PDA

View Full Version : Oppdatering vedrørende besøket til Obama og Air Force One

SK917
26-11-2009, 14:23
Jeg kan opplyse om at NSFF i dag har hatt samtaler med politiet på Gardermoen etter at de i går hadde et møte hvor muligheten for å kunne se på landingen eller kunne få en liten titt ble tatt opp.

Konklusjonen er at hele vest siden med vestre rullebane blir steng i det aktuelle tidsrommet når flyet skal lande og påfølgende dager ta av. Det blir ikke mulig å stå langs gjerdet/området på vestre side i dette tidsrommet, dvs. i en god stund før og etter at flyet kommer.

Det blir helt avstengt fra Flysamlingen videre oppover til GA-Terminalen, utkissplattformen ved SAS-Museet og videre opp til vollen. Ingen av disse stedene vil det bli mulig å ferdes.

Politiet er klare i sin tale; glem å ta turen til Gardermoen for å forsøke å se flyet lande og ta av!

Samtidig vil vi opplyse om at NSFF er veldig fornøyde med at Politiet og OSL har tatt henvendelsen om å få til et mulig sted å stå seriøst og behandlet det på en veldig profesjonell måte. De beklager at dette måtte bli sånn denne gangen men håper det ikke vil skape et dårlig forhold mellom NSFFs medlemmer og OSL/ Politiet som har et godt samarbeide.

Dette til informasjon

Styret NSFF
www.flyspotter.net

oddi
26-11-2009, 14:30
Jeg tar turen den 10 desember uansett hva de sier !!

Aleksander Maaland
26-11-2009, 15:11
Helt på tryne.

De kommer med store maskiner og trenger seg inn på landet. Så får vi ikke se. Skulle ikke være noe problem...

Glenn
26-11-2009, 15:40
Helt på tryne.

De kommer med store maskiner og trenger seg inn på landet. Så får vi ikke se. Skulle ikke være noe problem...

Det hele handler om sikkerhet, sånn vil det alltid være. Terror kan skje i Norge også. Vi får bare respektere det.

Sikkerhet kommer alltid i første rekke.

BSSW
26-11-2009, 15:52
Et tips er å stå helt ytterst i innenlandsdelen av terminalen. Det blir gjennom vindu, men er da bedre enn ingenting?

Der nekter neppe politiet dere å stå ;)

hakon1gz
26-11-2009, 16:36
Stenge vestresiden, hmm.. Hva med å stå på gangveien langs med 35 i sørenden? Evt langs veien mot Trandum hvis det blir landing fra nord?

espeno
26-11-2009, 20:02
Stenge vestresiden, hmm.. Hva med å stå på gangveien langs med 35 i sørenden? Evt langs veien mot Trandum hvis det blir landing fra nord?

Politiet er klare i sin tale; glem å ta turen til Gardermoen for å forsøke å se flyet lande og ta av!

Eventuelt kan man bare respektere politiets beskjed?

Aleksander Maaland
26-11-2009, 22:09
Eventuelt kan man bare respektere politiets beskjed?

Flybilletter bestilt.

Airbus 330
26-11-2009, 22:51
Det vil nok være muligheter for å ta bilder av den fra vollen ved 19R mens den står parkert ved MIL regner vi med.

Mats Danielsen
26-11-2009, 23:27
Guys? SAS-hotellet ftw!

sirpjalle
27-11-2009, 11:08
Vil nå tro at det vil være skjerpings der og? Er du på flyplassen har du liksom gått igjennom sikkerhetskontrollen...... ^_^

Aleksander Maaland
27-11-2009, 15:09
Guys? SAS-hotellet ftw!

Kan vi ikke snakke med dem:)?

Bizflyer
27-11-2009, 15:51
Hva med det nye runway hotellet? De må da ha rom med vindu mot rullebanen. Bare dumt om det lander på den andre rullebanen da! :rolleyes:

BF:cool2

Discus
27-11-2009, 16:00
Hva med det nye runway hotellet? De må da ha rom med vindu mot rullebanen. Bare dumt om det lander på den andre rullebanen da! :rolleyes:

Og så er det en mnd forsent - åpner 10. januar: http://forum.scanair.no/showpost.php?p=440189&postcount=8

Lennart
28-11-2009, 22:40

Fy faen for en kommentar.
Flyet skal nå bli sett og fotografert uansett hva polti sier :headbang

Kanskje noen kan si HVOR en kan stå når de tar av ? Skal nå få dette sirkuset på brikken med min 100-400 linse den 11 desember

Martin
28-11-2009, 22:57
Fy faen for en kommentar.
Flyet skal nå bli sett og fotografert uansett hva polti sier :headbang

Kanskje noen kan si HVOR en kan stå når de tar av ? Skal nå få dette sirkuset på brikken med min 100-400 linse den 11 desember

I følge politiet: Ingen steder. Jeg mener at å høre på politiet er en relativt fornuftig ting..

Lennart
28-11-2009, 23:05
I følge politiet: Ingen steder. Jeg mener at å høre på politiet er en relativt fornuftig ting..

Og Martin er alltid like hyggelig

Martin
28-11-2009, 23:14
Og Martin er alltid like hyggelig

Hyggelig at du synes det :)

LN-MOW
28-11-2009, 23:15
Å krangle med en politistyrke som allerede er på nervesammenbruddets rand slår meg ikke som noen spesielt god ide ... men for all del - knock yourself out! :rolleyes:

baselutvann
28-11-2009, 23:24
hørt rykter om at politiet vill annmelde alle som ikke er kvalikifiserte nok til å ta bilder eller komme innenfor sonen som politiet sier er risikosonen! men som sagt BARE RYKTER, kan ikke bekrefte eller avkrefte dette!

espeno
28-11-2009, 23:28
Det hele koker vel ned til at av og til bør sunn fornuft / respekt for "ordensmakten" komme forran "sykelige" behov for å "feste noe på brikken".

Jeg skulle mer enn gjerne tatt bilder av flyet om det hadde passet seg og var mulig, men når man får så pass klar beskjed så bør det være rimelig enkelt å forstå at man skal holde seg borte?

Airbus 330
28-11-2009, 23:59
Vi i NSFF har fått klar beskjed om at alle som nærmer seg vestre bane blir bortvist til flyet hans har landet og han er på vei ned til Oslo sentrum.
Samme gjelder når han skal dra også, om det blir den 10 eller 11 desember.
Men er det noen som kjeder seg litt og vil ha litt action, så be my guest....

Lennart
29-11-2009, 00:49
Eg kan godt stå ved østre bane om det er lovlig
Tviler sterkt på at eg er den eneste som tar turen til Oslo disse dagene

Jens W
29-11-2009, 03:01
Med fare for å banne litt i kirka; det er "bare" en 747... (eller to)
Poenget mitt; hvorfor går dere mann av huse, bare fordi det er USAFs 747 vs f.eks. Sundts eller Koreans 747?
Jeg tenker da særlig på dere som faktisk bruker penger og tid på å fly inn fra SVG, BGO, TOS, SVO eller hvor dere nå kommer fra for å se kjerra.

Egenes
29-11-2009, 05:04
Poenget mitt; hvorfor går dere mann av huse, bare fordi det er USAFs 747 vs f.eks. Sundts eller Koreans 747?
Blir vell det samme som og sammenligne hvorfor vi vil dra til SVG når det er en A330 der..
For det er ikke dagligdags (eller burde man sagt årligdags?). Hvor ofte har du sett USAF 747 vs Korean på ENGM? Jeg har aldri. (Nei, jeg var der ikke).

Twin Otter
29-11-2009, 06:31
Med fare for å banne litt i kirka; det er "bare" en 747... (eller to)
Jeg tenker da særlig på dere som faktisk bruker penger og tid på å fly inn fra SVG, BGO, TOS, SVO eller hvor dere nå kommer fra for å se kjerra.

Endelig en fornuftig replikk i dette hysteriet.

