Flyprat >
TripReports > Vi tester Emirates businessklasse, B777 og A380 (OSL-CPT) - del 1 (NB! mange bilder)
View Full Version : Vi tester Emirates businessklasse, B777 og A380 (OSL-CPT) - del 1 (NB! mange bilder)
Hele høstferien ble til for lenge siden når Emirates hadde tilbud på C-klasse-billetter til flere destinasjoner i Afrika og Asia i et 2-for-1-tilbud. Cape Town var mest flyging for pengene (ca £1200 t/r) så det ble bare booket et par billetter i full fart siden navnebror ikke var vanskelig å overtale. Tilslutning til/fra Oslo ble kjøpt separat med BA, og en liten London-stopp ble lagt inn.
Turen ble booket med et A380-leg, for når det først er mulig så er det jo kjekt å få med seg. Uten at det var planlagt så ble det flyging med alle de tre forskjellige kabin-typene EK har på 777-300ER.
Hvis denne rapporten skulle fulgt i Martins fotspor når det gjelder musikktitler, så ville det blitt "En himmel full av stjerner".
OSL-LHR BA763 A321 G-EUIX
Møtte jcnorway med følge i OSL-loungen, og learjet kom innom for å passe på at alle hadde det bra. Hadde valgt sete 8 EF, som er nødutgang på A321, og over en meter med benplass.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/09102009483.jpg
Ellers en ganske normal BA-flight på økonomiklasse. Gratis drikke og fuglefrø, trekantbrødet er borte fra BA shorthaul.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/09102009484.jpg
Pri-tagen virket meget bra! Den ene kofferten hadde tatt seg en runde på båndet når vi kom for å plukke den opp, og da hadde vi vært forholdsvis raske av flyet og gjennom passkontrollen. Oystercard hadde jeg fra før så det var bare å fylle på noen pund på automat før turen innover til London og første del av ferien.
Overnatting på Holiday Inn Blommsbury til £88, helt greit og sentralt nok ifht. en del ting.
Hmmm...har flyvertinnene eget rom her?
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/IMG_1993.JPG
I London ble det tid til litt sightseeing, vi fikk kikket på Tower:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/DSC_5660.JPG
Og Tower Bridge:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/DSC_5663.JPG
Og uten mat og drikke.....
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/09102009489.jpg
Så var vi klar for den virkelige reisen og ferien.
LHR-DXB EK004 B777-300ER A6-ECJ
Emirates har sjåførservice til/fra flyplass inkludert i C og F-billetter. Booking av dette legger man inn etter at billetter er bestilt, og man velger selv hvor lang tid før flyavgang man ønsker å bli plukket opp. Det er lagt inn en minimumstid avhengig av flyplass/by.
Sjåføren dukket opp en halvtime før avtalt tidspunkt, men vi var stort sett klare og ble fraktet til LHR av en Mercedes. På LHR ble det innsjekk uten kø, og fast-track security var også raskt unnagjort uten problemer eller ekstra sjekk, ble bare minnet på at PC og antiterrortannkremposen måtte ut av sekken.
10 minutter senere - Discus finner en flaske doven cola i sekken :8: Valgte å ikke lage noe oppstyr av det :D
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/IMG_2044.JPG
Satt kursen mot Emirates-loungen som ligger ved gate 7. Resepsjonen ligger i samme etasje som gateområdet, mens loungen ligger en etasje opp. Man kan benytte beina opp trappa en etasje eller en av de to(!) heisene.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/IMG_2030.JPG
Loungen dekker hele området mellom to gater og er meget behagelig innredet. Det er to dusjer i herre-avdelingen. Det ligger håndklær og diverse krims-krams klart, men det er ingen resepsjonstjeneste slik en del andre har Så når noen er ferdig med å dusje må man vente på at cleaningen oppdager det/gi beskjed og får klargjort på nytt, ikke noe stort problem.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/10102009494.jpg
TV-hjørne med flymodell:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/IMG_2046.JPG
Det er fin utsikt til bane 27L, dog noe reflekser i vinduene og redusert lys ute da vi skulle ha nattflyging til DXB.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/DSC_5683.JPG
Utvalget mat og drikke i loungen er helt supert.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/IMG_2037.JPG
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/IMG_2038.JPG
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/IMG_2042.JPG
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/IMG_2036.JPG
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/IMG_2040.JPG
Konklusjon: Det gjør ikke noe å bruke litt tid i denne loungen.
