PDA

View Full Version : Ny IC rute til Seoul fra Osl?


MartinL
30-11-2009, 09:06
Ryktene har svirret en stund, så mange kjenner nok saken. Begynner også å bli forholdsvis hyppig sitert på forumet.

I følge kilder skal Korean ha lansert oppstart fra Osl fra 28.februar. Denne omtales også som "sikker" fra flere.
Selv har jeg hørt sporet i et års tid, men det er først nå at ryktene har blitt mer konkrete.

Det skal være snakk om 330-200 som skal gå med 3-4 ukentlige rotasjoner.
Jeg er usikker på om denne ruten er ment som en erstatning til cargo ruten som i dag trafikkerer flyplassen, men Korean skal ha utykt stor tilfredshet med Osl og frakt operasjonene.

Jeg tror nok at Korean har utsatt oppstarten til våren, da 28.februar begynner å bli farlig nær. Osl er dessverre tause som graven på spørsmål fra journalistene her i gården.

Denne ruten har et markedspotensial som ligger helt klart for meg. Det er ca 200.000 reisende årlig mellom Osl og Kina, Japan, Korea.
Fra resten av landet, burde tallet bli enda penere. Dessuten er også frakt inntektene på denne ruten sikret med et stort smil.

Korean er en av asiatiske selskapene med flest ruter til Europa. De betjener også en del nisje destinasjoner som Praha, St.Petersburg, Milano, Wien i tilegg til de større hub’s.

Kjør debatt!

Jarlabanke Vking
30-11-2009, 09:45
ja det får man si ;-))))

SQ 777
30-11-2009, 09:51
Med god forbindelse, superraskt til Australia...

OJB
30-11-2009, 10:22
Passer godt for folket her i Prosjektet som regelmessig reiser til Korea i forbindelse med bygging av FPSO'en.
Mange nordmenn reiser til Korea i forbindelse med bygging av rigger og produksjonsfartøyer på SHI.
En del bor der borte og en del pendler 30-30.

Flopp
30-11-2009, 10:43
Det var en behagelig nyhet på en mandags morgen :)

Bizflyer
30-11-2009, 11:11
Jaja, vi får vel vente med å hoppe i luften til det blir bekreftet.
Dette blir vel en hard konkurrent til Finnair, og de er vel dessuten i samme allianse?

BF:cool2

jcnorway
30-11-2009, 11:13
Finnair er Oneworld, Korean er SkyTeam.

LN-AØR
30-11-2009, 11:15
Spennende nyhet, men som BF sier: la oss ikke hoppe i taket. Disse ryktene har jo florert på forumet i en god stund, så fremdeles er det jo kun et rykte. Oppstart i februar er vel lite sannsynlig, men heller nærmere våren isåfall

JetBlue
30-11-2009, 12:14
Spennende nyhet, men som BF sier: la oss ikke hoppe i taket. Disse ryktene har jo florert på forumet i en god stund, så fremdeles er det jo kun et rykte. Oppstart i februar er vel lite sannsynlig, men heller nærmere våren isåfall

Vel, jeg inntar en litt annen posisjon og støtter MartinL, dette er ikke lenger et rykte, men konkrete planer.

Og hvis vi oppfører oss pent og pyntelig her på Forum, skal man ikke se bort fra at det kommer mer, i 2010 ^_^

SQ 777
30-11-2009, 12:18
Jeg oppfører meg alltid pent, JetBlue, så kom med mer ...;)

JetBlue
30-11-2009, 13:23
Jeg oppfører meg alltid pent, JetBlue, så kom med mer ...;)

I know, you just wait and see.....

Someone
30-11-2009, 17:50
Det skal være snakk om 330-200 som skal gå med 3-4 ukentlige rotasjoner.
Jeg er usikker på om denne ruten er ment som en erstatning til cargo ruten som i dag trafikkerer flyplassen, men Korean skal ha utykt stor tilfredshet med Osl og frakt operasjonene.


Vil ikke det i tilfelle bety en relativ stort nedgang i fraktkapasiteten?

petru26
30-11-2009, 18:07
spennende nyheter! Og med antallet som er forespeilet pr år, 200 000, så burde det jo sånn sett være en god mulighet for å fylle opp en 332 med 4 avganger pr uke? KE har jo to versjoner, en med 256 seter og en med 226 seter.. skulle jo bli sånn cirka 1024 seter pr uke det med den med flest seter, det viker ikke som noen umulighet. Ser vel ikke for meg at frakteren forsvinner av denne grunn? eller?

