PDA

View Full Version : Dårlig service av SAS/SGS på Flesland

Utflyttet
05-12-2009, 16:03
Jeg har et par ganger mailet og spurt SAS sin kundeservice om hvorfor det skal være slik at den fjerde største flyplassen i SAS sitt eget hjemmemarked faktisk ikke har en skranke dedikert til fullprid/business/EBG/EBS-holdere.

De reklamerer med både priority-tag'er (funker ikke) og bruk av Business/*G-skranker (finnes ikke), og det er merkbart plagsom i rushtiden om man skal ha med innsjekket baggasje.

SAS kundeservice har så lagt påstått at de har ikke egne bagdrop for Business/EBG, men de har selvfølgelig til en hver tid en dedikert skranke for innsjekk for Business/EBG.

Så langt har jeg ikke sett spor av dette, utnefor de tidsrommene LH betaler for det.

Jeg har ved et par anledninger spurt SGS på bakken på Flesland, og svarene er samstemte i at her er det ordre fra kunden (SAS) at det ikke skal være noe dedikert skranke for Business/EBG og et par har til og med bekreftet at de har mottatt kjeft for å ha åpnet en skranke i rushtiden som har vært merket Business/EBG, og at det var klare instrukser om at ingen skal sitte bak en skranke, her skal alle løpe og hjelpe kunder med de automatiske tjenestene.

Nå i ettermiddag var det toppen av moro, èn eneste person er satt til å følge med innsjekks-automatene, automatisk bagdrop og i tillegg forsøke å betjene innsjekk.

Frustrert kunde,
A

Discus
05-12-2009, 16:40
God tur :)

Bizflyer
05-12-2009, 16:40
Finnes dette på andre norske flyplasser enn OSL?

Enig i at det er alt for dårlig!!

BF:cool2

Utflyttet
05-12-2009, 17:45
God tur :)

Takktakk, sitter i gullstuen i Oslo nå. :)

-A

Bizflyer
05-12-2009, 18:50
SK973 i kveld?

SQ 777
05-12-2009, 19:16
God tur fra Gullstuen i AMS !!;)^_^

Utflyttet
05-12-2009, 20:32
God tur fra Gullstuen i AMS !!;)^_^

Trodde ikke det var noe *A/*G lounge der lengre?

Nå i Annen Etage på CPH.

-A

Utflyttet
05-12-2009, 20:33
SK973 i kveld?

Sete 7E, seim pråsidjur ass everi taim.

-A

Hickok
05-12-2009, 21:48
Jeg har et par ganger mailet og spurt SAS sin kundeservice om hvorfor det skal være slik at den fjerde største flyplassen i SAS sitt eget hjemmemarked faktisk ikke har en skranke dedikert til fullprid/business/EBG/EBS-holdere.

De reklamerer med både priority-tag'er (funker ikke) og bruk av Business/*G-skranker (finnes ikke), og det er merkbart plagsom i rushtiden om man skal ha med innsjekket baggasje.

SAS kundeservice har så lagt påstått at de har ikke egne bagdrop for Business/EBG, men de har selvfølgelig til en hver tid en dedikert skranke for innsjekk for Business/EBG.

Så langt har jeg ikke sett spor av dette, utnefor de tidsrommene LH betaler for det.

Jeg har ved et par anledninger spurt SGS på bakken på Flesland, og svarene er samstemte i at her er det ordre fra kunden (SAS) at det ikke skal være noe dedikert skranke for Business/EBG og et par har til og med bekreftet at de har mottatt kjeft for å ha åpnet en skranke i rushtiden som har vært merket Business/EBG, og at det var klare instrukser om at ingen skal sitte bak en skranke, her skal alle løpe og hjelpe kunder med de automatiske tjenestene.

Nå i ettermiddag var det toppen av moro, èn eneste person er satt til å følge med innsjekks-automatene, automatisk bagdrop og i tillegg forsøke å betjene innsjekk.

Frustrert kunde,
A
Jeg er helt enig med deg. Jeg har også påpekt overfor SAS at dette er dårlig service. Fakta er at de mer eller mindre har sluttet å sette pri-tagger på baggene i BGO nå, i hvert fall på mine bagger. Like greit, ettersom de ikke virker, men dog...

Det er med andre ord ikke mange grunner igjen for å være lojal overfor SAS når en reiser fra regionale plasser, kanskje med unntak av at de er oftere i rute enn DY, men her tar jo stadig DY innpå, så den fordelen er i ferd med å forsvinne også.

