PDA

View Full Version : Servicenivå - Ryanair mot røkla (splittet fra Rygge-tråden)


basejumper
25-11-2009, 08:50
Jeg har bare tatt Ryanair en gang, og for meg et dette dyretransport.
Er litt overrasket over at så mange kan synke så lavt som å fly med dette konseptet.
At de ikke har lomme for blader i stolryggen forteller vel en del. "Glattcelle"
Men det er jo markedet som bestemmer.

Ellers må jeg berømme de for å ha velge fine og gode fly, så dette mot veier vel en del vil jeg tro for mange.

Bengt
25-11-2009, 09:19
Jeg har bare tatt Ryanair en gang, og for meg et dette dyretransport.
Er litt overrasket over at så mange kan synke så lavt som å fly med dette konseptet.
At de ikke har lomme for blader i stolryggen forteller vel en del. "Glattcelle"
Men det er jo markedet som bestemmer.

Ellers må jeg berømme de for å ha velge fine og gode fly, så dette mot veier vel en del vil jeg tro for mange.
Det kan inte stämma med djurtransport:
What is Ryanair's policy on the carriage of animals/pets?

Ryanair does not accept pet animals or on any route. However, guide/assistance dogs are carried on certain flights. Click here for details Från Ryanair FAQ Från Ryanair FAQ (http://www.ryanair.com/en/questions/what-is-ryanairs-policy-on-the-carriage-of-animals-pets)
:p

basejumper
25-11-2009, 09:26
Det kan inte stämma med djurtransport:
Från Ryanair FAQ Från Ryanair FAQ (http://www.ryanair.com/en/questions/what-is-ryanairs-policy-on-the-carriage-of-animals-pets)
:p

Nei da, vi har vel alle forskjellig følelse for det vi fly med.

Uansett tror jeg nok at Ryanair kommer til å slite etterhvert, da trenden i markedet er økt komfort, dette beveger jo disse seg vekk fra. Så det blir på en måte 2 ytterpunkter i markedet. Det positive er jo at siden Ryanair er såpass forskjellige fra andre , vil de aldri bli en direkte trussel.

Bengt
25-11-2009, 09:42
Nei da, vi har vel alle forskjellig følelse for det vi fly med.

Uansett tror jeg nok at Ryanair kommer til å slite etterhvert, da trenden i markedet er økt komfort, dette beveger jo disse seg vekk fra. Så det blir på en måte 2 ytterpunkter i markedet. Det positive er jo at siden Ryanair er såpass forskjellige fra andre , vil de aldri bli en direkte trussel.
Nej då jag skulle bara bara lite ironisk...
Lite mer allvarligt så håller jag faktiskt inte med. Skillnaden med att flyga SAS eller Spanair i ekonomiklass och med Ryanair uppfattar jag inte som stor.
Det är 5 kg i bagage och ingen bestämd sittplats. Båda har BOB till höga priser. Fasta ryggstöd ser jag personligen bara som en fördel då jag slipper framförvarandes ryggstöd i ansiktet. Benutrymmet är helt OK i Ryanairs 737-800, Åker man med Spanairs 320 och hamnar långt bak får man MYCKET sämre benutrymme. Längre fram är det bättre...
Att flyga med rörelsehinder och assistans fungerar till och med bättre med Ryanair med avseende på seating och liknande. I ett sällskap med en passagerare som behöver assistans så kan ingen i sällskapet checka in online och får därmed de säten som blir över efter incheckning. Två gånger har det lett till att vi har blivit placerade "överallt" i planet trots att min dotter inte klarar sig själv...

basejumper
25-11-2009, 12:20
Nej då jag skulle bara bara lite ironisk...
Lite mer allvarligt så håller jag faktiskt inte med. Skillnaden med att flyga SAS eller Spanair i ekonomiklass och med Ryanair uppfattar jag inte som stor.
Det är 5 kg i bagage och ingen bestämd sittplats. Båda har BOB till höga priser. Fasta ryggstöd ser jag personligen bara som en fördel då jag slipper framförvarandes ryggstöd i ansiktet. Benutrymmet är helt OK i Ryanairs 737-800, Åker man med Spanairs 320 och hamnar långt bak får man MYCKET sämre benutrymme. Längre fram är det bättre...
Att flyga med rörelsehinder och assistans fungerar till och med bättre med Ryanair med avseende på seating och liknande. I ett sällskap med en passagerare som behöver assistans så kan ingen i sällskapet checka in online och får därmed de säten som blir över efter incheckning. Två gånger har det lett till att vi har blivit placerade "överallt" i planet trots att min dotter inte klarar sig själv...

Helt riktig, og derfor har jeg også skrevet tidlige at SAS sin eneste utvei er å ble et lavprisselskap. Og det er jo den veien de beveger seg. Og ingen tvil om at de nye flyene til Ryanair kan være ber komfortable en Spanair, men de kan ikke brukes for meg.

AirbusTrond
25-11-2009, 13:32
Jeg har bare tatt Ryanair en gang, og for meg et dette dyretransport.
Er litt overrasket over at så mange kan synke så lavt som å fly med dette konseptet.
At de ikke har lomme for blader i stolryggen forteller vel en del. "Glattcelle"
Men det er jo markedet som bestemmer.

Ellers må jeg berømme de for å ha velge fine og gode fly, så dette mot veier vel en del vil jeg tro for mange.

Du har erfaring med dyretransport? Hvorfor er det å "synke lavt"? Fordi de ikke har "lomme for blader"?

For de aller fleste som flyr er det et transportmiddel. Mange sitter lengre om bord i en buss enn om bord hos Ryanair, og bussen har verken lommer, man sitter trangerer og man har ingen matservering.

For øvrig sitter jeg bedre i Ryanair sine seter enn i de trangeste og nyeste SAS-setene. Den største forskjellen mellom selskapene er kanskje SAS har en slik lomme?

AirbusTrond
25-11-2009, 13:41
Uansett tror jeg nok at Ryanair kommer til å slite etterhvert, da trenden i markedet er økt komfort, dette beveger jo disse seg vekk fra.

Hvor har du dette fra? Det stor jo nylig at Lufthansa vil sette inn flere seter i flyene sine og redusere serveringen. Også DY har såvidt jeg vet maks antall seter i sine 737-800, akkurat som Ryanair. Trenden er jo snarere at andre selskapene følger etter Ryanair, ikke omvendt.

Brandal
25-11-2009, 14:06
Nei da, vi har vel alle forskjellig følelse for det vi fly med.

