View Full Version : SAS DC-3 vrak på ARN??
Kom over et bilde i en bok ("Air Transport Hulks") fra slutten av 1980-tallet, der det bl.a. var bilde av en DC-3 kropp (minus vinger, hjul, motorer) i SAS-farger, som lå på bakken ved siden av en av de gamle SAS-Caravellene som står på ARN. Er det noen som vet om denne kroppen (DC-3'n) finnes på ARN fremdeles??
Jag tror att det är den DC-3 som för många år sedan fanns som cafe i Norrtälje. Den hamnade så småningom som träningsobjekt vid Rosersberg innan den fördes över till museet på Arlanda. Den har nu åter förts till Norrtälje för restaurering, de kommer inte att bli flygande, men troligen visas upp i samband med ny cafeverksamhet.
Se http://www.dc3.se/roslagen.shtml
det er nok den der, ja!
Takk, Rolf. Vet du statusen på den Caravelle som står på Sturup?
Tror inte att det är mycket till status på den. Den har ju stått på brandövningsplatsen i många år, har bara sett den från taxibanan men tror inte att det är ett möjligt renoveringsobjekt.
Så det stod en transjet 747- 200 der også. Var det ikke flere (tre fire stykker) som ble stående i flere år med dype ubetalte reginger til Arlanda for langtids parkering. Trodde de fikk alle solgt og i lufta jeg, men hvorfor står den ene igjen delvis plukket fra hverandre.
Två av 747:orna har som bekant lämnat Arlanda och har flugit "hadj"-flygningar i mellanöstern. Den tredje, den som är kvar, skulle ha lämnat Arlanda för ett par månader sedan men är ännu kvar. Och du har ett litet fel: parkeringsavgifterna har betalats hela tiden till Luftfartsverket !
Blir den siste 747`n startet opp med jevne mellomrom? Må ikke slike fly ha motorene i gang fra tid til annen?
Av hva jeg kunne se var 747'en ribbet fror flere viktige deler så det så faktisk ut som om den skulle ende sine dager der!
Det var faktiskt ett "fixed date" (minns inte riktigt vilket men kan ha varit i februari) som den tredje 747:an skulle lämna Arlanda. Man började rätt mycket arbete med den för att få den luftvärdig igen men vad jag förstår så tror jag att åtminstone en motor inte gick att starta. Det pratades om att maskinen skulle ferry-flygas från Arlanda på 3 motorer men uppenbarligen var det så mycket arbete som krävdes att planerna på att få den i luften, åtminstone nu, ser ut att ha lagts ned.
Originally posted by RolfL
Det var faktiskt ett "fixed date" (minns inte riktigt vilket men kan ha varit i februari) som den tredje 747:an skulle lämna Arlanda.
Sviker inte minnet mig så var det den 15/2 som den skulla lämnat ARN.
jikswoboB
07-05-2005, 00:36
Ärligt talat, skrota eländet. Eller varför inte göra den till ett café? Det vore vackert med en fet 747:a mitt i Norrtälje.
Originally posted by jikswoboB
Ärligt talat, skrota eländet. Eller varför inte göra den till ett café? Det vore vackert med en fet 747:a mitt i Norrtälje.
Hehe. :D
http://www.sff.n.se/aktuellt_arkiv_2008.htm#Boeing_747_blir_vandrarhem _p%C3%A5_Arlanda
det er nok den der, ja!
Takk, Rolf. Vet du statusen på den Caravelle som står på Sturup?
Kolla på min bild här och skapa dig din egen uppfattning... http://forum.scanair.no/showthread.php?t=44829