PDA

View Full Version : DY og Boeing 787 ??


MartinL
24-11-2009, 17:27
Sorry folkens for at dette har drøyd ut litt i tid.

Det har kommet meg for øret nå, via diverse mediehus, at DY ser ut til å gå for en langsiktig IC løsning som innebefatter 787 i flåten. Jeg vet også at det har vært STOR pågang fra pressen idag rundt dette for å få en bekreftelse, men sålangt har DY valgt å ikke kommentere dette ryktet offentlig.

Etter det jeg har hørt har Norwegian fått et knalltilbud fra Boeing etter at RAM (Royal Air Maroc) valgte å utsette sine leveringer (på 1 eller 2 maskiner), og at DY da skal ha valgt å slå til på dette...

I tilegg skal det visstnok også være snakk om maskin nr 3 i produksjonslinjen som det i allefall meg bekjent, ikke har vært knyttet mot andre kunder tidligere.

Med dette kunne jeg kanskje smile og la dette være et hett rykte, men jeg skvatt skikkelig til idag morges da jeg fikk se delivery-listen til 787'ene fra Boeing. Der står det nemlig nå "Norwegian Air Shuttle" på levering for fly nr. 3, 4 og 5....

Jeg skal være forsiktig med å konkludere på noe her, men jeg velger å tro at det er noe i disse ryktene.

Fyr løs og diskutèr ! :up:

seatsniffer
24-11-2009, 17:29
WOW! (fyllepå)

Aleksander Maaland
24-11-2009, 17:29
Lykke til NAX:D!:nor

Marcus W
24-11-2009, 17:29
Trevligt!
BK ligger inte på latsidan. Önskar DY lycka till med IC satsningen!

BSSW
24-11-2009, 17:29
Herlige nyheter!

Finnes det noen foreløpig leverings"dato"?

baselutvann
24-11-2009, 17:30
Er det disse flyen som skal bli benyttet på de nye rutene til Bangkok og New Yor ? og når kommer de? ;)

Henshaw
24-11-2009, 17:30
Dette høres jo helt herlig ut! Skal begge de to første flyene til ANA, og blir da DY eventuelt det andre flyselskapet som får 787?

posthuman
24-11-2009, 17:30
Hvor store kan Norwegian bli?

DY_ENZV
24-11-2009, 17:31
Et av de første selskapene til å fly Dreamlineren!!!! For en nyhet!!!

La oss håpe at Boeing får denne fuglen i lufta ASAP!!!


Lykke til Norwegian og Gratulerer! :D

EB
24-11-2009, 17:31
Vanvittig kuuult!!!

Wig-wag
24-11-2009, 17:32
Hvis dette stemmer, når får de da levert disse?

ILS2
24-11-2009, 17:32
SAS står vel fortsatt på sitt og mener det ikke er grunnlag for IC-trafikk ut fra Norge... ;)

Veldig spennende nyheter dette. Må si at jeg blir imponert over DYs evne til å være visjonære. Forhåpentligvis vil det også lønne seg.

AirbusTrond
24-11-2009, 17:33
:nor Flaggdag ! Utrolig om dette stemme!!

Emitop
24-11-2009, 17:33
Blir gøy og se 787 i norwegians farger! :D

sparco777
24-11-2009, 17:34
Herregud så morro. Lykke til med IC

seatsniffer
24-11-2009, 17:34
Med dette så kan man vel smile og la dette være et hett rykte, men jeg skvatt skikkelig til idag morges da jeg fikk se delivery-listen til 787'ene fra Boeing. Der står det nemlig nå "Norwegian Air Shuttle" på levering for fly nr. 3, 4 og 5....

Har vi en link til denne listen?:crowded

Skyliner
24-11-2009, 17:36
Kuult viss Norwegian er en av de første som får Dreamlineren:)

brendas
24-11-2009, 17:37
Dette høres jo helt herlig ut! Skal begge de to første flyene til ANA, og blir da DY eventuelt det andre flyselskapet som får 787?
En må huske på at maskinene som deltar i sertifiseringen av 787 (LN1-LN6) vil trenge noen måneder med refurb, som innebærer at alt utstyr som har vært brukt under testperioden blir fjernet og at maskinen klargjøres for levering. LN7 og LN8 vil gå til ANA, og vil være de første som leveres.

Maskinene som RAM tidligere var oppført på var LN3 og LN4, mens LN5 og LN6 var ment for NW.

TommyT
24-11-2009, 17:37
Helt utrolig om dette stemmer!

Tommy777
24-11-2009, 17:38
Fantastiske nyheter! Etter jeg fikk nyheten på MSN for en halvtime, var det bare å ta ett par telefoner for å se om dette virkelig var sant, "kanskje" var svaret, det tar jeg som ett ja.. Får bare håpe at de ikke starter NYC, men Florida sånn at de kan lykkes

Polaris
24-11-2009, 17:40
Om de kjører Florida har de allerede meg og en hel gjeng med folk booket på første flyet over dammen :colgate: New York og Bangkok? Gjesp.

LN-MOW
24-11-2009, 17:43
Finner heller ingenting på Boeings sider, men informasjonen stemmer nok.

RAM har forøvrig fire maskiner i bestilling ...

Marcus W
24-11-2009, 17:44
Mecka i bönetider? :)

ILS2
24-11-2009, 17:44
Oslo-Las Vegas. Norwegian får monopol på utdrikkingslag og innfører obligatorisk mellomlanding i Irland for å hive av de mest forfyllede passasjerene.

ENGM RAMP
24-11-2009, 17:45
Men i alle, MartinL, kan du gi deg med å gi tusenvis av forumbrukere hjerteinfarkt? :)


Vanvittig morsomt om dette stemmer da, men, folkens, del deres tanker med meg...

Er da A330'ene bare en interimsløsning på et par år mon tro? Hva tror dere?

sail4fun
24-11-2009, 17:48
Godt jobba Martin :) , slike nyheter liker vi.

Marcus W
24-11-2009, 17:50
Oslo-Las Vegas. Norwegian får monopol på utdrikkingslag og innfører obligatorisk mellomlanding i Irland for å hive av de mest forfyllede passasjerene.

Då kanske de inför "nygifta" gebyr..

ENGM 911
24-11-2009, 17:52
Hvor store kan Norwegian bli?

Større enn SAS?

pgaa
24-11-2009, 17:55
Dette er strålende nyheter! Blir bare bedre å bedre dette.. :D

posthuman
24-11-2009, 17:55
Større enn SAS?

Ja, begynner å lure. Er imponert over satsningen.
Jeg tror forøvrig de gjør lurt i å kombinere IC-satsning med 787. Får nok mye "gratis" PR og kan bruke 787 aktivt i kampanjene sine både mot Skandinavia og US/BKK hvis det er hit de skal.

DY_ENZV
24-11-2009, 17:59
Sansynligheten er vel også stor for at de vil benytte 787'en på deres intra europiske ruter til syden i høysesongen?