CFM
30-11-2009, 18:10
Det er vel ingen grunn til å kutte fraktruten av den grunn.
I Wien er de stadig innom med opptil 2 747 cargo i tillegg til 777 eller A330 for pax. Har faktisk kommet enda flere cargo 747 fra andre selskap siden Korean ikke klarer å ta alt.

Sålenge cargo delen på OSL går bra vil de sikkert fortsette med den.

Tertit54
30-11-2009, 19:37
Det er vel ingen grunn til å kutte fraktruten av den grunn.
I Wien er de stadig innom med opptil 2 747 cargo i tillegg til 777 eller A330 for pax. Har faktisk kommet enda flere cargo 747 fra andre selskap siden Korean ikke klarer å ta alt.

Sålenge cargo delen på OSL går bra vil de sikkert fortsette med den.

Det er nok ikke planer om å kutte cargokapasiteten fra OSL, så en A330 vil nok bare bli et supplement til Cagorutene

ENGM 911
30-11-2009, 22:22
Det er nok ikke planer om å kutte cargokapasiteten fra OSL, så en A330 vil nok bare bli et supplement til Cagorutene

Eller det dukker opp en combi-versjon?

MartinL
30-11-2009, 23:12
Etter det jeg har hørt skal det være snakk om en av disse. Desverre finner jeg ikke ut når disse er planlagt levert i 2010.

Korean Air has placed a new firm order with Airbus for six more A330-200 aircraft. The order is the first for the new 238 tonne increased take-off weight version of the popular twin-engine widebody, offering an extended flying range of up to 7,200 nautical miles

Scheduled for delivery from 2010, the new aircraft will feature a high comfort three-class layout and will be used on long-range services from Seoul to Europe and North America. The new order increases the total number of A330s ordered by Korean Air to 25, comprising 16 A330-300s and nine A330-200s.

"Our latest order for the A330 is part of our ongoing expansion plan and will enable us to open up new long haul routes," said Yang Ho Cho, Chairman and CEO of Korean Air. "The latest version of the aircraft is an even more attractive option for linking Incheon efficiently and economically with Europe and destinations across the Pacific."


http://www.airbus.com/en/presscentre/pressreleases/pressreleases_items/09_02_27_koreanair_a330200.html

LN-AFG
01-12-2009, 01:15
Med 4151nm fra OSL til ICN, så burde det vel ikke være nødvendig med den IGW versjonen av A330-200 for å nå Oslo. Får håpe dette ryktet stemmer, når vi ser hvor dyktig MartinL har vært til å snuse opp annen info tidligere, så velger jeg også å tro på dette ryktet.

Får håpe det kommer en avklaring snart.

LN-MOW
01-12-2009, 01:29
Nei, det er nok mer spørsmål om å ha tilgjengelig matriell enn å måtte vente på IGW-maskinene.

Da blir det nok en 1-stop mulighet fra ATL !

Tommy777
01-12-2009, 03:48
Med 4151nm fra OSL til ICN, så burde det vel ikke være nødvendig med den IGW versjonen av A330-200 for å nå Oslo. Får håpe dette ryktet stemmer, når vi ser hvor dyktig MartinL har vært til å snuse opp annen info tidligere, så velger jeg også å tro på dette ryktet.

Får håpe det kommer en avklaring snart.

Ja ja, ukuelig optimisme finnes det ihvertfall selv om det viser seg at det som oftest kun dessverre er rykter.

SQ 777
01-12-2009, 09:42
Vel, teoretisk kan de dukke opp med 772ER som de også bruker fra PRG...;)

SQ321
01-12-2009, 09:51
Vel, teoretisk kan de dukke opp med 772ER som de også bruker fra PRG...;)

Hva mener du med den blunkingen etter utsagnet ditt..? Vet du noe?

Brandal
01-12-2009, 10:06
Spennende! Får krysse fingrene og håpe på at det blir en realitet. Har hørt mye bra om servicen til Korean.

