View Full Version : Flykapring over Oslofjorden i mellomkrigstiden?
Er det noen her på Forumet som kjenner til en kapring over Oslofjorden i mellomkrigstiden?
Hei!
Har du noe mer å gå på - nasjonalitet, siv/mil, kontekst, etc.?
K
Det er noe som høres kjent ut... Var det ikke en Widerøe flyger med et sjøfly som ble skutt i hodet av en "gal" passasjer og så vidt klarte å lande? Det var vel også en episode i Nord-Norge der et fly jaktet på en kriminell og flygeren ble skutt? Fairchild Cornell?
Jo, det var et sjøfly trolig fra Widerøe med flyger og en pax. Paxen hadde blitt forlatt av kjæresten og ville gjøre det slutt på en dramatisk måte, men de kom jo ned på fjorden. Dette er hva jeg har hørt, og det var jo en "dramatisk" hendelse. Jeg bare lurer på om det finnes noe om dette i f.eks. Aftenposten eller Morgenposten.
Ah; det demrer. Er ikke denne hendelsen beskrevet i Skappel og Widerøes "Pionertid"?
Nobel hunter
12-06-2011, 08:14
Hei Terje.
Lenge siden du skrev denne men så den tilfeldigvis. Hvis du tenker på episoden like etter krigen med en "gal mann" som skjøt flygeren under flight. Og som klarte på merkelig vis å lande.
Da har jeg litt mere å komme med hvis du ønsker. Har flyvetidsboka til piloten. Der står det " Tur ut Oslofjorden (Bang).
Tok et kjapt søk på atekst, finner forsiden på Verdens Gang datert onsdag 18. august 1948:
PASSASJER SKYTER FLYGEREN I LUFTEN
Dramatisk episode over Oslofjorden i går: Taksifly styrter ned med bevisstløs fører ved rattet.
VG kostet forøvrig 25 øre ved løssalg.