Boarding skjer direkte fra loungen og ut i gangbrua når en av de tilliggende gatene benyttes.
Flyet var litt sent inn fra Dubai, og det ble jobbet iherdig for å snu det så raskt som mulig. Når boadring fra loungen startet var alle økonomiklassepassasjerene på plass. Dør 1 ble brukt til F-klasse, dør 2 til C-klasse.
C-klasse er delt i to kabiner på hver sin side av dør 2 så boaring gikk veldig raskt. Pre-deaprture drinks rakk de å gjennomføre raskt. Crewet jobbet meget raskt med annen klargjøring, og det ble pushing 15 minutter etter de startet boarding fra loungen og 20 min etter oppsatt avgangstid.
Dette flyet hadde det nyeste interiøret av de tre variantene EK har. Mye "gull og plastikktre", samt 17" widescreen med rundt 1000 valg på AVOD-systemet.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/IMG_2050.JPG
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/10102009502.jpg
Avgang på 27L så det var kort vei å takse, og vi skjøt fart opp mot nattehimmelen i friskt tempo, det var helt tydelig at denne maskinen ikke hadde full last for en så kort tur. Vi hadde sete på rad 6, dvs. første rad i C-klasse hvor vi også kunne se at det var suiter (som på A380) i førsteklassekabinen.
Etter avgang ble det utdeling av varme kluter, toalettvesker.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/08112009642.jpg
...menyer og pre-dinner-snack med canapeer fulgte.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/10102009507.jpg
Siden det var nattflight, og flighten skulle komme tidlig til Dubai var den bare satt opp med en servering etter avgang, og ikke noe frokost (litt snodig, men maksimalt for nattesøvnen).
Hvit duk kom på bordet, og forrett ble delt ut - her representert ved røkelaks
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/IMG_2057.JPG
Samtidig ble man ble spurt om hvilken hovedrett man ville ha, det ble grillet tunfisk. De kom rundt med brødkurven til forretten og et par ganger til hovedrett. Kunne velge mellom varmt hvitløksbrød, arabisk brød og diverse rundstykker.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/10102009511.jpg
Til desserten (mango og kokosnøtt-kake samt frisk frukt) serverte de også portvin, noe det må gå lite av for den var gammel (2003). :lol:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/IMG_2062.JPG
Det var så mye fint å se på ombord, både interiørmessig og blant betjeningen så vi fikk ikke helt med oss hvor redningsvestene var plassert. Servicen så lang tatt i betraktning ble vi enige om at de nok kommer og deler den ut og kledde på hver enkelt in case of emergency :D
Som nevnt - et veldig bra AVOD-system, ved navn ICE (Information, Communication, Entertainment)
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/IMG_2055.JPG
Og med trådløs fjernkontroll både til systemet og til stol og lys. Man kan også lagre favorittinstillingen på stolen. Selvfølgelig med fargeskjerm og live bilder, så hvis man kunne eks. se film på storskjermen og utvendig kamera på fjernkontrollen. Skjermen på fjernkontrollen var vel omtrent samme størrelse som SK og de fleste andre har i økonomiklasse.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/10102009505.jpg
Planetariet i taket ble startet opp, og man sovnet søtt under stjernene.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/IMG_2069.JPG
I følge reisefølget fløy vi omtrent over Bagdad i løpet av natten. Hele sovetiden ble ikke utnyttet fullt ut da man jo måtte tukle litt med AVODen og nyte servicen innimellom. Vekking ble foretatt ca 35 min før landing i Dubai siden de ikke hadde frokostservering. Man kunne selvfølgelig bestille drikke til frokost, men valgte sen vekking. Det var med andre ord mulig å få seg en ganske brukbar dose søvn.
