Fullt av folk i terminalen og utafor i dag også. Men A380 fikk mer oppmerksomhet.

learjet
11-12-2009, 17:51
Takeoff på 19R?

Jeg har en magefølelse om at AF1 helst vil takse så kort som mulig, og derfor velge raskeste vei til airborne... Det betyr i så fall avgang på 19R i dag, selv om øvrig trafikk hittil i dag har gått på 01.
Akkurat som i går så er det jo nærmest ubetydelig vind, så jeg antar at kapteinen får velge...?
Noen som vet/tror noe?

Ikke noen dum følelse dette... Jeg ble overrasket når jeg så den tok av på 19R.

Men det var vel det mest praktiske.

Lennart
11-12-2009, 18:30
Men B757'en tok av på 01L rett etterpå
Noen var på bærtur der ja

a46z
11-12-2009, 19:52
Hadde han bare med seg en 747 over til Norge? evt noen som vet hvor den andre sto?

LN-MOW
11-12-2009, 20:25
Kun en - den andre sto sikkert igjen på ADW.