PDA

View Full Version : Et par smørsmål ang. Kastrup Lufthavn


Harald Oanes
28-11-2009, 12:02
Jeg kjører en tur helt fra Stavanger, og vil selvsagt da få med meg mest mulig når jeg først har kjørt så langt, har derfor et par spørsmål - og et motto; "det finnes ingen dumme spørsmål, kun dumme svar..." Derfor håper jeg at noen av forumets danske venner, eller andre som har kjennskap kan hjelpe meg litt i planlegging

Kan dere vennligst hjelpe meg med navnene på de mest brukte rullebaner, gjerne med dette bildet som illustrasjon?; http://www.airliners.net/photo//0917814/L/&sid=d872eb695757336b6213d7bfd032404d
Hvilke baner brukes mest, hvis ikke været skulle være noen hindring...?

Finnes noe sted man kan sitte inni bilen og fotografere, f.eks langs Kystvejen? Hvis ikke, er det mulighet for å parkere bilen og trille med kørestol for fotografering, uten av avstanden er for lang (vær-avhengig)?

Risikerer man å få et automat-våpen i nakken når man sitter i en bil og fotograferer grunnet ekstra sikkerhetsoppbud rundt det som skjer i København denne weekenden (4. og 5.12)?

Jeg kjenner jo kun navnet "Flyvergrillen", finnes en plass her hvor man kan fotografere - eller må man sitte hele dagen og spise for å få lov til å fotografere :-) ?

Finnes det plasser i noen av terminal-bygningene hvor man kan fotografere, fra kørestol?

Finnes det et sted på internet hvor man kan bestille sol og blå himmel...? :-)


På forhånd, tusen takk for evt. svar...

hei å hå

H

The Ticketor
28-11-2009, 13:37
Bestiller du den største burgern på Flyvergrillen, så har du påskudd for å sitte der lenge - den er stor!

Fellowship
28-11-2009, 13:56
Det er ikke spiseplikt ved Flyvegrillen :)
Men hvordan tilgjengleligheten er opp til utkikksstedet ved siden av, husker jeg dessverre ikke.

Den helgen med Obama-besøket er sikkert ikke den enkleste helgen, uansett. det er store vinduer i terminal 2 etter security, hvor man ser ut mot plassen mellom pir C og pir B. Gode spisesteder der.

Isbamse
28-11-2009, 15:53
Et annet spørsmål om CPH: I følge kartet her http://en.wikipedia.org/wiki/Copenhagen_Airport er det en av rullebanene som har en forlengelse rett mot terminalbygget. Jeg ville tro at en slik rullebane egentlig bare er brukbar til takeoffs mot sørvest? Landinger fra og takeoffs mot nordøst, ville ikke de komme for nær terminalen, særlig med tanke på uhell? Det samme kunne gjelde landinger fra sørvest pga "faren" for goarounds...?

PointMergeArrival
28-11-2009, 17:14
Bane 12/30 brukes kun når det er for sterk x-wind til at man kan bruke 04/22.
04L til landinger og 04R til avganger, evnt go-arounds flyr over terminalen ( det er nesten 2km fra baneenden til terminalen ).
22L til landinger og 22R til avganger.

Isbamse
28-11-2009, 17:53
Takker - da lærte vi noe i dag også :)

PP
28-11-2009, 20:52
Jeg kjører en tur helt fra Stavanger, og vil selvsagt da få med meg mest mulig når jeg først har kjørt så langt, har derfor et par spørsmål - og et motto; "det finnes ingen dumme spørsmål, kun dumme svar..." Derfor håper jeg at noen av forumets danske venner, eller andre som har kjennskap kan hjelpe meg litt i planlegging

Lad mig se om jeg ikke kan hjælpe lidt...

Kan dere vennligst hjelpe meg med navnene på de mest brukte rullebaner, gjerne med dette bildet som illustrasjon?; http://www.airliners.net/photo//0917814/L/&sid=d872eb695757336b6213d7bfd032404d
Hvilke baner brukes mest, hvis ikke været skulle være noen hindring...?

Mest almindelige konfiguration er landing 22L (over Kystvejen) og start 22R (forbi Flyvergrillen). Men især på denne årstid kan landing 04L og start 04R og ganske ofte forekommer - og i denne situation er der ikke meget ved at være på Kystvejen da de er for højt.

Finnes noe sted man kan sitte inni bilen og fotografere, f.eks langs Kystvejen? Hvis ikke, er det mulighet for å parkere bilen og trille med kørestol for fotografering, uten av avstanden er for lang (vær-avhengig)?

Det er stop og parkeringsforbud på hele Kystvejen og der bliver håndhævet af politiet. Men der er en lille parkeringsplads ved Airland på Kysvejen hvor det er muligt at holde uden problemer og det er gratis. Jeg vedhæfter et lille googlemaps der viser denne parkeringsplads.

Risikerer man å få et automat-våpen i nakken når man sitter i en bil og fotograferer grunnet ekstra sikkerhetsoppbud rundt det som skjer i København denne weekenden (4. og 5.12)?

Jeg tror ikke du skal være bekymret disse dage. Ja COP15 starter d. 4 december, men Obama kommer først d. 9 dec og de resterende statsledere først d. 17-18 dec - hvor der foresten indtil videre er ca. 85 statsledere der har bekræftet deres deltagelse. Mit bud er at det faktiske antal bliver +100.

Jeg kjenner jo kun navnet "Flyvergrillen", finnes en plass her hvor man kan fotografere - eller må man sitte hele dagen og spise for å få lov til å fotografere :-) ?

Ja flyvergrillen er en grillbar der ligger ved siden af bane 04L-22R og som har bygget en jordhøj hvor man kan se udover lufthavnens arealer fra. Desværre er der kun trapper op til selve højen så den er ikke tilgængelig med Kørestol. Der kan dog fotograferes fra deres parkeringsplads men det er gennem hegn og der er buske/pæle i vejen.

Finnes det plasser i noen av terminal-bygningene hvor man kan fotografere, fra kørestol?

Nej kun airside efter security...

Finnes det et sted på internet hvor man kan bestille sol og blå himmel...? :-)

Det er desværre en vare som i december måned er i rest-order :D

Harald Oanes
28-11-2009, 23:09
Tusen takk PP for disse svært nyttige opplysninger. Jeg kan også gå litt med krykker (men ikke lange avstander...), så måske jeg klarer å komme meg opp på forhøyningen til Flyvergrillen. Og skulle du befinne deg der, og vil ha noe å spise eller drikke, så gir jeg...


hei å hå

Harald

ATC-flyradar
28-11-2009, 23:34
Flyvegrillen er ok og kjekt å gp ned til ved at det komer regnbyge. Flyene kommer du ganske nærme ved å stå oppe på spotteområdet. Det finnes krakker der hvor du kan vile også.

Lykke til.