Utflyttet
05-12-2009, 22:05
Jeg er helt enig med deg. Jeg har også påpekt overfor SAS at dette er dårlig service. Fakta er at de mer eller mindre har sluttet å sette pri-tagger på baggene i BGO nå, i hvert fall på mine bagger. Like greit, ettersom de ikke virker, men dog...

Så lenge kortet mitt er med i bestillingen får jeg et sort printet felt med "PRIORITY" på selve taggen. Noen ganger husker de som betjener badrop å klistre inn sånne røde tagger inni taggen så det skal synes. Som oftes funker ingen av delene, så du går ikke glipp av mye.

-A

Utflyttet
05-12-2009, 22:12
Men nå, gate 29, sete 7E. Ha den aftenen dere måtte fortjene! :colgate:

-A

LN-MOW
05-12-2009, 22:19
Husk å meld om sjampisglassene er fulle eller ikke! :lol:

Eirik
06-12-2009, 01:09
Husk å meld om sjampisglassene er fulle eller ikke! :lol:

Yepp, definitivt viktigste sak her på forumet :D

Bizflyer
06-12-2009, 02:57
Hvorfor har vi ikke et "blæææææææææææææææææææ" ikon her på forumet!

Kan denne gi inntrykk for herrrene LN_Mow og Eirik sine årsværste kommentarer??:baeh:baeh:baeh:baeh:baeh:baeh:baeh:b aeh:baeh:baeh:baeh:baeh:baeh:baeh:

Tydeligvis dårlig smak og kvalitetsfølelse der i gården. Men hva mer skal vi forvente fra de evige turistklassepassasjerene??????

LN-MOW
06-12-2009, 04:07
Sannelig må kommentarene være ille når selv Bizflyer reagerer klokken tre om natten! Eller kanskje han misset ironien ... ? :lol:

Eirik
06-12-2009, 09:54
Hihi :D ,.,.,.
men sant nok; av de 10 siste IC turene mine har 2 vært i turist, det har nok gått mere ut over smak og kvalitetsfølelse enn jeg var klar over :D

imm
06-12-2009, 10:56
Skal vi holde oss litt on topic her, moderator? :p

For meg er det overraskende at de ikke har en egen skranke for EBG på Flesland. Og det er også overraskende å høre at "Priority tag" ennå ikke funker som det skal. Dette er noe som bør tas tak i.

Jeg har sagt det før, og sier det gjerne igjen: Forskjellen mellom fullservice selskap og lavservice selskap bør være der. Slik du beskriver det, så er det mangler som bør rettes. Man bør ikke gi kunden en forventning som man ikke kan innfri.

Man kan ikke selge Mercedes til Mercedes pris, og levere Skoda. Da blir kunden missfornøyd. Man kan selge Skoda til Skoda pris, da blir kunden fornøyd.

Utflyttet
06-12-2009, 11:19
Jeg har nå ankommet hybelen min i BKK og kan melde:

- Folie på varmrett i høyre midtgang, folie av på mat i venstre midtgang.
- Plast på all mat.
- Sjampisglass er observert fulle, ikke prøvesmakt.
- Et stykk kabin-personell var nære på å få et "Ecco"-avtrykk på høyre skinke etter middag, men høy farefor gjentakelse ved ankomst.

-A

FlightDeck
06-12-2009, 18:27
Sist jeg var på Flesland var det egen innsjekking for SAS/Lufthansa Business Class/EuroBonus Gold/Star Alliance Gold.

Hickok
06-12-2009, 18:53
Denne forsvant like fort som den kom. Er mange uker siden jeg har sett denne nå.

3tflyer
06-12-2009, 22:09
Savner sterkt egen EBG/Bizz skranke også på TRD. Spurte diskret om dette for ca. 14. dager siden og dama bak skranken bare himla med øynene. :headbang

Discus
06-12-2009, 22:12
Er det sosialdemokrati satt i system vi ser her?

FlightDeck
06-12-2009, 23:59
Kan ikke noen sende en e-post til SAS om dette da?

TG923
07-12-2009, 00:28
Er det ikke det "noen" har gjort i flg. post 1 da?

Utflyttet
07-12-2009, 01:45
Kan ikke noen sende en e-post til SAS om dette da?

Er sendt. Venter i spenning på svar.

-A

Utflyttet
07-12-2009, 01:47
Denne forsvant like fort som den kom. Er mange uker siden jeg har sett denne nå.