Solen var på vei opp over midt-østen og vi landet inn fra sjøen i Dubai, en skikkelig silkemyk landing.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/DSC_5687.JPG
Her på kort finale med en blanding av nytt og gammelt, stort og smått på bakken:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/DSC_5690.JPG
En litt uklar EK 747 cargo:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/DSC_5694.JPG
Så gjør man så når man vasker sitt tak:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/DSC_5701.JPG
Og med tanke på flåten til EK så var det mye store fly å se. Det minste flyet EK har er A330-200. I tillegg har de A340-500/600, samtlige 777-modeller (inkl. cargo), 747-400F og A380. EK er verdens største 777-operatør.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/IMG_2077.JPG
Parkerte ved siden av A380:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/DSC_5698.JPG
Når flyet hadde parkert trakk crewet for forhengene mellom kabinene slik at man forlot flyet i prioritert rekkefølge. First, business så turist. De slapp ingen inn i en "høyere kabin" før denne var helt tom. Skikkelig proft og veldig ryddig. Vi landet på rutetid, og hadde god tid til neste leg (DXB-CPT). Vi siktet på sikkerhetskontrollen for transfer, som var unnagjort relativt raskt.
Denne flighten går nok inn i historien på topp tre nattflyginger når det gjelder konfort, service og totalinntrykk. Tror belegget var nærmere 100% både foran, bak og i midten. Eneste minuset er at de ikke deler ut ørepropper, men heldigvis er man forberedt og har gjort hjemmeleksen så det var medbragt. Klistremerker med "jeg vil sove" og "vekkes til maten" deler de ut, også praktisk.
Menyen LHR-DXB (http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/LHR-DXB.pdf)
Husker ikke hvilken vinliste som var på hvilke flyginger, men de hadde to varianter:
Vin 1 (http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/vin1.pdf)
Vin 2 (http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/vin2.pdf)
Man var ankommet Dubai i forrige post og gjennom transfer-kontrollen. Først sjekke ut hvilken gate vi skulle ha senere:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/IMG_2080.JPG
Deretter bar det opp i businessloungen som er enorm.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/IMG_2083.JPG
Hvis man ser på First og Businessloungen sammen så er de nok på størrelse med innenriksdelen på OSL. Loungen er fint innredet, med mange steder man kan plukke opp mat og drikke. Ulempen, som andre har påpekt, er at det er mye støy der da det stadig er opprop på arabisk og engelsk og loungen er heller ikke "lukket" med vegger ifht. resten av terminalen så man hører også gate-opprop på tilliggende gater.
Loungen var egentlig en stor skuffelse ifht. det vi hadde opplevd så langt. Det var morgenrush i Dubai så det var ikke sitteplasser å oppdrive i loungen. Blir litt patetisk nå folk sitter på gulvet langs veggene. Dusjing kunne man bare glemme, og skulle man på toalettet så måtte man regne med 10-15 minutter venting. Det hjalp ikke på toalettkøen at det var en toalletbetjent som skulle vaske mellom hver gjest.
Etter hvert fikk man tak i en stol og deretter en lett frokost og vi regnet med at servicenivået ville ta seg opp på neste flight.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/11102009514.jpg
Avgang nærmet seg og det var på tide å teste 9 timer i en B777-300ER, og interiørkonfigurasjon nummer to.
