View Full Version : KLM i Norge, og tollbehandling på OSL
Jeg fortrekker å fly via AMS uansett om det kommer en terminal til eller ikke på OSL. ;)
Ja vel? Syns ikke det var så veldig off-topic. Artikkelen omhandlet jo KLM sin posisjon i Norge.
Nei, den handler om Avinorkonferansen, OSL og byggingen av T2.
Ja det gjør den men også KLM:
Hollandsk koloni
For de 42 avinorflyplassene som ikke tjener penger kan det dessuten bli dramatisk dersom OSL tjener mindre penger og Avinor får mindre handlingsrom til kryssubsidiering.
Lien ser tegn til at for eksempel Amsterdam lufthavn Schiphol er i ferd med å ta opp konkurransen med OSL om å være hub for norske utenlandsreisende.
– KLM har vært smarte og har hver natt seks fly på overnatting i seks norske byer som flyr første bølge inn til Nederland hver morgen. Litt humoristisk kan vi se på dette som et forsøk på rekolonisering av Norge, sa Lian.
Hentet fra: http://www.tu.no/bygg/article229920.ece
Det som er så forbaska irriterande med OSL som hub, er at om du har ein annan norsk destinasjon som siste stopp, må du ut av sikker sone og gå gjennom den forbaska sikkerhetskontrollen igjen. Dette er så tragisk, at det er laaaangt bedre å bruka ein utanlandsk hub. Kvifor kan ikkje OSL sette opp toll på sikker sone??
Fordi du kan ha hatt en kniv i kofferten som du tok ut før du leverte kofferten igjen... Bare et eksempel, men det forklarer ihvertfall det med tollklarering innforbi sikker sone på OSL.
Men det kunne vel vært mulig å hatt tollklarering på endestasjon?
Det som er så forbaska irriterande med OSL som hub, er at om du har ein annan norsk destinasjon som siste stopp, må du ut av sikker sone og gå gjennom den forbaska sikkerhetskontrollen igjen. Dette er så tragisk, at det er laaaangt bedre å bruka ein utanlandsk hub. Kvifor kan ikkje OSL sette opp toll på sikker sone??
Toll på sikker sone blir vanskelig, fordi du må identifisere bagasjen din - og da er du jo plutselig mulig uren igjen.
Men utover det er jeg helt enig, i at man bør kunne finne en løsning ala den svenske(forbeholdt SAS-SAS connections) hvor tollklarering fortsatt skjer på første destinasjon, men uten at du må finne bagasjen din. Jeg ser at det kan bli problematisk om man må ha tollere på vakt på alle norske kortbanelufthavner, slik man i teorien må dersom man skal kunne tollklarere på final destination.
Toll på sikker sone blir vanskelig, fordi du må identifisere bagasjen din - og da er du jo plutselig mulig uren igjen.
Eg vil jo påstå at dette er det som er kilden til problemet. Eg MÅ jo identifisera bagasjen slik det er no -eg vil feks reise FRA-OSL-TRD, sidan FRA-TRD ikkje er oppretta. Når eg då MÅ gjennom toll/bagasje-klarering fordi det ikkje er toll på sikker sone, så er det jo tåpelig. Og kva dersom eg reiser utan bagasje -feks bare håndbagasje -då har eg jo ikkje noko behov for å absolutt gå gjennom bagasjeklarering. Då vil eg bare handle tollfrie varer og gå på transfer til domestic gate. Men, slik det er no, må eg gjennom security på nytt. Slik kan jo i verstefall ta 1 time ekstra.
The Ticketor
28-11-2009, 17:57
Enig med deg om at det er en dårlig løsning, men om dette tar deg én time ekstra, vel da har du tatt deg en grundig sightseeingtur på veien.
Tollproblematikken er vel godt debatert her inne allerede, og diverse byråkrater og politikere jobber (etter sigende) mot en løsning.
Tollproblematikken er vel godt debatert her inne allerede, og diverse byråkrater og politikere jobber (etter sigende) mot en løsning.
Håper de snart finner ut av dette. Kan ikke skjønne at det er så vanskelig å innføre en slik ordning, siden dette jo har fungert rundt omkring i Europa i lang tid.
Jeg er blant dem som gjerne benytter KLM, eller evt. SK via CPH for å unngå OSL på hjemturen. Det er et mareritt når du kommer hjem og har en time på deg til å ta ut bags og gjennom hele den lange prosessen en gang til.
Er rimelig overbevist om at den nye ordningen vil gi en merkbar positiv effekt for OSL og norske selskaper!