I følge de jeg snakket med på bakken på Flesland så er den åpen akkurat i de tidene LH betaler; ellers er det klar instruks om at ingen skal sitte i en manuell skranke og det skal bare brukes automatinsjekk og være betjening tilgjengelig ved de nye automatiske bagdrop-skrankene.

-A

Hickok
07-12-2009, 15:48
Rundt den 1.sept hadde de en egen biz/*G skranke i noen dager. Denne var også åpen utenom LH sine tider. Det var denne jeg henviste til som forsvant like fort som den kom. Den lå der de nye selvbetjente skrankene er nå.

TigerBlack
07-12-2009, 16:40

Frustrert kunde,
A

Send irritasjonen din til CR@SAS.NO

Customer relations kan svare på det meste sånn har jeg funnet ut

Utflyttet
08-12-2009, 03:36
Send irritasjonen din til CR@SAS.NO

Customer relations kan svare på det meste sånn har jeg funnet ut

Som nevnt før, ting er nevnt for SAS, den rette veien, jeg venter i spenning på svar.

-A

Utflyttet
08-12-2009, 12:57
Henvendelsen har nå fått et svar:

Det kan stemme at Lufthansa får antall skranker/bemanning etter hva de betaler for. Dette er avtaler som er gjort mellom Lufthansa og SGS. Jeg sender likevel denne videre til ansvarlige personer. Det er viktig med en tilbakemelding for hvordan det fungerer.

Jeg velger å tolke det dithen at jeg har formulert meg svakt, og har sendt det i retur med et ganske rett frem spørsmål om de kan forklare om det er her SAS eller SGS som har rett.

Vi venter på runde nr 2.

-A

Utflyttet
12-12-2009, 23:41
Da har vi ikke fått svar på en arbeidsuke. Noen som har emailen til CS liggende?

-A

Utflyttet
15-12-2009, 10:26
Da fikk vi et svar fra CS som kan kategories i kategorien "vi svarer ikke på noe, men vi kan si at noe skal endres på nyåret og implementeres hurtig". Takeoff, anyone?

-A

ILS2
15-12-2009, 11:07
Litt OT, men da jeg kom til Tromsø nå sist, fungerte priority bagasje perfekt. Kan ikke ha vært en tilfeldighet ettersom samtlige av de 4-5 første koffertene var merket priority. Vel tilbake i Oslo kom kofferten min ut ca 3-4 minutter etter de første. Man kan nesten tro at utestasjonene som er truet med nedleggelse er de eneste som faktisk gjør jobben skikkelig. Kanskje på tide å true med outsource på OSL?

GFL
15-12-2009, 12:47
Min og andre pri-tager kom forøvrig først på båndet på osl igår. Så blir litt vanskelig å generalisere...

JoeW
15-12-2009, 13:54
Litt OT, men da jeg kom til Tromsø nå sist, fungerte priority bagasje perfekt. Kan ikke ha vært en tilfeldighet ettersom samtlige av de 4-5 første koffertene var merket priority. Vel tilbake i Oslo kom kofferten min ut ca 3-4 minutter etter de første. Man kan nesten tro at utestasjonene som er truet med nedleggelse er de eneste som faktisk gjør jobben skikkelig. Kanskje på tide å true med outsource på OSL?Dette med prioritybag handler jo også om at lastingen er gjort riktig i utgangspunktet - så blir kanskje litt lett å generalisere. Men for all del, godt linjestasjonene holder fokus.

Hickok
15-12-2009, 17:11
Om noen pri-tagger har virket, så vil jeg kalle det flaks. Etter 140 flygninger med SAS i år, de fleste med pri-tag bagasje, så vil jeg si at jeg har rimelig bra grunnlag for å si at dette IKKE virker. Eneste to stedene bagasjen har kommet først er ORD og LHR.

Savipix
15-12-2009, 17:19
På SVO kom alla prio-bags sist. På ARN däremot vid hemkomst både från ORD, SVO och GOT i höst har det fungerat bra.

Detta är någonting som SKALL bättras på.

LN-MOW
16-12-2009, 01:55
På MJF får man en kald øl mens stueren bærer kofferten ut til drosja. Nei,det er sant - Egil har slutta, han ... ;)

FlightDeck
16-12-2009, 14:52
Jeg er på Flesland nå og kan bekrefte at SAS har en dedikert skranke for Business Class, med SAS-logo og Star Alliance-logo.

sail4fun
16-12-2009, 15:20
Da fikk vi et svar fra CS som kan kategories i kategorien "vi svarer ikke på noe, men vi kan si at noe skal endres på nyåret og implementeres hurtig". Takeoff, anyone?