DXB-CPT EK770 B777-300ER A6-EBE
Turens lengste dagflight (ca 7600 km) stod for døren og det ble boardet ihht. rutetiden. Her var det ikke så hektisk som når vi dro fra London. Kabinpersonalet var tilstede, forsøkte å uttale etternavnene og viste oss til setene våre. Denne gangen var det rad 7 som var booket, og som pga. den lille kabinen ble en veldig koselig privat "hybel-krok".
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/11102009515.jpg
På Emirates B777 med tre klasser (http://www.seatguru.com/airlines/Emirates_Airlines/Emirates_Airlines_Boeing_777-300ER_3class.php) har de C-klasse i rad 6-7 og 8-11, mellom 7 og 8 er det galley/toaletter/dør 2 som brukes til turist og C-klasseboarding.
Vi var klare for push rundt rutetid, og det hørtes ut som den ene motoren ble forsøkt startet før gangbrua var borte, og det ble med det ble med forsøket. Så vrimlet det av folk på bakken og foran ved cockpit med telefoner og gule vester. Deretter forsvant det en kar ned i gulvet rett bak cockpit, og noen minutter senere kom det beskjed om at de hadde hatt noen tekniske issues, men at alt nå var i orden. Mens teknikaliteter og papirer ble ryddet ferdig gjennomførte crewet pre-flight drinks, varme kluter, utdeling av toalettsaker, menyer osv. Noe av dette tar de normalt i luften, men ved å gjøre det på bakken "mistet" vi inntrykket av at vi var forsinket.
Antar at mannen i gulvet kom seg ut, motorene gikk stødig og vi pushet og tok av på 12R. Her et av de små flyene til EK som venter på avgang sammen med oss:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/DSC_5704.JPG
Flyet var nok en del tyngre enn når vi dro fra London, og temperaturen var også høyere, men det gikk bra oppover allikevel.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/DSC_5705.JPG
Routing var først litt østlig så vi unngikk Saudi-Arabia, og deretter direkte mot Cape Town. Frokost ble inntatt og det var bare å nyte flyturen.
Frokost-forrett var frukt og Aloe Vera yoghurt! Denne ble servert med appelsinjuice (med appelsinskive) og en kopp english-style-tea
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/11102009518.jpg
Deretter ble det en omelett (det var også mulig å få Egg akuri, Granny Smith fritters eller Ost og kjøttpålegg)
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/11102009519.jpg
Til slutt ble det en (litt deprimert) croissant og kaffe
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/11102009520.jpg
Rett over midtgangen for oss satt det en kar som ikke var lydløs. Hver gang crewet kom spurte han om "the alcohol menu", så jeg tenkte at dette kunne bli en litt masete tur, "time to destination 8 hours". Viste seg at karen var fra Australia (så han fikk tilnavnet Crock Dundee), og hadde sikkert fått seg en morgen-drink eller to før boarding. Etter å ikke ville ha frokost, fått i seg en drink eller to, sølt nøtter utover hele stolen og naboen, bedt om frokost som han ikke ville ha m.m. sovnet han heldig vis og våknet ikke før det var en time igjen av turen. Da satt han musestille med solbrillene på til vi landet.
