PDA

View Full Version : Kjøp SAS , Selg Norwegian


sail4fun
23-11-2009, 20:20
Ingen som har lest, og kommentert Aftenposten side 12 Torsdag 19.11 ?..., passer vel ikke her...

MartinL
23-11-2009, 20:45
Ingen som har lest, og kommentert Aftenposten side 12 Torsdag 19.11 ?..., passer vel ikke her...

Ingen som tror på spådommen;)

LCH
23-11-2009, 21:01
Folk her inne er vel smarte nok til å holde seg unna flyaksjer in the first place!? :p

FlightDeck
23-11-2009, 21:19
Folk her inne er vel smarte nok til å holde seg unna flyaksjer in the first place!? :p

Mange er vel det, ja! Selv har jeg tjent (store) penger på Norwegian-aksjer. To ganger har jeg hamstret aksjer 10-15 kr. og solgt på 130-170 kr. - og det har nødvendigvis gitt en pen avkastning. Vi ser nå en korreksjon av Norwegian-aksjen, mens SAS-aksjen er stabilt lav og lite omsatt. Jeg tror det er lite å hente i Norwegian-aksjer de neste månedene, SAS-askjen kan bli et interessant case på sikt om selskapet fortsetter å levere gode resultater.

LCH
23-11-2009, 21:31
Hehe, har SAS-aksjer selv så jeg skal egentlig ikke si noe. ;)

MD11
23-11-2009, 22:42
Litt OT, men aksjer i Hurtigruten ASA er tingen nå tror jeg. Aksjen ligger mellom 4 og 5 kroner, selskapet leverer stadig bedre tall og Hegnar er inne som storinvestor på 20 % av selskapet. Løp og kjøp;)

ENGM 911
23-11-2009, 23:18
Hvis SGS selges ut tror jeg aksjene stiger, hva tror dere? Kjøpe SAS-aksjer eller ikke??

OJB
23-11-2009, 23:34
Hvis SGS selges ut tror jeg aksjene stiger, hva tror dere? Kjøpe SAS-aksjer eller ikke??

Jeg tror ikke man skal ta imot råd for aksjekjøp her inne på forumet.
Råd for dette skal man hente utenfor dette forumet og av meglerhus dersom man ikke har peiling på aksjer.
Og en ting som kan være verd å huske ; man skal ha råd til å tape innsatsen!

CVR
24-11-2009, 08:13
Mange er vel det, ja! Selv har jeg tjent (store) penger på Norwegian-aksjer. To ganger har jeg hamstret aksjer 10-15 kr. og solgt på 130-170 kr. - og det har nødvendigvis gitt en pen avkastning. Vi ser nå en korreksjon av Norwegian-aksjen, mens SAS-aksjen er stabilt lav og lite omsatt. Jeg tror det er lite å hente i Norwegian-aksjer de neste månedene, SAS-askjen kan bli et interessant case på sikt om selskapet fortsetter å levere gode resultater.
Gode resultater??? Var det ikke for salget av BMI så hadde tallene vært røde i Q3 også.
Og nå er det vel snart ikke mere å selge unna.

MartinL
24-11-2009, 08:21
Jeg tror ikke man skal ta imot råd for aksjekjøp her inne på forumet.
Råd for dette skal man hente utenfor dette forumet og av meglerhus dersom man ikke har peiling på aksjer.
Og en ting som kan være verd å huske ; man skal ha råd til å tape innsatsen!

Hysj, potensielle kjøpere av Cimber aksjer kan høre deg.

O_K_
24-11-2009, 08:48
Jeg tror ikke man skal ta imot råd for aksjekjøp her inne på forumet.
Råd for dette skal man hente utenfor dette forumet og av meglerhus dersom man ikke har peiling på aksjer.
Og en ting som kan være verd å huske ; man skal ha råd til å tape innsatsen!

Råd om aksjer tar jeg bare fra folk jeg stoler 100% på. Om en megler snakker veldig varmt om en aksje så betyr det at han har noen andre som er interessert i å selge den. Megleren har vel så vidt jeg vet ikke lov til å gi missvisende råd, men om en kunde ringer og vil ha solgt en aksjepost og han skal finne en kjøper går det (nesten) alltid ann å grave frem noen positive ting om aksjen.

FlightDeck
24-11-2009, 09:02
Litt OT, men aksjer i Hurtigruten ASA er tingen nå tror jeg. Aksjen ligger mellom 4 og 5 kroner, selskapet leverer stadig bedre tall og Hegnar er inne som storinvestor på 20 % av selskapet. Løp og kjøp;)

hehe... Du er nok litt for sent ute. Det er typisk småsparere å anbefale aksjer der potensialet allerede er realisert. Jeg kjøpte da aksjen lå mellom 1.30 og 1.50 kr. i august ;) Hurtigruten har vært mitt store case i høst, og jeg tror mye av potensialet er realisert så langt og at aksjen ikke vil ha samme vekst før til våren. Nå er tiden kommet for en konsolidering av aksjen. Om man ennå ikke har investert i Hurtigruten ville jeg hatt hold nå og ventet til at effekten av cruisekontrakten i Australia, Q3-tallene og Hegnar har lagt seg og så kjøpt.

SpotOn
24-11-2009, 09:22
Foreslår dere flytter aksjediskusjonen over til Hegnar Online, så kan vi diskutere fly her.

:)

FlightDeck
24-11-2009, 09:31
Foreslår dere flytter aksjediskusjonen over til Hegnar Online, så kan vi diskutere fly her.

:)

Enig, beklager at jeg bidro til å gjøre tråden off topic. Uansett, SAS-caset har visse likhetstrekk med Hurtigruten. Begge er store, trege og stolte organisasjoner som de fleste nordmenn har et forhold til, mange kanskje et elsk/hat-forhold. Selskapene har statlige/kommunale eiere, men er også børsnoterte. Likevel er de lite omsatt og interessen i aksjemarkedet har tradisjonelt vært lav - og aksjen har endt opp med å være verdt bare noen få kroner. Hurtigruten ser ut til å være på sporet av det SAS også jager etter: en konsolidering av egen virksomhet gjennom kapasitetsreduksjoner, kutt i bemanning og flåte og fokus på det de tradisjonelt sett er gode på. I Hurtigruten begynner man å se resultatene (alle kvartal har gitt pluss i år), og i 2010 er det ikke usannsynlig at selskapet vil levere positive årsresultater. Endringer på eiersiden stiller nye krav til selskapet og man har hyret inn høy kompetanse for å få selskapet på rett kjøl. Kanskje selskapene har noe å lære av hverandre?

STARSHIP 2
24-11-2009, 10:40
Mange er vel det, ja! Selv har jeg tjent (store) penger på Norwegian-aksjer. To ganger har jeg hamstret aksjer 10-15 kr. og solgt på 130-170 kr. - og det har nødvendigvis gitt en pen avkastning. Vi ser nå en korreksjon av Norwegian-aksjen, mens SAS-aksjen er stabilt lav og lite omsatt. Jeg tror det er lite å hente i Norwegian-aksjer de neste månedene, SAS-askjen kan bli et interessant case på sikt om selskapet fortsetter å levere gode resultater.

Hoeres merkelig ut, lenge siden NAS var nede i 15,-kr. Bunnen denne gangen var vel ca 22kr (?).

Enig i at SAS har en stor oppside dersom de klarer aa snu skuta..

AirbusTrond
11-11-2010, 23:18
Det nærmer seg året siden spådommen. SAS er ned nærmere 60 prosent. DY er ned knappe 25 prosent. Forutsatt at jeg leser tallene fra Oslo Børs riktig.

LN-MOW
11-11-2010, 23:58
.. og Cimber flyr fortsatt og Hurtigruten står i 4.37. Vi sjekker igjen neste år? ;)

imm
12-11-2010, 06:59
Det nærmer seg året siden spådommen. SAS er ned nærmere 60 prosent. DY er ned knappe 25 prosent. Forutsatt at jeg leser tallene fra Oslo Børs riktig.

Ifølge Hegnar.no er fasit følgende etter stenging 11.11 2010:

SAS:
Siste 12 måneder: minus 82,24%
for 2009: minus 48,70 %


Norwegian:
Siste 12 måneder : minus 24,11%
For 2009: pluss 214,86%


Rådet fra artiklen i Aftenposten var med andre ord ikke så godt.

krølle
13-11-2010, 10:19
Det nærmer seg året siden spådommen. SAS er ned nærmere 60 prosent. DY er ned knappe 25 prosent. Forutsatt at jeg leser tallene fra Oslo Børs riktig.



Ska selga mine SK aksjer så ska du se driden stige igjen:headbang