-A

Jeg er på Flesland nå og kan bekrefte at SAS har en dedikert skranke for Business Class, med SAS-logo og Star Alliance-logo.

Så julegaven Alex har bedt om har kommet ?

Hickok
17-12-2009, 00:02
Dette er nok kun en forsinket LH skranke. Jeg flyr gjennom BGO et par ganger i uken (minst) og denne skranken er kun åpen i forbindelse med LH flighter. Hvis ikke de har startet med noe helt nytt nå like før jul, men det vil jeg i så fall se med egne øyne først.

LN-MOW
17-12-2009, 01:32
Det jobbes med saken fra flere kanter ... vi får se hva som skjer, men problemet er i fokus.

FlightDeck
17-12-2009, 11:13
Dette er nok kun en forsinket LH skranke. Jeg flyr gjennom BGO et par ganger i uken (minst) og denne skranken er kun åpen i forbindelse med LH flighter. Hvis ikke de har startet med noe helt nytt nå like før jul, men det vil jeg i så fall se med egne øyne først.

Er det Lufthansa-logo på den skranken du har sett? Det var ikke det på den jeg så.

ILS2
17-12-2009, 12:06
Er det Lufthansa-logo på den skranken du har sett? Det var ikke det på den jeg så.
Så vidt meg bekjent har ikke SGS i Bergen operert med Lufthansa-logo - selv i de tidsrom hvor de handlet LH-flighter (kun SAS/*A). Forhåpentligvis er dette en permanent serviceforbedring for fullpris/EBG-pax.

Hickok
17-12-2009, 14:10
Mulig det har vært LH logo, men i så fall i tillegg til SAS logoen. Har i hvert fall ikke vært rene LH skranker noen gang som jeg har sett.

Hickok
01-02-2010, 06:40
Da har jeg hatt en del flygninger siden denne tråden ble opprettet, og det ser nå ut til at alle innsjekkingskranker er fjernet på BGO, også når LH flyr. Nå er alle tvunget gjennom automatene eller å krype for damene ved siden av. Når jeg prøvde forsiktig å spørre om ikke hun ene kunne sjekke meg inn, siden maskinen kun ville gi meg rad 12 og bakover, så fikk jeg et surt bjeff tilbake (som vanlig). Fikk likevel det til slutt som jeg ville, men selvsagt ingen pritag (som vanlig), men den virker ikke likevel, så det er for så vidt greit. Uansett, så er nå tydeligvis tilbudet redusert ytterligere for de reisende.

Utflyttet
01-02-2010, 07:21
Da har jeg hatt en del flygninger siden denne tråden ble opprettet, og det ser nå ut til at alle innsjekkingskranker er fjernet på BGO, også når LH flyr. Nå er alle tvunget gjennom automatene eller å krype for damene ved siden av. Når jeg prøvde forsiktig å spørre om ikke hun ene kunne sjekke meg inn, siden maskinen kun ville gi meg rad 12 og bakover, så fikk jeg et surt bjeff tilbake (som vanlig). Fikk likevel det til slutt som jeg ville, men selvsagt ingen pritag (som vanlig), men den virker ikke likevel, så det er for så vidt greit. Uansett, så er nå tydeligvis tilbudet redusert ytterligere for de reisende.

Betyr dette at man faktisk må gå omveier for å få noe annet enn fingerinnsjekk?

-A

Someone
01-02-2010, 07:23

-A

Nei, det er fortsatt frivillig

Bizflyer
01-02-2010, 11:28
Når skal SAS åpne biz lounge i BGO da?
Vil tippe Lufthansen hadde vært interessert i dette!

Hickok
01-02-2010, 12:04

Du kan fortsatt bruke de vanlige bagdrop skrankene. De er der fortsatt, men hvis du vil sjekke inn på normalt vis, så må du først trekke kølapp og søke audiens hos damene på venstresiden av automatene.

Når skal SAS åpne biz lounge i BGO da?
Vil tippe Lufthansen hadde vært interessert i dette!

Dette spurte jeg flyplassen om for et års tid siden, og det er ingen planer i uoverskuelig fremtid om dette grunnet manglende plass. Jeg regner med at butikker betaler langt bedre enn flyselskapene for arealene.

Someone
01-02-2010, 12:27
Nå beveger jeg meg litt OT, men klarer ikke finne igjen posten hvor Flesland generelt ble diskutert. Mener en slik tråd fantes for noen måneder tilbake?

