View Full Version : DY satser paa Bergen
Norwegian kaller fredag inn til omfattende presentasjon av ny trafikksatsing på Bergen lufthavn Flesland. Bare de involverte vet hva flyselskapets budskap er.
Overskriften synes imidlertid en smule misvisende, da artikkelen sier:
....det dreier seg om opplegg som er «spennende for reiselivsnæringen i forbindelse med inngående turisttrafikk».
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1794874.ece?WT.mc_id=dn_rss
Spennende!
Bergen og Norwegian er et godt tospann!
Bergen - Stockholm?
Bergen - København?
Bergen - BIllund?
Bergen - Dublin?
Jeg tipper på at Kastrup dukker opp, sammen med Arlanda.
Har en magefølelse på Budapest, Barcelona, Stockholm eller Geneve..... også kanskje en gresk øy :)
Når Norwegian innkaller til pressekonferanse, så burde det være en del å glede seg over. tipper derfor at det blir utplassering av flere maskiner og mange nye ruter.
Gled dere Bergen :)
Bizflyer
03-12-2009, 14:01
Sterling hadde vel ikke akkurat suksess med BGO-CPH. Så det vil undre meg om DY starter opp her. Og at de skulle klare å dra så mange dansker opp til Bergen, tviler jeg på. Greit at DY har en del flighter ut av CPH, men noen hub er det vel ikke akkurat?
BF:cool2
Sterling hadde vel ikke akkurat suksess med BGO-CPH. Så det vil undre meg om DY starter opp her. Og at de skulle klare å dra så mange dansker opp til Bergen, tviler jeg på. Greit at DY har en del flighter ut av CPH, men noen hub er det vel ikke akkurat?
Det vil jo være forskjell på EN daglig fremfor 4. Dessuten sitter nok DY med bedre klister i Bergen enn hva Sterling gjorde. Jeg hadde heller ikke tatt Sterlings mangel på suksess som et hinder for Norwegian å gjøre det samme. De kjenner sitt eget markeds potensiale bedre enn noen andre.
Dette blir heavy. Hangar.no melder følgende:
Fra Norwegians ledelse kommer kommersiell direktør Daniel Skjeldam og kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik. Bergens ordfører Gunnar Bakke og sjef for Bergen Lufthavn, Dag Aksnes deltar i pressemøtet. Det samme gjør leder av Bergen Reiselivslag, Ole Warberg og kommunikasjonssjef Atle Kvamme fra Bergen Næringsråd.
http://www.hangar.no/permalink/46969.html
Da blir det stjerne smell for konkurrentene på BGO i morgen:p
Ser at det står inngående turisttrafikk, i så fall er sannsynligheten stor for at dette hvertfall delvis er et samarbeid med Hurtigruten og Fjord Norway. Tyskere, Franskmenn og italienere til Vestlandet kanskje?
Hva med:
Bergen - Munchen (Frankfurt er vel verre mht slots?)
Bergen - Milano/Roma
og en økning på Bergen - Paris?
Barcelona er også spennende...
I tillegg er det jo en del asiater og amerikanere som er interesserte i Vestlandet. Kanskje DY legger deler av interkontinentalsatsingen til Vestlandet :D
Desk pilot
03-12-2009, 14:21
Hva med Bergen-Kirkenes T/R for de som ikke har tid til å reise med Hurtigruta? :p
Bizflyer
03-12-2009, 14:25
Hva med Bergen-Kirkenes T/R for de som ikke har tid til å reise med Hurtigruta? :p
Yepp! Lavtflyvende langs kysten! Komprimer en 11 dagers båttur til en 4 timers flytur! DET kunne vært noe!!
jepp, med innlagt slalåm i Geirangerfjorden, 360 piruett i trollfjorden og touch and go på svartisen :up:
Norwegian har vel floeyet Bergen-Stockholm foer, i det minste en sommerrute? Jeg tipper Barcelona, Geneve (vinter), Milano, Muenchen og kanskje flere avganger til Paris. Alt ville gjetninger saa klart.
ENGM RAMP
03-12-2009, 15:31
En sterkere og mere massiv satsning på spanske destinasjoner kanskje?
RampSnake
03-12-2009, 15:55
Tipper København er en av rutene som vil se dagens lys imorgen. Kanskje tar de opp konkurransen med KLM på BGO-AMS? Er det muligheter for at de gjerne kjører i gang flere vinterruter til typiske ski-steder i europa? I tillegg til Salzburg da, som oppereres av Norwegian fra BGO allerede.
Norwegian har vel floeyet Bergen-Stockholm foer, i det minste en sommerrute?