Jens W
29-11-2009, 08:20
Blir vell det samme som og sammenligne hvorfor vi vil dra til SVG når det er en A330 der..
For det er ikke dagligdags (eller burde man sagt årligdags?). Hvor ofte har du sett USAF 747 vs Korean på ENGM? Jeg har aldri. (Nei, jeg var der ikke).

Nei, det blir det ikke.
Kommer det en A330 så er det ENKELT for deg å dra dit å knipse/se på kjerra, på samme måte som det hadde vært enkelt for meg å knipse samme luftbuss om den kom til Værnes.

Nei, her har politiet klart sagt sitt (og jeg er HELT uenig i hysteriet, men det er en annen debatt) og politiets ord er lov (sånn ca), så hvis dere velger å trosse dette og faktisk trosse denne klare og konsiste meldingen, så får ingen av dere minste lille dråpe sympati fra meg i allefall.
Og vær så snill, ødelegg for faen ikke for de av oss som klarer å følge lover og regler når vi vil knipse fly..

hakon1gz
29-11-2009, 09:14
Hvis de lander fra sør og man har et kamera med god zoom, kan man stå på Gjerdrum, f.eks bak Rimi'n ellerno. Regner med det er lite politi der. :)

Egenes
29-11-2009, 09:22
Hehe. Ikke misforstå meg, personlig syns jeg hele prosjektet med og ta bilder av´n er dødfødt. Men hvis noen faktisk ønsker og bruke noen lapper på og se og evt. prøve og få knipsa´n så applauderer jeg det!
Da har en jo greie forel.. kremt, stor flyinteresse :lol:

Men det jeg sier om A330 er hvis du går inn i basicsene. Hvis du eksluderer transport (det vil si, jeg bruker jo lengre tid på og komme meg ut på flyplassen, enn nax gjør til OSL).
Sist gang jeg så en A330 på Sola, så var det Israir som var på charter. Det var i fjor (?). Og sist det var en på TRD var i sommer?
Blir jo lett myldring fra fjern og nær (i distriktet) når det kommer noe som ikke er vanlig.
F. eks så skal jeg, og flere andre ut for og se på LOT og Hamburg Airlines som er charter fra henholdsvis SZZ og FKB.

BTW, ville det ikke gått ann og stått ved veien og tatt "Dictator Xpress 1" underifra ved landing?

hakon1gz
29-11-2009, 09:34
Ved veien der er den nok litt for lavt til at amerikanerne føler seg trygg på at noen står der, men som jeg sa i min forrige post kan man stå på Gjerdrum der den er noe høyere opp da det er 6,5km sør for foten av 01L. Men med en god zoom vil det nok gå helt fint vil jeg tro. :)

SpottAir
29-11-2009, 09:44
Obama er en mann! Hvorfor skal noen ha lyst til å skyte han?????

JoeW
29-11-2009, 11:45
Jeg spotter ikke selv, men å følge politiets anbefaling må da absolutt være det beste. Hvorfor legge seg ut med et politi i høy beredskap hvis man ikke må?

Aleksander Maaland
30-11-2009, 13:58
Jeg drar Torsdag 10 des. Da har han jo allerede landet. Da har jeg jo hele dagen på å få gode bilder av mange stilleståenes maskiner ++:nor!

Hpkris
30-11-2009, 15:44
Soppen lander jo på kveldn, og skulle ikke forundre meg at de parkerer noe annet foran slik at det blir helt umulig å ta bilder av flyet. Ja de overreagerer til de grader når det gjelder han Obama saken, men overnervøse secret service agenter og norsk politi er vel heller ikke noe å spøke med????

Aleksander Maaland
30-11-2009, 15:55
Soppen lander jo på kveldn, og skulle ikke forundre meg at de parkerer noe annet foran slik at det blir helt umulig å ta bilder av flyet. Ja de overreagerer til de grader når det gjelder han Obama saken, men overnervøse secret service agenter og norsk politi er vel heller ikke noe å spøke med????

Angrer..:(

Hvorfor kan ikke politiet gi oss en eller annen form for tillatelse. ?:S

Å si nei til NSFF er tull.

Vi kunne hat politi eskorte elelr hva som helst.

Norge overdriver alltid. Det er det med sikkerhet.

Hpkris
30-11-2009, 15:59
Angrer..:(

Vi kunne hat politi eskorte elelr hva som helst.

Norge overdriver alltid. Det er det med sikkerhet.

Helt enig :)
De kunne lagd et opplegg der vi fikk feks 5 min til å knipse eller noe. Men spørs vel hva norsk politi har å si kontra secret service... Tror det ligger mye der.

LN-MOW
30-11-2009, 16:03
Tror dette er en avgjøelse tatt av norsk politi. Secret Service er neppe så langt nede i detaljplanleggingen ..

gustavf
30-11-2009, 16:12

Politiet har funnet ut at de trenger ei sikkerhetssone. Da kan vi anta at alle og alt som skal innenfor denne sona på et eller annet vis må kontrolleres. Politiet samler sammen så mye mannskap for dette besøket at det ganske klart går utover normale politioppgaver andre steder.

Da blir de naturlige spørsmålene: Fra hvilke politidsitrikt ville du hentet inn flere personer, slik at NSFF kunne fått mulighet til å fotografere? Hvilke arbeidsoppgaver mener du at disse i så fall ikke skal utføre på hjemstedet?

hakon1gz
30-11-2009, 16:52
Vil det være mulig for NSFF å finne ut om det vil være mulig å fotografere under landing/takeoff med frakterne? Evt. ankomsttider?

Aleksander Maaland
30-11-2009, 17:36
Politiet har funnet ut at de trenger ei sikkerhetssone. Da kan vi anta at alle og alt som skal innenfor denne sona på et eller annet vis må kontrolleres. Politiet samler sammen så mye mannskap for dette besøket at det ganske klart går utover normale politioppgaver andre steder.

Da blir de naturlige spørsmålene: Fra hvilke politidsitrikt ville du hentet inn flere personer, slik at NSFF kunne fått mulighet til å fotografere? Hvilke arbeidsoppgaver mener du at disse i så fall ikke skal utføre på hjemstedet?

Rogaland politidestrikt(Y)

Hallo!? De henter styrker fra hele landet. Hadde ikke trengt mer en to politi for og passe på x stk flygeeks;)

VC-10
30-11-2009, 19:22
Dere må selvfølgelig gjøre hva dere vil, men å dra til OSL denne dagen er selvfølgelig ikke lurt. Politiet vil være skvetne og på alerten, og når de har gitt så klar beskjed som de her har gjort, så tror jeg det vil være fornuftig å høre på dette.
Når det gjelder både den vanlige spotter og NSFF, så er nok det noe politiet gir blanke .... i. Dette ligger helt sikkert mange hakk under det som er absolutt lavest prioritert disse dagene - GLEM DET!!!

Someone
30-11-2009, 19:30
Hallo!? De henter styrker fra hele landet. Hadde ikke trengt mer en to politi for og passe på x stk flygeeks;)

Og hvor skal disse komme fra? Ikke bare henter/tømmer de hele Norge for politistyrker under besøket slik at annet viktig arbeid blir nedprioritert. Å hente inn ytterligere et par mann for å gjete noen spottere er da ikke noe man kan prioritere....

Savipix
30-11-2009, 20:09
En sak borde folket här förstå och det är att bristande respekt mot vad polisen säger (nu när det har kommit en förhandsvarning) KAN förstöra framtida evenemang och dialog med ordningsmakten. För er egen och andra spotters skull, respektera vad "Onkel Politi" säger. Det förenklar för er själva och andra!!

sail4fun
30-11-2009, 20:27
Hvorfor gjøre det så vannskelig ?
Kjøp en fullt refunderbaer bilett til siste avgang til England den aktuelle dagen.
Så kan man vel gå i terminalen som man vil hele veien fra WF gatene og inn i NON Schengen området , tørt og varmt. Når man har sett det man vil så kan man vel bare gå ut og claime refusjon, eller booke om til den dagen Obama skal reise ?