Flesland er på de aller fleste måter en skikkelig møkkaflyplass, som er alt for liten og trang i forhold til behovet. Itillegg til at den er kronglete å komme til.

Det begynner allerede ved ankomst, hvor det ved bagasjebåndene blir mildt sagt kaos hvis det kommer 2 737 på en gang. Deretter kommer den største prøvelsen: Hvordan komme seg inn til byen. Imotsetning til de fleste andre steder hvor det er taxiene som venter på kundene er det motsatt her. Alternativet er da bussen. Hadde den gått direkte til sentrum hadde den vært fin, men når den tar deg med på en sightseeingtur til enten Fyllingsdalen eller Næstun, så tar den umåtelig lang til. Itillegg er kapasiteten alt for liten. Akurat som sist så måtte jeg også denne gangen stå over en buss, siden første avgangen var full. Billetter må også kjøpes manuelt av sjåføren, hvilket tar en evighet. Hadde man fått gjort dette gjennom en automat hadde det gått langt raskere. Vi var en gjeng som kom med 4 forskjellige fly på fredag og alle opplevde de samme problemene

Så er det å dra fra derfra igjen. Etter en tur med de ikke-eksisterene taxiene eller sightseeingbussene, som ironisk kaller seg Airport Express Coach på engelsk....å bruke navnet express her er ren løgn og burde vært anmeldt for villedene reklame. Så kommer man inn inngangen vas SAS sin innsjekk....der er det ikke overaskende alt for lite plass og man må presse seg inn mellom køene til hendholdsvis innsjekkingsautomatene (som det burde vært dobbelt så mange av) og bag drop.

Så hvis man er heldig kommer man seg såvidt opp trappen innen man havner i køen for security. Køen her må være blant de lengste og tregeste i Norge og man burde hatt dobbelt opp med kapasitet. Itillegg har de litt misforstått poenget med fast track, for da jeg dro i går opererte de med egen "fast track" for barnefamilier!

Resten av terminal (innenriks) bærer også samme preget som resten av flyplassen: Alt for mange mennesker i en alt for liten byggning. Dog skal de ha pluss i boken for at SAS på "Oslo-gaten" (er vel 29) har pre-boarding, hvilket speeder opp prosessen endel

Sånn, da fikk man blåst ut!

Men sånn ellers er jo Bergen en bra by, ser man bort ifra Flesland og Brann! :)

Også lærte jeg i går at lue på hodet gjennom security er fyfy, men å ha den i hånden når jeg går gjennom går greit....uten at jeg helt ser forskjellen :rolleyes:

gustavf
01-02-2010, 13:35
Imotsetning til de fleste andre steder hvor det er taxiene som venter på kundene er det motsatt her.

Når bruker du å ankomme? Jeg har aldri hatt problemer med å få taxi på Flesland, og der jo også en av stedene du kan ta taxi til sentrum med alle selskapene uten å risikere økonomisk ruin.

Hickok
01-02-2010, 13:39
Velkommen til en flyplass som har nesten dobbelt så mange reisende som det den er bygget for. :)

Hickok
01-02-2010, 13:41
Ellers så kunne det vært verre, Someone. Mandag morgen pleier rulletrappen å stå, ettersom køen til sikkerhetskontrollen da gjerne går ut på gulvet i avgangshellen...

Utflyttet
01-02-2010, 13:53
Når bruker du å ankomme? Jeg har aldri hatt problemer med å få taxi på Flesland, og der jo også en av stedene du kan ta taxi til sentrum med alle selskapene uten å risikere økonomisk ruin.

Kommer du veldig seint eller på en eller annen ukurrant kombinasjon av dag/tid så er det ikke uvanlig å finne det tmt for taxi.

-A

Andrev
02-02-2010, 00:11
Har også opplevd å måtte stå på flybussen hele veien fra sentrum. Andre steder hadde man satt opp en ekstra buss.

Og det er vel om mulig enda trangere ved bagasjebåndene på utland, f.eks. på kvelden med ankomst fra AMS og CPH samtidig.

På den positive siden skal det sies at det er en liten og effektiv flyplass utenom rushtidene.

Utflyttet
05-05-2010, 12:05
Vi fortsetter denne tråden med dagens observasjon: SGS hadde egen biz-skranke, men den og bagdrop-skranken betjente samme kø, og da var det bare å pelle seg i køen...