Det var vel FlyNordic og det var vel ikke den store suksessen .. men her ser det ut som det er snakk om i første å bringe utlendinger inn til Bergen, så da er det nok snakk om Italia/Frankrike - muligens i samarbeide med utenlandske turoperatører ...
De opererte en egen rute mellom BGO og ARN i det miste ifjor i konkurranse med SAS, men jeg er enig, jeg tror ikke denne kommer tilbake. Koebenhavn kan muligens komme, men jeg tipper de da satser mer paa helgeturister enn Sterlings vaagale satsning.
Chriscross
03-12-2009, 16:39
Synes dere er noen pyser i spådommene deres. Jeg tipper 787 fra NYC og NRT.:up:
Scandinavian
03-12-2009, 16:46
Det hadde vært noe det! ;)
De legger lista uansett svært høyt når de går ut med det mannskapet i morgen. Dette kan ikke være noe smått.
ThePassenger
03-12-2009, 17:51
Spansk storby er én av destinasjonene..
Bizflyer
03-12-2009, 17:54
Synes dere er noen pyser i spådommene deres. Jeg tipper 787 fra NYC og NRT.:up:
Jeg har hørt rykter om at de har overtatt 15 av Emirates A380 og starter opp BGO til JFK, BKK, NRT, PEK, CPT, GIG, LAX, SFO, SEA, MNL, KIX, SYD, AKL, SIN og TRF.
Helt serriøst, altsså! Helmax!
Dette blir spennende !
Blir nok endel storbyer i europa ja.'
-Men kansje også nye ruter innenlands ? -Hva med Bergen-Molde, Bergen-Bodø, Bergen-Ålesund,Bergen-Tromsø f.eks... ?
-Hadde vært hyggelig med en rute til Tyrkia også fra Bergen....
Her skriver BA om saken.
På bildet er det riktignok IKKE et Norwegian fly.., men derimot et selskap med røde motorer..... ;)
http://www.ba.no/forbruker/article4740947.ece
-Og her skriver BT om saken:
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Satser-stort-paa-Flesland-976909.html
Bergen-Tromsø er allerede annonsert fra neste år.
Det ser ud til at Norwegian allerede har loaded de nye ruter i Amadeus - her er hvad jeg har fundet:
BGO-CPH 1x daglig
BGO-ARN 1x daglig
BGO-BCN 2x ugentlig
BGO-FCO 2x ugentlig
...og der er sikkert mere men gad ikke tjekke videre. Har f.eks. ikke set efter udvidelser på norsk indenrigs.
Jeg har hørt rykter om at de har overtatt 15 av Emirates A380 og starter opp BGO til JFK, BKK, NRT, PEK, CPT, GIG, LAX, SFO, SEA, MNL, KIX, SYD, AKL, SIN og TRF.
Helt serriøst, altsså! Helmax!
Og i god LCC stil har DY valgt Brummerton International Airport i Seattle omraadet:p:p
De legger lista uansett svært høyt når de går ut med det mannskapet i morgen. Dette kan ikke være noe smått.
Det kan også være "strategist partnerskap". Det er vanligvis et annet navn på en pressekonferanse der noen høye herrer (av og til også ei dame ved navn Fiorina) klør hverandre på ryggen, forteller at de skal samarbeide mot et stort, men vagt, mål og dermed oppnå betydelige synergier. Etter en slik pressekonferanse kommer det noen betydelig lanseringer, som starten på samarbeidet og alle er fornøyd. Et år etter er alt glemt, men alle håper at aksjekursen fikk et løft.
(Ja, jeg var med på dot-com.)
Det ser ud til at Norwegian allerede har loaded de nye ruter i Amadeus - her er hvad jeg har fundet:
BGO-CPH 1x daglig
BGO-ARN 1x daglig
BGO-BCN 2x ugentlig
BGO-FCO 2x ugentlig
...og der er sikkert mere men gad ikke tjekke videre. Har f.eks. ikke set efter udvidelser på norsk indenrigs.
Slo ikke akkurat ned som en bombe nei. Kastrup og Arlanda burde bli to sikre vinnere. Jeg tror det kommer mer i morgen. Tenker da spesielt på tiltak som fyller flyene i form av avtaler med Hurtigruten, tur operatører osv.
Det er et vanvittig trykk av turister til vestlandet og Bergen. Moro at Norwegian ser potensialet i å kunne frakte flere av disse direkte inn.