Tertit54
24-11-2009, 18:01
Nok en grunn til å selge DY aksjene mine. De ekspanderer seg rett til skifteretten, mener jeg.
En rask hoderegning sier meg at DY ikke har tjent penger, totalt, siden starten av Jet-aldrern og at de overlever nå på en stadig ekspansjon.
Den dagen ekspansjonen stopper så er det brå slutt, desverre.
Listeprisen på 787 er fra 150 mill dollar (NOK 800 mill) Du skal selge uhorvelig mange billetter ,selv med et meget gunstig tilbud fra Boeing.:old

TommyT
24-11-2009, 18:01
http://www.abcdlist.nl/boeing_seattle_05.html

Helt nederst på denne siden fant jeg dette:

40693 787-8 4 N7874 [NORWEGIAN AIR SHUTTLE]??
40694 787-8 5 N787FT [NORWEGIAN AIR SHUTTLE]??
40695 787-8 6 N787ZA [NORWEGIAN AIR SHUTTLE]??

Tommy777
24-11-2009, 18:03
S
Med dette så kan man vel smile og la dette være et hett rykte, men jeg skvatt skikkelig til idag morges da jeg fikk se delivery-listen til 787'ene fra Boeing. Der står det nemlig nå "Norwegian Air Shuttle" på levering for fly nr. 3, 4 og 5....

Fyr løs og diskutèr ! :up:

Hvilken liste er det du snakker om? Glem det, ser nå

Tommy777
24-11-2009, 18:09
Listeprisen på 787 er fra 150 mill dollar (NOK 800 mill) Du skal selge uhorvelig mange billetter ,selv med et meget gunstig tilbud fra Boeing.:old

Tror du de får en kjempedeal på å snike i køen fra 870. plass til plass nr. 3?? Nei, det må de nok betale en premium for ellers blir garantert de andre kundene som venter med mye større ordrer rimelig pissed

ENGM 911
24-11-2009, 18:10
Som han med ":colgate: " sa -" Hvorfor gjøre ting som alle andre gjør, hvorfor ikke prøve noe nytt? ".

Tommy777
24-11-2009, 18:11
Kanskje dette var grunnen til at DY nylig hadde en emisjon?

brendas
24-11-2009, 18:11
Tror du de får en kjempedeal på å snike i køen fra 870. plass til plass nr. 3?? Nei, det må de nok betale en premium for
Såvidt jeg vet har ikke køen for å få kjøpt de første maskinene vært spesielt lang. Disse maskinene er det blitt lappet en hel del på, og de har noen tonn ekstra å bære på.

RampSnake
24-11-2009, 18:26
Virkelig gode nyheter. Kjosern vet å gripe sjangsene som måtte by seg. Og med dette vil Norwegian nok en gang få positiv oppmerksomhet i media.

O_K_
24-11-2009, 18:27
mmm, jeg tenkte på det samme som brendas.

Hvordan blir det med vedlikehold og slikt på slike tidlige maskiner. Om det har vært litt lapping vil vel det fort føre til ekstra inspeksjoner også? Eller er lappingen gjort såpass "overkill" at man slipper unna med "bare" høyere egenvekt?

dc-8-63
24-11-2009, 18:30
Såvidt jeg vet har ikke køen for å få kjøpt de første maskinene vært spesielt lang. Disse maskinene er det blitt lappet en hel del på, og de har noen tonn ekstra å bære på.

100% korrekt...dette er maskiner en får billig...blant annet er de 2 Virgin A340-600 som er parkert nettopp slike "tidlige" eksemplarer....de ble kjoept billig og var dyrere i drift....

Wig-wag
24-11-2009, 18:32
Jeg spør igjen, jeg: Hvis dette stemmer, når får Norwegian disse levert?

VC-10
24-11-2009, 18:35
Flotte nyheter - da får man sørge for å ta turen nedover fra Trøndelag og være tilstede når den første maskinen lander på OSL :)
Utrolig artig hva Kjos får til, tross alle dommedagsprofetier forståsegpåerne kom med da de satte igang med en håndfull maskiner.

dc-8-63
24-11-2009, 18:37
Men i alle, MartinL, kan du gi deg med å gi tusenvis av forumbrukere hjerteinfarkt? :)


Vanvittig morsomt om dette stemmer da, men, folkens, del deres tanker med meg...

Er da A330'ene bare en interimsløsning på et par år mon tro? Hva tror dere?

Ja klart en interim loesning - som faktisk kan vaere en del av dealen med Boeing - det har skjedd foer.....

Jeg tror at DY har hatt IC i planene lenge....og naar MartinL kom trakk Thai opp av Tryllekunstner hatten sin...ble det nok noe fortgang....tror at DY har hatt en FEELing om FEEL lenge....men om en ser paa de opprinnelige planene med 2011 saa passer det godt med en 787 bestilling....som er blitt fremskyndet av Tafatt Airlines System (TAS) som lar marked etter marked bli regnet bort (Excel Regn)....andre aktoerer som synes i korridorene paa OSL ... saa jeg tror disse 2 A332 blir relativt kortvarig hos DY....derimot tror jeg DY IC kommer for aa bli...og blir stoerre enn vi aner i dag....selv ikke MD-11 saa ordren paa 737-800 naar DY fnatret i gang med noen lettere slitne 737-300....

learjet
24-11-2009, 18:38
Morro

Ser litt mer sammenheng med utalelsene til DY i forb med åpning av JFK og BKK. Kanskje starter man i 2010 (Hvis vi får økonomien stemmer og man får de riktige 332) og i alle fall til sommer 2011. Vil tro at disse maskinene da kommer vinteren 2011 klare for trafikk fra sommersesongen.

SW

LN-MOW
24-11-2009, 18:39
Ingen leveringsposisjoner er fastsatt, men første levering er planlagt i 4. kvartal 2010. Siden disse er tidlige maskiner, vil jeg tippe det planlegges levering neste vinter, testkjøring på Oslo-Kanariholmene og IC-oppstart sommeren 2011.

Siden crew og paersonell må trenes og sertifiseres, vil jeg tro at de ikke vil gå rett i IC-trafikk, men settes inn på ruter hvor de lett kan sub'es med annet utstyr.

Kjos har baller - jeg skal gi ham den ... 'Nordmenn er gale!'

dc-8-63
24-11-2009, 18:40
....og vi gale har det godt !!

Airbus 330
24-11-2009, 18:50
Utrolige nyheter dette her :spin

Rednose
24-11-2009, 18:59
Helt fantastisk!!!

Er disse -800 eller -900 versjon?

-300 er vel utelukket, ihvertfall til longhaul pga range...

MartinL
24-11-2009, 19:00
Husk at dette ikke er bekreftet av DY. Altså litt tidlig å feire;)

Tommy777
24-11-2009, 19:00
Helt fantastisk!!!

Er disse -800 eller -900 versjon?

-300 er vel utelukket, ihvertfall til longhaul pga range...

Selvsagt -800. -900 er ikke klare på veldig lenge

FlyHi
24-11-2009, 19:03
Ja vi har jo i Skandinavien haft rigtig "gode" erfaringer med at være launch-customer på nye flytyper, så det bliver spændende at se hvordan det går for DY mht stabilitet, indkøringsproblemer, forsinkelser m.v. i starten - specielt når der kun er tale om meget få fly, så der ikke er mulighed for at erstatte med en anden type.

Men hatten af for at de kaster sig ud i det - det er spændende - men personligt har jeg godtnok svært ved at forestille mig hvordan de skal tjene penge på det.