SQ 777
01-12-2009, 18:02
Nei vet ingenting ( blunking ), bare tenkte litt.. De hadde A332 på PRG inntil nylig. Nå har de den eldste 772ER ( uten AVOD ) som vi skal ha 21. des..

Men fordelen med den er 2+5+2 og vi har topp plassering på toseteren og vil sove hele veien, så never mind AVOD. De nyere 772ER har 3+3+3 og AVOD..
Uansett med 34 " tror jeg at en vanlig toseter er bedre enn nødutgang med "folkmøter" hele natta..:(

SpottAir
01-12-2009, 18:36
Har Korean's 330'er AVOD?

Fry
01-12-2009, 18:44
Snakket med noen høyt oppe i bransjen idag, som absolutt ville visst om eventuelle nye selskaper på OSL (uten tvil), og jeg spurte om de visste noe om en mulig direkterute til Seoul. De bare fnøs og sa at det ville ikke skje på leeenge, og at de ihvertfall ikke hadde hørt noe som helst om dette, at dette kun var løse rykter, og at det var mange andre ruter til Asia som ville starte før OSL-ICN...
Grunnen til at jeg spurte, var at de fortalte at det nettopp hadde vært en delegasjon fra Korea i Norge. Men noen direkterute? Næhei, det var visst bare svada...

What to believe? Noen som ikke vil fortelle kanskje?

JetBlue
01-12-2009, 18:51
What to believe? Noen som ikke vil fortelle kanskje?

Jeg tror ikke du skal være så bekymret for at du ikke får bekreftelser. Da slipper man jo å avkrefte/bekrefte senere.

Årsaken er at flyselskapene, og flyplassene, er svært opptatt av diskresjon før nye ruter blir offentliggjort. Lekkasjer aksepteres ikke.

Så vi venter i spenning, både på Korean og andre selskaper....

Flopp
01-12-2009, 18:55
What to believe? Noen som ikke vil fortelle kanskje?

Mulig det ja.

Viss det er planer om å starte denne ruten så vil de vel holde det for seg selv til det meste er klart. Det finnes sikkert nok av grunner til det.

Så de som evnt. vet noe har sikkert fått beskjed om å holde kjeft.

MartinL
01-12-2009, 21:08
Snakket med noen høyt oppe i bransjen idag, som absolutt ville visst om eventuelle nye selskaper på OSL (uten tvil), og jeg spurte om de visste noe om en mulig direkterute til Seoul.

Neppe høyere en der vi har ryktet fra. Det kan jeg garantere deg 100%;)

Fry
01-12-2009, 21:57
Da skal jeg glede meg til å si IN YOUR FACE! TOLD YOU! til de når ruten bekreftes.. :P

Glenn
01-12-2009, 23:26
Takk for info, MartinL! ;)

Dette vil sørge for meget gode forbindelser til Oceania og Asia.

basejumper
02-12-2009, 00:01
Jeg blir å finne på dette flyet, til Kina via Korea. Helt perfekt.

LN-AØR
02-12-2009, 03:39
Hm. Hadde ihvertfall vært bra med KE på OSL og rask forbindlese til Asia sammen med TG. og at det var mange andre ruter til Asia som ville starte før OSL-ICN...Mange andre lover jo også godt... ;)

amatør
02-12-2009, 10:14
Hm. Hadde ihvertfall vært bra med KE på OSL og rask forbindlese til Asia sammen med TG. Mange andre lover jo også godt... ;)

Air China bør jo ligge godt ann til å starte en rute snart, det er vel 100000+ reisende mellom Norge og Kina årlig..

TG923
02-12-2009, 13:29
Spørsmålet er vel heller hvor mange reisende det er fra Osloområdet.

Nordmenn som har andre flyplasser i sitt nærområde mener jo at toll, ny innsjekk og sikkerhetskontroll på OSL er så belastende at de heller flyr direkte til annen europeisk flyplass for flybytte :cool:

MartinL
02-12-2009, 13:56
Air China bør jo ligge godt ann til å starte en rute snart, det er vel 100000+ reisende mellom Norge og Kina årlig..

Jeg trodde det var ca 100.000 bare fra Osl jeg?
Mente at jeg leste dette et sted i forbindelse med poteniselle ruter fra Osl.

Lar meg gjerne korrigere her hvis det ikke stemmer.

