PDA

View Full Version : SAS Group Traffic figures November 2009


sail4fun
07-12-2009, 12:20
The SAS Group Traffic figures November 2009

SAS Group's November traffic figures
· SAS Group's traffic decreased by 11.3% during November and seat capacity was down 13.5% vs. 2008.
· SAS Group carried 2.1 million passengers in November, down 6.4% vs. 2008.
· Total passenger load factor was 67.2%, up 1.7 p.u. vs. November 2008 and up for the fifth month in a row.

Group market trends and yield development
The yield for Scandinavian Airlines in October was down by 11.3 %. For November 2009, the change in yield is also expected to be negative indicating continued yield pressure going forward. This development will have a negative impact on the full year result. The market continues to be unpredictable and the uncertainty regarding the timing of the recovery is considerable.

The SAS Group is currently implementing its Core SAS strategy - to secure a future profitable SAS. The strategy includes cost reduction initiatives of SEK 4.5 bn as well as a 20% reduction in capacity. The implementation is well on track. In total, SAS Group's cost reductions currently amounts to SEK 5.3 bn. The management and Board of the SAS Group are working continuously to identify further cost-saving measures.

SAS Scandinavian Airlines
· Total number of passengers was 1.8 million during November, down by 7.7%.
· The traffic decreased by 12% and the capacity was down by 14%.
· The November load factor increased by 1.5 p.u. to 67.9%.

The intercontinental traffic decreased 16.2% and the capacity was down by 18.7% resulting in an improved load factor of 2.4 p.u. Traffic on European routes decreased by 13.7%, but the load factor improved by 1.7 p.u. SAS market share is relatively stable on the core European business routes as most of the cuts are carried out on leisure routes. The intrascandinavian traffic decreased 9% and the capacity was reduced by 14.2%. The Norwegian domestic traffic was in line with last year with an improved load factor of 4.8 p.u. On Swedish domestic routes, traffic was down 7% but the capacity increased 4.8% resulting in a weak development of the load factor.

Widerøe's traffic development
Widerøe carried 180,000 passengers in November, up by 4.1%. The total load passenger also improved by 2.8 p.u. to 59.9%. The capacity was reduced by 2%, due to a shift from longer international routes to shorter domestic routes.

Blue 1's traffic development
Total number of passengers in November was 126,000, down 2% vs last year. Total capacity was reduced by 12.4% due to adjustments of the capacity on domestic and European routes. Two seasonal domestic destinations were successfully opened during November, which in combination with yield management contributed to an improvement of the domestic load factor. Also on the international routes the load factors had a positive development.


For further information Please contact VP,Head of SAS Group Investor Relations Sture Stølen
+ 46 8 797 1451 sture.stolen@sas.se Homepage: www.sasgroup.net


The full report http://feed.ne.cision.com/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=1442133&fn=wkr0011.pdf

LN-KGL
07-12-2009, 12:31
En kort kommentar, slutt på nedgangen i Norge og Finland - fremdeles problemer de andre stedene.

JetBlue
07-12-2009, 12:52
Synes jeg ser et trendeskifte på gang her. Eller er det bare et lønlig håp kanskje....

imm
07-12-2009, 12:56
Flotte tall for Widerøe ihvertfall. Well done! :nor

tiemand
07-12-2009, 12:58
Hegnar kommenterer med : Enda mer elendighet for SAS mandag

http://www.hegnar.no/bors/article402633.ece

MartinL
07-12-2009, 13:10
Triste talle for SAS dette her. Antall reisende fortsetter å falle dramatisk.

SAS Group

For SAS group, er ¼ del av de reisende blitt borte siden oktober/november 2007.
Tallene lyger vel noe fordi spanair nå ikke lenger inkluderes i tallene.

Dette viser at SAS dessverre ikke har bremset fallet i antall reisende som forsvinner fra selskapet som aldri før. Fallet øker faktisk i forhold til oktober, samtidig som selskapet i liten grad høster fullere fly som følge av planlagt reduksjon. I november 08, kom den bratte bakken for SAS med en nedgang på 10%. Det skulle tilsi at man i november 2009 burde se en utjevning i henhold til den kraftige nedgangen i fjor. Når nå SAS er ned 7,7%, akselererer fallet i antall passasjerer med 2,7% (enkelt regnet) i forhold til oktober 08/09.