Uansett tror jeg nok at Ryanair kommer til å slite etterhvert, da trenden i markedet er økt komfort, dette beveger jo disse seg vekk fra. Så det blir på en måte 2 ytterpunkter i markedet. Det positive er jo at siden Ryanair er såpass forskjellige fra andre , vil de aldri bli en direkte trussel.

Har du levd i en glassboble de siste årene?
Trenden er ikke økt komfort. Trenden er tvert imot redusert komfort. Både LH og BA har redusert serveringen, f.eks. LH kommer til å bli trangere da de har bestemt seg for å presse inn flere seter. KLM har også stappet flere seter i flyene sine, f.eks har de 9 i bredden på 777-maskinene sine. SAS er på nivå med nettopp Ryanair når det gjelder ombord-service. Det er heller ikke direkte romslig ombord hos dem.
Så du tror ikke FR er eller vil bli en direkte trusel? FR har vært en trusel i mange år nå, og det er ingenting som tyder på at den truselen kommer til å bli særlig mye mindre famover.

Someone
25-11-2009, 14:09
SAS er på nivå med nettopp Ryanair når det gjelder ombord-service.

Hos SAS slipper du fanfarer, skrapelodd, stadig reklame over høyttaler og betjeningen er generelt sett mer proffesjonelle enn hos Ryanair. Menyen er også langt bedre og man slipper å drikke fra poser

basejumper
25-11-2009, 14:11
Hvor har du dette fra? Det stor jo nylig at Lufthansa vil sette inn flere seter i flyene sine og redusere serveringen. Også DY har såvidt jeg vet maks antall seter i sine 737-800, akkurat som Ryanair. Trenden er jo snarere at andre selskapene følger etter Ryanair, ikke omvendt.

Rayenair er jo et litt spesielt konsept, det neste blir vel at de spyler ut passasjerene ved ankomst, he he

Nei da, det er jo bare den erfaringen man sitter igjen med etter å ha reist med disse,
en kombinasjon av sterilitet, stappfullt med passasjerer, og hele pakke, samt en ugunstig flyplass som gjør dette konseptet ubrukelig for meg.

Men som sagt, det er markedet som bestemmer, og det er jo tydeligvis behov for disse rutene, selv om 70% er utlendinger. Og det må jo bransjen ta inn over seg, og SAS og andre må tidels følge etter. Men det er en motsatt side her, og det er økt komfort, rene business fly, osv.

Brandal
25-11-2009, 14:14
Hos SAS slipper du fanfarer, skrapelodd, stadig reklame over høyttaler og betjeningen er generelt sett mer proffesjonelle enn hos Ryanair. Menyen er også langt bedre og man slipper å drikke fra poser
Ingenting av det du trekker fram har jeg personlig opplevd hos FR de to gangene jeg har flydd med dem. De hadde til og med setelommer den siste gangen jeg fløy med dem, og dette er mindre enn tre måneder siden.
At menyen er dårligere enn hos SAS er jeg uenig i.
På vei hjem fra ZRH med SAS i forrige uke var en knusktørr chiabatta det de hadde å tilby.
Hos FR har de i det minste varme alternativer.
På hvilken måte er betjeningen mer profesjonelle hos SAS forresten?

Someone
25-11-2009, 14:20
På hvilken måte er betjeningen mer profesjonelle hos SAS forresten?

De er flinkere, hyggeligere og mer service innstillt

Brandal
25-11-2009, 14:23
De er flinkere, hyggeligere og mer service innstillt
Jeg vet ikke. Jeg har opplevd både hyggelige og mindre hyggelige kabinpersonale hos SAS som hos alle andre selskaper.
Jeg har ikke hatt noen grunn til å klage på personalet på mine to turer med FR iallefall. Det finnes helt sikkert begge deler hos de også.

MartinL
25-11-2009, 14:25
De er flinkere, hyggeligere og mer service innstillt

Ehh Someone, du begir deg ikke ut på tynn is her nå?

LN-KGL
25-11-2009, 15:09
Martin L, Someone har jo beveget seg på tynn is lenge. Påstandene om servicen hos Ryanair er bare basert på hear-say - han selv ikke flydd med dem (sier han da ;))

ren flaks
25-11-2009, 15:40
Ble en gang tilsnakket temmelig hardt av en minst 55år gammel gråhåret flyvertinne flyvertinne (jeg gjentar vertinne) i blå uniform. Jeg hadde våget å ha foten min litt ut i midtgangen etter matservering for å blunde i mørket på vei over atlanteren. Noe av det mest utrivelige jeg har opplevd på ett fly og dette skjedde for omtrent 20 år siden, kommer vel aldri til å glemme det.
Veldig hyggelig og profesjonelt, nei egentlig ikke!

OEH
25-11-2009, 15:45
Ble en gang tilsnakket temmelig hardt av en minst 55år gammel gråhåret flyvertinne flyvertinne (jeg gjentar vertinne) i blå uniform. Jeg hadde våget å ha foten min litt ut i midtgangen etter matservering for å blunde i mørket på vei over atlanteren. Noe av det mest utrivelige jeg har opplevd på ett fly og dette skjedde for omtrent 20 år siden, kommer vel aldri til å glemme det.
Veldig hyggelig og profesjonelt, nei egentlig ikke!
Huff det må ha vært fælt. Tenk å bli tilsnakket av en flyvertinne i blå uniform og som attpåtil er minst 55 år og gråhåret.
Skjønner godt at du ikke har glemt dette etter 20 år.
Må ha vært en traumatisk opplevelse. Har du vurdert psykolog?

sail4fun
25-11-2009, 15:49
Ble en gang tilsnakket temmelig hardt av en minst 55år gammel gråhåret flyvertinne flyvertinne (jeg gjentar vertinne) i blå uniform. Jeg hadde våget å ha foten min litt ut i midtgangen etter matservering for å blunde i mørket på vei over atlanteren. Noe av det mest utrivelige jeg har opplevd på ett fly og dette skjedde for omtrent 20 år siden, kommer vel aldri til å glemme det.
Veldig hyggelig og profesjonelt, nei egentlig ikke!

hm for 20 år siden, så var vel pensjonsalderen for CA' 55 år , så nå overdriver du sikker igjen.

ren flaks
25-11-2009, 15:58
Ok, 50 da.....
Lite bruk for psykolog, det kan for meg virke som at din forståelse for hva jeg skrev er manglende!
Klare det litt opp for deg: Ikke alle som jobber i en SK kabin er hyggelige og profesjonelle.