Someone
05-12-2009, 10:49
Jeg trodde det var ca 100.000 bare fra Osl jeg?
Mente at jeg leste dette et sted i forbindelse med poteniselle ruter fra Osl.

Lar meg gjerne korrigere her hvis det ikke stemmer.

Ifølge The Route Shop (http://www.therouteshop.com/oslo-airport/) var totalmarkedet mellom Norge og Kina i 2007 på 102.000 reisende, hvorav halvparten var mellom OSL og Beijing

JetBlue
05-12-2009, 11:27
Spørsmålet er vel heller hvor mange reisende det er fra Osloområdet.

Nordmenn som har andre flyplasser i sitt nærområde mener jo at toll, ny innsjekk og sikkerhetskontroll på OSL er så belastende at de heller flyr direkte til annen europeisk flyplass for flybytte :cool:

Akkurat det saken blir det en forandring på. OSL har folengst innsett at den endringen er påkrevd for å attrahere mer norsk IC via OSL.

Når det gjelder trafikkvolum, så genereres ca halvparten av all norsk flytrafikk (pax) på OSL. Da blir regnestykkene så meget enklere ^_^

B767
05-12-2009, 12:38
ja.. eg har lest i VG papir for nokre få uker siden der va skrevet om hvordan løse det med tollkontroll fra folk som kommer fra innlands og flyr videre til utlandsk... og omvent.. og der har tegnet en skisse på løsninger... håper de gjør noe med det..

sukram
05-12-2009, 19:03
Transfer fra innenlands til utenlands er allerede uproblematisk. Det er lite tollklarering mellom f.eks TOS og OSL.

BSSW
05-12-2009, 23:32
Det er lite tollklarering mellom f.eks TOS og OSL.
Men BGO - OSL derimot.... :stir ;)

*Springe å gjemme seg...*

73H
06-12-2009, 10:31
Og skulle denne ruten komme, er det vel snart overhodet ingen grunn til å krasjlande på Kastrup eller Arlanda halvveis på vei ut i fremtiden? USA er dekket, Europa er dekket, Asia begynner å bli bra dekket.... og Norwegian longhaul på vei inn... RIP Kastrup

amatør
06-12-2009, 14:33
Og skulle denne ruten komme, er det vel snart overhodet ingen grunn til å krasjlande på Kastrup eller Arlanda halvveis på vei ut i fremtiden? USA er dekket, Europa er dekket, Asia begynner å bli bra dekket.... og Norwegian longhaul på vei inn... RIP Kastrup

Tror nok Kastrup skal klare seg utmerket med at de mister noen transferpassasjerer til/fra Norge. Og mange nordmenn vil fortsatt benytte seg av Kastrup hvis de skal til feks Washington, Singapore eller Tokyo.

Fry
06-12-2009, 14:38
For ikke å glemme alle som bor i andre norske byer, som allikevel må innom OSL for å bytte fly. Der er fremdeles AMS eller CPH like gode som OSL pluss at avganger er hyppigere.

sail4fun
06-12-2009, 15:35
For ikke å glemme alle som bor i andre norske byer, som allikevel må innom OSL for å bytte fly. Der er fremdeles AMS eller CPH like gode som OSL pluss at avganger er hyppigere.

Godt poeng som endel av de som har OSL som sin flyplass glemmer til stadighet, spesielt mtp hvor knotetet transfer er lagt opp på Shoppingsenteret på jessheim

amatør
06-12-2009, 17:08
For ikke å glemme alle som bor i andre norske byer, som allikevel må innom OSL for å bytte fly. Der er fremdeles AMS eller CPH like gode som OSL pluss at avganger er hyppigere.

Nå har vel OSL langt hyppigere frekvens på andre norske byer enn CPH og AMS, men hvis du tenker på fra Norge og ut i verden, har selvsagt AMS hyppigere frekvens enn både OSL og CPH.
Nå jobbes det jo intenst for at transfer på OSL skal bli mye smidigere enn idag..

Fry
06-12-2009, 18:14
Nå har vel OSL langt hyppigere frekvens på andre norske byer enn CPH og AMS, men hvis du tenker på fra Norge og ut i verden, har selvsagt AMS hyppigere frekvens enn både OSL og CPH.
Nå jobbes det jo intenst for at transfer på OSL skal bli mye smidigere enn idag..