Det er ihvertfald ikke en satsning der får mig til at investere i DY aktier - tværtimod.

men good luck - det bliver spændende at følge....

sail4fun
24-11-2009, 19:04
Selv om det sett med Norske flyfreak øyne er en stor (teknisk) nyhet så er det vel ikke
alle (noen?) som tidligere har gått inn i så tidlige serier som akkurat er genierklært ?

LCH
24-11-2009, 19:07
Hvis dette stemmer er det jo fantastiske nyheter! :nor 787 på OSL:colgate:

LCH
24-11-2009, 19:09
Selv om det sett med Norske flyfreak øyne er en stor (teknisk) nyhet så er det vel ikke
alle (noen?) som tidligere har gått inn i så tidlige serier som akkurat er genierklært ?

Juan Trippe? ;)

BU662
24-11-2009, 19:13
Hmmm

selv om jeg star i fare a kaste litt salt i suppa.

A330 rykte ble bygged pa Slot Requests. Media har gjort sitt beste sensasjons-journalisme og DY har egentlig ikke mere svart enn ja "vi vil/önsker dersom det det det det kommer til a skje..." Uten reconfirmed slots vil jeg ikke enna kommentere dette. Reserverer kan du en masse, hva kommer a skje er en annen sak. Likevel kan det benyttes a lure konkurrente...

En helt annen ting er organisasjon og jeg tror at DY er rett og slett for sma for a kunne klare dette. Det trenges en helt annen apperat enn for rene 737-ops. De som spörer hos Air Berlin vil fa svar.

SudCaravelle
24-11-2009, 19:18
Dette er jo helt sykt... Nå begynner virkelig Norwegian å bli "hot"..

Dette blir jo en enorm markedsføringsverdi.

Håper virkelig de satser på Florida... (eller helst Singapore)

Dette må da bli en pen maskin.. Fredriksen på halen?

JetBlue
24-11-2009, 19:19
Hvis dette stemmer er det jo fantastiske nyheter! :nor 787 på OSL:colgate:

Jeg tror du kan ta det for gitt at dette stemmer, men det vil jo gå litt tid før vi har metallet på OSL ;)

dc-8-63
24-11-2009, 19:20
Ja vi har jo i Skandinavien haft rigtig "gode" erfaringer med at være launch-customer på nye flytyper, så det bliver spændende at se hvordan det går for DY mht stabilitet, indkøringsproblemer, forsinkelser m.v. i starten - specielt når der kun er tale om meget få fly, så der ikke er mulighed for at erstatte med en anden type.

Men hatten af for at de kaster sig ud i det - det er spændende - men personligt har jeg godtnok svært ved at forestille mig hvordan de skal tjene penge på det.

Det er ihvertfald ikke en satsning der får mig til at investere i DY aktier - tværtimod.

men good luck - det bliver spændende at følge....

Hvis det dreier seg om de individene vi har sett vil ikke DY vaere Launch Customer....LN3, 4 og 5 blir bygget tidlig...men levert til Operating Carrier ganske sent...etter at de ferdige med Test Programmet skal de plukkes fra hverandre og "null stilles"...og det gaar fort 4-5 maaneder....paa den tid er det mange ander individer i trafikk....

dc-8-63
24-11-2009, 19:21
Jeg tror du kan ta det for gitt at dette stemmer, men det vil jo gå litt tid før vi har metallet på OSL ;)

Ikke saa mye metall....komposittet ;) paa OSL ;)

sirpjalle
24-11-2009, 19:21
Nei, dette var vel det man kalle WOW! Har hatt en hektisk dag i dag og rett i barneselskap etter jobb. Så dette har jeg ikke sett nå.

Som sagt, WOW! :up:

dc-8-63
24-11-2009, 19:28
Hmmm

selv om jeg star i fare a kaste litt salt i suppa.

A330 rykte ble bygged pa Slot Requests. Media har gjort sitt beste sensasjons-journalisme og DY har egentlig ikke mere svart enn ja "vi vil/önsker dersom det det det det kommer til a skje..." Uten reconfirmed slots vil jeg ikke enna kommentere dette. Reserverer kan du en masse, hva kommer a skje er en annen sak. Likevel kan det benyttes a lure konkurrente...

En helt annen ting er organisasjon og jeg tror at DY er rett og slett for sma for a kunne klare dette. Det trenges en helt annen apperat enn for rene 737-ops. De som spörer hos Air Berlin vil fa svar.

Naa er vel A330 mere enn et rykte...og det ikke bare bygget paa Slot Requests....at DY reserverer tid A330 Simulator underbygger nok dette mere...det er ikke noe man gjoer uten konkrete planer.....

Om jeg har laert en ting av aa foelge Norwegian fra de knatret rundt med F50 og fikk sine foerste 737-300 saa er det en ikke kan maale dem opp mot noen eksisterende Carrier....Air Berlin er ingen ideel sammenligning, noe av det de sliter med har med at en er i ferd med aa sammenkjoere flere selskaper med forskjellelige Organinsasjoner, operative rutiner med mere....LTU klarte seg ganske saa bra i mange aar....de gikk vel paa foerste smellen med satsningen paa LTE og "delte" ressurser....Virgin Blue og V Australia er nok mere noe en kan se paa...men selv disse er ingen ideel sammenligning...og Virgin Atlantic tildels de har en svaert liten organisasjon....det er ikke alltid stoerrelsen som teller;)

Og mange supper blir bare bedre med litt salt ;)

JetBlue
24-11-2009, 19:29
Ikke saa mye metall....komposittet ;) paa OSL ;)

Du har selvfølgelig helt rett! :)

Utflyttet
24-11-2009, 19:39
Første IC-trafikk for DY, nå skal de være så godt som først ut på Dreamliner... skal vi toppe dette nå må det bli Chicago i rutenettet og Tommy777 som fast kunde. ;)

-A

LN-MOW
24-11-2009, 19:43
En helt annen ting er organisasjon og jeg tror at DY er rett og slett for sma for a kunne klare dette. Det trenges en helt annen apperat enn for rene 737-ops. De som spörer hos Air Berlin vil fa svar.

Her starter man fra scratch, så det blir litt annerledes enn å integrere en eksisterende flåte. Mange har gjort dette før, og DY har folk som er denne oppgaven voksen på den operasjonelle siden.

Dette gjør meg mer skeptisk til at vi får se noen A330'er .. Annet enn simulatorbooking (som godt kan være smokescreen), er det lite konkret info å finne ...

dc-8-63
24-11-2009, 19:44
Første IC-trafikk for DY, nå skal de være så godt som først ut på Dreamliner... skal vi toppe dette nå må det bli Chicago i rutenettet og Tommy777 som fast kunde. ;)

-A

Et lavt Line Number LN er ikke det samme som tidlig "in service" LN3 og LN4 vil komme i trafikk 5-6 Maaneder etter de foerste 787'ene som blir levert.....9som vil ha hoeyere LN)

LN-MOW
24-11-2009, 19:45
... skal vi toppe dette nå må det bli Chicago i rutenettet og Tommy777 som fast kunde. ;)



Det er ikke sunt å røyke fuktige vestlandssokker .... :naughty:

LCH
24-11-2009, 19:45
Dette gjør meg mer skeptisk til at vi får se noen A330'er .. Annet enn simulatorbooking (som godt kan være smokescreen), er det lite konkret info å finne ...