-A

ILS2
05-05-2010, 12:36
Ikke på noen av mine siste flighter fra BGO har det vært noen Business-skranke (check-in eller bag-drop), og flere av disse har vært i innsjekkingstidsrommet for SGS' Lufthansa-flighter.

Når det gjelder prioritybagasje, er det ingen bedring å spore på noen norske flyplasser (på BGO får man ikke tag med mindre man ber om det), men TOS får en liten fjær i hatten: Ved 2 av 2 reiser i 2009 kom bagasjen først på båndet. Det kan dog ikke sies å være tilstrekkelig statistisk grunnlag for å komme med en endelig konklusjon ;)

Utflyttet
05-05-2010, 12:42
Automatene til SAS og de i skrankene er flinke å hive på pri-tag hele tiden hos meg, men en håndfull turer med sjekket baggasje i år tilsier at dette er det vi kaller "bortkasting av folks tid". :)

-A

FlightDeck
05-05-2010, 12:50
Sjekker man inn på automat vil det trykkes "Priority" på bagasjetagen og min erfaring er at agenten i tillegg setter på en ekstra organsje Star Alliance Priority-lapp. Da jeg fløy med SAS tur/retur Bergen i helgen kom bagasjen først på båndet både på Flesland og på Gardermoen. Brukte som vanlig EuroBonus Gold-skranken på Gardermoen, mens jeg på Flesland ville prøve selvbetjeningsautomatene/skrankene til tross for at det var en Economy Extra/Business Class-skranke åpen. Ingen slik skranke på Værnes tidligere i uken, men også her kom bagasjen først.

Hickok
05-05-2010, 13:00
Om du har fått en ekstra oransjetag på bagasjen på Flesland uten å spørre om det, så må det være omtrent den eneste gangen det har skjedd der oppe. Jeg har vel tatt SAS ut fra Flesland med bagasje rundt 30 ganger det siste halve året, og tror ikke jeg har fått oransje lapp en eneste gang. På de samme 30 turene har bagasjen kommet blant de første 6-8 kolliene maks 5 ganger, sannsynligvis færre.

FlightDeck
05-05-2010, 13:22
Om du har fått en ekstra oransjetag på bagasjen på Flesland uten å spørre om det, så må det være omtrent den eneste gangen det har skjedd der oppe. Jeg har vel tatt SAS ut fra Flesland med bagasje rundt 30 ganger det siste halve året, og tror ikke jeg har fått oransje lapp en eneste gang. På de samme 30 turene har bagasjen kommet blant de første 6-8 kolliene maks 5 ganger, sannsynligvis færre.

Man får alltid en oransje tag i EuroBonus Gold-skranken på Gardermoen. Det er synd at dette ikke er praksis ved andre SGS-stasjoner, og jeg føler nok at jeg får mer ut av gullkortet enn det du gjør, med både innsjekkingsskranke, FastTrack og lounge. Ellers har jeg bare denne ene bagasjeerfaringen fra Flesland etter at jeg fikk gullkort - reiser stort sett alltid uten bagasje til Bergen.

Hickok
05-05-2010, 13:26
OSL og BGO er to helt forskjellige verdener. Til tider skulle en ikke tro det var samme selskap, ettersom det som tilbyes er totalt forskjellig.

JoeW
05-05-2010, 16:31
Sjekker man inn på automat vil det trykkes "Priority" på bagasjetagen og min erfaring er at agenten i tillegg setter på en ekstra organsje Star Alliance Priority-lapp. Da jeg fløy med SAS tur/retur Bergen i helgen kom bagasjen først på båndet både på Flesland og på Gardermoen. Brukte som vanlig EuroBonus Gold-skranken på Gardermoen, mens jeg på Flesland ville prøve selvbetjeningsautomatene/skrankene til tross for at det var en Economy Extra/Business Class-skranke åpen. Ingen slik skranke på Værnes tidligere i uken, men også her kom bagasjen først.

Opp fra CPH forrige uke hadde jeg lagt til en bag på automaten, fått tag med priority-print - men bestemte meg så for å også sjekke inn håndbagasjen, og ba om dette i EBG-skranken på CPH. Så at hun ikke hadde tenkt å sette noen pri-tag på, så jeg bad faktisk spesifikt om dette, og hun satt da på på bagen hun selv taget, "men printet" med priority holdt visst for den andre bagen, ble jeg fortalt. Ikke noe sløsing av en rød tag der. (Selv trodde jeg SK designet om pritagen til å kunne etterlimes nettopp for å kunne feste den på på bag-drop bagasje - og da jeg var SAS-ansatt var det det jeg forholdt meg til...). Så dog ut til at det virket i praksis - for begge bagene - kanskje også fordi det var en Airbus med containerlast, og begge bagene kom hurtig på båndet.