Vel, nå har både CPH og AMS et langt bedre produkt, med de aller fleste Longhaul-destinasjoner dekket. Oslo har skarve 5-6 stykker. Så for folk som bruker BGO, TRD, SVG etc, er Amsterdam et naturlig førstevalg på transfer, ikke OSL.

BSSW
06-12-2009, 18:22
Tett etterfulgt av FRA :cool: ;)

Fry
06-12-2009, 18:33
Ja, absolutt. LH begynner vel å få et ganske etablert feeder-nettverk i Norge nå.

amatør
07-12-2009, 12:12
Vel, nå har både CPH og AMS et langt bedre produkt, med de aller fleste Longhaul-destinasjoner dekket. Oslo har skarve 5-6 stykker. Så for folk som bruker BGO, TRD, SVG etc, er Amsterdam et naturlig førstevalg på transfer, ikke OSL.

Ja, var akkurat det jeg skrev.:p

basejumper
07-12-2009, 15:37
Det at folk på vestlandet og andre steder i Norge foretrekker å fly direkte til Amsterdam, eller København , forteller jo alt om at OSL har et enormt vekstpotensiale, vist de får inn noen langruter. Det hadde hvert verre om det var motsatt. Få på plass T2, og noen langruter så går passasjertallene rett til himmels.

Blubird
07-12-2009, 15:40
Det at folk på vestlandet og andre steder i Norge foretrekker å fly direkte til Amsterdam, eller København , forteller jo alt om at OSL har et enormt vekstpotensiale, vist de får inn noen langruter. Det hadde hvert verre om det var motsatt. Få på plass T2, og noen langruter så går passasjertallene rett til himmels.

Og så har man problemet med at ikke alle skal til samme destinasjon samtidig osv. Nordmenn fyller ikke egne fly fra Amsterdam, men bidrar en del totalt sett.

MartinL
07-12-2009, 15:44
Og så har man problemet med at ikke alle skal til samme destinasjon samtidig osv. Nordmenn fyller ikke egne fly fra Amsterdam, men bidrar en del totalt sett.

Men det minsker jo ikke potensialet. De asiatiske selskapene har jo bedre transfer muligheter fra sine hubs, enn fra utgangshavnene i europa.

Jarlabanke Vking
07-12-2009, 15:55
Nå har vel OSL langt hyppigere frekvens på andre norske byer enn CPH og AMS, men hvis du tenker på fra Norge og ut i verden, har selvsagt AMS hyppigere frekvens enn både OSL og CPH.
Nå jobbes det jo intenst for at transfer på OSL skal bli mye smidigere enn idag..

og ikke minst får du bonuspoeng ved å reise via AMS, FRA eller CPH, noe man ikke kan si om feks BGO-OSL-

Blubird
07-12-2009, 16:25
Men det minsker jo ikke potensialet. De asiatiske selskapene har jo bedre transfer muligheter fra sine hubs, enn fra utgangshavnene i europa.

Det eksisterer helt sikkert et udekket behov for flere direkteruter til diverse verdenshjørner, men samtidig er vi kun ca. 4,7 millioner innbyggere her på bjerget.

Hickok
07-12-2009, 17:02
Det at folk på vestlandet og andre steder i Norge foretrekker å fly direkte til Amsterdam, eller København , forteller jo alt om at OSL har et enormt vekstpotensiale, vist de får inn noen langruter. Det hadde hvert verre om det var motsatt. Få på plass T2, og noen langruter så går passasjertallene rett til himmels.
T2 hjelper ikke på alt det styret det er å ankomme OSL for videre innenlands connection i Norge. Å si at alle vil strømme til OSL bare de får et par ekstra ruter er nok i beste fall en ønskedrøm. Jeg skal likevel kunne strekke meg så pass langt som til å si at potensiale absolutt er der.

Gunnar
07-12-2009, 18:50
Det jeg kan si for egen del er et stort "JA TAKK" til en rute fra Seoul til Olso, i alle fall dersom den korresponderer fint med ruten Auckland - Seoul. Jeg begynner etterhvert å bli lei mellomlandinger....
(De må gjerne fly direkte til Alta for min del ;) )

ENGM 911
07-12-2009, 19:00
OSL må gjøre seg sexy for andre flyselskap. Det gjøres med T2. Når dette blir ferdig kan vi dra på vikingtokt og knabbe og plyndre andre skandinaviske flyplasser for pax og flyselskap, samt gjøre seg til for nyetablerte ruter short eller longhaul. Asia er faktisk et stort marked.