Kan ikke si at jeg kjenner meg igjen som en som støtt og stadig overdriver, men skjønner jo at ikke alle er enig med meg.

Someone
25-11-2009, 16:00
Martin L, Someone har jo beveget seg på tynn is lenge. Påstandene om servicen hos Ryanair er bare basert på hear-say - han selv ikke flydd med dem (sier han da ;))

Nå tar du feil, jeg har fløyet med dem. PIK-TRF t/r og derfor har erfaring med dem og kan derfor uttale meg om hvordan det er å fly med dem.....aldri igjen, sier nå jeg

sail4fun
25-11-2009, 16:03
Ok, 50 da.....
Lite bruk for psykolog, det kan for meg virke som at din forståelse for hva jeg skrev er manglende!
Klare det litt opp for deg: Ikke alle som jobber i en SK kabin er hyggelige og profesjonelle.

Kan ikke si at jeg kjenner meg igjen som en som støtt og stadig overdriver, men skjønner jo at ikke alle er enig med meg.

Alle kan ha en dårlig dag på jobben..., men det er ingen unskylding for å fornærme kundene ,enten det er i kabinen, eller bak skranken i banken , eller noe annet sted.

JetBlue
25-11-2009, 16:03
Nå tar du feil, jeg har fløyet med dem. PIK-TRF t/r og derfor har erfaring med dem og kan derfor uttale meg om hvordan det er å fly med dem.....aldri igjen, sier nå jeg

Jeg er også litt der Someone, dog med en litt annen begrunnelse. På den måten blir det plass til 2 andre...:p

laurenz
25-11-2009, 18:18
De er flinkere, hyggeligere og mer service innstillt

Jeg er ikke like bereist som mange andre her men har jo prøvd litt av hvert. I det store og det hele så syns jeg ikke det er noe vesentlig forskjell mellom noen av selskape når det gjelder akkurat det du nevner nå.
Hvorvidt folk er flinke, hyggelige og serviceinnstilt er mer personsavhengig en at det har noen med logoen på uniformen å gjøre.

Gulboble
25-11-2009, 19:58
Hos SAS slipper du fanfarer, skrapelodd, stadig reklame over høyttaler og betjeningen er generelt sett mer proffesjonelle enn hos Ryanair. Menyen er også langt bedre og man slipper å drikke fra poser

Jeg har "tatt en SONSTAD".
Fløy SK/WF hjem fra LHR når vi kom fra BALI. Skal fly FR til STN om et par uker.
En sammenligning kommer. Var ikke "mye servic" på SAS. I løpet av 13 flyvninger var det eneste stedet det ikke var noe å hente.

AirbusTrond
25-11-2009, 20:17
Når man betaler mindre flyturen Rygge-Stansted-Rygge enn bussturen OsloS-Rygge-OsloS, så synes jeg ikke det er så mye å si på servicen på FR. På flyet var det bedre plass, en sjåfør som kunne snakke bedre engelsk, tilbud om mat og drikke, inkludert alkokhol. Og vi ble minnet på at det var bare på "plinge" om vi skulle trenge noe. Det var også et gratis blad vi kunne lese i, og ta med hjem. Dessuten en treseter alene, mot bare en toseter alene på bussen. :D

SpottAir
25-11-2009, 21:00
Ryanair er absolutt et bra selskap. Ingen ting å si på det.

LN-KOG
25-11-2009, 21:07
Hos SAS slipper du fanfarer, skrapelodd, stadig reklame over høyttaler og betjeningen er generelt sett mer proffesjonelle enn hos Ryanair. Menyen er også langt bedre og man slipper å drikke fra poser

Og når fløy denne Someone sist med Ryanair? Om noen sinne?

sail4fun
25-11-2009, 21:11
Nå tar du feil, jeg har fløyet med dem. PIK-TRF t/r og derfor har erfaring med dem og kan derfor uttale meg om hvordan det er å fly med dem.....aldri igjen, sier nå jeg

Og når fløy denne Someone sist med Ryanair? Om noen sinne?

Den som leter finner

BU662
25-11-2009, 21:12
hmm jeg tror denne topic er litt skammelig.

Rett og slett det er opp til kundene a velge om de vil kjöpe Ryanair sitt produkt eller ikke. Man ma ikke bashe selskap eller ledelsen. De gjör en job, de tjener penger pa dette.

Ingen av de mange millioner som flyr med Ryanair hver ar er tvunget til dette. De alle gjör dette etter fri valg.

Det er höyest pa tida at man aksepterer at det finnes folk som kjöper disse tjenester - bevist - slik som folk kjöper mat hos McDonalds eller dagligvarer hos Aldi og Lidl.

Blubird
25-11-2009, 21:15
Velkommen "tilbake", KOG!

Beundringsverdig hvor diskuterbart dette flyselskapet kan være. Antall meninger er like mange som det er passasjerer, men én ting er jo krystallklart; folk flyr faktisk med Ryanair, og jeg er ganske sikker på at majoriteten av dem ikke har blitt tvunget ombord. Hva med å akseptere dette?

LCH
25-11-2009, 21:23
hmm jeg tror denne topic er litt skammelig.

Rett og slett det er opp til kundene a velge om de vil kjöpe Ryanair sitt produkt eller ikke. Man ma ikke bashe selskap eller ledelsen. De gjör en job, de tjener penger pa dette.

Ingen av de mange millioner som flyr med Ryanair hver ar er tvunget til dette. De alle gjör dette etter fri valg.

Det er höyest pa tida at man aksepterer at det finnes folk som kjöper disse tjenester - bevist - slik som folk kjöper mat hos McDonalds eller dagligvarer hos Aldi og Lidl.

Godt sagt, BU662. At noen forummedlemmer kaller folk hjernevaskede, dumme o.l. bare fordi de prioriterer annerledes enn dem selv, kanskje på grunn av økonomi, kanskje på grunn av prinsipper, er direkte respektløs.

Det er greit å være lojal mot arbeidsgiver, ha et favorittselskap o.l. men å spre usannheter, halvsannheter eller bare edder og galle mot konkurrentene ved enhver anledning tror jeg verken de eller arbeidsgiveren er tjent med i lengden.
Litt objektiv må det gå an å være.

Selv har jeg aldri fløyet Ryanair, og kommer neppe til å gjøre det (OK, kanskje bare for å ha dem på lista...) da de i mine øyne har Ryanair drept den siste rest av "romantikken" jeg forbandt med flyreiser. (Den første biten tok noen huleboere i Afghanistan seg av.) Men det er mitt valg, jeg driter ikke ut de som velger å fly med FR.