Samtidig synker yielden med -1,9%i henhold til oktober 09 og er nå nede i hele -11,3% mot november 08. Inntektene svikter og det ser heller ikke ut til at selskapet klarer å fylle flyene.
Load faktoren er kun opp 1,5% fra november 08 og havner på 67,9%.

Deler vi tallene opp i deler, er IC trafikken til SAS ned med -16,2% (reduksjon i kapasitet på --18,7%) noe som øker load faktoren på IC 2,4%. Dansk innenriks er også tilbake med over 10%, imens Sverige er ned 7,7. Husk igjen at dette kommer på toppen av fallet i fjor, som var rekord stort.


Så noen få, men unike Norske lyspunkt i SAS Scandinavia.

SAS Norge har hentet inn fallet på innland og har ingen tilbakegang i forhold til november 08. load faktor er også opp 4,8%.

Widerøe er opp 4,1% i antall reisende samtidig som at load faktoren øker med 2,8%.

MartinL
07-12-2009, 13:10
Synes jeg ser et trendeskifte på gang her. Eller er det bare et lønlig håp kanskje....

I Norge ja, men på resten av fjøla aksellererer nedgangen på toppen av fallet i fjor.

Ltech
07-12-2009, 18:22
Skjønner egentlig ikke helt hvordan sas sine svenske og danske brødre skal klare å holde hodet over vannet her jeg. De sitter på en ganske fleksibel flåte, har long-range-traffikken..og enda går det så til dundass =/
Kanskje de burde innføre frokost på morgenflyene? hehe ;D

ENGM 911
07-12-2009, 18:45
Brenner det et blått lys i begge ender? Bør ikke selskapet snart sette fokus på kunden?

Boeingflyer
07-12-2009, 19:04
Skjønner egentlig ikke helt hvordan sas sine svenske og danske brødre skal klare å holde hodet over vannet her jeg.
Svar: Snylte på Norge som man har gjort stort sett hvert kvartal de siste årene :headbang

Ltech
07-12-2009, 19:29
når man snakker om "kunden i fokus". HER er sas blitt dårlige gitt.

Jeg har personlig jobbet i Sas, og var mekaniker på gardermoen. Hvis det var noe vi Kunne gjøre for kunden(Selv om det bare var Sas) utenom det "vanlige", så kom vi gjerne med forslag etz, og håpet selvsagt på positiv respons da dette kanskje var noe Sas og Sas Tech som organisasjon kunne tjene på.
Jeg var dog en av de mange som måtte forlate skuta nå i høst.

Startet derfor nylig i ny jobb, hvor vi reiser en del, Deriblandt MYE Sas og Widerøe, og dette er en Service jobb, der man drasser med seg en god del verktøy og utstyr. Gjerne 40-50kg bagasje.
Standard prosedyre er da at alt over 30kg betaler man overvekt for..og med 20 kg overvekt hver gang, så blir det jo en del iløpet av året i tilleg til billettprisen.

Så jeg ringte SAS bedrifts-senter, for å høre om firma kunne lage en avtale med SAS, om feks 50kg bagasje på FullFlex-billetter.
Dette er i MINE øyne, en svææææært grei avtale å inngå, som SVÆÆÆÆRT mange lignende bedrifter kunne benyttet seg av for å spare penger. Til gjengjeld ville SAS ha "holdt" på en good del kunder som uansett betaler fullpris.

Men jeg har Aldri fått ett blankere nei.... dette fanntes det ikke rom for i det hele tatt sa hun jeg snakket med. Har min tidligere Arbeidsgiver hørt noe om Kundeservice???

Er man virkelig interessert i å tjene penger, så måtte da dette vært Piece of cake å fått til! Alle hadde tjent på det, SAS og min nåværende bedrift.

Resultatet er at vi nå reiser med Norwegian der det passer seg. Det ligger å ulmer om en mulig avtale for firma der, men norwegian flyr ikke over alt, så det er begrenset hvor mye man får brukt de.

Så, sånn skal det IKKE gjøres SAS...Sånnt tjener man ikke penger på!!

BU662
07-12-2009, 19:34
The SAS Group Traffic figures November 2009
...

Group market trends and yield development
The yield for Scandinavian Airlines in October was down by 11.3 %. For November 2009, the change in yield is also expected to be negative indicating continued yield pressure going forward. This development will have a negative impact on the full year result. The market continues to be unpredictable and the uncertainty regarding the timing of the recovery is considerable.

