View Full Version : For de som trodde Ryanair dikterte Torp
Torp har styrt Ryanair unna en base i Sandefjord.
Ryanair etablerte flyvninger fra Torp allerede i 1997 og har lenge ønsket å etablere seg med en egen base på flyplassen ved Sandefjord.
– De avtalene vi er blitt presentert for har ikke vært økonomisk forsvarlig for oss å inngå. Derfor har vi i alle år sagt nei til det, sier flyplassjef Alf-Reidar Fjeld ved Sandefjord Lufthavn Torp til Moss Avis.
På Rygge derimot ble baseavtalen fremforhandlet på få uker.
– Hvis du spør meg hvordan det er mulig, så vet jeg ikke svaret på det. Jeg kan snakke for Torp, og vi har aldri vært i nærheten av å lande en baseavtale med Ryanair som ha ville vært kommersielt forsvarlig for oss. For Rygges del får vi håpe at de har fått en bedre avtale, sier Fjeld til avisen.
http://www.standbynews.no/news/7573
Hvem skal man tro mest på? Torp som sier de ikke vil ha FR-base, eller at Ryanair ikke har villet etablere noen base pga. manglende grunnlag? Her er det ikke akkurat anledning til å ettergå uttalelsene.
Hvis erfaring skulle tilsi, så sliter den ene med troverdigheten ;)
Jeg tror på Torp ene og alene for det RYG nok har vært desperate etter å få trafikk.
ren flaks
27-11-2009, 13:46
Enig med storg, tror grad av desperasjon har hatt stor betydning her. Rygge på andre siden av fjorden tar vel neppe bort mye av grunnlaget for FR på Torp uansett. Torp har vært en del av FR veldig lenge og blir nok ikke borte med dette.
Lykke til for Rygge.
Enig i det. Jeg tror Ryanair produktene har satt seg skikkelig på Torp.
Bizflyer
27-11-2009, 14:37
Men kommer FR til å opprettholde trafikk fra begge sidene av fjorden i årene fremover, eller kommer de til å satse ene og alene fra Rygge?
BF:cool2
Men kommer FR til å opprettholde trafikk fra begge sidene av fjorden i årene fremover, eller kommer de til å satse ene og alene fra Rygge?
BF:cool2
Tjener de penger på Torp fortsetter de å fly fra Torp. Der er jo Ryanair ganske greie å forholde seg til. De vil tjene penger, og bryr seg ikke så mye om hvor.
Torp som sier de ikke vil ha FR-base
Hvor ser du at de ikke vil ha? Slik jeg leser det har de sagt nei da avtalene har vært for dårlige for Torp sin del.
Men Olav Thon inne på eiersiden på RSL, skulle det ikke forundre meg om Olav har deltatt i disse forhandlingene, og ev. subsidiert FR-basen.....
Men Olav Thon inne på eiersiden på RSL, skulle det ikke forundre meg om Olav har deltatt i disse forhandlingene, og ev. subsidiert FR-basen.....
Det kan godt være at RYG ikke tjener penger på avtalen. Men hva er alternativet? De tjener vel neppe penger med den trafikken flyplassen har hatt siden oppstarten heller. Nå kommer en gigant inn og satser stort, og det er helt sikkert fristende å ta inn den kontrakten selv om prisen er presset til ytterpunktet og helst litt over.
Olav Thon som er tungt inne på eiersiden i RYG har vel sikkert også fremforhandlet en avtale med overnatting med Ryanair. Hvis så er, kommer ihvertfall han godt ut av det.
Thon og O Leary er to luringer begge to: En ulv i fåreklær, en ulv i ulveklær.
Gulboble
29-11-2009, 12:21
Jeg trodde det var staten (Les: Luftforsvaret) som eide Rygge flystasjon. Hvem subsidierer egentlig hvem her?
Hvem skal man tro mest på? Torp som sier de ikke vil ha FR-base, eller at Ryanair ikke har villet etablere noen base pga. manglende grunnlag? Her er det ikke akkurat anledning til å ettergå uttalelsene.
TRf vil sikkert ha bsae om FR betaler nok - mens FR ikke vil betale så mye som TRF vil ha, derfor vil de ikke ha base der. It's all about the money...?
Jeg trodde det var staten (Les: Luftforsvaret) som eide Rygge flystasjon. Hvem subsidierer egentlig hvem her?
Flystasjonen tilhører forsvaret, mens den sivile delen er privateid av blant annet Thon og Orkla
VoiceCom
30-11-2009, 13:06
Flystasjonen tilhører forsvaret, mens den sivile delen er privateid av blant annet Thon og Orkla
Det er Forsvarsbygg som er grunneier for hele flyplassen. Luftforsvaret har konsesjon for flyplassen mens RSL leier (av Forsvarsbygg?) arealer og bruk av flyplassen og eier terminalbygg og parkeringshus.
Fra http://www.ryg.no/kat/000106.asp:
Det er Luftforsvaret som er gitt konsesjon for å drive sivil flytrafikk fra Rygge. 137 Luftving på Rygge flystasjon er på vegne av genralinspektøren for Luftforsvaret operativt ansvarlig for Moss Lufthavn Rygge. Sjef 137 Luftving er Flyplassjef for Moss Lufthavn Rygge og er ansvarlig for at flyplassens utforming og bakketjeneste til enhver tid tilfredsstiller Luftfartstilsynet og flyplassoperatørens (137 Luftvings) egne krav.
Forsvarsbygg er grunneier, mens Rygge sivile lufthavn AS (se under) eier terminalbygget og parkeringsanlegget.
Se også http://www.mil.no/luft/mlr/start/;jsessionid=RKQ0ANUY5WH2ZQFIZYGSFEQ?_requestid=603 81
RSL eies av Thon Holding AS (40%), Orkla Eiendom AS (40%), Østfold Energi AS (15%) og Østfold fylkeskommune (5%).
Forsvarsbygg er grunneier, mens Rygge sivile lufthavn AS (se under) eier terminalbygget og parkeringsanlegget.
Det var egentlig det jeg mente ;)
Hørte idag at Ryanair skal etablere en base i Barcelona i september mens basen deres i Praha skal vel sikkert legges ned i oktober pga uenigheter om avgifter og slikt.
Hva er det som egentlig skal til for at Ryanair eller et annet flyselskap skal kunne opprette en base som i f.eks. Rygge? Hvilke fordeler skal Ryanair ha for det? Hvilke ulemper er det med baseavtaler? Er det slik at dersom Ryanair skal opprette en baseavtale i en plass så skal de ha deler av parkerings- og taxfreeinntektene eller andre inntekter som et flyplass får?