LN-KGL
25-11-2009, 21:34
Ryanair er som med Se&Hør, ingen leser det, men selger gjør det (opplag 186 000). Må nok innrømme er det blir lest mens jeg venter for å komme til hos tannlegen eller frisøren + når jeg er på besøk hos min gamle moder.

LN-KGL
25-11-2009, 21:48
Selv har jeg aldri fløyet Ryanair, og kommer neppe til å gjøre det (OK, kanskje bare for å ha dem på lista...) da de i mine øyne har Ryanair drept den siste rest av "romantikken" jeg forbandt med flyreiser. (Den første biten tok noen huleboere i Afghanistan seg av.) Men det er mitt valg, jeg driter ikke ut de som velger å fly med FR.

For meg forvant romantikken med flyreiser i forbindelse med en flytur med United Shuttle B727 fra ORD til EWR i oktober 1997. Etter dette har jeg vært på jakt etter å finne følelsen igjen. Noe trøst var det å komme om bord i en SAS 763 fra EWR til FBU i neste flytur tre dager senere, men romantikken har jeg ikke funnet igjen. Har jaktet på den med å prøve en rekke selskaper, og der jeg har kommet nærmest har selskapet enten hatt tyske eller britiske aner. Men jeg har ikke gitt opp :D

Gunnar
25-11-2009, 21:50
Tja, om du skal sammenlikne så er vel Se&Hør et blad som ingen vil vedgå at de kjøper, og alikevel forsvinner bladene i et vanvittig tempo når de ankommer butikken... Ryanair er vel slikt sett mindre kontroversielt, men selv velger jeg å ikke fly med dem. Jeg er riktignok ikke en veldig stor tilhenger av fagforeningene slik de fremstår i dag, men jeg er tilhenger av organiseringsfrihet og ønsker ikke å benytte et selskap hvor du får fyken ved bare å nevne ordet "fagforening"...

Servicemessig er mange sammenlikninger her gjort med bakgrunn i enkeltreiser med et enkelt selskap. La oss si at jeg reiser med insjekket bagasje fra Bodø til Rygge med DY, og så videre med Ryanair et annet sted; jeg er nødt til å hente bagasjen på Rygge og levere den i bag-drop. Igjen. Reiser jeg derimot til Gardemoen med SAS (fremdeles fra Bodø), og videre med Lufthansa til Frankfurt går kofferten direkte: når jeg leverer den i bag-drop i Bodø ser jeg den ikke igjen før jeg har kommet til Frankfurt. (og kom nå ikke med "jeg reiser uten bagasje" tullet, for noen av oss har faktisk behov for mer enn 2 skift av undertøy når vi er ute og reiser)

SQ 777
25-11-2009, 21:58
Har selv fløyet den tidligste form for FR, Eastern Shuttle NYC til Boston og Washington...

De bare fylte opp flyene til de var fulle med en form for forhistorisk e-tickets... ( manuelt utfylte billettkuponger ):colgate: Eneste fordel på den tiden var at alle var garantert plass hvis en var på gate tidsnok.

Ble det for mange rullet de opp en reservamaskin hvor det kunne bare være noen få med... Først Electra og DC 9..

TOS
25-11-2009, 21:59
Servicemessig er mange sammenlikninger her gjort med bakgrunn i enkeltreiser med et enkelt selskap. La oss si at jeg reiser med insjekket bagasje fra Bodø til Rygge med DY, og så videre med Ryanair et annet sted; jeg er nødt til å hente bagasjen på Rygge og levere den i bag-drop. Igjen. Reiser jeg derimot til Gardemoen med SAS (fremdeles fra Bodø), og videre med Lufthansa til Frankfurt går kofferten direkte: når jeg leverer den i bag-drop i Bodø ser jeg den ikke igjen før jeg har kommet til Frankfurt. (og kom nå ikke med "jeg reiser uten bagasje" tullet, for noen av oss har faktisk behov for mer enn 2 skift av undertøy når vi er ute og reiser)

FR har vel aldri forsøkt å markedsføre seg som et selskap som legger opp til gjennomgående billetter, så at det er mer komplisert med den typen reiser har jeg ikke noe problem med å forstå. Jeg tror nå likevel at mange av de som rakker ned på FR ikke nødvendigvis bor slik til at de skulle ha behov for den typen bytter du viser til, og de fleste som reiser opererer kanskje med punkt til punkt så ditt argument er kanskje ikke det mest slående som kritikk av FR som sådan. Man får bruke FR og sllike selskaper til det de er ment til - nemlig punkt til punkt. Jeg synes nå man får respektere de valg andre gjør, så lenge det ikke involverer lovbrudd og (for andre) plagsom atferd. Kundene til FR er, som flere andre har påpekt, kunder av FR av egen fri vilje.

Hva angår baggasje så er det vel helt uproblematisk å få med seg klær til en liten uke i en kabinsize trillekoffert....;) Jeg ukependlet til Oslo 5-6 uker i strekk for litt siden med 4 dagers opphold av gangen, to dresser i kofferten, 3 skjorter, et par sko i kofferten, nok skift til hver dag osv. Ikke noe problem å få det i kofferten (men jeg skal innrømme at PC'en var i en liten PC-veske sammen med noen dokumenter, og vekten var nok sikkert noe over 10 kg). Må pakke effektivt, vet du....:D

Wig-wag
25-11-2009, 21:59
Moss Avis har to artikler i dag som omhandler dette:


Ryanair: Mange myter, noen er sanne
http://www.moss-avis.no/article/20091125/REISE/409383929/1044


En reise med Ryanair:
http://www.moss-avis.no/article/20091125/REISE/491160874/1044

Les forøvrig leserkommentarene etter artiklene. Mange kostelige meningsytringer.

Discus
25-11-2009, 22:16
Har jaktet på den med å prøve en rekke selskaper, og der jeg har kommet nærmest har selskapet enten hatt tyske eller britiske aner. Men jeg har ikke gitt opp :D

Kommer litt an på hva man legger i "romantikk", men du får ta deg en tur over dammen og teste Porter: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=35490

LN-KGL
25-11-2009, 22:22
Reiser jeg derimot til Gardemoen med SAS (fremdeles fra Bodø), og videre med Lufthansa til Frankfurt går kofferten direkte: når jeg leverer den i bag-drop i Bodø ser jeg den ikke igjen før jeg har kommet til Frankfurt. (og kom nå ikke med "jeg reiser uten bagasje" tullet, for noen av oss har faktisk behov for mer enn 2 skift av undertøy når vi er ute og reiser)

Av alle de gangene vi har vært på flyentusiastturer, så har SAS vært innblandet i begge de gangene vi har hatt bagasjetull. Første gang var fra MAN til OSL, der Tott ikke fikk sin koffert siden den stod igjen på MAN - gjenforening ble det først et par dager senere. Knoll fikk ikke sin koffert etter første leg fra OSL og AMS, og endte opp å bære rundt på en gul plastpose i Nederland, Irland, på Isle of Man og England - og ble ikke gjenforent med kofferten før turen var offisielt over på et hotell inne i Manchester.