Strangt tatt gikk vel ryktene bare ut på at DY har booket 30 plasser på Oxford, at det var for A330 ble kanskje bare tatt for gitt?

LN-KGL
24-11-2009, 19:47
Her er en liten oversikt over de første 787ene jeg har fått skrapt sammen:
LN 1 - Boeing (RR)
LN 2 - ANA tailplane (RR), men til andre pga overvekt?
LN 3 - NW tailplane (RR), men til andre pga overvekt?
LN 4 - NW tailplane (RR), men til andre pga overvekt?
LN 5 - RAM tailplane (GE), men til andre pga overvekt?
LN 6 - RAM (GE), men til andre pga overvekt?
LN 7 - ANA (RR) JA801A
LN 8 - ANA (RR) JA804A
LN 9 - ANA (RR) JA803A
LN 10 - Shanghai (GE)
LN 11 - China Eastern (GE)
LN 12 - Hainan (GE)
LN 13 - China Eastern (GE)
LN 14 - China Southern (GE)
LN 15 - China Southern (GE)
LN 16 - Hainan (GE)
LN 17 - Air China (RR)
LN 18 - ANA (RR)
LN 19 - China Eastern (GE)
LN 20 - JAL (GE) JA851J
LN 21 - Qantas (GE)
LN 22 - NW (RR)
LN 23 - Hainan (GE)
LN 24 - Qantas (GE)
LN 25 - Air India (GE) VT-ANA
LN 26 - Ethiopian (GE)
LN 27 - JetStar (GE)

LN 3-5 vil vel ikke være ferdig for levering før rundt et år etter sertifisering (det har det i hvert fall vært tradisjon i Boeing) - og snakker vi om levering tidligst i siste halvdel av 2011 (hvis de får flyet i lufta da?) - litt sent for DY å satse direkte på og en eller annen form for mellomløsninger må til.

LN-MOW
24-11-2009, 19:51
Et lavt Line Number LN er ikke det samme som tidlig "in service" LN3 og LN4 vil komme i trafikk 5-6 Maaneder etter de foerste 787'ene som blir levert.....9som vil ha hoeyere LN)

Tidlig blir det likevel - og passer vel sånn omtrent med de rammene jeg antydet litt høyere opp ..

JoeW
24-11-2009, 19:55
Strangt tatt gikk vel ryktene bare ut på at DY har booket 30 plasser på Oxford, at det var for A330 ble kanskje bare tatt for gitt?De ryktene har nok noe bedre grunnlag enn det, altså.

EDIT: Jeg leste litt for kjapt - mente ryktene om A330. Min gjetning har hele tiden vært at Kjos ville lease cockpit-crew, men ikke godt å si...

Nick Figaretto
24-11-2009, 19:59
Om dette stemmer er det jo bare helt vanvittig stilig for Norwegian. Nok en gang er det bare å ta av seg hatten for Bjørn Kjos og måten han tør å satse på.

grindstein
24-11-2009, 20:00
MartinL.

Nå har du gitt meg hjerteklapp to ganger på under en uke. Klarer du en til før 2330 på fredags kveld spanderer jeg 4 pils på deg ved første annledning.

For en uke dette ser ut til å bli.

HMWK
24-11-2009, 20:44
Er DY på vei til å bli lavpris nettverksselskap? Det blir i allefall spennede år i møte for oss flyfrelste. DY på OSL med 787 blir kanon!

LTH
24-11-2009, 20:54
Hvis dette stemmer er det HELT SINNSYKT RÅTT!!! 787 hos DY :D:D:D

svgspotter
24-11-2009, 20:58
Hvis dette stemmer er det jo fantastiske nyheter! :nor 787 på OSL:colgate:

Dere i Oslo kan da ikke klage! :p vi på Sola har ikke annet en små griser! Er der ikke Oslo som får æren er det Bergen er det ikke Bergen er det Tronheim! Back to topic: 787 ville heller passet a330! ;)

Iberworld
24-11-2009, 21:08
Noe og juble for fra oss på SVG?
Jaja, høres spennende ut! Lykke til DY! :nor :D

Tommy777
24-11-2009, 21:31
Og fra våre venner i Seattle kom følgende diplomatiske melding:

No orders from Norwegian Air Shuttle that I've seen or has been released to the public, but their CEO said it would be nice to get some 787's for long haul service. Their 737-800's are alleged beneficiaries of 787 new interior research.

HMWK
24-11-2009, 21:41
Og fra våre venner i Seattle kom følgende diplomatiske melding:

No orders from Norwegian Air Shuttle that I've seen or has been released to the public, but their CEO said it would be nice to get some 787's for long haul service. Their 737-800's are alleged beneficiaries of 787 new interior research.

Har dette med meldeplikt til børs osv. Hva stemmer?

JoeW
24-11-2009, 21:41
Og fra våre venner i Seattle kom følgende diplomatiske melding:

No orders from Norwegian Air Shuttle that I've seen or has been released to the public, but their CEO said it would be nice to get some 787's for long haul service. Their 737-800's are alleged beneficiaries of 787 new interior research.
Det har vel vært noen undisclosed customers på 787 i flere år...

dc-8-63
24-11-2009, 21:48
kort sagt Boeing lytter til kunden...og lar kunden bestemme naar dette blir offentlig....en delk kunder venter leeeeeeenge - UNK

_volcom_
24-11-2009, 22:21
noen som har noen gode ideer og tegninger på DY design
på en 787 da?

LCH
24-11-2009, 22:26
Jeg håper de kommer opp med noe bedre enn dagens livery før 787 kommer.

Blackhawk
24-11-2009, 23:24
Hvis dette stemmer er det jo fantastiske nyheter! :nor 787 på OSL:colgate:


Njaa, uansett om det blir B787 til DY eller ikke - vil det jo
dukke opp B787 på OSL. Bl.a. skal jo TUIfly Nordic operere
en slik maskin ut fra OSL på lengre sikt.

Martin
24-11-2009, 23:32
Njaa, uansett om det blir B787 til DY eller ikke - vil det jo
dukke opp B787 på OSL. Bl.a. skal jo TUIfly Nordic operere
en slik maskin ut fra OSL på lengre sikt.

Går vel også rykter om at CO vil sette den inn på Oslo-ruta si.

LN-AØR
24-11-2009, 23:56
Jøsses, nå tar du snart livet av oss MartinL. 787-planene høres meget spennende ut, og er vel en flytype som passer mye bedre på IC-ruter fra OSL. Allikevel lurer jeg på dette med de første modellene. Er det ikke mye barnesykdommer på disse, og blir ikke de første modellene testet beinhardt?

MartinL
24-11-2009, 23:59
Jøsses, nå tar du snart livet av oss MartinL. 787-planene høres meget spennende ut, og er vel en flytype som passer mye bedre på IC-ruter fra OSL. Allikevel lurer jeg på dette med de første modellene. Er det ikke mye barnesykdommer på disse, og blir ikke de første modellene testet beinhardt?

Om dette stemmer, så er jeg enig med deg.

Feil om det går i prestisje her, for disse maskinene kommer nok til å ha en uforutsigbar regularitet.

