PDA

View Full Version : "Lufthansa strammer inn på benplassen"


Aleksander Maaland
24-11-2009, 11:50
"(VG Nett) Neste år vil Lufthansa sette inn nye seter i flyene for å møte konkurransen fra lavprisselskapene."

Ikke bra.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=584837

De har det trangt nok allerede på de fleste fly.

Hva syns dere?

Discus
24-11-2009, 11:53
Hangar har samme artikkel:

Hangar skriver også:
...samtidig vil også servicen med matservering ombord i økonomiklasse bli endret til en enklere modell.Mens i artikkelen i VG står det:
Da skal det bli kortere avstand mellom seteradene, noe som gir mindre benplass. Talskvinnen Amelie Schwierholz lover likevel at komforten ikke blir dårligere, takket være mindre seterygger og nye materialer.
Så får vi se da, om det blir slutt på det tradisjonelle rundstykket og øl fra glassflaske, og om kortere avstand mellom setene gir mindre benplass uten dårligere komfort :rolleyes:

Kilder:
http://www.hangar.no/permalink/46932.html
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=584837

Øivind
24-11-2009, 11:56
Er det ikke dette som heter "enhancement"? :rolleyes:

Hickok
24-11-2009, 12:00
Huff, høres ikke bra ut. En del fly er definitivt trang nok som de er, spesielt 747.

SudCaravelle
24-11-2009, 12:09
Det syntes jeg er trist... Lufhtansa har alltid vært litt småpremium for meg. De må for all del ikke fjerne gladøllet sitt på flaske..

Men, det er "vår" skyld.. dette er jo produktene vi pruter oss til.

Discus
24-11-2009, 12:13
En del fly er definitivt trang nok som de er, spesielt 747.
Fra de tyske artiklene kan det virke som det er Europarutene det er snakk om (i første omgang?)

Bizflyer
24-11-2009, 12:24
Snart blir det bare pygmeer som kan fly! :rolleyes:

BF:cool2

LN-AØR
24-11-2009, 12:33
Ikke gode nyheter dette. Håper for all del at det bare er snakk om kortdistanserutene.

Hickok
24-11-2009, 12:33
Lufthansa har i dag god beinplass i mange Europafly i den delen de definerer som buisness. Denne strekker seg bak til og med rad 6 på 319, rad 8 på 320 og 321. På 733 og 735 går den til og med rad 5. Jeg regner med de ikke gjør noe med plassen her.

I den såkalte økonomiavdelingen er det rundt 31" pitch i dag, noe som strengt tatt allerede er trangt, og er vel omtrent det DY har i sine nye fly?

Someone
24-11-2009, 12:38
Lufthansa har i dag god beinplass i mange Europafly i den delen de definerer som buisness. Denne strekker seg bak til og med rad 6 på 319, rad 8 på 320 og 321. På 733 og 735 går den til og med rad 5. Jeg regner med de ikke gjør noe med plassen her.

I den såkalte økonomiavdelingen er det rundt 31" pitch i dag, noe som strengt tatt allerede er trangt, og er vel omtrent det DY har i sine nye fly?

Det kan jo være at de vil gjøre noe lignende som Swiss. Dvs bra eller brukbar plass i første halvdel av flyet og grisetrangt bakerst

Eller så synes jeg at det er stort forskjell i benplass på 320 og 737 maskinene deres. Airbussene er uendelig mye bedre enn 737ene, som jeg forsøker unngå når jeg flyr LH

Hickok
24-11-2009, 12:52
Får du et av biz setene på 737, så har strengt tatt disse bedre plass enn bussene. 34" har de faktisk der fremme.

Joker7913
24-11-2009, 13:09
Er der nogen der kender forklaringen på at deres 146-300 mangler række 18 - og derved efterlader 1 meter tom plads bag række 17

Isbamse
24-11-2009, 13:12
Aldri fløyet LH, men hos DY synes jeg plassen er betraktelig bedre med de nye setene der setelommen er flyttet opp. Det blir vel det samme LH nå gjør; setter inn nye seter, og dermed kan de beholde benplassen med flere seter.

Trety
24-11-2009, 13:15
Har flydd LH 737, og det frister IKKE til gjentakelse... og skal det bli verre, så underbygger det at jeg unngår LH med 737 iallefall! :)

svgspotter
24-11-2009, 13:16
Jeg har hørt at LH B737 maskinene skal ha ganske gode seter og benplass. Det gjelder vel a320 og a321 også?

LN-MOW
24-11-2009, 13:26
Som allerede nevnt - det er helt avhengig av hvor i maskinen du sitter.

Extra230
24-11-2009, 13:34
Var i Frankfurt i helgen, den tradiisjonelle baguetten i papirepose med sjokolade i sidelommen var byttet ut med en tynn og kjedelig brødskive, riktignok med sjokolade ved siden av. Drikkevognen var som før.. :-)

O_K_
24-11-2009, 13:45
De hadde et oppsett av nye seter når vi var i FRA, som jeg forstod det var de satt opp med "riktig" pitch og slik de skulle inn i flyet. I så fall er det absolutt ikke ulevelig for en på 190 der i alle fall.

Pitch som den måles er ganske upresis, fordi tilgjengelig plass avhenger veldig av hvor tykt setet er nederst. Nederst trengs ikke all verden av stopping, for når man sitter har man normalt størstedelen av belastningen mot rygstøtten rundt skuldrene og litt nedenfor.

Trety
24-11-2009, 14:17
Jeg har hørt at LH B737 maskinene skal ha ganske gode seter og benplass. Det gjelder vel a320 og a321 også?

Ikke på monkey på 737 iallefall... Men på en annen side kan det være greit å få skiftet ut de setene, for sittekomforten må være kanskje noe av det dårligste jeg har vært borti i et fly.

FlightDeck
24-11-2009, 14:45
Lufthansa har allerede kuttet ned på serveringen om bord. De knallharde bagettene er erstattet av tørre brødskiver.

Fnate
24-11-2009, 14:47
Kan vel hende de gjør som SAS med de nye setene deres. De er jo bare noen svært få cm tykke. De er helt sinnsykt harde, men de sparer jo benplass.

AirbusTrond
24-11-2009, 15:30
Ganske trist at LH "lærer" av lavprisselskapene. Trodde litt bedre plass, bagetten og ølen var et konkurransefortrinn. LH har vært min definitive favoritt i Europa, men følelsen blir ikke den samme når man går over til "konsentrasjonsleirbrødskive".

Trety
24-11-2009, 16:21
Ganske trist at LH "lærer" av lavprisselskapene. Trodde litt bedre plass, bagetten og ølen var et konkurransefortrinn. LH har vært min definitive favoritt i Europa, men følelsen blir ikke den samme når man går over til "konsentrasjonsleirbrødskive".

Det er mulig jeg har vært litt mindre heldig på Europaflightene mine, men jeg synes på ingen måte at LH kan måle seg med spesielt BA's og i stor grad AF's produkt på shorthaul.

BSSW
24-11-2009, 20:38
Jeg vil ihvertfall si: Look to DY... Recaro-setene deres er bra, liten plass og greie/bra å sitte i.

Fløy LN-KHA i april, med de nye setene. Og etter min husk så var de litt harde til å begynne med, men sendte de ikke en tanke etter take-off.

"Mindre" plass på LH trenger ikke ha noe å si hvis de har smalere seter, og etter hvor i kabinen man sitter. Men det med maten kan jeg ikke si at jeg likte så godt... Skal sjekke dette neste gang jeg flyr LH.

Wig-wag
24-11-2009, 20:44
Er denne Lufthansamaten gratis?

Jeg mener, hvis man gir passasjeren gratis mat, kan man jo til en viss grad forstå at de forsøker å ha så billig mat som mulig.

Men hvis man selger maten til passasjerene, bør den jo være så god som mulig for å få passasjerene til å kjøpe. Jeg har trodd at godt salg i cabin skulle kompensere for lave bilettpriser?

Derfor var jeg f.eks. forundret da Ryanair, den ene gangen jeg har flydd med dem, ikke hadde noe av det jeg kunne tenke meg å kjøpe. Sånt tjener de da ikke noe penger

FlightDeck
24-11-2009, 22:13
Problemet med gratis mat på intraeuropeiske ruter i dag, er at maten ofte er så sparsommelig og trist - f.eks. hos Lufthansa. Da synes jeg det er mer ideelt med en fyldig meny med ulike valgmuligheter av mat til salgs, og så serveres drikke gratis til alle.

Tommy777
24-11-2009, 22:29
Kjenner ikke meg igjen i beskrivelsen du kommer med, FlightDeck. At baguetten er steinhard og trist synes ikke jeg. Ett helt greit lite måltid på en kort flight.

Lufthansa velger å holde seg unna BOB da flightene deres innenfor er relativt korte i gjennomsnitt og de foretrekker derfor å servere en liten matbit og gratis drikke for effektiv service

Wig-wag
24-11-2009, 22:32
BOB? Hva/hvem er det?

dc-8-63
24-11-2009, 22:32
Problemet med gratis mat på intraeuropeiske ruter i dag, er at maten ofte er så sparsommelig og trist - f.eks. hos Lufthansa. Da synes jeg det er mer ideelt med en fyldig meny med ulike valgmuligheter av mat til salgs, og så serveres drikke gratis til alle.

jeg er ogsaa uenig i dette ... det jeg har faatt hos LH har vaert helt OK....derimot var valget fra SAS sin "fyldige" meny Roma - Oslo totalt uspiselig...uten at det ble gikk noen form for refusjon eller erstatning....:8:

Tommy777
24-11-2009, 22:33
BOB? Hva/hvem er det?

Buy On Board

Wig-wag
24-11-2009, 22:34
A-ha! Takk.

FlightDeck
24-11-2009, 23:43
Kjenner ikke meg igjen i beskrivelsen du kommer med, FlightDeck. At baguetten er steinhard og trist synes ikke jeg. Ett helt greit lite måltid på en kort flight.

Joda, folk har nødvendigvis ulike erfaringer med bagetter som med alt annet. Det er selvfølgelig hyggelig med gratis servering, men det må holdes på et visst nivå. Nå som bagettene er borte og erstattet av en halv brødskive, synes jeg det er på tide å vurdere hele konseptet. Dette fikk jeg servert til frokost mellom Oslo og Frankfurt tidligere denne måneden:

http://i297.photobucket.com/albums/mm240/FlightDeckNorway/brodskive.jpg

FlyHi
24-11-2009, 23:48
Kjenner ikke meg igjen i beskrivelsen du kommer med, FlightDeck. At baguetten er steinhard og trist synes ikke jeg. Ett helt greit lite måltid på en kort flight.

Lufthansa velger å holde seg unna BOB da flightene deres innenfor er relativt korte i gjennomsnitt og de foretrekker derfor å servere en liten matbit og gratis drikke for effektiv service

Helt enig. Jeg har fløjet flere gange ugentligt med LH for tid tilbage og må indrømme at LH er min klare favorit på Europa-ruter.

At få en lille baguette eller sandwich samt drikkevarer er en fremragende forplejning på flyvninger på 1-3 timer. Kvaliteten på disse har jeg aldrig opfattet som dårlig.

Ej heller kan jeg genkende at man skulle sidde dårligt på LH - jeg har aldrig oplevet dette uanset hvilken flytype jeg har fløjet med - tværtimod.

Tværtimod synes jeg det er en fornøjelse om flyve med en selskab, der har en god grundkvalitet. Jeg bliver sjældent imponeret over LH, men alt fungerer bare rigtig godt hver gang. Og hvis der endeligt skulle være noget der ikke fungerer, så fixer de det med tysk grundighed.

Jeg har ihvertfald altid været yderst fornøjet med både benplads og catering samt service og jeg synes det vil være yderst kedeligt hvis der skal skæres ned på det.

Desuden er jeg ikke særlig stor fan af de nye recaro-sæder. Det kan godt være de giver lidt mere benplads, men personligt sidder jeg rigtigt dårligt i dem. Og i virkeligheden er det jo også et komprimis på siddekomfort man har indgået fordi lavprisselskaberne ikke kan få presset sæder nok i deres fly.

Fnate
24-11-2009, 23:53
Synes faktisk det gamle rundstykket var godt, men den halve brødskiva ble litt trist. Da vil jeg mye heller kunne kjøpe noe som er bra. Som f.eks en tapas hos SK.

Men på den andre siden har det pent lite med benplassen å gjøre. Den, og de gamle setene til LH synes jeg var veldig ok. Håper ikke de "oppgraderer" så altfor mye.

LCH
24-11-2009, 23:56
Litt OT, men hvis man vil nyte grei mat og drikke (riktignok ikke gratis...) i gamle Lufthansa-seter kan Daqota på løkka anbefales. ;)

DYflyer
25-11-2009, 11:08
Joda, folk har nødvendigvis ulike erfaringer med bagetter som med alt annet. Det er selvfølgelig hyggelig med gratis servering, men det må holdes på et visst nivå. Nå som bagettene er borte og erstattet av en halv brødskive, synes jeg det er på tide å vurdere hele konseptet. Dette fikk jeg servert til frokost mellom Oslo og Frankfurt tidligere denne måneden:


Enig. Ble relativt skuffet når jeg fikk dette servert på min forrige tur. Når de hadde baguetten, så var det relativt greit. Men med denne blingsen (som heller ikke smakte noe særlig godt), kunne de like godt ha droppa hele greia.

Når det gjelder benplassen, så er det som andre her sier avhengig av flytypen. De flightene jeg har hatt med A319 har vært TRANGE (jeg tillater meg å samenligne med FR på denne typen). Men på A320 og A321 har det vært god plass.

view
25-11-2009, 15:15
De knallharde bagettene er erstattet av tørre brødskiver.

Hehe, jeg vet ikke hva som er verst jeg? Nå spare man kanskje tannlegeutgifter.. ;)