Det er vel ikke uten grunn at jeg har en fetish med å sitte på F slik at jeg ser ombordlastingen av bagasje og å fotografere behandlingen av min egen koffert. Her er et eksempel:

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/August_2009_Tour/Manchester/Baggage_handling.jpg

Someone
25-11-2009, 22:39
Og når fløy denne Someone sist med Ryanair? Om noen sinne?

Høsten 2003.....og gebyrene har blitt flere siden den gang

gustavf
25-11-2009, 22:50
Jeg ukependlet til Oslo 5-6 uker i strekk for litt siden med 4 dagers opphold av gangen

Men å invitere til Fly&Vin, nei det var det ingen som gjorde. Det går bare nedover med dette forumet ;)

Jeg innser selvfølgelig at vi var egentlig snille. Hadde det blitt Fly&Vin hadde du kanskje sølt på buksa, og da hadde jo bagasjeopplegget sprukket :p

raskefot
25-11-2009, 22:51
Det er alltid like interessant å lese kommentarer og anmeldelser av oss, dvs min arbeidplass og mine godt voksne kollegaer i SK-kabinen (som det visstnok skal være så mange av) ;)

Jeg skal innrømme at jeg selvsagt sammenligner andre selskaps kabinansatte og service med vår egen når jeg er ute og reiser. Det er like mye en "arbeidsskade" som en hobby. Når det gjelder Ryanair, så har jeg fløyet med dem én gang. Det var tur-retur TRF-HHN for fire år siden. Jeg har ingenting å utsette på noen av flyvningene. Faktisk må jeg innrømme at jeg var en smule imponert, tatt i betraktning hva vi betalte for billetten. Det eneste som skilte seg ut var selve reisefølelsen. For første, og foreløpig eneste, gang hadde jeg følelsen av å sitte ombord i en buss, og ikke i et fly. Det gjorde meg ingenting, men det frister ikke akkurat til gjentakelse.

LN-KOG
25-11-2009, 22:55
Men å invitere til Fly&Vin, nei det var det ingen som gjorde. Det går bare nedover med dette forumet ;)

Hva snakker du om? Var du ikke invitert?

Madman
25-11-2009, 23:49
Altså... Jeg har opplevd sure og gretne crew på BA, SK og LH... Så ingen av oss bør da noensinne fly med dem igjen. Sikkert noen som har opplevd det samme på DY, CO, TG, WF osv, så ingen bør fly med disse heller.

Så la oss slutte og fly, og heller reise med bil, båt, tog eller buss. Da slipper vi alle sammen å oppleve gretne flyvertinner noe mer.

Eller går det an å gi et selskap en sjanse til? ;)

imm
26-11-2009, 00:01
Altså... Jeg har opplevd sure og gretne crew på BA, SK og LH... Så ingen av oss bør da noensinne fly med dem igjen. Sikkert noen som har opplevd det samme på DY, CO, TG, WF osv, så ingen bør fly med disse heller.

Så la oss slutte og fly, og heller reise med bil, båt, tog eller buss. Da slipper vi alle sammen å oppleve gretne flyvertinner noe mer.

Eller går det an å gi et selskap en sjanse til? ;)


Bra sagt. Det er for meg ganske ufattelig at noen er så bombastiskke etter èn flytur for endel år siden. Hva gjorde de som var så traumatiserende at man flere år senere nekter å sette beina ombord i et fly fra dette selskapet?
Jeg har flydd mange selskap mange ganger, og har opplevd godt og mindre godt på de alle sammen. Jeg har mine favoritter, men selv på Virgin Atlantic (som er min favoritt) har jeg opplevd et par ansatte som ikke burde vært på jobben den dagen. Men det gjør ikke at jeg ALDRI setter beina ombord hos VS igjen.

IMM

Someone
26-11-2009, 00:05
Bra sagt. Det er for meg ganske ufattelig at noen er så bombastiskke etter èn flytur for endel år siden. Hva gjorde de som var så traumatiserende at man flere år senere nekter å sette beina ombord i et fly fra dette selskapet?

For min del så er det ikke kabinbesetningen (eller pilotene) som gjør at jeg boikotter Ryanair, men rett og slett hele forretningskonseptet deres byr meg såpass imot at jeg ikke flyr med dem, uansett hvor billige de måtte være

The Ticketor
26-11-2009, 00:30
Att flyga med rörelsehinder och assistans fungerar till och med bättre med Ryanair med avseende på seating och liknande. I ett sällskap med en passagerare som behöver assistans så kan ingen i sällskapet checka in online och får därmed de säten som blir över efter incheckning. Två gånger har det lett till att vi har blivit placerade "överallt" i planet trots att min dotter inte klarar sig själv...

"Ekte" flyselskap editerer flighten på forhånd spesielt med tanke på seating av PRM'er.

Brandal
26-11-2009, 00:37
Hmmm... jeg har flydd US Airways EN gang, det var i 2005, og hadde en heller miserabel opplevelse.
Ville jeg flydd dem igjen? Selvfølgelig, dersom det skulle bli aktuelt.
Man danner seg da ikke en livslang oppfattelse av et flyselskap på grunnlag av en så begrenset erfaring.
På meg virker det som mange av de ivrigste FR-basherne faktisk ikke har brukt selskapet. Likevel føler de seg kompetent til å uttale seg om service-nivået ombord, cateringen, hvor profesjonelle/lite profesjonelle kabinbetjeningen er osv.
Ganske facinerende.

JoeW
26-11-2009, 00:37
"Ekte" flyselskap editerer flighten på forhånd spesielt med tanke på seating av PRM'er.

Og internettscheckin er også mulig for PRMs på enkelte selskaper. :-)

ENGM 911
26-11-2009, 00:39
Hos Mc-Donalds får du burger slengt over disken til 10,-, Bagatelle i Oslo får du 6-retters til 1500,-.
Slik er det også blitt i lufta. Skal du bare slenge deg på en flytur fra A-B, og ikke er så avhengig av så mye dill-dall, eller du setter høyere krav til flyreisen utfra ditt eget ønske har vi heldigvis mulighet til å velge selv. Smak og behag er heldigvis forskjellig blant oss. Det blir verre den dagen valgmulighetene bortfaller.