....
[/url]


Hmmm, Core SAS er den store suksess og resultat forverres stadig???:8:

Jeg har de dystert anelse at SAS störste problem er forsatt deres inkompetente ledelse. For x maneder pa rad leser man

The market continues to be unpredictable and the uncertainty regarding the timing of the recovery is considerable

og jeg for meg kan bare konkludere at SAS er sa milevis fra kundene, at de ikke forstar hva marked vil ha. Ellers ville man har justert sitt strategi og begynnte a tjene penger. Men istedenfor leverer ledelsen nok en gang en glimrende bevis av sitt inkompetanse.

Höyt pa tide at SAS ledelsen endelig lytter til kundene og leverer dette produkt som marked etterkrever og hva kundene er villige a betale for. Ellers er det snip-snap-snute innen 15 maneder.

LN-MOW
07-12-2009, 19:45
Det positive er at kabinfaktoren går opp en smule .. men jeg ville heller sett at kabinfaktor OG antall tilbudte seter gikk opp ... men korketrekkeren har vel fortsatt ikke nådd bunnen ...

jefi99
07-12-2009, 19:56
Svar: Snylte på Norge som man har gjort stort sett hvert kvartal de siste årene :headbang

Markedsvilkårene er forskellige i de forskellige lande. Jeg er overbevist om, at SAS forsøger at fastsætte priser og kapacitet så optimalt som muligt.
Og prøv lige at nærlæse tallene en gang mere. Det falder i øjnene, at norsk indenrigs nov08 havde en load factor på 56%. Nov09 på 60%. En stigning, ja. Men lavest af alle kategorier!!!

imm
07-12-2009, 19:59
Det er synd om passasjerene oppfatter det sånn at SAS ikke hører på de som er kunder. Det er sikkert mange tiltak som kan settes i verk, og det er sikkert mange tiltak som både de (kunden) og ansatte kan komme med for å forbedre produktet.

Like etter jeg startet i Widerøe, hadde vi en gedigen spareoperasjon. Den ble kalt "200 i 2000" Vi skulle i løpet av år 2000 spare 200 millioner. Enkelt og greit budskap. Alle ansatte ble oppmuntret til å komme med forslag.
Noe for SAS å ta etter? Både de ansatte og passasjerene har sikkert en hel del å komme med. Det er bare å få satt det i system.

TOS
07-12-2009, 20:15
Markedsvilkårene er forskellige i de forskellige lande. Jeg er overbevist om, at SAS forsøger at fastsætte priser og kapacitet så optimalt som muligt.
Og prøv lige at nærlæse tallene en gang mere. Det falder i øjnene, at norsk indenrigs nov08 havde en load factor på 56%. Nov09 på 60%. En stigning, ja. Men lavest af alle kategorier!!!

Det kan muligens ha noe med at etterspørselsforholdene i de ulike landene er forskjellige til forskjellige tider på året, men generelt er det nok litt problematisk å skulle trekke konklusjoner basert på observasjoner for en enkelt måned (f.eks. nov 08 vs nov 09).

Ikke for å starte noen konkurranse, men ser man årets 11 første måneder i 2009 så ligger kabinfaktoren på norsk innenriks på 64.5%, mot SAS i Sverige på 65.1% og SAS i Danmark på 61.9%. Ser man utviklingen fra samme periode i 2008 så faller kabinfaktoren i alle domestic markets, men mest i Danmark og minst i Norge. Solgte setekilometer i Danmark i samme periode er også nokså kraftig ned, med -26.5%, men det er også i DK at tilbudte setekilometer er mest ned. Justeringen i Danmark er helt klart i en særklasse for SAS-konsernet.

jefi99
07-12-2009, 20:48
Helt enig.
Indenrigs i DK for SK begrænser sig i øvrigt kun til to ruter! Begge ruter er også trafikeret af konkurrenter, hvilket trods alt gør vilkårene anderledes end "monopol"-ruter, som vi ser visse steder i det øvrige Norden.

TOS
07-12-2009, 20:56
Helt enig.
Indenrigs i DK for SK begrænser sig i øvrigt kun til to ruter! Begge ruter er også trafikeret af konkurrenter, hvilket trods alt gør vilkårene anderledes end "monopol"-ruter, som vi ser visse steder i det øvrige Norden.