MD11
25-11-2009, 00:21
Nok en grunn til å selge DY aksjene mine. De ekspanderer seg rett til skifteretten, mener jeg.
En rask hoderegning sier meg at DY ikke har tjent penger, totalt, siden starten av Jet-aldrern og at de overlever nå på en stadig ekspansjon.
Den dagen ekspansjonen stopper så er det brå slutt, desverre.
Listeprisen på 787 er fra 150 mill dollar (NOK 800 mill) Du skal selge uhorvelig mange billetter ,selv med et meget gunstig tilbud fra Boeing.:old

Hva med og vise litt positivitet og glede over denne spennende nyheten?
Forresten, du spådde jo DY til skifteretten innen jul i 2008 også.....

ENGM 911
25-11-2009, 00:29
Arrester meg om jeg tar så grov feil. Det er lett å lese mellom linjene blant enkelte forumister hvilket flyselskap de absolutt ikke vil like, selvom nyinnkjøp av fly, nye ruter osv osv

LN-MOW
25-11-2009, 00:45
Vi har 1223 registrerte deltagere her ... det hadde vært svært underlig hvis alle likte det samme. La nå folk få ha sine meninger uten å bli hakket på.

ENGM 911
25-11-2009, 00:49
Da ble jeg arrestert.

LN-MOW
25-11-2009, 01:08
Det var ikke spesielt ment på deg, men det er en del som synes å mangle forståelse for at folk har sympati for f.eks. sine arbeidsgivere ... men den diskusjonen hører hjemme et annet sted.

Tilbake til topic, LN-MOW! :whip:whip

RampSnake
25-11-2009, 01:47
Noen som har en formening om antall seter (setekonfig) i en eventuell 787, med Norwegians standard tatt i betraktning. Kan det tenkes at det blir to klasser, der et sete i den forrerste klassen gir bedre benplass og gjerne litt bedre service, til noen tusenlapper ekstra?

Rampsnake:)

G-COLE
25-11-2009, 03:00
Fantastisk !
Dette viser at NAS er et selskap som tør satse, der andre reduserer.

Gratulerer !

Gleder meg til å se dette bli virkelighet ! :)

Egenes
25-11-2009, 08:07
787 ville heller passet a330! ;)
Pøøh, A330 <3.

Jaja, kan ikke klage. At NAX får 787 er jo bra. A330 begynner og bli litt daff. Og siden det allerede går A330 i charter der så blir det nok en god miks med både 737, 747, 757, 767 (Hvis Cooken forsetter), 777 og 787. Pluss noen andre fine europeiske produkter!

Grattis DY, hvis dette stemmer bøyer jeg meg i støvet.

basejumper
25-11-2009, 08:15
Dette hadde vært kjempemorsomt, 787 kler jo Kjos og Norwegian utmerket !
Da blir vel Norwegian Semi lavpris ?,
da er det vel egentlig bare å skaffe noe gammelt skrot å starte opp med, MD11, eller 757, 737. Image is everything !!

sk931
25-11-2009, 09:52
Ja det var da fantatisk..Held og lykke med det....
DY gå nok på et eller andet tidspunkt fra at være LCC til fullsize carrier...det er de næsten nødt til
Hilsen
ole

VC-10
25-11-2009, 10:10
da er det vel egentlig bare å skaffe noe gammelt skrot å starte opp med, MD11, eller 757, 737. Image is everything !!

Hva mener du egentlig med dette? Tråden går jo på at de SKAL starte med B787 (som tar over A330 når de er klar)?

SpotOn
25-11-2009, 11:06
Nå har vi spekulert og gratulert i flere dager til ende, men er det noen som har sett noen som helst skriverier om dette (både DY til NYC/BKK og kjøp av 787) utenfor dette forumet (og flyertalk)...?

Er det noen andre medier som har funnet materialet så troverdig og interessant at de har funnet det bryet verdt å lage en artikkel på det?

TCAS
25-11-2009, 11:13
Dette gjør meg mer skeptisk til at vi får se noen A330'er .. Annet enn simulatorbooking (som godt kan være smokescreen), er det lite konkret info å finne ...

A330 kan vi nok få se, men da uten DY-crew. Jeg ser ingen logikk i at DY skal typerate egne crew på A330 dersom de bare skal ha den flytypen i 1 - 1,5 år. Uten at jeg har blårusskunnskaper, så høres det ut som en dyr løsning. Simulatorbookingen til DY kan vel også være 737-rating av de svenske pilotene.

Og det er fortsatt mye som skal falle på plass vil jeg anta. Ikke lenger enn 5 dager siden denne stod i E24 http://e24.no/boers-og-finans/article3383430.ece hvor Kjos selv sier at de ikke har finansiering på plass. Så emisjonen som ble gjennomført for et par uker siden har antakeligvis ikke noe med langruter/787 å gjøre dersom det Kjos sier er korrekt. Og det må man vel tro?

OJB
25-11-2009, 11:19
Nå har vi spekulert og gratulert i flere dager til ende, men er det noen som har sett noen som helst skriverier om dette (både DY til NYC/BKK og kjøp av 787) utenfor dette forumet (og flyertalk)...?

Er det noen andre medier som har funnet materialet så troverdig og interessant at de har funnet det bryet verdt å lage en artikkel på det?

Good point.........

72rompe
25-11-2009, 11:33
Et annet poeng - hvorfor skal NAS legge frem sine IC planer på et tidspunkt SAS vil kunne bruke dette ovenfor sine fagforeninger som ytterligere poengtering av konsekvenser ved å opprettholde en for høy kostnadsstruktur => NAS på langruter. Resultat; samarbeid med Finnair på IC og slå bena av NAS sin satsning før den kommer i gang.

Ny ruter i Danmark for å presse Cimber, men litt ymse udokumenterte strø tanker om IC og dyre fly? Ny rute til BKK i lav sesongen da barn reiser tilnærmet gratis med Thai?

Etter hvert som NAS sprer seg vil de også oppleve kulturforskjellene internt i Norden og at på langruter ønsker betalingsdyktige folk komfort. Gratis lunsj over hele Norden i alle markeder med hands on Kjos, antageligvis ikke.

Tertit54
25-11-2009, 13:13
Hva med og vise litt positivitet og glede over denne spennende nyheten?
Forresten, du spådde jo DY til skifteretten innen jul i 2008 også.....

Jeg prøver bare å se realitene bak alt dette uansett hvilket selskap vi snakker om .Jeg har også lov til å si mening uansett om de fleste her inne kanskje er mere opptat av hvordan livery bllir og slikt.
Jeg tok feil om DY tidspunktet for skifteretten.

SQ 777
25-11-2009, 13:25
Etter dette så forventer jeg at neste hot news fra MartinL( og takk for det du har bidratt med ) ^_^ er at CO føre var setter opp 772ER på OSL ?? 764 kan bli for liten...

I dag en grå dag midt i uka i november og superlavsesong , tittet jeg på CO 39 til EWR, smekk full og innkommende CO 38 fra EWR hadde kun tre ledige seter...

Kapasiteten til 752 er ikke stor nok neste sommer... Jeg har sagt det før, nå kommer Star/EB folket til CO og dropper ARN/CPH etc..

dc-8-63
25-11-2009, 14:01
Nå har vi spekulert og gratulert i flere dager til ende, men er det noen som har sett noen som helst skriverier om dette (både DY til NYC/BKK og kjøp av 787) utenfor dette forumet (og flyertalk)...?

Er det noen andre medier som har funnet materialet så troverdig og interessant at de har funnet det bryet verdt å lage en artikkel på det?