Tilbake fra Oslo ble begge mine bager, med priority printet fra automaten, også pålimt pri-tag -- og det på normal bag drop! Om det virket i praksis kan dog diskuteres.

Tydelig at det er litt ulike meninger om hvorvidt printet på tagen er nok. Videre høres det horribelt ut å være EBG-kunde based i BGO (eller andre steder i Norge minus OSL).

Superhai
05-05-2010, 22:33
Lim på priority-taggen har SAS hatt ihvertfall i 10 år. Priority-teksten på taggen kom for noen år siden etter oppdatering av automatene.

På OSL så er det prosedyre at den røde taggen skal på, det er stuerne som ønsker det for at sortering skal gå raskere og mer presis. Andre stasjoner har kanskje systemer hvor dette ikke er nødvendig i samme grad.

Savipix
05-05-2010, 22:46
Lim på priority-taggen har SAS hatt ihvertfall i 10 år. .

Det finns även en variant utan som vi hade väldigt mycket på ARN, den som ser ut som en pil i en ände. Klistervarianten började vi använda i öst precis innan jag slutade.

Superhai
06-05-2010, 11:16
Det finns även en variant utan som vi hade väldigt mycket på ARN, den som ser ut som en pil i en ände. Klistervarianten började vi använda i öst precis innan jag slutade.

Ja vi hadde også det en periode, var en del av et eller annet spareprosjekt, men med den så brukte man mer tid på bagdrop, siden taggen måtte løsnes.

JoeW
06-05-2010, 12:49
Ja vi hadde også det en periode, var en del av et eller annet spareprosjekt, men med den så brukte man mer tid på bagdrop, siden taggen måtte løsnes.

Jeg trodde den varianten med lim var ny for noen år siden - i WF brukte vi ihvertfall kun den varianten med "trekant" den tiden jeg var der. Samme kan det vel forsåvidt være..

Utflyttet
06-05-2010, 19:18
Vi kan melde i dag at jeg kom fra FRA via OSL til BGO, nada pri-tag, min bag var nr 15 på båndet. :p

-A

ILS2
28-05-2010, 13:50
OSL-BGO i går. Det gikk under 5 minutter(!) fra flydøren gikk opp og jeg forlot flyet (rad 4) til bagasjen var på båndet. All prioritybagasje kom først (og det var en god del kolli).

Godt jobbet!

Hickok
29-05-2010, 11:09
Jeg kom også OSL-BGO i går, og da fikk DY fra RYG, som landet etter oss, bagasjen først. SK sin kom ca. 25 minutter etter landing (noe som er trengt i BGO, så akkurat denne delen er egentlig veldig bra der). Pribagasjen kom spredd jevnt over, så det var ingen system i den. Jeg slapp pri-tag begge veier på denne turen, uten at det hjalp meg noe særlig :). Registrerer i hvert fall at det heller ikke denne gang ble hengt på oransje tag på BGO.

Utflyttet
12-07-2010, 13:07
Da har vi prøvd oss på Flesland med business to ganger.

I forrige uke var det til Afrika, denne uken til Asia. Det er nå veldig diskret skiltet at det er en kø for business som i praksis er samme området som alle som går i den vanlige bagdrop-køen til SAS burker for å trille ut trallene. Kanonløsning, siden det er sjeldent plass til både folkene i business-køen og folket som skal ut med traller.

I dag var det ganske lang kø for bagdrop og jeg valgte da å blokkere utgangen minst mulig men å se om disse nye tingene fungerte. forran meg sto et par som var veldig frustrert, da det var 4 åpne skranker, inklusive en rett forran oss, og alle ropte opp folk fra den vanlige køen og ekspederte ikke oss.

Så jeg tok etter hvert steget rett frem og hoppet forran noen andre som kom gående fra den vanlige køen, til flotte protester, og et forsøk fra skranken om å stille meg bak i den vanlige køen. Først når jeg viste til at det var skiltet en business-kø der, som ingen betjente fikk jeg med relativt motvillig kroppsspråk lov å komme frem.

Vel fremme med skranken fikk jeg så en lekse om at jeg måtte i automaten for å hente tag, og det at jeg hadde fått feil tag av automaten og måtte ha en annen tag laget fikk jeg motvillig aksept for.

Service, det er SAS!

