View Full Version : OT : Og helt fullstending OT
Har kjøpt ny PC idag og trenger å kopiere en del filer fra den gamle
pc-en over til den nye. Gidder ikke brenne alt på cd-er.
Hvordan kan jeg enklest overføre data mellom 2 pcer ?
Raskest mulig, mener jeg ?
Takker for hjelpen :p
Om du ikke har nettverk hjemme, saa er "USB 2.0 External Enclosure" et godt alternativ...du tar ut harddisken i fra den gamle PC'en setter den inn i den lille USB Boksen...bruker en USB Port...og vuups meget raskt kan du flytte allt du trenger...
Har du nettverk ? Da er hardwaret på plass. Da kan du bare share en disk fra den ene til den andre maskinen og kopiere ivei med WIN explorer.
Maxtor eksterndisk er også et veldig bra alternativ.
Vel, har jo bare en box på veggen som bredbåndet kommer ifra.
Om begge pc-er er tilkoblet , så kan jeg vel bruke nettverks-kabelen ?
Sæt den gamle harddisk over i den ny maskine (Husk at sætte jumper som slave)
det er normal vis let at gøre, på den måde har du en ekstra disk du kan
bruge til at lagre back up data. :up:
Eventuelt kan du også bruke en krysset nettverkskabel, så slipper du å ha noe spesielt nettverk.
Men det letteste vil jo være å flytte harddisken til den nye maskinen og enten overføre filene, eller bare bruke den gamle som backup-disk.
Lykke til. :)
Alternativt en "krysset" USB kabel.
Blir ikke dette veldig komplisert og mye arbeid? Er det ikke enklere å bare sette den gamle harddisken i den nye maskinen? For så å overføre filene over på den nye harddisken! Enklere, like raskt og trolig mye lettere å gjøre for de fleste?
Det spiller ingen rolle at det er et operativsystem på to harddisker? Den starte vel fra ”hoveddisken” uansett? Det gjør den på denne maskinen jeg har…. Tre harddisker, to operativsystem…. Og maskinen vet selv hvilken den skal starte fra!
sail4fun
07-05-2005, 14:16
Om begge maskiner er på nett, så er det jo bare å share ut disken på den gammle .
Mappe opp denne fra den nye PC'n og kopiere i vei.
Så slipper man å obdusere den gammle maskinen.
å bruke den gammle disken som backup disc , ingen god ide';
Det er kun 2 type disker , de som har krasjet og de som ikke har krasjet enda...
/Geir
Harddisker blir ødelagt! Helt rett! Problemet at det ikke nødvendigvis er alder det står på… har vært eier av harddisker som har tatt kvelden etter 6 måneder… mens noen harddisker funker i et tosifret antall år….
Å koble dem opp mot hverandre på net er vel ikke optimalt? Så fort går det ikke å overføre filer på den måten!
Kople maskinene som et nettverk er det enkleste forslaget ved siden av å flytte harddisken over på den nye maskinen for en stund(Til filene er overført).
Å flytte den over har for meg vært det enkleste! Det tar få sekunder å få den ut av en gammel maskin, så setter jeg den som slave, og kopler den i en ny maskin… enkelt!
Hvordan setter du den som slave ?
Det er jo ledige koblinger inni der, men hva skjer når maskinen starter opp da ?
Finner XP ut av alt isammen ?
Fortell fortell
Vil få det gjort ikveld, er dårlig med plass her når 2 pcer står og samler støv (som kona sier ) :cheers:
Hvis du kobler fra harddisken fra den gamle pc'en vil du se at i bakkant av disken ved siden av der du kobler til strøm og ide-kabel er noen pinner som stikker ut, med noen jumpere (plastdingser) på noen av de. Disse plastdingsene må du flytte på slik at disken blir slave. Hvordan er individuelt til hver disk, men pleier stå enten på toppen eller et annet sted på disken.
Ved å gjøre dette finner den nye dataen ut hvilken harddisk den skal hente XP ifra, og dataen vil starte som vanlig bare med en ekstra harddisk som du kan kopiere ifra.
Gå på hjemmesidene til produsenten av harddisken som du skal ha som slave! Der står det hvordan du endrer innstillingene! Bak på harddisken er det noen brytere du skal stille på! Dette står forklart på hjemmesidene til produsenten!
Så lenge du har en hoveddisk som har et operativsystem så vil den starte fra den nesten uansett hvilke innstillinger som er gjeldende for de andre harddiskene…. Men er veldig anbefalt å sette den gamle disken som slave… da er du helt sikker på at det ikke blir et problem….
Er helt enig, hvis man har en ekstra harddisk som står i en maskin som ikke brukes, og den er stor nok…. Hvorfor ikke sette den i den ny maskin og bruke den som lagringsplass…. Like greit å bruke den så lenge den funker…..
Håper dette var til litt hjelp… er og blir en dårlig lærer…
:biggrin :cheers:
Edit: Forklaringen ovenfor er en bedre forklaring på dette…..
Ser ut som det er ganske enkelt.
Men etter at disken er satt inn, og pcen starter, vil pcen da godta den nye
innsatte disken ?
Den gjorde det i alla fall på min PC
Litt riv og slitt i kabler så ble hard-disken satt på plass :cheers:
så enkelt :lol