Håper de snart finner ut av dette. Kan ikke skjønne at det er så vanskelig å innføre en slik ordning, siden dette jo har fungert rundt omkring i Europa i lang tid.
I Europa finner man smidige løsninger på problematiske regler, her hjemme leter man etter regler som kan stoppe smidige løsninger :rolleyes:
Enig med deg om at det er en dårlig løsning, men om dette tar deg én time ekstra, vel da har du tatt deg en grundig sightseeingtur på veien.
Eg skal ikkje blåse på ein godt debattert sak, sightseeing på OSL er ok første gongen, men når du er innom OSL 2 gonger i veka, så er nok ikkje den ekstra timen noko særlig.
Eg skal ikkje blåse på ein godt debattert sak, sightseeing på OSL er ok første gongen, men når du er innom OSL 2 gonger i veka, så er nok ikkje den ekstra timen noko særlig.
En halvtime burde vel være nok...
En halvtime burde vel være nok...
Tja. Det er jo tre ting man skal gjøre med mulighet for kø og venting for alle tre:
1. Hente egen bagasje.
2. Levere bagasjen på bagdrop i etasjen over.
3. Sikkerhetskontroll.
En halvtime bare i sikkerhetskontrollen på Gardermoen har jeg jo opplevd, selv om dette sikkert er utenom det vanlige. Uansett blir dette en stressfaktor som man helst unngår hvis man kan. Særlig etter en allerede lang reise.
KLM har ihvertfall et servicekrav om at first bag on belt skal være der 10 minutter etter landing. Gi bagen 15 minutter. SAS bagdrop mener jeg skal gå på max 5 minutter om bemanning etc er riktig. 20. G4S har vel også et servicekrav om max 10 minutter ventetid i sikkerhetskontrollen, og får vel endog bøter om ventetiden overstiger 15 min. Så bag(15)+bagdrop(5)+security(10)= 30 minutter. Det forutsetter naturlig nok at alt klaffer, men det er faktisk ikke umulig - selv uten stress. Det betyr ikke at jeg ville anbefale en 30 minutter connection utland-innland.
selv uten stress.
Hvor mange ganger har du gjort dette uten at du opplevde det som stress?
Bag har jeg opplevd at har tatt 45 min på OSL i ekstreme tilfeller. 15-20 min i kø på bagdrop er heller ikke unormalt enkelte tider på dagen. Dette kombinert med 15-20min i sikkerhetskontroll, så holder det med en slik tur før en skyr OSL som pesten i fremtiden.
Hvor mange ganger har du gjort dette uten at du opplevde det som stress?
Jeg bor jo ved OSL, så jeg har kun gjort det to ganger selv. Hvis du kun har 30 minutter på deg, er det klart det blir "stress" - da har du ingen marginer - den ser jeg. Men alt over 30 minutter blir sånn sett marginen du kan gå på. Mener jeg har hatt hhv 45 og det som ble til 35 grunnet sent innkommende fly. Sistnevnte gir noe høyere puls enn normalt, det opplever jeg også.
Mener minimum connection time fra utland-innland ble justert opp tidligere i år? Noen som kan sjekke Amadeus - er det 40 minutter?
KLM har ihvertfall et servicekrav om at first bag on belt skal være der 10 minutter etter landing. Gi bagen 15 minutter. SAS bagdrop mener jeg skal gå på max 5 minutter om bemanning etc er riktig. 20. G4S har vel også et servicekrav om max 10 minutter ventetid i sikkerhetskontrollen, og får vel endog bøter om ventetiden overstiger 15 min. Så bag(15)+bagdrop(5)+security(10)= 30 minutter. Det forutsetter naturlig nok at alt klaffer, men det er faktisk ikke umulig - selv uten stress. Det betyr ikke at jeg ville anbefale en 30 minutter connection utland-innland.
Det er forskjell på teori og praksis ift leveransetider -men utan stress kan eg ikkje sei meg samd i. Bare elementet at eg MÅ ta ut bagasjen og droppe på nytt er rett og slett tull og tøys, den kunne like godt vore sendt på transfer til neste destinasjon. TRD-OSL-FRA funker jo fint, og det bare fordi tollen ikkje har betydning for utreise.
Jeg er helt enig i at det er slitsomt å tollklarere bag på første destinasjon - men alternativet som de fleste andre land benytter er jo toll på samtlige flyplasser. Kortbaneflyplassene våre er vel ikke alle klare for tollbehandling. Sverige har en annen løsning fortsatt på teststadiet, og kun med SAS, som virker å passe det norske flyplassnettet bedre. I tillegg gjør jo den tollfrie EU-sonen det hakket enklere, da det er snakk om færre bag som skal tollklareres i Sverige.