Og nå tilbake til gullstuen i Oslo, ha en bedre dag!

-A

PS: og bak skranken fikk jeg og høre at tag-problemene var sikkert fordi jeg fløy et ukjent selskap, "disse LX, hvem nå enn de er".

FlightDeck
12-07-2010, 13:43
haha ... Litt av en service! Håper du sender nok en e-post til SAS om dette. De har noe å lære av SGS på Gardermoen.

Utflyttet
12-07-2010, 14:11
haha ... Litt av en service! Håper du sender nok en e-post til SAS om dette. De har noe å lære av SGS på Gardermoen.

SGS på Flesland er i utgangspunktet helt OK. Det som er problemet er at straks man kommer ut av Oslo så lider man av litt bondementalitet og jeg forstod på flede i den vanlige køen at dette jeg bedrev var nok reint juks og sniking i køen.

Men ting kunne nok blitt bedre om noen på bakken koordinerte de ansatte hakket bedre med tanke på å vite at man faktisk har to køer...

-A

ILS2
05-08-2010, 07:36
Business bag-drop på Flesland i morgentimene i dag. Den var t.o.m. bemannet. Verden går fremover, gitt. Nesten synd jeg kun hadde håndbagasje.

krølle
05-08-2010, 15:19
SGS på Flesland er i utgangspunktet helt OK. Det som er problemet er at straks man kommer ut av Oslo så lider man av litt bondementalitet og jeg forstod på flede i den vanlige køen at dette jeg bedrev var nok reint juks og sniking i køen.

Men ting kunne nok blitt bedre om noen på bakken koordinerte de ansatte hakket bedre med tanke på å vite at man faktisk har to køer...

-A

Mulig det står i et innlegg lengre oppe, men hva med å bruke SBD, selvbetjent bagdrop, om du kan relatert til bags/vekt og ikke har innvendinger mot biometri id?

Utflyttet
10-08-2010, 17:18
Da kan vi gratulere SAS/SGS på Flesland. En tydelig skiltet og bemannet biz-kø! :)

Dette liker vi.

Da skal min neste endring av SAS-konsernet testes i morgen. Er det muesli i gullstuen, eller bare guggårt?

-A

FlightDeck
10-08-2010, 23:04
Da skal min neste endring av SAS-konsernet testes i morgen. Er det muesli i gullstuen, eller bare guggårt?

-A

Har SAS Scandinavian Lounge åpnet igjen etter sommeren? Den var stengt på fredag - og jeg måtte sitte i SAS Business Lounge. Samme på Kastrup på søndag.

Utflyttet
11-08-2010, 12:46
Da har jeg vært flink moderator og tatt alt om biometri over hit:

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=70140

Så forbeholder vi denne tråden til livsviktige ting som business-køer, muesli og baggasjetagger med pri-merker på. ;)

-A

TG923
12-08-2010, 13:00
Har SAS Scandinavian Lounge åpnet igjen etter sommeren? Den var stengt på fredag - og jeg måtte sitte i SAS Business Lounge. Samme på Kastrup på søndag.

Gullstuen på OSL er åpen ja

FlightDeck
29-08-2010, 20:05
I ettermiddag hadde SAS Ground Services to dedikerte business-skranker åpne på Flesland: en Lufthansa First Class/Business Class/Star Alliance Gold og en SAS Business/Economy Extra.

Hickok
30-08-2010, 00:06
I ettermiddag hadde SAS Ground Services to dedikerte business-skranker åpne på Flesland: en Lufthansa First Class/Business Class/Star Alliance Gold og en SAS Business/Economy Extra.

Jøss! Hva skjer? Er det LH som er lei av at kundene deres ikke får sitt vante innsjekkingstilbud?

Utflyttet
15-10-2011, 11:06
Dagens nye variant på biz-kø på Flesland: bare biz-skranke åpen, alle mann i biz-kø og ingen i skranken som påpeker at det var egen kø for allmuen. Meh.

-A

André Nalin
15-10-2011, 16:41
BGO er vel eneste flyplassen jeg har følt meg som en idiot for å stille meg i oppmerket biz/gull-kø. "jasså, der har vi en som har tenkt å starte sin egen kø!" fra skranken til stor forlystelse for de 8 i den vanlige køen :) (på flesland også kjent som: i "rett" kø).

Fikk en unnskyldning når jeg til slutt slapp frem og han så EBG-tagen, pri-tag også for en gangs skyld - kanskje de bare deles ut som plaster på såret når sgs driter seg ut?