AirbusTrond
26-11-2009, 00:41
Velger man Ryanair til den laveste prisen, sparer man opp til et Bagatelle-måltid i løpet av to London-turer. Det er min prioritering. ^_^

gustavf
26-11-2009, 00:47
Velger man Ryanair til den laveste prisen, sparer man opp til et Bagatelle-måltid i løpet av to London-turer. Det er min prioritering. ^_^

Og når du først er i London, så er det så billig å drikke at du egentlig har spart det inn på en tur.

sukram
26-11-2009, 00:49
Og når du først er i London, så er det så billig å drikke at du egentlig har spart det inn på en tur.

Isåfall kan det umiddelbart avkreftes at sparing er kjedelig :colgate:

imm
26-11-2009, 00:50
Hos Mc-Donalds får du burger slengt over disken til 10,-, Bagatelle i Oslo får du 6-retters til 1500,-.
Slik er det også blitt i lufta. Skal du bare slenge deg på en flytur fra A-B, og ikke er så avhengig av så mye dill-dall, eller du setter høyere krav til flyreisen utfra ditt eget ønske har vi heldigvis mulighet til å velge selv. Smak og behag er heldigvis forskjellig blant oss. Det blir verre den dagen valgmulighetene bortfaller.


Det blir nok valgmuligheter i fremtiden også. Ihvertfall hvis forskjellen på flyselskapene er så stor som enkelte vil ha det til her.
Sammenlign det gjerne med bilbransjen: Det vil alltid være folk som betaler mer enn dobbelt så mye for en Mercedes som en Skoda. Skoda er en helt grei bil for de aller fleste, men ikke for alle. Er forskjellen stor nok, så betaler man gladelig for å få det som er så mye bedre.
Derfor tror jeg også at det er lurt av nettverksselskapene å gjøre forskjellen større, fremfor mindre, slik de nå er i ferd å gjøre. Hvordan skal man da forsvare en høyere pris, hvis folk flest opplever produktet mer eller mindre likeverdig?

Bengt
26-11-2009, 03:27
"Ekte" flyselskap editerer flighten på forhånd spesielt med tanke på seating av PRM'er.
Då stryker vi Spanair (som då var 100 % SAS-ägt) från listan på "ekte" flyselskap... :(

Bengt
26-11-2009, 03:28
Og internettscheckin er også mulig for PRMs på enkelte selskaper. :-)
Men inte Iberia, SAS och Spanair, i alla fall inte före 2009

akira
26-11-2009, 04:56
Hmmm... jeg har flydd US Airways EN gang, det var i 2005, og hadde en heller miserabel opplevelse.
Ville jeg flydd dem igjen? Selvfølgelig, dersom det skulle bli aktuelt.
Man danner seg da ikke en livslang oppfattelse av et flyselskap på grunnlag av en så begrenset erfaring.
På meg virker det som mange av de ivrigste FR-basherne faktisk ikke har brukt selskapet. Likevel føler de seg kompetent til å uttale seg om service-nivået ombord, cateringen, hvor profesjonelle/lite profesjonelle kabinbetjeningen er osv.
Ganske facinerende.

Kunne ikke sagt det bedre.

73H
26-11-2009, 05:24
FR .... så lenge det ikke involverer lovbrudd ...

Holder det med lovbrudd som i "villedende markedsføring" og "brudd på markedsføringsloven"?

Er bare nysgjerrig på din fortolkning av dette....

EB
26-11-2009, 07:57
Jeg lever godt med - ja jeg sover til og med meget godt om natten vel vitende om at mange mange tusen mennesker liker ja kanskje noen også elsker Ryanair - hvorfor kan ikke disse passasjerne bare slappe av å la oss som ikke ønsker å fly Ryanair igjen være i fred. Man må vel ikke begrunne hver dag gjennom året hvorfor man ikke velger det ene eller det andre...

OEH
26-11-2009, 08:14
Huffameg..
Det må være forferdelig å føle at man faktisk må begrunne påstander man kommer med.
Og attpåtil ikke få være i fred.

EB
26-11-2009, 08:23
Selv for deg burde det holde at jeg har fløyet Ryanair og de har et produkt (valg av flyplasser, gebyrer, ikke seating, nesten ingen bagasje) som ikke passer meg - enkelt og greit.

OEH
26-11-2009, 08:25
"Selv for deg". Interessant måte å uttrykke seg på.
Men ja, det er en grei begrunnelse det..
Burde vel ikke være så vanskelig heller.

Bengt
26-11-2009, 10:03
Jag har inget problem med att folk inte vill åka med Ryanair...
Men om man anger något annat skäl än "Jag tycker inte om det" (OK skäl i sig) så bör de skäl som anges stämma. Och debatt är det väl inget fel på...
Sedan om jag minns rätt så var det rätt många år sedan EB flög med Ryanair. Ha-Ha-Hahn.... I en gammal smutsig 737-200. Vissa saker har ändrats (fler avgifter, nyare plan ,,,)

TOS
26-11-2009, 10:06
Holder det med lovbrudd som i "villedende markedsføring" og "brudd på markedsføringsloven"?

Er bare nysgjerrig på din fortolkning av dette....

Om du leser en gang til det jeg skriver så forstår du kanskje hva jeg mener: "Jeg synes nå man får respektere de valg andre gjør, så lenge det ikke involverer lovbrudd og (for andre) plagsom atferd. Kundene til FR er, som flere andre har påpekt, kunder av FR av egen fri vilje.".

Jeg vil tro at det er nokså klart at jeg altså ikke snakket om FRs handlinger - jeg snakket om hva kundene velger. Dvs. så lenge folk ikke bryter loven, er en fare for seg selv og/eller andre, eller er generelt en utålelig plage legger ikke jeg meg borti deres valg. Om Someone velger å ikke fly med FR så er det hans valg, og jeg skal ikke legge meg borti det, men jeg forbeholder meg retten til å komme med kritiske bemerkninger til innlegg som indikerer at andre er "tullinger" og uvitende hvis de flyr med FR og/eller andre selskaper folk ikke liker. Fornuftige tips til bedre løsninger hva angår reiseruter, selskaper, priser osv. synes jeg er helt på sin plass, men det er i bunn & grunn den enkeltes egne preferanser som styrer hva man velger til slutt.