Det er vel 100% opp til DY...de styrer hva Boeing offentliggjoer, det er derfor Boeing har en Kundekode som heter Unknown (UNK) som beskyttes, og media trenger nok noe mere "offesiellt" enn hva vi paa forumsk trenger....;)

Eirik
25-11-2009, 14:24
Etter dette så forventer jeg at neste hot news fra MartinL( og takk for det du har bidratt med ) ^_^ er at CO føre var setter opp 772ER på OSL ?? 764 kan bli for liten...

I dag en grå dag midt i uka i november og superlavsesong , tittet jeg på CO 39 til EWR, smekk full og innkommende CO 38 fra EWR hadde kun tre ledige seter...

Kapasiteten til 752 er ikke stor nok neste sommer... Jeg har sagt det før, nå kommer Star/EB folket til CO og dropper ARN/CPH etc..

Kommer de med 764 bestiller jeg tur sporenstreks :)

Someone
25-11-2009, 15:13
Det kommer også noen brukte 332 på markedet iløpet av første halvår i 2010, da BMW ikke har tenkt til å fornye leien på 2 av maskinene deres

BU662
25-11-2009, 15:14
Det er vel 100% opp til DY...de styrer hva Boeing offentliggjoer, det er derfor Boeing har en Kundekode som heter Unknown (UNK) som beskyttes, og media trenger nok noe mere "offesiellt" enn hva vi paa forumsk trenger....;)

Först og fremst ma de isafall signere en firm order, noe som ikke har skjedd til idag...

Igjen, litt salt...

dc-8-63
25-11-2009, 15:25
Först og fremst ma de isafall signere en firm order, noe som ikke har skjedd til idag...

Igjen, litt salt...

Naar firm order er underskrevet gaar man fra UNK til Customer Code....og litt salt i suppa blir som regel godt det:p

LN-MOW
25-11-2009, 15:37
Hater å helle kaldt vann i blodet på superoptimistene, men jeg har fått informasjon som bekrefter at ingenting er signert med Boeing.

Det jeg KAN si er at det forhandles - men det er fortsatt mye som mangler før noe eventuelt kan underskrives.

Så vi får vente og se ...

Tommy777
25-11-2009, 16:16
Hater å helle kaldt vann i blodet på superoptimistene, men jeg har fått informasjon som bekrefter at ingenting er signert med Boeing.

Det jeg KAN si er at det forhandles - men det er fortsatt mye som mangler før noe eventuelt kan underskrives.

Så vi får vente og se ...

Det fikk jeg ogsaa i gaar... :rolleyes:

LN-KGL
25-11-2009, 16:28
Hadde jeg vært Kjos, hadde jeg vært ekstremt sketisk til å ta i noen av de første prototypene/preproduksjonsutgavene - jeg ville ikke ha tatt i dem pinsett en gang. Det hjelper ikke hvor billige de er og hvor gode garantier Boeing stiller - disse flyene er det gjort så mange modifikasjoner på at de må bli problembarn. DY skal bruke sine maskiner med stor utnyttelsesgrad, og da bare går det ikke å prøve seg med slike problembarn. Hvis Kjos skal ha noen 787 så må det være modne utgaver. Å starte et nytt prosjekt med en ny og utestet flytype kan lett bli for mye. Nei, jeg tror at det å starte et slikt prosjekt må gjøre med moden teknologi som yter bra, og da er A330-200 et glimrende alternativ.

B767
25-11-2009, 16:43
Det blir steintøft å se Norwegian B787, der motorene har taggete haitenner på bakre delen av motoren..

XPilot
25-11-2009, 19:39
Hadde jeg vært Kjos, hadde jeg vært ekstremt sketisk til å ta i noen av de første prototypene/preproduksjonsutgavene - jeg ville ikke ha tatt i dem pinsett en gang. Det hjelper ikke hvor billige de er og hvor gode garantier Boeing stiller - disse flyene er det gjort så mange modifikasjoner på at de må bli problembarn. DY skal bruke sine maskiner med stor utnyttelsesgrad, og da bare går det ikke å prøve seg med slike problembarn. Hvis Kjos skal ha noen 787 så må det være modne utgaver. Å starte et nytt prosjekt med en ny og utestet flytype kan lett bli for mye. Nei, jeg tror at det å starte et slikt prosjekt må gjøre med moden teknologi som yter bra, og da er A330-200 et glimrende alternativ.

Helt enig, dessuten er det haugevis av Line tjenester man kan kjøpe inn for en kjent type om det skulle oppstå snag, samme er det med tilgang til deler.

BU662
25-11-2009, 19:55
Hadde jeg vært Kjos, hadde jeg vært ekstremt sketisk til å ta i noen av de første prototypene/preproduksjonsutgavene - jeg ville ikke ha tatt i dem pinsett en gang. Det hjelper ikke hvor billige de er og hvor gode garantier Boeing stiller - disse flyene er det gjort så mange modifikasjoner på at de må bli problembarn. DY skal bruke sine maskiner med stor utnyttelsesgrad, og da bare går det ikke å prøve seg med slike problembarn. Hvis Kjos skal ha noen 787 så må det være modne utgaver. Å starte et nytt prosjekt med en ny og utestet flytype kan lett bli for mye. Nei, jeg tror at det å starte et slikt prosjekt må gjøre med moden teknologi som yter bra, og da er A330-200 et glimrende alternativ.

Sorry KGL, her er du wrong.

Testmaskiner er tested. Du finner ingen bedre data-grunnlag for fly enn for disse individuer som ble brukt som testmaskiner. Cathay flyr 777 #1 og de har ogsa ingen problemer med dette fly. Jeg ikke klarer a forstar ditt argumentasjon, som virker ekstremt "biased".

Pjokken
25-11-2009, 20:13
Hadde jeg vært Kjos, hadde jeg vært ekstremt sketisk til å ta i noen av de første prototypene/preproduksjonsutgavene - jeg ville ikke ha tatt i dem pinsett en gang. Det hjelper ikke hvor billige de er og hvor gode garantier Boeing stiller - disse flyene er det gjort så mange modifikasjoner på at de må bli problembarn. DY skal bruke sine maskiner med stor utnyttelsesgrad, og da bare går det ikke å prøve seg med slike problembarn. Hvis Kjos skal ha noen 787 så må det være modne utgaver. Å starte et nytt prosjekt med en ny og utestet flytype kan lett bli for mye. Nei, jeg tror at det å starte et slikt prosjekt må gjøre med moden teknologi som yter bra, og da er A330-200 et glimrende alternativ.

Da burde det vel også vært større problemer med A380 maskinene som nå kusker rundt, eller?

LN-MOW
25-11-2009, 20:23
Hehe .. de har hatt sin fair share med oppstartsproblemer. Både Singapore, Emirates og Qantas har i perioder slitt, selv om det vel ikke har vært så ille som 'ventet'. Men A380 lider jo av andre problemer, og de faller jo stadig lenger bak når det gjelder leveringer. Det siste var vel LH, som nå ikke får sin første maskin før til våren.

Nick Figaretto
25-11-2009, 20:40
Sorry KGL, her er du wrong.