Yes, endelig gjør Kjos noe fornuftig - åpner ruter for å frakte bergensere ut og langt bort fra Norge ;)
Det bør komme store nyheter og/eller mange nye ruter dersom påstanden om å "redde" Vestlandet og skape masse arbeidsplasser skal forsvares, spesielt når DY i tillegg får med seg selveste ordføreren på et markedsføringsstunt. Hvor ofte får egentlig en kommersiell bedrift med seg ordføreren på slikt?
sail4fun
04-12-2009, 07:34
Yes, endelig gjør Kjos noe fornuftig - åpner ruter for å frakte bergensere ut og langt bort fra Norge ;)
Det bør komme store nyheter og/eller mange nye ruter dersom påstanden om å "redde" Vestlandet og skape masse arbeidsplasser skal forsvares, spesielt når DY i tillegg får med seg selveste ordføreren på et markedsføringsstunt. Hvor ofte får egentlig en kommersiell bedrift med seg ordføreren på slikt?
Veldig ofte når det er postiviomtale => stemmefisking.
Det viser bare medias og opinionens begeistring for selskapet.
Samtidig viser det også hvor betydningsfullt Norwegian har blitt for økonomisk utvikling fra flyplassene de er representert på.
Det varmer meg godt å se hvordan dette provoserer andre:)
En annen grunn til at Norwegian satser sterkt nå er vel at fremtidens CO2 kvoter bestemmes ut fra 2010-aktivitet ( så noe om dette på nyhetene for et par dager siden). Tror derfor at man kan bruke neste år til å teste noen ruter, og at neppe alle kommer igjen i 2011.
I tillegg til de som er funnet i amadeus har jeg tro på
Nord-Tyskland (Hamburg el Dusseldorf)
Munchen
En av Manchester/Newcastle/Edinburgh
Andre mulige:
Riga
Budapest
Billund (Sommerrute til Legoland - Ville blitt en kjempesuksess)
Milano
Venezia
Bergen - Ålesund- Trondheim
Dubai
Ellers tror jeg det blir en styrking av frekvenser på noen ruter som Paris og Spania-rutene.
Dette skriver www.ba.no:
Flyselskapet har pressekonferanse klokken 1130 på flyplassen for å fortelle hvilke ruter selskapet kommer til å starte fra Flesland.
Etter det BA kjenner til vil Bergen få direktefly til Stockholm, København, Roma og Barcelona med Norwegian.
...litt skuffet over at vi ikke fikk Hamburg eller Budapest :(
Chania og Antalya får også direkteruter fra BGO. Hvordan fant jeg det ut? Ved å sjekke rutekartet på Norwegian.no :)
Antalya
Barcelona
Dubrovnik
Chania
Nice
Roma
Tromsø
... alle disse rutene starter opp med direkteruter fra Bergen til våren, men det er vel bare Roma og Barcelona som er ny her? Håper fremdeles på noen spennende nyheter kl 12:00
Bll spotter
04-12-2009, 11:45
Pressemeddelelsen er klar på dansk.
Udover ruten Bergen-København åbner Norwegian også nye ruter fra Bergen til Barcelona, Rom, Stockholm, Chania på Kreta og Antalya i Tyrkiet. Samtidig bliver der flere afgange fra Bergen til London, Dubrovnik og Split.
http://www.norwegian.dk/Global/global/iframe/newsdesk-danmark.html?nd_nr_of_items=15&nd_view=view_pressrelease&nd_ukey=7f91c942bba4b89e92093453d98f1fbe&nd_id=349862
Gratulerer med nye Norwegian ruter Bergen.
Moro at Norwegian øker på London. Norwegian ble jo spådd den sikre død på ruten da de gikk i strupen på SAS.
AleksanderM
04-12-2009, 12:17
Syns det er flott at Norwegian har utvidet på Flesland nå! :) Får håpe vi får se mer av de nye flyene og.
Hyggelig for Bergen, men før MartinL tar helt av ;) så er vel effekten at man i prinsippet baserer et fly til i Bergen
6 ukentlige ARN og CPH, 2 ukentlige FCO og BCN, en ukentlig til Chania og Antalya og 3 flere turer i uken til London, tilsvarer vel knapt ukesproduksjonen til et fly?
Bizflyer
04-12-2009, 12:40
Synes jeg så skrevet et sted at dette skulle være et ledd i å trekke flere turister til Norge? Chania, Antalya, Roma og Barcelona har vel ikke akkurat såååå mange innbyggere som tar Vestlandsferie? Dette minner mer om å busse nordmenn til det store utland!
Hyggelig for Bergen, men før MartinL tar helt av ;) så er vel effekten at man i prinsippet baserer et fly til i Bergen
6 ukentlige ARN og CPH, 2 ukentlige FCO og BCN, en ukentlig til Chania og Antalya og 3 flere turer i uken til London, tilsvarer vel knapt ukesproduksjonen til et fly?