LN-AFG
07-12-2009, 19:59
Og hvis de vil gjøre seg sexy foe nye selskaper/ruter, da nytter det ikke å klatte litt og bygge en T-pir som gir fattige 5 nye fysiske gater. Bygg en paralell pir som er dedikert til utland med to etasjer, en for Schengen og en for non-Schengen.

amatør
07-12-2009, 20:27
Og hvis de vil gjøre seg sexy foe nye selskaper/ruter, da nytter det ikke å klatte litt og bygge en T-pir som gir fattige 5 nye fysiske gater. Bygg en paralell pir som er dedikert til utland med to etasjer, en for Schengen og en for non-Schengen.

Enig, den nye typisk norske klatteterminalen er ikke akkurat sexy. Få en ny og uavhengig terminal med 15-20 broer! Merkelig hvor løst pengene sitter når det skal bygges opera og hoppbakke, mens når det gjelder infrastruktur så skal det spares til fant!!

ENGM 911
07-12-2009, 20:32
Er i og for seg enig at det blir litt spett, men jeg vil tro at dette er en god begynnelse for videre vekst og utbygging.

Someone
07-12-2009, 20:51
Enig, den nye typisk norske klatteterminalen er ikke akkurat sexy. Få en ny og uavhengig terminal med 15-20 broer!

Enig, hvis ikke vil man bare ende opp med noe ala Fornebu med X-antall stilarter og løsninger som ser ut som de er midlertidige men blir stående "evig"

gustavf
07-12-2009, 21:06
Den utvidelsen som er gjort på dagens terminal er jeg imponert over hvor godt de har klart å integrere. I innsjekkingsområdet skal man se ganske godt etter for å se at østre del er ny. Jeg er ikke like imponert over alle endringene som er gjort, men generelt så synes jeg dagens terminal framstår forholdsvis enhetlig.

Someone
07-12-2009, 22:17
Den utvidelsen som er gjort på dagens terminal er jeg imponert over hvor godt de har klart å integrere. I innsjekkingsområdet skal man se ganske godt etter for å se at østre del er ny. Jeg er ikke like imponert over alle endringene som er gjort, men generelt så synes jeg dagens terminal framstår forholdsvis enhetlig.

Enig der. Utbygging av innsjekk virker å være svært godt gjennomført. Men problemet med slike stadige påbygginger er at man i god norsk tradisjon til slutt vil lage en "fort og galt" løsning ved ett eller annet punkt

basejumper
12-01-2010, 11:05
Jeg fikk denne meldingen fra Korean i dag, etter at jeg henvendte meg angående nye ruter.

Dear sir.

Korean Air appreciates your letter regarding grateful suggestion for us.

First, Korean Air would like to take this opportunity to express our appreciation for your concern and we would like to address your suggestion regarding the additional flight to Norway, especially Oslo.

However, we have no current plan about additional flight to Scandinavia due to limitation of aircraft and operation. We are sorry for not having realized your suggestions right away, but we will keep studying feasibility of new route to Oslo.

Thank you, once again, for your comments and your support for Korean Air. Korean Air hopes to serve you with our best ability under far better circumstances in the near future.

LN-AØR
12-01-2010, 11:26
Jeg fikk denne meldingen fra Korean i dag, etter at jeg henvendte meg angående nye ruter....
Ikke overraskende. Korean skal jo få levert seks A332 fra 2010, så når de er levert er det jo lov å håpe.

sukram
12-01-2010, 12:28
Pluss at de annonserer vel neppe nye ruter gjennom kundeservice-mailer uansett :)

LN-AØR
12-01-2010, 12:39
Pluss at de annonserer vel neppe nye ruter gjennom kundeservice-mailer uansett :)

Det er helt sikkert. Men hvis opprinnelig oppstart skulle være 28. februar 2010 (jamf. MartinL), noe som tydeligvis er utsatt, så kan det allikevel være grunnet flymangel.

basejumper
12-01-2010, 19:59
Pluss at de annonserer vel neppe nye ruter gjennom kundeservice-mailer uansett :)

For meg virker det som svaret er riktig, tror heller ikke det blir noe rute med det første.