Testmaskiner er tested. Du finner ingen bedre data-grunnlag for fly enn for disse individuer som ble brukt som testmaskiner. Cathay flyr 777 #1 og de har ogsa ingen problemer med dette fly. Jeg ikke klarer a forstar ditt argumentasjon, som virker ekstremt "biased".

Jo'a. Greit nok. Men Q400'ene som SAS fikk i sin tid var også "testet".

Det er overhodet ikke meningen å starte en diskusjon om Q400 i SAS igjen, men den aller største andelen av problemene SAS hadde under oppstarten, og med de aller nyeste individene, hadde definitivt sitt utspring i kostruksjonsfeil og -mangler fra fabrikkens side. Og mange av de var ting som var vanskelige å oppdage før flyet hadde vært ute på line ganske lenge. Blant annet det at flere ledniger og kabler var strukket litt for stramt, slik at de over tid ble dratt ut av kontaktene og festepunktene på grunn av vibrasjoner.

For 787 sin del, er det så ekstremt mange splitter og hittil nærmest ukjente systemer, at jeg er helt overbevist om at 787 kommer til å ha helt nye typer barnesykdommer og nye typer av problemstillinger for vanlige operatører som kan bli svært kostbare.

Men det kan selvfølgelig hende at det kommer til å gå kjempebra også. You just never know.

BSSW
25-11-2009, 21:40
Men det kan selvfølgelig hende at det kommer til å gå kjempebra også. You just never know.
Tror at det fleste her håper på dette :)

Synes det er bra at DY utvider "horisonten" og satser slik. Og håper at det går bra.

Men om jeg blir å finne i en DY longhaul-maskin, spørs... Men uansett sier jeg 'lykke til' til DY :)

LN-KGL
25-11-2009, 21:56
Men om jeg blir å finne i en DY longhaul-maskin, spørs... Men uansett sier jeg 'lykke til' til DY :)

Du også smittet, jeg som trodde du var en rolig sindig mann fra de edle deler av landet med utpreget sunn fornuft :colgate:

Tviler på at det blir noen tur på meg over dammen til US of A med DY, men det er desto større sjanse for at det blir BKK-tur med dem - jeg tenker allerede i rundturbaner.

BSSW
25-11-2009, 21:59
Du også smittet, jeg som trodde du var en rolig sindig mann fra de edle deler av landet med utpreget sunn fornuft :colgate:
:colgate: ^_^

Tommy777
01-12-2009, 02:50
Og her ble det stille.. Kan hende at Kjos er mer fornftig enn det som spekuleres i her og at dette kun var ment som ett stunt fra Norwegian for aa oedelegge for Feel Airs emisjon.

JoeW
01-12-2009, 10:27
Og her ble det stille.. Kan hende at Kjos er mer fornftig enn det som spekuleres i her og at dette kun var ment som ett stunt fra Norwegian for aa oedelegge for Feel Airs emisjon.

Kan også tenkes Kjos har holdt på hemmeligheten lenge, og ikke ser noen grunn til å slippe den helt ut på grunn av en avisartikkel.

DyRayBan
01-12-2009, 10:37
Vi får se om flyet kommer seg i lufta først..... 20. desember var det vel snakk om.....

O_K_
01-12-2009, 12:24
Og her ble det stille.. Kan hende at Kjos er mer fornftig enn det som spekuleres i her og at dette kun var ment som ett stunt fra Norwegian for aa oedelegge for Feel Airs emisjon.

Tror ikke helt det faktisk. Om han ikke har noe tro på et slikt prosjekt så ville han heller ikke brydd seg med å forsøke å komme Feel i forkjøpet. Feel sine planer er jo bare farlig for norwegian om de faktisk tror Feel kunne greie det, og hvis norwegian tror det så realiserer de sikkert gjerne et tillsvarende prosjekt selv.

grindstein
01-12-2009, 16:43
Etter hva jeg har hørt, så har nok MartinL noe i denne tråden som holder mål ja. Snakket med en kompis av meg som igjen har en meget god venn som er kaptein i Norwegian, og de skulle ha fått noe info om at Norwegian skal få 787, der A330 kun er innleid fram til 787maskinenen kan leveres.

LN-MOW
01-12-2009, 16:51
Ja, dette er informasjon som sirkulerer hos DY og som fant veien hit. Fakta er imidlertid at ingenting er signert og inntil det skjer, er alt spekulasjoner.

Det kan bli A330 - det kan bli 787 - det kan bli en kombinasjon. Det kan bli 2010, 2011 eller 2012.

Og det kan være at det ikke blir i det hele tatt, hvis man ikke får regnestykkene til å gå opp.

JoeW
01-12-2009, 17:48
Fakta er imidlertid at ingenting er signert og inntil det skjer, er alt spekulasjoner.

Er vi altså helt sikre på det?

TCAS
01-12-2009, 19:58
Snakket med en kompis av meg som igjen har en meget god venn som er kaptein i Norwegian....

Crew sitter som regel bare på de samme ryktene som resten av bransjen sitter på :)

MartinL
01-12-2009, 20:02
Det forbauser med fortsatt at det står Norwegian air shuttle på de 3 førtse.
Blir spennende dette uansett hva utfallet blir!

LN-MOW
01-12-2009, 20:26
Er vi altså helt sikre på det?

Jeg er det ihvertfall .. og det holder for meg ^_^

Martin
01-12-2009, 20:48
Det ar altså fare for å se en flyvende Dreamliner på The julebord 2010?

TCAS
01-12-2009, 21:34
Det forbauser med fortsatt at det står Norwegian air shuttle på de 3 førtse.
Blir spennende dette uansett hva utfallet blir!

Hvor ligger den lista egentlig?

sail4fun
01-12-2009, 21:48
Hvor ligger den lista egentlig?

i Post #33 ;) http://forum.scanair.no/showpost.php?p=443924&postcount=33

Ser vel ikke helt offisiell ut.

MartinL
01-12-2009, 21:48
Hvor ligger den lista egentlig?

Jeg har sett den et annet sted enn her, men det refereres også tidlig i tråden til denne: http://www.abcdlist.nl/boeing_seattle_05.html

TCAS
02-12-2009, 08:34
Det forbauser med fortsatt at det står Norwegian air shuttle på de 3 førtse.


Det er vel ikke så forbausende når man ser på hvordan det står skrevet på den uoffisielle lista som det henvises til:

40693 787-8 4 N7874 [NORWEGIAN AIR SHUTTLE]??
40694 787-8 5 N787FT [NORWEGIAN AIR SHUTTLE]??
40695 787-8 6 N787ZA [NORWEGIAN AIR SHUTTLE]??

Det står masse spørsmålstegn, så da er det vel usikkerheten sjøl som er ute....basert på de samme ryktene som går overalt?

LN-FHU
02-12-2009, 09:22
Det ar altså fare for å se en flyvende Dreamliner på The julebord 2010?

Jeg x'er fingrene for det iallefall - hadde vært konge :D :D :D

DyRayBan
04-12-2009, 16:14
Ja, dette er informasjon som sirkulerer hos DY og som fant veien hit. Fakta er imidlertid at ingenting er signert og inntil det skjer, er alt spekulasjoner.

De 15 787'ene som er bestilt av hemmelig kjøper i desember 08 da......?

Var det ikke omtrent da ln-noe ble hentet hjem......?