Hickok
30-11-2009, 20:37
Tja, ikke nødvendig med billett. Bare å vise EB kortet ved utland og si "Stockholm". Holder lenge det.

Discus
30-11-2009, 20:46
Tja, ikke nødvendig med billett. Bare å vise EB kortet ved utland og si "Stockholm". Holder lenge det.
Ikke inn i non-Schengen, men der er jo utsikten begrenset også pga solskjermingen (eller hva det er) i enden

baselutvann
30-11-2009, 20:59
Tenk på spotterners rykte for svingene! vil ikke ha noe stempel på at vi er forbrytere hengende over oss!

Aleksander Maaland
30-11-2009, 21:09
Jeg drar uansett. Billetter er bestilt.

Driver selvfølgelig ikke å bryter regler osv men jeg drar nå over å ser hva jeg får til. Får ihvertfall bilder av frakterne på dagen der borte.

Er bare skuffet over at Politi og OSL ikke tar mer hensyn til oss spottere og finner noen muligheter til oss. Alt er bare negativt..

Martin
30-11-2009, 21:19
Jeg er faktisk imponert over at skolene tydeligvis gir elever fri for å dra til OSL, jeg..

gustavf
30-11-2009, 21:19
Er bare skuffet over at Politi og OSL ikke tar mer hensyn til oss spottere og finner noen muligheter til oss. Alt er bare negativt..

Slutt å syte! Get a life!

Dette besøket fører til betydelige ulemper for flere hundre tusen mennesker som, i større eller mindre grad, kommer til å bli forhindret fra å leve sitt normale liv disse dagene. Da bør faktisk det å prioritere tilrettelegging for å la noen hobbyfotografer ta bilde av et fly være ganske langt ned på lista. Det tror jeg du også skjønner, om du bare tenker litt etter.

(Måtte bare få det ut.)

Aleksander Maaland
30-11-2009, 21:37
Jeg er faktisk imponert over at skolene tydeligvis gir elever fri for å dra til OSL, jeg..
De bryr seg visst om oss:D

Slutt å syte! Get a life!

Dette besøket fører til betydelige ulemper for flere hundre tusen mennesker som, i større eller mindre grad, kommer til å bli forhindret fra å leve sitt normale liv disse dagene. Da bør faktisk det å prioritere tilrettelegging for å la noen hobbyfotografer ta bilde av et fly være ganske langt ned på lista. Det tror jeg du også skjønner, om du bare tenker litt etter.

(Måtte bare få det ut.)
JA!

Men er det garanti for at du ser B747-vc25 mer enn to ganger i livet?

Det er faktiskt et ganske fasinerende fly selv om det "bare" er en 747.

gustavf
30-11-2009, 21:45
Men er det garanti for at du ser B747-vc25 mer enn to ganger i livet?

Den er vel fint liten, og jeg skjønner at du og andre har lyst til å se det og ta bilde av det. Det er noe annet enn å forvente at det blir brukt betydelige ressurser for at du skal få se den på nært hold.

Fellowship
30-11-2009, 21:52
Og om den kommer i mørket (hvilket det vel er ganske stor sjanse for..) så er det å få tatt bilde bare noe vi kan glemme..

VC-10
30-11-2009, 21:58
De bryr seg visst om oss:D

Det er faktiskt et ganske fasinerende fly selv om det "bare" er en 747.

Om noen år kommer den sikkert på et visst museum i Seattle eller kanskje i Washington, og da kan du se den så mye du vil, og sikkert også komme inn i den :spin

Jens W
30-11-2009, 22:36
Og vær så snill, ødelegg for faen ikke for de av oss som klarer å følge lover og regler når vi vil knipse fly..

E För er egen och andra spotters skull, respektera vad "Onkel Politi" säger. Det förenklar för er själva och andra!!

Tenk på spotterners rykte for svingene! vil ikke ha noe stempel på at vi er forbrytere hengende over oss!
Jeg fremhever meg selv og par til igjen jeg, det å bedrive spotting er vanskelig nok som det er til tider.

Airbus 330
30-11-2009, 22:39
Jeg drar uansett. Billetter er bestilt.

Driver selvfølgelig ikke å bryter regler osv men jeg drar nå over å ser hva jeg får til. Får ihvertfall bilder av frakterne på dagen der borte.

Frakterne slipper av lasten og reiser igjen, de vil ikke stå ved MIL mens Obama er i byen er det blitt fortalt.

Discus
30-11-2009, 22:39
Jeg fremhever meg selv og par til igjen jeg, det å bedrive spotting er vanskelig nok som det er til tider.
Ingen som er uenige i det, tror jeg, men det er ingen folkerett.

Lennart
30-11-2009, 23:20
Det virker som om dere østlendinger vil ha hele sirkuset for dere selv der borte,
makan til skriking at vi må holdes oss borte, sku nesten tro der fikk betalt for å holde oss borte.
Eg driter i det dere sier, eg reiser uansett faen hva dere sier her inne ,
Om eg står inni terminalen eller på andre vollen er opp til meg

Thomas
30-11-2009, 23:30
Det virker som om dere østlendinger vil ha hele sirkuset for dere selv der borte,
makan til skriking at vi må holdes oss borte, sku nesten tro der fikk betalt for å holde oss borte.

Små barn store gleder, hvor paranoid går det ann å bli?

Men ja, vi vil ha det for oss selv.. spesielt vi som sitter inne å kan følge sirkuset via OSL sine kameraer i diverse master rundt om å plassen.

Sats på og bli anmeldt dere, så blir det fangetransport på siddissene tilbake til det glade sydvestland.. Go' jakt! :rolleyes:

Martin
30-11-2009, 23:34
Jeg har ikke nektet noen å reise jeg, men har bare kommet med noen velmenende råd om at det kan bli en litt skuffende bomtur å komme helt fra Stavanger uten å få det man kom dit for. Det er politiet som har sagt at man kan glemme å ta turen for å se flyet ta av eller lande, og jeg har nevnt tidligere at det kan lønne seg å høre på de.

Om det f.eks. er mulig å fotografere det fra vollen når det står parkert, så er alle for min del hjertelig velkomne til å ta turen dit og ta bilde.

wf145
30-11-2009, 23:37
:old
Då foreslår eg at samtlege debattantar tek seg tre prozac og roar seg kraftig ned, og sporar tråden attende til tema. Takk.

Tommy777
01-12-2009, 03:12
:old
Då foreslår eg at samtlege debattantar tek seg tre prozac og roar seg kraftig ned, og sporar tråden attende til tema. Takk.

Holder det?? :D

Holy smokes, folkens... Flyet staar i Chicago minst en gang i maaneden og kommer alltid paa short final rett over kontortaket mitt (400 fot over) og staar parkert paa ett sted der flyet kan fotograferes fra masse forskjellige vinkler. Ta med noen tuber Mills Ekte Majones og kom paa besoek saa skal jeg soerge for at den kommer paa brikka di :rolleyes:

Mats Danielsen
01-12-2009, 17:54
Ta med noen tuber Mills Ekte Majones og kom paa besoek saa skal jeg soerge for at den kommer paa brikka di :rolleyes:

Vurderes veldig sterkt, når passer det?

Airbus 330
01-12-2009, 19:27

Seriøst Lennart, tror du virkelig NSFF sier dette her for morro skyld slik at vi får denne "morroa" for oss selv?
Men drit gjerne i hva du vil, men vi i NSFF bare VIDEREFORMIDLER det Politiet sier til oss om hva som skjer og vil skje under landing/avgang ved Obamas besøk.
Ikke kom å si at vi ikke advarte deg eller andre mot å prøve å få bilder av flyet ved landing eller avgang hvis du blir avvist eller anholdt og ikke får dine bilder. :old

Men hvis du leser igjen det vi sier, så er det kun vestre bane og områdene rundt der som blir stengt, ikke østre bane eller inne på terminalen. Der kan du ta så mange bilder du bare gidder. ;)

baselutvann
01-12-2009, 20:25
Til alle dere som skal til oslo den dagen. Ifjor var jeg og en venn inne på osl, etter tips fra noen bekjente, nevner ikke navn: vis dere vil ta bilder av fly, hvorfor ikke bare gå inn på innland. Faktisk trenger man ingen billet for å komme inn der. Vi gikk gjennom sikkerhetskontrollen, og da vi skulle ut igjen, sa vi at vi hadde fulgt en venn til flyet, og at vi ikke visste hvor man skulle gå ut. Den hyggelige damen fulgte oss derfor ut av innland og ut i innsjekkeingsområdet. Vi fikk tatt bildene vi ville, og vi kunne gå fritt rundt på innland.