Apropos nøtter - her deles det ikke ut pose med nøtter. De har ferdige skåler med en helt nydelig nøtteblanding man får utdelt når man ønsker det.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/11102009521.jpg
Flyet var av typen med de eldste setene EK har på B777. De er ikke lay-flat, men bare "deep recline" som det så fint heter. Ulempen er at man får setet foran ned mot beina når setet legges ned. Selv om setene ser "gamle" ut, reguleres de elektrisk, har innebygget massasjefunksjon og er veldig behagelige. Siden jeg fremdeles var noen timer i minussøvn etter første etappe ble det en studie av innsiden av øyelokkene over Soamlia, og setene funket veldig bra til det.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/IMG_2100.JPG
Stjernehimmel også om dagen:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/IMG_2112.JPG
Vi så Kilimanjaro i det fjerne, og her passerer vi litt øst for Zanzibar, flyplassen og Stone Town kan sees
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/DSC_5727.JPG
Dar es Salaam
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/DSC_5736.JPG
TV-skjermene var store og IFE-systemet var av den eldste av de to modellene EK har ("bare" 600 kanaler underholdning). Alle B777ene har nese og buk-kamera så man kan følge med på utsiden også.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/11102009517.jpg
Begge type IFE-systemer lar deg sende og motta SMS og e-mail in-flight for USD 1 pr. stk. Dette ble testet og funnet i orden i FL350 over Malawi-sjøen. SMS hjem til Norge og svar dukket opp på skjermen foran. :up: Hotel California - lyder kjent :wow:
Vingene og motorene på B777 er bare majestetiske, her en plass mellom Tanzania og Sør-Afrika
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/IMG_2133.JPG
Når vi kom inn i Sør-Afrika var det tid for lunsj/middag, der dessertserveringen ble avbrutt av slalåmlsvinging og humper pga. Cb-aktivitet ved Johannesburg. Nå ble det ny taktikk i matveien, forskjellige retter på meg og reisefølget for å kunne dokumentere hva de hadde
Forrett - Arabisk mezze
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/11102009522.jpg
Forrett - Seafood Platter
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/IMG_2119.JPG
Hovedrett - Moroccan style lamb
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/11102009524.jpg
Hovedrett - Thai Green Chicken Curry
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/IMG_2121.JPG
Dessert - Banoffee pie
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/11102009526.jpg
I tillegg ble det litt nøtter og godt i glasset på vei mot CPT:
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/IMG_2108.JPG
Vindistriktene nord-øst for CPT
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/DSC_5757.JPG
Kort finale 35
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/DSC_5765.JPG
Landing i CPT på bane 35 før rutetid og buss inn til passkontrollen. Terminalen er under ombygging så alle gangbroene er ikke operative.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/11102009527.jpg
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/11102009528.jpg
First og Business fikk egen buss raskt og effektivt, og når vi kjørte til passkontrollen kom det en bagasjebil bak oss med en container (pri-taget bagasje?). Ingen kø i passkontrollen og når jeg kom til bagasjebåndet var (selvfølgelig) koffertene allerede på båndet.
Antatt 95% belegg i C-klasse, nesten 100% bak
Emirates sjåførservice stod klar og vi var på gjestehuset i Cape Town etter 20 minutter.
Meny DXB-CPT
(http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/DXB-CPT.pdf), for vinliste - se LHR-DXB
Cape Town (del 1)
Da var vi kommet til Cape Town, eller Kaapstad som det står på skiltene. Transfer fra flyplassen gikk smertefritt med Mercedes og sjåfør fra Avis, alt på Emirates regning. Vi hadde booket oss inn på et guesthouse vi fikk anbefalt. Orange Guesthouse (http://www.orangeguesthouse.com/) ligger mellom sentrum og Table Mountain, i bydelen Oranjezicht.
Huset med Lions Head (fjellet) i bakgrunnen
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/IMG_2283.JPG
Huset har seks gjesterom og er drevet av Aina fra Rogaland. Vi ble tatt vel i mot og fikk hvert vårt rom.
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/IMG_2187.JPG
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/IMG_2189.JPG
Rommene lå i andre etasje med utgang til svalgangen rundt huset, det var minibar på rommet og morgenkåpe på badet. Vi var de eneste gjestene der de dagene vi var der, så vi hadde også uteplassen og felles stue for oss selv
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/IMG_2219.JPG
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/IMG_2188.JPG
Og i stua var det også selvbetjen minibar
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/IMG_3195.JPG
Rett etter ankomst tok vi turen opp på Table Mountian, det var litt skyer som kom og gikk, men en kjempeflott utsikt over byen. Toppen er på 1000 moh og transporten går med taubane. Det skal også være mulig å gå opp, men da må man få tak i et kart og litt instrukser så man ikke "går seg fast". Etter at vi kom ned med taubanen gikk vi tilbake til huset. Fikk beskjed om at det var greit gå rundt så lenge det var lyst, men kjekt med taxi etter mørkets frembrudd.
