View Full Version : Norwegian størst til Dubai fra Skandinavia
Har kommet meg for øret at Norwegian selger svært godt på rutene til DXB.
En sammenligning viser også at Norwegian har 25% større kapasitet enn SAS på disse rutene. (DY 150 seter v/ SAS 264 seter ). Norwegian har daglige mot SAS sine 3 ukentlige.
En rask titt på prisene viser også at SAS faktisk er billigere enn DY på svært mange avganger. Prisene til Norwegian indikerer etter min mening at de selger som hakka møkk.
Noen som derfor vet hvordan belegget til SAS er på denne ruten?
Bizflyer
02-12-2009, 10:03
Hadde en kollega som var i Dubai for et par uker siden og kunne rapportere om smekkfull SAS maskin begge veier og i alle klasser.
Daglig er vel en sannhet med moderasjoner, da det totalt sett ut fra ARN, CPH og OSL blir daglig, men ikke daglig fra bare en av byene.
Drøye 6 timer i en DY maskin frister ikke meg, akkurat. Men hver sin lyst!
BF:cool2
Utrolig at de fyller flyene til disse prisene synes nå jeg.
Daglig frekvens har Norwegian fra Skandinavia. Den slipper du ikke unna Bizflyer;)
FlightDeck
02-12-2009, 10:26
Daglig frekvens har Norwegian fra Skandinavia. Den slipper du ikke unna Bizflyer;)
Men det har vi jo visst i månedsvis?? Det er uansett ingenting som er bedre enn at både Norwegian og SAS har klart å utvikle et godt flytilbud til Dubai. SAS har tilbyr videreforbindelser i code-share med Emirates til Bahrain, Teheran, Kuwait, Mauritius, Muscat, Qatar og Mahe Island. SAS har nylig ansatt en ny regiondirektør for SAS i United Arab Emirates, og det har kommet signaler om at ruten skal bli en helårsrute. Nå er det imidlertid så mye uklarheter i Dubai at jeg ikke vet om det er en god idé.
Men det har vi jo visst i månedsvis?? Det er uansett ingenting som er bedre enn at både Norwegian og SAS har klart å utvikle et godt flytilbud til Dubai. SAS har tilbyr videreforbindelser i code-share med Emirates til Bahrain, Teheran, Kuwait, Mauritius, Muscat, Qatar og Mahe Island. SAS har nylig ansatt en ny regiondirektør for SAS i United Arab Emirates, og det har kommet signaler om at ruten skal bli en helårsrute. Nå er det imidlertid så mye uklarheter i Dubai at jeg ikke vet om det er en god idé.
Hvis Dubai går belly-up, så vil vel det faktisk påvirke DY/SAS positivt. Enda billigere å være der nede da.
Hvis Dubai går belly-up, så vil vel det faktisk påvirke DY/SAS positivt. Enda billigere å være der nede da.
Nå er det ikke bare turister som drar dit.....
Tror vi kan være relativt sikre på at Dubai World ikke går belly-up.
Er imidlertid litt overrasket over at ingen av de ellers så ekspansjonskåte UAE-selskapene har prøvd seg med flere ruter til Skandinavia enn de har, all den tid både SAS og DY flyr direkte i tillegg til den mengden skandinaver som fraktes via AMS, LHR, FRA osv. osv..
Jarlabanke Vking
02-12-2009, 12:39
med andre ord kvantitet er ikke nødvendigvis synonymt med kvalitet:D
Hvordan er det lige med DY....
6 timers flyvning...er der nogen form for entertainment system....musik/film ??
Hilsen
Ole
Hilsen
Ole
Går visst med 738 modeller med skjermer i taket som det sendes filmer på.
Hilsen
Ole
Skjermer i taket, så ganske gammeldags med andre ord
Jumper G5
02-12-2009, 13:01
Gammeldags og gammeldags. Det skal også være økonomi i det. En -800 roteres inn og ut av kortere og lengre turer, og å sette skjermer i seteryggen på alle flyene som skal til Dubai vil nok være en dyr øvelse, med mindre det kan reklamefinansieres.
