View Full Version : Ryanair eller Norwegian
svgspotter
28-11-2009, 22:21
Kommer DY til å bli større enn Ryanair? :8: Hvor mye større er Ryanair en DY?
Ryanair har i dag 202 fly og ekspanderer fortsatt kraftig. Nei - DY kommer neppe særlig over knehøyden på Ryanair.
Og jeg tror heller ikke Kjos er så dum at han prøver å bli så stor og gå i klinsj med FR. Selv om DY har ekspandert mer enn man kunne forestille seg tilbake i 2002 da de startet med seks fly...
ENGM RAMP
29-11-2009, 15:34
tilbake i 2002 da de startet med seks fly...
De startet vel med 3 eller 4 vel? :) Deriblant ett innleid fra Braathen's
RampSnake
30-11-2009, 01:37
De startet med 6 fly (fem 733 og en 735).
De startet med 6 fly (fem 733 og en 735).
Feil igjen. :p De startet med bl.a. en 734 leid in fra Futura og en 73-ett-eller-annet fra Channel Expres var det vel.
Feil igjen. :p De startet med bl.a. en 734 leid in fra Futura og en 73-ett-eller-annet fra Channel Expres var det vel.
Enda mer feil;) Ved slutten av 2002 hadde Norwegian 6 stk -300 (LN-KKF/KKG/KKH/KKI/KKJ og KKL) 1 stk -500 (LN-BRU). Ingen av dem leid inn fra verken Futura eller Channel Ex.:rolleyes:
Hvorfor ikke ta det fra hestens egen munn? ;)
Over en periode på tre måneder inngikk Norwegian en leasingkontrakt for seks Boeing 737-300-fly og økte antallet ansatte fra 110 til 294. 30. august 2002 fikk Norwegian driftstillatelse for Boeing 737-flyene, og det første flyet tok av til fastsatt tid to dager senere.
http://www.norwegian.no/om-norwegian/fakta1/historien/
Imidlertid er nok visse detaljer utelatt. De hadde ved oppstart en innleid 737-500 og det var vel også en Channel Express-maskin i bruk de første dagene.
Ergelig at Airpics-forumet er borte - der var dette beskrevet dag for dag omtrent ...
Det er da en webside med litt mer informasjon ;)
737-500 - LN-BRU - 5. august 2002-10. mai 2003 - leased from ILFC - Thor Heyerdahl#1
737-300 - G-CELU - 1. september 2002-2. desember 2002 - wet-leased from Channel Express
737-400 - EC-IFN - 2. september 2002-13. desember 2002 - wet-leased from Futura Intl.
Det var disse tre som hjalp til i oppstarten, neste wet-lease kom i begynnelsen av 2004. På oppstartsdagen var KKF og KKJ klar og fra den 3. september ble KKL med på laget. De tre neste 300 kom i løpet av november og desember 2002 (KKI, KKH, KKG) og gjorde at de to wet-leased 300 og 400 kunne sendes tilbake.
Mer her: http://www.plane-spotter.com/Airlines/Norwegian/index.htm
Knapper og Glansbilder kan nå diskuteres her:
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=55492