PDA

View Full Version : F-86F RI-C

Jumper G5
30-11-2009, 17:39
Havarerte i Eidsfjorden på Langøya i Vesterålen 12/5-59. Noen som har info om havariet?

GF1
30-11-2009, 18:42
Det jeg finner er følgende fra VG 13. 5 1959 (det viktigste):

Overskrift: Langnuen har lenge vært "LEKEPLASS" for jetflyvere

Tilsynelatende unødvendig og uvettig lavflyvning av jetflyene har gjort 17000 personer i syv vestlandskommuner strømløse og satt betydningsfull industri i fare for voldsomme tap.

Fra militært hold er det i dag ikke opplyst noe om årsaken til at de to jetene fra Flesland fløy så lavt over Langnuen mellom Tysnes og Stord at de kappet over fire stålwirer som bar høyspentledningen til øyene i Sunnhordland.

Det er et under at flyverne ikke mistet livet, sier sakkyndige på Flesland i dag etter å ha sett flyene som tørnet mot de digre kraftledningene. Som "ufattelig" karakteriserer de videre at de to flyverne greide å føre sine ramponerte fly tilbake til Flesland uten at det inntraff en katastrofe.

Det er forferdelig, sier driftsingeniør Kalnes, at flyverne kan finne på å fly så lavt at de kom borti kraftledningene. Etter alt å dømme er flyene kommet i stup ned mot sundet - hvor skipsleden til Bergen går. I en skarp sving over sundet må de så begge to være kommet bort i kraftledningene - som ble kuttet tvert over.

Det er ikke første gang, sier lensmannen, at jetfly farer gjennom sundet i en utrolig lav høyde. Kanskje, sier han, må jeg selv ta på meg noe av skylden for det som skjedde i går, fordi jeg ikke tidligere har slått hardt nok ned på denne uvettige flyvningen.

Spennet over sundet har en horisontal lengde på 2300 meter, men kablene er betydelig lengre. De henger i bue - fra 300 meters høyde på Storsiden ned til 90 m over sjøen på det laveste og opp til nær 200 meter på Tysnes.

Oberstløytnant Johansen, LKV, forteller til VG i formiddag at de to flyene ble påført "betydelige skader". Betydningsfulle deler av flyene var i relativt god stand etter kollisjonen med kraftledningene, men skadene er så vidt store at flyene må avskrives, sier oberstløytnanten.

Undersøkelseskommisjonen, under ledelse av major Nissen, Sola, trådte i virksomhet allerede i går ettermiddag.

Kommentar: jeg ser nå at dette fant sted et helt annet sted enn i Vesterålen. Feil ulykke, men interssant nok likevel?

GF1
30-11-2009, 18:57
På side 14 i VG 13. mai 1959 fant jeg denne lille notisen:

Den drepte 21 år gamle jetflyveren Lars Torbjørn Håvardsgard fra Geilo ble funnet i sjøen på 18 favners dyp 150 meter fra land, der hans F 86F i går styrtet i sjøen.

Man håper også å kunne heve restene av flyet, slik at årsaken til flyulykken nær Stokmarknes kan bli klarlagt.

Øyenvitner forteller at flyet kom inn Eidsfjorden i lav høyde og at man hørte en merkelig rammel gjennom motorduren. Like over vannflaten eksploderte flyet så småbiter ble slynget vidt utover sjøen samtidig som tykk, svart røyk spredte seg på ulykkesstedet.

-----------------------------------------------------

Og dessuten skriver Flyhistorisk tidsskrift 2-99: "Vingen tok nedi sjøen under en sving i lav høyde"

Jumper G5
30-11-2009, 21:56
Tusen takk, Gunnar. Mener de to F-84'ene var deployert fra Ørland til Flesland under rullebaneutbedring der oppe, så flygerne var ikke lokalkjente. Flyene lå lenge på Flesland, i nordenden, og ligger der kanskje ennå. Innlegg nummer to var den jeg var på jakt ettter. Var det en low angle impact er det ikke sikkert at motoren ble funnet uten videre, den kan ha fortsatt på egen hånd. Takk for hjelpen!