Ikke en oppfordning til å lyve, menne dette funker faktisk.

Hickok
01-12-2009, 20:31
Lyge er ikke nødvendig. Ingen spør hva du skal inn der å gjøre. Det er ikke krav til gyldig boardingpass for å komme inn på innlandsterminalen. For å komme seg ut igjen, så er det en egen sluse ut omtrent midt i sikkerhetskontrollen for dette.

ENGM 911
01-12-2009, 20:33
Vi fikk tatt bildene vi ville, og vi kunne gå fritt rundt på innland.

Ikke en oppfordning til å lyve, menne dette funker faktisk.

I midten av sikkerhetskontrollen er det gang som fører deg ut av CSRA, da kommer du deg ut hit http://www.osl.no/osl/omoss/_presse/_webkamera

ENGM 911
01-12-2009, 20:48
OT. Når forumistene blir ivrige her spriter det opp stemningen.

Madman
01-12-2009, 23:44
Er det noen som har noe info om eventuelle restriksjoner på innsiden av gjerdet?

LN-AØR
02-12-2009, 07:20
Ifølge mediene lander Obama den 9. desember i stummende mørke, så blir jo ikke mye mulighet for bilder...

PerFugl
02-12-2009, 09:39
Synes "vedtaket" til politiet nærmest er absurd!
Den amerikanske presidenten reiser verden rundt hele året. Ofte i land hvor trusselbildet er helt annerledes enn i Norge. Der er det ikke avsperringer som er i nærheten av de man legger opp til her på berget.
Det lukter lang vei at sikkerhetssonen rundt vestre rullebane er et siste stunt fra et høyere befal i politiet/forsvaret som snart skal gå av med pensjon...

Ikke rart regningen for Obama-besøket blir skyhøy når man kaster bort penger på sikkerhetstiltak som er totalt unødvendige..

JoeW
02-12-2009, 10:34
Herregud. PerFugl, vil du utdype din erfaring med trusselvurderinger? Videre må det forventes at det ligger en del hemmelighetsstemplet bak en trusselvurdering av denne typen.

Hva med å la de som faktisk kan det, foreta sikkerhet og trusselvurdering - i stedet for å kalle det et stunt(!)? Slike beskyldninger faller på sin egen urimelighet.

Det ville definitivt ikke se godt ut om en spotter lyktes med et attentat neste uke. Det tror jeg de fleste kan enes om. Ikke gjør det vanskeligere enn nødvendig for dere selv!

PerFugl
02-12-2009, 10:44
Herregud. PerFugl, vil du utdype din erfaring med trusselvurderinger? Videre må det forventes at det ligger en del hemmelighetsstemplet bak en trusselvurdering av denne typen.

Slapp av, da...
Mitt innlegg var bare ment som en personlig måte å få ut frustrasjonen på. Jeg er oppriktig lei meg for at jeg, og alle andre, ikke får oppleve det samme som noen av oss gjorde i -99.
For det var stort!

Men jeg synes fortsatt sikkerhetsnivået rundt ankomst/avgang virker noe overdrevent, ut fra det jeg kan bedømme som det generelle trusselbildet i Norge. Og det er det vel ikke ulovlig å mene..?

Flopp
02-12-2009, 10:47
Det skjer nok litt for lite her i landet, så da har politiet en unnskyldning til å ta fullstendig av når vi få besøk. Penger til å bekjempe kriminalitet har vi ikke, men å bruke penger på å hindre folk i å se ett fly lande/ta av, det har vi. Norge er vel landet hvor det er minst sannsynlig at det skal skje noe, og enda så oppfører myndighetene seg som om vi skulle være en nasjon proppet med terrorister som har for vane å ta "viktige" personer av dage. Dette er bare ett tåpelig PR stunt fra noen med mindreverdighets komplekser, som tilfeldigvis har fått litt for mye makt. Stå på Norge!

wf145
02-12-2009, 10:58
Det skjer nok litt for lite her i landet, så da har politiet en unnskyldning til å ta fullstendig av når vi få besøk. Penger til å bekjempe kriminalitet har vi ikke, men å bruke penger på å hindre folk i å se ett fly lande/ta av, det har vi. Norge er vel landet hvor det er minst sannsynlig at det skal skje noe, og enda så oppfører myndighetene seg som om vi skulle være en nasjon proppet med terrorister som har for vane å ta "viktige" personer av dage. Dette er bare ett tåpelig PR stunt fra noen med mindreverdighets komplekser, som tilfeldigvis har fått litt for mye makt. Stå på Norge!

Korleis veit du at det er berre folk med ærlege hensikter som har tenkt seg opp for å "sjå" på flyet?
Og dersom Noreg er det landet det er minst sannsynleg at det skulle skje noko, kvifor skulle ikkje terroristane også tenke slik? Dei vil jo alltid bruke det svakaste landet for å "ta" den dei er ute etter.....

LN-KEH
02-12-2009, 12:37
Hei,

Et av problemene er vel at det ikke er noe sted å samle spottere/fotografer hvor det er lett for de som driver vakthold å ha oversikt uten å bruke store mannskaper.

Rundt vollen er det mye skog å hjemme seg bort i og lang adkomst inn.
Ved SAS museet er eneste muligheten jeg kan se, da må de sluse besøkende inn med sikkerhetssjekk av folk og bager fra parkeringsplassene etter å ha sjekket at det avsperrede området er "rent".
Vil likevel trengs et relativt stort apparat / mannskap hvis en regner med noen hundrede personer som skal inn/ut.

De som er inne i hovedterminalen er allerede sjekket, befinner seg bak glass og området regnes som "rent" så der er det minimalt hva som trengs av ekstra vakthold.

Jeg har en jobb hvor ISPS slår inn med jevne mellomrom og kan også bli lut lei av sikkerhetsregler og alt ekstra arbeidet det medfører.
Verden ble vanskeligere etter 9-11.

Eders
Knut Erik

Flopp
02-12-2009, 12:47
Korleis veit du at det er berre folk med ærlege hensikter som har tenkt seg opp for å "sjå" på flyet?

Fordi dette er Norge. Uansett hvor mye du skulle ønske at vi har folk som løper rundt og sprenger seg selv i lufta og skyter på fly, så har vi nok ikke det.

De eneste som er å "frykte" vil nok være de fjompenissene blitzerne. Men mursteinene vil nok bli litt for stusselig skyts denne gangen, så da er nok ikke de ett problem heller.

Og dersom Noreg er det landet det er minst sannsynleg at det skulle skje noko, kvifor skulle ikkje terroristane også tenke slik? Dei vil jo alltid bruke det svakaste landet for å "ta" den dei er ute etter.....

Og det vet du fordi?

Nå gir du terrorister litt vel mye credit syntes jeg. De er ikke smarte nok til å ha fått med seg at det finnes fjernutløsere til sprengstoff, så da tror du de har hjernekapasitet til å finne ut av hvilket land som er det svakeste ledd?

Å hvorfor skal de da tro at Norge er det svakeste ledd når hele landet settes i bevegelse pga. en mann? Det er jo ikke første gang dette skjer.

Jeg må da få lov til å syntes at hele opplegget er helt på trynet. Det er helt greit at de vil beskytte en gjest, men det er en forskjell på "nok sikkerhet" og "fullstendig idiotisk".

LN-MOW
02-12-2009, 12:55
Fordi dette er Norge. Uansett hvor mye du skulle ønske at vi har folk som løper rundt og sprenger seg selv i lufta og skyter på fly, så har vi nok ikke det.