Tommy777
12-01-2010, 20:04
Det er helt sikkert. Men hvis opprinnelig oppstart skulle være 28. februar 2010 (jamf. MartinL), noe som tydeligvis er utsatt, så kan det allikevel være grunnet flymangel.

Korean visste allerede da MartinL postet denne tråden hvilke fly de har i flåten og hvilke fly de får levert. ;)

Så igjen fra MartinL, artig rykte. Hiver man 15 rykter på veggen, må man vel treffe blink før eller senere? ;)

learjet
12-01-2010, 20:11
Sjekket med min kontakt og det eneste han kjenner til er at det snakkes om oppstart i skandinavia, men at by ikke er avklart.

S

MartinL
12-01-2010, 21:03
Korean visste allerede da MartinL postet denne tråden hvilke fly de har i flåten og hvilke fly de får levert. ;)

Så igjen fra MartinL, artig rykte. Hiver man 15 rykter på veggen, må man vel treffe blink før eller senere? ;)

Det er ingen hemmelighet at Korean allerede i oktober gjorde Osl oppmerksom på at de ønsket å starte opp 28.februar.

Det er også flere her på forumet som sitter på samme info, men årsaker knyttet til taushetsplikt gjør ikke kan uttale seg på et offentlig forum.

Jeg synes å lese en viss sarkastisk undertone i ditt innlegg, noe jeg synes er leit.
Jeg håper og tror at det fortsatt er ønske om at medlemmene poster det de mått få nyss om potensielle ruter og selskap!

JoeW
12-01-2010, 21:05
Den utvidelsen som er gjort på dagens terminal er jeg imponert over hvor godt de har klart å integrere. I innsjekkingsområdet skal man se ganske godt etter for å se at østre del er ny. Jeg er ikke like imponert over alle endringene som er gjort, men generelt så synes jeg dagens terminal framstår forholdsvis enhetlig.

Sjekk dragerne i taket - og realize at de gamle dragerne nok ikke er blitt vasket... Men ellers nokså godt integrert!

PP
12-01-2010, 22:01
Sjekket med min kontakt og det eneste han kjenner til er at det snakkes om oppstart i skandinavia, men at by ikke er avklart.

Kom til Wonderful Copenhagen i stedet :DEN

Spøg til side, men måske ARN kan være en potentiel mulighed for Korean nu når Malaysia har trukket sig.

Ellers kæmper CPH naturligvis også for flere Asiatiske selskaber og jeg ved at Korean er højst på ønskesedlen. CPH har lanceret en ny agressiv incentive ordning for nye ruter med store rabatter i op til fem år, så måske denne kan bruges til at lokke - det er måske ikke helt tilfældigt at Air Canada og Qatar netop nu er blevet tiltrukket som nye selskaber.

Men overordnet set baseret på den information der foreligger pt. må det nok påregnes for mest sandsynligt at Korean lander på OSL såfremt de skulle vælge at gå ind på det Skandinaviske marked - med mindre de mener Thai allerede har taget en for stor bid af kagen fra OSL...

basejumper
12-01-2010, 22:13
Jeg er ikke så overbevist. Etter å ha sjekket bookingsystemet til Korean air, så har de blodpriser til Kina, over dobbelt av konkurrenter.
Med andre ord: Korean air satser ikke på Kina passasjerer.

Derfor tipper jeg de satser på Japan og ikke minst Korea. Dette markedet er ikke særlig stort fra Norge. Kanskje noe Japan turister, men ikke hel års drift.
Derfor tipper ARL er mer aktuell.
Men hvem vet, kanskje de velger Osl av frakt årsaker, håper selvsakt det.

dc-8-63
12-01-2010, 23:06
Jeg er ikke så overbevist. Etter å ha sjekket bookingsystemet til Korean air, så har de blodpriser til Kina, over dobbelt av konkurrenter.
Med andre ord: Korean air satser ikke på Kina passasjerer.

Derfor tipper jeg de satser på Japan og ikke minst Korea. Dette markedet er ikke særlig stort fra Norge. Kanskje noe Japan turister, men ikke hel års drift.
Derfor tipper ARL er mer aktuell.
Men hvem vet, kanskje de velger Osl av frakt årsaker, håper selvsakt det.