Dagen etterpå ble det servert frokost her
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/IMG_2218.JPG
Frokosten bestod av nydelig fersk fruktsalat og yoghurt
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/IMG_2275.JPG
Brød, kaffe/te, juice, pålegg og egg av varierende slag (omelett, eggerøre, kokt...)
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/IMG_2277.JPG
Denne dagen var det meldt relativt dårlig vær, så det ble en bytur før lunsj for å se hvordan sentrum var, og en halv dags vintur etter lunsj. For noen priser....
http://anders.bjornestads.net/flybilder/scanair/200910CPT2/12102009531.jpg
Middagene ble inntatt på restauranter i byen, og jeg er mektig imponert over både mat, service og priser i Sør-Afrika.
To overnattinger var booket i første omgang, vi var klare for safari og "Dyrene i Afrika" og en kjapp test av South African med Emraer 135 og Jetstream 41
Andre tråder i Afrika-serien er:
Dyrene i Afrika inkl. CPT-UTN t/r (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=54990)
Bilder fra CPT (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=53864)
Bilder fra UTN (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=53689)
--- slutt på del 1 ---
Del 2: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=57077
En fantastisk rapport du har skrevet :) Takker for at du har tatt deg tid til dette og gleder meg til del to !
Veldig fin lesning så langt!
Bizflyer
06-12-2009, 20:27
Dette var helt supert!
Fine bilder og veldig informativt!
Gleder meg allerede til rapporten fra returen!
Ser ut som mange flyselskaper har endel å lære av Emirates!!
BF:cool2
Fantastisk bra rapport. Mye bilder..
Liten sjans for man sulter ihjel i en EK-lounge å ser det ut som :)
grindstein
06-12-2009, 22:17
Ja dette falt absolutt i smak. Er bare 2mnd til jeg selv skal fly Emirates til BKK via London og Dubai. Har lagt ned en del arbeid i forkant av bookingen, og da de i tilleg til topp service og comfort kom meget bra ut prismessig falt valget på de. Dog bak gardinen.
Man var ankommet Dubai i forrige post og gjennom transfer-kontrollen. Først sjekke ut hvilken gate vi skulle ha senere:
Si meg, Er du/dere go i arbaisk, siden du har bilde av skjermer med all informasjon på arabisk....
Gleder meg veldig til del2 her ja.
Flott rapport, ser gjerne flere bilder fra Cape Town!
@grindstein: Om du ikke har gjettet det så bytter skjermene mellom å vise på arabisk og engelsk ;)
Super rapport! Satt stor pris på alle bildene :)
Takk for flott rapport. Gleder meg til å prøve EKs 773 i morgen og EKs A380 neste onsdag, dog i økonomiklasse. :up:
Takk for flott rapport. Gleder meg til å prøve EKs 773 i morgen og EKs A380 neste onsdag, dog i økonomiklasse. :up:
Håper på rapport EK SYD-CHC. Flyr samme strekning neste fredag.
Flott rapport fra Sør Afrika forresten!
Rett etter ankomst tok vi turen opp på Table Mountian, det var litt skyer som kom og gikk, men en kjempeflott utsikt over byen. Toppen er på 1000 moh og transporten går med taubane. Det skal også være mulig å gå opp, men da må man få tak i et kart og litt instrukser så man ikke "går seg fast". Etter at vi kom ned med taubanen gikk vi tilbake til huset. Fikk beskjed om at det var greit gå rundt så lenge det var lyst, men kjekt med taxi etter mørkets frembrudd.
Du, atte, hva du spiste til frokost lunsj middag og kvelds er ikke like interessant som det ville vært med bilder fra denne toppen..... ;)
Ellers hadde du noen fantastisk fine bilder fra flyet, hvor stor vidvinkel har du? Er det "bare" 18mm?