Om FR bryter loven vil jeg anta at norske myndigheter påtaler dette, og at slik atferd opphører.

sail4fun
26-11-2009, 10:38
Hm, denne tråden nærmer seg muligens "all time low" ?

Northrider
26-11-2009, 10:41
Jeg lever godt med - ja jeg sover til og med meget godt om natten vel vitende om at mange mange tusen mennesker liker ja kanskje noen også elsker Ryanair - hvorfor kan ikke disse passasjerne bare slappe av å la oss som ikke ønsker å fly Ryanair igjen være i fred. Man må vel ikke begrunne hver dag gjennom året hvorfor man ikke velger det ene eller det andre...

Spør du meg er situasjonen heller omvendt.
Føler at nesten hver gang det dukker opp en Ryanair-tråd, så sporer den av til en eneste stor krangel fordi det er noen som må lufte ut sin frustrasjon over X ukjent antall gebyrer eller lignende.

Hva med å la oss som flyr Ryanair være i fred? Folk kan få fly akkurat hva de vil for min del. Om de vil betale full flex, eller economy, fly Singapore Airlines eller Air Asia X. Jeg fatter virkelig ikke all denne frustrasjonen om gebyrer og lave priser, men jeg respekterer naturligvis de som velger selskapet vekk.

Jeg flyr Ryanair fordi det er et flott konsept for reisende. De har skapt en stor vekst i luftfartsbransjen i europa.
Derimot er selve bransjen blitt ganske truffet av LCC-bølgen, og dette gjør at endel krav innenfor bransjen er blitt anderledes.
Jeg kan ikke betale 4000 kroner èn vei fordi at pilotene skal få råd til 2 biler og hytte ved sjøen.
Det er sånn det er, og det er sånn det kanskje vil fortsette å bli?

Jeg håper iallefall ikke at "Ryanair-effekten" får for mye plass i markedet. De vet å utnytte det som kan utnyttes. (737-ratinger og kurs som må betales selv osv)


Men denne diskusjonen tar aldri slutt uansett. Så why do I even bother?:rolleyes:

SQ 777
26-11-2009, 10:55
Tusen takk, Northrider,, Lenge siden jeg også bothered å være med her..

akira
26-11-2009, 15:29
Takk det samme, Northrider.

Isbamse
26-11-2009, 15:39
Amen, Northrider!

La folk fly med de selskap man ønsker.

Det er naturligvis relevant å diskutere villedende markedføring, gebyrer, arbeidsforhold etc når det gjelder flyselskaper, men når det gjelder hva man vil betale for av service er smaken som baken...

Wig-wag
28-11-2009, 11:21
Dette, ifølge en del her på forumet, elendige servicenivået hos Ryanair ser tydeligvis ikke ut til å plage særlig mange, ifølge NRK Østfold:

Rekordsalg fra Moss Lufthavn Rygge
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.6886766

JetBlue
28-11-2009, 11:32
Hva med å la oss som flyr Ryanair være i fred?


Er det noen Forumister her som egentlig har sagt noe annet?

TOS
28-11-2009, 13:18
Er det noen Forumister her som egentlig har sagt noe annet?

Det er vel ikke til å stikke under en stol at en del forumister stadig tilkjennegir sin holdning til andre som reiser med Ryanair. Det kommer jo nesten alltid det åpnes en tråd om FR kommentarer som er å tolke som at de som reiser med FR ikke vet hva de driver med - det er jo en masse avgifter osv. som mange her inne tydeligvis mener at de reisende ikke forstår er der, samt at FR jo flyr til flyplasser langt utenfor allfarvei, noe som også tyder på at kundene ikke skjønner hva de driver på med. Det er vel nettopp slike ting Northrider sannsynligvis tenker på.

GFL
28-11-2009, 13:29
Holder det med lovbrudd som i "villedende markedsføring" og "brudd på markedsføringsloven"?

Er bare nysgjerrig på din fortolkning av dette....


Er vel småtteri det, iforhold til prissamarbeid og spionasje som andre selskaper her på berget har vært i trøbbel for ;)

SQ 777
28-11-2009, 15:44
Tror sikkert at det har gått så langt at forumister unngår å skrive tripreports om FR ??

Forresten flott at AirbusTero gjorde det...:up:

Jeg vil gjøre det , garantert , neste gang.... ;)

Isbamse
28-11-2009, 15:49
kommentarer som er å tolke som at de som reiser med FR ikke vet hva de driver med - det er jo en masse avgifter osv. som mange her inne tydeligvis mener at de reisende ikke forstår er der, samt at FR jo flyr til flyplasser langt utenfor allfarvei, noe som også tyder på at kundene ikke skjønner hva de driver på med. Det er vel nettopp slike ting Northrider sannsynligvis tenker på.

Amen igjen!

gustavf
28-11-2009, 18:17
Tror sikkert at det har gått så langt at forumister unngår å skrive tripreports om FR ??

Det er noen, jeg har ihvertfall skrevet en og vet at det ska være flere. Generelt så er korte rutineturer med mye brukte flyselskaper underrepresentert i trip reports. Det er vel også like greit, for ellers ville det blitt mye Trondheim-Oslo der.

Wig-wag
28-11-2009, 18:24
Blir vel litt som med Se og Hør. Ingen innrømmer at de leser det (unntatt på venterommet til frisør eller lege) men det er landets mest solgte blad.

TenFour
28-11-2009, 22:07
Uten å reklamere for andre forumer vil jeg linke til en tripreport fra en god venn:

http://www.atcbox.net/mybbforum/showthread.php?tid=3319

AirbusTrond
28-11-2009, 22:18
Grei og saklig rapport det der! Men overraskende mye folk som skulle fra Østfold til Bremen, da. Er nok like stor fare på å treffe på en østfolding som en tysker på en pub...
Ellers litt rart hvordan mange av trip-reportene som omhandler Ryanair nærmest har med en grunngivelse for hvorfor man velger Ryanair framfor andre. Har aldri sett at noen DY-rapporter har med en forklaring på hvorfor man valgte DY og ikke Ryanair.. Men som DCHalvorsen så fortreffelig beskrev det, på dette forum er Ryanair nærmest å regne for et "forbrytersyndikat". :-)

SpottAir
28-11-2009, 22:46
Jeg har fløyet Ryanair flere ganger, uten noe å klage på.

Liker du ikke salgsmeldingene, sitt med musikk på øret!

Når billetten er billig, crewet er hyggelig og du kommer fram i tide, er det ingen ting å klage over!