Idioter finnes i alle land. Vi har hatt flykapringer og angrep i cockpit som trolig hadde vaert unngaatt hadde passasjerene blitt sjekket. Sovende terrorceller finnes trolig i alle land - aa tro at det ikke finnes i Mulla Krekar-land ogsaa er naivt. Dette ville vaert en god anledning til aa vekke en slik celle ....

BSSW
02-12-2009, 13:23
Nå gir du terrorister litt vel mye credit syntes jeg. De er ikke smarte nok til å ha fått med seg at det finnes fjernutløsere til sprengstoff, så da tror du de har hjernekapasitet til å finne ut av hvilket land som er det svakeste ledd?
De fikk da til å styrte noen fly borte i USA... Og de kjenner helt sikkert til fjernutløsing ;)
Å hvorfor skal de da tro at Norge er det svakeste ledd når hele landet settes i bevegelse pga. en mann? Det er jo ikke første gang dette skjer.
Det er ikke pga en mann, men pga et embete... Det hadde ikke vært samme sikkerhetshysteriet hvis Obama ikke hadde vært president...

Spantax
02-12-2009, 13:58
Moralen her er altså "Hvis noe fører til at JEG ikke kan gjøre akkurat som JEG vil, da er det bare tull og tøys og ikke verdt å bruke penger og tid på. For JEG vet best!"

Sukk!

Flopp
02-12-2009, 14:03
Moralen her er altså "Hvis noe fører til at JEG ikke kan gjøre akkurat som JEG vil, da er det bare tull og tøys og ikke verdt å bruke penger og tid på. For JEG vet best!"

Sukk!

God bedring

Scampi
02-12-2009, 14:05
Skulle mer enn gjerne hatt AF1 på minnekortet, men det virker som det blir vanskelig mtp. avsperringer og ikke minst mørket.
En annen del av turen hadde jo blitt radiokommunikasjonen som kommer til å foregå, jeg er jo radiogal i tillegg til alt annet...men jeg kan alltids sette en radio på opptak på rett tårnfrekvens her hjemme.

Er det noen som vet hvilke frekvensern AF1 kommer til å bruke på vei inn, eller er det completely random?

NAX-RAMP
02-12-2009, 16:21
For de som er interessert så går det en dokumentar på National Geographic som heter "På innsiden av Air Force One", nå kl 17.00 :)

LN-RUV
02-12-2009, 16:57
Den største trusselen her er vel ikke terrorceller, men heller psykisk ustabile som kan finne på å gjøre noe slikt.
Full forståelse for politiet som velger å gjøre det enkelt...

Aleksander Maaland
02-12-2009, 18:03
For de som er interessert så går det en dokumentar på National Geographic som heter "På innsiden av Air Force One", nå kl 17.00 :)

Det var spennendes:D

Novair
02-12-2009, 18:04
Det frister ikke mindre å ta turen til OSL etter å ha sett det der.

Aleksander Maaland
02-12-2009, 18:06
Å jeg forstår jo selvfølgelig at de stenger vestlige del av GRM. Terrorister kan jo ta turen til Norge. Ingen forventer jo terror i verdens rikeste land.

Men det jeg syns vi burde fått til er et eller annet opplegg med at NSFF kunne fått til et eller annet med politiet og OSL slik at vi gikk igjennom sikkerhets kontroll og ble busset ut med sikker avstand fra AF1 og fikk ta noe bilder.

Men Obama lander jo Onsdags kveld uansett så det eneste jeg håper på er at det er fri sikt fra vollen til AF1.

OT: Morsomt å se hvordan Obama oppførte seg ombord på AF1. Akkuratt som en vanlig mann:)
Må være en glede å være President i det du er ombord på AF1:D

Scampi
02-12-2009, 21:20
Noen som så innslaget på TV2 Nyhetene nå?

Den vollen der de parkerte, hvor ligger den?
Vil tro den er merket av i spotterguiden?

PerFugl
02-12-2009, 21:21
Bra innslag på TV 2 Nyhetene med Hans Olav fra Spotterforeningen i kveld. Han sa det helt riktige: – Man kunne fort fått til et opplegg hvor man var samlet på ett sted og hvor man var under oppsyn.

Men fortsatt er altså politiet like stivbeinte..

Hele innslaget kan sees her:
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/flyspottere-venter-paa-air-force-one-3040271.html

baselutvann
02-12-2009, 21:26
Han blir intervjuet på vollen. D på guiden!

Kan komme dit med bil, og med buss.

http://www.plane-spotter.com/Airports/Norway/OSL/SpotterGuide_OSL.pdf

Aleksander Maaland
02-12-2009, 21:59
Bra innslag på TV 2 Nyhetene med Hans Olav fra Spotterforeningen i kveld. Han sa det helt riktige: – Man kunne fort fått til et opplegg hvor man var samlet på ett sted og hvor man var under oppsyn.

Men fortsatt er altså politiet like stivbeinte..

Hele innslaget kan sees her:
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/flyspottere-venter-paa-air-force-one-3040271.html

Støtter deg Hans!

Vi burde fått til noe, men neida.

Slike som deg jeg respekterer:nor!

Flopp
02-12-2009, 22:27

Og der blir det sagt:
Air Force One may be a target, but as a proud symbol of America, the plane always operates in the public eye.

Ikke i Norge :p

Aleksander Maaland
02-12-2009, 22:32
Og der blir det sagt:

Ikke i Norge :p

Alt som er kjekt skal forbys!

:( Får gjøre det beste ut av det. Kan vi ikke ta sånnen brann bil me stige å heise opp:D?

OJB
02-12-2009, 23:13
Fint og representativt innslag fra Hans Olav & Co.
Godt å markere saken mitt i Obama hysteriet.
Innslag av paranoide amerikanere bør begrenses i fedrelandet.

ohegge
02-12-2009, 23:17
Det bør kanskje være mulig å stå ved Romerike Landskapsvernområde, et sted. I sørkant av 01L? Eller vil man bli jaget herfra også? Hva med Lyshaug, Bjøringstad, Kjos eller Hallingstad gård, og veiene rundt der?

Klart man må få AF1 på brikken.

Scampi
03-12-2009, 00:22
Han blir intervjuet på vollen. D på guiden!

Kan komme dit med bil, og med buss.

http://www.plane-spotter.com/Airports/Norway/OSL/SpotterGuide_OSL.pdf

Ah, perfekt...man takker og bukker!

Jeg bor ca. 1,5 timer unna ENGM, men hører tårnet rimelig bra her nede.
Planen er å sette ene mottakeren på record og prøve å få tatt opp AF1...noen idé om hvilken frekvens som vil bli brukt?

Aleksander Maaland
03-12-2009, 08:39
Ah, perfekt...man takker og bukker!

Jeg bor ca. 1,5 timer unna ENGM, men hører tårnet rimelig bra her nede.
Planen er å sette ene mottakeren på record og prøve å få tatt opp AF1...noen idé om hvilken frekvens som vil bli brukt?

Du må nesten få frekvensen av en eller annen som følger AF1 helt fra Oslo control.

Thomas
03-12-2009, 17:57
http://www.dagbladet.no/2009/12/03/nyheter/obama-besoket/air_force_one/gardermoen/fly/9331737/

(Dagbladet): Flere hundre flyentusiaster ønsker å se presidentflyet Air Force One i Norge om ei uke, men politiet har gitt klar beskjed om at området som blir avsperret på Gardermoen under Obamas besøk er så stort at det ikke skal være mulig å få fri sikt utenfra.

Aleksander Maaland
03-12-2009, 18:52
http://www.dagbladet.no/2009/12/03/nyheter/obama-besoket/air_force_one/gardermoen/fly/9331737/

For meg har det ikke noe å si lenger så lenge det er fri adgang til vollen på Torsdag 10 des når jeg er der og forhåpentligvis får fri sikt til VC25en.