Tusen takk for herlig rapport! Har utrolig lyst til å prøve Emirates!!
Veldig bra dette her :up:.... Ser ut som du og brodern hadde en flott tur...:)
Airbus 330
07-12-2009, 19:38
Meget bra tripreport Discus, som mange av oss kan bare drømme om.
Så derfor flott med bilder så vi kan drømme oss bort. :up:
Flott rapport Discus - god blanding av tekst og bilder. Må ha vært en flott tur!
Si meg, Er du/dere go i arbaisk, siden du har bilde av skjermer med all informasjon på arabisk....
Nei, men kan lese tallene, og det er veldig praktisk når man er i slike land. Synes skjermen var litt artig, og det illustrerer ganske godt at man har kommet et stykke hjemmefra. Ja, de skifter mellom latinske og arabiske skrifttegn.
Du, atte, hva du spiste til frokost lunsj middag og kvelds er ikke like interessant som det ville vært med bilder fra denne toppen..... ;)
Dette er del 1 ;)
Ellers hadde du noen fantastisk fine bilder fra flyet, hvor stor vidvinkel har du? Er det "bare" 18mm?
Hadde vi tre kameraer bildene er tatt med, dvs. en mobil og to speilrefleks (med variasjon fra 10mm til 300 mm)
Bizflyer
07-12-2009, 23:25
Når kommer returen??
BF:cool2 som gleder seg!
Når kommer returen??
BF:cool2 som gleder seg!
En god del bilder som må sorteres og fikses, og det har jeg ikke tid til i dagene fremover, så det blir nok en liten stund til. Men da kommer det enda mer mat, en 777-300ER og en A380 samt den stor oppsummeringen. Den som venter på noe godt...
Utrolig bra Discus! Dette likte jeg, kjent meg også delvis igjen her. Dog sitter jeg bak teppet :(
Tatt turen forbi den svingen v/ 727 utrolig mange ganger :lol:
A330ene deres er ikke bare "små", men også ganske gamle interiør messig. Men jeg sitter veldig bra i de. Eneste minusen ved de er at det ikke er ICE.
Vi fløy med 777 mellom DXB og KUL, satt HELT bakerst, hadde bedre recline enn de andre i reisefølge (defekt stol?). Fikk servering først, do i nærheten og kortest vei til hjelpen!
Dog kom vi sist ut, men flyet var forsinket alikavell så vi rakk ikke connectionen til DPS..
EK fortjener all oppmerksomhet syns jeg.
TigerBlack
08-12-2009, 08:41
Imponerende rapport. Blir helt reisesyk her jeg sitter.
Støtter alle kommentarer her , og bildene er bare RÅbra. Mest imponert er jeg over prisen, det var jo et supertilbud : 1200£ (+ noe smått sikkert) for TO t/r i EK business.... Tror vi må vente lenge på tilsvarende salg (dessverre).... :cry:
Takk for kommentarer!
Mest imponert er jeg over prisen, det var jo et supertilbud : 1200£ (+ noe smått sikkert) for TO t/r i EK business....
Jeg var kanskje litt uklar her, det var £1200 pr. person. Allikevel en helt grei pris når man bryter det opp og ser på at det var 3000 NOK pr. leg inkludert privatsjåfør til/fra flyplassene, stopover i Dubai og full uttelling med CO-miles for begge. Jeg sjekket også samme routing i turistklasse på samme datoer - NOK 9000.
svgspotter
08-12-2009, 20:59
Hærlig rapport! :D ser frem til A380! ;)
FlightDeck
12-12-2009, 12:04
Takk for en strålende rapport med gode bilder og beskrivelser! Sør-Afrika er herlig. Og Emirates imponerer - selv om interiørarkitekten deres definitivt har en annen smak enn min ;)