Bizflyer
02-12-2009, 13:01
Nå er det ikke bare turister som drar dit.....
Nei, men jeg vil vel anta at majoriteten som reiser dit skal på ferie. Ifølge min kollega som nettopp har vært der på ferie, krydde det med norske og scandinaviske turister der nede.
Minuset med Dubai er at de stort sett bare har luksushoteller og prisene er deretter. Husker jeg søkte på Jumeira Beach, og laveste pris der var over 3000 kr. Det blir ei dyr uke!
BF:cool2
Gammeldags og gammeldags. Det skal også være økonomi i det. En -800 roteres inn og ut av kortere og lengre turer, og å sette skjermer i seteryggen på alle flyene som skal til Dubai vil nok være en dyr øvelse, med mindre det kan reklamefinansieres.
Selvsagt, men at Norwegian ikke har egnet materiell for en såpass lang rute er jo ingen unnskyldning for den manglende tilbudet av underholdning
Selvsagt, men at Norwegian ikke har egnet materiell for en såpass lang rute er jo ingen unnskyldning for den manglende tilbudet av underholdning
Nå mangler SK AVOD på økonomi så i mine øyne mangler også de skikkelig underholdning ombord.
Nå mangler SK AVOD på økonomi så i mine øyne mangler også de skikkelig underholdning ombord.
Enig, men man har i det minste PTV som ihvertfall gjør at man kan velge hva man vil se på
Jumper G5
02-12-2009, 14:29
Siden "enkelte" gjerne vil ha både gratis mat, drikke og underholdning ombord uten at det skal betales noe ekstra for det, kan det som en service minnes om de klassiske underholdningsformene samtale, søvn, bøker (selges i stort utvalg på flyplassen), samt de nyere som iPod (der man gratis kan laste ned både foredrag og radioprogrammer man ellers ikke har tid til å høre før man drar) samt DVD (selges også i stort utvalg på flyplassen, og mange har en liten skjerm de kan titte på den med), skrive postkort osv. Til de to sistnevnte anbefales et greit ANR-headset, som gir bedre lydkvalitet enn de fleste flyselskapene sine, og som fjerner en del av bakgrunnsstøyen ombord. Vet at dette er "gammeldagse" underholdningsformer, men mange av flyene er også gamle, og med krav om lavere priser og mye underholdning kan dette være god hjelp til selvhjelp. Prøv det - det virker ;)
Minuset med Dubai er at de stort sett bare har luksushoteller og prisene er deretter.
På Sheraton Deira kan man få rom fra kr 900 + 20% pr. natt. Hotellet ligger rett under innflyvingen fra nord og flytitting kan praktiseres fra swimmingpoolen på taket.
Unødvendig å klage på DY's servicetilbud ombord på DXB, ingen tvinger dere til å fly med de. Betal heller litt mer, og fly med et annet selskap da?
Unødvendig å klage på DY's servicetilbud ombord på DXB, ingen tvinger dere til å fly med de. Betal heller litt mer, og fly med et annet selskap da?
Eller betal litt mindre å fly med et annet selskap:p
Eller sjekk prisen til relevante flyselskaper som flyr fra flyplassen som passer best å reise fra. Har booket Norwgian fra KRS til DXB med retur. Kostet ca 4000,- pr stk med sete, koffert og gebyr.
Mange bra 3* hoteller med dobbelrom for 450,- pr natt i Dubai
Underholdningen på flightene til DXB er det ikke noe og si på. Det vises flere aktuelle filmer på store og fine LCD skjermer og høretelefoner selges like etter avgang. Da har man også tilgang til mange forskjellige musikkkanaler og lyd til filmene. I tillegg har DY eget servicekonsept på langturene til DXB med varmmat på brett i tillegg til det vanlige sortimentet.
Godt se jeg ikke er den eneste som er helt vill med at det må være AVOD/PTV. Sist jeg fløy intercont var i C med SK - og det er jo hyggelig med en skjerm foran meg, og nesekamera og kartinfo er jo artig nok - men slettes ikke noe jeg er avhengig av - og noe jeg fint klarer meg uten. Jeg synes inseat-power i så måte er viktigere for bruk av egen laptop. Ellers er flyturer en fin mulighet for å ta igjen litt boklesning.
Underholdningen på flightene til DXB er det ikke noe og si på. Det vises flere aktuelle filmer på store og fine LCD skjermer og høretelefoner selges like etter avgang.
Hvor mye koster høretelefonene? Er det standard lydplugg ombord slik at man kan bruke egne headset, eller må man kjøpe? Og kan headsettet man kjøper brukes til noe annet enn å plugge i DY-fly?
Ellers må jeg si det faktisk er noe å utsette på alle lange flighter (over 4 timer) hvor man ikke har egen skjerm i hvert sete slik at man selv kan velge hva man vil se på, spille, høre på etc :)
Chaos Controller
03-12-2009, 11:07
På Sheraton Deira kan man få rom fra kr 900 + 20% pr. natt. Hotellet ligger rett under innflyvingen fra nord og flytitting kan praktiseres fra swimmingpoolen på taket.
Er ikke vanskelig aa finne hotell i Dubai til under 500 kroner natten.
Rullebaneretningen i Dubai er 12/30, saa er ingen innflygning fra nord, men innflygningen fra vest gaar vel like ved dette hotellet ;)
Er ikke vanskelig aa finne hotell i Dubai til under 500 kroner natten.
Rullebaneretningen i Dubai er 12/30, saa er ingen innflygning fra nord, men innflygningen fra vest gaar vel like ved dette hotellet ;)
Det var meg og disse himmelretningene da :rolleyes:
Rullebanene har 12/30 retning og Sherator Deira ligger smekk bang midt mellom rullebanene nesten rett under innflygningstraseen snaue 2 km fra tangentene på 12L.
Hvor mye koster høretelefonene? Er det standard lydplugg ombord slik at man kan bruke egne headset, eller må man kjøpe? Og kan headsettet man kjøper brukes til noe annet enn å plugge i DY-fly?
Ellers må jeg si det faktisk er noe å utsette på alle lange flighter (over 4 timer) hvor man ikke har egen skjerm i hvert sete slik at man selv kan velge hva man vil se på, spille, høre på etc :)
Høretelefonene koster 40 kr.
KrisFlyer
03-12-2009, 14:24
For å konkurere med netverksselskapene, men samtidig tjene penger på IFE, burde Norwegian gjøre som det australske selskapet Virgin Blue, og installere IFE-skjermer i hvert stolsete. Nøkkelen ligger i at man må dra kredittkortet (som er plassert rett ved siden av IFE-skjermen) for å kunne kunne bruke systemet. Dersom Norwegian investerer i dette systemet, vil selskapet kunne sammenligne IFE-produktet sitt mot nettverksselskapenes IFE, men samtidig tjene penger på det. På langruter nekter jeg i alle fall å fly med et selskap som ikke kan tilby PTV i stolryggen. Dersom Norwegian investerer i PTV har kunden i det minste muligheten til å betale for produktet, mens de som ikke vil betale kan spare pengene sine.
DyRayBan
03-12-2009, 15:12
Det er også en annen grund til at det ikke er skjermer i stolryggene..... Vekt.
Det er ganske mange kilo extra å drasse med seg på skjermer i stolryggen kontra i taket.
Dessuten gir de ofte svært dårlig benplass for de som er så uheldig å få disken under sitt setet.
Dessuten gir de ofte svært dårlig benplass for de som er så uheldig å få disken under sitt setet.
Det finnes AVOD løsninger hvor man slipper disken;)