Flopp
03-12-2009, 19:28
Gratulerer til ENGM 911, Leorim og Tertit54 som ble sitert av Dagbladet :)

ENGM 911
03-12-2009, 21:56
For all del, følg politiets anvisninger. Ingen flyentusiaster må finne på å finne på noe tull. Det er det INGEN som tjener på.

PerFugl
03-12-2009, 23:03
For all del, følg politiets anvisninger. Ingen flyentusiaster må finne på å finne på noe tull. Det er det INGEN som tjener på.

Slapp av, det handler bare om å skaffe seg en posisjon så man får oppleve en stor flybegivenhet - på en fredlig og rolig måte.
For oppleve det skal vi!

LN-MOW
03-12-2009, 23:12
For oppleve det skal vi!

.... i bekmørket... :rolleyes:

Eirik
03-12-2009, 23:32
Er nå dette SÅ forferdelig spennende... ? ;)

Fellowship
03-12-2009, 23:48
Selvsagt morsomt å se flyet, men for all del: Respekter politiets anvisninger.

Flopp
03-12-2009, 23:58
Jeg gleder meg til å se bildene folk får tatt :)

Da håper jeg media tar politiet skikkelig for at de ikke hadde kontroll på noe de kunne hatt kontroll på med litt sunn fornuft.

Det er sikkert noen hundre folk som vil se det flyet når det kommer, og det er garantert mange som ikke nødvendigvis følger med på alt som har med ankomsten å gjøre. Politiet kan ikke regne med at alle skal få med seg at de ikke vil ha folk der oppe.

Kommer det ett par hundre folk som svirrer rundt i kriker og kroker, i skog og kratt, så har de ikke sjangs til å ha kontroll.

Saken er den at jeg blir mer og mer gira på å dra opp dit når som de har den holdningen som de har. Ikke nødvendigvis for å snike meg rundt i skogen, men for å se om det er ett sted de faktisk ikke var klar over, eller har oversett. Tvilsomt, men lov til å håpe :)

Fredriksen
04-12-2009, 03:16
Selvsagt morsomt å se flyet, men for all del: Respekter politiets anvisninger.

Kort og godt sagt! :up:

sail4fun
04-12-2009, 07:31
Total reisetid fra Køben til Grand Hotel blir vel kortere om Mr. President flyt med MarineOne direkte fra Køben til plattformen til Jens ?

Planebeach
04-12-2009, 12:22
Synes det er utrolig synd at OSL ikke har klart å få i stand noe for oss spottere:( Skjønner jo selvsagt at sikkerhets greiene må være strenge, men de kunne ha satt av 2-3 polti for å passe på spotterne og kontrolere de. Koster ikke mye det i forhold til de ca 100 mill de allerede bruker!

Air Force One er jo ett status symbol for USA, hvorfor nekter de folk da å få lov å se den! Flere andre land jeg ser den kommer så står det masse folk og vinker og tar bilder av AFO, så hvorfor ikke i Norge?

Men jeg drar opp dagen etter for å ta noen bilder av den på tarmc. Blir vel en del av oss som gjør det samme:D

Mats Danielsen
04-12-2009, 13:21
Total reisetid fra Køben til Grand Hotel blir vel kortere om Mr. President flyt med MarineOne direkte fra Køben til plattformen til Jens ?
Ikke gi dem noen ideer... :@

Falcon
04-12-2009, 13:44
Gratulerer til ENGM 911, Leorim og Tertit54 som ble sitert av Dagbladet :)

Er du ironisk nå? Jeg vil bare sjekke.

Polaris
04-12-2009, 15:21

Har man ikke før blitt sett på som rar og sær så er det toget offisielt gått.... Tror dere at dere er "så spesielle" at politiet skal bruke ekstra innsatsstyrker for å "tilrettelegge alt for dere"? Med tanke på politiets ressursmangel virker det på meg som fanatisk at det ikke går ann å se seg selv i en verden som - til tross for hobbyer og interesser - faktisk handler om mer enn "meg meg meg meg meg meg meg me.....".

PerFugl
04-12-2009, 15:34
Med tanke på politiets ressursmangel virker det på meg som fanatisk at det ikke går ann å se seg selv i en verden som - til tross for hobbyer og interesser - faktisk handler om mer enn "meg meg meg meg meg meg meg me.....".

Det er jo ikke minst pga pga ressursbruken det virker litt merkelig å bruke så mye krefter på å sperre av et så stort område for å holde så få borte...
Osv..

Men dette er nok en debatt vi aldri blir enige i. Og det gjør vel ikke så mye heller, for saken er vel ikke verdens viktigste..?
Uansett tipper jeg det løser seg til alles beste på en eller annen fleksibel måte..

God helg :)

Polaris
04-12-2009, 15:42
Det er jo ikke minst pga pga ressursbruken det virker litt merkelig å bruke så mye krefter på å sperre av et så stort område for å holde så få borte...
Osv..)

Kreftene vil brukes uansett flyspottere eller ei - dermed er en hver ordning angående flyspotterene en "ekstra byrde" for politiet. Igjen får jeg inntrykk av at dere føler avstengingen er "kun pga dere", which is not the case.... :)

LN-MOW
04-12-2009, 15:56

Sheesh ... tror du virkelig at det er flyspotterne de er bekymret for? Flyspotterene er 'forstyrrende elementer' i vaktholdet. Alle uvedkommende skal holdes borte, og det er lettere å drive overvåkning når området skal være tomt for folk.

Med lite ressurser til rådighet, er dette den enkleste måten å gjøre det på. Jeg skjønner uansett ikke hvorfor dere er så oppsatt på dette all den tid det er stupmørkt når han ankommer og maskinen kan beskues i dagslys dagen etter.

Lennart
04-12-2009, 15:57
Er det helt opp og avklart at AF1 vil bruke 01L/19R når den skal gå ?
Skulle vel være fullstendig mulig å få bra bilder ifra andre siden i det den roterer,
f eks ved spot F på spotterguiden

PerFugl
04-12-2009, 16:08
Jeg skjønner uansett ikke hvorfor dere er så oppsatt på dette all den tid det er stupmørkt når han ankommer og maskinen kan beskues i dagslys dagen etter.

Kan bare snakke for meg selv.. Men det er noe med å være der når han ankommer, akkurat når det skjer... For meg betyr det mindre om jeg ikke får tatt bilde/video, det er opplevelsen som er den mest verdifulle.
Grazy, ja vel - men sånn er det bare. Jeg vet om verre laster her i livet..:)

Fortsatt god helg!

Flopp
04-12-2009, 16:52
Er du ironisk nå? Jeg vil bare sjekke.

Nei, var ikke meningen det.

Alle uvedkommende skal holdes borte, og det er lettere å drive overvåkning når området skal være tomt for folk.

Det er vel heller lettere å ha oversikt når man vet hvor folk er.
Nå vil det jo ende opp med folk som surrer rundt over alt. Men det er vel bedre enn å samle folk på ett sted tydeligvis.

LN-MOW
04-12-2009, 16:54
Det er vel heller lettere å ha oversikt når man vet hvor folk er.
.

Det aller enkleste er vel at det er helt tomt .. ;)

Eirik
04-12-2009, 17:34
Har man ikke før blitt sett på som rar og sær så er det toget offisielt gått.... Tror dere at dere er "så spesielle" at politiet skal bruke ekstra innsatsstyrker for å "tilrettelegge alt for dere"? Med tanke på politiets ressursmangel virker det på meg som fanatisk at det ikke går ann å se seg selv i en verden som - til tross for hobbyer og interesser - faktisk handler om mer enn "meg meg meg meg meg meg meg me.....".

Kan ikke si meg annet enn helt enig.
På den annen side; hvis dette var noe jeg VIRKELIG ville/´måtte´, hadde jeg dratt opp på eget ansvar, tatt ev. konsekvenser, men ikke deklamert det for hele verden eller forum på forhånd, og med full forståelse for at politiet ikke synes det var så show at jeg var der.

petru26
04-12-2009, 18:56
om ikke annet så fikk i allefall obama jensern til å taste inn pinkoden og åpne krana på statskassa. med dine og mine skattepenger. Til og med sykehuskøer, eldre og skolebarn klarer ikke det. Lykke til til politi og andre.