Ryanair har blitt utsatt for mye dårlig presse, fordi mange innen flyindustrien er misunnelige på dem!!!

basejumper
28-11-2009, 22:51
Ellers må man jo akseptere at Ryanair er et vinnerkonsept, og litt rart at ingen har gått i direkte konkurranse, dette er jo det eneste som må til for å ta markedsandel fra de,
så hva med å starte opp et selskap som kun flyr til utkantstrøk, med 250 seters 737-800 uten toaletter, mat og drikke, samt uten flyvertinner ( som på buss), der halvparten av billettene er gratis, og de resterende koster 199 kr, og der man bruker piloter som jobber på lavlønn. Som et slags rent innvandring / utvandring og arbeids transportmiddel, for de som ønsker å bruker minst mulig kroner på turen.

Og da parallelt rendyrke et komforttilbud, og da har kunden valget, billigst mulig, eller komfortabelt. Nesten som hos Meny, frihet til å velge.

SpottAir
28-11-2009, 22:57
Hvis MOL hadde fått lov, og det hadde fantes, hadde han sikkert kjøpt et robot-fly-sak som gjør at flyet flyr av seg selv, (Trenger ingen piloter), fjernet flyvertinnene, og montert en automat for snacks og drikke.

LN-MOW
28-11-2009, 23:14
så hva med å starte opp et selskap som kun flyr til utkantstrøk, med 250 seters 737-800 uten toaletter, mat og drikke, samt uten flyvertinner ( som på buss),

Noe som kalles 'sertifiseringsregler' vil kanskje forhindre dette ... :rolleyes:

basejumper
28-11-2009, 23:24
Noe som kalles 'sertifiseringsregler' vil kanskje forhindre dette ... :rolleyes:

Vist Ryanair kan få til ståplass, er vel alt mulig.

LN-MOW
28-11-2009, 23:26
*sukk* Det kan de ikke.

SpottAir
28-11-2009, 23:29
Litt OT, men av denne illustrasjonen: http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=564365
kan det se ut om at om flyet bråstopper, kan passasjeren brekke nakken i sammenstøtet med bøylen foran?

TenFour
28-11-2009, 23:32
Vist Ryanair kan få til ståplass, er vel alt mulig.

Da hadde jo den nye ruta fra Rygge til Århus og Stocholm vært optimal.

Martin
28-11-2009, 23:34
Liker du ikke salgsmeldingene, sitt med musikk på øret!

Hva med folk som reiser sammen og vil prate sammen da?

LN-MOW
28-11-2009, 23:55
Litt OT, men av denne illustrasjonen: http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=564365
kan det se ut om at om flyet bråstopper, kan passasjeren brekke nakken i sammenstøtet med bøylen foran?

Disse planene er allerede forkastet fordi de ikke vil bli sertifisert.

AirbusTrond
28-11-2009, 23:59
Med de høyttalerne som var om bord i de to siste FR-flyene jeg har tatt, var det ikke noe problem å føre noen samtale. Men umulig å høre hva de annonserte, bortsett fra den idiotiske fanfaren om at vi hadde landet på tid - og dertil hørende annonsering på utpreget irsk-engelsk (slik jeg oppfattet det, som om DY-skulle ha en tilsvarende annonsering på Kjus sin dialekt)...

MD11
29-11-2009, 01:16
Tenk på hva FR har fått til i Norge siden de startet opp STN-TRF med sine Boeing 737-200. Noe må de ha gjort riktig? Eller?

basejumper
29-11-2009, 09:39
Poenget er at Ryanair er vokst til Europas største flyselskap målt i passasjerer, og planlegger å bestille 200 nye fly. De finnes faktisk et marked som gir F*** i hvordan man kommer fra A til B, bare man brenner minst mulig kroner.
Da må bransjen innse at den eneste måten å matche de på er å tilby noe like, eller mer ekstremt billig innenfor dagens og fremtidens sertifiseringsegler. I dag er ikke Norwegian og Easyjet i nærheten.
Det å ta seg betalt for å gå på do er i prinsippet veldig smart, vist man vet at det koster 500 kr å bruke det ene toalettet på flyet, vil folk heller velge det som er gratis ( eller 10 kr hos Ryanair) på bakken. Dermed kan man ha flere seter i flyet.
Ved å rendyrke det ekstremt billige, ville man ta mange Ryanair kunder, men veldig få typisk "Ola nordmann" kunder.

imm
29-11-2009, 10:49
Poenget er at Ryanair er vokst til Europas største flyselskap målt i passasjerer, og planlegger å bestille 200 nye fly. De finnes faktisk et marked som gir F*** i hvordan man kommer fra A til B, bare man brenner minst mulig kroner.
Da må bransjen innse at den eneste måten å matche de på er å tilby noe like, eller mer ekstremt billig innenfor dagens og fremtidens sertifiseringsegler.


Ja, noe riktig må de jo ha gjort. Til tross for at samtlige konkurrenter mener det motsatte. Men faktum er nå at på de 4 årene jeg har vært her på Scanair forum, så har Ryanair hatt en økning på over 20 millioner passasjerer pr. år.

Men jeg er ikke enig i deg om at andre må matche de med noe like billig, eller ekstremt billig. Det vil alltid være marked for folk som ønsker seg noe mer det billige. Det vil alltid være folk som kjøper Audi istede for Skoda. Det vil alltid være folk som kjøper Omega istede for Timex. Det vil alltid være folk som kjøper et par Ecco sko istede for et par Hecko sko. MEN, det gjør de kun dersom de mener de får noe mer for å gi såpass mye mer. Ikke alle ønsker alltid å kjøpe det billigste. Jeg forstår godt at folk som Tommy 777 med over 200 flyreiser i året ønsker lounge, business class osv. Ting som ikke Ryanair tilbyr.
Men for den vanlige mannen i gata, som reiser et par-tre ganger i året, så er forskjellen mellom lavpris og tradisjonelle selskaper ikke stor nok til at de velger det dyreste alternativet.
Seteplassen er omtrent den samme, maten er omtrent den samme (man betaler også for mat og drikke på begge alternativene).... Hvorfor skal man da betale ekstra for å fly med AF til Paris fremfor FR? Et svar måtte være at man bor på Nannestad, og har nærhet til Gardermoen. Men for de som bor like langt fra den ene som den andre flyplassen? Nei, da er forksjellen for folk flest for liten til at de velger det dyreste. De føler ikke de får noe mer der, enn hva de får hos den billigste. De får ikke Audi følelsen, eller Omega følelsen når de sitter med de tradisjonelle selskapene. Derfor velger de det billigste.