PDA

View Full Version : Nødlanding på Værnes


TenFour
02-12-2009, 18:49
Syden fly måtte returnere i eftermiddag

Et passasjerfly måtte i ettermiddag foreta en nødlanding etter at én av motorene sviktet like etter avgang.

Airbus-maskinen fra Air Europa tok av fra Værnes 16.15 på vei mot La Palmas på Kanariøyene.


http://www.dagbladet.no/2009/12/02/nyheter/innenriks/fly/9314524/

MD11
02-12-2009, 19:20
Det var Air Europa med Boeing 738 WL som skulle til LPA. Jeg så maskinen da jeg kom fra PRG.

Fra adressa:

Flammer slo ut av motor
Øien forteller at hun satt bakerst i kabinen. Da hun så ut av vinduet rett etter smellet ble hun livredd. Motoren hadde tatt fyr.

- Flammene stod langt ut av den.

Over høytaleranlegget fikk passasjerene beskjed om at smellet stammet fra en teknisk feil. Flyet gjorde vendereis mot Værnes for å nødlande. Da ble det mer dramatikk.


http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article1418005.ece

rampen
02-12-2009, 21:01
Flere medier melder at flyet var av typen Airbus. Dette er jo som kjent her inne feil. Og at flere av passasjerene mente at landingen var hard kan nok komme av tungt fly og større landingshastighet enn normalt.

RampSnake
02-12-2009, 21:02
Stod det ikke i artikkelen at det var en Airbus-maskin? Allikevel velger jeg å tro deg MD11, da media har en tendens til å tulle fælt når det er snakk om flytyper og slikt;)

B767
02-12-2009, 21:06
hard landing kan vel skyldes at flyet landet med fult av drivstoff .. så derfor veldig tung fly til å lande..... eller ka ?

Martin
02-12-2009, 21:09
Stod det ikke i artikkelen at det var en Airbus-maskin? Allikevel velger jeg å tro deg MD11, da media har en tendens til å tulle fælt når det er snakk om flytyper og slikt;)

Sånn Airbus Jumbojet, vet du ;)

Jeg hørte forresten nettopp på en radio i bakgrunnen her, en av passasjerene bli intervjuet, og hun kunne fortelle om "raskt, tydelig og beroligende informasjon".

MD11
02-12-2009, 21:51
Stod det ikke i artikkelen at det var en Airbus-maskin? Allikevel velger jeg å tro deg MD11, da media har en tendens til å tulle fælt når det er snakk om flytyper og slikt;)

Takk RampSnake :) Air Europa flyr ikke Airbus heller....:lol: Og på innslaget som NRK Midt Nytt hadde stod 737'ern godt parkert på Værnes.

123asd
02-12-2009, 21:59
Aireuropa har 6 stk Airbus A330-200, så de har faktisk airbus MD11 :)

MD11
02-12-2009, 22:02
Aireuropa har 6 stk Airbus A330-200, så de har faktisk airbus MD11 :)

I stand corrected;) Men iallefall ikke narrowbody for å vri meg litt unna her;)

Aleksander Maaland
02-12-2009, 23:29
Flygelederen tok det ihvertfall ganske rolig. Bra jobba:)

Litt av en opplevelse.

STARSHIP 2
03-12-2009, 00:04
Betenkelig at lydklipp legges ut på nett rett etter hendelsen.. heldigvis var opptakene så dårlige at man nesten bare hørte flygelederen.

LN-MOW
03-12-2009, 01:12
En AEA 737 passerer nå KRS på vei nordover ... 'redningsmaskinen'?

RampSnake
03-12-2009, 03:22
En AEA 737 passerer nå KRS på vei nordover ... 'redningsmaskinen'?

Kan nok stemme det. Ser den er på vei sørover igjen nå. Blir sent for disse syden-paxene:)

Gunnar
03-12-2009, 20:03
Ble litt paff da jeg leste denne billedteksten:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3404821.ece
Air Europa-flyet må bytte motor etter den dramatiske nødlandingen i går. Men på Værnes mener de at det ikke var noen fare for flyhavari.
Vet Aftenposten noe vi ikke vet siden de mener det faktisk var en reel fare for havari? (jeg tolker teksten dithen at vedkommende som skrev faktisk mener det var en reel fare)

Jumper G5
03-12-2009, 20:06
Tror du kan ta det helt med ro, Gunnar. Ikke glem at du tolker en implisitt påstand i en billedtekst i en nettavis, ikke i SHTs rapport.

Gunnar
03-12-2009, 20:08
Burde vel hatt en smiley der for å understreke at skepsisen min her faktisk gjelder Aftenpostens jorunalistikk, og ikke flysikkerhetsmessige detaljer ;)

atck
04-12-2009, 00:20
Betenkelig at lydklipp legges ut på nett rett etter hendelsen.. heldigvis var opptakene så dårlige at man nesten bare hørte flygelederen.

Det er heller ikke lovlig å legge sånt ut uten tillatelse, blant annet fordi man må ha tillatelse fra de som faktisk snakker ...
Det er lov å lytte.
Saken er så vidt jeg vet ordnet opp i.

Men til andre som noen gang tenker på å legge ut lydklipp: Sikkert ikke spesielt lurt. :rolleyes:

LN-MOW
04-12-2009, 00:24
Tja ... mulig lovgivingen er annerledes her, men liveatc.net har en gedigen samling liggende ..

LN-FHU
04-12-2009, 10:47
Ansvarlig journalist i Adresseavisens papirutgave er kraftig hudflettet og lover bot og bedring etter han skrev at det var en Airbus....(det er en kompis....;)) :
Her er svar :
Quote : "Når det gjelder Airbus - Boeing-feilen så ble jeg gjort oppmerksom på det i morges. Tror du er nummer tre som sier fra Her må jeg bare legge meg flat og innrømme dårlig håndverk (skal ærlig innrømme at jeg ikke tenkte på det). Det er nok smitte fra en annen kilde som er årsaken. Mener det var politiet som sa Airbus, eller så var det nettutgaven vår som hadde det. Jeg så ikke selv flyet før jeg så bildene i dag. Vet utmerket godt hvordan en Airbus og en 737-800 ser ut

Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus"

He he.... :) :) :)

gustavf
04-12-2009, 11:18
Det er heller ikke lovlig å legge sånt ut uten tillatelse, blant annet fordi man må ha tillatelse fra de som faktisk snakker ...

Hva er egentlig hjemmelen for å nekte utlegging av slike opptak? Straffelovens §145 om hemmelig avlytting er neppe aktuell, åndsverksloven har to unntak som sannsynligvis gjelder her (krav om verkshøyde og unntakene for offentlig myndighetsutøvelse) og da sitter man igjen med noe personvernlovigvning. Det kan holde, men det virker som et veldig svakt grunnlag for nekte utlegging av ATC-opptak.

Jumper G5
04-12-2009, 12:03
Det er ikke akkurat "Public Broadcasting". Hva er hjemmelen for å ta opp radiokommunikasjonen, og for å tilgjengeliggjøre den for almenheten?

Jens W
04-12-2009, 13:01
Og så leker jeg liksommod ved å si at vi skrur debatten tilbake;
Sender ny motor med lastebil fra Mallorca (http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/stjordal/article1418313.ece) (adressa.no)