Eirik
05-12-2009, 03:37
om ikke annet så fikk i allefall obama jensern til å taste inn pinkoden og åpne krana på statskassa. med dine og mine skattepenger. Til og med sykehuskøer, eldre og skolebarn klarer ikke det. Lykke til til politi og andre.

Ja, stakkars eldre skolebarn i sykehuskø i disse tider ;).

PerFugl
05-12-2009, 10:15

Det er nå bestemt at Obama ikke skal på klimatoppmøtet før den 18/12. Det betyr at han kommer direkte fra USA til Oslo den 9/12 slik jeg kan skjønne det:
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=590550

Novair
05-12-2009, 16:45
Obama kommer på torsdag:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=590594

Aleksander Maaland
05-12-2009, 18:13
Obama kommer på torsdag:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=590594

Jehei,, da blir det gode greier;)

Polaris
05-12-2009, 21:47
Ser ut til at nrk skal følge han "fra landing" til utdeling, mulig det blir live-video av landingen på gardis? :)

Aleksander Maaland
06-12-2009, 00:00
Ser ut til at nrk skal følge han "fra landing" til utdeling, mulig det blir live-video av landingen på gardis? :)

:nor!.....

Airbus 330
06-12-2009, 00:08
Enda værre for oss, da blir vel sikkert vollen stengt hele torsdag også og uten mulighet for å ta bilder :cry:

Lennart
06-12-2009, 14:31
Det MÅ da vel finnes andre plasser å stå for å ta bilder av landingen , eller approach'en

Aleksander Maaland
06-12-2009, 14:40
Det MÅ da vel finnes andre plasser å stå for å ta bilder av landingen , eller approach'en

Det må det nesten være.

Omtrent her?: http://www.gulesider.no/kart/;jsessionid=cBQ2XTfmrJo-bmknKv#lat%3D6677591.95561%26lon%3D616635.30425%26 zoom%3D14%26layers%3D000B0%26userLon%3D616957.8750 764793%26userLat%3D6677775.671412582%26tab%3Daddre ss
Hvis det e 19R som blir brukt.

Mats Danielsen
06-12-2009, 14:42
Det må det nesten være.

Omtrent her?: http://www.gulesider.no/kart/;jsessionid=cBQ2XTfmrJo-bmknKv#lat%3D6677591.95561%26lon%3D616635.30425%26 zoom%3D14%26layers%3D000B0%26userLon%3D616957.8750 764793%26userLat%3D6677775.671412582%26tab%3Daddre ss
Hvis det e 19R som blir brukt.

Så kommer dillemaet: hvordan har du tenkt å komme deg dit? Og enda verre, tenk om han lander på an annen rullebane? ;)

Aleksander Maaland
06-12-2009, 14:45
Så kommer dillemaet: hvordan har du tenkt å komme deg dit? Og enda verre, tenk om han lander på an annen rullebane? ;)

Hvis noen er villig til og gi oss to transport så er det jo bare til og kjøre rundt hele flyplassen.

Tenker de kommer til og bruke 01L eller 19R for sikkerhet. (?)

Engm ramp:

Kan det være HELT tilfeldig hvor de lander eller kommer de som jeg tror på den lengste rullebanen?

Thomas
06-12-2009, 16:23
Sånn logisk sett så går jeg utifra at det vil stå Politipatruljer i rundkjøringen ved Statoil Hervakrysset (hvor man kommer helt inn til gjerdet), rundkjøringen ved innkjøring BMW/Norlandia Hotell, innkjøring Clarion Hotell (ved flysamlingen), ved GA-terminalen, setter ei krone og femti øre på at SS/PD også har folk på rød sone close til gjerdet herifra og hele veien nordover forbi gamle tårnet og helt opp til threshold 19R.

Jeg har selv blitt sendt i retur av en russisk sheriff på GA-terminalen for noen år siden, han voktet :ikke: Obama, men den russiske utenriksministeren.

Lykke til! (Sola står opp rundt klokka 09:10 på en bra dag)

LN-BEF
06-12-2009, 21:21
Meget mulig jeg prater i mangel av bedre viten, men jeg prøver allikevel...

Hva med å stå inne i terminalen, helt ytterst på innlandssiden? Langt ifra optimalt, men mulig man ser litt i hvertfall.

sail4fun
06-12-2009, 21:26
Hvorfor gjøre det så vannskelig ?
Kjøp en fullt refunderbaer bilett til siste avgang til England den aktuelle dagen.
Så kan man vel gå i terminalen som man vil hele veien fra WF gatene og inn i NON Schengen området , tørt og varmt. Når man har sett det man vil så kan man vel bare gå ut og claime refusjon, eller booke om til den dagen Obama skal reise ?

Hva med å stå inne i terminalen, helt ytterst på innlandssiden? Langt ifra optimalt, men mulig man ser litt i hvertfall.

Det vil/ville nok også jeg gjøre ;)

BSSW
06-12-2009, 21:31

Det vil/ville nok også jeg gjøre ;)
*Kremt* Sjekk post nr 5 ;)

sail4fun
06-12-2009, 21:36
*Kremt* Sjekk post nr 5 ;)

Så vi blir flere der :p

BSSW
06-12-2009, 21:46
Nei, jeg holder meg på denne siden av fjellet ;)

Har andre ting å drive med den dagen (10/12) ;)

oddi
07-12-2009, 09:03
Men jeg tar turen øver fjellet og står gjerne der.

Mats Danielsen
07-12-2009, 10:39
Yo,

er det noen som skal ut på torsdag?
Jeg og Aleksander hadde satt veldig pris på om vi kunne få sitte på med noen.

Ta gjerne kontakt for å avtale noe :)

Flopp
07-12-2009, 14:36
En liten oppdatering angående maktsyke politifolk som ikke har noe bedre å gjøre.

Var en tur på Gardermoen og tittet på dagens ankomst av "Obama leker" men en kamerat.

Vi sto ved 01L og fikk etter 1,5 minutter besøk av sivil onkel.
Vi måtte hoste opp legitimasjon og de ringte inn og sjekket hvor farlige vi var.

Vi ble da grundig avhørt om hvorfor vi var der, om vi var sånne "flytittere", og om vi tok bilder ofte.

"Ofte? Hva mener du med det" spurte jeg.
"Hver dag eller en gang i uka?" sa onkel.

Tulling! Det skal vel han drite i!

Etter at de hadde ringt inn og sjekket oss opp så kom de tilbake og sa til kameraten min, "Vi vil ikke HA deg her! Det er ikke lov til å ta bilder av innflyvningen."

Etter dette dro vi bort til vollen. Vi ringte da romerike politistason og hørte litt om hva som skjer. Fikk da beskjed om at "Politiet er ute etter å ta flyspottere denne uken."

Så har du tenkt deg til gardermoen i løpet av uken, se ikke bort fra at du blir stoppet av noen maktsyke småtroll.

Flopp
07-12-2009, 14:40
Han lander 0845 torsdag.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=582894

Lennart
07-12-2009, 15:17
Det står ingen plass i Norges lover at det er forbudt å ta bilder av fly.
Maktsyke polti-tullinger

a46z
07-12-2009, 15:46
Men leser på db.no at han mulig kommer til å fly inn med Marine One. Skal se liksom lande midt oppi julemarkede på Rådhusplassen da?
http://www.dagbladet.no/2009/12/07/nyheter/barack_obama/nobels_fredspris/usa/air_force_one/9392816/

Marius

gustavf
07-12-2009, 16:09
Jeg er veldig i tvil om Politiet har rett til å bortvise noen fra "Vollen". Det beste å gjøre i slike sammenhenger er antageligvis å gjøre som tjenestemannen ber om, og samtidig:

Gjøre høflig oppmerksom på at du mener tjenestemannen tar feil, og at du har lov til å være der du er og ta bilder av flyene. Du kan eventuelt be om å få vite hvilken hjemmel de bruker for å bortvise deg.
Be om tjenestenummeret til den eller de som viser deg bort.
Be om at bortvisninga journalføres.
I ettertid kontakte Politiet for å rapportere saken.

Aleksander Maaland
07-12-2009, 16:22
En liten oppdatering angående maktsyke politifolk som ikke har noe bedre å gjøre.

Var en tur på Gardermoen og tittet på dagens ankomst av "Obama leker" men en kamerat.

Vi måtte hoste opp legitimasjon og de ringte inn og sjekket hvor farlige vi var.

Vi ble da grundig avhørt om hvorfor vi var der, om vi var sånne "flytittere", og om vi tok bilder ofte.

Etter at de hadde ringt inn og sjekket oss opp så kom de tilbake og sa til kameraten min, "Vi vil ikke HA deg her! Det er ikke lov til å ta bilder av innflyvningen."

Etter dette dro vi bort til vollen. Vi ringte da romerike politistason og hørte litt om hva som skjer. Fikk da beskjed om at "Politiet er ute etter å ta flyspottere denne uken."

Så har du tenkt deg til gardermoen i løpet av uken, se ikke bort fra at du blir stoppet av noen maktsyke småtroll.

Hva i huleste. Er som sikkert dere vet 15 år. Lykke til med at noen skal bortvise meg fra en plass det er LOV å stå på Torsdag.

Politi har ikke rett til dette?

Dette var rimelig rart.

ENGM 911
07-12-2009, 16:42
Dette er utdrag fra Politiloven. Les og lær og følg politiets anmodninger.

§ 2. Politiets oppgaver
Politiet skal
1 beskytte person, eiendom og fellesgoder og verne om all lovlig virksomhet, opprettholde den offentlige orden og sikkerhet og enten alene eller sammen med andre myndigheter verne mot alt som truer den alminnelige tryggheten i samfunnet
2 forebygge kriminalitet og andre krenkelser av den offentlige orden og sikkerhet
3 avdekke og stanse kriminell virksomhet og forfølge straffbare forhold i samsvar med regler gitt i eller i medhold av lov
4 yte borgerne hjelp og tjenester i faresituasjoner, i lovbestemte tilfeller og ellers når forholdene tilsier at bistand er påkrevet og naturlig
5 på anmodning yte andre offentlige myndigheter vern og bistand under deres tjenesteutøvelse når dette følger av lov eller sedvane
6 samarbeide med andre myndigheter og organisasjoner tillagt oppgaver som berører politiets virkefelt så langt regler gitt i eller i medhold av lov ikke er til hinder for dette
7. utføre andre oppgaver som er fastsatt i lov eller som følger av sedvane, herunder oppgaver som i lov er lagt til lensmannen, namsfogden eller politistasjonssjef med sivile rettspleieoppgaver.
Endret ved lov 25 juni 2004 nr. 53 (i kraft 1 jan 2006 iflg. res. 19 aug 2005 nr. 901) som endret ved lov 17 juni 2005 nr. 84.
§ 3. Forholdet til folkeretten
Loven gjelder med de begrensninger som er anerkjent i folkeretten eller følger av overenskomst med fremmede stater.
Kapittel II. Om utførelsen av polititjenesten

§ 4. Politimyndighet
Myndighet etter dette kapittel kan utøves av den som har eller er gitt politimyndighet etter denne lovs § 20.
§ 5. Plikten til å følge politiets pålegg
Enhver plikter straks å rette seg etter de pålegg, tegn eller øvrige signaler som politiet gir i medhold av bestemmelsene i kapittel II i denne lov.
§ 6. Alminnelige regler om hvordan polititjenesten skal utføres
Tjenesteoppdragets mål skal søkes nådd gjennom opplysning, råd, pålegg eller advarsel eller ved iverksettelse av regulerende eller forebyggende tiltak.
Politiet skal ikke ta i bruk sterkere midler uten at svakere midler må antas utilstrekkelige eller uhensiktsmessige, eller uten at slike forgjeves har vært forsøkt. De midler som anvendes, må være nødvendige og stå i forhold til situasjonens alvor, tjenestehandlingens formål og omstendighetene for øvrig.
Politiet skal opptre saklig og upartisk og med omtanke for personers integritet, slik at den som er gjenstand for inngrep fra politiet, ikke utsettes for offentlig eksponering i større grad enn gjennomføringen av tjenestehandlingen krever.
Politiet kan anvende makt under tjenesteutførelsen i den utstrekning det er nødvendig og forsvarlig.
§ 7. Håndhevelse av den offentlige ro og orden m.v.
Politiet kan gripe inn
1 for å stanse forstyrrelser av den offentlige ro og orden eller når omstendighetene gir grunn til frykt for slike forstyrrelser
2 for å ivareta enkeltpersoners eller allmennhetens sikkerhet
3 for å avverge eller stanse lovbrudd.
Politiet kan i slike tilfeller blant annet regulere ferdselen, forby opphold i bestemte områder, visitere person eller kjøretøy, uskadeliggjøre eller ta farlige gjenstander i forvaring, avvise, bortvise, fjerne eller anholde personer, påby virksomhet stanset eller endret, ta seg inn på privat eiendom eller område eller påby områder evakuert.
Unnlater noen å etterkomme pålegg gitt i medhold av første ledd, kan politiet for den ansvarliges regning sørge for at det nødvendige blir gjort for å hindre at forsømmelsen volder skade eller utsetter allmennheten for fare.
På andre offentlige myndigheters ansvarsområder kan politiet gripe inn umiddelbart når et forhold medfører alvorlige ordensforstyrrelser eller fare for slike, dersom vedkommende organ ikke er tilgjengelig eller inngrep fra dette antas umulig, virkningsløst eller ikke kan skje i tide. Den ansvarlige myndighet skal snarest mulig underrettes om inngrepet.
Endret ved lov 28 juni 2002 nr. 53.

Utflyttet
07-12-2009, 17:41

Det står ingen plass i Norges lover at det er forbudt å ta bilder av fly.
Maktsyke polti-tullinger

Hva i huleste. Er som sikkert dere vet 15 år. Lykke til med at noen skal bortvise meg fra en plass det er LOV å stå på Torsdag.

Politi har ikke rett til dette?

Dette var rimelig rart.

Det er sikkert mye som kan flisespikkes og detaljdiskuteres her, men dere har tydelig en del igjen å finne ut av med tanke på tema som "autentisering" og "det er ikke alltid raskeste veien å oppnå sitt ved å så hardt på sitt".

Lykke til og fra oss andre på forumet, ha i baktankene at de av dere som kommer i kontakt med autoritetene på et eller annet vis, dere er også representater for alle andre som har denne hobbyen, og hva dere enn måtte mene kan det dere lirer av dere gå ut over oss alle.

-A

PerFugl
07-12-2009, 17:57
"Marine One" (som det kalles når presidenten er ombord) er på plass på Gardermoen (m/bilder)

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/obamas-fortropp-ankom-gardermoen-3047714.html

ENGM 911
07-12-2009, 18:02
"Marine One" (som det kalles når presidenten er ombord) er på plass på Gardermoen (m/bilder)

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/obamas-fortropp-ankom-gardermoen-3047714.html

Jøss, har han ankommet alt? Tenker på callsign det refereres til.

Polaris
07-12-2009, 18:04

Sorry, men jeg tror faktisk ikke at politiet sa nøyaktig det til deg. De sa nok noe som lignet, hvorpå du har smurt litt ekstra godt på før du postet det her. At dere er surkete for at dere ikke får stå der skjønner jeg, men hvor vanskelig er det å forholde seg til politiets regler? Det er regelrett barnslig av samtlige her inne som sutrer over ting de ikke får lov til, dere får alltids sett/tatt et litt dårligere bilde av flyet/heliene. Grow the f up ;)

LN-MOW
07-12-2009, 18:18
OK, da slutter vi av her - jeg anbefaler dere å lese linken under og tenke dere godt om før dere gjør noe som potensielt ødelegger for alle vi som faktisk respekterer ordensmakten.

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=55814