Jeg kjenner ikke til den svenske eller det danske markedet, men det er vel ikke mange destinasjoner SAS i Norge har noe særlig grad av monopol. Det kan være destinasjoner innenriks i Norge som DY ikke trafikkerer, men dette vil typisk være ruter med lite trafikk. Men du har nok helt rett i at konkurransen i det danske markedet nok er hardere enn mange andre steder i Norden (og det er vel heller ikke bare konkurranse fra andre flyselskaper, men også fra tog og annen alternativ transport), og som dermed nødvendiggjør en helt annen justering i Danmark enn i f.eks. Norge.

LN-KGL
08-12-2009, 00:19
Mye godt sagt foran her, så jeg har sett litt på langtidstrenden (12 måneders rullerende passasjertall). I første grafen under ser vi hvordan utviklingen fra 1. januar 2008 og frem til idag hvor verdiene for året 2006 er satt som 100%. Det er nå bare en måned igjen av at Spanair påvirker de 12 måneders rullerende tallene og SAS Group som helhet er ved utgangen av november bare 65,9% av hva den var ved årsslutt 2006 (passasjertall). Blue1 har definitivt flatet ut, Widerøe har sågar startet å stige igjen (all time high i april 2008-mars 2009 er tangert denne måneden). Det finnes tendenser til utflating for SAS også, men jeg tror vi kanskje må vente en tre-fire måneder før det blir svarte tall. Da får vi kanskje håpe at SAS Group som helhet finner bunnen på rundt 60% av 2006. Alt dette avhenger av hvor bra tilbud SAS Group kan levere ved inngangen til sommersesongen 2010.

Jeg har også sett litt på fordelingen mellom de forskjellige "forretningsområdene" de 11 månedene til nå i år som vises i de to kakediagrammene. Av viktige endringer fra i fjor på samme tid peker det seg ut følgende områder:
RPK
- IC peker seg ut negativt selvsagt med å miste 1% av totalkaka, men siden vi snakker også relative tall så er det DK domestic som mister mest.
+ Euro-området, Intra-Scandinavian og innenlands Norge legger til seg alen, og da spesielt Norge som øker trafikkandelen med 0,5%.

Passasjertall
- Igjen er IC en av de som mister mest med 0,2%, men den som overraskende nok har størst relativ nedgang er Sverige innenlands og mister 0,5% andel i kaka.
+ Av segmenter som øker er det bare et - innenlands Norge og da er det snakk om en segmentøkning på 1,2%.

Med andre ord SAS Group blir mer og mer avhengig av passasjerer til og fra norske flyplasser. Da er det litt forunderlig at dette er også hjemmebanen til den største lokale konkurrenten, og Norwegian har tatt markedsandeler så det synger. Passasjermessig utgjør "de norske" nå opp mot 50% av SAS Group.

imm
08-12-2009, 00:58
Ut fra hva du sier Kurt, så virker jo situasjonen i SAS ikke noe mindre dramatisk enn før. Til tross for økt kabinfaktor.
SAS konsernet begyner å bli ganske lite nå, sammenlignet med før. Og det i en tid hvor flere konkurrenter vokser og vokser - og tjener penger.

Jeg må si jeg blir litt bekymret.

LN-KGL
08-12-2009, 01:08
La meg si det slik IMM. Jeg skal ut å fly med SAS i januar, neste entusiasttur i mai innbefatter ingen SAS flighter og nå er forberedelsene i gang for et besøk på Texel Airshow siste lørdag i juli - og SAS er heller ikke her inkludert i planene.

Hickok
08-12-2009, 03:04
Da får jeg komme med litt motvekt. Jeg hadde/skal ha over 140 flighter med SAS i år, og får nok min dose med SAS til neste år også.

FlightDeck
08-12-2009, 03:12
La meg si det slik IMM. Jeg skal ut å fly med SAS i januar, neste entusiasttur i mai innbefatter ingen SAS flighter og nå er forberedelsene i gang for et besøk på Texel Airshow siste lørdag i juli - og SAS er heller ikke her inkludert i planene.

Hva har dette med SAS' trafikktall for november å gjøre?

TOS
08-12-2009, 10:47
Hva har dette med SAS' trafikktall for november å gjøre?

Kanskje en respons på imm sitt innlegg hvor han skriver at han er bekymret & at SAS er begynt å bli et lite selskap, og hvor -KGL sitt svar kanskje er en indikasjon på endret atferd og/eller manglende tilbud på aktuelle flygninger fra SAS-konsernet?