Som gammel ringrev i fly tariffer ville jeg vaere forsiktig med aa trekke konklusjoner fra bookingsystemer....en forklaring paa blodpriser til Kina kan vaere at Korean har svaert fulle fly mellom Korea og Kinesiske destinasjoner OG at de de tjener bedre paa denne trafikken og dermed priser dette markedet - jeg regner med at det du forventer av priser ligger omtrent paa det Korean tar Europa - Soeul , hvilket betyr at den siste strekningen Soeul - Kinesisk Destinasjon i praksis blir gratis....at KE paa denne maaten "beskytter" sine lokale inntekter og / eller inntekter fra andre markeder (f.eks. ligger Kina rundt USD 3-400 over de andre KE destinasjonene naar reisen starter i USA (Jeg undersoekte pris i Prestige)...

En annen ting er hvordan prissystemet blir programmert naar en ny rute skal innfoeres...du skal ikke se bort i fra at naar de aapner OSL kan det vaere svaert konkuranse dyktige priser til Kina....

basejumper
12-01-2010, 23:43
Som gammel ringrev i fly tariffer ville jeg vaere forsiktig med aa trekke konklusjoner fra bookingsystemer....en forklaring paa blodpriser til Kina kan vaere at Korean har svaert fulle fly mellom Korea og Kinesiske destinasjoner OG at de de tjener bedre paa denne trafikken og dermed priser dette markedet - jeg regner med at det du forventer av priser ligger omtrent paa det Korean tar Europa - Soeul , hvilket betyr at den siste strekningen Soeul - Kinesisk Destinasjon i praksis blir gratis....at KE paa denne maaten "beskytter" sine lokale inntekter og / eller inntekter fra andre markeder (f.eks. ligger Kina rundt USD 3-400 over de andre KE destinasjonene naar reisen starter i USA (Jeg undersoekte pris i Prestige)...

En annen ting er hvordan prissystemet blir programmert naar en ny rute skal innfoeres...du skal ikke se bort i fra at naar de aapner OSL kan det vaere svaert konkuranse dyktige priser til Kina....

Du har helt rett, jeg sjekket litt mer og fant ut at de varierte veldig fra div. flyplasser som Amsterdam, og London, jeg fikk alt fra 8000 Euro, til rundt 3000, men de var en del billigere til Korea.
Enig i at de sikkert åpner med spesialtilbud tilrettelagt fra eksempelvis Oslo.

ENGM RAMP
12-01-2010, 23:56
Jeg synes å lese en viss sarkastisk undertone i ditt innlegg, noe jeg synes er leit.


Sarkasme er ikke uventet skyts fra Leppa fra Nord MartinL ;)

Dette er langfra et av 15 rykter hevet på veggen. Flere av oss har hørt dette, fra ulike hold, inkludert undertegnede som hørte det fra svært uventet hold, så jeg tror ikke dette ryktet bør legges død med gang fordi man får en mail i postkassa fra Korean Air...

I might be wrong, but I might be right as well....

dc-8-63
12-01-2010, 23:59
Som gammel ringrev i fly tariffer ville jeg vaere forsiktig med aa trekke konklusjoner fra bookingsystemer....en forklaring paa blodpriser til Kina kan vaere at Korean har svaert fulle fly mellom Korea og Kinesiske destinasjoner OG at de de tjener bedre paa denne trafikken og dermed priser dette markedet - jeg regner med at det du forventer av priser ligger omtrent paa det Korean tar Europa - Soeul , hvilket betyr at den siste strekningen Soeul - Kinesisk Destinasjon i praksis blir gratis....at KE paa denne maaten "beskytter" sine lokale inntekter og / eller inntekter fra andre markeder (f.eks. ligger Kina rundt USD 3-400 over de andre KE destinasjonene naar reisen starter i USA (Jeg undersoekte pris i Prestige)...

En annen ting er hvordan prissystemet blir programmert naar en ny rute skal innfoeres...du skal ikke se bort i fra at naar de aapner OSL kan det vaere svaert konkuranse dyktige priser til Kina....

Og ikke alle oss her borte i vest deler Tommy's pessimisme....Tommy faar eget bord paa The Harbour Public House...:lol: