Log in

View Full Version : Hvorfor har DY base i Polen?

sarpingen87
01-12-2009, 13:43
Heisann alle mine forum venner.

Min bedre halvdel driver for tiden og skriver bok om venneforhold, det å være kjærester og andre dagsaktuelle temaer. Nå er historien kommet til juni 2007 og den ene hovedpersonen i boken jobber som cabincrew hos DY og er for tiden stasjonert i Polen.

Min kjære vil briefe litt i boken, og lurer derfor på hvorfor DY har en base i Polen? Er det noen her inne som kan gi ett litt utfyllende svar på dette? Og er det noen som vet hvor DY fløy fra WAW i juni 2007?

Hvis dere ikke vil svare på tråden, men heller sende en PM så er det helt i orden så lenge jeg får ett svar så er jeg fornøyd :)

Om noen også vil fortelle litt om livet til en CC i Polen så go ahead. Jo mer, jo bedre.

LN-MOW
01-12-2009, 15:01
Motivet er selvfølgelig å spare penger. Den opprinnelige satsingen i Polen var ganske kraftig (3 fly basert?), og det ble ansatt folk på lokale kontrakter til å operere dise. Hvis du leter litt bakover er det en god del å finne om temaet. Satsingen var ikke den store suksessen, og nå er det vel bare ett fly igjen der nede.

Tatt på husken - det er sikkert flere med mer detaljert informasjon.

Stoarn
01-12-2009, 16:11
Warszawa var i 2007 en kraftigt veksende marked med potentiell :) Og ja, naturligtvis 8.000 - 10.000 NOK/maaned er en bra loen for en ung tjueaarig Polakk...

Rutene i sommer 2007 inkluderte, som jeg husker, Birmingham, Dublin, Paris, Alicante, Malaga, Roma, Munchen, Oslo, Stockholm, Trondheim, Stavanger, Split, Dubrovnik og Aten.

Basen hadde 3 fly da... Nu har man kun et fly, MEN antal kabinpersonal fortsatt som tidlegere :)

Ihvertfall, jeg er en Polakk, bor i Warszawa og har noe venner som jobber i DY som Cabincrew, om du vil noen kontakt, skriv til meg en PM :)

SpottAir
01-12-2009, 16:46
Svar: http://no.wikipedia.org/wiki/Polakker_i_Norge

Polakker i Norge, det vil si innvandrere i Norge fra Polen, er den største av innvandrergruppene i Norge

Stoarn
01-12-2009, 17:02
Ja, men basen blev apnet derinnen...

Stoarn
01-12-2009, 17:07
Dy floy ogsa til Nice i juni 07

JetBlue
01-12-2009, 17:57
Det var altså et spørsmål om kostnadsbesparelser.

Stoarn
01-12-2009, 19:15
Ja, men fortsatt flyverter i DY tjener hver maaned mer enn i Wizzair eller LOT, selv om de flyr kring to ganger mindre.

Hvis WAW-based flyvert er sendt for nogre dager til jobbe fra OSL eller CPH (det skjer oft), han eller hun faaer samme lonn for duty som norske eller danske kolleger.

Det + massviss med deadheading fra og til Warszawa, maste bety at Polakker er ikke sa billige som man tenker...