De øker også på eksisterende destinasjoner, blandt annet London. Det burde hjelpe;)
Tre flere ukentlige turer til LGW betyr vel at de nå flyr 13 ganger ukentlig?
Synes jeg så skrevet et sted at dette skulle være et ledd i å trekke flere turister til Norge? Chania, Antalya, Roma og Barcelona har vel ikke akkurat såååå mange innbyggere som tar Vestlandsferie? Dette minner mer om å busse nordmenn til det store utland!
Det er stor trafikk med spanske chartere til Norge om sommeren. Det er ogsaa mange som kommer fra Italia. Men det er ikke akkurat helaarstrafikk, saa de baserer seg kanskje paa den nevnte busstrafikken utenom sommerferien ..
Rutelanseringsdager er den beste dagen for bestillinger, ble italiatur av dette :-) Bi-bi-billig!
Dejligt at se SAS få konkurrence på BGO-CPH - hvad er næste SVG-CPH?
Havde dog personligt håbet på 2x daglig BGO-CPH (morgen + aften) frem for den ene aftenflyvning de nu starter med. Men måske der senere kan komme grundlag for at udvide til 2x daglig.
Det kommer ikke bare an på frekvens - men like mye på hvilken tid man flyr. Sjekk de nye rutetidene (SLOT) til LGW - de er blitt MEGET bedre fra BGO fra april 2010 (både 123465 og 7) - like gode som fra OSL (GEN) ;-)
RampSnake
05-12-2009, 00:26
Dejligt at se SAS få konkurrence på BGO-CPH - hvad er næste SVG-CPH?
Tror ikke nye lanseringer er langt unna for SVG sin del heller. Vi har en tendens til å komme litt etter Bergen når det gjelder ruter, men nå starter jo Salzburg opp på vårparten. Skal ikke se bort i fra at hvertfall en ekstra avgang til Rygge på morgenen (dvs. at antall basefly økes fra dagens 3, til 4), samt gjerne en daglig til København blir lansert. SAS trenger litt konkurranse på den ruta også:)
Så kommer det frem at denne satsningen er delvis sponset av skattepenger.
Sammen med fylkeskommunene i Hordaland, Sogn og Fjordane og Bergen kommune har han lagt 6,5 millioner kroner på bordet for å dra Norwegian til Bergen.
Fra mai blir to fly stasjonert på Flesland i tillegg til de tre som er der i dag.
Nye ruter blir også opprettet til København, Stockholm, Barcelona, Roma, Kreta-Chania og Antalya i Tyrkia.
- Dette er en fantastisk julegave til vår region, sier ordfører Gunnar Bakke.
Han synes pengene er vel brukt.
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Maatte-betale-for-julegaven-977827.html
sail4fun
06-12-2009, 14:27
- Dette er en fantastisk julegave til vår region, sier ordfører Gunnar Bakke.
, hm pleier man å kjøpe julegaver til seg selv da ?
FlightDeck
06-12-2009, 18:20
Jeg håper rutene går bra og ønsker Norwegian lykke til! Selskapet har vel samtidig ikke så mange alternativer enn å starte nye ruter nå - med stadig nye fly på vei inn. Jeg er imidlertid litt redd for at det blir en ubalanse mellom tilbud og etterspørsel, men Norwegian er tøffe og alt ligger til rette for at de skal lykkes.
Da er BGO-CPH i gang, ikke mye pax på første turen fra københavn-Bergen, ifølge en privat blogg som er postet på norwegians side på facebook. Men det tar seg vel opp når Bergenserene som reiser ned til København reiser hjem igjen. kan ikke forstå annet en at bør være grunnlag for en avgang til daglig, Sterling flesket jo til med 5 rundturer for noen år siden.
http://www.flyblog.dk/category/flyselskaber/norwegian-flyselskaber/
DCHalvorsen
29-03-2010, 22:32
Jeg tror største ulempen med BGO - CPH er at den går på kveldstid - begge veier. Skal man av gårde på en lang helg så er det lenge å vente både på utreise og hjemreise. Det samme gjelder også for ruten mellom Bergen og Stockholm.
FlightDeck
29-03-2010, 22:38
Håpløse avgangstider, kl. 20.20 fra Bergen og 22.00 fra København. Ikke rart det bare var 44 passasjerer på første avgang. Det vil nok ta seg opp etter hvert, men Norwegian ville nok gjort lurt i å sette inn en morgen- eller ettermiddagsavgang i stedet - fortrinnsvis i kombinasjon om de skal få opp yielden.