Crew sitter som regel bare på de samme ryktene som resten av bransjen sitter på :)

Dette er ganske riktig, men det er noen oppe i systemet som må ut og fly en gang i blandt for å holde serfikatene sine ved like.......

LN-MOW
04-12-2009, 16:39
De 15 787'ene som er bestilt av hemmelig kjøper i desember 08 da......?
.

LOL ... ihvertfall ikke DY. Intet var signert da jeg skrev min post, og det var lenge etter desember08 ... ;)

dc-8-63
04-12-2009, 17:09
Det er en UNK med 15 maskiner....hvem som skjuler seg bak denne vil ikke Boeing si noe som helst om, saa at DY ikke har signert noe med Boeing utelukker absolutt ikke at disse 15 ender opp med roede neser.....det kan vaere andre som har signert....

Jumper G5
04-12-2009, 17:19
"Norske" og norske flyselskap var i startgropen på 737-200, 737NG, F28 og sikkert flere, så om tradisjonen beholdes med 787 får vi se. Man har lært mye siden da, og å "avhjelpe" Boeing med sine første hvite elefanter blir nok godt mottatt når regningen skrives. Mye prestisje i serviceability for Boeing der, så oppfølgingen i starten blir nok veldig tett. Det kan bli et hyggelig regnestykke for Norwegian.

LN-MOW
04-12-2009, 18:30
Det er mange selskaper som ligger i startgropa med longhaul-maskiner nå, så dette kan være hvem som helst ...

MartinL
04-12-2009, 20:31
Nå er det vel du som er off topic LN-MOW i feil tråd;)

LN-MOW
04-12-2009, 21:17
hehe .. ja, delvis. Den første setningen var ment som svar til post 138 .. den andre var feil post, ja ... ryddet nå. ;)

DyRayBan
17-12-2009, 13:42
Ser ut som VG har snappet opp saken....

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=599532

LN-MOW
17-12-2009, 14:40
Resirkulert informasjon ......

TCAS
17-12-2009, 14:42
DY bør vel ikke fyre altfor godt oppunder muligheten for 787, for skulle det likevel ikke bli 787 så kan det bli en liten nedtur hvis man må ta til takke med en "gammeldags" Airbus :)

Gunnar90
17-12-2009, 15:14
All PR er god pr, er det ikke så de sier?

Har en følelse av at "alle" nordmenn tror at Norwegian bare har nye fly,
selv om det er flest 737-300 i flåten ennå. Media har nok bidratt sterkt her.

OJB
17-12-2009, 15:33
DY bør vel ikke fyre altfor godt oppunder muligheten for 787, for skulle det likevel ikke bli 787 så kan det bli en liten nedtur hvis man må ta til takke med en "gammeldags" Airbus :)

"Gammeldagse" Airbus er god butikk. Med kapitalkostnadene forbundet med 787 kan man gjøre god butikk i mange år med A332 til dømes.

OSL-MRU
18-12-2009, 10:07
Spennende hvis Norwegian bestemmer seg for 787!
Liker flyet veldig godt, jeg! Interiøret frister veldig, og hvis det blir 787 - DA ER JEG MED PÅ DEN FØRSTE TUREN PÅ RAD 1 !

KjetilK
18-12-2009, 21:30
Jøje, veldig moro hvis dette er sant. Hørte forresten et rykte fra en DY-pilot i går om at de hadde fått kastet etter seg et par gamle 777-er fra ILFC, men det ville vært rart om de skulle bli brukt.

Håper forresten de satser på MCO og ikke MIA hvis det blir Florida. MIA er en internasjonal hub for amerikanere som skal reise ut, MCO er nå større og en domestic hub for iallfall to lavprisselskaper der borte, og ligger dessuten nærmere de fleste store attraksjonene.

Virkelig spennende blir det også når de kan fly på mer obskure destinasjoner som f.eks. KTM... :-)

LN-MOW
18-12-2009, 21:37
777 er forkastet for lenge siden. De er for store.

KjetilK
20-12-2009, 23:35
777 er forkastet for lenge siden. De er for store.

Ja, skulle tro det, men det var det han sa...

Mørebas
20-01-2010, 17:31
Noe nytt om dette? Kommer DY med 787?

ENGM RAMP
20-01-2010, 17:46
Noe nytt om dette? Kommer DY med 787?

Jeg tror ikke du skal forvente noen avklaring på dette med det første, slikt tar tid :)

KjetilK
22-01-2010, 23:24
Jeg mener å ha sett en annen liste enn den som ble linket tidligere i tråden over hvilke dreamlinere som skal hvor, men nå finner jeg den ikke igjen... Noen som kan tenke seg hvor den er?

Kaare
23-01-2010, 13:16
Det er vel andre selskaper som står foran DY i køen...
Er jo heller ikke sikkert at det genialt å være førstemann med denne nye generasjonen fly. Her er det mye nytt terreng som må pløyes opp, kanskje bedre at et selskap med mer erfaring på slikt håndterer det?
Dem flyr vel en par-tre år med 330, så kjøper de seg opp i 787 klubben, da de værste barnesykdommene er luka ut.

Kanskje.... Det er det som er litt kult med Dy, dem finner på så mye rart, og har baller av stål.

LN-MOW
23-01-2010, 15:46
Er jo heller ikke sikkert at det genialt å være førstemann med denne nye generasjonen fly.

Ikke minst pga at de foerste maskinene er 10 tonn tyngre enn de som kommer senere i rekka ...

Jeg har mindre og mindre tro paa dette og det var heller ingen roedneser aa se paa Everett .. :p .. men STORE menger ANA-maskiner ... hele produksjonrekka med linjenummer 13-17 var ANA-maskiner.

dc-8-63
23-01-2010, 16:50
...og # 12 som stod paa 767 linjen var vel ogsaa ANA...pluss 2 ANA ute paa Flightline - den ene er ZA 002 ... men jeg mener den andre er ZA 10x....

LN-MOW
23-01-2010, 23:06
Det stemmer sikkert. De klaget jo på at det allerede begynte å bli trangt, og verre blir det. De vil trolig ha 30-40 maskiner parkert rundt om på Everett/BFI når sertifiseringsperioden er over ....

KjetilK
25-01-2010, 00:45
Men ZA003 (og 4) ser ut til å være svært sparsommelig dekorert...?

LN-MOW
25-01-2010, 01:17
De har en 'Boeing Light'-dekor som er enklere og billigere enn Boeings 'offisielle' fargeskjema.

vstenhjem
29-03-2010, 16:11
Er det isåfall N787FT det ville vært snakk om da? http://208.117.236.69/user/skylinephotopae#p/a/u/2/lkSm_Qdej3k

Robin882
31-03-2010, 12:14
De gjør det igjen! :D

laurenz
01-04-2010, 21:05
Den mest kjedelige filmen på YouTube?

Happyflyer
01-04-2010, 23:33
Nei... http://208.117.236.69/watch?v=LR-Eozbzf0U&feature=related

slankebrusmannen
02-04-2010, 16:08
Nei... http://208.117.236.69/watch?v=LR-Eozbzf0U&feature=related

Nuvel: http://208.117.236.69/watch?v=u1VEY7ndKCs

LN-MOW
02-04-2010, 16:23
Siden dette nå er blitt den kjedeligste tråden på forumet, anser vi emnet utdebattert og ønsker velkommen tilbake neste gang Kjos er på handletur. :up: