View Full Version : Boeing VC-25 (Air Force One)
Med alt pratet om den blå dronninga som skal på besøk om ikke lenge, kom jeg på noe som jeg har lurt på lenge: VC-25 er jo basert på en B742, og er altså ikke den nyeste jumboen. Alle bilder jeg finner av brua til VC-25'n, forteller meg også det jeg forbinder med 742. Den har en gammel cockpit. Dette er flyet som frakter verdens mektigste mann, så spørsmålene er: Hvorfor er VC-25A bassert på en -200 og ikke en -400? Hvorfor har i så fall ikke VC-25 fått ny avionikk? Er dagens to maskiner RVSM-kapabel på lik linje med sin storesøster, -400? Og til slutt: Må de ha Flight Engineer med seg?
Håper noen kan gi fornuftige svar på dette :) (Flytt den gjerne til flyteknisk om den hører mer hjemme der)
Med alt pratet om den blå dronninga som skal på besøk om ikke lenge, kom jeg på noe som jeg har lurt på lenge: VC-25 er jo basert på en B742, og er altså ikke den nyeste jumboen. Alle bilder jeg finner av brua til VC-25'n, forteller meg også det jeg forbinder med 742. Den har en gammel cockpit. Dette er flyet som frakter verdens mektigste mann, så spørsmålene er: Hvorfor er VC-25A bassert på en -200 og ikke en -400? Hvorfor har i så fall ikke VC-25 fått ny avionikk? Er dagens to maskiner RVSM-kapabel på lik linje med sin storesøster, -400? Og til slutt: Må de ha Flight Engineer med seg?
Håper noen kan gi fornuftige svar på dette :) (Flytt den gjerne til flyteknisk om den hører mer hjemme der)
Jeg kan garantere deg at AF1 har 'more bells and whistles' enn en vanlig -400 maskin, selv om den er basert på -200 modellen.
Husker jeg riktig har de også med seg en FE og en navigator i tillegg til to piloter.
Jeg tror at det var fordi de ble bestilt før -400'en var tilgjengelig .. Ellers er det meste rimelig state of the art, ja ....
Har ikke hørt om state of The Art ;)
Oppstår etter inntak av en Fat Tire. Bare vent til jeg får TO! :p
Scandinavian
26-11-2009, 04:36
National Geographics hadde en dokumentar om Air Force one og da viste de noen glimt av cockpit og det så ut som de hadde oppdatert til et system som ligner det som KLM brukte på sine 200.
http://www.airliners.net/photo/KLM---Royal/Boeing-747-206BM(SUD)/0526060/L/
http://www.airliners.net/photo/KLM---Royal/Boeing-747-206B(SUD)/0429186/L/
De er absolutt state of the art...
National Geographics hadde en dokumentar om Air Force one og da viste de noen glimt av cockpit og det så ut som de hadde oppdatert til et system som ligner det som KLM brukte på sine 200.
http://www.airliners.net/photo/KLM---Royal/Boeing-747-206BM(SUD)/0526060/L/
http://www.airliners.net/photo/KLM---Royal/Boeing-747-206B(SUD)/0429186/L/
Så dette programmet i går, og det var det runde instrumenter, ihvertfall motorinstumenter.
En artig ting de nevnte der var at den 11 sep 2001 så skulle presidenten fly inn til DC i Air Force One, og de fikk eskorte av F-16. Og da fløy de så fort at F-16 måtte spørre om de kunne senke farten slik at de klarte å holde følge... :8: De snakket om hastigheter på 600mph husker jeg rett...
Scandinavian
26-11-2009, 08:21
Tenkte mest på de digitale skjermene og FMS. Motorinstrumentene på 742 kommer med både tape display og vanlige runde.
Jeg kan garantere at flyet har en svært senior crew chief og nok teknikere til å være rimelig selvhjulpne hvis det skulle bli nødvendig. Start med å telle to bare til wing-walking.
AggTouchdown
26-11-2009, 14:43
De snakket om hastigheter på 600mph husker jeg rett...600 mph er da ikke særlig fort, det er jo ikke mer enn rundt 900 km/h, og marsjfarten til en 747 ligger vel rundt 900 km/h.
Det var et tall som de nevnte. Jeg har ikke noe forhold til mph så jeg vet ikke hvor fort det er (gidder heller ikke regne ut...)
Men hvis du sier at det er rundt 900km/h så skal jeg si meg forholdsvis enig i at det ikke var SÅ fort...
NAX-RAMP
02-12-2009, 17:23
"På innsiden av Air Force One" går på National Geographic nå klokken 17.00 :)
"På innsiden av Air Force One" går på National Geographic nå klokken 17.00 :)
Og igen i aften den 1.august kl 22.00 på Nat Geo. :)